Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите
П Р О Т О К О Л
№ 39
На 5 ноември 2020 г., четвъртък, от 11,30 ч., се проведе заседание на Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Разглеждане на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2021 г., № 002-01-59, внесен от Министерския съвет на 29 октомври 2020 г.
Списъкът на присъствалите на заседанието народни представители, и на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 11,35 ч. и ръководено от господин Георги Гьоков – председател на Комисията.
* * *
ПРЕДС. ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Уважаеми народни представители, дами и господа гости на нашето заседание, добър ден! Имаме кворум и откривам заседанието на Комисията по взаимодействие с неправителствените организации и жалбите на гражданите.
Дневният ред и материалите по него са изпратени на електронните пощи на народните представители.
Предложението е да бъде от една-единствена точка:
1. Разглеждане на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2021 г., № 002-01-59, внесен от Министерския съвет на 29 октомври 2020 г.
Има ли други предложения по дневния ред? Не виждам.
Ако няма, моля народните представители да гласуват така предложения дневен ред.
За – 9, против и въздържал се – няма.
Дневния ред е приет.
На заседанието на Комисията присъстват госпожа Павлета Торлева – държавен експерт в Дирекция „Държавни разходи“ в Министерството на финансите; господин Мирослав Цеков – член на Обществения съвет към Комисията от Национален младежки форум. По заявка би трябвало да присъстват госпожа Нонка Матова, но не я виждам.
Преминаваме към единствената точка от дневния ред:
РАЗГЛЕЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ДЪРЖАВНИЯ БЮДЖЕТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА 2021 Г., № 002-01-59, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 29 ОКТОМВРИ 2020 Г.
Първо ще дам думата на госпожа Павлета Торлева – държавен експерт в Министерството на финансите, да представи Законопроекта за държавния бюджет на Република България, но не целия. Ще Ви помоля – накратко, тъй като народните представители са наясно, само в частта „Юридически лица с нестопанска цел“.
Заповядайте, госпожо Торлева.
ПАВЛЕТА ТОРЛЕВА: Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Ще представя на вниманието Ви внесения от Министерския съвет Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2021 г., придружен с Актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2021-2023 г. Актуализираната средносрочна бюджетна прогноза представлява мотиви към Законопроекта и включва средносрочните икономически перспективи и основни допускания, фискалните цели и приоритети на правителството, както и съпоставка на макроикономическата прогноза на Министерството на финансите с тази на Европейската комисия.
Безпрецедентната ситуация, в която огромен брой държави, в това число и България се борят с всички налични ресурси за ограничаване на разпространението на пандемията от COVID-19 и последвалия спад на икономическата активност и заетостта, се отрази крайно неблагоприятно върху редица сектори на икономиката и се превърна в предизвикателство по отношение на устойчивостта на публичните финанси в следващия тригодишен период.
Разчетите в Актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2021-2023 г. отразяват тенденциите в есенната макроикономическа прогноза за развитието на националната икономика и оценките за ефекта от разходните дискреционни мерки. Необходимостта от преприоритизирането на разходи, свързани с укрепване на системата на здравеопазване, предоставянето на социални услуги и насърчаването на заетостта няма как да не повлияе на фискалната рамка и на основните бюджетни параметри както през настоящата година, така и в следващия тригодишен бюджетен период.
Бюджет 2021 г. е анти-ковид бюджет. В него се откриват всички мерки за 2021 г. в отговор на разпространението на пандемията от COVID-19.
Наред с това определените приоритети на бюджет 2021 са свързани с продължаване на реформата в образованието, здравеопазването, социалната и пенсионната политика, отбраната и политиката по доходи.
