Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
20/03/2019 първо гласуване

    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за авторското право и сродните му права, № 902-01-9, внесен от Министерския съвет на 26 февруари 2019 г.
    На заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, проведено на 20 март 2019 г., бе обсъден законопроект за изменение и допълнение на Закона за авторското право и сродните му права, № 902-01-9, внесен от Министерския съвет на 26 февруари 2019 г.
    На заседанието присъстваха: г-жа Андреана Атанасова – член на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) , г-жа Неда Койчева – директор на дирекция „Правна“ в КРС, г-н Мехти Меликов – директор на дирекция „Авторско право и сродните му права“ в Министерството на културата, г-н Димитър Димитров – и.д. директор на дирекция „Съобщения“ в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, представители на предприятията, предоставящи електронни съобщителни мрежи и/или услуги.
    Законопроектът бе представен от г-н Мехти Меликов. В изложението си той посочи, че разпространението на телевизионни програми в пакетите на кабелни, сателитни и IPTV оператори е едно от основните направления на контрола по спазването на Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП). Според вносителите в последните години се наблюдава устойчива тенденция към масово нерегламентирано използване на телевизионно съдържание, което се отразява върху формирането на цените за краен потребител и затруднява функционирането на пазарите в условията на лоялна конкуренция. В тази връзка една от основните цели на проекта на закон е създаването на възможност за използване на съвременни технологични решения за осъществяване на дистанционен мониторинг върху телевизионните програми, разпространявани от различните платформени оператори. Предвижда се на длъжностите лица да се предоставя правото да използват автоматизирани средства за контрол - уреди и компютърни програми, одобрени по съответния ред, чрез които да установяват нарушенията дистанционно. Въвеждането на такава възможност наред със съществуващите ще позволи контролният орган да констатира нарушението от работното си място, което с оглед изключително ограничения административен капацитет на Министерството на културата (служителите, ангажирани с контрол по спазването на ЗАПСП са шестима) и липсата на териториални поделения в страната пряко би допринесло за по-ефективната организация на работата, както и за икономия на време и ресурс от извършването на проверки на място.
    На следващо място ЗИД на ЗАПСП предвижда създаването на улеснена процедура за връчване на актове за установяване на административни нарушения и наказателни постановления по този закон на юридически лица и еднолични търговци. Нуждата за това произтича от наблюдаваната през последните години негативна тенденция нарушителите да избягват административно-наказателната отговорност, като се укриват и препятстват връчването на издадените в хода на производствата документи. Според вносителите съществуващият общ ред за връчване, предвиден в Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), към който ЗАПСП препраща, е доказано трудно приложим и неефективен, особено когато се касае за юридически лица и еднолични търговци.
    Г-н Меликов обърна внимание на предложените в Преходни и заключителни разпоредби на законопроекта изменения и допълнения в Закона за електронните съобщения (ЗЕС). Предложението за въвеждане в чл. 337 от ЗЕС на облекчена процедура за връчването на актове и наказателни постановления на практика повтаря по смисъл текстовете, предвидени в ЗИД на ЗАПСП и за него са валидни изложените по-горе аргументи. Промените в чл. 38 от ЗЕС са мотивирани с разширяване на обхвата на източниците, които КРС има възможност да използва при изготвянето на своя годишен доклад в частта за разпространението на радио- и телевизионни програми. С оглед на противодействие на сивия сектор и изграждане на обективна картина на пазара на разпространение на телевизионни и радиопрограми е необходимо при изготвянето на доклада КРС да може да ползва не само доброволно декларирания от операторите брой абонати, но и достъпни за нея данни от други източници.
    В Комисията е получено становище от „А1 България“ЕАД, с което се подкрепя по принцип законопроекта за изменение и допълнение на Закона за авторското право и сродните му права и се предлага прецизиране на част от текстовете, с които в Преходни и заключителни разпоредби се предвиждат изменения и допълнения в ЗЕС. В становището се посочва, че специалният ред за връчване на актове за установяване на административни нарушения и на наказателни постановления, различен от предвидения в ЗАНН, следва да бъде внимателно прецизиран, добре мотивиран и достатъчно ясен. В тази връзка предоставят и конкретни бележки по отделните текстове. По отношение на предложението при изготвянето на годишния си доклад КРС да може да ползва не само доброволно декларирания от операторите брой абонати, но и данни от други източници, се посочва, че е необходимо да се уточни, какви източници ще бъдат използвани за повишаване на ефективността на контрола.
    След представянето на законопроекта се състоя дискусия, в която взеха участие г-жа Андреана Атанасова, г-н Мехти Меликов, както и представители на предприятията, предоставящи електронни съобщителни мрежи и/или услуги. Изказалите се подкрепиха законопроекта, като подчертаха необходимостта от прецизиране на отделни негови текстове.
    След проведеното гласуване Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения с 12 гласа “ЗА” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за авторското право и сродните му права, № 902-01-9, внесен от Министерския съвет на 26 февруари 2019 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО ТРАНСПОРТ,
    ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ
    И СЪОБЩЕНИЯ:


    ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума