Комисия за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика
На 4 април 2018 г. се проведе редовно заседание на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Разглеждане на документите и приемане на Решение за допускане до изслушване на кандидатите за длъжността заместник-председател и членове на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество.
2. Проект за изменение и допълнение на Вътрешните правила за дейността на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика.
3. Разни.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Колеги, откривам днешното заседание на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика.
Предлагам дневният ред на днешното заседание да бъде следният: (Изчита дневния ред.)
Има ли други предложения за включване на точки в дневния ред, колеги? Не виждам.
Моля, гласувайте така предложения дневен ред.
За – 10, против и въздържали се – няма.
Дневният ред се приема.
Преминаваме към точка първа от дневния ред:
РАЗГЛЕЖДАНЕ НА ДОКУМЕНТИТЕ И ПРИЕМАНЕ НА РЕШЕНИЕ ЗА ДОПУСКАНЕ ДО ИЗСЛУШВАНЕ НА КАНДИДАТИТЕ ЗА ДЛЪЖНОСТТА ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ И ЧЛЕНОВЕ НА КОМИСИЯТА ЗА ПРОТИВОДЕЙСТВИЕ НА КОРУПЦИЯТА И ЗА ОТНЕМАНЕ НА НЕЗАКОННО ПРИДОБИТОТО ИМУЩЕСТВО.
Уважаеми колеги, по точка първа знаете, че на последното заседание взехме решение днес да проведем заседание, на което да разгледаме постъпилите документи на четиримата кандидати за ръководство на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество.
Знаете, че са постъпили 4 кандидатури. В указания срок са подадени документите и от четиримата кандидати. Изпратили сме писмо до Комисията по досиетата, откъдето е върнат отговор, че няма данни за принадлежност към службите на нито един от кандидатите. Технически документацията е прегледана. Всички кандидати имат концепция и всички необходими документи.
Има един-единствен казус – с документите на един от кандидатите, за което своевременно сме уведомили да бъде отстранен като пропуск. Става дума за кандидата госпожа Силвия Къдрева от Сметната палата. За свидетелството за образование има приложено само копие от дипломата за висше образование от Факултет „Философски“ при Библиотекарския университет (УНИБИТ). Казва се, че обучението е било през 1994-1997 г. и е добита квалификация библиотекар-информатор. Това са само 3 години образование. Възникна казусът дали това е, или не е магистърска степен. Не е. Направих допълнителна проверка. Оказа се, че госпожа Къдрева има и документ за полувисше образование, който не е приложен в документите. Предлагам да дадем срок от 5 дни, както е по приетите правила, за да бъде отстранен пропускът в документите. Нека излезем с такова решение.
По отношение на тримата кандидати, допускаме ги до изслушване, а по отношение на госпожа Силвия Русанова Къдрева просто да се донесат допълнително удостоверение или документ за образователна степен „магистър“, с което да се докаже наличието на тази степен.
КРИСТИНА СИДОРОВА: По нашите правила трябва да е магистърска степен?
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Да, по Закона трябва да има магистърска степен.
РЕПЛИКА: Коя година е родена?
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Родена е 1964 г. Документът е издаден 1997, а пише, че срокът на обучение е 1994-1997 г. Обучението за магистър е 5 години. За съжаление, в биографията си госпожа Къдрева не е упоменала каква друга степен на образование има. Очаквам да приложи документ. Има пет дни срок да представи документите, за да няма по-нататък проблеми с избора, защото това се следи под лупа.
Колеги, това записваме: допускаме кандидатите до изслушване с предложение към госпожа Къдрева да бъдат донесени допълнително документи, доказващи магистърска степен.
Искам да Ви предложа, докато сме на тази точка, отсега да набележим дата за процедура по изслушване. Предлагам като дата 24 април, вторник, както миналия път – от 13,00 ч., ако е удобно за всички Вас, в зала „Запад“, това е след ваканцията. Мисля, че в рамките на 3-4 часа до парламентарните групи ще свършим.
Колеги, поемам ангажимент да проведа разговор с председателя на Народното събрание. Надявам се експертите да се справят с доклада вечерта след изслушването, да внесем доклада в рамките на същия ден и в четвъртък да мине гласуването в залата. Така направихме миналия път – 24 часа от внасянето на доклада, за да може до 26 април да бъде окомплектован новият състав на Комисията и да могат да работят.
