Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ВЗАИМОДЕЙСТВИЕТО С НЕПРАВИТЕЛСТВЕНИТЕ ОРГАНИЗАЦИИ И
ЖАЛБИТЕ НА ГРАЖДАНИТЕ
П Р О Т О К О Л
№ 1
На 18 май 2017 г. от 12,03 ч. се проведе първото заседание на Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите. То бе открито и ръководено от председателя народния представител Антон Кутев.
Списъкът с присъстващите народни представители се прилага към протокола.
***
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Уважаеми колеги, откривам заседанието.
Предлагам принципът оттук нататък да бъде започване на работа 2-3 минути максимум след определеното време, за да не си губим времето.
Първо, искам да благодаря за присъствието и че сте избрали по един или друг начин тази комисия. Друг е въпросът, че далеч не съм убеден, че всеки от нас я е избрал. Зная, че в нашата парламентарна група по-голямата част от нас попаднахме в нея впоследствие, включително и аз. Работил съм в такава комисия в Столичния общински съвет един мандат, когато бях заместник-председател и зная, че успяхме да свършим много полезна работа. Сигурен съм, че това беше смислено и че от тази комисия излязоха може би най-добрите неща, които се случиха в мандата 2003-2007 г. на Столичния общински съвет.
Да пожелая ползотворна работа на Комисията!
Да заявя от името и на колежката Дукова, като ръководство на Комисията, че имаме желание да свършим наистина полезни неща. Нашата цел в рамките на този мандат, независимо дали ще продължи година, три или четири, Дай Боже, да е целият, ще бъде да сме абсолютно полезни на хората, които ще идват. Част от тях вече бяха тук. Още вчера направихме първата среща, за която по-късно ще Ви информирам и ще Ви кажа какво произтича от нея.
Сега да представя екипа, с който ще работи Комисията.
Елеонора Петрова е юрист и ще се занимава основно с разглеждането на жалбите и комуникацията с институциите.
Има още една юристка, която сега назначихме, в момента работи в ЦИК и още не е тук, защото трябва да приключи отношенията си с ЦИК. В момента имаме две юристки, които са се занимавали досега с жалби – Елеонора и новото момиче се казва Нина.
Предполагам, че повечето от вас познават Малина Ангарева, която от много – повече от 10 години, е в Комисията. Тя е специалист, на когото много разчитам, има безспорен авторитет и познания, ще бъде полезна за всички. Тя ще отговаря основно за приемната. Тя е човекът, на когото разчитаме и за комуникация с институциите. Да знаете, че всички конкретни неща, които касаят приемната, зависят от нея. Това е конкретната й отговорност. Ако някой от Вас не може да дойде, ако имате някакви съображения по дежурството в приемната или нещо се е случило, звъните на Малина, уговаряте друг ден, отменяте и т.н. Тя е човекът, който отговаря за дежурството в приемната и за взаимоотношенията ни конкретно един с друг.
Лилия Иванова е също един от сътрудниците на Комисията, които са били в миналия мандат. Конкретното, с което тя ще се занимава, е Общественият съвет с неправителствените организации. Тя ще бъде в час с всичко, което касае Обществения съвет и неправителствените организации, с които работим в Комисията.
Ирина Толева е секретарката на Комисията, стои в кабинета и цялата информация ще минава през нея. Най-бързи и точни сведения за всичко, което се случва в Комисията, можете да получите от нея, защото там се събира цялата информация.
За следващия път ще направим специално листче с телефоните и координатите на всички колежки, за да имате достъп до тях винаги, когато Ви потрябват.
Ситуацията в момента е следната. Дотук сме получили около 20-25 жалби, които в момента се обработват. Както досега се е работило в Комисията, не смятаме да вкарваме всички жалби за разглеждане, защото няма смисъл. Голяма част от тях изискват стандартен отговор, друга част изисква работа с институциите. В Комисията за разглеждане ще внасяме само тези жалби, които имат обществен интерес и с които има смисъл да се занимава Комисията. Това обаче не значи, че всеки от Вас не може да получи информация какви са конкретните жалби, докъде са стигнали и т.н. Най-лесният вариант това да става е през Ирина. Двама човека винаги ще бъдат в течение на това докъде са стигнали жалбите – Елеонора, която ги разпределя, и Ирина, през която минава информацията. Всяка информация за някаква жалба, какви жалби има, колко сме обработили, на какъв етап се намира всяка от жалбите и докъде е стигнала можете винаги да получавате през нашите сътрудници, които ще Ви я дават веднага.
