Комисия по вероизповеданията и правата на човека
ПРОТОКОЛ
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по вероизповеданията и правата на човека
П Р О Т О К О Л
№ 33
На 5 ноември 2020 г. се проведе редовно заседание на Комисията по вероизповеданията и правата на човека при
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане за първо гласуване на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2021 г. № 002-01-59, внесен от Министерския съвет на 29 октомври 2020 г.
2. Разни.
Списъкът на присъствалите народни представители, членове на Комисията, се прилага към протокола.
Заседанието бе открито в 14,43 ч. и бе ръководено от господин Красимир Велчев – председател на Комисията по вероизповеданията и правата на човека.
* * *
ПРЕДС. КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Уважаеми колеги и гости! Имаме кворум.
Откривам заседанието на Комисията по вероизповеданията и правата на човека.
Дневният ред за днешното заседание е:
1. Обсъждане за първо гласуване на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2021 г., № 002-01-59, внесен от Министерския съвет на 29 октомври 2020 г.
2. Разни.
Моля, който е съгласен с така предложения дневен ред, да гласува.
За – 14, против и въздържали се – няма.
Дневният ред е приет.
Колеги, гости за днешното заседание от Министерството на финансите – вече го познаваме, е господин Ивайло Танев – главен експерт в дирекция „Държавни разходи“; Омбудсмана на Република България доц.д-р Диана Ковачева; Комисията за защита от дискриминация е представлявана от доц.д-р Баки Хюсеинов – заместник-председател, от Държавната агенция за бежанците е председателят Петя Първанова.
Здравейте на всички!
Пристъпваме към първа точка от дневния ред:
ОБСЪЖДАНЕ ЗА ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ДЪРЖАВНИЯ БЮДЖЕТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА 2021 г. № 002-01-59, внесен от Министерския съвет на 29 октомври 2020 г.
Ще кажа на всички, че сме гледали обстойно бюджета, запознати сме – и не само в тази комисия, а и в други комисии.
Ще дам думата на вносителя господин Ивайло Танев.
ИВАЙЛО ТАНЕВ: Благодаря.
Уважаеми господин Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми гости! Основната цел е да се продължи провежданата последователна и балансирана фискална политика от последните години, което много ще бъде затруднено от вируса, който е в момента. Той всъщност наложи много голяма реорганизация на разходите, които бяха планирани да бъдат насочени към други сфери. Най-вече чрез него се насочиха повече разходи в системата на здравеопазването, предоставянето на социалните услуги и оттам като останали приоритети, само да кажа, са пенсионната политика; образованието естествено; отбраната и политиката по доходите, посредством която поне всички ние изпитвахме някакво удовлетворение. Мисля, повече да не досаждам. Благодаря, господин Председател.
ПРЕДС. КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Благодаря Ви.
Давам думата на доц.д-р Диана Ковачева – Омбудсман на Република България.
Имате думата, госпожо Омбудсман.
ОМБУДСМАН ДИАНА КОВАЧЕВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми колеги! Благодаря Ви за възможността да присъствам днес на заседанието и да изразя становището на Омбудсмана във връзка с бюджета на Република България и по-конкретно на институцията на Омбудсмана.
Ще кажа само няколко думи за това каква е ситуацията в нашата институция. През последните две години трайно нарасна броя на постъпилите в Институцията жалби, което е свързано и с факта, че ние придобихме статут „А“ – кредитирани сме от ООН с възможно най-широк мандат в защита на основните права, което включва и защита правата на гражданите от частно-правни субекти.
През миналата година близо 50 хиляди души са се обърнали към Омбудсмана – било с жалби, било с обаждания по телефона и конкретни питания, а броят на приключилите проверки, жалби и сигнали е с 20% по-висок от този, например през 2018 г.
Също така бих искала да Ви информирам, че през 2020 г. в началото на тази година в пандемичната извънредна ситуация жалбите, които бяха изпратени от граждани до Омбудсмана, нараснаха рязко за два месеца с 30%, което, разбира се, увеличи работата на експертите, но бих искала да Ви информирам, че нашата институция не е спирала да работи нито за един ден.
Дори в ситуацията, в която дистанционно работеха нашите експерти, техните мобилни телефони бяха на сайта на институцията, така че всеки гражданин да може да има пряк достъп до експертите ни и веднага да получи съдействие.
