Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
04/04/2018
    П Р О Т О К О Л
    № 27

    На 4 април 2018 г. се проведе редовно заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения при следния

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Изслушване на ръководството на Холдинг „БДЖ“ ЕАД – заместник-министър Велик Занчев
    2. Разни
    Към протокола се прилага Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения.
    Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на комисията господин Халил Летифов.

    * * *

    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Добър ден, уважаеми колеги, уважаеми гости! Имаме кворум, можем да започнем днешното редовно заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения.
    Предлагам на Вашето внимание следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Изслушване на ръководството на Холдинг „БДЖ“ ЕАД, с участието на заместник-министъра господин Велик Занчев
    2. Разни.

    Други предложения по така предложения дневен ред? Не виждам.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За -, против и въздържали се - няма.
    Единодушно се приема.

    Гости:
    - господин Велик Занчев – заместник-министър на транспорта;
    - господин Владимир Владимиров – изпълнителен директор на Холдинг „БДЖ“;
    - господин Пламен Пешаров – управител на „БДЖ – Пътнически превози“ и
    - господин Любомир Илиев – управител на „БДЖ – Товарни превози“.
    Добре дошли!

    По точка първа.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Уважаеми господин заместник-министър, БДЖ винаги е била интересна тема, която е и Ваш ресор.
    Предлагам днешното заседание да протече в конструктивен, надявам се, и съвсем ползотворен, и диалог, и тон.
    Народните представители от всички парламентарни групи, които са членове на Комисията, изявиха желание да получат информация и от Министерството, и от БДЖ по всички наболели казуси, която да бъде коректна, не че имаме нещо против медиите, но в крайна сметка това е и част от работата на парламентарната Комисия.
    Затова предлагам, първо, има и съвсем пресен случай, който беше с влака на гара Коньово, ако не се лъжа, да ни представите докъде е стигнала проверката, какъв беше казусът и това, което, разбира се, е публична информация, да знаят колегите, народни представители. След това ще пристъпим към диалога или въпросите от народните представители.
    Някои от колегите да има против така да проведем днешното изслушване?
    Господин заместник-министър, добре дошъл, и заповядайте!
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВЕЛИК ЗАНЧЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господа и дами народни представители! Тъй като с мен са и колегите от БДЖ, господин Председател, ако нямате нищо против, ако има въпроси с по-големи детайли, ще Ви моля да предоставяте думата и на колегите.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Добре.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВЕЛИК ЗАНЧЕВ: По отношение на инцидента, който се случи в петък, имаме запалване на два вагона в състава на влака София – Бургас. Композицията се състои от четири вагона - трети и четвърти вагон се запалват. Първо се запалва третият вагон. Огънят тръгва от областта, където се е намирала тоалетната и тъй като е имало силен вятър, прераства и в четвъртия вагон.
    Що се отнася до това тези вагони от композицията в какво техническо състояние са били, взех информация от „БДЖ – Пътнически превози“. Тези вагони, които са горели, единият е минал среден ремонт, другият е минал капитален ремонт в заводите – единият в Дряново, другият – в Септември.
    Още повече, че през шест месеца се правят регулярни основни прегледи на тези вагони. Преди тръгване на всеки влак тези вагони са минали през Депо „Надежда“. Там им е направен основен преглед по нормативните документи, които са в БДЖ, така че те са били технически изправни при тръгването им от София.
    По отношение на независимото звено, което прави разследване, това разследване тече в момента и преди да излязат заключенията, не може да кажем точно как е станало, дали е технически проблемът при запалването или е някакъв друг. Работи се по всички възможни версии.
    Тук искам да вметна, че бригадата от началник–влак, кондуктор са реагирали много адекватно при инцидента. Изведени са всички пътници от влака и веднага е започнало гасенето. Така че, разговарях с колегите, тези наши служители да бъдат наградени за това, че са си свършили работата перфектно. Благодаря.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря Ви, господин Занчев.
    Някои от колегите иска ли да допълни?
