Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
12/02/2020
    На 12 февруари 2020 г., сряда, от 14,40 ч., се проведе заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения при следния при следния
    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Разглеждане на Годишна програма за участието на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз през 2020 г., № 002-00-3, внесена от Министерския съвет на 27 януари 2020 г.
    2. Разни.

    Списъците на присъствалите на заседанието народни представители и на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито и ръководено от господин Халил Летифов – председател на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения.

    * * *

    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Уважаеми колеги, имаме кворум. Можем да започнем днешното заседание на Комисията.
    Предлагам на Вашето внимание следния дневен ред:
    1. Разглеждане на Годишна програма за участието на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз през 2020 г., № 002-00-3, внесена от Министерския съвет на 27 януари 2020 г.
    2. Разни.
    Други предложения за дневен ред, уважаеми колеги народни представители? Няма.
    Подлагам на гласуване така предложения дневен ред.
    За – 16, против и въздържал се – няма.
    Приема се единодушно.

    Преминаваме към първа точка:
    РАЗГЛЕЖДАНЕ НА ГОДИШНА ПРОГРАМА ЗА УЧАСТИЕТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ В ПРОЦЕСА НА ВЗЕМАНЕ НА РЕШЕНИЯ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ ПРЕЗ 2020 Г., № 002-00-3, ВНЕСЕНА ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 27 ЯНУАРИ 2020 Г.
    Наши гости от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията са: господин Велик Занчев – заместник-министър, и госпожа Надежда Бухова – директор на дирекция „Европейска координация и международно сътрудничество“ в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията; представители на синдикалните организации.
    Господин Занчев, заповядайте да представите Програмата.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВЕЛИК ЗАНЧЕВ: Благодаря Ви.
    Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Позволете ми да Ви представя приоритетните теми от компетентност на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, които са част от Годишната програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз през 2020 г. Наред с темите от европейския дневен ред, които са залегнали в Годишната програма, ще Ви информирам накратко и с други важни въпроси за страната ни, посочвайки националния интерес.
    В областта на телекомуникациите и информационните технологии. Ще продължат дискусиите в подготвителните органи на Съвета на Европейския съюз по предложението за регламент за неприкосновеност на личния живот и електронните съобщения. България ще продължи да подкрепя намирането на разумно решение за осъвременяване на действащото законодателство с цел отговаряне на новата цифрова реалност.
    В областта на сухопътния транспорт. Ключова тема за България продължава да бъде пакета за Мобилност 1. Очаква се да отворим през 2019 г. текстове по досиетата от Пакета да бъдат гласувани на второ четене в Европейския парламент. България не подкрепя постигнатите предварителни договорености и е част от държавите членки, представили съвместна декларация.
    Многократно сме подчертавали непрофесионалния или дискриминационен характер на разпоредби, като: връщането на превозното средство на всеки осем седмици в държава по установяване връщането на водача и липсата на избор относно мястото за ползване на седмичната почивка. В допълнение предвиденият модел за международния транспорт и ограничаване на каботажните дейности водят до фрагментиране на единния пазар; предвидените текстове се отдалечават съществено от заложените инициативни цели в Пакета и не способстват за ефективното правоприлагане; не се търсят и конкретни решения относно потенциалното конкретно предимство на операторите от трети страни; основният реален декрет на разпоредбите като връщане на превозното средство, е ограничаване на достъпа на част от транспортните оператори до единния пазар; увеличаване броя на празните курсове и вредните въглеводородни емисии. Ето защо насърчаваме Комисията да представи оценка на въздействието и предприемане на последващи действия с цел постигане съответствие на европейката транспортна политика със заложените цели в Зеления пакет.
    В областта на въздухоплаването. През месец януари 2020 г. подготвителните органи към Съвета на Европейския съюз започнаха интензивно да обсъждат възможностите за осъвременяване на инициативното предложение на Комисията от 2013 г. за изменение на Регламента за правата на пътниците във въздушния транспорт. Работата по досието бе блокирана по време на Латвийското председателство през 2015 г. заради спора между Испания и Обединеното кралство за собствеността над летището в Гибралтар.
    България и останалите държави на Европейския съюз заявиха своя интерес от възобновяване на ролята по досието, тъй като в сега действащата правна рамка липсва яснота, която води до недобро изпълнение, и оттам до недостатъчна защита на правата на пътниците във въздушния транспорт. Към момента председателството на Хърватия възнамерява да постави акцент върху четири спорни моменти в предложението.
    Първо, праговете за компенсации при отмяна или закъснение на полетите.
    Второ, размерите на компенсациите за пътниците.
    Трето, компенсациите и действията на компаниите при изпуснат или отменен свързващ полет.
    И четвърто, ясното определяне на извънредните обстоятелства, при които авиокомпаниите не дължат компенсации.
    Българската страна ще работи активно за засилване на правата на пътниците при отчитане интересите на всички участници на пазара – авиокомпании, летища, доставчици на аеронавигационно и наземно обслужване и други. Особено ще държим на пълната информираност на пътника относно неговите права във всяка фаза от неговото пътуване.
    Комисията и парламентът настояват и за реализиране на предложението от 2014 г. за Регламент за прилагане на Единното европейско небе 2+ блокирано отново заради спора за Гибралтар. Регламентът цели съкращаване на регистрирания голям проект за закъснения на полети във въздушното пространство на Европа. Очаква се Комисията да предложи поредна промяна на съществуващото законодателство под формата на допълнение на предложения през 2013 г. законодателен пакет Единно европейско небе 2+.
    Новите мерки вероятно ще доведат до преразпределение на закъсненията във въздушното пространство на държави като България, които до момента не генерират закъснение и съответно до преразпределение на приходите от аеронавигационни такси. Промените не гарантират запазване суверенитета на държавите по отношение на въздушното им пространство, тъй като самолетните траектории ще се определят от така наречения управителен орган на мрежата в Европейския съюз. Държавите доставчици ще станат ползватели на аеронавигационни услуги и ще заплащат за тях.
    Очакваме новите промени да окажат сериозен негативен ефект върху дейността на навигационните доставчици на аеронавигационно обслужване в Европа. В рамките на Съвета на министрите по транспорта на Европейския съюз, на 2 декември миналата година в Брюксел, българската страна поиска от Комисията да предложи ново законодателно предложение придружено с детайлна оценка на въздействието.
    Зеленият пакт или Европейската зелена сделка е друга важна тема, по която ще работим активно през 2020 г. Тя основно представлява високо амбициозен стратегически документ, който предполага цялостно преосмисляне на политиката в областта на транспорта.
    Постигането на допълнително намаляване на емисиите в транспортния сектор с 90% от 2050 г. представлява изключително амбициозна цел за България. Считаме, че в сектор „Транспорт“, е необходимо фокусиране върху следните ключови приоритети: въвеждане на свързана и автоматизирана мобилност без въглеродни емисии; насърчаване на мултимодалността и приоритизиране към видове транспорт с ниски въглеродни емисии, като железопътният и водният транспорт; насърчаване предлагането на устойчиви алтернативни горива в транспорта.
    Безспорно мултимодалността е изключително важна, защото използва силните страни на различните видове транспорт, като удобство, скорост, цена, надеждност и предполага по-ефективни транспортни решения за превоз на хора и стоки, което спомага за облекчаване на задръстванията по пътищата и прави целия сектор по-екологосъобразен, по-безопасен и рентабилен.
    Не на последно място, бих искал да добавя, че както и досега, ще продължим активната си работа по отношение на въпросите, свързани с Брекзит. Със споразумението за оттегляне на Великобритания от Европейския съюз беше определен преходен период до 31 декември 2020 г., през който правото на Европейския съюз ще продължи да се прилага във Великобритания, както и в момента. Това означава, че няма да има промени в условията за работа, обучение и бизнес.
    Промени няма да настъпят и в транспортния сектор. Понастоящем е достигнато ниво на сътрудничество между Европейския съюз и Обединеното кралство, включително и на транспортните услуги, което да гарантира непрекъснатост на взаимната свързаност до 31 декември 2020 г.
    По време на преходния период законодателството на Европейския съюз ще продължи да се прилага. Обединеното кралство и неговият въздухоплавателен сектор ще продължи да участва в системата на Европейската агенция за авиационна безопасност. Настоящите отношения между Обединеното кралство и Европейския съюз по въпросите на въздухоплаването ще продължат да се прилагат.
    Обединеното кралство ще продължи да бъде страна по Регламента на Европейския съюз за въздухоплавателни услуги и разпоредбите за взаимно признаване, установени в съответствие с основния Регламент на Европейската агенция за авиационна безопасност. По време на преходния период не се очакват промени и в съществуващите условия.
    Ситуацията в областта на автомобилния транспорт е аналогична, като в резултат на постигнатите договорености между Европейския съюз и Обединеното кралство в рамките на преходния период е осигурена непрекъснатост на взаимната свързаност.
    В допълнение, считано от месец септември 2019 г., Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията съвместно с посолството на Обединеното кралство проведе информационна кампания, чиято основна цел бе запознаването на превозвачите с промените в достъпа до територията на Обединеното кралство, които ще се състоят след неговото напускане от Европейския съюз.
    Както и в гореизброените видове транспорт, и в морския сектор също не се очакват промени в съществуващите условия в рамките на преходния период. Благодаря.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря, господин Занчев.
    Госпожо Бухова, имате ли нещо да допълните?
    НАДЕЖДА БУХОВА: Благодаря Ви, господин Председател.
    Смятам, че резюмето, което господин заместник-министър Занчев представи на Вашето внимание, изчерпва всички въпроси, свързани с представянето на ключовите досиета в Годишната програма на Република България за вземане на решения на Европейския съюз 2020 г., както и допълнителните въпроси, свързани с плановата тема за Европейската зелена сделка, и Брекзит.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря.
    Господин Свиленски, заповядайте.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Само един въпрос имам към господин заместник-министъра във връзка с автомобилния транспорт. Вие засегнахте въпроса за пакета „Мобилност 1“, но никъде не стана въпрос за „Мобилност 2“, а знаем, че вече вървят разговорите и за този пакет. Тоест ще го поставяме ли като проблем, като въпрос, като казус или когато вече всичко е свършило, тогава ще се задействаме като парламент, съответно като правителство да отстояваме интересите ни по пакета „Мобилност 2“? Тоест тук някъде би трябвало да се намери място и на пакета „Мобилност 2“.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Това е процедура.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Ние по този документ не можем да вземем отношение, а правителството. Ние сме зрители.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Заповядайте.
    ТАТЯНА САВОВА: По въпроса за пакета „Мобилност 2“. Вие най-вероятно визирате законодателното предложение Регламент № 1073, което се отнася за превоз на пътници с автобуси. Всички знаем много добре, че там се наблюдава много сериозен разнобой на гледната точка, която се прибавя към пакет за Мобилност 1 и пакет за Мобилност 2. Докато в Мобилност 1 се очаква евентуално по някакъв начин ние да имаме ограничен достъп, то за пакет „Мобилност 2“ се очаква точно обратното – либерализация на транспортните услуги в областта на превоза на пътници.
    Много добре го разбираме и разбираме, че това не е особено добра и последователна европейска политика. Това, на което бих искала да обърна внимание, е, че тази тема е засегната в шестмесечната програма, която също би следвало да Ви е предоставена от Министерския съвет. Там точно това сме описали – какви действия ще се предприемат в областта на пакета „Мобилност 2“. Ето я шестмесечната програма (показва), бих могла да Ви предоставя.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Можете да ни я изпратите.
    ТАТЯНА САВОВА: Разбира се. Ще поема ангажимент посредством нашия парламентарен секретар тя да Ви бъде предоставена. В рамките на тази шестмесечна програма подробно са описани всички тези неща, които не сме успели да засегнем в рамките на Годишната програма.
    Сами разбирате, че това е един програмен документ, в който ние няма как да засегнем всички теми. Но, отчитайки важността именно на пакета „Мобилност 2“ и Регламент № 1073, Вие казвате, че сме подкрепили точно приоритетната тема. Едната приоритетна тема е с винетките. След това другата тема е пакета за „Мобилност 2“ и Регламент № 1073 и още едно досие в областта на въздушния транспорт.
    И още едно уточнение – сега искам да Ви кажа, че Хърватското председателство в момента прави проучване между различните държави членки, каква е нашата нагласа за това дали да продължим ние да разглеждаме това досие. Ние сме казали своите съображения, детайлно сме ги изложили. До този момент не смятаме, че провеждат особено детайлен ход на това досие. Разбирате обаче, че нещата не зависят единствено и само от нас. Не виждам смисъл сега да изчета специално текста, при положение че сте го получили. Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря Ви и аз.
    Други въпроси?
    Други колеги? Не виждам.
    Нека да бъде отразено в протокола предложението по пакета за Мобилност 2.
    Подлагам на гласуване Годишната програма за участието на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз през 2020 г., № 002-00-3, внесена от Министерски съвет на 27 януари 2020 г.
    Който е „за“ моля да гласува.
    За – 11, против – 1, въздържали се – 6.
    Приема се.
    Закривам заседанието.


    (Закрито в 15,10 ч.)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    Халил Летифов
    Форма за търсене
    Ключова дума