Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
01/11/2017
    ПРОТОКОЛ
    № 16
    На 1 ноември 2017 г., сряда, се състоя редовно заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения при следния

    ДНЕВЕН РЕД:
    1. Разглеждане на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2018 г. № 702-01-38, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2017 г. – първо гласуване.
    2. Изслушване на Ивайло Московски – министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията на основание чл. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    3. Разни.
    Списък на гостите и присъствалите народни представители се прилага към протокола.
    Заседанието се ръководи от председателя на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения господин Халил Летифов.
    * * *
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Уважаеми колеги, има кворум. Предлагам да започнем днешното редовно заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения.
    Най-напред да кажем добре дошъл на нашия стар, нов член –господин Иван Вълков. С решение на Народното събрание от миналата седмица той вече е член на Комисията.
    Добре дошъл, господин Вълков! Успешна работа Ви желаем!
    Предлагам на вниманието Ви следния дневен ред:
    1. Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2018 г., № 702-01-38, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2017 г. – първо гласуване.
    2. Изслушване на Ивайло Московски – министър на транспорта информационните технологии и съобщенията, на основание чл. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    3. Разни.
    Други предложения?
    Заповядайте, господин Иванов.
    СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, уважаеми господин Председател.
    Предлагам промяна в предложения от Вас дневен ред: първа точка да е разглеждане на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози.
    Втора точка да бъде Законът за изменение и допълнение на Закона за ДДС.
    Останалите точки от дневния ред да бъдат така предложените от Вас. Благодаря.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Обратно предложение?
    Заповядайте, господин Свиленски.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Господин Председател, искам да направя обратно предложение. Тези два законопроекта ги няма в дневния ред, нито колегите са запознати.
    Какъв е този Закон за ДДС? Какво трябва да гледаме в него? Не може в ситуация, в която гледаме бюджет, блицконтрол, дошли са гости и ние: т. 1 ДДС, т. 2 – движение по пътищата.
    Малко по-сериозно отношение към Комисията, господин Иванов!
    Предлагам да продължаваме по дневния ред, предложен от председателя. Благодаря.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Заповядайте, господин Иванов.
    СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Познавате Закона за автомобилните превози, господин Свиленски. Става въпрос за един параграф.
    В Закона за ДДС се променят изискванията към таксиметровите шофьори. Държа да отбележа, че той не касае само таксиметровите шофьори. Вносител е Министерският съвет.
    По втора точка ще имаме представител на Министерския съвет, който ще може да ни запознае с предлагания ЗИД. Благодаря.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Господин Иванов, понеже Законът за ДДС е на първо четене, няма как да гледаме само частта, която касае таксиметровите шофьори. Понеже не сме и водеща комисия, не е чак толкова належащо да го гледаме. Ако колегите искат да се запознаят, ще го подложа на гласуване.
    СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, уважаеми господин Председател.
    Уважаеми колеги, уважаеми гости! Законът за ДДС трябва да бъде разгледан днес, защото трябва да се приеме или да бъде отхвърлен, като това зависи от гласуването тук и в залата. Неговото разглеждане трябва да се случи преди Закона за държавни бюджет, защото ако разгледаме държавния бюджет и променим Закона за ДДС, след това трябва да се променя държавният бюджет. Затова предлагам да го разгледаме днес, а Бюджетната комисия, която е водеща, ще си го представят, ще го разгледат и ще го докладват в залата по съответния ред.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Заповядайте, господин Свиленски.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Господин Иванов, след като този Законопроект е толкова важен и трябва да бъде преди Закона за бюджета, кога е внесен?
    В понеделник е внесен Законът за ДДС и трябва да се гледа преди бюджета, който също е внесен в понеделник?! Да отложим тогава бюджета, да гледаме ДДС, а да отложим бюджета за другата седмица.
    Помолих за малко по-сериозно отношение и към колегите. Все пак ние не сме някакви натискачи на бутони или вдигачи на ръце, които: идва някой, казва ни законопроект за пет минути и всички ние, без да сме запознати, ще го гласуваме.
    Ако искате такъв начин на управление на Комисията, нека точките бъдат трета и четвърта и ще Ви освободим от нашето присъствие, и си гледайте каквито искате закони. Вкарайте всички закони, които са внесени от Вас.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Добре, какво предлагате?
    СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Предлагам да е последна точка ДДС.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Каквото решите, това предлагайте. Вие имате мнозинство. Аз Ви казвам отношението Ви към парламентаризма и към хората, които са дошли тук, а Вие правете каквото искате. Ние няма да Ви подкрепим и няма да участваме в този фарс.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Подлагам на гласуване направеното предложение: първа точка да е Законът за автомобилните превози – второ четене; втора точка – Законът за ДДС на първо четене.
    Гласуваме предложението за промяна в дневния ред.
    Който е „за“ така направеното предложение, моля да гласува.
    За – 10, против – 5, въздържали се – няма.
    Приема се предложението двете точки да влязат в дневния ред.
    Гласуваме целия дневен ред: първа точка – Закон за автомобилните превози; втора точка – Закон за ДДС; трета точка Закон за държавния бюджет; блицконтрол и пета точка – Разни.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Господин Председател, по Правилника на Народното събрание за работата на комисиите блицконтролът винаги е първа точка. Обяснете ми как точно ще стане четвърта точка?! Това е записано в Правилника на Народното събрание, който е закон и важи за депутатите от ГЕРБ и Патриотите също, не само за депутатите от опозицията.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Гласуваме дневния ред, така или иначе нещата се объркаха.
    Който е за така получилия се вече дневен ред с включените две точки, моля да гласува.
    За – 10, против – 5, въздържали се – няма.
    Дневният ред е приет.
    Заповядайте, господин Свиленски.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Уважаеми колеги, уважаеми гости! Народните представители от „БСП за България“ ще напуснем заседанието на Комисията в знак на протест срещу водената от заместник-председателя политика на подмяна на дневния ред.
    Няма как да се вкарват точки – обясних го по време на гледането. Нарушава се и Правилникът на Народното събрание. Ще проверим с нашите юристи дали може да оспорим всички взети решения на Комисията от тук нататък.
    Благодарим Ви и се извиняваме за неудобството, което ще оставим за Комисията.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Заповядайте, господин Иванов.
    СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Господин Свиленски, може ли да ме изслушате?
    Уважаеми колеги, уважаеми господин Свиленски! Махани и са слагани точки от дневния ред. Не виждам нищо лошо в това. По Правилник имаме право да се внасят точки, имаме и право да оттегляме точки. Това се гласува от колегите както в Комисията, така и в пленарната зала и мнозинството решава. Не виждам какъв е проблемът в случая.
    Помолих днес да се гледа Законът за автомобилните превози, защото е изключително важен законопроект по отношение на фирмите, които се занимават с таксиметров превоз на пътници. Ще ги блокираме и няма да успеят да си подновят разрешителните. В момента стоят и се чудят какво да правят – дали ще бъде приет, или няма да бъде приет Законопроектът.
    Става въпрос за един параграф. Не виждам какъв е проблемът да се гледа този Законопроект сега.
    По втория Законопроект, мисля, че бях достатъчно ясен, господин Свиленски. Извинявам се за допуснатата грешка, че Законопроектът е внесен по време на бюджета, но това е вече факт. Няма начин. Няма нужда да правим промяна в държавния бюджет заради този Закон, защото там измененията са съществени, но не касаят дейността на нашата Комисия. Касаят акцизните складове, горива, цигари, тютюни, наргилета и така нататък – неща, които не са в сферата на нашата Комисия. Затова Ви помолих да изслушаме колегите от Министерството на финансите да ни представят Законопроекта и да преценим дали да го приемем, или не.
    Пак казвам, по Правилник имаме право да внасяме точки и да оттегляме точки. Моля Ви да останете, защото предстои разглеждане на бюджета. Имаме изслушване на министъра – важни неща.
    В момента господин Московски го няма, така че можем да минем двете точки и да продължим с дневния ред. Благодаря.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Заповядайте, господин Свиленски.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Уважаеми колеги, уважаеми господин Иванов! Никога не сме си позволявали да вкарваме точки извън обявения дневен ред на Комисията, и без колегите да са запознати.
    Да, точки са отпадали. В това няма никакъв проблем, тъй като по-лесно е да отпадне точка – запознат си, ще гласуваш на следващото заседание. Некоректно е към народните представители, когато днес сме цял ден в пленарната зала, и не ни казахте дори за минутка, че ще гледаме Закона за ДДС и Закона за автомобилните превози. Поне да го бяхме прочели. Сега какво искате? Да ни оставите в положение да бъдем като колегите отдясно: да вдигаме ръка, без да знаем за какво става въпрос. (Реплики.)
    Колеги, кога прочетохте този Закон? Знаехте ли, че ще го гледаме днес? Ако сте знаели, че ще го гледаме, пак не е коректно спрямо нас.
    Няма как да останем. Пожелаваме приятна работа!
    СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Господин Свиленски, Законопроектът за ДДС е изпратен на всички народни представители в понеделник по имейлите. Това че Вие не сте се запознали, не обиждайте колегите кой чете, кой не чете и така нататък. Нека се държим сериозно.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Заповядайте, господин Христов.
    ПАВЕЛ ХРИСТОВ: Уважаеми господин Председател, ако трябва да направим някаква почивка заместник-председателите да се наговорят. Каква е тази процедура? Половин час си говорят един през друг и през Вас? Два закона можеше да приемем за това време. Губим време на Комисията с глупости.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Заповядайте, господин Дончев.
    АНДОН ДОНЧЕВ: Благодаря, уважаеми господин Председател.
    Съжалявам, аз също не съм съгласен така първосигнално и първоинстинктно да ни се предлагат закони, без да сме имали време да се запознаем с тях.
    СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Предлагам точки в дневния ред и казвам: изпратени са Ви в понеделник, уважаеми колеги, на всички.
    АНДОН ДОНЧЕВ: Аз ще се присъединя към господин Свиленски и другите депутати от „БСП за България“ и ще напусна също.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Колеги, да действаме по същество.

    Първа точка от днешния дневен ред:
    ЗАКОН ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА АВТОМОБИЛНИТЕ ПРЕВОЗИ.
    Има ли друго предложение за наименованието? Няма.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 10, против и въздържали се – няма.а
    Приема се единодушно.
    По § 1 има предложение от народен представител по реда на чл. 83, ал. 5, т. 2 от Правилника за организацията и дейността на народното събрание – § 1 се изменя така.
    Господин Иванов, припознавате ли предложението?
    Народният представител Станислав Иванов припознава предложението.
    Други предложения? Няма.
    Правя предложение да подкрепим така направеното предложение от народния представител Станислав Иванов.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 10, против и въздържали се – няма.
    Гласуваме § 1 със следната редакция:
    „§ 1. В чл. 24 се правят следните допълнения:
    1. В чл. 24, ал. 4 се създава изречение второ: „Валидността на удостоверението може да се продължи за нов срок от 5 години без полагането отново на изпит, ако лицето отговаря на изискванията по ал. 3, т. 1 – 4 и е подало заявление за преиздаване в 14-дневен срок преди изтичането на валидността на удостоверението за водач на лек таксиметров автомобил“.
