Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

ПРОТОКОЛ № 69
На 28 януари 2021 г., четвъртък, се проведе заседание на Комисията по околната среда и водите при следния


ДНЕВЕН РЕД:

1. Представяне и обсъждане за първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за концесиите, № 102-01-6, внесен от Министерския съвет на 20 януари 2021 г.;
2. Разни.

Списъкът на присъствалите народни представители – членове на Комисията по околната среда и водите, и на гостите се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 14,10 ч. и ръководено от председателя на Комисията госпожа Ивелина Василева.

* * *

ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Добър ден, уважаеми колеги, уважаеми гости! Имаме кворум и откривам заседанието на Комисията по околната среда и водите.
Предложеният на Вашето внимание дневен ред съдържа следните две точки:
1. Представяне и обсъждане за първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за концесиите, № 102-01-6, внесен от Министерския съвет на 20 януари 2021 г.;
2. Разни.
Има ли други предложения? Няма.
Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
Приема се единодушно.
Благодаря.

Пристъпваме към разглеждането на първата точка в дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ ЗА ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА КОНЦЕСИИТЕ, № 102-01-6, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 20.01.2021 Г.
По първа точка от дневния ред присъстващи на заседанието днес са: от страна на Министерството на околната среда и водите - госпожа Илияна Тодорова – заместник-министър, както и представители на Министерския съвет - Мариана Славкова – държавен експерт в дирекция „Икономическа и социална политика“ и Северина Десподова – главен експерт в дирекция „Икономическа и социална политика“.
Добре дошли!
Ще дам думата за представяне на Законопроекта на госпожа Славкова.
Заповядайте.
МАРИАНА СЛАВКОВА: Уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа народни представители! С предложения на Вашето внимание Законопроект се предлагат две основни групи изменения.
Първата група изменения са свързани с привеждане на Закона за концесиите в пълно съответствие с Директива 2014/23/ЕС относно възлагането на договори за концесии, както и за въвеждане на изискванията на Директива 2014/55/ЕС относно електронното фактуриране на обществените поръчки, която касае изисквания за електронно фактуриране и при възлагане на концесии с плащане от страна на концедентите.
Ще обърна по-голямо внимание на втората група изменения, които са свързани с улесняване на правоприлагането, включително и във връзка с някои от предложените изменения в Закона за водите.
Едно от най-съществените предложения за изменения на Закона за концесиите е да отпаднат концесиите за ползване, които бяха въведени в Закона за концесиите с приемането му през 2017 г. Практиката за трите години прилагане на Закона за концесиите показа, че на практика няма концесия, при която да няма възлагане от страна на концедента на някакви услуги или строителство. За трите години действие на Закона, на предварителен контрол през дирекция „Икономическа и социална политика“, са минали 58 процедури – като от тези 58 процедури, 40 са за водни обекти. Под водни обекти разбираме основно язовири и водоеми. Няма значение как са си ги актували общините, става въпрос по същество само за язовири - винаги има язовирна стена с може би едно-две изключения.
От тези 40 процедури за водни обекти само една е била обявена като концесия за строителство и то в резултат на препоръките, които направихме ние при предварителния контрол, 8 са за услуги, а за ползване са 31. За сравнение от останалите процедури, които са минали на предварителен контрол, има само една, която е обявена за ползване и не е за воден обект. Това е за един общински парк.
Това, което показа предварителният контрол е, че общините – защото става въпрос основно за общински обекти, се опитват да прикрият наличието на възлагането на строителство и по този начин на практика да заобиколят закона.
В тази връзка се прецени, че не е целесъобразно да продължи да съществува такова деление на концесиите, включващо и концесии за ползване. Затова се предлага този вид концесия да отпадне. В тази връзка във всички случаи се позволява освен при концесията за строителство, както е до момента, се предлага да се допълни възможността и при концесиите за услуги - освен услугите, които се възлагат на концесионера, да му се дава правото да извършва и някакви стопански дейности с обекта на концесията.
