Комисия по вероизповеданията и правата на човека
16/07/2020 първо гласуване
Изслушване на кандидата за заместник-омбудсман
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ВЕРОИЗПОВЕДАНИЯТА И ПРАВАТА НА ЧОВЕКА
Д О К Л А Д
Вх. № 053-14-6/20.07.2020
Относно: Изслушване на кандидата за заместник-омбудсман
На открито заседание, проведено на 16 юли 2020 г. и излъчено в реално време в интернет чрез интернет страницата на Народното събрание, Комисията по вероизповеданията и правата на човека проведе изслушване на предложения кандидат за заместник-омбудсман по реда на Раздел IV от Процедурните правила за условията и реда за предлагане на кандидат за заместник-омбудсман, публичното оповестяване на документите, представянето и изслушването на кандидата за заместник-омбудсман в Комисията по вероизповеданията и правата на човека, както и процедурата за избор от Народното събрание, приети с Решение на Народното събрание от 8 юли 2020 г., наричани по-нататък „процедурни правила”.
Председателят на комисията г-н Красимир Велчев обясни, че изслушването ще се проведе съгласно процедурните правила. Той обяви, че на основание чл. 11, ал. 1 от Закона за омбудсмана предложението за заместник-омбудсман се прави от омбудсмана. Омбудсманът доц. Диана Ковачева предложи кандидатурата на г-жа Елена Чернева-Маркова. Към предложението са представени всички изискуеми документи, съгласно Раздел I, т. 2 от процедурните правила - писмени мотиви, автобиография, диплома за висше образование, документи, удостоверяващи опит в сферата на правата на човека и декларации. Предложението за кандидата, заедно с всички документи, са публикувани в срок на специализирания сайт на страницата на Народното събрание.
Председателят на комисията информира, че съгласно Раздел IV, т. 1 от процедурните правила, представените документи са проверени и кандидатът отговаря на изискванията на Закона за омбудсмана за заемане на длъжността.
В комисията не са постъпили становища и въпроси към кандидата за заместник-омбудсман от неправителствени организации и медии. Към предложението доц. Диана Ковачева е приложила постъпилите при нея писма за номиниране на кандидатурата на г-жа Елена Чернева-Маркова – от Сдружение „Съюз на юристите в България“ и от Фондация „Български адвокати за правата на човека“ и писма за подкрепа – от Сдружение „Център за изследване на демокрацията“, Сдружение “Деца с онкохематологични заболявания“, Сдружение „Свят без граници“, Сдружение „Нов път“ Хайредин и Фондация „Асоциация Анимус“.
В тях се акцентира на високия професионализъм и личностни качества на г-жа Елена Чернева-Маркова. Изтъкват се успехите й като председател на Националното бюро за правна помощ и репутацията й на утвърден юрист с безспорни морални качества. Изразяват се мнения за дългогодишния й опит като ръководител на проекти за реализиране на важни инструменти за достъп до правна помощ на уязвимите групи в обществото. Сочи се, че активната й гражданска позиция и експертиза в областта на защитата на правата на човека ще допринесат за ефективната работа на институцията на националния омбудсман.
Кандидатурата на г-жа Елена Чернева-Маркова беше представена от омбудсмана.
Доц. Диана Ковачева информира за проведената от нея публична процедура за номиниране и изслушване на кандидати за заместник-омбудсман, която отговаря в пълна степен на всички изисквания на Парижките принципи на ООН и на чл. 11, ал. 1 от Закона за омбудсмана. Акредитацията на институцията на омбудсмана със статут „А“ е не само признание за работата на институцията, но и задължение да прилага в пълен обем принципите за публичност, прозрачност и състезателност при номинирането на заместник-омбудсман.
Публично са били изслушани двама кандидати за заместник-омбудсман, номинирани от неправителствени организации, като изслушването е предавано в реално време по интернет. Оценката на кандидатите се е осъществила от сформирана от омбудсмана комисия, включваща членове на Консултативния конституционен съвет към омбудсмана – проф. Екатерина Михайлова, проф. Васил Мръчков, проф. Красен Стойчев, проф. Огнян Герджиков, проф. Пламен Киров, проф. Пламен Панайотов и адв. Михаил Екимджиев, по методика, предварително оповестена на интернет страницата на омбудсмана.
