Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по културата и медиите
16/11/2017
    1. Обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за обществените библиотеки, № 702-01-27, внесен от Министерския съвет на 9 октомври 2017 г.

    2.Обсъждане на Законопроект за изменение на Закона за народните читалища, № 702-01-37, внесен от Министерския съвет на 26 октомври 2017 г.

    3. Разни.
    На 16 ноември2017 г. се проведе редовно заседание на Комисията по културата и медиите при следния

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за обществените библиотеки, № 702-01-27, внесен от Министерския съвет на 9 октомври 2017 г.
    2.Обсъждане на Законопроект за изменение на Закона за народните читалища, № 702-01-37, внесен от Министерския съвет на 26 октомври 2017 г.
    3. Разни.

    Към протокола се прилага списък на присъствалите народни представители и на гостите.
    Заседанието беше открито в 14,35 ч. и ръководено от заместник-председателя на комисията госпожа Диана Саватева.

    * * *

    ПРЕДС. ДИАНА САВАТЕВА: Уважаеми колеги, уважаема госпожо заместник-министър, уважаеми гости! Налице е необходимия кворум.
    Откривам днешното заседание на Комисията по културата и медиите.
    Колеги, съгласно предварително обявеният дневен ред, за днешното заседание са предвидени следните точки:
    1. Обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за обществените библиотеки, № 702-01-27, внесен от Министерския съвет на 9 октомври 2017 г.
    2. Обсъждане на Законопроект за изменение на Закона за народните читалища, № 702-01-37, внесен от Министерския съвет на 26 октомври 2017 г.
    3. Разни.
    Има ли други предложения? - Няма.
    Подлагам на гласуване така предложения дневен ред.
    За – 12, против и въздържали се – няма.
    Дневният ред е приет.

    На днешното заседание присъстват: от Министерството на културата Амелия Гешева – заместник-министър, Весела Щерева – парламентарен секретар, Таня Цветанова – директор на Дирекция „Правно обслужване и обществени поръчки; от Националната библиотека „Св. св. Кирил и Методий“ госпожа Красимира Александрова – директор, Марчева Борисова – заместник-директор, Антоанета Тотоманова – заместник-директор; от Българската библиотечно-информационна асоциация Спаска Тарандова – член на Управителния съвет.
    Поканени са и представители на Съюза на народните читалища, но, доколкото виждам, никой не е успял да дойде.