Ще кажа също така, че Омбудсманът има редица дейности, които са възложени с неговия конституционен мандат. На първо място, това е защита правата на децата.
Миналата година ние учредихме една специална дирекция, в която работят само двама души. Тази година ни предстои да изработим и да представим пред Комитета по правата на детето специален доклад за състоянието на правата на детето, за което всъщност нямаме достатъчен финансов ресурс.
С изменението на Закона за хората с увреждания в институцията миналата година беше създаден съвет за хората с увреждания – ротационно председателстван в момента от Омбудсмана. Този съвет работи без никакви средства също и се занимава с текущи и актуални проблеми на хората с увреждания, заседава на всеки три месеца, а понякога и по-често, когато се налага, и действително във връзка с дейностите си няма никакво определено от Закона финансиране.
Националният превантивен механизъм, който работи при Омбудсмана, също така има нужда от допълнителни средства, за което неведнъж Съветът на Европа и Подкомитетът за предотвратяване на изтезанията към ООН са обръщали внимание на България, най-вече във връзка с принудителните административни мерки по чл. 39а, ал. 1, т. 2 и 3. Това са принудителното извеждане и експулсирането, което ние наблюдаваме. Тук също няма предвидени специални средства.
Това са само част от дейностите, които не са обезпечени изрично със средства. Въпреки това обаче ще кажа следното: давам си сметка за създалата се тежка пандемична ситуация в страната, която изисква допълнителни средства от бюджета, които очевидно не са налични в достатъчна степен.
В този смисъл ще кажа, че през настоящата година – аз в момента Ви информирам за нуждите на Омбудсмана, но проявявам разбиране към трудната финансова ситуация и очаквам отпускането на допълнителни бюджетни средства при възможност.
В бъдеще, разбира се, ще очакваме подкрепа от държавния бюджет, за да обезпечим приоритетните си дейности за развитие, но сега смятам, че наистина има много важни дейности, които трябва да бъдат финансово обезпечени, свързани с живота и здравето на българските граждани, медицинските работници и хората, които са на първа линия, и проявяваме разбиране към тази трудна за България и за Европа ситуация.
Така че благодаря Ви за възможността. Възползвам се от случая да Ви информирам, но, пак казвам, проявявам разбиране и не настоявам. Благодаря.
ПРЕДС. КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Благодаря Ви, доцент Ковачева, и за разбирането.
Трудно е положението, но както виждам, на всички има някакво увеличение, дори в тази трудна година.
Доцент Хюсеинов, имате думата.
БАКИ ХЮСЕИНОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Комисията за защита от дискриминация като независим специализиран държавен орган също работи по своите функции съгласно Закона за защита от дискриминация. Разбира се, жалбите, които сме получили миналата година в Комисията за защита от дискриминация, са двойно повече. Всички комисари са заети по отношение на правораздавателната дейност, тоест произнасят се в срокове.
Освен това Комисията има и превантивна дейност, където трябва да обучаваме, разбира се, независими органи, държавни институции, местни органи на власт, неправителствени организации по отношение изпълнението на ангажиментите по Закона за защита от дискриминация.
През изминалата година над 600 самосезирания има в Комисията за защита от дискриминация, свързани с недостъпна архитектурна среда. Правим проверки във всички държавни институции, организации и икономически субекти, които не отговарят на условията на Закона за устройство на територията и Закона за защита от дискриминация. Така че има увеличение на цялата дейност на Комисията.
Със съжаление, бих казал, че този бюджет, който се гласува, не ни удовлетворява много, защото не можем да увеличаваме заплатите на тези хора, назначени по трудово и служебно правоотношение, тъй като при нас младите хора работят по 3-4 години и веднага напускат и търсят друго поприще, защото получават малки заплати. Това са хора, които имат съответно образование, езикова култура и така нататък. Не можем да ги задържим, поради ниски заплати.
Само ще Ви кажа, че по отношение на издръжката през 2014 г. е 730 хил. лв., сега, през 2021 г. пак ще бъде 730 хил. лв. Тоест, виждате, че има едно постоянство по отношение на издръжката.