    2. В ал. 6 след думите „автомобил“ се поставя запетая и се добавя „за продължаване срока на валидност“.
    От Министерството, господин Попов.
    АНГЕЛ ПОПОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми депутати! За нас е изключително важно да приемем поправката в Закона, защото ни чака много работа. Колкото повече се бавим…
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Моля Ви, за конкретния текст – дали имате забележки?
    АНГЕЛ ПОПОВ: Съгласни сме и поддържаме предложението.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря.
    Госпожо Стоянова, имате ли да допълните нещо? Нямате.
    Колеги, имате ли предложения? Няма.
    Подлагам на гласуване текста на § 1.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 10, против и въздържали се – няма.
    Параграф 2 – предлагам да гласуваме § 2 по вносител.
    Госпожо Стоянова, господин Попов, имате ли забележки по § 2? Нямате.
    Който е за, моля да гласува за § 2 по вносител.
    За – 10, против и въздържали се – няма.
    Приема се § 2.
    Параграф 3 – предложение на народните представители Иванов, Христов, Вълков по реда на чл. 83, ал. 5, т. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание: създава се § 3.
    Подкрепя ли предложението Министерството? Подкрепя го.
    Изказвания по предложението на господин Иванов? Не виждам.
    Който е за така направеното предложение на господин Иванов, моля да гласува.
    За – 10, против и въздържали се – няма.
    Приема се.
    Подлагам на гласуване целия текст на § 3:
    „§ 3. В чл. 89а, ал. 4 се правят следните изменения:
    1. Точки 2 и 3 се отменят.
    2. Точка 5 се изменя така:
    „5. Документ за образование и квалификация на персонала;“.
    Гласуваме § 3 с приетото предложение.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 10, против и въздържали се – няма.
    Параграф 4 – предложение на народните представители Станислав Иванов, Павел Христов, Иван Вълков, Атанас Ташков, Борис Кърчев.
    Министерството подкрепя ли предложението на народните представители? Подкрепя.
    Изказвания? Няма.
    Подлагам на гласуване предложението на народните представители.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 10, против и въздържали се – няма.
    Приема се единодушно.
    Гласуваме заглавието „Преходни и заключителни разпоредби“ и след това текстовете на § 4 и § 5 с приетото предложение на народните представители.
    Гласуваме наименованието „Преходни и заключителни разпоредби“.
    Изказвания? Не виждам.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 10, против и въздържали се – няма.
    Изчитам § 4:
    „§ 4. Започналите и недовършени до влизането в сила на този закон процедури по издаване на удостоверения по чл. 89а, ал. 2 се довършват по досегашния ред“.
    „§ 5. В Преходните и заключителни разпоредби на Закона за допълнение на Закона за местните данъци и такси (ДВ., бр. 32 от 2016 г), в § 7, ал. 2 думите „31 декември 2017 г.“ се заменят с „30 юни 2018 г.“
    Изказвания?
    Министерството подкрепя ли? Подкрепя.
    Уважаеми колеги, изказвания? Не виждам.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 10, против и въздържали се – няма.
    Приема се единодушно.
    С това Законът за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози е приет на второ четене. Благодаря Ви.
    Следващата точка от дневния ред, уважаеми колеги:
    ЗАКОН ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ДАНЪК ВЪРХУ ДОБАВЕНАТА СТОЙНОСТ, № 702-01-41 – първо четене.
    Вносител: Министерският съвет на 30 октомври 2017 г.
    Кой ще представи Законопроекта?
    Петя Копчева – началник отдел „Преки данъци“ в дирекция „Данъчна политика“ към Министерството на финансите.
    Заповядайте.
    ПЕТЯ КОПЧЕВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители!
    Представям Ви Законопроект за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност. Законопроектът е изготвен във връзка с усъвършенстване на данъчното законодателство за улесняване на практическото му прилагане и прецизиране разпоредбите на Закона с изискванията на европейското законодателство.
    Едновременно с това със Законопроекта се въвеждат мерки за повишаване на бюджетните приходи чрез предотвратяване на възможностите за укриване и невнасяне на данъци, отклонение от данъчно облагане и за намаляване на административната тежест и разходите за бизнеса.
    В Преходните и заключителни разпоредби към Законопроекта са включени предложения за промени в следните нормативни актове: в Закона за акцизите и данъчните складове, Закона за корпоративното подоходно облагане; Закона за данъците върху доходите на физическите лица; Закона за местните данъци и такси; Закона за счетоводството и Закона за ограничаване на плащанията в брой. Накратко ще Ви представя промените във всичките тези закони.
    Основните предложения за промени в Закона за данък върху добавената стойност са: промени, свързани с корекции на ползван данъчен кредит с цел уеднаквяване начина на определяне на срока за периода за корекция за недвижими имоти и формули и правила за изчисляване размера на корекциите; допълване на разпоредбата за прилагане на нулева ставка в случаите на превоз на пътници; регламентиране квалифицирането на златните монети като инвестиционно злато; промени, свързани с възникване на данъчното събитие; промени, свързани с прецизиране на разпоредби и редакционни промени във връзка с възникнали затруднения при практическото прилагане на Закона, като това основно са прецизиране на разпоредбите за възникване на данъчно събитие в случаите на доставка с поетапно изпълнение; промени, свързани с регистрация и дерегистрация; промени, свързани с деклариране на данъка; промени в административнонаказателните разпоредби.