    Преминаваме към точка първа от дневния ред:
    ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ОБЩЕСТВЕНИТЕ БИБЛИОТЕКИ, № 702-01-27, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 9 ОКТОМВРИ 2017 Г.
    Давам думата на заместник-министър Амелия Гешева да представи Законопроект за изменение и допълнение на Закона за обществените библиотеки.
    Госпожо заместник-министър, заповядайте.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АМЕЛИЯ ГЕШЕВА: Уважаема госпожо заместник-председател, уважаеми дами и господа народни представители, относно Проекта на решение на Министерския съвет за одобряване на Проекта на Закона за изменение на Закона за обществените библиотеки, основната цел на предлаганите изменения е да се създаде законова делегация за издаване на подзаконов нормативен акт, уреждащ реда за вписване в публичния регистър на обществените библиотеки.
    Съгласно Закона за обществените библиотеки (ЗОБ) това касае Националната библиотека, регионалните, общинските библиотеки, а също така и читалищните библиотеки. Редът за вписване на посочените обществените библиотеки ще бъде регламентиран чрез наредба, която ще бъде издавана от министъра на културата.
    За извършеното вписване ще бъде издавано удостоверение от министъра на културата, като процедурата по вписване, включително, издаване на документ, удостоверяващ вписването, ще се развие в рамките на 14-дневен срок.
    Предложеното изменение цели да намали административната тежест в изпълнение на т. 1 от Протоколно решение на Министерския съвет, съгласно Протокол № 28 от 28 юни 2017 г.
    Извършена е частична предварителна оценка на въздействието, която дава информация за очакваното въздействие и за резултатите от приемането на този Законопроект.
    Първо, създава се правно основание за приемане на подзаконовия нормативен акт, уреждащ реда за воденето на регистъра на обществените библиотеки.
    Има яснота относно протичането на процедурата и на ангажираните в самата процедура субекти като се осигурява и попълване на регистъра в установени срокове и навременната актуализация на съответната информация в регистъра.
    В нормативния акт се въвеждат и срокове за вписване в регистъра за издаване на удостоверението като целта е този срок да бъде максимално намален, както казах, до 14 дни.
    Осигуряват се и условия за приемане на документите за вписване и промени в регистъра, вече и по електронен път. Благодаря Ви за вниманието.
    ПРЕДС. ДИАНА САВАТЕВА: Благодаря Ви, госпожо Гешева.
    Колеги, има ли желаещи за изказвания?
    Заповядайте, господин Велчев.
    КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Уважаема госпожо Председател,, уважаема госпожо заместник-министър, колеги! Естествено, че ще подкрепим този Законопроект. Даже предлагам да се говори за двата законопроекта едновременно, за да не губим време, защото те са абсолютно идентични. Дали ще е за регистрация на читалища или на библиотеки е все едно и също.
    Това показва последователността на нашето правителство да се върви към електронно правителство.
    Мен обаче ме притеснява едно нещо. Спомняте си, преди година и половина в тази Комисия, че гласувахме един Закон за опазване на паметниците на културата от местно значение. Целта беше същата – да се създаде електронен регистър, за да може всеки един гражданин да влезе в този регистър и да провери даден обект собственост на кой е – първо, и, второ, дали е паметник на културата. За целта бяхме дали един едногодишен срок, в който да се изготвят тези регистри, да се направи и преглед на целия архив. За съжаление, обаче вместо Законът да влезе в сила от 1 юли, това не стана. Аз не виждам и дали ще стане, защото съпротивата на администрацията и Министерството на културата имам чувството, че е много голяма. Не само това.
    Оказа се, че повече от половината архив липсва – бил унищожен, наводнен… Не знам защо…
    СТАНИСЛАВ СТАНИЛОВ: Откраднат.
    КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Да, професоре. На мен самият акт ми напомня запалването на тази сграда, когато беше унищожен също един архив на Държавна сигурност.
    Лошото е, че не даваме добър пример и аз лично виждам някаква безсмисленост в това, което правим понякога. Не може да направим един добър закон с цел намаляване, първо, на корупцията и, второ, да се намали това обикаляне на хората, заинтересовани или които искат да направят нещо в дадена сфера, защото проблемите на хората, които притежават паметници на културата, е трагично. От годините, когато ние се занимавахме с този проблем, всеки знае, че там корупцията е жестока и нищо не се прави нито в този Институт за паметниците на културата, нито някой търси отговорност защо този архив не се прави, защо липсват и документи.
    Надявам се този Законопроект да не последва участта на другия Закон, който гласувахме и приехме. Надявам се, че няма. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДИАНА САВАТЕВА: Благодаря, господин Велчев.
