Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
ПРОТОКОЛ
№ 46
На 24 април 2019 г. се проведе редовно заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщенията при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Изслушване на господин Росен Желязков – министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, на основание чл. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за пощенските услуги, № 902-01-19, внесен от Министерския съвет на 11 април 2019 г. – първо гласуване.
3. Законопроект за ратифициране на актовете на Втория извънреден конгрес на Всемирния пощенски съюз, № 902-02-9, внесен от Министерския съвет на 8 април 2019 г.
4. Разни.
Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщенията, и на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на комисията Станислав Иванов.
* * *
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Добър ден, уважаеми колеги, скъпи гости! Предлагам, уважаеми колеги, на Вашето внимание, тъй като имаме кворум, проект на дневен ред за провеждане на днешното заседание.
1. Изслушване на господин Росен Желязков – министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, на основание чл. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за пощенските услуги, № 902-01-19, внесен от Министерския съвет на 11 април 2019 г. – първо гласуване.
3. Законопроект за ратифициране на актовете на Втория извънреден конгрес на Всемирния пощенски съюз, № 902-02-9, внесен от Министерския съвет на 8 април 2019 г.
4. Разни.
Уважаеми колеги, поради това, че министър Желязков ще закъснее малко, предлагам да започнем с точки втора и трета и след това, когато пристигне министъра да преминем към изслушването му.
Ще започнем с трета точка и ще вървим отзад-напред по дневния ред.
Първа точка ще бъде Законопроект за ратифициране на актовете на Втория извънреден конгрес на Всемирния пощенски съюз.
Втора точка ще бъде Законопроект за изменение и допълнение на Закона за пощенските услуги.
И трета точка – изслушване на министър Желязков.
Предлагам да гласуваме така предложения проект на дневен ред.
Моля, който е „за“, да гласува.
За – 11, против и въздържал се няма.
Пристъпваме към трета точка.
ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА АКТОВЕТЕ НА ВТОРИЯ ИЗВЪНРЕДЕН КОНГРЕС НА ВСЕМИРНИЯ ПОЩЕНСКИ СЪЮЗ, № 902-02-9, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 8 АПРИЛ 2019 Г.
Гости на днешното заседание ще бъдат, както обявих, господин Росен Желязков – министър на транспорта и информационните технологии и съобщенията по първа точка. По втора точка – господин Росен Желязков – министър на транспорта и информационните технологии и съобщенията, и господин Димитър Димитров – изпълнителен директор на дирекция „Съобщения“ в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, господин Деян Дънешки – главен изпълнителен директор на „Български пощи“ ЕАД, господин Иван Димитров – председател на Комисията за регулиране на съобщенията, госпожа Неда Койчева – директор на дирекция „Правна“ в Комисията за регулиране на съобщенията.
След променения дневен ред, първата гласувана точка, която е точка три от проекта за дневния ред, е господин Росен Желязков – министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията и господин Димитър Димитров – изпълнителен директор на дирекция „Съобщения“ в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщения. Тъй като господин Желязков ще закъснее, моля господин Димитров да заеме мястото си. Благодаря.
Заповядайте, господин Димитров, да представите Законопроекта.
ДИМИТЪР ДИМИТРОВ: Благодаря.
Уважаеми господин Председател, уважаеми народни представители, дами и господа!
Както беше обявено с Решение № 188 от 8 април тази година, Министерският съвет предлага на Народното събрание да ратифицира актовете на Втория извънреден конгрес на Всемирния пощенски съюз.
Всемирният пощенски съюз е междуправителствена организация от системата на Организацията на Обединените нации, специализирана в областта на пощенските услуги. В нея членуват 192 страни като взаимоотношенията между страните членки както и между техните избрани пощенски оператори се уреждат чрез актовете на Съюза. Тези актове се изменят, допълват и приемат от всеки проведен конгрес, който е върховен орган на Всемирния пощенски съюз.
Вторият извънреден конгрес на Съюза се проведе през 2018 г. в Адис Абеба. Като страна членка България взе участие в Конгреса с делегация, чиято позиция, състав и правомощия бяха определени с решение на Министерския съвет. В съответствие с предоставените му правомощия ръководителят на българската делегация подписа при условие за последваща ратификация приетите от Конгреса актове.
Приемането на Закона за ратифициране на актовете на Втория извънреден конгрес на Всемирния пощенски съюз ще доведе до утвърждаване на участието на Република България в осигуряването на единна световна пощенска територия, основана и регламентирана чрез актовете на Всемирния пощенски съюз, с даване на правна основа за осъществяване на международните пощенски услуги между Република България и останалите страни – членки на Съюза и между техните избрани пощенски оператори; осигуряване на прилагането на актовете на Съюза от органите, които провеждат държавната политика и регулирането в областта на пощенските услуги, осигуряване на прилагането на актовете на Съюза от избран пощенски оператор, задължен съгласно чл. 27 от Закона за пощенските услуги да изпълнява актовете на Организацията, които са ратифицирани от Народното събрание на Република България; гарантиране на правото на избирателите да ползват международни пощенски услуги от и към всичките 192 страни – членки на Всемирния пощенски съюз. И на последно място – гарантиране правото на Република България да участва в качеството си на страна членка в цялостната дейност на Всемирния пощенски съюз, неговите ръководни органи и работните структури към тях.
Искам да отбележа, че приемането на такъв закон се налага от изискване на чл. 85 от Конституцията на Република България, както и чл. 15, ал. 1 от Закона за международните договори.
Въз основа на гореизложеното предлагам да бъде одобрено приемането на Закона за актовете.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, господин Димитров.
Колеги, заповядайте – разискванията са открити.
Някой от гостите иска ли да вземе думата по отношение на разглежданата точка? Не виждам.
Прекратявам разискванията и подлагам на гласуване Законопроект за ратифициране на актовете на Втория извънреден конгрес на Всемирния пощенски съюз, № 902-02-9, внесен от Министерския съвет на 8 април 2019 г. – първо гласуване
Моля, който е „за“, да гласува.
За - 10, против и въздържали се няма.
Преминаваме към втората точка от дневния ред:
ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ПОЩЕНСКИТЕ УСЛУГИ, № 902-01-19, внесен от Министерския съвет на 11 април 2019 г. – първо гласуване.
Кой ще представи Законопроекта?
Заповядайте, господин Димитров.
ДИМИТЪР ДИМИТРОВ: Благодаря.
Уважаеми господин Председател, уважаеми народни представители, дами и господа! Законът за пощенските услуги и предвидените в него подзаконови нормативни актове уреждат обществените отношения, свързани с извършването на пощенските услуги в Република България, а именно: управление, регулиране, контрол и извършване на пощенските услуги.
През 2010 г. се осъществи заключителният етап от провеждането на законовата уредба в Република България в съответствие с изискванията на Директива 2008/6 ЕО на Европейския парламент и Съвета за изменение на Директива 8767 ЕО с оглед пълно изграждане на вътрешния пазар на пощенските услуги по честота.
От 1 януари 2011 г. пазарът на пощенските услуги в нашата страна беше напълно либерализиран и отворен за конкуренция. Изготвянето на настоящия проект на Закон за изменение и допълнение на Закона пощенските услуги е в изпълнение на законодателните инициативи през 2018 г. към Програмата на правителството 2017 – 2021 г., които имат за цел да актуализират правната рамка в съответствие с новостите в правото на Европейския съюз, както и във връзка с промените в тенденциите в икономиката и обществото и решават възникнали в процес на правоприлагането проблеми.
Проектът предвижда следните по-съществени промени. На първо място с цел осигуряване на изпълнението на Регламент на Европейския съюз от 2018 г. № 644 на Европейския парламент и Съвета относно услугите за трансгранична доставка на колетни пратки, в които са дефинирани санкции за нарушение на правилата на Регламента, свързани с осъществяването на ефективен и последователен регулаторен надзор по отношение на пазара на трансграничните доставки на колетни пратки, поръчани онлайн. Същите следва да бъдат нотифицирани пред Европейската комисия не по-късно от 23 ноември 2019 г.
На второ място – променен е моделът за компенсиране на пощенския оператор със задължение за извършена универсална пощенска услуга. Компенсирането на оператора ще се осъществява авансово през текущата година на база на компенсацията, определена през предходната година. Предлагат се тези изменения да влязат в сила от 1 януари 2020 г. Чрез тази промяна се постига пълно съответствие с условията за съвместимост на държавната помощ във вид на компенсация за обществена услуга, предоставена от определени предприятия натоварени с извършването на услуга от общ икономически интерес, включително с оглед прилагането на правилата за изключване изискването за уведомление, посочено в чл. 108, § 3 от Договора при условията на европейското право.
Средствата за компенсиране от пощенския оператор за задължения за извършване на универсална пощенска услуга за 2018 и 2019 г., определени съгласно сега действащия модел на компенсиране ще се превеждат разсрочено през следващите пет бюджетни години с цел намаляване на финансовата тежест върху държавния бюджет. Това е координирано с Министерството на финансите.
С цел компетентните органи да разполагат с данни, необходими за извършване на контрол при спазване на данъчното и осигурителното законодателство от страна на лица, извършващи търговска дейност в интернет чрез пощенската мрежа, така и при осъществяване дейността на правоохранителни области в областта на националната сигурност. Прането и преследването на престъпления е предвидено изискването пощенските оператори да събират, обработват и съхраняват лични данни на податели на вътрешни пощенски пратки и на изходящи международни пощенски пратки с наложен платеж. Също така пощенските оператори ще събират, обработват и съхраняват идентификационни данни на получателите на суми в брой от наложен платеж.
Прецизирани са разпоредби, разграничаващи от една страна универсалната пощенска услуга като пакет от основни пощенски услуги и от друга страна услугите, включени в нейния обхват с цел преодоляване на установените затруднения в тълкуването на двете понятия от правоприлагащите органи, особено при възлагането на обществените поръчки. Прецизирани са разпоредби от нашите и е добро разположението на точките за достъп до пощенската мрежа, задължение от пощенския оператор, с цел оптимизиране на броя на част от градските стационарни пощенски станции на този оператор, което ще даде възможност за по-гъвкаво управление на пощенската мрежа спрямо развитието на микрорайоните. Тази промяна няма да повлияе на съществуващата мрежа на пощенския оператор в малките населени места, където „Български пощи“ е единственият оператор предоставящ пощенски услуги.
Оптимизирането на броя на част от гражданските пощенски станции представлява резерв за намаляване на разходите на дружеството, без да се отразява на качеството на предоставените услуги.
Създадените правила, чрез които се дава възможност за санкции спрямо лицензираните пощенски услуги – създадени са правила, чрез които се дава възможност за санкции спрямо лицензираните пощенски оператори с непогасени публични вземания.
Отстранени са някои противоречия, създаващи нееднозначно тълкуване в текстове от действащия закон и са запълнени празноти по отношение на изпълнението на регулаторните функции на Комисията за регулиране на съобщенията.
Предложени са изменения произтичащи от посочените по горе основни промени на самия Всемирния пощенски съюз, както изменения свързани с прецизирането на съществуващи текстове, включително по отношение на отстраняването на дублиращи се и остарели разпоредби.
В тази връзка, предлагаме този проект на Закон за изменение.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, господин Димитров.
ДЕЯН ДЪНЕШКИ: Аз няма какво да добавя, освен че основно с измененията на чл. 29, касаещ компенсацията, се намалява и финансовата тежест и върху дружеството, което към момента всички знаем, че компенсацията се взима с двегодишно закъснение. Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря.
Господин Димитров – председател на Комисията за регулиране на съобщенията – ще вземете ли отношение по разглеждания?
ИВАН ДИМИТРОВ: Подкрепяме Закона за изменение и допълнение на Закона за пощенските услуги. Смятаме, че това, което експертите са казали е отразено.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, господин Димитров.
Уважаеми колеги, откривам разискванията.
Въпроси, мнения?
Господин Вълков, заповядайте.
ИВАН ВЪЛКОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Както стана ясно, основните промени са свързани с Регламент на Европейския съюз 2018/644, но има няколко промени, които аз лично адмирирам, особено по отношение на компенсирането на универсалната пощенска услуги, тъй като досега то се извършваше на втората година, след извършването на тези разходи и по този начин изключително се утежняваше работата на пощенския оператор – говорим за „Български пощи“.
Това което се предлага към момента смятам, че е изключително разумно, даже сме закъснели с тази промяна.
Интерес представлява и компенсаторният механизъм, който се предлага за 2018 г. и 2019 г., тъй като това вече е в един преходен период. Искам да чуя мнението на „Български пощи“. Ще ги удовлетворява ли този компенсаторен механизъм?
Имам и още няколко въпроса. Ще ги задам и заедно да отговорите тогава.
Другият е свързан с въвеждането на едно ново понятие, което прави впечатление, тъй като до момента се оперираше с две групи пощенски услуги, а именно универсална пощенска услуга и неуниверсална пощенска услуга, а към момента се въвежда и друга категория, тоест услуги попадащи в обхвата на универсалната пощенска услуга, като трети вид услуги, които са различни от първите две категории. Интересувам се дали този вид услуга ще бъде компенсиран по някакъв начин или това не влиза към компенсирането на универсалната пощенска услуга? Това е конкретен въпрос.
Друг въпрос е свързан с прецизирането на разпоредбите, които се отнасят до броя и разположението на точките за достъп до пощенската мрежа на задълженията на пощенския оператор – чл. 33, ал. 3. Ако може малко по-точно да ни разясните какво се има предвид с това?
И последният ми въпрос е свързан с работата на личните данни или на идентификационните данни на подателите на вътрешните пощенски пратки с наложен платеж, които ще започнат да се събират. Може ли по-конкретно да ни разясните как това ще става и дали ще има обучение на самия персонал – самия начин на работа?
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин Вълков.
Кой ще отговори?
ДЕЯН ДЪНЕШКИ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господа народни представители, дами и господа!
Първият въпрос, който касаеше механизма за компенсиране, по скоро в частта преходната 2018 – 2019 г., ние считаме, че това ни удовлетворява, тоест тези забавени плащания, които ще се получат на границата на промяната на двата механизма, те ще са в рамките на две компенсации да бъдат изплатени в следващите пет бюджетни години на равни вноски или в зависимост от възможностите, които бюджета на Републиката позволява.
По отношение на другите, господин Димитров ще отговори.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Заповядайте, господин Димитров.
ДИМИТЪР ДИМИТРОВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми господин Вълков, уважаеми господа народни представители! По отношение на новото понятие, това е едно разграничение между обхвата на универсалната пощенска услуга и тези услуги, които не попадат в обхвата. Както знаете тези, които са в обхвата на универсалната пощенска услуга имат предимство за изплащане на ДДС и така нататък, а пък услугите, които не са в обхвата на универсалната пощенска услуга, би следвало да са обложени с тези данъци. Това е една от причините да се дефинира това понятие, което улеснява работата и на регулатора, и на органите, които са свързани с планирането на бюджета.
По третия въпрос – броят на точките. Статистиката, която има „Български пощи“ показва, че има градове, в които има голям брой пощенски станции, извършващи същия обем от услуги и пратки, каквито има в други градове, в които има на половината, дори по малко пощенски станции.
От тази гледна точка се стигна до заключението в работната група, която работи по Закона, че е удачно да се прецизира възможността в големи населени места, където има и други оператори, предлагащи подобни услуги – този брой да бъде редуциран, така че да се подобрят условията за работа на „Български пощи“. Това е основният довод.
И третият въпрос, относно събирането на лични идентификационни данни по време на обслужване на част от услугите – това е свързано с изискване на НАП, което получило подкрепа от Министерството на финансите и цели да реши един от проблемите, който е свързан с интернет търговията. Проследяването е именно: проследяването на парични потоци и ценни пратки, които остават извън всякакъв контрол към момента.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря господин Димитров.
Давам думата на министър Росен Желязков ако иска нещо да допълни.
МИНИСТЪР РОСЕН ЖЕЛЯЗКОВ: Само с едно изречение вярвам, че колегата Димитров е разяснил, както мотивите така и в съдържателната част предлаганите изменения. Целта на Законопроекта основно е да бъде стабилизирано дружеството чрез навременната компенсация за несправедливата финансова тежест, по начина, по който след нелек дебат, но в крайна сметка с консенсус постигнахме единодушие в Министерския съвет като вносител и, разбира се, с Министерството на финансите като легиращ този процес, както и останалите елементи от Закона, които следва да бъдат насочени към подобряване условията за функциониране на пазара на пощенските услуги, в това число и неговото изсветляване.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, уважаеми господин Министър.
Колеги, пристъпваме към гласуване.
Който е “за“ Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за пощенските услуги № 902-01-19, внесен от Министерския съвет на 11 април 2019 г. на първо гласуване да гласува.
За - 12, против и въздържали се – няма.
Законопроектът е приет.
С това изчерпахме и точка втора от днешния дневния ред.
Предстои точка трета.
ИЗСЛУШВАНЕ НА МИНИСТЪРА НА ТРАНСПОРТА, ИНФОРМАЦИОННИТЕ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯТА НА ОСНОВАНИЕ ЧЛ. 29 ОТ ПРАВИЛНИКА ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ.
Първи право да зададат въпрос имат от Политическа партия ГЕРБ.
Първият въпрос е от господин Вълков – заповядайте.
ИВАН ВЪЛКОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми господин Министър, уважаеми колеги народни представители! Въпросът ми е свързан с концесията на летище София. Това е един въпрос, който от доста дълъг период от време вече стои пред нашата общественост. Неколкократно процедурата се удължава на самата концесия. Това, което знаем, е, че този месец беше отворена и имаме вече петима сериозни участника, които са общо взето са оформени като консорциум. Въпросът ми към Вас е свързан с това – от тук нататък, как ще бъде процедурата и в течение на времето, според Вас, какви са сроковете и кога ще можем да имаме обявен изпълнител?
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, господин Вълков.
Уважаеми господин Министър, заповядайте за отговор.
МИНИСТЪР РОСЕН ЖЕЛЯЗКОВ: Поднасям извинения за това, че се забавих, но трябваше да преотстъпя думата на комисар Габриел да стъпи първа в кръглата маса. Темата, която обсъждахме на кръглата маса беше: „Етичните норми на изкуствения интелект“. Тук имаме въпроси, които са свързани основно с аналогови проблеми в сферата на транспорта. – защо не и търсенето на решение за тяхното преодоляване.
На 11 април бяха отворени заявленията за участие в процедурата за предоставяне на концесията на дейността на летище София, която е концесия за строителство. Това е фактически ангажимент на концесионера, освен изграждане, ще бъде и опериране на летището, както правилно отбелязахте. Имаме пет участника, които са обединени в консорциуми. Ще Ви ги представя набързо. Те бяха обявени, но за пълнота на изложението са: консорциум „Витоша“ с водещ член „Манчестър Еърпорт Груп Оувърсийз Инвестмънт Лимитид“, участник в консорциума е BCEGI Кънстракшън Инвестмън Лимитид дружество, което е регистрирано във Великобритания с едноличен собственик Бейджин Кънстракшън Ейнджиниринг Груп.
Втори консорциум е „Соф Кънект“ с водещ член „Меридиам Ийстърн Юръп Инвестмънс САС“ – за изпълнението на изискването за летищен оператор е посочен Флугхавен Мюнхен.
Третият консорциум е „ССБ София Еърпорт ДжейВи“ с водещ член „ССБ Зауервайн&Шефер Бау АГ“– за изпълнение на изискването на летищен оператор е посочено Копенхаген Еърпортс А/С.
На четвърто място е „Фрапорт България“ ЕАД – за изпълнение на изискването за технически способности и финансови възможности е посочено „Фрапорт АГ Франкфурт Еърпорт Сървисис Уърдуайд“.
На пето място е Консорциум „Еърпортс Де Пари“ ЕС. ЕЙ и „ТАВ Хавалиманларъ Холдинг“ с водещ член „Еърпортс Де Пери ЕС.ЕЙ“ – за изпълнение на изискването за летищен оператор е посочен „Еърпортс Де Пари“.
Заявленията бяха отворени в същия ден – един час по-късно от тяхното подаване. Може би е важно да се уточни, че заявлението и разглеждането е изцяло по електронен път и на електронни носители – няма хартия.
Бяха отворени в закрито заседание. Имаше определени коментари, които може би се нуждаят от едно известно уточнение. По отношение на това че са отворени заявленията в закрито заседание, това беше първият критичен поглед върху процедурата и вторият е срокът от приемането на заявлението и тяхното отваряне до отварянето на офертните предложения.
По първия въпрос процедурата е такава, каквато е разписана в Закона. Законът е предвидил като вътрешно процедурен аспект отварянето на заявленията с оглед на това да се види кои са участниците и това нещо да бъде обявено. Нарушението на това правило е абсолютно основание за опорочаване на процедурата, а самото отваряне на заявленията не означава, че се преразглеждат и преглеждат други елементи от офертите или от обвързващите предложения и оферти. Това, което констатира Комисията при отваряне на заявленията е само темата, свързана с правосубектност и легитимност на участниците. В рамките на срока до 9 май Комисията има ангажимент да провери различни аспекти от заявленията за участие. Тези аспекти са свързани с правосубектност, представителна власт, въпроси, свързани с връзка между компании майки и дъщерни дружества. Въпроси, които са свързани с липсата и наличието на такива дружества по веригата на участниците и тяхната регистрация в зони с преференциални данъчни режими, връзката между това и публичното предлагане на капитал. Тоест търгуването на борсата, наличието на предпоставки за изключване на участници. Всички тези детайли условно ако вземем заявленията за участие с оглед обема – една оферта не е по-малко от 500 машинописни страници заявление за участие, не по малко.
Всичко това е свързано с легитимация, представителна власт, компании, дъщерни компании, връзки решения на органи за управление, проверка на тези решения и трябва да се направи за 15 работни дни, тоест от 11 април до 9 май, имаме 15 работни дни. Законът казва, че ако има неточност, която следва да бъде уточнена или отстранена, това е важен елемент в процедурата по Закона, още на фаза квалификация на участниците, трябва да се даде на всеки един участник срок, който е не по-малък о т 8 дни преди датата на отваряне на офертните предложения. Тоест ако имаме 15 работни дни, от които 8 трябва да е срокът даден на участниците за отстояване на позицията, означава, че така твърде прекомерния срок за разглеждане всъщност е един изключително стеснен от гледна точка на възможностите да се прегледа, прецени и оцени обемът. На този етап са изпратени уведомления и до петимата участници за уточнения, свързани с правосубектност и легитимация, които очакваме да бъдат предоставени в срока в рамките до отварянето на офертните предложения. Самото отваряне на офертите ще бъде на открито заседание на Комисията, което ще се проведе на 9 май от 9 часа. На заседанието могат да присъстват участници или техни представители, както и всички други лица. Първо, ще бъдат обявени допуснатите участници, а след това отново по реда на тяхното подаване ще бъдат отворени техните оферти – на допуснатите участници. Комисията ще прочете подробно обвързващите предложения на всички допуснати участници като на това заседание публично ще бъдат обявени параметрите, които предлагат всеки един от участниците. Това са размер на годишно концесионно възнаграждение, размер на инвестициите, планове за развитие на летището, така че това ще бъде дълго и изключително подробно заседание – открито за всички, в това число, разбира се, и за медиите пряко или косвено.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин Министър.
Втори за въпрос имат право да зададат колегите от Българската социалистическа партия, но те отново отсъстват.
Трети са Обединени патриоти – заповядайте, господин Стоянов.
АТАНАС СТОЯНОВ: Благодаря.
Уважаеми Председател, колеги! Моят въпрос е свързан със звеното за разследване на произшествия във водния, въздушния и железопътния транспорт. В публичното пространстрво скоро излезе информация, че Европейската комисия е подала искова молба до съда на Европейския съюз, в която се твърди, че нашата страна не гарантира независимост на този орган. В тази връзка въпросът ми е имате ли някаква по-конкретна информация по тази казус и дали наистина върху този независим орган се оказва съответно влияние с оглед неговите разследващи функции. Благодаря.
МИНИСТЪР РОСЕН ЖЕЛЯЗКОВ: Благодаря Ви.