Преди да минем към дневния ред, предлагам да направим представяне, въпреки че голяма част се знаем. (Шум и реплики.) Щом има желание, е редно да започна от себе си.
Това ми е трети мандат в парламента. Първите два бяха в 41-вото и 42-рото НС. Никога досега не съм работил в тази Комисия в рамките на парламента. Досега съм работил в Социалната и в Културната комисии. Сега не писах нито една от двете и резултатът е, че съм член само на тази комисия в рамките на този парламент. Заместник-председател съм на парламентарната група.
СНЕЖАНА ДУКОВА: Колегите разбраха, че имам дълъг стаж, това ми е четвърти мандат, за втори път съм в тази Комисия, за втори път съм неин заместник-председател.
Искам да поздравя господин Кутев и още в самото начало да му благодаря, първо за това, че иска да изкараме цял мандат, което доста ме изненадва като чисто опозиционно мислене, но пък много ме радва.
Второ, ще кажа, че имахме възможност за комуникация в тези дни. Благодаря му за две неща, които той знае и направи и за Комисията, и за оперативната днес, за бързото му говорене и разбиране, което прави. Нека бъде оценен реверансът от Политическа партия ГЕРБ към опозицията – господин Кутев да бъде председател на тази комисия.
Той има много опит и система за работа в тази посока, така че се надявам Комисията да бъде много оперативна. Имах много забележки за това, което се случваше в миналия мандат. Смятам, че има мегдан за много сериозна работа в тази комисия. За мен тя е една от най-важните, защото касае гражданската позиция и гражданските организации, не само жалбите, а там работата никак не е лека. Това колегите тук тепърва ще разберат. Ние за какво друго сме тук, освен да чуем гражданския глас и гражданската позиция? Желая на всички колеги от Комисията много здраве и успехи в този мандат, в който ще работим заедно!
НЕЛИ ПЕТРОВА: С някои от Вас се познаваме. Предишния мандат бях член на същата комисия. Трети мандат народен представител от ГЕРБ, гражданска квота. За мен тази комисия наистина е изключително важна, защото тук се поставят част от проблемите, които вълнуват и мен като човек, като майка, като народен представител. Радвам се, че виждам тук господин Свиленски.
Мисля, че тук ще ни предстои сериозна работа.
Успех на Комисията!
КРАСИМИР СЪБЕВ: Смолян, Политическа партия ГЕРБ. За първи път се явявам в парламента и се надявам да бъда полезен и да участвам активно в Комисията. Благодаря.
ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Смолян, председател на Комисията по здравеопазване. В Комисията има много силно председателско присъствие. Член съм на Комисията от миналия мандат. Имам значителен опит от гледна точка на Комисията по здравеопазване за комуникацията с гражданските структури, защото неправителственият сектор е силно представен и в здравната сфера. Надявам се на повече ред в работата на Комисията, защото и аз имах известни претенции за начина, по който се управляваха заседанията, за да можем да бъдем ефективни. Разчитам в оперативен стил да свършим повече неща в рамките на този цял мандат. Успех!
МЕНДА СТОЯНОВА: Председател на Комисията по бюджет и финанси. Миналия мандат също бях в тази комисия. Моята комисия няма досег с граждански организации, но смятам, че ще имаме добро взаимодействие по поставяните в Комисията проблеми, които имат финансов аспект или се отнасят до законодателство и поднормативни актове, касаещи финанси.
Има проблем, че заседанията на Бюджетната комисия също са по това време, но ще го уредим по някакъв начин. Когато има важни неща, които трябва да се гледат и гласуват, винаги ще бъда на разположение.
МИЛЕНА ДАМЯНОВА: От парламентарната група на ГЕРБ, трети мандат народен представител, председател на Комисията по образованието и науката, към която винаги има особено голям обществен интерес. Имаме опит и в комуникацията с неправителствените организации, и със социалните партньори. Стремим се и в тази комисия да привличаме всички заинтересовани страни, когато вземаме решения.