    Заповядайте за отношение, госпожо Гешева.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АМЕЛИЯ ГЕШЕВА:Господин Велчев, благодаря Ви за коментара. Искам само да Ви уведомя, че към момента Министерството на културата и Националният институт за недвижимо културно наследство работят активно по Проект на Програма „Добро управление“, като вече са съгласувани техническите спецификации, като това включва дигитализацията на целия архив, който е от 1490 обекта с национално и световно значение. В рамките на този проект се планира да бъде изготвена и цялата електронна система на националния регистър като достъп до него ще имат съответно специализираните звена, включително и регионалните, като след това на втори етап ще се работи и за дигитализацията на архива, който имаме за паметниците от местно значение.
    Искам да Ви уверя, че се работи по темата и искрено се надявам, че това ще бъде един проблем, който ще решим.
    В тази връзка ще бъде внесена и промяна, която ще изискаме, за да можем да спазим сроковете. Без дигитализация на архива Вие знаете, че регистъра не може да работи. В момента Националният институт работи по темата, свързана с описването и инвентаризацията на целия наличен архив, който имаме в института.
    Така че се надявам да имаме добри новини и в рамките на Закона за културното наследство. Имаме волята за това.
    ПРЕДС. ДИАНА САВАТЕВА: Заповядайте за дуплика, господин Велчев.
    КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Въпросът тогава е: истина ли е, че половината от архива е унищожен и липсва – първо.
    Второ, когато гласувахме този Закон преди една година, Вие казахте – не Вие лично, но тогавашното ръководство на Министерството на културата каза, че една година е достатъчен срок, за да се изготви този архив. Сега обаче пак аз не чувам някакви срокове. Възможно ли е примерно от 1 юли следващата, 2018 г., ще бъде ли готов този архив?
    ПРЕДС. ДИАНА САВАТЕВА: Заповядайте, госпожо заместник-министър.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АМЕЛИЯ ГЕШЕВА: Архивът практически е наличен. Към момента стартира Проекта за дигитализацията на едната част от архива като паралелно с това се работи и за инвентаризацията и създаването на номенклатура, която ще влезе централизирано в единната система. Така че не сме спирали да работим.
    Мисля, че Проекта приключва през 2018 г. за първата част – за изграждането на регистъра и първия етап от дигитализацията на този архив, като в рамките на Проекта сме предвидили и закупуване на техника. Така че каквото и да се случи и да няма втори проект, ние да можем да дигитализираме наличните документи в института.
    ПРЕДС. ДИАНА САВАТЕВА: Благодаря Ви.
    Други изказвания?
    Заповядайте, проф. Станилов.
    СТАНИСЛАВ СТАНИЛОВ: Наистина от този архив поне една трета, може би половината, го няма. Примерно 1984 година бяха платени, на онези пари, 300 хил. лв., за да се направи пълно заснемане на Резерват „Копривщица“. Знаете, че този материал изобщо го няма. Той беше най-важният. Няма нито един план, нито описание – нищо. Всичко е изчезнало.
    Да се възстанови, колега Велчев, този архив е много продължителен процес. Да се заснеме един голям архитектурен паметник е, първо, много пари. Второ, други изследвания. Има оценки на въздействие – много сложни работи. Да се дигитализира това, че наличните единици, което е много важно, защото вече не могат да изчезнат, може да се направи в такъв срок стига Националният институт за недвижимо културно наследство (НИНКН), на който аз никога не съм вярвал за нищо, да имат желание да го направят. Ако имат желание, ще го направят.
    ПРЕДС. ДИАНА САВАТЕВА: Колеги, виждам, че бягаме от темата, но тъй като става въпрос за съществени въпроси, благодаря на колегите.
    Заповядайте, господин Велинов.
    ЧАВДАР ВЕЛИНОВ: Госпожо Председател, уважаема госпожо заместник-министър! Нашата група от БСП ще подкрепи предложените от Вас промени в Закона, тъй като смятаме, че по този начин административно ще се въвеждат действително облекчения за потребителите на услугите, които те предлагат от библиотеките.
    Въпросът обаче е: не можеше ли междувременно да се помисли и за изменения и допълнения, които да гарантират преодоляването на този хроничен недостиг, който имаме на финансови средства за съвременните библиотечни услуги, за актуализиране на фондовете им с новоиздадени български книги и справочна литература?
    Възнамерявате ли в скоро време да направите необходимото, за да се преодолее на практика целевата програма за библиотеките?
    Знаем, че 30 стотинки на човек действително не са пари, които могат да решат въпросите на библиотечното дело, но, за съжаление, от 2007 г. – казах това и когато обсъждахме бюджета за културата, няма планирано, макар да е сведено до 2 стотинки, тези 2 стотинки не са планирани, за 2017 г. не са преведени тези средства, а при международни норми на човек 3 лв. мисля, че… Просто ми е неудобно да давам квалификации и оценки.
