Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите
09/11/2017
Разглеждане на Национална гражданска инициатива за качествена и иновативна образователна система, № ПГ-739-01-14, внесена от Инициативен комитет на 04.09.2017 г.
Д О К Л А Д
ОТНОСНО: Разглеждане на Национална гражданска инициатива за качествена и иновативна образователна система, № ПГ-739-01-14, внесена от Инициативен комитет на 04.09.2017 г.
На съвместно заседание, проведено на 10 октомври 2017 г., Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите и Комисията по образование и наука разгледаха Национална гражданска инициатива за качествена и иновативна образователна система, № ПГ-739-01-14, внесена от Инициативен комитет на 04.09.2017 г.
На заседанието присъстваха: г-жа Таня Михайлова – зам.-министър на Министерството на образованието и науката, г-жа Галя Маринова – член на Обществения съвет към Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите; Представители на Инициативния комитет - г-н Васил Николов, г-жа Весела Алексиева, г-жа Христина Колева и др.
Гражданската инициатива за качествена и иновативна образователна система, представи г-н Васил Николов, който обобщи четиринадесетте предложения в инициативата, а именно:
• Въвеждане на мандатност на началниците и директорите в системата на образованието, включително на директорите на ясли, детски градини и училища;
• Въвеждане на методика за подбор на абсолютно всички постоянни и временни ръководители и служители в системата на образованието;
• Въвеждане на периодични тестове - събеседвания за определяне на състоянието на всеки един служител в детски ясли, градини и училища;
• Създаване на независима комисия за цялостен надзор над системата на образованието, в чийто правомощия да бъде включено и налагане на наказание - дисциплинарно уволнение, при безспорно установяване на наличие на насилие, независимо от какъв характер от страна на служители в ясли, детски градини или училища;
• Въвеждане на постоянно наблюдение чрез технически средства във всички помещения на ясли, детски градини и училища;
• Осигуряване на адекватен брой специалисти като психолози, логопеди, педагози, социални работници и др. във всички ясли, детски градини и училища;
• Промяна на целия адаптационен модел при първоначалното постъпване и при смяна на ясла, датска градина и училище;
• Въвеждане на периодични, ефективни задължителни обучения на служителите в яслите, детските градини и училищата;
• За всяко дете със СОП да бъде осигурен помощен персонал;
• Да се разреши на родители, при желание и възможност, да подпомагат в ежедневните дейности от чисто битов характер яслите, детските градини и училищата;
• В яслите и детските градини, телевизия и интернет да бъдат използвани единствено с учебна цел;
• Гъвкаво и адекватно финансиране на системата на образованието във всичките ѝ аспекти;
• Оптимизиране на процедурата за учредяване на учителски синдикати;
• Други мерки за повишаване на качеството на образователната система.
Г-жа Таня Михайлова – зам.-министър на образованието и науката изрази становището на министерството като изказа мнение, че темата за мандатност периодично се повтаря и тя се дискутира, но със Закона за предучилищното и училищното образование се осигурява една стабилност на системата, като в същото време се осигурява възможност за контрол на дейността на директорите, от една страна чрез атестирането, от друга страна чрез инспектирането. Това са две независими проверки, които могат да дадат информация за това как един директор осъществява своята дейност. По отношение въвеждането на методика за подбор на абсолютно всички постоянни и временни ръководители, действат разпоредбите, които са по Кодекса на труда, когато говорим за трудово-правните взаимоотношения, съответно за държавните служители по Закона за държавния служител, както и свързаните подзаконови нормативни актове. По отношение на въвеждането на периодични тестове – този въпрос вече е засегнат с атестацията и с реинспектирането.
Във връзка с Предложение № 4 – Създаване на независима комисия за цялостен надзор над системата на образованието - има възможност за участие на представителите на Обществения съвет. И не само представител на Обществения съвет, а на родител, който е член на Обществения съвет, което също е гаранция за прозрачност при провеждане на този конкурс.
Темата за постоянно наблюдение чрез технически средства във всички помещения на ясли, детски градини и училища също е многократно дискутирана. Дори приемаме, че видеонаблюдението е ефективно и полезно тогава, когато се говори за осигуряване на защита и на сигурност в рамките на учебното заведение, но трябва да се съобразяваме и с разпоредбите на Конституцията на Република България. Когато се говори за осигуряване на адекватен брой специалисти като психолози, логопеди, Министерството на образованието и науката в бюджета предвижда 8 милиона лева, именно във връзка с осигуряване на такива специалисти. Важно е да се знае, че се предвижда и регламент – в зависимост от броя на учениците в училище това да бъде задължителна мярка.
Що се отнася до промяна на целия адаптационен модел при първоначалното постъпване и при смяната на ясла, градина или училище, освен че при постъпване за първи път на дете на възраст от 3 години до 3 години и 6 месеца в детска градина, е възможно със съгласие на родителя да се извърши ранно оценяване, или така наречения „скрининг“. Освен това, на пет-шест годишните деца се правят тестове с оглед на ранна оценка на риска от обучителни затруднения, всяка детска градина има свой правилник за дейността, където са разписани разпоредбите за осъществяване на мерките за адаптация. Но преди всичко адаптацията се явява и много индивидуална дейност, която зависи и от развитието на всяко едно дете.
Относно Предложение № 8 – Въвеждане на периодични, ефективни задължителни обучения на служители в яслите, детските градини и училищата. Със задълженията, които произтичат от Закона за предучилищното и училищното образование, във връзка с кариерното развитие и допълнителната квалификация, това е абсолютно задължително за всеки един специалист, който работи в системата на предучилищното и училищното образование. В рамките на три години задължително трябва да има 48 часа квалификация. Отделени са достатъчно средства, така че тази разпоредба всъщност отговаря на това предложение.