    Предложенията за промени в Закона за акцизите и данъчните складове предвиждат основно: допълване на разпоредбата относно определянето на тютюневи изделия, като са включени наргилета и други изделия, които съдържат ароматизиращи вещества.
    Направени са промени по отношение на операторите на газопреносни и газоразпределителни мрежи с цел Агенция „Митници“ да разполага с необходимата информация за осъществяване на ефективен контрол. Въвежда се и забрана за публикуване на обяви и съобщения в електронен вид, чрез които се предлагат за продажба акцизни стоки без бандерол и за които акцизът не е заплатен. Предлага се въвеждане на задължение за пощенските оператори да изискват от подателите да декларират, че изпращаните акцизни стоки или отпадъци от тютюн са с платен, начислен или обезпечен акциз, както и, че същите са с бандерол, когато такъв е задължителен.
    Създаваме и възможност за освобождаване на тютюни и тютюневи изделия, предназначени само за органични изследвания, за изследвания, свързани с качеството на продукцията, като е сложено ограничение на количествата до хиляда къса годишно.
    Допълнена е разпоредбата да поставяне на бандерол върху потребителската опаковка на тютюневите изделия, като е дадена възможност бандеролът да може да бъде поставен също и по начин, който гарантира, че не може да бъде премахнат, без да бъде повреден.
    Допълнена е разпоредбата, регламентираща отпечатването на бандеролите с цел осъществяването на стриктен контрол от страна на Министерството на финансите.
    Предвид специфичната роля на бандеролите съгласно националното законодателство е необходимо ефективният специализиран контрол при отпечатването им да се осъществява от страна на Министерството на финансите. Такава възможност дава единствено печатницата на БНБ, като при необходимост може да се ползват и други специализирани печатници в България.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Госпожо Копчева, ще Ви помоля по-синтезирано – частта, която касае транспорта.
    ПЕТЯ КОПЧЕВА: Основното в Закона за местните данъци и такси се предлага всички електрически превозни средства, определени в чл. 4 от Регламент 168/213 г. на Европейския парламент и на Съвета от 15 януари 2013 г. относно одобряването и надзора на пазара на дву-, три-, и четириколесни превозни средства да бъдат освободени от данък върху превозните средства.
    В действащия Закон за местните данъци и такси от данък върху превозните средства към настоящия момент са освободени електрическите автомобили, мотоциклети и мотопеди. В новото предложение са включени освен дву-колесните превозни средства, мотоциклети и мотопеди и три-, и четири-колесните превозни средства, определени в чл. 4 от Регламента. По този начин предложението предвижда да бъдат освободени електрическите автомобили, мотоциклети, мотопеди, три-, и четири-колесни превозни средства.
    Друго предложение за промяна е разрешаване за установени проблеми при облагането на ремаркетата. Предвижда се специализираните ремаркета за превоз на тежки или извънгабаритни товари да отпаднат като термин в разпоредбите на чл. 55 от Закона за местните данъци и такси, доколкото не е налице легална дефиниция за тях в националното законодателство. С предложението се предлага всички видове ремаркета да се облагат само в състав с моторното превозно средство категория N.
    Промяната цели преодоляване на установени при обмена на данните от регистъра на МВР проблеми при облагането на специализираните ремаркета за превоз, на тежки или извънгабаритни товари и тяхното конкретно категоризиране съгласно разпоредбите на чл. 55 от Закона за местните данъци и такси.
    Следващата промяна: предлага се прецизиране на разпоредбите, свързани със заплащане на данъка върху таксиметров превоз на пътници, като промените са две. Едната е броят на месеците, за които се определя данък върху таксиметровия превоз на пътници, да съответства на броя на месеците, за които е издадено разрешението за извършване на таксиметров превоз на пътници.
    Другата промяна е прецизиране на формулата за възстановяване на дължимо внесената част от данъка при прекратяване на действието на разрешението за извършване на таксиметров превоз на пътници.
    С промяната се постига пълно съответствие между Закона за автомобилните превози и Закона за местните данъци и такси.
    Предложени са и редакционни промени, свързани с обектите на облагане с данък върху превозните средства. С промяната се постига съгласуване на Закона за движението по пътищата и Закона за местните данъци и такси. Предложението е по-скоро техническо. Думите „триколка“ са заменени с „три-колесно превозно средство“, определено в чл. 4 от Регламент 168/2013 г., както и думите „пътни превозни средства от категория 7-Е“ по Закона за движение по пътищата, се заменят с „четири-колесни превозни средства, определени в чл. 4 от Регламент 168/2013 г.“ Това са промените в Закона за местните данъци и такси.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря.
    Друг от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията? Няма.
    Заповядайте, господин Христов.
    ПАВЕЛ ХРИСТОВ: Благодаря, господин Председател.
    Колеги, само един въпрос. Чух за електромобилите. Не успях да чуя за хибридните автомобили предвиждат ли се някакви облекчения? В перспектива ще се работи ли по този въпрос?
    ПЕТЯ КОПЧЕВА: Към настоящия момент в Законопроекта и в Закона съществуват данъчни облекчения само за електромобилите. Хибридните към настоящия момент не са предвидени.
    ПРЕД. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Няма да го подкрепим.
    Други колеги, които биха искали да вземат думата по този Законопроект? Не виждам други желаещи да вземат отношение по Законопроекта.
    Закривам разискванията.
    Подлагам на гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за данъка върху добавената стойност, № 702-01-41, внесен от Министерския съвет на 30 октомври 2017 г.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 11, против – няма, въздържали се – 2.
    С 11 гласа „за“ и 2 гласа „въздържали се“ Законопроектът се приема. Благодаря Ви.