    В края на краищата това е начина, по който ние довеждаме българското население до една определена степен на информираност, а както се вижда тази степен на информираност напоследък е в една посока, която ни влачи надолу и назад, не напред, а книгите вероятно са един от начините това да бъде преодоляно.
    Това е моето и нашето мнение.
    ПРЕДС. ДИАНА САВАТЕВА: Преди да дам думата на госпожа Гешева, моля, колеги, да се придържаме към предложените изменения на визирания закон. Интересни са мненията, но все пак те са малко встрани от това, което дискутираме днес.
    Заповядайте, госпожо заместник-министър.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АМЕЛИЯ ГЕШЕВА: Към настоящия момент имаме готовност за тези промени, тъй като промяната на един закон в по-голямата му част изисква обществено обсъждане. Оценката на въздействието е направена само за тези промени, така че към момента нека дискутираме това, което сме внесли.
    ПРЕДС. ДИАНА САВАТЕВА: Благодаря.
    Заповядайте, господин Иванов.
    ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Госпожо Председател, колеги, искам да се обърна към водещият. Обект на разглеждане днес е конкретен законопроект.
    Днес можем да си говорим за библиотечното дело, но имаме конкретен законопроект и искам да приветствам министерството за това, че този законопроект, защото това е темата, всъщност узаконява нещо, което в министерството са свършили. Тоест регистъра е направен и сега ние го обличаме в една законова форма. Адмирации за това, тъй като в повечето случаи към Вашето министерство са насочени критики, пък аз искам да изкажа своето одобрение за това, че сте свършили тихо своята работа и ние сега като законодатели всъщност завършваме нещо, което сте свършили и може само и единствено да има адмирации от народните представители.
    Нашата парламентарна група ще подкрепим Законопроекта.
    Госпожо водеща, предлагам да се придържаме конкретно към законопроектите, тъй като темата за култура – сега примерно мога да поставя въпроси как се опазват архивите, но това не е тема на днешното заседание. Имаме конкретно гласуван дневен ред за днес и моля да се придържаме към него. Благодаря.
    ПРЕДС. ДИАНА САВАТЕВА: И аз благодаря.
    Приемам критиката и абсолютно подкрепям това, което каза господин Иванов, защото наистина става въпрос за узаконяването на един съществуващ регистър.Има ли други изказвания, колеги?
    Заповядайте, госпожо Милкова.
    ЕМИЛИЯ СТАНЕВА-МИЛКОВА: Уважаема госпожо Председател, уважаема госпожо заместник-министър! Разбира се, присъединявам се към мнението на колегите, че Министерството на културата в този случай, регистърът вече отдавна се води, читалища, библиотеки участват в неговото създаване, но като всяко едно ново начинание в процеса на работа се установява, че има някои неща, които трябва да се облекат в съответната законова форма.
    По предложението, което е направило Министерството на културата, имам две бележки съвсем от фактологична гледна точка.
    Относно темата, за която разговаряхме с колегата за библиотеките. На миналото заседание на Комисията имаше предложение от Асоциацията на библиотеките да има такова специално заседание, на което да се дискутират проблеми, свързани с библиотечните услуги, проблеми, свързани с библиотеките към читалищата. Така че, ако във времето се обединим около такова предложение, би могло това да се случи, но днес наистина нашата тема е съвсем различна.
    Моето предложение за промяна по Законопроекта, който касае изменение на Закона за обществените библиотеки:
    Към чл. 10, ал. 2 да бъде прибавен и текст от чл. 10, ал. 2 от действащия Закон за обществените библиотеки и предложението да бъде по този начин:
    „За вписване в регистъра по ал. 1 се подава заявление, което включва данни, определени с Наредба по ал. 1 относно изпълнение на изискванията по чл. 8, ал. 1 и ал. 2“.
    Това ще даде по-голяма яснота и обхват на информацията, която се събира в регистъра.
    Една съвсем формална промяна – междувременно при подаване на предложението е променен Закона, който касае електронния документ. В чл. 10 ал. 3 думите „Законът за електронния документ и електронния подпис“ да се заменят с новата формулировка „Закона за електронния документ и електронните удостоверителни услуги“.
    Това са бележките ми.
    ПРЕДС. ДИАНА САВАТЕВА: Благодаря.
    Вашето становище, госпожо Гешева.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АМЕЛИЯ ГЕШЕВА: Благодаря за корекцията, приемаме я.
    ПРЕДС. ДИАНА САВАТЕВА: Други предложения, колеги? Не виждам.
    Закривам разискванията.
    Моля, гласувайте.
    Подлагам на гласуване Законопроект за изменение на Закона за обществените библиотеки, № 702-01-27, внесен от Министерския съвет на 9 октомври 2017 г.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 13, против и въздържали се – няма.
    Законопроектът е приет на първо гласуване.