По отношение на предложението всяко дете със СОП да бъде осигурен помощен персонал. Във всяка една паралелка могат да бъдат до трима ученици със специални образователни потребности и се предвижда наистина възможност за помощник на учителя, именно с необходимостта от това да се въздейства, допълнително да се работи индивидуално с деца, които имат такава необходимост.
По Предложение № 10 – Да се разреши на родители при желание и възможност да подпомагат в ежедневните дейности от чисто битов характер яслите, детските градини и училищата, политиката на Министерството на образованието и науката е насочена към създаване на условия за развитие на приобщаващото образование всъщност, което е процес на приемане и подкрепа на индивидуалността на всяко дете и ученик, именно чрез включване на ресурси, насочени към премахване на пречките пред ученето и участие в образователния процес и в живота на детската градина или училището.
По предложение № 11 – В яслите и детските градини телевизия и интернет да бъдат използвани единствено с учебна цел, да, смятам, че и към момента в детските градини телевизия и интернет трябва да се използват единствено и само с учебна цел, защото съвременните методи за преподаване включват използването на ИКТ технологиите, което означава да използваме тези средства. Още повече, че освен примерно слуховите възприятия, изключително важно е визуализацията на дадено обучение, тези методи позволяват именно включване на всички сетива на децата и на учениците.
По отношение на другите мерки за повишаване на качеството на образователната система, и към момента „Управление на качеството“ се явява отделна глава в Закона за предучилищното и училищното образование, защото ние осъзнаваме, настояваме и ще работим именно за осигуряване на качество на образователната система.
Г-жа Галя Маринова представи становище на Обществения съвет към Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите, като посочи, че по поставените от Инициативния комитет предложения следва да се отбележи, че на този етап липсва конкретика на предложенията и насочване към конкретни законови и нормативни текстове, а по-скоро се лансират идеи с пожелателен характер. Следователно, за да може предложенията да послужат за иницииране на конкретна промяна в закони или наредби е необходима сериозна работа, която трябва да се свърши предвид важността на темата. В този смисъл Общественият съвет предлага към избраната работна група да се поканят за дискусия самите вносители, както и представители на МОН, за да се формулират конкретни предложения за законодателни и нормативни промени, насочени към решаването на поставените проблеми. Важно е да се оцени реалистичността и целесъобразността на всяко едно от 14-те предложения като се премине към формулиране предложения за промени на законови и нормативни текстове.
По-конкретно14-те предложения могат да се разделят на 3 групи:
I. Предложения, които могат в голяма степен да бъдат подкрепени и да се премине директно към изготвянето на законодателни и нормативни промени.
II. Предложения, които са спорни и съдържат риск за нанасяне на повече вреди отколкото ползи следва да се отхвърлят или да се оставят за дискусия до намиране на консенсусно решение.
III. Предложения, които са добри като пожелание, но изискват много голям човешки и финансов ресурс, който не е оценен дори приблизително от вносители и са нереалистични в този си вид, но могат да служат за насока за подобрение на актуалното състояние и за формулиране на конкретни стъпки в тази насока.
В обсъждането на Националната гражданскa инициатива взеха участие народните представители Ася Пеева, Ирена Анастасова, Галя Захариева, които подкрепиха становището на Министерството на образованието и науката.
В изказването си народният представител г-жа Ася Пеева изрази мнение, че приветства младите родители за това, че се отнасят с изключителна отговорност към процеса на образованост на техните деца. Подкрепя становището изразено от Министерството на образованието и науката. По отношение на децата със СОП, новият Закон за предучилищното и училищното образование е изключително гъвкав и дава възможност за прилагане на различни форми на обучение и процесът на приобщаващо образование е обезпечен от специалисти. Във връзка с предложението за мандатност на директорите, честата смяна на ръководствата на училищата не е ефективна по отношение на развитието на децата.
В своето изказване народният представител г-жа Ирена Анастасова благодари за гражданската позиция на родителите, подписали инициативата, като изрази становище по предложените точки. Много от предложенията на Инициативния комитет са част от Закона за предучилищно образование (ЗПУО). По отношение на въвеждането на мандатност, изказа мнение, че това няма да реши проблема. В сега действащата разпоредба при атестирането на директорите на четири години, на практика това е един мандат. Във връзка със създаване на независима комисия за цялостен надзор – Националния инспекторат, който е предвиден в ЗПУО, би могъл да върши много добра работа. Категорична бе подкрепата по последната точка в предложението, за всекидневен медицински контрол в яслите и детските градини, както и за намаляване на броя на учениците в паралелките и в групите в яслите и детските градини.
Народният представител г-жа Галя Захариева заяви, че се присъединява към всички, които похвалиха родителите за гражданската активност. Като изрази становище, че това дава добър пример и на децата, и на останалите родители, които по един или друг начин не смеят да изказват своята позиция.
Народните представители изразиха благодарност към Инициативния комитет и се обединиха около становището, че засегнатите теми са важни и следва да се вземат предвид.
След проведената дискусия с 13 гласа „за“, 0 гласа „против“ и 0 гласа „въздържал се“, предлагат на Народното събрание да приеме следния проект за решение:
Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите приема за сведение и препоръчва на народните представители, по тяхна преценка, да съобразят в своята законодателна дейност Националната гражданска инициатива за качествена и иновативна образователна система.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯ ПО ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ С
НЕПРАВИТЕЛСТВЕНИТЕ ОРГАНИЗАЦИИ
И ЖАЛБИТЕ НА ГРАЖДАНИТЕ
АНТОН КУТЕВ