    Преминаваме към следващата точка от дневния ред:
    ЗАКОН ЗА ДЪРЖАВНИЯ БЮДЖЕТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА 2018 Г., № 702-01-38.
    Вносител: Министерският съвет на 31 октомври 2017 г.
    Наши гости по тази точка са господин Ивайло Московски – министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
    Добре дошли, господин Министър!
    Господин Велик Занчев – зам.-министър на транспорта; господин Димитър Геновски – зам.-министър; господин Ангел Попов – зам.-министър на транспорта; г-жа Красимира Стоянова – изпълняващ длъжността началник на кабинета на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията; г-н Иван Марков – главен секретар; господин Деян Дънешки – главен изпълнителен директор на „Български пощи“ ЕАД; господин Красимир Папукчийски – генерален директор на ДП „Национална компания железопътна инфраструктура“; господин Христо Алексиев – председател на УС на НКЖИ; господин Веселин Божков – председател на КРС; господин Атанас Темелков – главен секретар на ДА „Електронно управление“ и госпожа Мария Веселинова – началник отдел в дирекция „Държавни помощи и реален сектор в Министерството на финансите; госпожа Мария Костова – директор на дирекция „Финансово-стопанска дейност“ в МРРБ; господин Димитър Петков – директор на дирекция „Финансово-стопанска дейност“ в АПИ; господин Петър Бунев – председател на Синдиката на железничарите в България към КНСБ; госпожа Даниела Златкова – Съюз на транспортните синдикати в България към КНСБ.
    От Министерството на финансите госпожа Мария Веселинова.
    Заповядайте, имате думата.
    МАРИЯ ВЕСЕЛИНОВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители!
    Имам удоволствието да Ви представя макроикономическите показатели, допусканията, при които е разработен Законопроектът на Закона за държавния бюджет на Република България за 2018 г.
    Основните приоритети на Бюджет 2018 са: продължаване на реформите в сектор „Образование“ и подобряване качеството на образованието; поддържане на модерни и боеспособни въоръжени сили и създаване на условия за мотивация и професионален подбор на кадрите, необходими за изпълнението на политиките в областта на отбраната и сигурността.
    В областта на социалната политика се предвижда увеличение на някои видове обезщетения.
    В областта на здравеопазването за контрол и ефективност на разходите в системата на здравното осигуряване и за осигуряване на качеството на лечението и достъп до медицинска помощ са предвидени допълнителни разходи в размер на 400 млн. лв. по бюджета на Националната здравноосигурителна каса.
    Обезпечаване на успешното провеждане на председателството на Съвета на Европейския съюз през първата половина на 2018 г.
    Основен приоритет на провежданата фискална политика е продължаване усилията в подкрепа на запазване на икономическата и финансова стабилност и за създаване на условия за икономически растеж в съответствие със заложените приоритети, цели и мерки в Програмата за управление на правителството на Република България за периода 2017 – 2021 г. и продължаване на фискалната консолидация.
    Макроикономическите перспективи са положителни, което се отчита и от настоящите данни за икономиката. Очакванията за реалния растеж на брутния вътрешен продукт са през 2018 г. до достигне 3,9% и да се запази на относително стабилни нива през прогнозния период.
    Вътрешното търсене ще остане водещо за повишението на БВП както по линия на потреблението, така и на инвестициите.
    Предвидено е увеличение на минималната работна заплата от 460 лв. през 2017 г. на 510 лв. през 2018 г.; за 2019 г. – 560 лв. и за 2020 г. – 610 лв.
    Данъчно-осигурителната политика е ориентирана към поддържане на икономическия растеж, подобряване на бизнес средата и насърчаване на инвестициите чрез запазване на ниски нива на данъчните ставки, на корпоративните данъци и данъците върху доходите на физическите лица; ограничение на данъчните измами и повишаване на макроикономическата и фискална устойчивост в дългосрочен план.
    С цел достигане на минималните нива на акцизните ставки в Европейския съюз и в съответствие с договорения преходен период е прието поетапно увеличаване на акцизната ставка на цигарите и времеви график за достигане на минималния акциз от 177 лв. за хиляда къса към 1 януари 2018 г.
    През 2018 г. се предвижда запазване на съотношенията на осигурителните вноски за фондовете на Държавното-обществено осигуряване и здравно осигуряване, като за 2018 г. се повишава размерът на осигурителната вноска за Фонд „Пенсии“ с 1%-ен пункт с цел намаляване недостига на средства по бюджета на държавното-обществено осигуряване и субсидирането му от държавния бюджет.
    Увеличава се минималният осигурителен доход за самоосигуряващите се лица съответно за 2018 г. в размер на 510 лв., за 2019 г. – 560 лв; за 2020 г. – 610 лв.
    През периода 2018 – 2020 г. се очаква намаление на държавния дълг. Въз основа на допусканията и прогнозното нетно дългово финансиране за разглеждания период, съотношението държавен дълг към прогнозен брутен вътрешен продукт се очаква да бъде около 22, 3% през 2018 г. и да достигне до 20% от прогнозния брутен вътрешен продукт към края на 2020 г.
    В настоящата прогноза целта за дефицита на консолидираната фискална програма за 2018 г. е в размер на 1% от брутния вътрешен продукт; планираният дефицит по консолидираната фискална програма за 2019 г. и 2020 г. е съответно на нива 0,5% от брутния вътрешен продукт и 0% от брутния вътрешен продукт. Дефицитът на начислена основа на сектор „Държавно управление“ за 2018 г. се очаква да бъде 0% от брутния вътрешен продукт. Приходите, помощите и даренията по консолидираната фискална програма за 2018 г. възлизат на 38 млрд. 223 млн. 900 хил. лв. при очакван ръст през 2018 г. спрямо очакваното изпълнение на приходите за 2017 г. в резултат на мерките за повишаване на събираемостта на данъчните приходи и промените в социално-осигурителната политика.