Понастоящем звеното за разглеждане на произшествията е структурирано като самостоятелна структурна и функционална единица в рамките на Министерството на транспорта и информационните технологии и съобщенията. То е специализирано за разследване на инциденти във въздушния, железопътния и водния транспорт, със съответно профилиране на разследващите експерти в рамките на звеното. Комисията е завела иск пред Съда на ЕС по отношение на независимостта, твърдяната от тях негарантирана независимост на звеното с оглед разследването в железопътния транспорт. Твърденията на Комисията са в две посоки. Първата е, че финансово, тъй като са част от бюджета в това число издръжката е към министъра на транспорта, към което са и операторите, и поддържащите структури в рамките на железопътната инфраструктура и железопътните превози, както и разследващото звено, тъй като под една шапка. Това не гарантира независимост.
Втората е свързана с финансовата независимост, тъй като са също част от бюджета на първостепенния разпоредител, респективно министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Срещу този аргумент нееднократно е възразявано, но независимо оттова е заведен този иск. Ние имаме позиция пред Съда, делото все още не е започнало, на ниво аргументи е. Независимо, че ние имаме национална позиция по въпроса сме предприели в момента конкретни стъпки освен за аргументиране и за преструктуриране, и за прекратяване на делото с оглед на това дали ще бъдат акредитирани нашите стъпки от страна на Комисия в следната посока: имайки предвид изложените аргументи като основание за воденето на този иск, внесох и Министерският съвет прие на свое оперативно заседание подход за нова структура – да бъде създаден на базата на съществуващото звено национален борд за разследване на произшествия в отделните сектори на транспорта, което ще се случи с подготвените изменения в Закона за гражданското въздухоплаване, Закона за железопътния транспорт и Кодекса за търговското плаване чрез създаване на национален борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопотния транспорт като самостоятелно юридическо лице към Министерския съвет. До тук звучи сякаш се създава нова структура. Тя само по себе си ще бъде нова и ще бъде независима от операторите и така нататък в секторите транспорт, но няма да бъде с нов персола, а на база на съществуващия експертен потенциал, който има в звеното. Ще бъде второстепенен разпоредител с бюджет към министъра на транспорта, информационните технолгии и съобщения като цялото административно, техническо и финансово обслужване на този борд ще се осъществява от администрацията на министъра. Бордът няма да бъде определян, назначаван, няма да има субординация, нито административна, служебна, трудова, нито каквато и да се с министъра на транспорта, а ще бъде съставен от трима души и ще се назначават от министър-председателя. Тези предложения в най-скоро време ще бъдат внесени за разглеждане. Считаме, че Европейската комисия ще приеме нашия подход и аргументи.
В заключение, но не на последно място искам да подчертая, че самото звено няма отношение към разследването от гледна точка на въпроси, свързани с персонална отговорност и търсенето на вина, което е ангажимент на други органи в Република България. Неговата роля е да разследва причините с оглед превенцията за недопускане на бъдещи такива инциденти. Тези теми са изключително важни особено на фона на случаи, които вълнуват обществеността с различни инциденти или събития, свързани с транспорта. Наред с тези законови промени към момента се подготвя и в рамките на месец май ще бъде подготвен съответния план за търсене и спасяване, което ще се реализира съвместно с Министерството на отбраната и Министерството на вътрешните работи, както и с Държавно предприятие „Въздушно движение“. Това е особено наложително, тъй като в настоящия момент такъв план не е приет, трябва имаме. Показателно е когато инцидент с въздуплавателно средство независимо от причините е необходимо да има съответен протокол за действие, респективно разследване на причинте. Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, уважаеми господин Министър.
Уважаеми господин Стоянов, уточняващи въпроси имате ли? Нямате. Благодаря
От ДПС няма присъстващи и няма да задават въпроси.
Господин Дончев, Вие въпроси? Нямате.
Отново Политическа партия ГЕРБ – имате ли въпроси?
Заповядайте, господин Христов.
ПАВЕЛ ХРИСТОВ: Уважаеми господин Министър, уважаеми колеги! Аз ще насоча вниманието на господин Министър към злободневните теми относно корупцията в Изпълнителната агенция Автомобилна администрация. Миналата седмица доста уверено прозвучахте съобщавайки, че до два месеца може да очакваме конкретни мерки за справяне с корупционния проблем в Агенцията. За мен и за колегите ще представлява интерес да изнесете повече информация и факти какво точно планиране и какво да очакваме. Благодаря.
МИНИСТЪР РОСЕН ЖЕЛЯЗКОВ: Това, което наблюдаваме през последните години са почти еднотипни случаи на действия на правоохранителните органи във връзка с разследване и действия в рамките на досъдебно и съдебно производство по отношение на служители, както и на лица, които не са служители на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ по отношение на неглераментирани практики. Доколкото тези практики имат различна правна природа, тоест подлежат на подвеждане на различни състави на Наказателния кодекс, най-общо говорим за корупция, но те имат различни проявни форми. Когато мисля, че беше в едно телевизионно предаване заявих, че в Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ има корупция очаквах това да бъде посрещнато не толкова с почуда и изненада или какъвто и да е възглас, а по-скоро да се артикулира въпросът затова какво следва да се направи по отношение на едно конкретна структура за преодоляване на този проблем чрез анализиране и чрез целенасочени усилия към рисковете, които структурно и функционално съществуват в тази агенция, а защо не и на други места. Това не е израз на безпомощност, напротив това е поставяне на проблема на масата с оглед търсене на неговото решение. Това, което заявих тогава и беше неправилно интерпретирано е, че разкрития, както и действия на правоохранителните органи в Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ е имало, има и ще има. Това е много ясен знак към всички в Агенцията затова, че правоохранителните органи работят по превенцията и по разкриването на всички форми на нерегламентирани практики. Какво ще направи в рамките на тези два месеца:
Първо, имаме много ясен функционален анализ на Агенцията.
Второ, в рамките и въз основа на този функионален анализ ще бъде направен конкретен анализ на рисковете във всеки един от отделните аспекти на дейността на Агенцията. Това са въпроси, съвразни с лицензии, с организиране на изпити за придобиване на правоспособност на управление на МПС, както и в аспект контролна и административнонаказателна дейност. Ще бъдат предложени структурни промени, които ще бъдат основа на анализа на рисковете. Какви са в момента не съм в състояние да кажа, не защото не ги знам, а искам да бъде структурирано и систематично поднесено в момента, в който са готови всички въпроси, свързани с този анализ. Те ще бъдат въз основа на всички данни, с които разполагаме. Мога да Ви много примери, но един многозначителен пример без да посочваме в кои областни отдели ние имаме областни отдели, в които натискът за здобиването със службата, така ще кажа е огромен и други областни отдели след три проведени конкурса няма нито един участник, нито един кандидат. Това показва, че в областни отдели, в това число, в които имаме най-големи разкрития има редица слабости в дейности. Те са продиктувани както от обединяването в рамките на една изпълнителна агенция на въпроси, свързани с разрешителен режим, така и въпроси свързани с осъществяването на контрол в рамките на същата структура. Тоест това е един изключително благоприятстващ фактор. Пряката връзка по отношение на административните процеси между предприятие и служители, това нещо трябва да бъде прекъснато и близкото взаимодействие на регионален принцип между отделните представители на индустрията и отделните администрации. Тези рискове са ясни. До два месеца ще бъдат структурирани, както и мерките, които ще бъдат предприети. Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря.
Заповядайте, господин Христов.
ПАВЕЛ ХРИСТОВ: Уважаеми господин Министър, уважаеми колеги! Аз съм доволен от това, което чувам. Затвърждавате убедеждението ми в увереност в подетото начинание. Борбата с корупцията е доста тежка тема за нашето общество и мерките, които показвате изглеждат доста подредени и категорични. Надявам се, че след няколко месеца ще можем да обсъдим вече и конкретните резултати от тях. Пожелавам Ви успех. Смятам, че не бих си позволил да говоря от името на цялата Комисия, но допускам, че бихте имали подкрепата на всеки един от народните представители в тази Комисия, ако се наложат и законодателни промени, за да изпълните амбициозния план, така че още веднъж успех.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, господин Христов.
От БСП няма представители.
От Обединени патриоти втори въпрос – няма
От ДПС няма също.
От ВОЛЯ – няма.
Благодаря уважаеми колеги, по четвърта точка – разни, някой желае ли да каже нещо по отношение на работата на Комисията. Няма.
Закривам днешното заседание.
Благодаря за присъствието Ви, господин Министър.
(Закрито в 15.20 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Станислав Иванов