Законопроектът е съгласуван с всички ведомства по реда на Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация. Има положително становище от Министерството на околната среда и водите. Един месец беше срокът за обществено обсъждане.
Нямаме предложения в сайта, в който беше публикувано. Макар да е озаглавено във връзка с общественото обсъждане, от Националното сдружение на общините имаме становище, което е постъпило, като едно от предложенията по становището на сдружението на общините беше да отпадне предложената с първоначалния законопроект отмяна на възможността язовирите да се отдават под наем.
Приехме мотивите на Националното сдружение на общините, че наистина има ситуации, в които е целесъобразно язовирите да могат да се отдават под наем. В тази връзка Законопроектът, който беше одобрен от Министерския съвет и вече е в Народното събрание – тези текстове, които бяха в първоначалния, са отпаднали, така че не се предвижда да отпадне възможността за отдаване под наем.
Предложените изменения в Закона за водите са във връзка с отпадането на концесиите за ползване и във връзка с отстраняване на едно несъответствие, което съществува понастоящем в Закона за водите, а именно различните изисквания, които поставя чл. 20, ал. 5 и чл. 138в, ал. 1.
Съгласно чл. 20, ал. 5 на лицето, на което се възлага концесия за водностопанска система, с концесионния договор следва да се възложат дейностите по управление и поддържане на съоръженията, съгласно изискванията на Наредбата по чл. 141 от ал. 2. Това е абсолютно императивна разпоредба, тоест няма право кметът на общината да преценява дали може или не може.
В същото време чл. 138в, ал. 2 предвиждаше възможност - ако отговаря на изискванията наемателят или концесионерът, тогава със съответния договор... Това противоречие следва да бъде изчистено. Предвид обстоятелството, че когато става въпрос за водностопанска система винаги има съоръжения, поддържането на които в повечето случаи изискват извършването на строителство, преценяваме, че е удачно да се запази чл. 20, ал. 5, а съответно чл. 138в да се измени като възможността, тоест правото да избира дали да възложи или не, да остане само в случаите, когато става въпрос само за отдаване под наем.
Предлагаме едно прецизиране в чл. 199б – думите „отдаден на концесия“ да се заменят с „предоставен на концесия“, каквото е коректното.
По предложение на Министерството на околната среда и водите се прави едно изменение в § 1, т. 11 от Допълнителните разпоредби, с което точката се привежда в съответствие с последното изменение на чл. 21, ал. 1 от Закона за водите, при което отпадна изискването Министерството на околната среда и водите да извършва стопанска оценка в случаите, когато става въпрос за актуване като публична общинска собственост на минералните води. Това е по отношение на измененията в Закона за водите.
На разположение съм, ако имате някакви въпроси, да отговарям и на тях. Благодаря Ви за вниманието.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз, уважаема госпожо Славкова, за представянето.
Вие по-детайлно засегнахте и текстовете, които касаят Закона за водите. Ние имаме внесено и писмено становище от страна на Министерството на околната среда и водите. С нас е и заместник-министър Тодорова.
Ако желаете да изразите становище или коментари по Законопроекта, заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИЛИЯНА ТОДОРОВА: Благодаря Ви, госпожо Василева.
Уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Както и госпожа Василева каза, ние вече сме изразили нашето становище, с което подкрепяме така внесения Законопроект за изменение и допълнение на Закона за концесиите.
В хода на процедурата по съгласуване по чл. 32 от Устройствения правилник на Министерския съвет сме направили бележка, която е отразена.
В тази връзка още веднъж искам да кажа, че подкрепяме предложените промени. Благодаря.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз, уважаема госпожо Заместник-министър.
Колеги, имате думата за изказвания, въпроси и становища.
Господин Генов, заповядайте.
МАНОЛ ГЕНОВ: Благодаря, госпожо Председател.
Това е много добре, че все пак по някакъв начин се откри топлата вода, защото ние от БСП, когато се приемаше Законът за концесиите, твърдяхме, че такова животно „концесия за ползване“ няма.
Спомням си, че и аз съм казвал това от трибуната на Народното събрание, а и мои колеги. Добре е това нещо, защото Вие на практика проба-грешка виждате, че от петдесет и колко преписки имате една единствена и то с цел да се заобиколи Закона. Тоест с това ползване, сме създавали пак някаква вратичка да се заобикаля Законът.