    Разходите по Консолидираната фискална програма за 2018 г. и вноските в бюджета на Европейския съюз са в размер на 39 323 900 млн. лв., в това число е и вноската в общия бюджет на Европейския съюз – 1, 133,6 млн. лв.
    Общо разходите и вноската в бюджета на Европейския съюз като дял от брутния вътрешен продукт за 2018 г. са 37,2%, като за периода 2019 – 2020 г. се предвижда намаление на разходите до 35,5% от брутния вътрешен продукт през 2020 г.
    Запазват се очакванията за намаляване на разходите по националния бюджет като процент от брутен вътрешен продукт чрез оптимизиране на разходите на бюджетните организации и повишаване ефективността на публичните разходи в отделните сектори и засилване на техния принос за повишаване на икономическия растеж.
    Минималният размер на фискалния резерв към 31 декември 2018 г. е предвиден да остане непроменен спрямо заложения в Закона за държавния бюджет на Република България за 2017 г. в размер на 4,5 милиарда лева.
    Последно ще Ви запозная с разходите по основните функции на консолидираната фискална програма за 2018 г. като процент от брутния вътрешен продукт: социално осигуряване, подпомагане и грижи – 12, 4 от брутния вътрешен продукт; икономически дейности и услуги – 5,6% от брутния вътрешен продукт; здравеопазване – 4,5% от брутния вътрешен продукт; отбрана и сигурност – 4,2% от брутния вътрешен продукт; образование – 3,6% от брутния вътрешен продукт; жилищно строителство, благоустройство, комунално стопанство и опазване на околната среда – 2,2% от брутния вътрешен продукт; общо държавни служби – 2,3% от брутния вътрешен продукт; почивно дело, култура, религиозни дейности – 0,6% от брутния вътрешен продукт; и други разходи, некласифицирани – 0,7% от брутния вътрешен продукт. Това е общата макрорамка на бюджета.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря Ви, госпожо Веселинова.
    Разбрахме, че транспортът не е приоритет на държавния бюджет, затова ще гласувам „против“.
    Уважаеми господин Министър, имате думата за бюджета.
    МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, дами и господа народни представители! Програмната структура за 2018 г. е формирана основно от две политики и шест програми за сектор „Транспорт“, а именно политика в областта на транспорта, политика в областта на съобщенията и информационните технологии.
    Заложени са следните програми: „Развитие и поддържане на транспортната инфраструктура“, „Организация и управление на транспорта“, „Осигуряване на безопасност, сигурност и екологосъобразност“. Следващата програма е „Търсене и спасяване на водния и въздушен транспорт“. Четвърта е „Програма за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт“; „Развитие на съобщенията, информационните технологии“; шеста е програмата „Медицинско обслужване, медицинска и психологическа експертиза“.
    По отношение на конкретните параметри на приходната и разходната част на бюджета за 2018 г. може да се отбележи следното. В частта „Приходи“ предвидените собствени приходи по бюджета на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията за 2018 г., които се администрират от централното управление и второстепенните разпоредители с бюджет, са в размер на 49 494, 4 млн. лв. Около 39% от тях се генерират от държавни такси, събирани по Тарифа № 5.
    Съществен елемент от приходната част са приходите от концесии, като очакванията са общият обем и размер да бъде почти 33 млн. лв. В разходната част общите разходи на бюджета на Министерството за 2018 г. възлизат на 256 млн. 421,4 хил. лв., като по основни направления се разпределят както следва: за персонал – 28 млн. 25,8 хил. лв.; за текуща поддръжка – 217, 886,6 млн. лв.; за капиталови разходи – 10 млн. 509 хил. лв.; субсидии, компенсации и капиталови трансфери за държавните предприятия и търговските дружества са структурирани, като в програмния формат на бюджета са включени следните предоставени субсидии и капиталови трансфери: за БДЖ „Пътнически превози“ в предложената бюджетна рамка от Министерството на финансите са планирани средства за Компанията в размер на 227 млн. лв., разпределени както следва: капиталов трансфер в размер на 35 млн. лв., субсидия за пътнически превози – 175 млн. лв. и компенсации за някои категории пътници – 17 млн. лв.
    За Държавно предприятие „Национална компания железопътна инфраструктура“ са осигурени 260 млн. лв., разпределени както следва: капиталов трансфер – 115 млн. лв., основно за ремонт, модернизация, строителство и съоръжения по железопътната инфраструктура; субсидия – 145 млн. лв. за текущо поддържане и експлоатация.
    Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ – в съответствие с предложената рамка е предвиден капиталов трансфер в размер на 11 млн. лв. основно за рехабилитация и модернизация на пристанищни терминали през 2018 г. В автомобилния транспорт е предвидена обща субсидия в размер на 54,8 млн. лв., разпределен както следва: субсидия за вътрешноградски и междуселищни пътнически превози в слабо населените планински и гранични райони в размер на 17 млн. лв. и компенсация за безплатно и намалени цени на пътуванията на граждани в страната в размер на 37,8 млн. лв.
    За „Български пощи“ в бюджетната рамка се предвиждат компенсации в размер на 17, 562 млн. лв.; за холдинг БДЖ необходимите средства са 223 млн. 449 хил. лв., като допълнително сме декларирали потребности за субсидиране публичните задачи на двете държавни предприятия както следва: транспортно строителство и възстановяване – 1 млн. 500 хил. лв. и съобщително строителство и възстановяване – 450 хил. лв. Това е най-общо рамката за сектор „Транспорт“. Съобразяваме се с възможностите на бюджета и с приоритетите на правителството.