По-конкретно по Проекта на държавен бюджет за 2021 г. в частта му за юридическите лица с нестопанска цел общо предвидените средства по консолидираната фискална програма за юридическите лица с нестопанска цел възлизат на 332,3 млн. лв., което представлява с 64,8 млн. лв. повече спрямо утвърдените през 2020 г. Допълнителните средства са свързани с осигуряване на ресурси за ограничаване на разпространението на пандемията от COVID-19, както и с предвидени и приети законодателни ангажименти. Увеличението на планирания ресурс е основно за финансиране на дейности по програми за олимпийска подготовка и за развитие на спорта за високи постижения, за финансово подпомагане на проекти на младежки организации по национални младежки програми и дейности, субсидиите за БЧК, субсидиите за регистрираните вероизповедания в Република България, както и от сметките на средства от ЕС по Държавен фонд „Земеделие“ и Националния фонд.
Средствата по Консолидираната фискална програма са разпределени, както следва:
- По държавния бюджет – 116,4 млн. лв., или с 18,2 млн. лв. повече спрямо 2020 г.
- Общините –. основно за субсидия за читалищата, които са делегирана от държавата дейност, са предвидени 98,3 млн. лв., като увеличението е с 11,5 млн. лв. спрямо 2020 г.;
- По Национален фонд – 54,8 млн.лв. за финансиране на проекти с бенефициенти „Юридически лица с нестопанска цел“ по линия на Европейските фондове, което е увеличение с 18,6 млн.лв. повече спрямо 2020 г.;
- Държавен фонд Земеделие – 18,2 млн.лв. или увеличение с 5,7 млн.лв. спрямо 2020 г.
- Други сметки за средства от ЕС и средства, по които биха могли да кандидатстват по проекти с бенефициенти „Юридически лица с нестопанска цел“ и средства по други международни програми и договори, за които се прилага режимът за сметките на средства от ЕС, са предвидени 43,9 млн.лв., което представлява увеличение от 10,9 млн.лв. спрямо 2020 г.
С цел въвеждане на единен подход при финансирането със средства от държавния бюджет на юридическите лица с нестопанска цел, както и необходимостта от създаване и поддържане на информация за измерване на изпълнението на провежданите секторни политики, от началото на 2020 г. се промени начинът на финансиране на юридическите лица с нестопанска цел.
Със Закона за държавния бюджет на Република България за 2020 г. в частта за юридическите лица с нестопанска, с оглед постигане на по-голяма степен на съответствие на провежданите политики и разпределението на публични средства за тяхното реализиране, се възприе финансовото подпомагане на юридическите лица с нестопанска цел да се извършва чрез бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджет в рамките на целите и приоритетите на утвърдените им области на политики, от чиято отговорност и компетентност е тяхното провеждане при съобразяване със законовите ограничения, а не както беше до този момент – от централния бюджет.
Като цяло параметрите за финансиране на юридическите лица чрез бюджетите на първостепенните разпоредители през 2021 г. се запазват, като в обхвата на финансово подпомагане от държавата през следващата година е включен Съюзът на народните читалища по бюджета на Министерството на културата .
С § 4 от Преходните и заключителни разпоредби на Законопроекта се предлага промяна в чл.4в от Закона за народните читалища, с която се цели осигуряване на финансово подпомагане под формата на субсидия от държавния бюджет, определяна ежегодно със Закона за държавния бюджет, за Съюзът на народните читалища като национално представителната организация на читалищата. Съюзът на народните читалища е национално представителната организация на читалищата, която се основава на принципа на взаимопомощ и осъществява дейността си в обществена полза, като съдейства за постигане целите на читалищата, организира национални читалищни инициативи, като: фестивали, събори, тържества и други.
Основните цифри по бюджетите на първостепенните разпоредители са:
По бюджета на Министерството на културата са предвидени общо 3,718 млн. лв. , като основна част от тях – около 2,9 млн. лв. , са за творчески проекти в културния сектор, изпълнявани от организации с нестопанска цел. Средствата се предоставят след провеждане на конкурс при условия и по ред, определени от министъра на културата.
По бюджета на Министерството на труда и социалната политика са предвидени 4,7 млн. лв. , като основна част от тях е за национално представителните организации на и за хората с увреждания на основание, които могат да се погледнат и са посочени поименно в чл. 14 от Законопроекта.
По бюджета на Министерския съвет са предвидени 38,640 млн. лв. за субсидия за регистрираните вероизповедания в Република България, разпределението на които е посочено в чл. 6, ал. 4 от проекта на закон за държавния бюджет.
Моделът на подпомагане от държавата на вероизповеданията предполага финансирането на трите ставропигиални манастира: Рилската Света обител – Рилски манастир, Троянският ставропигиален манастир „Успение Богородично“ и Бачковският манастир „Успение Богородично“ да се осигурява в рамките на държавната субсидия за Българската православна църква, като за издръжката на тези манастири са предвидени допълнително 1 млн. лв.
По бюджета на Министерството на младежта и спорта са предвидени 59,8 млн. лв. от които: за финансово подпомагане реализирането на спортни дейности и проекти по целеви програми за развитие на спорта за учащи и спорта в свободното време - 12,2 млн. лв.; 47,6 млн. лв. са за финансиране на програми за олимпийска подготовка и за развитие на спорта за високи постижения.
По бюджета на Министерството на здравеопазването се финансира дейността на Българския Червен кръст. За него са предвидени 5,2 млн. лв. С проекта на бюджет за 2021 г. за БЧК е разчетен допълнителен ресурс в размер на 500 хил. лв. за изграждане на капацитет за адекватен отговор на нарастващите нужди, във връзка с пандемията на COVID-19, както и за провеждане на обучения за работа в епидемична обстановка, оказване на психосоциална помощ и подкрепа на национално, местно ниво и в рамките на международно сътрудничество.
По бюджета на Министерството на образованието и науката са предвидени 100 хил. лв. за Македонски научен институт с цел подкрепа на научноизследователска дейност и популяризиране на богатото българско културно-историческо наследство в Македония.
Македонският научен институт е включен в списъка на юридическите лица с нестопанска цел, които получават субсидии от държавния бюджет през 2020 г., след направено предложение от народен представител в Народното събрание при одобряването и гласуването на проекта на Закон за държавния бюджет на Република България за 2020 г.
По бюджета на Министерството на икономиката са предвидени 1,9 млн. лв.
По бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за Асоциации по ВиК съгласно Закона за водите са предвидени 540 хил. лв..
За Министерството на външните работи тази година са предвидени 800 хил. лв. във връзка с Официална помощ за развитие и хуманитарна помощ по проекти, изпълнявани от юридически лица с нестопанска цел. Тези средства са били планирани в капиталовите разходи, но с оглед по-голяма ефективност на използване на ресурса и стигане до юридическите лица с нестопанска цел по проекта, от тази година вече са предвидени субсидии и за нестопанска цел.
За Министерството на правосъдието са предвидени 690 хил. лв. , а по бюджета на Министерството на отбраната – 262 хил. лв. за Съюза на ветераните от войните.
През 2021 г. на основание Закона за юридическите лица с нестопанска цел по централния бюджет за насърчаване и финансова подкрепа на проекти с обществено значение за осъществяване на общественополезна дейност са предвидени целеви средства в размер на 1 млн. лв.
След разпределение от Съвета за развитие на гражданското общество към Министерския съвет ще бъдат предоставени с акт на Министерския съвет по реда на Закона за публичните финанси. Благодаря, надявам се, че бях изчерпателна.
ПРЕДС. ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Благодаря Ви, госпожо Торлева, за представяне параметрите на бюджета, поне що касае гражданския сектор.
Позволете ми преди да дам думата на народните представители, да дам думата на Мирослав Цеков от името на Обществения съвет към Комисията по взаимодействие с неправителствените организации да представи становището на Обществения съвет.
Заповядайте, господин Цеков.
МИРОСЛАВ ЦЕКОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми дами и господа народни представители! На Вашето внимание е Становището на Обществения съвет към Комисията за взаимодействие с неправителствените организации и жалбите на гражданите в 44-тото Народно събрание относно Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2021 г., внесен от Министерския съвет на 21 октомври 2020 г.
След заседание на Обществения съвет към Комисията по взаимодействие с неправителствените организации и жалбите на гражданите на 4 ноември 2020 г. Общественият съвет обсъди предвидените субсидии и други текущи трансфери за юридическите лица с нестопанска цел и констатира следното:
На първо място, липсва обосновка от необходимостта и принципа на финансиране, въпреки че предложените субсидии за юридическите лица с нестопанска цел са включени в бюджетите на отделните секторни министерства. Няма достатъчно информация и яснота за принципа, на който се основава разпределението на средствата и целите, с които те се предоставят на съответни организации. Липсва обосновка за увеличаването, респективно намаляването на размера на субсидиите за конкретни юридическите лица с нестопанска цел, както и за включването, респективно изключването на юридическите лица с нестопанска цел от обхвата на държавния бюджет. Няма информация за това какви дейности, политики и програми включените за финансиране организации получават средства от държавния бюджет.
Липсва финансиране, което да подкрепя организациите, които участват в справяне с последиците от настоящата ситуация с уточнението, че въпреки че държавата, както и всички организации, работят на практика в условията на икономическа и финансова криза поради развитието на епидемичната обстановка, предложеният проектобюджет не отразява наличието на държавна политика и на конкретни кризисни мерки в подкрепа на юридическите лица с нестопанска цел, голяма част от които са на първа линия в борбата с епидемията и в полза на обществено слаби и нуждаещи се групи.
Липсва яснота и ангажимент за задвижване на работата на Съвета за развитие на гражданското общество, включително и чрез предвидено финансиране за подкрепа на граждански организации, въпреки че през 2020 година протече процедурата за избори за членове на Съвет за развитие на гражданското общество, той все още не е формално конституиран и няма фонд, който да работи в изпълнение на държавна стратегия за подкрепа на гражданските организации.
Поради тези констатации, членовете на Обществения съвет към Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите в Четиридесет и четвъртото народно събрание настояват за следното:
Първо, изготвяне на граждански бюджет и обосновка от всяко министерство, което предвижда в бюджета си субсидии и други текущи трансфери за юридически лица с нестопанска цел. Обосновката следва да има информация за причината, целите и дейностите, за които се отпускат съответните субсидии, както и за индикатори за резултат, чрез които да се позволи оценка в края на бюджетния период.
Обосновката трябва да включва и информация за принципите, критериите и стандартите, по които се определят организациите и размерът на финансиране, предвиден от държавния бюджет.
На второ място, информация за конкретни мерки и политики, които се предвиждат в подкрепа на гражданските организации и инициативи за справяне с кризата както от Бюджет 2021, така и чрез проекта на План за възстановяване и устойчивост на Република България, представен по-рано.
На трето място, отговор на въпроса кога и как ще заработи Съветът за развитие на гражданското общество и фондът, предвиден към него по силата на Закона за юридическите лица с нестопанска цел.
В търсене на тези отговори Общественият съвет ще се обърне към заместник министър-председателя и председател на Съвета за развитие на гражданското общество, Томислав Дончев и към министъра на финансите, Кирил Ананиев. Тук правя уточнението, че някои от въпросите вече получиха своя отговор в представянето, което чухме преди минути. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Благодаря Ви, господин Цеков.
Давам думата на народните представители, които искат да вземат думата по бюджета на Република България в частта му, касаеща неправителствените организации.
Ще помоля госпожа Менда Стоянова да каже няколко думи. Ако иска, разбира се. (Реплики.)
Господин Свиленски, заповядайте.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Благодаря Ви, уважаеми господин Председател.
Уважаеми колеги, уважаема госпожо Торлева! Въпросът зададох вчера в Транспортната комисия и не знам дали ще можете да ми отговорите – относно субсидиите за планинските райони. По принцип те са, правилната терминология е труднодостъпни. Не знам дали така е записано в бюджета и дали е променена формулировката. Тук е записано „и други райони“. Под други райони, госпожо Стоянова, към Вас се обръщам, обхваща и примерно Пловдив и около Пловдив и София и около София, което не е смисълът на допълнителното субсидиране. Тоест дали е изпуснато, или е целенасочена промяната?
Та въпросът ми е: досега е било 25 милиона, мисля, че и миналата беше толкова, сега предвиждате 31 милиона?! Нуждите обаче на този вид субсидиране, всички знаем – и в Министерството на транспорта знаят, предполагам и в Министерството на финансите, че реално парите, които са необходими и са одобрени от Министерството на транспорта, са над 60 милиона. Тоест всяка година ние се залъгваме, казваме и обещаваме на превозвачите, на общините, че един вид ще получат и имат нужда от 60 милиона, но им плащат 25, в случая 31.
Понеже заявката за следващата година е на база изплатеното от предишната – така се върви в порочен кръг не знам колко години, но много време, в което тази услуга с една дума е недофинансирана. Всички народни представители от такива региони знаят колко е важно тези малки населени места да бъдат осигурени транспортно.
Премиерът Борисов успява извън бюджета в негов стил да удовлетворява някой път някои искания, които се получават към него, но според мен въпросът трябва да бъде решен системно и правилно, а не според това кой поиска и който почука на врата да му се дава. Та въпросът ми е: тези 31 милиона обмисля ли се, има ли възможност да бъдат повишени? Вторият въпрос: това дали е техническо допускане на формулировката на тези райони? (Реплики от народния представител Менда Стоянова при изключени микрофони.)
Не, не, говоря за субсидии и другите... (Реплики извън микрофона.)
Аз също се учудих защо са тук?!
ПРЕДС. ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Извинявайте, не влизайте в диалог, защото затрудняваме стенографа и после никой нищо няма да разбере от стенограмата.
Госпожо Стоянова?!
МЕНДА СТОЯНОВА: Вижте, сега гледаме за юридическите лица с нестопанска цел. Изведнъж в тази таблица се появяват субсидии и други трансфери за нефинансови предприятия, в които „вътрешноградски – София“ – това, за което говорите. Тук има някакви за национална железопътна, като не знам дали тук е мястото им да ги разглеждаме. Това не са неправителствени организации, това е субсидия за нефинансови предприятия и те не са само тези субсидии – има и други субсидии, които са включени в бюджета. Затова не знам – гледам и за общините нещо е записано на т. 12. Какво е това за общините 88 милиона?! Национален фонд по проекти на Европейския фонд?! Не разбирам – това не е насочено към неправителствени организации, каквато е целта на нашата дискусия сега. Това са други видове субсидии, които се предоставят по държавния бюджет, което ще коментираме примерно в залата.
ПРЕДС. ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Съгласявам се с госпожа Стоянова, но тази таблица – искам да уточня, е направена след консултация с Министерството на финансите. Затова е тук. За мен също е учудващо, че например нефинансови предприятия са приравнени с неправителствени организации.
МЕНДА СТОЯНОВА: Не знам и общините какво правят тук?!
ПРЕДС. ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Пак казвам, таблицата е направена след консултация с Министерството на финансите. Може би в стремежа си да кажем колко много пари се отделят за неправителствените организации, сме включили и това.
МЕНДА СТОЯНОВА: Това не са неправителствени организации, това са субсидии за вътрешноградски превоз...
ПРЕДС. ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Господин Свиленски, държите ли на отговор?
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Оттеглям въпроса си. Просто е за сведение на колегите от ГЕРБ.
МЕНДА СТОЯНОВА: Това се го коментирали в Транспортната комисия, затова се учудвам, че това е въпрос на разговор тук.
ПРЕДС. ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Госпожо Торлева, искате ли да кажете нещо по въпроса?
ПАВЛЕТА ТОРЛЕВА: Не, благодаря. (Шум и реплики.)
ПРЕДС. ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Ще кажа няколко думи.
Благодаря Ви, госпожо Торлева, че като представител на Министерството на финансите очертахте параметрите на бюджета. На мен ми се ще да беше вицепремиерът и отговарящ за...
МЕНДА СТОЯНОВА: Ами викайте ги поотделно да кажат какво се случва с този Стратегически съвет.
ПРЕДС. ГЕОРГИ ГЬОКОВ: За това става въпрос, защото госпожа Торлева е служител във Финансовото министерство и може да говори за параметрите на бюджета, но за политическите неща в бюджета – за политическата визия по бюджета за неправителствените организации, може да представи единствено и само човекът, който в правителството за тези неправителствени организации. Това е вицепремиерът, доколкото знам, Томислав Дончев.
Мисля си, че идеята в Закона за юридическите лица с нестопанска цел вече три години има един фонд за насърчаване на проекти с финансова подкрепа на проекти с обществено значение на юридическите лица с нестопанска цел. Всяка година, включително в нашата Комисия, и в залата при разглеждане на бюджета размахваме този един милион, който отделяме за финансиране на този фонд, за тези неправителствени организации и за тяхната подкрепа за проекти. Само че той така си остава в края на годината – неусвоен. Досега проблемът беше, че липсва Съвета за развитие на гражданско общество, който по този Закон за юридическите лица с нестопанска цел трябваше да е готов още преди три години. За моя радост тази година като че ли успяхме да го създадем този съвет с много перипетии и оспорвания, но все пак го има.
Силно се надявам през годината, която предстои – 2021 г., най-после Съветът да си влезе в ролята. Не му е основна роля на Съвета да разпределя парите от 1 милион, но и това и този Фонд да бъде употребен за развитие на гражданско общество.
Спомням си, че в нашата Комисия в предходни години – тази година може би заради коронакризата, вирус, епидемия, пандемия, но имахме гости от други страни, на които ентусиазирано разказвахме как сме организирали взаимодействието с неправителствените организации и как действаме в тази посока. За съжаление, ако те повторят и дойдат отново в България, не знам какво ново ще им кажем по този въпрос.
МЕНДА СТОЯНОВА: Заявявам гласа си за подкрепа, но отивам в залата.
ПРЕДС. ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Благодаря Ви.
Ще продължа с две изречения.
Имам доста въпроси по бюджета. Няма да ги задавам сега – те ще се изяснят по-нататък, но един въпрос няма как да не го задам.
Слушах внимателно Вашето изложение, госпожо Торлева. Вие казахте, че например финансирането на Македонския институт е, че по принцип някой народен представител миналата година го е предложил, то е влязло и тази година продължава.
В тази връзка е въпросът ми: след като миналата година имаше предложение за включването на Тракийските дружества в списъка за текущи трансфери към юридическите лица с нестопанска цел и беше отхвърлено, тази година по традиция ли, по принцип ще го отхвърляме до края на света, защото има прецедент, който се е случил? Та въпросът ми е: защо ги няма Тракийските дружества.
Последното, казваме, че няма да подкрепим бюджета по обясними причини. Не е заядливо, не мисля, че дори в частта му що касае неправителствените организации с нестопанска цел е възможно да остане в този вид. Разбира се, всяка година ние даваме нашите предложения,те не се приемат и затова нещата стоят в една и съща позиция, на едно и също ниво поне от три години насам, откакто аз ги наблюдавам. За по-преди не мога да кажа. Благодаря ви, че ме изслушахте.
Искат ли народни представители да вземат думата по въпроса за държавния бюджет – частта му за юридическите лица с нестопанска цел.
Закривам дебата и подлагам на гласуване първа точка от дневния ред: Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2021 г., № 002-01-59, внесен от Министерския съвет на 29 октомври 2020 г.
Моля да гласуваме.
За – 8, против – 3, въздържал се – няма.
Гласуването минава по този ред.
Благодаря Ви за участието в днешното заседание, което закривам о поради изчерпване на дневния ред.
(Закрито в 12,05 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ГЕОРГИ ГЬОКОВ
Стенограф:
Емилия Огнянова