Също като колегите се надявам на по-ефективна работа в тази комисия. В 43-тото народно събрание бях член на същата комисия, така че имаме много работа, която да свършим и се надявам този мандат да бъдем по-ефективни!
ХАЙРИ САДЪКОВ: Смолян, от парламентарната група на ДПС. Нямаме никаква предварителна уговорка, но като че ли повечето народни представители от Смолян сме в тази комисия. На случаен принцип се е случило.
Не е лека задачата да бъдем гласът на народа през тази комисия. Дано да се справим добре през техните жалби, сигнали, проблеми, които ще ни поставят. Надявам се да бъдем адекватни на техните очаквания.
АЛЕКСАНДЪР СИДИ: От „Обединените патриоти“. Първи мандат съм народен представител. Решение на парламентарната ни група беше да съм член на тази комисия. Надявам се в движение да се науча какво точно трябва да правим тук.
КРУМ ЗАРКОВ: По образование съм юрист, за първи път народен представител. Член на тази комисия съм по избор. Избрах да бъда тук и като виждам състава, мисля, че съм направил правилния избор.
Благодаря на господин Кутев, че се съгласи да председателства, защото това няма да е лесна работа, както благодаря и на партия ГЕРБ, че проявиха разбиране и оставиха опозицията да оглави тази важна комисия. Надявам се на ползотворна работа!
НОНА ЙОТОВА: За мен всичко това е абсолютно ново. За първи път се занимавам с такава дейност. Изключително дисциплиниран човек съм и участвам в НС с ясната идея да се свърши полезна работа. Надявам се тя наистина да бъде свършена.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Трети мандат народен представител, четвърта година съм в Парламента. И през трите мандата съм бил член на Транспортната комисия, сега съм заместник-председател. Работил съм в Комисията по младежта и спорта и в Комисията по околната среда и водите. Също съм избрал тази комисия поради важните решения, които може да вземе и да бъде полезна на обществото. С присъствието на толкова председатели на комисии мисля, че нашата комисия няма да има проблем да решава всяка постъпила жалба. Отговорността е голяма и мисля, че ще се справим. Пожелавам успех на Комисията! Ще участвам редовно, защото заседанията не ми съвпадат с другата комисия, което е добре.
ИРЕНА АНАСТАСОВА: Ако считате, че 40 дни в парламента са мандат, аз втори път съм народен представител. Мисля си, че ще работим добре в Комисията. Обяснимо е, че не съм била член на такава комисия, но като директор на училище съм работила непрекъснато с жалби и с всякакви организации на гражданите, така че това със сигурност щ е ми е от полза.
НАДЯ КЛИСУРСКА: Юрист по образование. Имам 20 години професионален опит, от които около 15 в местното самоуправление. Била съм секретар на община и съм се сблъсквала с много молби и жалби на граждани, отговаряла съм за връзките с неправителствените организации. Аз самата съм участвала в такива. Също избрах Комисията, защото я считам за изключително важна. Надявам се да бъдем полезни и ефективни!
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Благодаря, колеги.
Предварително е обявен следният:
ДНЕВЕН РЕД
1. Обсъждане и приемане на Вътрешни правила за работа на Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите.
2. Разни.
Има ли други предложения по дневния ред? Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува. За – 14, против 0, въздържали се - 0.Приема се с пълно болшинство.
По т. „Разни“ имам няколко съобщения. Предлагаме и ви е раздаден график за дежурствата в приемната. От него ще видите какво предлагаме, ако не можете да присъстваме, ще разместим датите. Доколкото разбрах, при предишни мандати неприсъствието на депутатите по график в приемните е било системно. Иска ми се сега да не е така. Затова сме сложили по двама депутати там, та поне единият от тях стигне до приемната. Експертите от Комисията са достатъчно запознати с проблемите и ще свършат работата и без присъствието на депутатите, но винаги е по-добре, когато има депутат, защото това е начин на изразяване на уважение към институцията и към хората, които подават жалбите си.
Молбата ми е следната: този график да се прави с идеята, че ще го спазваме. На всяко заседание ще Ви даваме графика за близкия месец, който предстои, за да отбелязвате дати, където не можете да се включите, искате отмяна и т.н.
Продължаваме с точка първа от програмата ни.
Правилата са Ви раздадени. На практика те отговарят около 95% на правилата от миналата година. Има някои дребни промени, свързани с две посоки. Съобразихме промените с новия Правилник за организацията и дейността на Народно събрание, който казва, че писмени становища не се раздават в рамките на заседанията на Комисията. Те се изпращат по електронен път и всеки ги ползва по електронен път. Материалите ще се раздават, но становищата – не. В пощата си ще получаваме материалите за всяко заседание, както се прави преди всяка комисия. Винаги на място да има по 5-6-7 допълнителни материала за тези, които не са си взели или нямат материал. Има почин за пестене на хартия, ще се включим в него, затова няма да отпечатваме материалите за всички тук, а само становищата няма да отпечатваме. Това е едната промяна.
Другата е по отношение на устните жалби. Не зная как са обсъждали колегите това миналия парламент. Мисля, че приемането на устни жалби е прието миналия мандат, а може би и още преди това. Съображението да махнем приемането на устни жалби е, че всички те трябва да бъдат завеждани, тоест не можем да приемаме жалба на улицата или по телефона. Когато човек дойде тук, дори да не си е написал жалбата и да е неграмотен, това, което сме говорили със специалистите от Комисията, е, че това, което той говори, ще се записва. Това, че той е неграмотен и не го е написал, не означава, че не може да подаде жалба. Сътрудниците пишат жалбата, подписват я и я завеждат. Не приемаме единствено анонимни жалби, както и не можем да приемем жалба по телефона или дадена на улицата, защото тя трябва да бъде официално заведена в деловодството, за да бъде разглеждана.
Мисля, че няма други съществени промени от предишния правилник, който е работил до миналата година.
Имате думата, ако имате съображения.
НЕЛИ ПЕТРОВА: Казахте, че ще получаваме материалите по пощата. По новия правилник е само в електронен вариант. (Шум и реплики.)
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Да, но това е за становищата.
РЕПЛИКИ: Не, за всички материали.
СНЕЖАНА ДУКОВА: Това не изключва при желание да се получават на хартия. (Шум и реплики.)
МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Едно предложение, което прилагахме в нашата комисия в предишния парламент, което работи. Всички получаваме материалите си по електронен път, но който изрично заяви, че иска нещо да му бъде разпечатано, той идва при експертите на Комисията, те му го разпечатват и той го ползва, но го заявява предварително, за да го получи преди или по време на заседанието. От една страна, така не харчим хартия, от друга страна, колегите, които искат да четат материалите на хартиен носител, получават такава възможност. Това работи и, ако не възразявате, предлагам да работим по този начин.
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Добре.
СНЕЖАНА ДУКОВА: Имам не възражение, а по-скоро питане по чл. 8, ал. 5:
„Председателят в началото на всяко заседание определя времеви регламент за изказвания на участниците…“
Защо този регламент не е записан в Правилата, а трябва преди всяко заседание да се определя времеви регламент? Понякога това е доста голям проблем, защото понякога в Комисията се изслушват хора с дълги часове изказвания. Ако това е императивно фиксирано в Правилника, можем да се позовем на него, когато трябва да прекратим дълго изказване или когато има дублиране на изказвания в неограничен брой. В този смисъл мисля, че тук регламентът може да бъде заложен съвсем категорично и ясно, а не да се определя в началото на всяко заседание.
За Обществения съвет също имам някои съображения. Моля да бъде съгласувано участието на неправителствени организации в него най-малко на ръководно ниво. За мен това е много важно, за да не попадат едни и същи хора, които винаги имат претенции. Има си ясни и точно разписани критерии в тази връзка кои биха и кои не биха могли да участват в Обществения съвет. Моля Правилата за работата на Обществения съвет също да бъдат обсъдени сериозно в Комисията. Този регламент е много важен – от опит го казвам. То би било полезно за работата на Комисията.
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: За Обществения съвет мислех да говорим в точка „Разни“. Предлагам когато обсъждаме работата за следващите няколко заседания, да обсъдим и въпроса с Обществения съвет. По начина на работа, приет за Обществения съвет, той всъщност е валиден за 43-тото народно събрание. Ние сега трябва да създадем наново такъв Обществен съвет.
Смятам, че е необходимо да променим част от клаузите в създаването на Обществения съвет. Мислех на следващото заседание на Комисията да предложа да се занимаваме с това. В най-скоро време – на следващото или по-следващото заседание, ще предложа на обсъждане Обществения съвет, цялостното му съставяне, правилата, по които ще функционира. Също смятам, че трябва да се направят някои промени в това как функционира Общественият съвет. Те ще бъдат обсъдени и приети от Комисията преди да се състави Общественият съвет. Това е въпрос, който тепърва ще предстои за заседание на Комисията. Мислех да е следващата седмица, но най-вероятно ще остане за седмицата след това.
По повод на чл. 8, ал. 5, съображението беше, че когато става за подобно на сегашното заседание, когато няма външни или неправителствени организации, нямаме нужда от никакъв регламент, защото всеки от нас знае какво прави. Мисля, че народните представители няма нужда да бъдат ограничавани по някакъв начин. Друг е въпросът, когато има масово присъствие на неправителствени организации и на външни посетители, когато по някакъв начин трябва да се приеме регламент, защото работата може да продължи безкрайно. Всеки път обаче ситуацията е различна и затова не искахме да дадем обща норма на ограничаване, която да важи за всички, защото това не е необходимо. Има обаче ситуации, в които ще въвеждаме регламент в началото на заседанието. Ако видим, че ще има тежко заседание, в което ще има много желаещи за изява, тогава ще го правим. Идеята беше да има обтекаемост с цел да има по-голяма динамичност. Да не правим едни и същи правила, които не са за една и съща действителност, защото всеки път заседанието е различно.
СНЕЖАНА ДУКОВА: Господин Кутев, не е логично това, което казвате, защото може би това ще бъде първото и единственото заседание, в което ще бъдем в този формат само като Комисия. Оттук нататък, вярвайте ми, присъствието на регламентирани и нерегламентирани допуснати неправителствени организации ще бъде постоянно във всяко заседание. С оглед на това е добре да регламентираме този процес.
Това, което казахте за Обществения съвет, се надявам членовете на Комисията да имат форлаге на една оперативна експертна рамка, върху която да работим, защото смятам, че експертите като юристи имат капацитета и експертизата да го направят. Ние да гледаме тази оперативна рамка. Така ще бъде по-добре.
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Ако държите, можем да сложим в ал. 5 да сложим 5 минути на изказване?
РЕПЛИКИ: Да.
СНЕЖАНА ДУКОВА: Вярвайте, това ще бъде от полза за всеки един от членовете на Комисията. Има ексцесии, които продължават с часове. Тук идват хора, чиято презумпция е да си разкажат абсолютно всичко от живота, откакто са се родили. Понякога това не е свързано по никакъв начин с темата. Нашата естествена реакция е търпеливо да ги изслушваме, но понякога това не е добре за оперативната работа, колкото и да искаме това да се случи, защото отнема много време, а нещата се повтарят. Вярвайте, ще бъде по-добре за всички нас. Настоявам това да се направи.
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Ще включим регламент за изказване до 5 минути.
СНЕЖАНА ДУКОВА: А репликата и дупликата – така, както са в основния ПОДНС.
МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Едно допълнение към казаното от госпожа Дукова. Смятам, че приемането на различен регламент и различно време за изказване на различните заседания би ни създало конфликти със самите граждани и неправителствени организации, защото ако на едно заседание присъстват повече НПО и определим регламент от три минути, а на следващото определим регламент от седем минути, тогава се създава напрежение кого сме изслушали и кого не сме изслушали, защо така. По-добре е да има фиксиран регламент, който да се знае от всички. Винаги, когато ситуацията е налагала по-дълго изслушване, тогава се правят изключения, но избягваме напрежението, което се получава.
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Добре, в ал. 5 ще включим регламент от 5 минути.
„(5) Председателят в началото на всяко заседание определя времеви регламент за изказвания на участниците по ал. 3 до 5 минути и до 3 минути за дуплика.“
Ще го разпишем подробно.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: По колко време продължават заседанията на Комисията по принцип?
РЕПЛИКИ ОТ ЕКСПЕРТИТЕ: Зависи, по няколко часа.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Редно ли е да сложим някакъв час – заседанията продължават до 17,30 ч. и с решение на Комисията заседанието може да бъде продължавано. Според мен в някои случаи може да се влезе в дискусии, които никога не могат да свършат. Не зная как е работила преди Комисията, затова има ли нужда от такова ограничение?
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Можем това да го правим с решение на място. (Шум и реплики.)
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Щом няма нужда, оттеглям предложението.
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Разбрахме се за промените в чл. 8, ал. 5.
Има ли други предложения? Няма.
Моля да гласуваме Вътрешните правила за работа на Комисията с добавката, която направихме по чл. 8, ал. 5.
За – 14, против и въздържали се – няма.
Вътрешните правила са приети единодушно.
Минаваме към точка „Разни“.
Казахме, че сме направили график за приемната, без да се съобразяваме с Вашите възможности. Вижте го, ако имате ангажименти и възражения, ще го променяме. Импровизирали сме, не сме стъпили върху знание за Вашите ангажименти – къде и как. Молбата ми е, ако някой види, че не може да се включи, да се обади на сътрудниците. Всяка седмица ще Ви даваме графика за участие с един месец напред, за да можем да го преподреждаме, ако се налага.
За срещата вчера. Знаете, че имаше протестиращи хора пред парламента вчера. Направих среща с тях към края на протеста. Голяма част от исканията им бяха изключително смислени. Предложих им да ги поканим на заседание на Комисията следващия четвъртък от 14,30 ч.
Освен това вече е постъпил годишния доклад на омбудсмана, който трябва да разгледаме. Бихме имали готовност за следващата седмица за това, но се опасявам, че срещата с неправителствените организации ще отнеме прекалено много време. Затова предлагам да посветим следващия четвъртък само на срещата с неправителствените организации, а през седмица да се посветим на Обществения съвет и на доклада на омбудсмана. По него вече работят сътрудниците и ще имаме становище. Приемате ли тази логика за дневния ред?
Целта на срещата с неправителствените организации на хората с увреждания е следната. Ще се опитам заедно със сътрудниците от Комисията да направим сериозен анализ на техните искания. Има част от искания, които могат да се превърнат в законодателна инициатива. Едната цел ще бъде да предложим законодателни решения към другите комисии. Друга част от нещата са насочени конкретно към институции, включително към Националния осигурителен институт. Бихме могли да излезем с препоръка към тях. Тази седмица ни е необходима, за да направим конкретна разработка върху техните предложения и да видим по какъв начин можем да реализираме част от предложенията посредством инструментите на Комисията. Това е смисълът на срещата след седмица. (Реплика от народен представител.)
Те имат доста предложения, имат писмен материал, който е при мен. Носеха папки, част от които ми дадоха. Имахме разговор, в който казаха какво точно искат. Материалът е доста. Нямат обаче систематизирано искане, което да Ви предам, затова ги поканих на Комисията. Видя ми се по-добре да ги поканя и тук да си кажат подробно всичко. Молбата ми беше да формулират 4 или 5 основни и ясни искания. Надявам се да го направят. Ще се опитам да проведем разговора следващия четвъртък така, че да не се разливат върху всичко, а да влезем в конкретика и детайли. Предварително ще поработим върху това, което са внесли досега.
НАДЯ ПЕТРОВА: Не зная кой от сътрудниците присъстваше миналата година на срещата с майките. Аз бях там. Не искам да прозвучи грубо, но те бяха изключително озлобени, почти не ни оставиха да вземем думата. Техните искания са доста хаотични. Разбирам ги какво преживяват като майки. Тук обаче ще стане голяма говорилня. Няма да ни дадат думата. Те ще си кажат абсолютно всичко. В крайна сметка разговорът е само от тяхна страна и не можем да разберем точно какво искат, още повече не го дават систематизирано. Ще бъде много тежко. Зная, трябва да ги изслушаме. Направихме го миналата година. Вчера ми направи впечатление, че излъгаха, че са искали да влязат в Народно събрание, но не сме ги пуснали, защото не сме имали време за тях. Това не е вярно. Това ме наведе на мисълта, че те подвеждат по някакъв начин обществото, защото ги приехме и ги изслушвахме близо час и половина. Самият разговор с тях е доста тежък.
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Съгласен съм с това и затова официално ги поканих в Комисията, за да не казват: „Те не искаха да ни изслушат“. Нека официално да бъдат поканени.
СНЕЖАНА ДУКОВА: Кои са?
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Уместен въпрос.
От разговора с тях стигнах до някои рационални зрънца. Ако се подготвим добре в рамките на Комисията, можем да стигнем до форма на рационалност. Че разговорът ще е тежък, в това няма съмнение. Мисля, че можем да ги дисциплинираме. Вчерашният мина сравнително добре. От вчерашния разговор мисля, че успях да извадя конкретни неща.
СНЕЖАНА ДУКОВА: Трябва да сме наясно с цялата процедура. Истината е, че когато трябваше да се срещнем, Вие казахте, че ще отидете, аз помолих да не яхваме тези неща чисто партийно, защото това са драми, които нямат цвят. В този смисъл се разбрахме с Вас да ги поканим на Комисията. Вие го приехте и сте го осъществили.
Второто нещо по въпроса е дали можем да дефинираме присъствието на хората тук по следния начин: те да излъчат свои представители, които да подготвят ясни и конкретни изложения с ясна визия какво искат по съществените проблеми, защото безспорно имат такива и е добре, че ще ги изслушаме. Не можем обаче да тръгнем с формулата: каним тук майките. Те да излъчат свои представители – мисля това за най-удачния формат, в който трябва да направим заседанието.
Казахте за среща с неправителствени организации (НПО) . Там също не можем да кажем: ще присъстват всички НПО, елате, ще Ви изслушаме. Има корективи в тази посока. Има НПО, които отговарят на закона, регистрирани по законовите правила, които имат регламентиран достъп, а много от тях нямат такъв достъп до Народно събрание. Те формално съществуват като НПО. Трябва да бъде селектиран достъпът на НПО – само тези, които имат статут като такива, за да не бъде хаотично говоренето тук и да има ясен регламент и смисъл. Това е допълнението ми.
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Срещата вчера не беше само с майки на деца с увреждания. Имаше няколко различни организации на хора с увреждания. Защо протестът беше обявен по един начин, а дойдоха и от другите, е отделен въпрос.
Второ, за единното представителство, сме го говорили с тях, това ще стане – ще си излъчат един представител, с когото да говорим на следващото заседание. Няма да има проблем да стане това, за което казахте.
На опасенията за разговора – мисля, че можем да излъчим смислен разговор, да излязат полезни неща от тях за в бъдеще. (Шум и реплики.)
ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Имам въпрос, свързан с въпроса на госпожа Дукова – ще каним ли хора от Националния съвет за интеграция на хората с увреждания, които получават субсидия от държавния бюджет? Има национално представителна организация, в която членуват майки на деца с увреждания. Не е ли редно да поканим на това заседание и представител от Националния съвет за интеграция на хората с увреждания. Зная, че между тях има конфликт. Не зная дали всички колеги са запознати с това, но според мен няма пречка. Иначе, ако изслушаме НПО, на следващото заседание трябва да изслушаме представители на Националния съвет за интеграция на хората с увреждания.
Смятам, че проблемите и на децата, и на хората с увреждания изискват общи решения и изискват обединение и от тяхна страна като организации. Нека поканим и националната представителна организация, с ясното съзнание, че има известен конфликт между тях, но е крайно време да намерим обща посока и пресечна точка и да не се получават дрязги, ако искаме да има единни решения. Госпожа Веска Събева е много активна. Няма как след такава среща с НПО след това да не уважим и тях. Нека, щом правим заседание с такава тема, да са представени тук и да изслушаме всички!
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Добре.
КРУМ ЗАРКОВ: Подкрепям напълно. Вие имате повече опит, но и аз започвам да разбирам, че щом има една организация, има и друга и те враждуват.