По принцип ще подкрепим тази част, подчертавам, тази част, която е в Закона за водите в Закона за концесиите и предложените изменения, но имам един въпрос: това облекчение като административна процедура ли е – да не се дава стопанска оценка от МОСВ, когато един водоизточник се актува от община, или от държавата като минерален? Това важи само за Приложение № 2 – тези, които са с местно значение или и за другите минерални извори, които са с национално значение?
Ще издава ли там МОСВ оценка? Тук от текста не можах да разбера точно – Вие го изкоментирахте, че когато се актува като публична общинска собственост този водоизточник, който има минерална вода...
Каква е целта на изключването на МОСВ от този процес? Благодаря.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз.
Заповядайте, госпожо Славкова.
МАРИАНА СЛАВКОВА: Както казах, това е по предложение на Министерството на околната среда и водите. Тук става въпрос да се отстрани едно несъответствие, което в момента вече е факт, тъй като с § 11 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за храните, който е в сила от 9 юни 2020 г., разпоредбата на чл. 21, ал. 1 вече е изменена, но в същото време в определението за минерални води това не е съобразено, когато е изменен чл. 21, ал. 1 си е останала тази оценка.
Всъщност тук целта е само да се приведе допълнителната разпоредба в съответствие с материално-правната норма, която вече е изменена.
Така че ние приехме, че дотолкова, доколкото се извършват изменения със Закона за концесиите в Закона за водите и те касаят потенциални обекти на концесии, е налице основанието по Закона за нормативните актове да приеме това предложение на МОСВ и да предложим това изменение, тоест привеждаме допълнителната разпоредба в съответствие с материално-правната разпоредба. Благодаря.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз.
Други въпроси?
Заповядайте, господин Шишков.
МЛАДЕН ШИШКОВ: Благодаря, госпожо Председател.
Уважаеми колеги! Уважаема госпожо Заместник-министър, аз имам два въпроса по отношение на текстовете.
Първият ми въпрос е свързан с хипотезата за премахване на възможността за ползване, концесията за ползване. Тя дали важи за всички видове обекти или само за водните?
Как е заложено в Закона?
Вторият ми въпрос е: при заварено положение, тоест при сключени договори, каква ще бъде процедурата оттук нататък? Благодаря.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря.
Заповядайте, госпожо Славкова.
МАРИАНА СЛАВКОВА: Концесиите за ползване отпадат въобще от Закона за концесиите. На практика той занапред, ако бъде приет в този вид, в който е предложен от Министерския съвет, ще урежда само концесии за строителство и концесии за услуги. В тази връзка съответно дотолкова, доколкото той се прилага и по отношение на концесиите по Закона за водите – за минералните води и за водностопанските системи, разбира се, отпада и там възможността.
За завареното положение - предвидени са Преходни разпоредби. Сключените договори запазват действието си толкова, доколкото със Законопроекта не се предлагат никакви изменения, които касаят изпълнението на концесионните договори. Няма да бъдат по някакъв начин поставени в неравнопоставено положение концесионерите на вече сключените договори. За да не създадем правна несигурност, сме предвидили и Преходна разпоредба, с която започнатите процедури да се довършат по досегашния ред, съответно договорите да се сключат като договори за концесия за ползване. Благодаря.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз.
Други изказвания, становища?
Заповядайте, господин Богданов.
КРАСИМИР БОГДАНОВ: Благодаря, госпожо Председател.
Уважаема госпожо Председател, уважаема госпожо Заместник-министър, уважаеми гости, колеги! През последните месеци забелязваме една доста по-рестриктивна политика на Правителството и в частност на Министерството на околната среда и водите по отношение на водните ресурси на страната.
Аз съм сигурен, че повод за такава политика са неприятните случаи, които имахме от лятото на миналата година, и то очевидно, че е така. В случая изказвам лично мнение и не ангажирам политическата си формация с него. Мисля, че трябва до известна степен да се търси и баланс в тази политика.
Особено що се касае до водоемите, ние видяхме предложенията, които направи Министерството на околната среда и водите във връзка със Закона за рибарството и аквакултурите.
Приветствам Ви за Законопроекта с това, че отпада частта за отдаването под наем на водоеми. Знаем, че водоемите освен предназначение да съхраняват водни ресурси, които са полезни за стопанството, за населението, за икономиката и индустрията въобще, имат все пак и своето стопанско предназначение и немалко хора са заети с дейности, които са свързани с употребата на тези водни ресурси, конкретно в случая за рибовъдство и така нататък.
Затова пак казвам, приветствам решението да отпадне от Законопроекта такова предложение за отдаването под наем. И нека все пак моментната ситуация – да, тя буди тревога, но виждаме, че в определени моменти пък стигаме до състояние на нещата, което показва, че водната криза не е перманентна и не е даденост, която ще бъде завинаги или ще продължи оттук нататък. Видяхме, че след последните дъждове, снеговалежи, се понапълниха водоемите. На този етап нямаме, поне в сегашното състояние, сериозно основание да се опасяваме за настоящата година.
Затова нека да не бъдем крайни в решенията, нека да позволим на хората, които упражняват една полезна стопанска дейност, да не ги лишаваме от възможността да изпълняват задълженията си и да развиват своите лични стопанства и работата, с която са се ангажирали.
Това е по-скоро като коментар, а не като въпрос. Мисля, че здравият разум трябва да надделее в тази посока.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря, господин Богданов.
Желаете ли да коментирате?
Може би госпожа Тодорова. Вероятно е хубаво да се направи разграничението между отдаване под наем и концесия за ползване, ако има разнопосочни виждания по темата.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИЛИЯНА ТОДОРОВА: Благодаря, госпожо Председател.
Може би имате предвид предложението, което беше от наша страна, по повод на отпадане на язовирите от Приложение № 1 за отдаването на стопански сдружения. По този начин ние не накърняваме правата по издадените разрешителни за ползване от водоползватели, които имат придобити права вече за аквакултури в язовирите, напротив.
Имайки предвид комплексния характер на язовирите, а именно ползването им – било то за производство на електроенерия, било то за производство на аквакултури, допускането на трети или четвърти субект, който да облагородява бреговете на язовирите, който да зарибява язовирите с определен вид риби, би довело до противоречие с правата на вече ползватели, които са придобили това право по силата на Закона за водите.
Това е единственото ни съображение да не подкрепим това предложение, а напротив, да възразим срещу него, тъй като преди две седмици станахме свидетели на преливане на язовир „Ивайловград“ и изпускане на по-големи обеми. А ако имаше частно сдружение, което е облагородило по някакъв начин язовира чрез зарибяване, това би довело и до определени претенции, ако мога така да се изразя, както към НЕК, който стопанисва язовира, а така също и към Министерството. Управлението на язовир при четвърти или пети субект би било много трудно.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря, уважаема госпожо Заместник-министър.
Други изказвания?
Заповядайте, господин Костадинов.
АТАНАС КОСТАДИНОВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
Уважаеми колеги, госпожо Заместник-министър! Тъй като си признавам, че не успях да довърша докрай изчитането на предложението, предвиждате ли по отношение на нормите в сегашния закон текуща промяна в условията, удължаването на договорите, както са залегнали като норма? Там има с 50%, до една трета от общия срок и така нататък.
Пипани ли са такива текстове? Аз ще ги погледна, когато го прочета до край, но питам директно.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря.
Заповядайте.
МАРИАНА СЛАВКОВА: Благодаря.
Такива предложения в Законопроекта, които касаят срок и въобще процедурите за възлагане на концесиите, с изключение на основанията за изключване, които произтичат от Европейската директива, такива промени по отношение на срока няма. Няма промени по отношение на заварените случаи – нито възможност да се удължават, да се намаляват и така нататък. Абсолютно никакви промени няма Законопроекта в тази посока.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря, госпожо Славкова, за разясненията.
Други изказвания? Няма желаещи.
Колеги, подлагам на гласуване Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за концесиите, № 102-01-6, внесен от Министерския съвет на 20 януари 2021 г.
Който е съгласен с приемането му на първо гласуване, моля да гласува.
За – 16, против и въздържали се – няма.
Единодушно се гласува.
Заявили са положителното си отношение към Законопроекта господин Кутев и господин Ибришимов.
С това изчерпахме първата точка от дневния ред.

По точка втора:
РАЗНИ.
Има ли коментари? Няма.
Закривам заседанието на Комисията.
Благодаря на всички гости от Министерството на околната среда и водите и от Министерския съвет.
Благодаря, колеги.
Пожелавам Ви хубав ден!


(Закрито в 14,40 ч.)



ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА



Стенограф:
Красимира Коева
Форма за търсене
Ключова дума