    ПЛАМЕН ПЕШАРОВ: Може би да конкретизирам. Щетата е за около 280 хил. лв. Вагоните са застраховани в „Булстрад Виена Иншурънс“. Има наша група от специалисти вагончици, която разследва, в смисъл прави оглед на щетите. Същото нещо ще се направи, и то е по тяхно усмотрение, утре от застрахователите. Те са уведомени навреме. Така че тук е била адекватна реакцията.Тези двата вагона, между другото, защото пристигат и на гарата, после минават през депото, през екипировъчния пункт, минимум пет са проверките, които се правят в едно такова движение.
    Не се прави никакъв компромис по отношение на безопасността както предварителната, преди да се формира новата композиция, така и по време на движение на влака, когато ревизор вагоните на място, дори да се усъмнят в някаква нередност, вагонът се вади от състава на влака на гарата, на която е получено това събитие и по този начин искам да потвърдя още един път това, че по отношение на безопасността няма никакъв компромис. Това исках да добавя.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря Ви.
    Уважаеми колеги, имате думата.
    Господин Свиленски, заповядайте.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми господин заместник-министър, уважаеми ръководители на „Български държавни железници“, уважаеми гости! Аз, може би, имам по един въпрос към трима от нашите гости – към заместник-министъра, към господин Владимиров и към господин Пешаров.
    Действително, в последните два – три месеца си говорим – говоря, ние от БСП, с ръководството БДЖ през медиите – говорим си и когато ние се опитваме да поставяме някакви въпроси и някакви сигнали с цел да се подобри по някакъв начин работата на това дружество, и с цел все пак България да има железници за в бъдеще, срещу нас винаги се опитвате да правите някакви прибързани пресконференции, да давате някакви прибързани отговори, които, за съжаление, може би в хората, които не се занимават, които не следят темата изглежда добре. Имам предвид тази таблица, която от сутрин до вечер обикаля медиите, по няколко пъти вече, със задълженията, които са били, на които наблягате много отчетливо, че са направени 2008 – 2009 г. с цел, може би, да уязвите управлението на тогавашната тройна коалиция и да кажете, че тогава задълженията са били 849 млн. лв., а сега, след доброто 10-годишно управление, тези задължения са намалени на 365 млн. лв. И, да, действително, тази таблица изглежда много добре и много приятно. (Реплики.)
    Само, че какво се крие зад тази таблица? Зад тази таблица, уважаеми колеги, се крие тази таблица.
    На фона на намалените, според Вас, задължения имаме: задълженията намаляват от 849 на 391 млн. лв., което е така: 54 млн. лв.; активите на дружеството намаляват от един милиард на 600 млн. лв., тоест с 40%. Да го обясня по-простичко, защото, може би медиите, се надявам да покажат и това нещо. Все едно е да имате два апартамента по 100 хил. лв. и да имате задължения за 150 хил. лв. След 10 години да нямате задължения, но и да нямате апартаменти, минус 50 хил. лв. Това е следствието от работата.
    Продължавам нататък – собствен капитал намаля от 250 млн. на 81 млн. лв. – три пъти, над три пъти; обща ликвидност – намалява коефициентът от 0,96 на 0,36 или над три пъти; приходите на дружеството – намаляват от 550 млн. на 350 млн., с 36%; пътниците, това за което ние говорим, че трябва да се увеличават Вашите клиенти, това за което работите всъщност, Вие за друго не работите – намаляват от 33 милиона на 21 милиона, или с 36%. Товарите не ги коментирам, там е обяснимо защо намаляват, Вие сте го казали много добре. Локомотивният парк намалява близо два пъти; пътническите вагони – 3,7 пъти, сега след тези два опожарени вагона още повече са намалели; персоналът – от 15 хиляди на 9 хиляди, с 40% – обяснимо. Качеството на транспортната услуга не искам да я коментирам. И колкото да обикаляте и да казвате, че нещата са добре, през 2007 г. дружеството е имало, тоест през 2009 г., дружеството е имало задължения действително 849 млн., но е имало активи за над 1 млрд. 100 милиона активи. В момента дружеството има активи за над 600 или между 600 и 700 милиона и задължения съответно, Вие ги казахте. Тоест през 2014 г. ние имаме едно декапитализирано дружество, така ли е, господин Владимиров? Ще отговорите след малко като свърша. Какво е състоянието с вагоните Ви? Две хиляди и шеста година – 1337 пътнически вагона, в момента – 360 пътнически вагона; локомотиви – 2006 – 2007 г. 612, в момента 342. Няма как, когато работата на БДЖ е да вози хора, когато няма локомотиви и, когато няма вагони, няма как да иска да вози пътници, няма на какво да ги качите. И когато сме Ви атакували и сме Ви натискали, и сме Ви молили да правите ремонти, да ремонтирате това, което има, а не всеки месец да гори локомотив, през една година да се пали някъде или не вагон, не дай се Боже, това не го пожелавам на никое ръководство, това е най-тежкото, което може да се случи, Вие ни излизате с тази таблица и казвате: ама вижте ги БСП колко са лоши, при тях какво беше, и какво е при нас сега! И за да изчистя до край тази тема, тези 849 млн., които сте показали тук – знаете ли през 2004 г., 2005, 2009 г. колко са взети от тогавашните Ваши предшественици, знаете ли колко са подписали, за колко пари са дълговете, кредитите? Това са подписани 2004 – 2005 г. от предишното правителство. Да, тогава са осчетоводени, защото тогава са дошли мотрисите и Вие и до ден днешен с тези мотриси работите, не работите с други, за които казвате, че било лошата политика на тогавашното управление. И докато не спрем, уважаеми колеги, да размахваме тази таблица, тя не топли никой, а не седнете и да направите така, че вагоните да се увеличават, локомотивите да се увеличават, разписанията да се сгъстяват, пътниците да се качват, а не да се местят по гарите с автобуси, защото това, което направихме за 10 години от БДЖ, е да тръгнеш с влак и да се повозиш малко на автобус и, може би някъде, пак ще те качат някъде преди последната гара на влака, в крайна сметка да стигнеш на гарата, което е недопустимо в европейска България.
    И въпросът ми към господин Пешаров, първо, понеже и той се опитва да опровергае това, което изнесохме в миналата седмица в медиите, относно доставката на електрическа енергия. Господин Пешаров, моля да ме прекъснете в момента, в който излъжа нещо.
    Миналата година, месец февруари – обявена обществена поръчка от служебното правителство за доставка на електроенергия.
    ВЛАДИМИР ПЕШАРОВ: Март.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Март, добре, през служебното правителство. Точно така, поправяйте ме, където бъркам. Месец август, Вие спирате тази обществена поръчка с аргумента – опорочена тръжна документация. Основният аргумент е, че в условията има условие, което казва, че доставчикът не трябва да има задължения към НЕК и АСО, и това е утежняващо или, според Вас, опорочен критерий. Тогава спирате поръчката. Така сте решили, имате право. Това става, мисля, 24 август, ако не бъркам, август месец 2017 г.
    ВЛАДИМИР ПЕШАРОВ: На 10 август.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: 10 август, днес сме 4 април 2018 г., до ден-днешен обществена поръчка за оставка на електрическа енергия няма, нали така?
    ВЛАДИМИР ПЕШАРОВ: Не съвсем точно. В момента…
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Не, не, в момента има ли обявена поръчка към днешна дата? Няма.
    ВЛАДИМИР ПЕШАРОВ: Днес изтича последния срок, в което тази обществена поръчка, за която питате, минава проверката през Агенцията за обществени поръчки и тук, тези дни, докато са празниците, ще бъде обявена и в Европа.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Значи към днешна дата нямаме нова поръчка?
    ВЛАДИМИР ПЕШАРОВ: Искам едно пояснение да направя.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Само да изкоментирам цените и Вие да отговорите.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Да не влизаме в диалог, господин Свиленски. Довършете, после, господин Пешаров, ще Ви дам думата.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Естествено, за да се изпълнява услугата, Вие сключвате анекс до края на годината да бъде доставена тази електроенергия на цена 75 лв., около 75 лв. и някакви стотинки. И в договора ясно е записано, че количеството може да се променя, но цената 75 лв. не може да бъде променяна, това е и в Агенцията за обществени поръчки. И това е написано ясно. Да, обаче, през месеците октомври, ноември и декември, Вие без да е променян договорът, без да е променян анексът, се променя само фактурата и от 75 лв. става 95 лв. Твърдите в опровержението, което дадохте, че понеже пазарът, според Вас тогава, е направено не по маркетингово проучване, цената е била около 200 лв., Вие сте спестил на дружеството пари. Към днешна дата, само да Ви кажа, проверих – цената е под 70 лв., а Вие продължавате да плащате 95 лв. Това ми е следващият въпрос: месец декември на какво основание сключихте договор с друга фирма – трета, която няма нищо общо с предишната обществена поръчка, вече на цена 95 лв. за стойност над 7 млн. лв. и плащате по тази цена 90 лв., към ден-днешен, когато вече цената е, може би, под 70 лв., нали, ако тогава сте спестил пари, сега може би щетата вече е ясна, но по-големият проблем е от кога БД
    Форма за търсене
    Ключова дума