Вчера имаше пет-шест НПО и сега започвам да разбирам уплаха в думите, които предшестваха.
Току-що приехме Вътрешните ни правила. В чл. 11 пише кой как може да участва. Идеята на Комисията е, че тя е максимално отворена, доколкото това е възможно, и всяка НПО и гражданин има право да дойде, ако заяви това по съответния ред. Въпросът е, че ние трябва да оповестим темата на съответното заседание.
Затова предложението ми е, ако решим да посветим следващото заседание на поставените вчера теми от протестиращите граждани, да я оповестим, за да могат тези, които искат, да заявят участие и да избегнем различни обвинения, че яхаме едните или отблъскваме другите. Нека обявим, че ще работим по тази тема и да видим кой ще се заяви. След това да ги изслушаме, защото съм сигурен от това, което видях по медиите и от писмените становища, че има неща, свързани с лична емоция и драма, разбирам колко е трудно и често несправедливо сме или сте обект на злоба, но има неща, свързани например с ратификацията на Конвенцията за хората с увреждания, които не са изпълнени оттогава, и неща, където можем съвсем спокойно да намерим съответно решение.
За да не влизаме в конфликти, от които нямаме интерес, пледирам към председателя и заместник-председателя да отворим Комисията, доколкото е възможно, поставяйки темите и оставяйки на чл. 11 да върши своя ефект, тоест който се регистрира до 48 часа преди самото заседание – експертите ще ме поправят, да може да участва и да говори, спазвайки регламента.
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Като гледам организациите, които са подкрепяли протеста, те са около 15-20 различни организации, някои от тях доста представителни, други ги чувам за първи път. Те имат някакво представителство.
За мен това, което предлагате да се направи – отворен и най-широк формат, аз не съм окей с него. Проблемът тук е дали да поканим всички представители на държавни институции, от които зависят проблемите, което ще усложни страхотно дебата и ще го направи невъзможен.
Вижда ми се разумно ние като Комисия да чуем гражданите, да решим какво искаме и цялата комуникация с държавните институции оттам нататък да мине през експертите и да бъде бъдеща работа, която да свършим лице в лице, а не в рамките на Комисията.
Предлагам това като разумно. Казваме, че ще има такъв дебат. Ясно е кой ще присъства. Каним НПО, които имат интерес да се включат в него. Оттам нататък продължаваме работа с експертите. (Шум и реплики.)
ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Едно кратко предложение също в полза на оперативността. Ако помолите всеки, който ще прави изложение, да формулира писмено своите искания, съм убедена, че те също ще ги филтрират, защото в писмения материал няма да присъства личната драма и така ще бъде по-лесно да се ориентираме в тези материали, а да не се налага да четем цялата стенограма.
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Разбрах, това е естествено. С тези, с които разговарях, с тях това ще го формулираме. Другите, които се обадят и заявят участие, ще искаме от тях писмен материал, за да участват пряко в изложението.
СНЕЖАНА ДУКОВА: Въпрос към господин Зарков: какво имате предвид под различните НПО-та – за майките на деца, за уязвимите групи, или принципа за работа с НПО – да ги допускаме всички тук? Не Ви разбрах точно.
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: За срещата.
СНЕЖАНА ДУКОВА: Да, за другото си има определен регламент и бройки. (Народният представител Крум Зарков говори на изключени микрофони.)
ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Мисля, че се договорихме как да направим следващото заседание. Ще оставим отчета на омбудсмана плюс въпроса за формиране на Обществения съвет за през една седмица, защото очевидно следващата седмица ще бъде натоварена и няма да сме в състояние да го направим. Това предвиждам за близките две седмици като работа на Комисията.
Доколкото зная, досега графикът е бил гласуван. Не зная дали да го гласуваме. (Шум и реплики от сътрудниците.)
Моля да гласуваме графика.
За – 14, против и въздържали се – няма.
Графикът е приет единодушно.
Пак да повторя, че ако излязат някакви затруднения, звъннете на Малина, договорете се с нея, тя е на разположение по този въпрос.
Има ли други въпроси? Няма.
Благодаря на всички за участието. Следващата седмица ще се видим пак.
(Закрито в 12,50 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Антон Кутев
Стенограф:
Виржиния Петрова