СЛАВИ НЕЦОВ: А срокът докога е?
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Имаме срок до края на месеца. другият вариант е да отидем към избор на 2 май.
РЕПЛИКИ: Това е по-добре.
СПАС ГЪРНЕВСКИ: Ако госпожата евентуално не може да представи документ, който да удостоверява?
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Тогава ще направим ново заседание след ваканцията в рамките на половин час, за да вземем решение. Имам предвид това.
Колеги, по точка втора:
Проект за изменение и допълнение на Вътрешните правила за дейността на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика.
Раздадени са Ви, разгледали сте ги. Те са на база на приетите законови разпоредби в Закона за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество.
В § 2, чл. 9, ал. 1, 2 и 3 просто преписваме формулировката, както е по Закона – за регистрираните декларации, регистъра на интернет страницата. В чл. 15, § 3, уеднаквяваме съгласно Закона реквизитите, които трябва да съдържат сигналите, за да не се броят анонимни – трите имена, адрес, телефон на подателя, ако има такъв. Имаше казус да изискваме ЕГН, но цедката вече става много голяма. Реквизитите са съгласно Закона. Комисията не извършва проверки по анонимни сигнали.
Новото, различното е в чл. 8а, понеже говорихме за комуникация с новата комисия. Тъй като в Закона е записано, че върху Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество се осъществява перманентен парламентарен контрол, предложението за изменение и допълнение в нашите вътрешни правила е да фиксираме някакъв механизъм, по който да се осъществява контролът. Записали сме, че: „Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика на всеки три месеца провежда изслушване на председателя и членовете на КПКОНПИ по въпроси относно дейността им“.
МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги! Точно в чл. 8а, ал. 1 искам да се редактира текстът, за да бъде по-ясен: „Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика на всеки три месеца провежда изслушване на председателя и членовете на КПКОНПИ за дейността й“.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: А не „по въпроси“?
МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Идва логиката: по кои въпроси, защо по тези въпроси ги изслушваме, а не по други въпроси? Ние ги изслушваме общо за дейността им. „Членовете на КПКОНТИ за дейността й.“ Те ни казват какво са свършили по първо, по второ и по друго направление.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Записахме го „по въпроси относно дейността“, защото контролът е разделен: има контрол, който касае оперативната дейност, СРС-та и т.н., което е към Комисията на господин Лазаров. Там ние не извършваме наблюдение. Приемам.
МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Ние ги изслушваме всеки три месеца относно дейността. Да отпадне „по въпроси относно“, защото така можем да навлезем точно там, където Вие казвате. Ние ги изслушваме за дейността. Те идват и казват: „През тези три месеца сме работили по еди-колко си сигнала, които касаят отнемане на имущество, по толкова сигнали, които са за конфликт на интереси. По-фрапантните от тях са следните“. Оставяме отчетът им да бъде структуриран от тях. Ако ние имаме въпроси, им задаваме допълнително. Ако кажем „въпроси относно“, това означава…
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Прилича малко на блиц контрола.
РЕПЛИКИ: Да.
МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Нека те да се отчитат и да знаят, че го има.
На следващо място: „при случаи с висока обществена значимост ги викаме специално“.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Вкарахме и второ предложение на база на Ваши предложения и дебата от миналата седмица.
СИМЕОН НАЙДЕНОВ: Предложението, господин Милков, не може ли да бъде „за и по въпроси“?
МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Но кои ще са тези въпроси? Кой ги формулира? Разбирате ли, господин Найденов?
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Приемам логиката на господин Недялков, че „за дейността“ е по-общо.
ИХСАН ХАЛИЛ: Разлика между ал. 1 и ал. 2. По ал. 1 искаме да изслушаме председателя и членовете, а заместник-председателя? На три месеца няма ли да слушаме заместник-председателя? Той ще бъде ли на изслушването? Нали така е по Закона – председател, заместник-председател и членове? Ръководството по принцип.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Да запишем: „изслушване на председателя и ръководството“ или?
ИХСАН ХАЛИЛ: В ал. 2 е казано „ръководството“. Ръководството включва председател, заместник-председател и членове.
СПАС ГЪРНЕВСКИ: Те са общо 5 човека.
