Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
ПРОТОКОЛ
№ 43
На 13 февруари 2019 г. се проведе редовно заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз през 2019 г., № 902-00-3, внесена от Министерския съвет на 24 януари 2019 г.
2. Разни
* * *
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Добър ден, уважаеми колеги! Имаме кворум. Може да започнем днешното заседание. Предлагам на Вашето внимание следния дневен ред:
1. Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз през 2019 г., № 902-00-3, внесена от Министерския съвет на 24 януари 2019 г.
2. Разни
Някои иска ли да допълни дневния ред или да направи предложение? Не виждам.
Който е за така предложения дневен ред, моля да гласува.
14 гласа „за“, без „против“ и „въздържали се“ няма.
По т. 1 гости и докладчици ще бъдат заместник-министърът Ангел Попов, госпожа Надежда Бухова – директор на Дирекция „Европейска координация и международно сътрудничество“, и госпожа Таня Савова от същата дирекция.
Господин Попов, Вие ли ще представите Законопроекта в частта, касаеща Транспортната комисия?
Заповядайте.
ЗАМ.-МИНИСТЪР: АНГЕЛ ПОПОВ: Благодаря.
Уважаеми господин Председател, уважаеми народни представители пред Вас е Проекторешение за приемане на Годишна програма за участие на Република България в процеса на взимане на решение на Европейския съюз през 2019 г. Предполагам, че всички сте го прочели в частта, която се отнася за транспорта. Не смятам да повтарям това, което пише вътре, но искам да Ви запозная с приоритетите от тази Програма.
Тези приоритети, разбира се, са съобразени с приоритетите на Работната група на Европейската комисия, и с дневния ред на Европейския парламент. Предполагам, че за Вас ще бъде интересно да Ви запозная как протичат преговорите по пакета за „Мобилност 1“ и изключително важна тема – ако искате да Ви запозная, как протичат преговорите по отношение на излизане на Обединеното Кралство от ЕС – Брекзит.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: За Брекзит е интересна тема.
ЗАМ.-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Искам да Ви запозная и с пакета за „Мобилност 1“, защото е изключително важна тема, която много се коментира от всички.
През 2019 г. ще продължат усилията ни за намиране на справедливи и балансирани решения по пакета за „Мобилност 1“. Следва да се има предвид, че не са включени в дневния ред на пленарната сесия на Европейския парламент. През месец февруари тази година предстои да бъде взето решение за неговото евентуално внасяне в пленарна зала през месец март 2019 г. Пакетът за „Мобилност 1“ не е нужно да Ви обяснявам колко е важен за България, за българския транспортен бизнес, за бранша, за държавата. Само искам да кажа, че за да не е влязъл досега това означава, че ние сме свършили огромна работа. Има и нещо друго: този Пакет по някакъв начин трябва да влезне, разбира се, в изгодни за българските превозвачи и за страните, които са в нашия „отбор“ условия, така че да има регулация, защото в момента регулацията, която въвеждат определени държави на национално равнище, не са добри за нас. Говоря за Франция, Германия, Австрия, Италия, Белгия и Холандия. Трябва да има Пакет за „Мобилност“ във вид, който е изгоден за българските превозвачи. Не е нужно да повтарям отново решението за паркингите, за каботажа, за връщането у дома в определен период на моторното превозно средство и водача, тахографите – въвеждането на новия смарт, така наречения „интелигентен тахограф“. Да се въвежда нещо, което още не е изработено и не е на пазара – това до болка го знаете.
Бих искал да се спра сега за оттеглянето на Обединеното Кралство. Много срещи направихме, много посещение имаше от Специалната работна група – 50, където се коментираше излизането на Обединеното Кралство от Европа. За съжаление все още няма споразумение. Европейската Комисия подготвя Регламент. Искам да кажа, че този регламент, ако влезе и е изгоден за европейските държави, ще даде един период в рамките на 9 месеца на спокойствие.
