Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по вероизповеданията и правата на човека
02/11/2017
    ПРОТОКОЛ
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по вероизповеданията и правата на човека


    П Р О Т О К О Л
    № 8

    На 2 ноември 2017 г., четвъртък, се проведе заседание на Комисията по вероизповеданията и правата на човека при

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Представяне, обсъждане и гласуване на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2018 г. № 702-01-38, внесен от Министерския съвет на 30 октомври 2017 г. – за първо гласуване.
    2. Разни

    Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 15,00 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Красимир Велчев.

    * * *

    ПРЕДС. КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Имаме кворум. Откривам заседанието.
    Дневният ред е раздаден. Съображения? Няма.
    Който е „за“, моля да гласува. За – 16, против и въздържали се – няма. Дневният ред е приет.
    Преминаваме към

    ПЪРВА ТОЧКА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД
    Давам думата на г-жа Маринела Давидова да представи Законопроекта от името на вносителя.
    МАРИНЕЛА ДАВИДОВА (МФ): Ще Ви представя бюджета за 2018 г. и основните макроикономически и фискални параметри.
    Основните приоритети на бюджет 2018 г. са продължаване на реформите в образованието, което ще се извърши с промяна в системата на делегираните бюджети, увеличение на възнагражденията на педагогическия персонал с оглед увеличение до 2021 г. и привличане на млади учители в системата на средното образование, подобряване на системата на здравеопазването. Приоритетно направление остава спешната медицинска помощ. Предвидени са допълнителни средства за възнаграждения.
    Друг приоритет е социалната политика. От 1 януари 2018 г. е предвидено увеличение на някои обезщетения – отглеждане на малко дете от една до двегодишна възраст, отглеждане на дете по чл. 7, ал. 1 от Закона за семейните помощи за деца, и на минималния дневен размер на парично обезщетение за безработица.
    Друго, поддържане на модерни боеспособни Въоръжени сили. Предвижда се увеличение на разходите за персонал и професионален подбор на кадри.
    Приоритет е председателството на Европейския съюз. В средносрочен план като основен приоритет е стремежът за запазване на икономическата и финансова стабилност, създаване на условия за икономически растеж.
    Ще обърнем внимание на конкретните бюджетни параметри, отнасящи се до функциите на настоящата Комисия и проектобюджетите на съответните ведомства.
    ПРЕДС. КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Първо ще дадем думата на представителите на другите организации, а след това ще имат думата депутатите.
    Постъпили са писмени становища от Омбудсмана, КЗД, Дирекцията по вероизповеданията, Държавната агенция за бежанците.
    Има думата госпожа Манолова.
    МАЯ МАНОЛОВА: Написали сме подробно становище. Институцията се нуждае от повече средства. Обосновали се това. Дейността на институцията се увеличава многократно. Като се погледне броят на жалбите за тази година, спрямо предишни години ще имаме увеличение близо два пъти.
    Има специални изисквания на Европейския съд по правата на човека, Комитета против изтезанията, на Съвета към ООН как би следвало да изглежда националният превантивен механизъм, каквато функция извършва омбудсманът. Той следва да има повече висококвалифицирани експерти, които да правят непрекъснати проверки в местата за лишаване от свобода. Сега разполагаме само с пет души, които изнемогват.
    Така стои и въпросът с Дирекцията за защита на правата на децата. Омбудсманът защитава правата и на децата. Аз съм един вид детски омбудсман. Тази дирекция извършва дейност, която в друга държава се извършва от цяла институция. В нея също работят пет души.
    Имаме задължения относно бежанските лагери, експулсирането на чужденци. Притеснението ми е, че хората ще започнат да напускат институцията, защото за да отговорим на очакванията, работим събота и неделя, в пълен капацитет.
    Не е предвидено обаче допълнително финансиране. Очевидно не сме включени в сферата за приоритизация за тази година. Очаквам следващата година това да стане при съставянето на бюджета.
    Това, че подкрепяме бюджета в този му вид в частта на омбудсмана, да бъде взето предвид. Обръщам се към народните представители, които биха могли да ми съдействат пред Областния управител на София – град за намиране на подходяща сграда в центъра на София, където да се премести институцията. В момента половината от финансирането отива за плащане на наем, който намалявам всяка година, но е сериозно перо от нашия бюджет.
