Комисия за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика
1.Доклад за дейността на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика през периода май – декември 2017 год.
Заседанието беше открито в 16,10 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Борис Ячев.
* * *
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Уважаеми колеги! Имаме кворум.
Откривам заседанието на парламентарната Комисия за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика, днес 25 януари 2018 г.
Предлагам на Вашето внимание следния дневен ред:
1. Доклад за дейността на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика през периода май – декември 2017 год.
2. Разглеждане и информация за сигнали, жалби и отговори по тях, постъпили в Комисията.
3. Разни.
Имате ли други предложения за дневен ред? Няма.
Който е съгласен, моля да гласува.
Гласували: за – 6, против и въздържали се – няма.
Дневният ред се приема.
По точка първа от дневния ред:
ДОКЛАД ЗА ДЕЙНОСТТА НА КОМИСИЯТА ЗА БОРБА С КОРУПЦИЯТА, КОНФЛИКТ НА ИНТЕРЕСИ И ПАРЛАМЕНТАРНА ЕТИКА ПРЕЗ ПЕРИОДА МАЙ – ДЕКЕМВРИ 2017 г.
С експертите към Комисията сме подготвили един кратък и много оперативен доклад, за който Ви уведомих миналата седмица. С Ваше съгласие изготвих доклада във форма, която да не съдържа конкретни преписки и данни, за да не се търси излишна публичност.
Доклад за дейността на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика през периода май – декември 2017 год.
Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика, наричана по-долу Комисията, е постоянна комисия към Четиридесет и четвъртото Народно събрание, формирана на паритетен принцип – по двама народни представители от всяка парламентарна група. Ръководството на Комисията се състои от председател и двама заместник-председатели, и осъществява дейността си съобразно Конституцията, Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, съобразно приетите Вътрешни правила и действащото законодателство в Република България.
В дейността на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика влиза задължението да приема и регистрира подадените декларации по чл. 12 от Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси от: президента, вицепрезидента, съдиите от Конституционния съд, народните представители, министър-председателя, заместник-министър председателите, министрите, омбудсмана и заместник-омбудсмана, членовете на Висшия съдебен съвет, включително председателите на Върховния касационен съд, Върховния административен съд, главния прокурор, главния инспектор и инспекторите от Инспектората към Висшия съдебен съвет, председателя и членовете на Сметната палата, управителя, подуправителите и членовете на управителния съвет на Българската народна банка, управителя и подуправителя на Националния осигурителен институт, членовете на органи, които изцяло или частично се избират от Народното събрание.
Комисията поддържа електронен регистър на интернет страницата на Народното събрание на подадените декларации за несъвместимост и частни интереси по глава трета от Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси при спазване на Закона за защита на личните данни.
Комисията разглежда законопроекти, доклади, проекти на решения, годишни програми, декларации и обръщения, които са й разпределени от председателя на Народното събрание. Комисията изготвя доклади за пленарна зала, становища и предложения по тях в това число за изминалата сесия:
1. Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2018 г., внесен от Министерския съвет.
2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за администрацията, внесен от Министерския съвет.
3. Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, внесен от Министерския съвет.
4. Законопроект за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество, внесен от Министерския съвет.
5. Законопроект за противодействие на корупцията сред лица, заемащи висши публични длъжности, внесен от Корнелия Нинова и група народни представители.
Комисията събира информация за ефективността и изпълнението на действащото законодателство, въз основа на направените констатации от дейността си, за причините и условията за корупционни прояви и конфликт на интереси в определени сфери с обществено значение и изготвя мотивирани становища с предложения за допълнения и изменения или за правно-техническо усъвършенстване на действащите нормативни актове.
Комисията използва правно установените форми на контрол и получаване на пълна и обективна информация за ефективността и изпълнението на актовете на Народното събрание.
Комисията събира информация и упражнява контрол върху дейността на органите на изпълнителната власт по въпроси, засягащи държавни и обществени интереси, при информация за закононарушения и корупция или за създаване на благоприятни условия и предпоставки за такива проявления.
При констатиране на нарушения, данни за престъпления или практики за условия на корупция, Комисията сезира съответните органи като им изпраща събраните материали.
От сформирането на Комисията в мандата на Четиридесет и четвъртото Народно събрание до края на 2017 г. са разгледани 59 сигнала, които могат да бъдат систематизирани по следния начин:
- Сигнали срещу народни представители за нарушение на етичните норми – 3 бр.
- Сигнали подадени от народни представители – 3 бр. като и трите са с висока степен на обществена значимост. Комисията е взела решения по тях, като е важно да се отбележи, че по единия от тях ще бъде сезиран новият антикорупционен орган, по Закона за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобито имущество. Останалите два случая са на производство и по тях се извършват проверки, за резултатите от които Комисията своевременно е уведомявана.
- Сигнали на граждани срещу кметове, общинската администрация и общински съветници – 8 бр. От тези случаи два от сигналите са прекратени, тъй като са анонимни, а по останалите е инициирано извършване на проверки от различни държавни институции Комисия за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, Агенция за държавна финансова инспекция, като има и сигнали, изпратени на органите на прокуратурата за произнасяне по компетентност и същество.
По отношение на изпратен сигнал за проверка от Столична община, във връзка с поведението на един районен кмет, до настоящия момент нямаме получен отговор, въпреки двукратното напомняне. Дал съм им толеранс и ако липсва отговор от Столична община, ще помоля Комисията да имам правомощията да поканим кмета Йорданка Фандъкова на изслушване тук в Комисията.
- Сигнали за корупционно поведение от страна на съдии – 2 бр. Единият сигнал е изпратен на Инспектората на ВСС за извършване на проверка, откъдето ни е отговорено, че няма наличие на корупционно поведение, а другият сигнал е изпратен на ДАНС откъдето очакваме отговор.
- Сигнали срещу бивши кметове – 1 бр.
Сигнали за неизплатени ренти и други задължения – 1бр.
- Сигнали не касаещи дейността на Комисията – 8 бр.
Независимо, че тези сигнали не засягат пряко дейността на Комисията, същите са били предмет на разглеждане, като по отношение на два от тях е взето решение и те са препратени към Комисията по труда и социалната политика към Народното събрание за вземане на компетентно отношение.
- Сигнали за нарушения на ЗУТ и Кадастъра – 7 бр. За решаването на поставените въпроси в тези преписки Комисията е взела решение те да бъдат изпратени за извършване на проверки в Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Дирекция за национален строителен контрол, откъдето своевременно са получавани отговори с резултата от извършените проверки.
- Сигнали за некоректно изпълнение на обществени поръчки – 1 бр.
По решение на Комисията със сигнала е запознат Главния прокурор, който е разпоредил извършването на проверка от Окръжната прокуратура, под чиято подсъдност се намира случая.
- Сигнали касаещи актове на съдебната система и други компетентни органи – 10 бр. Големият брой получени сигнали, касаещи актове на съдебната система и други компетентни органи следва да покаже неудовлетвореността на гражданите от постановените в голямата си част съдебни актове. Гражданите не са доволни от резултата от търсената справедливост и правилното решение на разглеждания въпрос и поради тази причина са се обърнали към Комисията, с надежда за разрешаване на проблемите им, в по-голямата си част – частни проблеми.
Във всички тези случаи Комисията е изпратила уведомление и им е разяснила, че не е в нейните правомощия да извършва ревизия на съдебни актове, и че същите подлежат само и единствено на институционален контрол.
- Сигнали за конфликт на интереси и корупционно поведение на лица, заемащи ръководни длъжности на дирекции, агенции и др. – 4 бр., като тези сигнали са изпратени в компетентните органи в лицето на Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество и прокуратурата за компетентно отношение.
По тези сигнали вече има движение и съответно обратна информация.
- Сигнали срещу общинските служби по земеделие – 2 бр.
- Сигнал срещу училищен директор, който е прекратен тъй като сигналът се оказа анонимен.
- Сигнали за нарушения на концесии – 1 бр.
По решение на Комисията сигналът е изпратен по компетентност на Министерство на енергетиката за извършване на проверка по случая с концесията.
- Сигнали за нарушения на процедури по обществени поръчки по Закона за обществените поръчки – 4 бр.
Сигналите са изпратени на Агенцията по обществени поръчки и Агенцията за държавна финансова инспекция за извършване на проверки по тях.
От така направената справка за получените през отчетния период сигнали може да се направи изводът, че в голямата си част сигналите не съдържат конкретни данни за корупционно поведение на лица, заемащи публични длъжности. Независимо от това, Комисията е положила усилие да излезе с решение по всички постъпили сигнали и то в посока на разрешаване на поставените въпроси.
В заключение може да се отбележи, че с дейността си Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика към Четиридесет и четвъртото Народно събрание през отчетния период полага необходимите усилия, за да бъдат оправдани очакванията на обществото за ефективно и резултатно противодействие на корупцията.
Колеги, това е един съвсем кратък отчет, да кажем, за дейността през тези седем месеца от изминалия период. Разбира се, биха могли да се добавят и още неща и докладите, които приемахме на съответните подопечни комисии.
Докладът не подлежи на гласуване, той е просто за справка. Ще бъде изпратен на Председателя на Народното събрание за информация.
Имате ли да кажете нещо по доклада?
КРИСТИНА СИДОРОВА: Много е добър.
СПАС ГЪРНЕВСКИ: И конкретен.
ПРЕДСЕДАТЕЛ БОРИС ЯЧЕВ: Пак казвам, избягвахме да визираме данни, защото знаете, че влизаме в една друга категория и не ми се искаше да влизам в режим на публичност и обяснения.
Когато има конкретни неща в нашите правомощия и в наш интерес, може да бъдат изнесени с конкретни данни.