Комисия по вероизповеданията и правата на човека
П Р О Т О К О Л
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по вероизповеданията и правата на човека
П Р О Т О К О Л
№ 32
На 17 септември 2020 г. от 14,00 ч. се проведе редовно заседание на Комисията по вероизповеданията и правата на човека при
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне, обсъждане и гласуване на Доклад за дейността на Омбудсмана на Република България през 2019 г., № 039-02-1, внесен от Омбудсмана на Република България на 31 март 2020 г.
2. Обсъждане за първо гласуване на Законопроект за допълнение на Кодекса на труда, № 054-01-82, внесен от Юлиан Кръстев Ангелов и група народни представители на 30 юли 2020 г.
3. Разни.
Списъкът на присъствалите народни представители, членове на Комисията, се прилага към протокола.
Заседанието бе открито в 14,00 ч. и се ръководи от господин Красимир Велчев – председател на Комисията по вероизповеданията и правата на човека.
* * *
ПРЕДС. КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Уважаеми колеги, уважаеми гости, госпожо Омбудсман, добър ден на всички! Имаме кворум.
Откривам заседанието на Комисията по вероизповеданията и правата на човека.
Ще Ви представя дневния ред:
1. Представяне, обсъждане и гласуване на Доклад за дейността на Омбудсмана на Република България през 2019 г., № 039-02-1, внесен от Омбудсмана на Република България на 31 март 2020 г.
2. Обсъждане за първо гласуване на Законопроект за допълнение на Кодекса на труда, № 054-01-82, внесен от Юлиан Кръстев Ангелов и група народни представители на 30 юли 2020 г.
3. Разни.
Моля, колеги, който е „за“, да гласуваме.
За – 11, против и въздържали се – няма.
Приет е дневният ред.
Гости на днешното заседание – познавате доц.д-р Ковачева – Омбудсмана на Република България, и по точка втора – Лариса Тодорова – началник-отдел в Дирекция „Трудово право, обществено осигуряване и условия на труда“ в Министерството на труда и социалната политика.
Пристъпваме към първа точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ГЛАСУВАНЕ НА ДОКЛАД ЗА ДЕЙНОСТТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ПРЕЗ 2019 г., № 039-02-1, внесен от Омбудсмана на Република България на 31 март 2020 г.
Съгласно чл. 90 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание предстои да обсъдим Доклада за дейността, но преди това нека да дадем думата на Омбудсмана.
Доцент Ковачева, имате думата.
ОМБУДСМАН ДИАНА КОВАЧЕВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа – членове на Комисията по вероизповеданията и правата на човека! Благодаря за възможността да представя съвсем накратко с оглед дневния ред, който е доста натоварен, едно резюме на Доклада на Омбудсмана за 2019 г.
Ще започна с това, че и през 2019 г. институцията работи изключително активно. Близо 50 хиляди души са минали през приемната, обадили са се по телефона и са потърсили съдействие от страна на институцията на Омбудсмана. Приключили сме в рамките на една година 13 762 жалби. Това означава, че толкова граждани са се обърнали със съвета, препоръка, становище или конкретен практически съвет.
Между другото, миналата година получихме изключително много жалби под формата на подписки. Тях не сме разглеждали като брой граждани, които са се обърнали към нас, но като цяло над 22 хиляди души са се обърнали към Омбудсмана с подписки по конкретни въпроси.
Миналата година за нас беше важна, защото тогава бяхме акредитирани от ООН с най-високия правозащитен статут „А“ и беше обявено, че Омбудсманът работи в съответствие с най-високите стандарти на ООН за защита на основните права.
През тази година имахме пет сезирания на Конституционния съд, четири искания за тълкувателни решения, 13 законодателни инициативи и становища, както и 32 кръгли маси и обществени дискусии.
Ще кажа съвсем накратко, че сме изпратили също така и 1823 препоръки, повече от половината от тях са били изпълнени от страна на институциите, към които сме ги отправили и сме дали 1904 съвета, включително по телефона, към граждани, които са се обърнали към нас.
Разбира се, съвсем накратко няма как да не отбележа, че институцията също беше засегната от епидемията COVID. Само ще Ви информирам, тъй като гледаме за миналата година докладът, но все пак се провежда през месец септември заседанието – не е спирала институцията да работи за нито един ден, независимо от затварянето на редица други институции.