Мога да кажа ние какво сме направили. Ако не влезе в този парламент, ние сме провели неформални разговори и сме подготвени за законодателство, която ще бъде между нашите две държави, тоест двустранно законодателство. Такова имаме от 1972 г. за сухопътния транспорт с валидност до 2020 г. Подготвени сме и няма да позволим да има някакъв проблем с влизането на товарните автомобили и автобусите. В Проекта на Регламента са предложени изменения, чрез които се добавя редовния автобусен превоз на пътници, за да бъде отговорено на изразените притеснения от държавите-членки. Становище на Европейската комисия е, че спешните мерки следва да бъдат ограничени до стриктния минимум, за да бъде осигурена минимална свързаност предвид извънредните обстоятелства. Следва да се отбележи, че случайните пътнически превози не попадат в обхвата на Регламента, тъй като Обединеното Кралство ще се присъедини скоро към Спогодбата Интербус.
В рамките на проведеното на 7 февруари тази година заседание на Работна група „Сухопътен транспорт“ България е поставила въпрос относно начина, по който ще бъде приложена реципрочно на мерките и ще бъде гарантирано равнопоставено третиране на всички държави-членки в контекста на последните две операции по товарене и разтоварване, както и интерпретация на термина „международен транспорт“. По време на обсъждането на 11 февруари тази година отново в рамките на Работна група „Сухопътен транспорт“ част от държавите-членки Италия, Австрия, Германия, Хърватия, Дания и Белгия са изразили мнение, че обхватът на Регламента следва да бъде ограничен до стриктния минимум и бъде заличена Разпоредба относно каботажа, тъй като създава опасен прецедент за Споразумение с трети страни. Полша, Литва, Унгария, Франция желаят запазване на този текст, като подчертават, че става въпрос за политически аспект – вече договорена ниво Работна група по чл. 50. Затова и Работната група се казва “50“.
Да спомена нещо и за въздушния транспорт. Министерството на транспорта и Гражданска въздушна администрация има готовност за стартиране на преговори по двустранно споразумение, както споменах преди малко, с въздушния транспорт с Обединеното кралство въз основа на Решение на МС, Протокол № 13 от 2 април 2009 г., с което одобрените път – Проектна спогодба за въздушен транспорт между правителството на Република България и правителството на страна, извън ЕС, като основа за водене на преговори. Въпреки това Министерството на транспорта текущо се въздържа се от иницииране на каквито и да е преговори с Британската страна, като подкрепят намиране на решение на ниво ЕС, тоест Регламент.
Използвам случая да Ви уведомя, че по искане на Британската страна вчера, 12 февруари 2019 г., се проведе среща в Министерството на транспорта с представители на Департамента по транспорт на Обединеното Кралство, на който бяха обсъдени последните развитие по Регламента на база въздушна свързаност, но без да се пристъпва към преговори – умишлено го правим, за сключване на двустранно споразумение и без да се засяга тази тема. Българската страна ще следва насоките на Европейската комисия към държави-членки за съблюдаване правото на Европейския съюз.
Ако искате няколко думи да кажа и по интемодалните въпроси и мрежите?
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Ако имат въпроси колегите, после ще Ви ги зададат.
За темата Брекзит.
ЗАМ.-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Министерството на транспорта е свързано основно с Брекзит с това, че би ни било засегнало, но аз казвам, че ние сме подготвили и при Регламент, и при двустранни спогодби, така че да не позволим да сухопътния, автобусите и въздушния транспорт.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: А той ще спре ли при Брекзит?
ЗАМ.-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Ние сме си подготвили и двата варианта.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Как сме се подготвили при Брекзит и няма споразумение?
ЗАМ.-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: При положение че няма споразумение ние сме се подготвили за двустранни превози. Аз казах: има двустранно споразумение от 1972 г. по отношение на сухопътния транспорт, и 2009 г. на въздушния транспорт. Затова проведохме и вчера среща с колегите от английското, така да го нарека ГДГВА, така че да не допуснем това нещо. Те са добронамерени и сме готови.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Актуализирано ли е това споразумение? То е от 1972 г. Доколкото си спомням има 2 милиона пътници годишно само въздушен транспорт, нали така?
ЗАМ.-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Аз говоря за либерализация по отношение на сухопътния транспорт, разменяме само разрешителни трети страна. По отношение на въздушен транспорт няма проблеми. Всичко е в полза на България. Нямаме затруднения, при положение че стигнем на двустранни, но за нас е добре да има Регламент, който се отнася за всички държави – членки на Европейския съюз и ние изчакваме този вариант. Длъжни сме да го изчакаме, нямаме право на двустранни преговори.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Това е ясно.
