Комисия по културата и медиите
28/11/2019 първо гласуване
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на потребителите, № 902-01-60, внесен от Министерски съвет на 06.11.2019 г.
ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на потребителите, № 902-01-60, внесен от Министерски съвет на 06.11.2019 г.
На редовно заседание на Комисията по културата и медиите, проведено на 28 ноември 2019 г. беше обсъден Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на потребителите, № 902-01-60, внесен от Министерски съвет на 06.11.2019 г. В заседанието участваха от Министерство на икономиката: Лилия Иванов, заместник-министър, Людмила Пеовска – държавен експерт в дирекция „Техническа хармонизация и политика за потребителите”, Милена Методиева - държавен експерт в дирекция „Техническа хармонизация и политика за потребителите”; от Съвета за електронни медии: Ивелина Димитрова – член, Нора Косева – старши юрисконсулт; от Комисията за защита на потребителите: Димитър Маргаритов – председател; Константин Арабаджиев и Константин Райков – членове.
От името на вносителите законопроектът беше представен от г-жа Лилия Иванова.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за защита на потребителите има за цел да осигури прилагане на разпоредбите на Регламент (ЕС) 2017/2394 на Европейския парламент и на Съвета от 12 декември 2017 г. относно сътрудничеството между националните органи, отговорни за прилагането на законодателството за защита на потребителите и за отмяна на Регламент (ЕО) № 2006/2004, като прави изменения и допълнения в сега действащата нормативна уредба. Освен това следва да създаде условия за прилагане на Регламент (ЕС) 2017/1128 на Европейския парламент и на Съвета от 14 юни 2017 г. за трансграничната преносимост на услугите за онлайн съдържание в рамките на вътрешния пазар, както и да синхронизира разпоредбите на Закона за защита на потребителите с разпоредбите на Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел.
Регламент (ЕС) 2017/2394 определя условията, съгласно които компетентните органи в държавите членки, определени като отговорни за прилагането на законодателството на Съюза за защита на интересите на потребителите, сътрудничат и координират действията помежду си и с Комисията, с цел да наложат спазването на това законодателство и да гарантират гладкото функциониране на вътрешния пазар и с цел да се подобри защитата на икономическите интереси на потребителите. Новата правна рамка е насочена към по-ефективно и координирано прилагане на законодателството от страна на компетентните органи на държавите членки на ЕС, в случаи на трансгранична търговия и нарушения на законодателството, включено в обхвата на регламента, в повече от една държава членка на ЕС, от един и същи търговец.
В Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за защита на потребителите са посочени компетентните органи за прилагане на законодателството за защита на потребителите, попадащи в обхвата на регламента, съобразно действащото национално законодателство. Определен е и органът, който да изпълнява функциите на единна служба за връзка и да координира дейността на компетентните органи по смисъла на регламента. Комисията за защита на потребителите е регламентирана като единна служба за връзка, която трябва да координира дейността на компетентните органи за прилагане на законодателството за защита на потребителите.
Съветът за електронни медии е един от единадесетте компетентни органи по отношение прилагане разпоредбите на глава четвърта „Търговски съобщения” от Закона за радиото и телевизията.
Със Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за защита на потребителите се осигуряват също така и мерки за прилагане на Регламент (ЕС) 2017/1128 на Европейския парламент и на Съвета от 14 юни 2017 г. за трансграничната преносимост на услугите за онлайн съдържание в рамките на вътрешния пазар. Този Регламент се прилага от 1 април 2018 г. и разпоредбите му са задължителни за всички държави членки. Предвидени са разпоредби, съгласно които Комисията за защита на потребителите е контролният орган, който трябва да следи за неговото прилагане, а в случай на неспазване налага и определени санкции.
По смисъла на Регламента „услуга за онлайн съдържание” е услуга, която доставчик предоставя по законосъобразен начин на абонати в тяхната държава членка на пребиваване, при договорени условия и онлайн. Тази услуга е преносима и представлява: аудио-визуална медийна услуга съгласно разпоредби от Директивата за аудиовизуални медийни услуги или услуга, чиято основна характеристика са предоставянето, достъпът и използването на произведения, други закриляни продукти или предавания на излъчващи организации, независимо дали линейно или по заявка.
По време на заседанието от Съвета за електронни медии и Комисията за защита на потребителите изразиха подкрепа по предложения законопроект.
След проведено гласуване народните представители от Комисията по културата и медиите единодушно, с 13 гласа „за”, предлагат на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на потребителите, № 902-01-60, внесен от Министерски съвет на 06.11.2019 г.
ЗА ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Лъчезар Иванов