Напротив, даже направихме пряка връзка между гражданите и експертите на Омбудсмана, като сложихме на сайта на нашата институция мобилните телефони на всички експерти. Така че хората да могат да ги търсят пряко, дори и когато не могат да стигнат самата институция.
Нашият стремеж е наистина на бърза реакция. Самата аз провеждах приемните си онлайн, по скайп, по телефона. С хората не сме прекъсвали връзката в нито един момент.
Над 30 препоръки отправихме в рамките на тези само два месеца: към Асоциацията на колекторските агенции, мобилните оператори, фирмите за бързи кредити. Ще кажа само тези, които бяха уважени: препоръки към МТСП, свързани например с това, че се оплакаха към нас граждани, че не могат да ползват безлихвените кредити, когато работодатели не са внесли техните осигуровки не по тяхна вина – беше уважена и тази препоръка, хората могат да се ползват от тези кредити.
Частните детски градини, които търсеха таксите си през пандемията, когато не работеха, също ги намалиха или съответно изцяло премахнаха по наша препоръка.
Бяха отменени матурите след IV и Х клас.
Беше уважено искането ни за зелени коридори за децата с увреждания.
Това са над 30 препоръки, които като цяло показаха, че действително има реакция от страна на институциите, чувствителни са към препоръките на Омбудсмана и гласа на гражданите в този период.
Съвсем накратко ще кажа кои са жалбите като цяло, които доминираха по сектори, и в рамките на 2019 г. Традиционно от всичкия голям брой жалби, които получихме, традиционно като цяло най-вече получихме жалби от страна на потребители, чиито права са нарушени.
Сред потребителските жалби най-голям дял имаха тези срещу ВиК операторите, изобщо по темата ВиК. Тук една част от жалбите бяха свързани с факта, че няма вода, например Искърското дефиле през лятото пресъхва, плитки са водоизточниците. Оплакаха се също така от обстоятелството, че водата, която тече от чешмата, е с ниско качество. В тази връзка съм отправила още миналата година препоръка към министъра на Регионалното министерство да предприемат действия в Закона за ВиК, който предстои и в момента да бъде приет, да бъде включен механизъм, така че когато от чешмите на хората тече мръсна вода, действително те да могат веднага да реагират, да подадат сигнал до РЗИ и да им бъде намалена по справедливост цената, така че да не плащат, когато наистина водата е с лошо качество.
В много случаи беше приета и препоръката на Омбудсмана ВиК дружествата, независимо от факта, че се увеличава цената на водата да не отиват на горния максимум. Беше уважена и тази препоръка, например в случая с Перник. В момента имаме казус и с Хасково. Така че по отношение на потребителските права тези бяха на първо място, разбира се, следвани неотклонно от жалбите срещу Топлофикация. И през миналата година имаше редица жалби срещу Топлофикация. Между другото, в момента казусът с Топлофикация отново се развива след изравнителните сметки.
Мога да Ви информирам, че в рамките на Парламентарна подкомисия, в която беше направено изслушване на Топлофикация, бяха приети три препоръки на Омбудсмана и се надявам, че ще бъдат изпълнени. Министърът на енергетиката прие да удължи срокът за обжалване на сметките, тъй като хората се оплакват, че са ги получили късно. Съответно започват проверка на топлинните счетоводители на всички топлофикации в София. Не на последно място, „Топлофикация – София“ се ангажира да изпълни препоръката на Омбудсмана и фактурите да бъдат ясни и неподвеждащи към гражданите, тъй като една от забележките беше, че на първа страница на фактурите на абонатите в София – те са всъщност съобщения към фактури, излизат огромни суми, които са всъщност това, което те са платили през отоплителния сезон, но със срок за плащане. Това подвежда абонатите и всъщност някои хора се притесняват, плашат се дори от огромните суми и чак когато отворят на стр. 2, се оказва, че действително няма нищо за доплащане или сумата е 100, 200, 300 лв., в зависимост от това какво наистина не са доплатили, а не 1000 лв. или 1300 лв., както излиза на стр. 1. Очаквам „Топлофикация – София“, както пое ангажимент вчера, да се съобрази с този факт. Смятам, че това наистина е важно за хората. Ние получихме стотици жалби – за два дни 300 жалби срещу Топлофикация получихме сега, в рамките на изравнителните сметки и преди началото на следващия отоплителен сезон.
Още само един проблем ще поставя, който смятам, че е важен. Той е свързан със защитата на гражданите в изпълнителното производство. Много жалби получихме и сега по време на пандемията с коронавирус. Изпратихме препоръки. Надявам се, че сега в пакет действително има въпроси, които са поставени на вниманието и на народните представители, че ще бъде обсъдено предложението за регулиране дейността на колекторските фирми, тъй като там наистина гражданите много се оплакват от това, че ги тормозят. Няма никаква регулация, не знаят, че дългът им е прехвърлен и съответно едно от положителните предложения в работната група на Министерството на правосъдието беше свързано с това самите граждани да се съгласят или да не се съгласят при поемането на дълга дали колектор да го събира впоследствие, тоест ако гражданинът откаже, да не се стига изобщо до колекторска фирма, което наистина е разумно и се надявам, че ще бъде обсъдено от народните представители.
Разбира се, има и други въпроси, свързани с фирмите за бързи кредити. Сега по време на пандемията много хора потърсиха съдействие от фирми за бързи кредити. Ние ги съветваме да четат много внимателно, там има все още неравноправни клаузи, които нарушават правата на гражданите. Тези от тях, които стигнат до съд, са отменяни. Става въпрос за такси, лихви, неправомерно налагани, например такса за експресно разглеждане на документите в размер примерно на 2000 лв., други такси – за това, че не е предоставил поръчител или гарант на договора още 3000 лв. и когато тегли един бърз кредит за 3000 лв., в края на договора всъщност още преди да е започнал да го изплаща и преди да го е получил се оказва, че гражданинът трябва да върне 10 000 лв. Така че наистина това са въпроси, които е добре да бъдат обсъдени и ако е възможно, да бъдат решени, тъй като наистина аз обръщам внимание, защото имаме доста жалби по този въпрос.
По отношение на хората с увреждания ще кажа, че там заработи миналата година Съветът за хора с увреждания – работи добре, успешно, разглеждаме актуални въпроси. Една от темите, която продължава да бъде нерешена и тази година, е темата с експертизите и ТЕЛК-овете, бавят се, обжалванията са над една година при НЕЛК, особено когато стигнат до съд, може и до две години да бъде обжалването.
Една все пак от успешните активности на Омбудсмана беше, че все пак Министерството на здравеопазването и Социалното министерства се съгласиха миналата есен да прилагат закона, така както трябва, защото имаше лоша практика и всъщност хората, които си обжалват ТЕЛК-овете, да продължат да си получават своите пенсии, а не както беше досега, да не им се плаща нищо и накрая дори и със задна дата да не им се връща и след като приключи обжалването, ако то не е успешно, да не връщат обратно нищо. Все пак става въпрос за хора с увреждания – тежки, социално слаби в повечето случаи. Това е един реверанс към тях, който наистина е удачен.
Ще спра дотук с темите, които бих поставила на Вашето внимание. Вие всички имате Доклада и сте се запознали с него. Смятам, че една от важните теми през тази година ще бъде свързана с правото на образование, достъпа на децата до онлайн образованието. Динамична е средата, полагат се усилия, въпросът е действително да не се окаже, че има деца, които са изключени от онлайн обучението поради така наречената дигитална бедност, тоест защото нямат устройства, нямат достъп до интернет или пък по друга причина не успяват. Това касае не само деца, които действително са от уязвими групи, но включително и семейства с деца – две или три, при които родителите действително трябва да осигурят на всяко дете индивидуално устройство. Това при две деца означава два лаптопа или два компютъра, или два таблета. А представете си, ако и родителят остане онлайн да работи, това наистина са много устройства. Важно е децата да имат достъп до качествено образование. Надявам се, че това ще се случи, а иначе ще кажа, че съм доволна, че още една наша препоръка тази година беше приета. Тя е свързана с предучилищното образование за 4-годишнитe. Проведохме много добра дискусия с Министерството на здравеопазването, бяха изслушани родителски организации и беше приет да има отлагателен срок за 4-годишните, така че наистина по отношение на тях да има толеранс и когато системата е готова да ги приеме, те да тръгнат на предучилищна в този ранен етап от техния живот, защото все пак ранното образование е важно.
Ще бъдат премахнати през тази година и таксите в предучилищната подготовка по решение на общините, което също е една дългогодишна препоръка на Омбудсмана, така че наистина бих могла да се похваля с това, че все повече и по-добре се чува гласът на Омбудсмана сред институциите, което смятам, че е израз и на едно добро сътрудничество.
Оставам на разположение за въпроси. Дълга е презентацията – 88 слайда, но мисля, че Вие имате на разположение и презентацията и Доклада. Ако имате въпроси, с радост ще Ви отговоря. Благодаря много за вниманието.
ПРЕДС. КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Благодаря Ви и аз, доцент Ковачева.
Мисля, че ние оценяваме доста добре Вашата работа, в смисъл, че в това динамично време и в последните месеци – ние го изпитваме и на гърба си, недоволства. За съжаление, никой и от тези, които е идвал и при Вас, нито веднъж не си е задал въпроса: „Аз какво направих?“ или „с какво допринесох“, а всеки иска. Сега също обсъждахме Законопроектите за бюджетите на НЗОК и на ДОО. Наистина въпросите са актуални и аз мисля, че всеки един от нас иска да направи и заплатите да са по-високи и животът да бъде по-добър, но въпросът е докъде можем с общи усилия, естествено, да постигнем стандарта на живот и това, което искаме.
Това, което е стигало и до мен – за тези оплаквания от Топлофикация, самият факт, че от Софийската топлофикация има много оплаквания, сигурно минават през Вас, със сигурност много от тях са основателни за хората. Въпросът е, че от Вас също очакваме със съдействието, което имате и от нас, да видим какво може да се направи.
Голям проблем е администрацията във всяка една област – не само в eнергетиката, а и в здравеопазването, в образованието. Но затова сме тук – ако може с нещо да помогнем за организацията на работа на тази институция или да изискаме повече контрол.
Колеги, с моята кратка пледоария открих разискванията. Имате ли въпроси? Радвам се, че и госпожа Найденова дойде, господин Тимчев е тук – първоначално разбрах, че сте се обадили от БСП, че няма да дойдете, но явно се е отнасяло само за Вас. (Реплики на народния представител Валентина Найденова.) Аз слязох по-рано, за да уважим Омбудсмана, защото е тук от сума време – чака ни от 14,00 ч.
Имате ли въпроси към доцент Ковачева? Отчетът е доста подробен.
Не виждам желаещи за изказвания или въпроси.
Закривам разискванията.
Колеги, съгласно чл. 90, ал. 4 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание трябва да предложа Проект за решение по приемане на Доклада за дейността на Омбудсмана на Република България през 2019 г., № 039-02-1, внесен от Омбудсмана на Република България на 31 март 2020 г.
Ще Ви прочета:
„Проект!
РЕШЕНИЕ
Народното събрание на основание чл. 84, т. 17 от Конституцията на Република България и и във връзка с чл. 22, ал. 1 от Закона за Омбудсмана
РЕШИ:
Приема Доклада за дейността на Омбудсмана на Република България през 2019 г.“
Който е съгласен с така предложения проект, моля да гласува.
За – 11, против и въздържали се – няма.
Докладът за дейността на Омбудсмана на Република България за 2019 г. е приет.
Госпожо Омбудсман, радвам се за срещата ни и се надявам, че пак ще се видим скоро, ние държим връзка. Благодаря.
ОМБУДСМАН ДИАНА КОВАЧЕВА: Благодаря, господин Председател, благодаря и на всички Вас.
ПРЕДС. КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Колеги!
Пристъпваме към втора точка от дневния ред:
ОБСЪЖДАНЕ ЗА ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ДОПЪЛНЕНИЕ НА КОДЕКСА НА ТРУДА, № 054-01-82, внесен от Юлиан Кръстев Ангелов и група народни представители на 30 юли 2020 г.
Във връзка с този законопроект имам удоволствието да дам думата на нашата колежка Мария Цветкова, за да представи Законопроекта.
МАРИЯ ЦВЕТКОВА: Благодаря.
Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги! Това, което е като основен мотив в нашето предложение, е, че в християнската традиция Денят на Успение на Пресвета Богородица 15 август е един от най-големите християнски празници, сред 12-те най-големи християнски празници в православните чествания, както Великден и Рождество Христово. Той е залегнал и в традиционния календар на българите, които го отбелязваме със съответните празнични ритуали.