    Дори да имахме желание да имаме по-добри параметри за бюджета, считам и вярвам, че с взаимните усилия на всички колеги от сектора ще успеем да се справим с така начертаните рамки на бюджета. За някои сектори, признавам, очаквахме да получим изпреварваща помощ от държавата. За съжаление, не успяхме да убедим колегите, но въпреки всичко считам, че този бюджет е обективен. Няма причина политиките, които следваме, да не се изпълнят. Някои мерки, които предвидихме като по-активни политики от сектор „Транспорт, информационни технологии и съобщения, искаше ни се да успеем още в края на тази година да бъдат започнати, но ще се отложат с няколко месеца, за да допреструктурираме сектора. Като цяло считам, че ще успеем да се справим с тази рамка на бюджета. Благодаря.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря на министър Москов.
    От Министерството регионалното развитие и благоустройството ще вземете ли отношение?
    МАРИЯ КОСТОВА: За сектор „Транспорт“ сме предвидили средства в размер общо на 328 357 300 млн. лв., като в частта за приходите сме предвидили 348 545 100; за винетните такси сме предвидили около 309 млн. лв., като увеличението спрямо 2017 г. е с 23 млн. лв.; за капиталови разходи за сектор „Транспорт“ сме предвидили 100 194 хил. лв.; за текущ ремонт и поддръжка на пътищата – 185 926 600 млн. лв. Това е в общата рамка в сектор „Транспорт“.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря Ви.
    От синдикатите, от КНСБ някой иска ли да вземе отношение.
    Заповядайте.
    ДАНИЕЛА ЗЛАТКОВА: Много се радваме да видим, че в бюджета средствата за субсидии на превоз на пътници по нерентабилни линии и средствата за компенсации са повишени. Все пак считаме, че не са съвсем достатъчни, за да се осъществят напълно амбициозните политики, заложени от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията за подобряване на транспортната услуга, както и за подобряване на качеството на околната среда и опазването й.
    Много сме разочаровани от това, че не виждаме средствата, които са дължими на „Транспортно строителство и възстановяване“ от 2014 г. насам, които възлизат на близо 5 млн. и бихме искали да знаем как Министерството предвижда тези средства да бъдат изплатени на държавното предприятие?
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Задайте въпросите към Финансовото министерство.
    От Комисията за регулиране на съобщенията?
    Заповядайте, господин Божков.
    ВЕСЕЛИН БОЖКОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Уважаеми господин Председател, господа народни представители, уважаеми господин Министър, господа заместник-министри, уважаеми членове на парламента, дами и господа! За поредна година трябва да благодарим на Министерството на финансите, че все пак ни отделя пари и на нас. Разбира се, както каза и господин Московски, очаквахме повече. Лошото е, че при мен винаги очакваните приходи се увеличават, а пък това, което имаме за разходи, си остават едни и същи. Това искам да го кажа в два аспекта. Вие знаете, че разглеждахме и Закона за инфраструктурата, където искате да ни дадете допълнителни компетенции. Тъй като всеки път ми ги давате, но със същия бюджет, малко трудно.
    Тъй като ще се занимаваме с абсолютно неспецифични дейности – разрешаване на спорове, става дума и за строителни разрешения и прочие – само за там нямаме специализация.
    Ако и при второ четене не приемете нашите предложения, а действително ни наложите това задължение, предполагам, че уважаемите представители на Министерството на финансите, както се договорихме при разговорите с господин министъра, да се има предвид за допълнителни бройки.
    Вторият момент. Разходите ни нарастват с 3 млн., но приходите, които са ни гарантирани, тоест от лицензионни, имаме около 45 млн. Останалите 18 млн. са непланирани, могат да се случат, ако дадем допълнителен ресурс в 1800 мегахерца – 2 по 10, и евентуално 800 мегахерца, за което апелирам и към господин министъра и към Вас като народни представители да ускорим процеса на освобождаването на този ресурс, защото от всички членки на Европейския съюз само ние не сме освободили този ресурс, а той е доста скъп. Ще вкараме 100 млн. лв., само при условие че бъде освободен.
    Надявам се, че ще вземете предвид аргументите по отношение на приходната част. По отношение на разходите – да, очаквахме повече, но смятам, че ще се справим и с наличните възможности. Надявам, ако ни бъдат вменени допълнителни задължения, да бъде адекватно отразено това при изготвянето на закона и евентуално при съответните допълнителни ресурси по отношение на Министерство на финансите, защото се касае за минимум 20 допълнителни работни места, което е между 320 – 350 хил. лв. Благодаря за вниманието.
    ПРЕС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: От другите държавни структури, които са към Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията? НКЖ, холдинг БДЖ някой да иска думата?
    МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Колегите са тук, ако искат може да кажат няколко думи. Но аз обобщих, че ще се справим със зададената рамка.
    Бих могъл да обясня, че очакванията ни за политиките, които реализираме – следващата година самият сектор ще осигури допълнителен ресурс, който ще бъде насочен към компаниите – Български държавни железници и Национална компания „Железопътна инфраструктура“. Полагаме максимални усилия това да се случи. На практика ще можем да си осигурим от самата система допълнителен ресурс, който да бъде инвестиран.
    Искам само да изразя съжаление, че колегите от опозицията отсъстват и считам за несериозно поведението им. Можеха поне да чуят какви са ангажиментите, политиките и принципите в така дадения бюджет. Може би щеше да е полезно да чуем и тяхното мнение за сектора.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря, господин Министър.
    Заповядайте, господин Темелков.
    АТАНАС ТЕМЕЛКОВ: Господин Председател, уважаеми господа народни представители, уважаеми господин Министър! Ще благодаря също на колегата от Министерството на финансите като се надявам това да бъде очертано догодина по подобен начин. Ние сме доволни от това, което получихме за тази година, защото, знаем, че и да изразим недоволство, то няма да бъде отчетено.
    Тази година получаваме малък ръст в нашия бюджет, с което от 866 лв. средна работна заплата в Агенцията, ще достигнем ръст около 1060 лв., което на фона на пазара на труда в България в тази област – виждате, че може би четири или пет пъти е по-ниско.
    Що се касае до капиталовите разходи – с около 50% нарастват разходите. Считаме, че с тези финансови средства бихме могли да покрием внедряването на централните компоненти на електронното управление през следващата година, както и да се опитаме да увеличим броя на общинските структури, свързани чрез електронно съобщителната ни мрежа.
    На практика с нарастването с около 30 броя общински центрове ще постигнем свързаност около 100 общини от 256, така че считаме, че догодина може би ще покрием около 40% от общинските центрове в Република България.
    Недостигът за развитие на електронно съобщителната мрежа остава да бъде доста впечатляващ. Не ни достигат около 63 млн. лв., така че мрежата ще остане на ниво 2007 г. от гледна точка на технологичното подновяване. Надявам се, че с този ръст на бюджета, ще съумеем да покрием основните задачи през следващата година. Благодаря Ви за вниманието.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря, господин Темелков.
    Колеги, искате ли да кажете нещо? Не искате.
    Ако ми позволите, ще кажа едно изречение. Ние с колегата ми няма да подкрепим бюджета. Ще гласуваме „против“ него, защото от изказванията на всичките подопечни структури на Министерството, стана ясно, че тук реформа няма. Парите не стигат и че трябва да се справяме, което си е голямо изпитание. Разбира се, ще си запазим правото да направим предложения за корекции в бюджета между двете четения.
    Според нас има доста болни звена и структури, които заслужават повече внимание. От КНСБ маркираха „Транспортно строителство и възстановяване“. Не само те, но и други са на командно дишане и там трябва малко повече от реформа – помощ, за да се случат някои неща. Ние ще направим предложения, които ще бъдат разумни и в интерес поне на транспортния сектор, който в момента обсъждаме.
    Сега ще гласуваме против този бюджет. Благодаря Ви.
    Други изказвания? Не виждам.
    Прекратяваме дебата.
    Подлагам на гласуване Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2018 г., № 702-01-38, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2017 г., първо гласуване.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 11, против – 2, въздържали се – няма.
    С 11 гласа „за“, 2 „против“ и без въздържали се Комисията приема на първо четене Законопроекта за бюджет за 2018 г.

    Преминаваме към следващата точка:
    ИЗСЛУШВАНЕ НА МИНИСТЪР МОСКОВСКИ ПО ЧЛ. 29 ОТ ПРАВИЛНИКА ЗА ОРГНИЗАЦИЯ И ДЕЙНОСТТА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ.
    Гости са министър Ивайло Московски и зам.-министрите Велик Занчев, Ангел Попов и Димитър Геновски и госпожа Стоянова.
    Уважаеми колеги, понеже сме в редуциран състав – останахме представители на три парламентарни групи, имате ли въпроси към министъра на транспорта? Нямате.
    Нямаме въпроси към министъра?
    Господин Министър, никой не иска да Ви пита нищо.
    Предполагам, че ще има много въпроси, които ще си задаваме за бюджет и ще си говорим. Пожелавам Ви да се справите.
    МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Благодаря, господин Председател и на Вас, и на Комисията.
    Добър, лош, какъвто и да е, бюджет трябва да има. Дай боже, ако постигнем по-добри параметри между първо и второ четене, ще бъде добре за целия сектор.
    Благодаря Ви за кооперативното отношение и винаги съм с топли чувства към Комисията, която в много от случаите е била за пример в сравнение с всички останали комисии. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодарим и ние, господин Министър!
    Колеги, има точка Разни и приключваме.

    Уважаеми колеги, точка:
    РАЗНИ
    Ще направя съобщение от Сметната палата чрез председателя на Народното събрание Димитър Главчев да Ви информирам относно програма за одитна дейност на Сметната палата на Република България за 2018 г.:
    „Уважаеми господин Главчев, в съответствие с международните стандарти на върховните одитни институции и добрите одитни практики Сметната палата започва подготовка за съставяне на годишна Програма за одитната си дейност за 2018 г.
    Съгласно чл. 2 от Закона за сметната палата основна задача на Сметната палата е да предоставя надеждна информация за законосъобразното, ефективното, ефикасното и икономичното управление на получените средства и дейности, затова като един от критериите при избор на теми за одити на изпълнението е включен заявеният интерес от страна на Народното събрание.
    Предвид изложеното се обръщам към Вас с молба за съдействие за предоставяне в срок до 13 ноември 2017 г. на информация относно областите, които са от първостепенно значение и са приети за приоритетни от Народното събрание“.
    Това е свързано с провеждането на одити. Ако не се лъжа, имаме пет възможности за провеждане на одит на държавни или важни институции.
    Информирам Ви, защото срокът е до 13-ти.
    Уважаеми колеги, ако има да допълните нещо? Не виждам.
    Поради изчерпване на дневния ред, закривам днешното заседание.
    (Закрито в 15,50 ч.)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума