Комисия за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика
1. Обсъждане на законодателни инициативи в областта на антикорупционното законодателство, съвместно с представители от Министерството на правосъдието.
П Р О Т О К О Л
№ 4
На 20 юли 2017 г., четвъртък, от 16,00 ч. се проведе заседание на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане на законодателни инициативи в областта на антикорупционното законодателство, съвместно с представители от Министерството на правосъдието.
2. Разглеждане и информация за сигнали и жалби, постъпили в КБККИПЕ.
3. Разни.
Списъкът на присъствалите на заседанието народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито и ръководено от господин Борис Ячев – председател на Комисията.
* * *
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Уважаеми колеги, откривам днешното заседание на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика. Имаме кворум – можем да започваме.
Представям на Вашето внимание предложението, което сте получили, за дневен ред на днешното заседание на Комисията:
1. Обсъждане на законодателни инициативи в областта на антикорупционното законодателство, съвместно с представители от Министерство на правосъдието.
2. Разглеждане и информация за сигнали и жалби, постъпили в нашата Комисия.
3. Разни.
Предложения за допълнение или редакция на този дневен ред имате ли? Нямате.
Моля да гласуваме. – „За“ 7 гласа.
Дневният ред е приет.
Спомняте си, на последните две заседания на нашата Комисия обсъждахме въпроси, свързани с идейния проект за Закон за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобито имущество. Тогава в хода на дебата се появи искане към мен, като председател на Комисията, да организирам среща с двете комисии – Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество и Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, и с представители на Министерството на правосъдието, за да обсъдим предварително идеите за ново антикорупционно законодателство. В изпълнение на решенията на нашата Комисия на миналото заседание направихме среща с представителите на двете комисии, с които традиционно работим, а за днес за съвместно обсъждане и обмяна на идеи в антикорупционното законодателство са поканени представители на Министерството на правосъдието.
Министърът на правосъдието госпожа Цецка Цачева се обади да се извини, че не е в състояние да присъства, за което съжалява, на следващото заседание е готова да бъде на наше разположение. От Министерството на правосъдието днес при нас е господин Евгени Стоянов – заместник-министър.
Общата молба – и на Министерството на правосъдието, и моята, е в рамките на 20 минути да се ограничим в разговора с него, за да можем да продължим по следващата точка.
Предлагам да дадем думата на господин Евгени Стоянов – заместник-министър на правосъдието, който да ни запознае с онова, което има като идеи в Министерството или като работен вариант, или се обсъжда в работна група, дали въобще има съставена такава работна група, за да може на база на неговото изложение ние да зададем въпроси и да обменим идеи и наши предложения.
Заповядайте, господин заместник-министър.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЕВГЕНИ СТОЯНОВ: Благодаря Ви.
Уважаеми господин Председател, уважаеми членове на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика! В Министерството на правосъдието се изготвя Законопроект за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобито имущество – това е работното заглавие на този етап. (Реплика от председателя Борис Ячев при изключени микрофони.)
Точно така. Това, което показахте в момента, е консултационният документ.
Проектът на този Закон е в изпълнение на направени препоръки в докладите на Европейската комисия за напредъка на Република България по Механизма за сътрудничество и проверка, като същевременно намират отражение и разпоредбите на приетата Директива 2014/42/ЕС на Европейския парламент и на Съвета за обезпечаване и конфискация на средства и облаги от престъпна дейност в Европейския съюз.
Една от основните задачи, които си поставя Националната стратегия за превенция и противодействие на корупцията в Република България 2015 – 2020 г., приета с Решение № 230 от 9 април 2014 г. на Министерския съвет, е извеждането на приоритетите на държавна политика за превенция и противодействие на корупцията чрез изграждане на ефективна система от антикорупционни органи и звена, укрепване на капацитета на институциите и подобряване на междуинституционалното взаимодействие.
Отделно от това, през месец януари 2015 г. Народното събрание прие актуализираната Стратегия за продължаване на реформата в съдебната система – с Решение на Министерския съвет от 18 декември 2014 г., в която важен момент е превенцията и противодействието на корупцията. Тази информация е отражение на консултационния документ, който господин Ячев показа – няма да преразказвам написаното в него.