Това е денят, в който Божията майка на 64-годишна възраст напуска земния живот и отива при сина си. Днес на този ден християните изразяват преклонението пред майката на Божия Син във всички части на България.
Според народната традиция празникът се нарича Голяма Богородица, той слага край на предхождащите го пости – не се работи, правят се курбани, а болните нощуват на свети места за здраве.
Света Богородица се почита като закрилница на майчинството и на жените като защитница на семейното огнище.
Обявяването на 15 август за официален празник в националния ни календар не би довело до затруднения в трудовия процес, тъй като това е месецът, в който се ползва голяма част от платения годишен отпуск и капацитетът на работа е намален. Включването му в официалните празници, ще даде възможност на всички хора да отбележат празника подобаващо, както и да се продължи традицията на празнуването му.
В допълнение от Мотивите, които сме написали, бих могла да кажа, че близо 200 хиляди души в България празнуват имен ден на този празник. Разбира се, това не е основен мотив, както и десетки стотици храмове в България, отбелязват своя храмов празник с тържествени литургии. Като пример мога да дам с 6 май – Денят, в който честваме св. Георги Победоносец, Ден на храбростта и на Българската армия, в който честваме и мъжката сила. Нека да имаме и един празник, в който да честваме Божията майка, покровителка на брака, на семейното огнище и на майчинството. Благодаря Ви.
ПРЕДС. КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Благодаря и аз, госпожо Цветкова.
Сега искам да кажа, че имаме две становища. Едното е от Министерството на финансите, което не подкрепя Законопроекта. Другото е от Министерството на труда и социалната политика, което също не го подкрепя.
Тук имаме представител от Министерството на труда и социалната политика – госпожа Тодорова, искате ли да вземете думата по въпроса? Ако имате да кажете нещо на народните представители, с две-три думи, разбира се.
Заповядайте, давам Ви думата.
ЛАРИСА ТОДОРОВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Ние сме изразили становище. Подкрепяме това, което като аргументи сме изложили в становището.
Считаме, че Законопроекта, така както е представен, не може да бъде подкрепен. Аргументите ни затова, че се засягат много права и задължения на работници и на работодатели. Това налага увеличени възнаграждения, заплащане на извънреден труд, промяна в организацията на трудовите процеси.
Има дейности, които не зависят от сезонността, и други такива, които имат сезонен характер и точно в този период от време се налага усилено да се занимават със сезонна работа и във всички случаи ще има отражение и правни последици върху организацията на процесите и заплащането на труда на работниците. Благодаря.
ПРЕДС. КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Благодаря Ви и аз.
Колеги, и аз ще кажа няколко думи. Искам да подчертая, че водещата Комисия по труда, социалната и демографската политика също не е приела и е отхвърлила този законопроект.
Първо, това наистина е един от най-големите християнски празници, наред с Коледа и Великден. Съгласен съм, че е един от най-големите празници. Въпросът, не е толкова, че има именяци, защото и на Ивановден и на Йордановден също има много именяци, но тук днес говорих с господин Ангелов като вносител, казах и пред него, защото обичам да разговарям директно с този, който внася законопроект. Все пак винаги съм се смятал за част от работодателите и от бизнеса и като дясномислещ човек, знаете ли, и средата ми и сега е такава, и срещайки се с хора от тази среда, ми поставят въпроса и казват: „Стига сте товарили малкия и средния бизнес, всичко е на нашия гръб, защото всички тези празници, които сме направили в страната, не са малко“. Всичко това се отразява на тях, на практика – на бизнеса.
Аз съм склонен дори да приемем или да коментираме. Хайде да приемем една такава тактика – стига сме увеличавали празници, защото ние на две-три години добавяме нещо. Последното, за което също не бях съгласен, но, за съжаление, популизмът надделява и във всички може би, беше това, че ако празникът се пада в събота и неделя, да се почива в понеделник. Това като човек от бизнеса не го приемам, но го приехме.
Затова казвам така: хайде, когато някой предлага празник, първо да каже на мястото на кой празник. Има достатъчно празници и приемайки нова дата за празник, пак повтарям – да, това е един от най-големите християнски църковни празници, и на практика съм „за“, но да е за сметка на друг празник. Стига, сега ни чака много по-сложна криза, а в момента поставяме пред бизнеса въпроса и още колко ще почиваме. Това е моето мнение.
Всички Вие имате възможност да си кажете думата.
Господин Тачев, имате думата.
ПЛАМЕН ТАЧЕВ: Благодаря, господин Председател.
Моето изказване ще бъде като Вашата гледна точка. Аз също се смятам за един сериозен работодател и абсолютно подкрепям факта – да, 15 август е един уникален празник, сравним с всички останали големи, които споменахте. Да, ако можем да предложим и преценим на кой съществуващ празник можем да предложим този, аз примерно смятам, че това би било добро решение. Ние наистина имаме достатъчно празници и още един би натоварил, но ако има вариант да се замести с някой и да се намери място, аз съм „за“. Благодаря.
ПРЕДС. КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Благодаря, господин Тачев.
Други колеги? Не виждам желаещи.
Госпожо Цветкова, Вие също можете да кажете като дуплика един вид.
МАРИЯ ЦВЕТКОВА: Единствено да допълня, че идеята ни не е да отпадат празници от календара, а да почетем този голям християнски празник, така че не виждам на мястото на кой празник би могло да стане това.
ПРЕДС. КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Не, не – не в момента да го измислим, но може да се дискутира. Аз съм съгласен да прегледаме календара и да кажем – някой празник не е толкова важен, но това трябва да стане със съгласието на всички, да постигнем консенсус. Благодаря.
Закривам разискванията.
Обявявам процедура по гласуване по точка втора от дневния ред, а именно поставям на първо гласуване на Законопроект за допълнение на Кодекса на труда, № 054-01-82, внесен от Юлиан Кръстев Ангелов и група народни представители на 30 юли 2020 г.
За – 1, против – няма, въздържали се – 11.
Законопроектът не се приема на първо гласуване.
ЛАРИСА ТОДОРОВА: Благодаря Ви, хубав ден!
ПРЕДС. КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Благодаря Ви.
Колеги, пристъпваме към трета точка от дневния ред:
РАЗНИ.
Колеги, по тази точка искам само да кажа нещо, защото съм длъжен да дам пред Вас отчет, ако щете – и обяснение, за това, което се случва по някой път в залата по мой адрес или когато касае позицията ми като председател на тази комисия. Вчера се заяви, че тази комисия не работи. Второто нещо – от трибуната беше казана една лъжа. Аз съм извадил стенограмите за това, което съм говорил и това, че беше заявено от един депутат от ДПС, че съм заявил за хора, които са участвали в протести, че са се самонаранили. Такова нещо никога не съм казвал. Мога да предоставя на всички Вас стенограмите.
Имам и запис, пак от ДПС депутати, по време на местните избори, които казват, че съм заявил точно тогава от трибуната, че не е имало никакъв възродителен процес. Това също не съм го казвал. Това са клевети, но искам Вие да сте наясно, че това, което се говори от трибуната от ДПС, няма нищо общо с истината. Жалко е, че се клеветят хората, не само в този случай, а и в много случаи.
Аз съм привърженик на малко по-голяма чистота в отношенията и в морала, но това е отделен въпрос. Длъжен съм да Ви го кажа това нещо. Може би от трибуната на парламента, когато имам възможност от името на парламентарна група, ще изчета изцяло стенограмата. Нека всеки един депутат да си направи сметка за какво става дума. Делата, които водя вече три години – стигнал съм даже до последно дело, пред Върховния административен съд, спечелил съм всички досега и си ги водя при един пълен абсурд – да те съдят за нещо, което ние притежаваме като народни представители – имунитет. Винаги съм бил против имунитета, но това е залегнало в Конституцията. От трибуната като народен представител можеш да кажеш каквото мислиш. Въпреки това, никога не съм си позволявал да клеветя или да петня честта на когото и да било. Но както казах, това е отделен въпрос. Исках пред Вас да съм точен и да го знаете, защото тези неща се забравят. Минаха три години от тогава, откакто говорих по тази тема, и нещата се изопачават.
Има ли някой да каже нещо по тази точка? Не виждам.
С това приключваме. Благодаря Ви.
Закривам заседанието.
(Закрито в 15,50 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Красимир Велчев