На първо място е класирана г-жа Елена Чернева-Маркова. Доц. Ковачева сподели, че е била впечатлена от представянето и на двамата кандидати, и единственото, което може би е надделяло в мнението на журито, е било юридическото образование на г-жа Чернева – с дългогодишен опит като адвокат, възпитаник на Юридическия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и като председател на Бюрото за правна помощ в България. Тя подчерта, че работата на омбудсмана все повече е свързана не само със застъпничество, но и с правни съвети към гражданите, които търсят помощ по конкретни жалби, а това изисква справяне със закона. По време на изслушването г-жа Чернева е демонстрирала знания, опит и експертиза в областта на защитата на основните права на човека, които би използвала по адекватен начин в работата си като заместник-омбудсман. Като адвокат, който е работил дълги години с хора, с техните жалби и правни проблеми, г-жа Чернева ще допринесе по позитивен начин за връзката на омбудсмана с гражданите и би била полезна при отговорите на над 13 хиляди жалби, които омбудсманът получава традиционно всяка година, както и при изработването на правни становища към Народното събрание и на искания към Конституционния съд. Доц. Ковачева изрази увереност, че в лицето на г-жа Чернева ще има работещ, активен и действен заместник-омбудсман, добре мотивиран да изпълнява тази функция.
След представянето на кандидатурата се премина към личното представяне на кандидата и излагане на концепцията му за работа като заместник-омбудсман.
В изложението си г-жа Елена Чернева-Маркова сподели, че мотивацията й да се кандидатира за заместник-омбудсман е свързана със социалния фокус на тази позиция – защита правата на гражданите. Професионалният й опит и като адвокат, близо 30 години, и като председател на Националното бюро за правна помощ – 8 години, би й помогнал да отговори на предизвикателствата, пред които е поставена институцията на омбудсмана. Защото националният омбудсман, като правозащитна институция, има много общи черти с професията на адвоката от гледна точка на познаване, както на законодателството, което регламентира основните права и свободи на гражданите, така и на механизмите за организиране на тяхната защита.
Като адвокат и като председател на Националното бюро за правна помощ г-жа Чернева счита институцията на омбудсмана за позната и близка. Тя посочи, че защитата правата на гражданите е тясно свързана и се основава на професионални и лични качества: юридически опит, житейски опит и отдаденост на каузата за защита на правата на гражданите. Една от основните причини да се кандидатира за заместник-омбудсман е, защото е твърдо убедена, че както омбудсмана, така и заместник-омбудсмана имат много смислена работа – да бъдат близо до хората, да им предоставят правни съвети, когато те се нуждаят от подкрепа, да защитават безкомпромисно техните интереси пред различните институции. Г-жа Чернева изтъкна, че да помагаш на определени групи хора, които сами не могат да защитят своите интереси, като деца в риск, хора с увреждания, жертви на домашно насилие, жертви на трафик на хора е голямо предизвикателство, а в същото време носи и голямо удовлетворение. Като председател на Националното бюро за правна помощ познава нуждата на гражданите от защита на техните интереси. Всекидневно в Националното бюро за правна помощ постъпват молби за защита правата на гражданите и то е ангажирано да организира навременна, ефективна и качествена правна помощ. Акцентира се на инициираните от Бюрото за правна помощ изменения и допълнения на Закона за правната помощ, които реформират и усъвършенстват цялостната система за правна помощ в България. Основните направления в тези промени са свързани с разширяване на кръга на категориите лица, които имат право да получат безплатна правна помощ, със създаване на нови форми за предоставяне на правна помощ с цел тя да бъде доближена максимално до гражданите, които имат най-голяма нужда от нея, както и с повишаване на контрола и ефективността на предоставената правна помощ, с което се изпълняват изискванията на чл. 6 от Конвенцията за защита правата на човека за качествена правна помощ и за справедлив съдебен процес. Беше отбелязана и значимостта на пет проекта, реализирани от Националното бюро за правна помощ за усъвършенстване на системата за правна помощ. Те са финансирани с европейски средства и основните дейности в тях са насочени към подобряване на достъпа до правосъдие на уязвими групи от населението и в частност на жертви, пострадали от домашно насилие.
Г-жа Чернева сподели, че през годините на сериозна административна работа е развила допълнителни професионални умения, но е започнала да изпитва необходимост като практикуващ юрист да прилага по-активно своя юридически опит в полза на гражданите. Тя подчерта, че ролята на заместник-омбудсмана е да подпомага омбудсмана в неговата цялостна работа. В този смисъл подкрепя проактивния подход на работата на институцията на омбудсмана да се търсят нарушения на правата на гражданите с оглед законодателната рамка за създаване на приемни извън институцията, за увеличаване на броя и обхвата на проверките, извън тези, които са подадени по сигнал от гражданите, да се сезират Конституционният съд и върховните съдилища при противоречива съдебна практика. Счита, че със своята експертиза би допринесла за допълване качеството на извършваните проверки и на изготвянето на отговори по жалби, постъпили от гражданите, както и на становища до Народното събрание, до Министерския съвет във връзка с нормативни актове, до Конституционния съд за обявяване на противоконституционност на нормативни разпоредби. Би насочила усилията си за интегриране на изнесените приемни на омбудсмана с 13-те регионални центрове за консултиране, създадени от Националното бюро за правна помощ, за да може в пълен обем и много по-ефективно гражданите да получат защита на техните нарушени права.
В заключение, г-жа Чернева увери че ще работи много активно, ще вложи целия си професионален опит да подпомага омбудсмана в неговата работа, ще бъде непримирима към нарушаване на правата на гражданите, ще отстоява безкомпромисно техните права пред институциите, ще бъде диалогична, но и много настоятелна, когато прави искания за защита на правата на гражданите.
Към кандидата за заместник-омбудсман бяха отправени въпроси от народни представители.
Г-н Васил Антонов информира, че е присъствал на публичното изслушване, проведено от омбудсмана и е впечатлен от достойното представяне на двамата кандидати, както и от атмосферата на съревнование. Г-н Антонов зададе въпрос за водещия мотив на г-жа Чернева да се кандидатира за заместник-омбудсман, тъй като и сега тя заема длъжност, която е изключително авторитетна и достойна. Освен това – по какъв начин ще бъде осъществено взаимодействието с изнесените приемни и 13 бюра и дали би разширила тази дейност, както и възможно ли е на практика човек без юридическо образование да бъде избран за омбудсман и заместник-омбудсман, при положение, че изискването на Закона за омбудсман е само за висше образование.
Г-жа Радослава Чеканска зададе въпрос, как г-жа Чернева вижда своята роля като заместник-омбудсман в контекста на законовите правомощия на институцията омбудсман.
Г-н Александър Александров попита, какво би направила, ако жалбата на един гражданин се отнася до противоречива съдебна практика за прилагане на законова норма, свързана с правата и свободите на човека.
Г-жа Мария Цветкова се поинтересува, какъв подход ще приложи г-жа Чернева към неправителствени организации, които изискват или молят за съдействие за защита на организации, общности, които нарушават закони, наредби или морални ценности.
Г-жа Валентина Найденова зададе въпрос, свързан с начина на защита на основните свободи и правата на българските граждани чрез Европейската социална харта, предвид нейния ревизиран вариант.
Г-жа Чернева отговори на поставените към нея въпроси.