    Преминаваме към точка втора:
    ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА НАРОДНИТЕ ЧИТАЛИЩА, № 702-01-37, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 26 ОКТОМВРИ 2017 Г.
    Давам думата на заместник-министър Гешев да представи Законопроекта за изменение на Закона за народните читалища.
    Заповядайте, госпожо заместник-министър.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АМЕЛИЯ ГЕШЕВА: Благодаря Ви.
    Основната цел на предлаганите изменения в Проекта на Закон за изменение на Закона за народните читалища отново е свързан със създаване на законовата делегация за издаване на подзаконов нормативен акт, който да урежда реда за вписване в публичния Регистър на народните читалища и читалищните по чл. 10, ал. 1 от Закона за народните читалища (ЗНЧ).
    Към сега действащият закон е регламентиран единствено 7-дневния срок за подаване на заявление от читалищата и от читалищните сдружения за регистрация в регистъра по чл. 10, ал. 1. Посоченият срок тече от датата на регистрацията им в съдебния регистър при условията на действащата разпоредба на чл. 10, ал. 3 от Закона за народните читалища, а след 2018 г. – от датата на регистрацията им в Регистъра на юридическите лица с нестопанска цел към Агенцията по вписванията.
    Издаването на наредбата на министъра ще позволи нормативната уредба относно регистрацията на читалищата и читалищните сдружения да бъде приведена в съответствие, като изискванията към читалищата и читалищните сдружения ще бъдат максимално облекчени с оглед на възможностите за служебно събиране на информация от публичните регистри.
    От друга страна, не е предвиден срок, в който протича процедурата и се издава съответният удостоверителен документ за вписването в публичния регистър по чл. 10, ал. 1.
    С предлаганите промени предвиждаме отново да бъде въведен 14-дневен срок, в който ще бъде издавано и удостоверението за вписване. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДИАНА САВАТЕВА: Благодаря, госпожо заместник-министър.
    Има ли желаещи за изказвания, колеги?
    Заповядайте, госпожо Милкова.
    ЕМИЛИЯ СТАНЕВА-МИЛКОВА:Уважаема госпожо Председател, уважаема госпожо заместник-министър, отново имам кратки бележки относно предложението, което е направено. Става въпрос за чл. 10, ал. 3, като предлагам освен „ал. 1“ да бъде добавено „към заявлението се прилагат данните по ал. 2, Уставът на читалището или Читалищното сдружение, а за сдруженията – и списък с членуващите в тях читалища“.
    Това е от гледна точка на по-голяма прецизност и яснота на заявителите.
    Отново промяната в името на закона – „В случаите, когато заявлението се подава по електронен път, се спазват изискванията на Закона за електронния документ и електронните удостоверителни услуги“. Това е във връзка с промяната името на Закона.
    ПРЕДС. ДИАНА САВАТЕВА: Благодаря, госпожо Милкова.
    Становище от Министерството на културата?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АМЕЛИЯ ГЕШЕВА: Благодаря за направеното предложение. Приема се.
    ПРЕДС. ДИАНА САВАТЕВА: Благодаря Ви.
    Други изказвания, колеги? Не виждам.


    Закривам разискванията и подлагам на гласуване Законопроект за изменение на Закона за народните читалища, № 702-01-27, внесен от Министерския съвет на 26 октомври 2017 г.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 14, против и въздържали се – няма.
    Законопроектът за изменение на Закона за народните читалища е приет на първо четене.
    Благодаря Ви, колеги.

    Преминаваме към точка трета – РАЗНИ.
    Имате ли някакви въпроси по тази точка? Не виждам.
    Закривам днешното заседание.
    Благодаря на всички.
    Приятен ден.


    (Закрито в 15,00 ч.)



    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Диана Саватева




    Стенограф:
    Мая Станкова
    Форма за търсене
    Ключова дума