Идеята ни беше това да бъде документ, на базата на който да започнат своеобразни обществени консултации. Естествено, това не изключва задължението ни по Закона за нормативните актове, след като бъде приключен Проектът, да бъде качен на портала за обществени консултации, където срокът, в който ще продължи обществената консултация, е един месец. Тъй като Проектът ни не е приключен, решихме, че ще изпълним идеята за публичност на подготовката на този Законопроект и ще дадем най-общата рамка. Отделно от това, на сайта ни сме качили основните глави и раздели от Законопроекта.
По отношение на бележката, че не се знае дали има работна група – такава работна група има, тя е формирана със заповед на министъра на правосъдието. Изготвен е детайлен план-график. Тук малко детайли мога да дам. Заседава се изключително интензивно всеки вторник и петък от 9,30 докъм 13,00 – 14,00 часа, различно. Срокът за приключване дейността на тази работна група е 31 юли. Надявам се да бъде спазен. Поканени са според нас широк кръг от заинтересовани субекти и страни. Има представители на неправителствени организации, на съсловни организации на магистратите, на съд, следствие, прокуратура, представители на Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, на Центъра за превенция на корупцията, известен като БОРКОР, Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество. Всъщност всеки, който проявява интерес към работата на групата, е добре дошъл.
Работим глави по глави, като, повтарям, идеята е да приключим в рамките на предварително зададения срок – до 31 юли.
Философията на Законопроекта – противодействието на корупцията. Под „противодействие“ ние разбираме превенция, от една страна, и предотвратяване на корупцията.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Едно уточнение: дава ли се легално определение на термина „корупция“ в Законопроекта?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЕВГЕНИ СТОЯНОВ: На този етап сме се обединили около такова определение. Имаме работно определение – мога да направя опит да го възпроизведа.
Групата по-скоро се е обединила около идеята, че „корупция“ по смисъла на този Закон ще бъде налице, когато в резултат на заеманата висша публична длъжност лицето злоупотребява със служебното си положение или нарушава служебните си задължения с цел да получи неследваща се материална или нематериална облага.
Това, може би с една-две думи, мисля, че покрива…
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Колегите юристи внимателно да слушат определението.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЕВГЕНИ СТОЯНОВ: Не е перфектен текстът, но разчитам на паметта си – мисля, че почти нищо не изпускам, дори съм убеден. Като даваме тази дефиниция за корупция, на този етап групата се е обединила около това становище. Ангажираме материалния и нематериалния субстрат на това определение, като се обединихме около становището, че облагата може да е материална и нематериална и да е в полза както на самото лице, което заема висша публична длъжност, така и в полза на всяко друго лице.
Да се върна на предходната тема. Приемаме, че „противодействие“ обединява в себе си двете явления – превенция и предотвратяване, като правим разграничение: в едната част слагаме конкретните мерки, в другата част по-скоро слагаме различните обучителни форми, повишаване на компетентност, които по-скоро са към превенцията, докато в предотвратяването залагаме конкретните мерки. Обяснявам заглавието – защо сме се обединили около „противодействие на корупцията“.
Друго, което може да представлява интерес, е конфликтът на интереси. Реално там използваме законовата основа на действащия Закон, по който работи и който прилага КПУКИ. В общи линии конфликт на интереси приемаме, че е налице, когато самото лице има частен интерес, от който може да възникне определена облага. Дефиницията за частен интерес също е припозната от действащия Закон – в общи линии там няма разминаване. Това е в най-общ план, което мога да представя като теми.
Повтарям, понеже не е финализиран Проектът, не го нося тук и не бих искал все още да се ангажирам с точни цитати от него, докато не го финализираме.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря Ви, господин Заместник-министър.
Няколко бързи, според мен важни въпроси, и колегите имат приготвени.
Колеги, ако разрешите, имам две конкретни неща.
Първо, в този консултационен документ идеята е да се създаде единен орган, който да обединява усилията и дейността на няколко звена и органи, съществуващи досега – Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, БОРКОР, звеното от Сметната палата и така нататък.