Въпросът е на 1 април – така, като гледам, няма споразумение.
ЗАМ.-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Ако влезе Регламентът, има 9-месечен гратисен период. В момента има обсъждане в парламента на Обединеното Кралство, знаете, че там има спорове, но това са си техни решения и те ще си вземат становище по отношение на Регламента.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Колеги, въпроси? Не виждам.
Госпожа Бухова, заповядайте.
НАДЕЖДА БУХОВА: Благодаря Ви, господин Председател!
Господин Попов направи кратко резюме на действията и мерките, които Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е предприело по отношение на оттеглянето на Обединеното Кралство от ЕС без Споразумение. Така че и в двата сценария ни все пак се надяваме, че Споразумение ще има, но в случай, че такова няма, подкрепяме общностния подход и засега се въздържаме от двустранни преговори, така както е и препоръката на Европейската комисия, но едновременно с това имаме готовност за провеждането на такива в момента, в който Обединеното Кралство се превърне в трета страна спрямо ЕС. Двете спогодби, за които заместник-министър Попов спомена, не са денонсирани нито от едната, нито от другата страна, което всъщност е базата, върху която може да стъпим. Това, което имаме като информация и уверение от колегите от Великобритания е, че съгласно Становище на тяхната Правна служба на Министерството на транспорта, и в двата сектора те предвиждат размяна на ноти, с които да потвърдят, че правната база, макар и доста остаряла, ще бъде Уредбата, на която ще стъпим, за да не се прекъсва въздушната, съответно сухопътната свързаност, докато се намери решение. Но пак казвам, че всички се надяваме и разчитаме на общностния подход, имайки предвид, че много интензивно се водят дискусии в двете работни групи за постигане на съгласие по Регламента за базовата сухопътна свързаност и по другите два регламента във въздушния транспорт, а именно базовата въздушна свързаност и Регламентът за техническите аспекти във въздухоплаването, което касае авиационната безопасност.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря Ви.
Въпроси? Не виждам.
Закривам дебатите. Подлагам на гласуване Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз през 2019 г., № 902-00-3, внесен от Министерския съвет на 24 януари 2019 г.
11 гласа „за“, без „против“ и 9 гласа „въздържали се“.
Предложението е прието.
Благодаря Ви за вниманието.
По точка „Разни“ някои от колегите иска ли нещо да каже?
Заповядайте, господин Свиленски.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Господин Председател, уважаеми колеги, доколкото имам информация, в момента тече обсъждането на двата закона за движение по пътищата и на водачите. Дали според Вас не е подходящо да направим едно обсъждане вътре в Комисията в този месец на публично обсъждане по неща, които се поставят и в медиите, по различни казуси, а не формално да го гледаме, когато дойде време да го гледаме, предложено от правителството. В даден момент, когато сме по-свободни, да направим предварително обсъждане в този месец-месец и половина, докато върви процедурата през Министерски съвет, ако нямате нищо против, разбира се. Благодаря.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Може.
Заповядайте, господин Иванов.
СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря.
Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, предлагам да изчакаме да минат обществените обсъждания. Да го направим, когато върви междуведомственото съгласуване, защото ще бъдат отразени много от бележките, които се правят в общественото обсъждане от обществените организации, неправителствените организации и така нататък, ще бъдат отразени и ще бъдат предложени на междуведомството за съгласуване. Ние може би тогава трябва да го разгледаме, защото сега е много първоначален вариант и много от нещата ще бъдат промени. Затова считам, че не е целесъобразно сега да го гледаме, господин Свиленски.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Аз казах в периода от месец и половина.
СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Понеже споменахте по време на общественото обсъждане. Да не е по време на общественото обсъждане, а след като приключи то и бъдат нанесени съответните промени и предложен на междуведомствено съгласуване.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Преди да време в Министерски съвет, примерно. (Реплики.)
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Когато се получи достатъчно информация от нагласите в обществото и на правителствените, може би някъде там. Добре, приехме някакъв подход.
Други теми? Не виждам.
Благодаря Ви за вниманието.
Закривам днешното заседание.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Халил Летифов