    Подкрепям бюджета в частта за омбудсмана с направените забележки. Очаквам повече финансиране следващата година.
    АНА ДЖУМАЛИЕВА (КОМИСИЯ ЗА ЗАЩИТА ОТ ДИСКРИМИНАЦИЯ): Дали сме подробни бележки.
    Комисията благодари за предвидения за 2018 г. бюджет. В голяма част не можем да се съгласим обаче с него. Защо? Предстои председателството на България. Един от основните приоритети ще бъде правата на човека. Считам, че КЗД е единствен орган по равнопоставеност в България и следва да бъде с увеличен бюджет. В рамките на този бюджет нямаме възможност да поемем инициатива и да проведем големи мероприятия във връзка с председателството. Смятам, че да се сподели нашият опит и опитът на омбудсмана с другите държави ще бъде от голяма полза за България.
    Имаме препоръки от Европейската комисия срещу расизма и нетолерантността. Преди няколко години ни бе казано, че трябва да имаме достатъчно голям брой регионални офиси. През последните години открихме още осем регионални офиса, но срещаме затруднения, защото имаме нужда от увеличаване на Фонд „Работна заплата“. Опитваме се да осъществяваме нашите основни правомощия с ресурсите, които имаме, но прилагаме различни програми от рода „Старт в кариерата“, „Ново начало“ с млади хора стажанти. Това обаче не води до устойчивост на кадрите и капацитета на Комисията, защото след изтичането на сроковете на младите хора, ние се разделяме с тях и се обръщаме отново към подобна програма.
    Имаме нужда от увеличаване на експертите в Международния отдел „Анализ и превенция“. Средната работна заплата е сравнително ниска. Експертите ни вземат обидно малки възнаграждения, което води до голямо текучество. За нашите кадри се изисква висока експертиза и познаване не само на българското, а и на европейското и международното законодателство относно правата на човека.
    Ко има възможност, моля да бъде увеличен бюджетът на Комисията в частта му фонд „Работна заплата“.
    МАЯ МАНОЛОВА: Бях специално уверена, че финансиране за събития, които ще се извършат в рамките на българското председателство, ще има отделно и това ще се случи през януари 2018 г. Омбудсманът е включен със специален форум в календара на българското председателство. Темата е актуална – двойният стандарт при храните. Вишеградската четворка повдигна темата на ниво среща на върха с четиримата премиери. Очаква се България да поеме лидерството в рамките на председателството. Очаквам да чуя потвърждение, че финансирането за тези прояви ще бъде отделно, а не включено в бюджета за следващата година.
    МАРИНЕЛА ДАВИДОВА: За да се следи календарът на председателството и да се знаят задължителните мероприятия, създадохме Министерство за председателството. Те трябва да знаят вашите нужди. Допълнителните разходи трябва да се разгледат, систематизират и включат в постановление на Министерския съвет, като се разгледа общата сума за конкретната цел. Това трябва да стане през януари. (Мая Манолова излиза, но оставя за свой представител госпожа Полина Стоянова.)
    ЕМИЛ ВЕЛИНОВ (АГЕНЦИЯ ПО ВЕРОИЗПОВЕДАНИЯТА): Доволен съм от бюджета, който ми гласувахте миналата година. Сега няма да искаме увеличение. Докладвам пред Комисията, че сме раздвижили средствата в Приложение № 1 – увеличили сме парите на арменци, евреи, мюсюлмани. За вероизповеданията имаме показване с около 20-30 хил. лв.
    В миналогодишния бюджет в рамките на пет милиона лева ние направихме няколко неща: църквата „Св. Стефан“ в Истанбул. На 7 януари предстои обновлението на новата църква, заедно с участието на двете правителства – на България и Турция. Интериорът на църквата е почти готов. Направихме метоха. Стана музей.
    Двете църкви в Одрин са в отлично състояние. Всички наши религиозни обекти в Турция са ремонтирани и готови за посрещнат туристи.
    Във Виена открихме нов храм. В Йоханесбург всеки момент ще започне строителството на храм. Проектите са одобрени. В Мадрид се работи по проектиране. Средствата, определени за българските православни църкви в чужбина са чудесни. Малко сме ги намалили, но стигат.
    Със средствата за църквите успяхме да ремонтираме 230 църкви, без парите, които се дават по Фонд „Земеделие“ по Европейската програма, както и 45 джамии. Ремонтирали сме около 18 молитвени домове на други вероизповедания в страната.