В същото време в Глава втора е записано „органи за предотвратяване на корупцията… (неразбираема дума) на незаконно придобитото имущество“ – не става ясно един ли ще бъде органът, или ще бъдат различни органи отново. Това е единият въпрос.
Предишният Антикорупционен законопроект, който колежката Александрова помни, беше отхвърлен и в пленарната зала – имаше някои неща, които бяха спорни.
В тази връзка – хайде, за структурата няма да Ви питам, защото това вече са детайли, но: кой избира и назначава ръководството на този бъдещ орган – като работна идея какво имате? Кой ще осъществява контрола върху този орган, по какъв начин ще се осъществява този контрол? Ще има ли парламентарен контрол върху него? Това са двата ми бързи въпроса.
И един, който беше поставен преди – отношението към гражданската конфискация.
Тези са въпросите, господин Заместник-министър, след това и колегите ще имат – разполагаме с още десетина минути.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЕВГЕНИ СТОЯНОВ: Благодаря Ви.
Това, което посочихте като неяснота, ако съм разбрал правилно, касае всъщност самата структура на комисията, която си остава единен орган. Там има разделение на комисия, на инспектори – в работната група има лек спор дали да са специализирана администрация или териториални звена, това не сме го уточнили. Единен остава органът – така е заложен. Самата структура на тази комисия се има предвид в това нещо, че има органи на комисията. Инспекторите и самите може би териториални звена, които ще бъдат към комисията. Най-вероятно „териториални звена“, но за този термин има спор – другото предложение е да има „специализирана администрация“ и съответно звена към специализираната администрация.
По отношение на ръководството. Понеже този текст не е финализиран, това, което мога да кажа на този етап, е, че най-често обсъждана е идеята за един модел с избор от Народното събрание.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Тоест колективен орган на управление.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЕВГЕНИ СТОЯНОВ: Петчленен колективен орган на управление. Не сме финализирали текста по отношение на членовете на комисията. Идеята е председателят да бъде избиран от Народното събрание, но по отношение на другите четирима членове още нямаме готовност да Ви го предоставим като свършен факт.
По отношение на контрола. Умишлено не взех текста, защото не искам да излезе като завършено – не е коректно пред колегите от работната група. Предвижда се да се отчита пред Народното събрание, но още не ни е готово като текст.
По отношение на гражданската конфискация. Текстът на този етап – отнема се съответното имущество. Имаме идеи за управлението на това имущество. Понеже това е щекотлив и тежък въпрос, засега сме го заложили в текста като ангажимент на органите на НАП, които да се разпореждат, на първо място, със запорираното имущество и на второ място, с вече отнетото, конфискувано имущество. На този етап около това се е обединила групата.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Заповядайте.
МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, уважаеми заместник-министър Стоянов! Прегледах внимателно структурата, която е публикувана и с която разполагаме, както и тези консултативни разработки, които са на сайта на Министерството за обсъждане.
Бихте ли казали с няколко думи: кое е новото, защото, като човек, който познава добре и двата закона – Закона за конфискация на незаконно придобитото имущество и Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, виждам, че новият Закон е съставен, като структура, като обединение на тези два закона?
Единственото по-ново е за управление на имуществото, което се иззема, и в отделна графа са разположени регистрите, които засега са пръснати в другите институции.
Кое друго е новото, с което ще противодействаме на корупцията, както Вие определихте в началото?
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря Ви, господин Недялков.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЕВГЕНИ СТОЯНОВ: Аз също благодаря.
Както отбелязахте, управлението е нов момент. Друг нов момент, по който също нямаме напълно завършени текстове, това го няма в структурата – обмисляме идеята за влизане в структурата на този нов орган на съответната дирекция „Антикорупция“ от компетентните органи на ДАНС. Ще ме извинявате, не съм сигурен дали точно така е наименованието на тази дирекция. Това също се обмисля и е нов момент. Тъй като там не сме в завършен етап на текстовете, също не бих искал да навлизам в детайли.
Действително, прав сте. На пръв поглед изглежда механично смесването на действащите в момента органи, но пък, от друга страна, смятаме, че ще се преодолеят различните норми, които са уредени в различни нормативни актове; липсата на координация между органите; един орган започва определени действия, няма правен инструмент, за да ги довърши, следващият пък не разполага с инструментите на предходния.