На въпроса зададен от г-н Антонов по отношение на водещия мотив да се кандидатира за позицията на заместник-омбудсман, г-жа Чернева заяви, че като практикуващ юрист в продължение на повече от 30 години, все по-често изпитва необходимост за пряк контакт с гражданите, който ще й даде възможност много по-активно да защитава техните интереси и да бъде по-полезна. За изнесените приемни на омбудсмана тя подчерта, че те са елемент от проактивния подход на институцията и е привърженик на новите форми за пряк контакт с гражданите. Поясни, че регионалните центрове за консултиране на Бюрото за правна помощ са създадени без разход на държавния бюджет. Първоначално те са били два на брой като пилотни услуги по проект, който се изпълнявал за подобряване достъпа до правосъдие на уязвими социални групи. След приключването на работата на пилотните центрове се отчита изключително високата ефективност и интерес на гражданите към тях и с промяна на Закона за правната помощ през 2017 г. те са регламентирани като нови форми на предоставяне на правна помощ, създадени към адвокатските съвети в страната и администрирани от Националното бюро за правна помощ. Изнесените приемни на омбудсмана безспорно ще се запазят и е възможно да продължи взаимодействието между институциите. По отношение на въпроса за юридическото образование, г-жа Чернева отговори, че изискването за юридическо образование не съществува в Закона за омбудсмана, но от създаването на институцията до настоящия момент всички омбудсмани и заместник-омбудсмани са юристи с изключителни професионални качества. Може би, като се има предвид професията на юриста, който защитава правата на гражданите и същностната характеристика на застъпничеството, се предполага, че най-естествено е тези позиции да бъдат заети от юрист.
На въпроса на г-жа Чеканска, кандидатът отговори, че вижда своята роля като заместник-омбудсман като част от екипа на омбудсмана – да подпомага цялостната дейност на омбудсмана, да бъде съмишленик за изпълнение на амбициозните цели, които институцията си поставя. Вярва в екипната игра, и в настоящия момент работи в екип и смята, че успехите могат да се постигнат единствено с един успешен екип.
На въпроса на г-н Александров, г-жа Чернева отговори, че ако жалбата на гражданина се отнася до противоречива съдебна практика, омбудсманът може да поиска от върховните съдилища да се произнесат с тълкувателно решение или тълкувателно постановление за уеднаквяване съдебната практика. Омбудсманът не може да се намесва в съдебната власт.
На въпроса на г-жа Цветкова, г-жа Чернева отговори, че българските граждани имат равни права и равни задължения и всеки носи еднаква отговорност, ако нарушава законови разпоредби.
По отношение въпроса на г-жа Найденова, г-жа Чернева посочи, че безспорно приемането на Закона за социалните услуги е било необходимо, но липсата на обществен дебат е създала много страхове в гражданите. Конституционният съд е отменил няколко законови разпоредби и сега при тяхната замяна трябва да се направи продължителен обществен дебат, за да бъдат в максимална степен защитени гражданите, които се ползват от социални услуги. Изрази мнение, че приемната грижа трябва да бъде налагана само в изключителни случаи, когато има грубо посегателство върху личността, като ролята на социалните работници и на социалните доклади е много важна – те да не са формални, а да бъдат изградени на база на действителната обстановка и условия, при които едно дете се отглежда. Освен това съдът трябва да се произнася в много по-кратки срокове, защото един месец е много продължително време, през което могат да бъдат нанесени големи травми на детето и на неговите родители. Държавата трябва да се ориентира да подпомага семейството, за да се създадат условия децата да бъдат отглеждани в семейната среда, която безспорно е най-добрата среда за отглеждането на дете.
В заключение, г-н Красимир Велчев изрази мнение, че силата на една институция е в екипната работа. Наблюдавайки досега дейността на институцията на омбудсмана, той отбеляза, че успехите й се дължат на всички, които работят в нея. Според него доц. Ковачева е доказала, че може да работи и като ръководител, и в екип, в интерес на гражданите и на справедливостта, защото най-големият проблем на обществото е ненаказаната несправедливост. Той отправи пожелания към г-жа Чернева успешно да се впише в добрия екип на омбудсмана.
Председателят на комисията заяви, че ще бъде внесен доклад от изслушването, към който ще се приложи и проект на решение за избор на кандидата за заместник-омбудсман.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО
ВЕРОИЗПОВЕДАНИЯТА И
ПРАВАТА НА ЧОВЕКА:
КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
Н А Р О Д Н О С Ъ Б Р А Н И Е
Проект!
РЕШЕНИЕ
за избиране на заместник-омбудсман
Народното събрание на основание чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република България и чл. 11, ал. 1 от Закона за омбудсмана
РЕШИ:
Избира Елена Николова Чернева-Маркова за заместник-омбудсман.