    Участвам в срещи относно промяна на Закона за вероизповеданията. Ако тогава на Дирекцията се вменят повече функции, тогава е възможно във връзка със защита на националната сигурност да са ни необходими още хора – арабисти и други, но средства за тях могат да се получат чрез корекции в бюджета от Министерството на финансите.
    Благодаря на депутатите, които ни помагат винаги, както и на Министерския съвет.
    ПРЕДС. КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Благодаря, че от отделените средства заделихме за църквата „Св. Стефан“ в Истанбул. Искаха да открият църквата на 26 декември.
    ЕМИЛ ВЕЛИНОВ: Тогава Ердоган е зает, няма да бъдат господин Борисов и Вселенският патриарх. На 26 декември ще има църковна служба, а на 7 януари – молебен.
    ПРЕДС. КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Във връзка с председателството всички чужди делегации ще искат да отидат на Рилския манастир. Парите им бяха доста ограничени. На Рилския манастир трябва да се обърне специално внимание. Бюджетът сигурно никога няма да стига, но преразпределението трябва да е справедливо, за да не се стига до недостиг и да не може да се работи.
    ПЕТЯ ПЪРВАНОВА (ДЪРЖАВНА АГЕНЦИЯ ЗА БЕЖАНЦИТЕ): Потребностите на Държавната агенция за бежанците зависят от динамиката на миграционния поток. Имаме статични разходи, свързани с процедурата за международна закрила на територията на страна.
    Добрата новина е, че тази година и до средата на следващата година голяма част от разходите за заплати и осигуровки, храна, медикаменти, горива, енергия, охрана, преводачи и текущ основен ремонт се поемат от фонда „Убежище, миграция и интеграция“. Малка част от издръжката и 280 хил. лв. капиталови разходи се поемат от бюджета.
    Независимо че Комисията се съгласи да удължи сроковете на грантовите споразумения, с които се проявява солидарност към България като държава на първа линия, средствата няма да стигнат повече от месец юни. От юли нататък трябва да финансираме перата, които изредих.
    В Закона за бюджета за предвидени 500 хил. лв. повече от миналата година Надяваме се, че Министерството на финансите ще се фокусира върху факта, че заплатите на 100 лица в Агенцията се финансират по фонда „Убежище, миграция и интеграция“ (кух щат). В Закона е предвидено Агенцията да управлява центрове от открит и закрит тип. В изпълнение на Решение на Националния оперативен щаб за реакция при миграционна криза предприехме действия и центърът в Пъстрогор отпреди 20 дни по отношение на СМР е изграден като център от закрит тип. За щатното му обезпечаване по стандартите в рамките на Европейския съюз се предвижда 1:2 към 1 в полза на служителите спрямо чужденците. Ако Пъстрогор е за 300 лица, там трябва да имаме 320 служители, които да обслужват този център. Не очакваме по този най-благоприятен начин да се развият нещата. Нашата основна задача е от месец юли, когато престава финансирането по фонд „Убежища, миграция и интеграция“, да увеличим от бюджета заплатите на тези служители, плюс някои други дейности, които бихме могли да компенсираме с икономии, понеже не сме особено заети – близо 20% от капацитета, с който разполага Агенцията.
    ПРЕДС. КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Откривам разискванията.
    ПАВЕЛ ШОПОВ: По отношение на бюджета и парите за омбудсмана беше повдигнат въпроса – за сграда. Доколкото ми е известно, обитават една сграда по договор с частно лице, сключен по времето на Гиньо Ганев и цената на договора е ужасяваща. Този въпрос трябва да се реши не в този ред, в който разсъждаваме, а на ниво областен управител и правителство.
    Що се касае до ентусиазма, с който работи омбудсманът и най различните сфери, в които все повече навлиза като правомощия и компетенции, аз мисля, че парите никога няма да достигат, защото става въпрос за една свръх огромна дейност, за която е нужна много специална държавна политика, отношение, а оттам и бюджет.
    По отношение на Агенцията за защита от дискриминация, становището на „Атака“ и „Обединените патриоти“ винаги е било твърдо и безспорно, че от такава Агенция изобщо няма нужда. В изказванията си винаги сме давали доводи.
    Сега да говорим за регионални клонове, че някой давал Директива. То всъщност е основният аргумент и в огромната си част политиците в България са наясно, че такава институция е излишна изобщо. Но тя била според Директива и според изискване от Европа, та затова ще има. При създаването на тази институция с решение на Народното събраниесъм говорил, че тази институция ще иска все повече пари.
    Що се касае до Агенция за бежанците, тук нищо не мога да кажа. Госпожа Първанова има тежка държавна задача. И аз не мога да преценя – права ли е, не е ли права. Сигурно е права, защото нещата са много тежки.
    По отношение на вероизповеданията, ако може господин Велинов да назове точно сумите за трите ставропиги манастира. Аз няма да се впускам за безбройните църкви и манастири, които се нуждаят от средства. Аз винаги съм считал, че това е въпрос на местни дарителски кампании, на отделни физически лица, бизнесмени. Става въпрос за трите най-големи манастира в България.
    И допълнително, какво правим със Зографския манастир, защото там в последните години нещата съвсем се изоставиха? Винаги е имало големи намерения, но после нещата са много сложни.
    Особено за Рилския манастир. Не случайно казвам за Рилския манастир, защото той ще бъде основното място, на което ще бъдат водени гостите. Той е витрината на България. Затова част от подготовката за европейското представителство е Рилският манастир, който има 8 декара покриви. Даваме си сметка каква база, каква материална част трябва да се поддържа. Всички сме наясно, че тези гости там ще бъдат посрещнати по съответния начин, което означава разходи. Тези разходи ще бъдат за сметка на манастира. Поклонничеството и гостите се посрещат както следва по манастирските правила.
    В тази връзка, как манастирът ще бъде подготвен за тази национална държавна задача? Аз мисля, че господин Велинов трябва да се свърже, както и ние самите, с госпожа Лиляна Павлова, която на главата си има в момента явно страшно много проблеми. Дали и тя самата се е досетила за ролята, която манастирще ще играе и какво мисли тя по въпроса? Това е елемент от цялостната програма.
    По магистралата ще летят едни кортежи, едни коли със знаменца и всичко това най-вече ще отива в Рилския манастир.
    ЕМИЛ ВЕЛИНОВ: Господин Шопов, на първия въпрос – за трите ставропиги – до преди година те не получаваха такива средства. Получаваше само Рилският манастир, в рамките на 650-690 хил. лв. Тази субсидия се раздели от Министерство на финансите. В момента Бачково, Троян и Рилски манастир получават по 199 хил. лв. годишно субсидия. Те не са при Дирекция по вероизповеданията, те си ги получават директно.
    За Проекта, който сме заложили тази година и сме защитили пред финансите, ние ще заделим 100 хил. лв. във връзка с председателството. Ще ги дадем допълнително към тези 199 хил. лв., но повече няма да имаме възможност. Общо ще станат 300 хил. лв.
    Относно Зографския манастир. Той има въпиюща нужда за три неща. Трета година не мога да ги убедя да вземат пари от Европейския съюз, не искат. Казват, че там са трите шестици, дяволите, това го знаете. Но Банското крило виси, библиотеката виси. За Южното крило вече от последното помагане, от предишното правителство на господин Борисов, 200-те хиляди бяха последните. И от тогава не е давано нищо. Това е по Зографа.
    Това, което можехме да направим, но не успяхме да свършим, не можахме да направим, е Устройственият план на Манастира, за да можем да вземем от европейските фондове и да направим отводняването, канализацията и за да може сградите на полиция, пожарна, кметство и пощи, които са готови с пълна инсталация, да ги включим в мрежата. За съжаление, щяхме да имаме по-добър вид, но това е.
    Сградите са готови, но не може да влязат полицаите – няма вода. Тоалетната няма къде да се отчита, защото ПУП не е готов, не знаем къде да сложим пречиствателните съоръжения. И така е с години.
    ПРЕДС. КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: С господин Шопов винаги можем да седнем, да поговорим и да потърсим изход.
    Господин Антонов, имате думата.
    ВАСИЛ АНТОНОВ: Аз си запазвам правото да взема още веднъж отношение, но искам въпроса да поставя тук два конкретни.
    Единият - на господин Велинов. Едното е приобщаване към въпроса за Светогорския манастир. Няма как тази година да я пишем нулева и да излезе без да отделим повече средства. Натрупаха се много години, в които нищо не се случва повече от това, което е било досега и в един момент тези суми, които трябва да отделя Министерството на финансите,ще станат много по-големи, за да можем да се върнем на това положение. Защото сега Южното крило, то не консервирано, има реална опасност да се срути и да доведе до много тежки последици.
    Ние ще внесем корекции между първо и второ четене за увеличаване субсидията на Светогорския манастир.
    Въпрос: господин Велинов, какво се случва с храм „Александър Невски“? Тежко беше състоянието в Криптата. Тук поне може да се отиде в някаква европейска програма, но за да се отиде към тази европейска програма, първо трябва да се извърши едно проектиране, да не говоря за саниране. Тук става въпрос за 400-500-600 хил. лв., които години наред ги коментираме и ситуацията става все по-тежка. Ако и тази година го отложим, няма как да се получи.
    По отношение на госпожа Джумалиева, Комисията за защита от дискриминация – тези регионални офиси от година на година ги коментираме по един и същи начин. Тук, дето са най уязвимите хора, ние ги караме да пътуват с автобуси, с влакове, кой както може, за да дойде тук да си пусне жалбата. Трябва да се отделят повече средства, за да може наистина тези регионални офиси да се случат. Отделен е въпросът, най-малко ставам адвокат на някои от агенциите, че наистина са много ниски заплатите при тях. Следващите две години минималните прагове ще се вдигат, поне да ги индексираме с минималните прагове. Иначе оставаме без капацитет – нищо няма да се случи. Изискваме от тях нещо да се случи, но нищо няма да се случи.
    Същото е и за Вероизповеданията. Нови функции, а и особено сега, както предстои да променим Закона за вероизповеданията, всеки го коментира. Досега ги натоварихме с нови функции, ще има още повече взискателност към тях. Знам какъв ще бъде коментарът, но това няма да бъде повод, за да не подкрепим бюджета за 2018 г. То би било един от основните аргументи, за да не го подкрепим.
    Относителният дял на разходите за социалните плащания спрямо брутния вътрешен продукт намаляват от 13,3 през 2017 г. на 12,4 през 2018 г. Нарастванията на социалните плащания в абсолютни числа за 2018 г. с 6% са почти изцяло от увеличение на разходите за пенсия. Няма почти никаква промяна в бюджета на Министерството на труда и социалната политика за 2018 г. Увеличението от 65 млн. лв., тук съм конкретен, при бюджет почти от 1 милиард 200 хиляди, мисля, че е далеч под това, което бе обещано и което случва в другите министерства.
    Непроменени остават и средствата за основните политики – социалните включвания, заетостта, трудовите отношения, жизнения стандарт, доходите и демографското развитие. Миграцията, интеграцията – те са отделни теми, но също се засягат в тази връзка. Това са причините, поради които, ако не настъпи промяна на първо четене, нашата коалиция няма да подкрепи бюджета на първо четене, но ако не настъпят промени и на второ четене, няма да подкрепим бюджета и на второ четене.
    ПАВЕЛ ШОПОВ: Тези две по 300 хиляди – едната сума за Троян, а другата за Бачковския манастир, които премиерът обяви, че се отпускат, за тази година ли са или за следващата? Те се отпуснаха. Тоест, не влизат в тези 200 хиляди. Те са си целеви, отделни. За да стане ясно, че тук няма симетрия.
    Включително няма симетрия за това – за най-големия манастир да се дават 200 хиляди и за другите два по-малки, значително по-малки, също по 200 хиляди. Това е доста смущаващо.
    ВАЛЕНТИНА НАЙДЕНОВА: Да изразя едно становище в подкрепа на господин Антонов и специално за Комисията за защита от дискриминация. Знаете ли, когато гледах бюджета, най-скромният беше точно на нашата Комисия. Казвам нашата, тъй като ние следим и аз разбирам, че господин Шопов от доста години наблюдава процеса. Уважавам неговото мнение за това, че той счита, че може би такава Комисията не е необходима. Може би това ще стане някой ден, но не и сега.
    Господин Антонов също счита, че би трябвало да отдадем дължимото на тази Комисия, още повече заплатите им не са никак големи. Погледнах тук – 2 милиона 570 хиляди. На фона на милиарди, просто е смешно. И, ако действително с години, ние сме нови народни представители. Има препоръки от Европейския съюз за пет или шест регионални офиса. На офис по 10 хиляди да е, значи в рамките на 60-70 хиляди – това е нищо. И би трябвало да изпълним този ангажимент, а не всяка година да ни препоръчват това.
    В едно второ четене предполагам, че събирайки повече информация, ще можем и ние да внесем нещо, предполагам, че и колегите няма да имат нищо против да разрешим този възел – регионални представителства.
    ПРЕДС. КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Ще допълня. Господин Антонов, какъвто и да направим бюджета, Вие няма да го подкрепите – това не е ставало в нито едно Народно събрание – опозицията да подкрепи бюджета на управляващите, но то е отделен въпрос.
    Искам друго да кажа. Аз вече искам да изляза от ролята, която всеки един от нас изпълнява. Мен друго ме притеснява, че от 2002 г. досега – 15 години, администрацията в България е увеличена два пъти.
    Съвсем наскоро излезе една статистика, която показва, че брутният вътрешен продукт на глава от населението в България, е 6800 евро на човек. В същото време в Германия е 42 500. Има държави с 80 000 eвро на глава от населението. Как да направим това разпределение? Ще продължаваме ли така със същи темпове да увеличаваме администрацията?
    Говорейки с министъра на финансите - господин Горанов, още преди няколко месеца, тоест години, приехме тактиката още от 41-то Народно събрание и той го заяви, че това е фонд „Работна заплата“ на много от институциите и ако искат да вдигнат заплатите на техните служители, трябва да оптимизират достатъчно добре работата си в тези организации. Фонд „Работна заплата“ ще остане същият, само да бъде преразпределен, така че да се увеличат заплатите.
    Не може да се допусне, че ние ще продължаваме да увеличаваме администрацията. Пак по данни от статистиката 2 млн. 990 хил. са работещите и осигуряващите се. В това число е и цялата администрация. Не забравяйте, че имаме близо един милион инвалиди. Имаме два милиона и половина пенсионери. Всеки иска да вземе от бюджета пари и да си свърши работата. Но нали трябва да имаме за образование, за нашите деца, за учащите се?!
    Мисля, че всеки от нас – дали ще бъде управляващ или опозиция, или като управляващ, иска по време на неговото управление заплатите да скочат, пенсиите да са достатъчно високи, хората да живеят добре. Нали не смятате, че ние тук като управляващи в момента просто не даваме пари и спираме развитието?
    Образованието е важно нещо, както и здравеопазването. Отделен обаче е въпросът как се разходват средствата. Тук ролята на опозиция е точно такава, за което аз им благодаря, когато виждат, че някъде не се изразходват и няма достатъчно контрол, точно да контролират или да ни сигнализират за тези неща, за да са може заедно всички да взимаме мерки, та държавата да се развива с по-високи темпове от тези, които в момента се развива.
    Когато говорим за личен пример, ето, аз Ви го казвам и се гордея с това, защото в 42-то Народно събрание бяха две комисии - едната по вероизповеданията, другата – по правата на човека. С общо по четири сътрудника – 8 сътрудника. Обединихме двете комисии и сега са само двете колежки. Работата върви. Е, ако беше този принцип да мога да им дам заплатите за 8 човека…
    Не казвам, че всички комисиите са по този начин. Да, някъде наистина са. В Правната комисия работата е много и трябват много повече сътрудници, но не във всички комисии е така. Затова без никакъв упрек към Вас, трябва всеки един от нас да се постарае там, където ръководи нещата, да оптимизира възможно най-добре работата и контрола върху тези, които изпълняват своите задължения, и ако има „мъртви душички“, да ги освободи и техните заплати да ги даде на тези, които много работят. Всеки един от нас знае. И аз съм бил ръководител в държавно предприятие в онези години. Знам, че изобщо е абсурдно да мислим, че всички работят еднакво.
    ЕВГЕНИЯ АЛЕКСИЕВА: Ще кажа едно изречение в защита на бюджет 2018. Аз съм финансист по професия. Най-важното нещо за един бюджет е да бъде реалистичен и балансиран. А според мен този бюджет е точно такъв – и балансиран, и реалистичен, и той ще осигури една финансова и икономическа стабилност в 2018 г. Призовавам да бъде подкрепен този бюджет. Благодаря.
    ВАСИЛ АНТОНОВ: Прав сте за това, което казахте, че не трябва да се отива към прекалено надуване на бюджета. Но тук поставихме въпроса за конкретни неща и мисля, че дори е препоръчително като Комисия по вероизповеданията да излезем с общо решение във връзка с Храма „Александър Невски“. Не е каприз. За малка сума става въпрос. Тук не се разделяме на опозиция и управляващи по отношение на Храм „Александър Невски“. Всички сме от страната на храма.
    За всички други реплики, дуплики, забележки съм съгласен, че нормална е ролята на управлението и на опозицията. Ще бъдем по много от темите на различни позиции. Но за да не се прекомерно преразходва бюджетът, мисля, че Вие в голяма степен не изпълнихте и един от първите Ви приоритети – реформиране на министерствата, да се извършат съкращения, съответно да се намали документооборотът, който губи времето на служителите – мразя думата „чиновници“, защото те са служители на държавата – но губи времето и на хората, които ги караме да висят по гишетата и да попадат в едни безсмислени дълги чакания.
    В първата година от управлението, непълна година, направиха се малки крачки, но очакваме и ние като опозиция да се извършат по-сериозни крачки по реформиране на министерствата. Тогава и вашата работа ще е по-лека – и вашата, и нашата.
    ПЕТЯ ДЖУМАЛИЕВА: Идвайки към Народното събрание си бях обещала, че няма да отговарям на провокации от рода за закрита, открита Комисия и така нататък. Но сега реших, че отново ще взема думата, защото ако не я взема, означава, че съм се предала.
    Комисията за защита от дискриминация е изградена вече повече от 10 години и тя е изградена във връзка с присъединяването на България и затварянето на Глава тринадесета от предприсъединителния процес за членството ни в Европейския съюз.
    Реплики от реда „Да закрием Комисията за защита от дискриминация“ ми напомнят „Няма човек, няма проблем“, „Няма Комисия, няма проблем“.
    Има няколко определящи неща за човека. Това е семейството, неговото образование, неговото нормално здравеопазване, неговото достойнство и правото на достоен живот. Докато съм Председател на Комисията за защита от дискриминация ще отстоявам, че е необходимо съществуването на подобни институции – не само Комисията за защита от дискриминация, ако щете омбудсманът в Република България, институции, които да отстояват правата на човека. Защото аз и друг път съм го казвала в тази зала. Най-лесно е да се погазят правата на човека. Защото правата на човека са като природата, обаче правата на човека са и като времето, което е еднакво за всички – бедни и богати, бели и черни, млади и стари. Когато настоявам за увеличаване на бюджета на Комисията за защита от дискриминация и говорим тук за едни сравнително не толкова големи суми, настоявам, защото компетенциите на българската Комисия за защита от дискриминация са изключително големи. Ние имаме изключително широки правомощия и сме една от институциите, с които България е давана за пример в Европа.
    Освен това от съвсем скоро време ние ще бъдем и мониториращ орган по Конвенцията за хората с увреждания. Това означава, че на нас ни трябва и допълнителна експертиза, и допълнителен човешки ресурс.
    За да можем ние, които имаме натоварване на един малък районен съд, за да можем нормално да си изпълняваме функциите, правомощията и задълженията, които са ни вменени по закон, ние трябва да разполагаме и с необходимия експертен капацитет, хора професионалисти, които имат специфични познания. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Благодаря и аз.
    Други колеги или гости за отношение? Няма.
    Закривам разискванията.
    Уважаеми колеги, обявявам гласуване по точка първа: Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2018 г., № 702-01-38, внесен от Министерски съвет на 30 октомври 2017 г.
    Моля, който е „за“ подкрепяне на бюджета, да гласува:
    За 9, против 6, въздържал се 1. Бюджетът в нашата Комисия се приема.
    Преминаваме към

    ВТОРА ТОЧКА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД – РАЗНИ
    Постъпи предложение от Общото събрание на Сдружението „Обществена полза Балканско Атонско Сдружение“ относно награждаване на почетния председател на Сдружението – господин Андрей Кристов с Орден „Стара планина“ II-ра степен за цялостния му принос в обществено-духовния живот на България.
    На Вас това предложение Ви е изпратено. Виждали сте го. Неформална процедура. Аз реших да Ви я представя. Тук е председателят на „Балканско Атонско Сдружение“ господин Валентин Тодоров. Процедурата е: изслушваме го сега, след което ще освободим госта и ще обсъдим нещата, след което (това не е решение на Комисията), една част или депутати могат те да внесат това предложение в пленарна зала, за да може да се гласува. Може от името на парламента да се даде това предложение пред президента за награждаването на този господин.
    Господин Тодоров, имате думата. Ние сме чели това, което сте ни представили като материали.
    ВАЛЕНТИН ТОДОРОВ: Предложението, което е внесено е доста изчерпателно описано, като мотивация, която е довела членовете на Общото събрание на Сдружение в обществена полза „Балканско-Атонско сдружение“ да предложи почетния председател за награждаването му с орден „Стара планина“ II-ра степен.
    Проблемът, че господин Андрей Кристов не е изявена публична личност. Това идва от самото естество на неговата личност, той никога не е държал да се афишира пред обществеността. За седемте години от дейността на Сдружението – то е основано ноември 2010 г. чрез осъществените мероприятия съвместно със светогорските монаси при активното съдействие на Андрей Клистов като главен спомоществовател, в България бяха донесени много православни християнски светини от Света гора –Атон и бяха дарени на храмове. Ето, в храм „Св. Александър Невски“ вече е чудотворно копие на иконата „Достойно ест“. Това е главната атонска, светогорска икона.
    В град Варна, в катедралния храм „Успение Богородично“, е една друга атонска светиня, която стана като главна икона на храма след даряването ѝ.
    Само преди два месеца месеца, края на юли, началото на август в България бяха мощите на Св. Пантелеймон от Светогорския манастир „Пантелеймон“ и тогава господин Вачов успя да се види за кратко с игумена на манастира и се оказа, че Рилската света обител със Светогорския манастир „Св. Пантелеймон“ са побратими, с договор отпреди пет века. Този договор го има в Рилската света обител, в музейната част, там се съхранява.
    Трудно е да се изброи всичко, защото това, което е направено и е огласено, е явно, но това, което не може да бъде обяснено като дейност на Андрей Кристов, ние му оказваме активно съдействие в тази негова работа. Чрез разговорите с монаси на Света гора, игумени на манастири, а също и с неговите контакти, с членовете на Българската православна църква – архиереи и свещеници, бе изградена една много добра връзка. На всичко това не може да му се даде материална оценка.
    Всички знаете за агресията в училища и не само в училища, а и по улици, докато такива християнски светини носят умиротворение пред необяснимото.
    Предложението беше прието на общото събрание на членовете на Сдружението, а ние имаме членове не само от България, имаме членове и от Сърбия, и от Гърция, а и самите светогорски монаси и игумени, с които общуваме, те също са в течение и очакват решението на това наше предложение.
    Моето лично мнение е, чисто хронологически или исторически, преглеждайки награждаванията с орден „Стара планина“ I-ва и II-ра степен, че почетният председател на нашето Сдружение е напълно достоен за втора степен.
    За неговите заслуги като общественик той е отличен и с орден на Българската православна църква – „Св. св. Кирил и Методий“ I-ва степен и на съседните поместни църкви, но тук става дума за държавно отличие, за което Вие като членове на тази уважаема Комисия трябва да прецените и да вземете решение.
    ПРЕДС. КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Ние ще обсъдим Вашето предложение.
    Имате ли въпроси към господин Тодоров?
    ВАЛЕНТИНА НАЙДЕНОВА: Само един допълващ въпрос.
    Тук сте представили документи на Вашето събрание, но никъде не става ясно колко човека са били на това събрание. Казвате всички са „за“. Какво значи всички „за“? Колко са присъствали на това събрание? Когато ние взимаме решение, се казва: присъствали – 20 човека, 30. От тях „за“, „против“. Тук всички са „за“. Какво значи всички „за“, като не се знае колко човека са? Кворум има ли, няма ли? Може да са трима.
    ВАЛЕНТИН ТОДОРОВ: Разбирам въпросът Ви. Ако правилно съм разбрал, трябва да приложа списък на присъствалите тогава на събитието.
    ПРЕДС. КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Би трябвало, за да сме по-точни.
    ВАЛЕНТИН ТОДОРОВ: Ще го направим.
    ПРЕДС. КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Ние ще обсъдим въпроса.
    Благодаря Ви, че бяхте с нас, дядо Герасим.
    Приятен ден Ви желая!

    (Закрито в 16,20 ч.)




    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Красимир Велчев




    Стенограф:
    Карамфил Матев
    Форма за търсене
    Ключова дума