Например Сметната палата получава декларациите, анализира ги, но де факто тя няма реални правомощия, с които да интервенира върху незаконно придобито имущество, пък е установила от проверката, която е направила въз основа на декларациите, че има такова незаконно придобито имущество.
В общи линии това е и философията на обединяването на тези действащи четири органа.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Други въпроси, колеги?
Искам да попитам по отношение на анонимните сигнали: предвижда ли се разглеждане на анонимни сигнали? Не видях в този документ. Това беше препъникамък пред предишните два законопроекта.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЕВГЕНИ СТОЯНОВ: По този въпрос групата е категорична – не се предвиждат анонимни сигнали, като не се предвижда и така наречената „обърната доказателствена тежест“, защото двата въпроса обикновено вървят заедно. В тази посока има единодушие, изявления дори на ниво министър, че тези правни фигури няма да бъдат част от Проекта.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: В тази връзка още един въпрос: предвидено ли е комисията да има разследващи функции? Говорихте за инспектори. И това го имаше в предния Законопроект, което означава много специализирана администрация, в смисъл – сериозно подготвена.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЕВГЕНИ СТОЯНОВ: Това, което в момента проучваме и установихме – че всъщност звеното в ДАНС, което смятаме, че би следвало да бъде част от новата структура, няма полицейски и разследващи функции.
СПАС ГЪРНЕВСКИ: Само аналитични.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЕВГЕНИ СТОЯНОВ: В резултат на което имат тристранен договор или споразумение с МВР и прокуратурата, за да могат да подпомагат тяхната дейност по разследване. Абсолютно сте прав, да.
На този въпрос все още не мога да дам категоричен отговор, но ако остане на варианта – звеното от ДАНС, на практика то към момента няма разследващи функции.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Колеги?
Господин Тодоров.
АНТОН ТОДОРОВ: Имам един проект, който е на тяхната работна група – не знам дали е по-ранен, или по-късен вариант. Има доста добавки на лицата, които са обект на това Бюро. Тук изборът на ръководство е посочен по друг начин – председателят се предлага от министър-председателя и се назначава от него; заместник-председателят и двама от членовете се избират от народните представители, като заместник-председателят и двама от членовете не могат да бъдат от една парламентарна група; петият член на ръководството е предложение на президента.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Има ли президентска квота? Всъщност това е част от въпроса.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЕВГЕНИ СТОЯНОВ: Действително това е един от вариантите – в началото на дейността на работната група, но към този момент нямаме единодушие. Мога да заявя, че сега сме се обединили около идеята председателят да се назначава от Народното събрание. Ако мога да разкрия част от дискусиите, търсим обединение около модела на назначаване на управителя и подуправителите на БНБ. Това върви като дискусия – нямаме го черно на бяло, но сме се обединили по-скоро около идеята за този модел и сега му търсим конкретните проявни форми. Но това, което има господин Тодоров, вече не е част от Проекта, а е първичен вариант.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря Ви.
Други въпроси, колеги? Много експедитивно, защото господин заместник-министърът трябва вече да е излязъл.
Господин Гърневски? Госпожо Александрова?
Да благодарим на господин Евгени Стоянов, да му пожелаем успешна работа.
Дадохте ценна предварителна информация, защото това е нещо, което в Комисията тепърва ще дискутираме, и съответно парламентарните групи да сме подготвени. Виждате го в края на юли, тоест в началото на следващата пленарна сесия да бъде вече в Министерския съвет и в съответните комисии.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЕВГЕНИ СТОЯНОВ: Такава е програмата. Август месец е предвиден за обществени консултации. Може би в началото на септември – в Министерския съвет.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря Ви от името на Комисията, господин Заместник-министър. Успешен ден!
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЕВГЕНИ СТОЯНОВ: Аз също благодаря.
Благодаря на Вас за разбирането, че трябва да тръгна малко по-рано. Успешна работа!
По т.2 заседанието е закрито за медии, граждани и граждански организации и не се публикува стенографския запис.