КРИСТИНА СИДОРОВА: Може да е само „ръководството“.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: „Провежда изслушване на ръководството на КПКОНПИ за дейността й“.
МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Ще възразя. Не съм гласувал за Закона, но смятам, че добре го познавам. Комисията се състои от председател, заместник-председател и трима членове. Това е Комисията. Там ръководство на Комисията няма, това е цялата комисия – така го е казал Законът. Като кажем „Комисия“, си представяме комисия с различни отдели и т.н., и т.н. Самата комисия, която взема решения и се отчита пред Народно събрание, е от петима членове. В Закона е записано, че „Комисията се отчита пред Народното събрание“.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Колеги, прав е господин Недялков, че в ал. 2 всъщност „ръководството“ може би не е подходящата дума. Да формулираме, както Вие го предлагате: „Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика на всеки три месеца провежда изслушване на председателя, заместник-председателя и членовете на КПКОНПИ“. В алинея 2 да се повтори същото: „Изслушва председателя, заместник-председателя и членовете“. Така го записвам.
СПАС ГЪРНЕВСКИ: Ако кажеш само „Комисията“, не е ли същото?
КРИСТИНА СИДОРОВА: И аз същото мисля.
СПАС ГЪРНЕВСКИ: Защо да ги изброяваме?
Така задължаваме и тримата членове да присъстват.
МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Извинявайте, не съм юрист, но пак ще взема думата. Когато говорим това, нека ги изредим. Защо го казвам? Защото на всеки един от тях ще бъде възложено от председателя да има ресор. Когато го викаме по определен случай с обществена значимост, можем даже да посочим кой от членовете на Комисията или самият председател да отговори. Нека ги изредим.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Приемате ли да бъде по този начин: „Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика на всеки три месеца провежда изслушване на председателя, заместник-председателя и членовете на КПКОНПИ за дейността й (им)“.
(2) По случаи с висока степен на обществена значимост Комисията изслушва председателя, заместник-председателя и членовете на КПКОНПИ с цел получаване на актуална информация“.
Колеги, имате ли бележки по другите членове? Пак казвам, че те са адаптация.
Колеги, който е съгласен с изменението и допълнението на Вътрешните правила на нашата парламентарна комисия, моля да гласува.
За – 10, против и въздържали се – няма.
Колеги, по точка
РАЗНИ.
Искам да кажа един казус, по който молбата ми е да мислите. Той ще влезе и в Правната дирекция на Народно събрание, ще го поставя и на Председателски съвет.
Знаете, че трябва да се изработят декларации за съвместимост, които да се представят пред органа по назначение. Тук възниква казусът кой назначава народните представители. За другите е ясно: за министерствата – министрите, заместник-министрите, цялата номенклатура, изброена в Закона, е ясна. Остава казусът с народните представители, президент, вицепрезидент.
Имаме отговор от ЦИК, към които се обърнахме с идея за тълкуване, които препоръчват целият отчет да става пред нашата парламентарна комисия.
Има логика в това, въпросът е, че всяка институция сама трябва да си изработи тази декларация. Тя е една за министрите, една – за областните управители, друга е за другата администрация, друга е за депутатите. Мислете го и Вие. Има доста опитни юристи сред Вас. Може би на по-следващо заседание трябва да го обсъдим, ако се вземе решение нашата комисия да обработва тези декларации, да предложим и вариант.
Аз съм се ангажирал да взема образци и от други ведомства. За нас примерно не важи принадлежност към Политическа партия, ръководство и т.н., малко по-различно е за народните представители.
ИХСАН ХАЛИЛ: До кога трябва да сме готови?
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Три месеца от приемането на Закона. (Шум и реплики.) Другите декларации – до 15 май.
Разговарях с председателя на КПКОНПИ, който ме увери, че имат готовност, защото по Закон тази декларация трябва да бъде утвърдена от новото ръководство. Имат готовност в момента, когато се избере новото ръководство, да утвърдят декларацията, примерно до началото на май и до 15 май всеки, който подписва, да я подпише.
Колеги, има ли нещо друго по точка „Разни“?
КРИСТИНА СИДОРОВА: Светли празници на всички!
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: И от мен: „Светли празници!“ Присъединявам се към пожеланията на заместник-председателя.
(Закрито в 11,55 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Борис Ячев