Заплатите се увеличават с 10%. Увеличаваме ги тези, които отговарят на атестациите си, но казвам, че хората, които работят, не са удовлетворени. Това е специфична юридическа работа, където хората се произнасят по съответни решения, работят по решенията.
Аз искам да поставя и друг въпрос по отношение на регионалните представители. Ние сме поставяли няколко пъти този въпрос.
Имаме препоръка от Европейската комисия за расизма и нетолерантността, където трябва да откриваме офиси в 28 областни градове. Имаме 24 офиси и тези 4 офиса така и не можем да открием, тъй като са свързани с финансови средства. Направили сме нашите предложения пред Министерството на финансите и от там хората – тези, които искат да се жалват в Комисията, няма как, трудно достигат до нас и ако има някаква възможност в това направление да се помогне – да откриваме офиси в няколко областни града още, за да може все пак да дадем възможност и на тези български граждани, които нямат регионални представителства, да могат и те да се възползват от тези услуги, които се предоставят от услугите, които се предоставят от Комисията за защита от дискриминация.
Разбира се, знаем в какво положение се намираме в момента, но ако има някаква възможност по отношение на бюджета да се увеличи, тъй като и вчера е приет в Министерския съвет Планът на Европейската комисия за това, че трябва да се увеличават бюджетите на независимите органи като Омбудсман, като Комисията за защита от дискриминация, за да може да изпълняват своите функции, които са заложени в Закона за Омбудсмана и в Закона за защита от дискриминация.
Благодаря Ви. Ако имате въпроси, ще отговоря.
ПРЕДС. КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Благодаря.
Заповядайте, госпожо Първанова – имате думата.
ПЕТЯ ПЪРВАНОВА: Уважаеми господин Председател, дами и господа народни представители, колеги! Държавната агенция за бежанците е специализиран орган за прилагане на националната политика в областта на международната закрила.
Освен същинското производство, което е административно по своя характер за международна закрила, където се изследват причините, връзките и основанията за предоставяне на такава, ние фактически отговаряме за лицата, търсещи закрила от раждането до смъртта, ако мога така да го обособя, включително хранене, медицинско първоначално обслужване, превод, социална адаптация и всичко, което се случва в живота на един човек.
Не започвам с този увод, за да кажа, че не сме доволни от бюджета. Напротив, ние успяваме трета година да се справим, благодарение освен на бюджета, който за тази година е увеличен – тук искам да вмъкна само едно изречение, поради това че работим на терен непрекъснато с чужденци, доста от тях са от рискови държави, включително и в момента ще затваряме един център, заплатите на служителите в Агенцията бяха увеличени заедно с останали 33 структури – до 30%, при нас увеличението е 22% и това е предвидено и за следващата година за бюджета, който е 10 млн. 690 хил. лв.
Отделно ние сме осигурили по програми и грантови споразумения около 7 млн. лв. Така че с тези средства ще успеем да се справим с нашите задължения. Няма да отнемам повече време. Благодаря.
ПРЕДС. КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Благодаря Ви, госпожо Първанова. Дано само потокът насам не се засили през това време, че тогава парите няма да стигнат.
ПЕТЯ ПЪРВАНОВА: Увеличава се. От средата на годината досега беше 7% заетост, вече сме 21%, но слава Богу нещата са род контрол.
ПРЕДС. КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Благодаря Ви.
Колеги, чухте представянето на гостите. Имате ли въпроси? Не виждам.
Закривам разискванията.
Уважаеми колеги, преминаваме към гласуване по точка първа.
Поставям на гласуване Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2021 г., № 002-01-59, внесен от Министерския съвет на 29 октомври 2020 г.
Който е „за“, моля да гласува.
Гласували 13 народни представители: за – 9, против – няма, въздържали се – 4.
Приема се.
Искам още веднъж да благодаря на гостите за присъствието в това тежко време, за разбирането естествено и Ви желая много успех в тази Ваша много трудна дейност.
РЕПЛИКИ: Благодаря, благодаря.
ПРЕДС. КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Благодаря.
Пристъпваме към втора точка от дневния ред:
РАЗНИ.
Колеги, има ли по тази точка нещо, което да обсъдим? Няма.
Благодаря и на Вас, колеги.
Закривам заседанието.
(Закрито в 15,00 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Красимир Велчев