Комисия за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика
Изслушване на ръководството на КПКОНПИ на основание чл. 8а от Вътрешните правила на Комисията.
ПРОТОКОЛ
№ 32
На 20 септември 2018 г., четвъртък, се състоя редовно заседание на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Изслушване на ръководството на КПКОНПИ на основание чл. 8а от Вътрешните правила на Комисията.
2. Разни.
Списъкът на присъствалите народни представители – членове на Комисията, и на гостите се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 16,00 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Борис Ячев.
* * *
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Имаме кворум, откривам заседанието.
Дневният ред е обявен предварително. (Чете дневния ред.)
Има ли предложения по дневния ред? Няма.
Моля да го гласуваме.
За – 6, против и въздържали се – няма.
Преминаваме към
ПЪРВА ТОЧКА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД
Добре дошли на гостите!
Давам думата на господин Пламен Георгиев да направи кратък отчет за работата на КПКОНПИ за последните три месеца.
ПЛАМЕН ГЕОРГИЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Заместник-председател, уважаеми членове на Комисията! На първо място искам да благодаря за тази покана за изслушване, защото действително в рамките на няколко месеца беше свършен огромен труд.
Ще се постарая да бъда кратък, но пък са страшно много нещата, които бяха свършени. Така че аз съвсем накратко ще си позволя да Ви запозная по-общо с дейността на Комисията. И след това, ако Вие премете този вариант на изслушване, мисля да дадем думата на съответните членове на Комисията – заместник-председателя и членовете, които да разкажат за свършеното в техните ресори. Защото съгласно Закона аз съм определил ресори на всеки един от членовете на Комисията и той може да разкаже в детайли за дейността. Аз също бих могъл да допълвам.
Това е нашата първа среща след конституирането на новата Комисия. Тя беше избрана месец април, но още от 23 януари ние започнахме да работим. Не сме прекъсвали изобщо, защото Вие като законодатели предвидихте Законът да е под формата на вливане в Комисията за отнемане на незаконно придобитото имущество. Така че Комисията за незаконно придобитото имущество всъщност пое работата на всички останали органи, които се вляха в нея с целия си числен състав.
След приемането на Правилника за устройството и дейността на Комисията и нейната администрация се извърши цялостно преструктуриране, като функциите на звената, които се вляха в Комисията, бяха поети от отделни дирекции. Вече има дирекция „Конфликт на интереси“, дирекция „Конфликт на интереси – публичен регистър“, дирекция „Превенция на корупцията“, дирекция „Противодействие на корупцията“. Тоест всички тези органи, които се вляха в новата Комисия, бяха структурирани като отделни дирекции, които поеха тяхната роля. Това не стана механично и аз мога да дам един добър пример за това какъв е смисълът от вливането на всички тези органи в едно. Сега всеки сигнал за корупция се върши от дирекция „Противодействие на корупцията“ и се събират множество материали. Когато тези материали се съберат, ако се установи, че няма достатъчно данни за извършено престъпление, тези материали се прехвърлят в другата дирекция – „Конфликт на интереси“, когато има такива данни. Тя не върши същото това нещо отново, тоест не се върши два пъти една и съща работа, както беше преди, защото това бяха различни органи.
Отделно от това, когато се съберат информации за имущество на лицето, освен проверка за престъпление, за конфликт на интереси, се проверява съответно дали лицето е декларирало в дирекция „Регистър“ своите недвижими или движими вещи, които е придобило. Така че по този начин се затваря целият кръг на извършване на проверка и това вече го правим в новия орган – нещо, което преди не беше така.
Ще си позволя да Ви запозная наистина с множеството актове, които прие Комисията в рамките на няколко месеца от сформирането си през месец април досега. Правилникът за устройство и дейността на Комисията е основополагащият акт. Той беше обнародван в „Държавен вестник“ – бр. 55/ 3 юли 2018 г. Комисията прие Наредба за специфичните изисквания за постъпване на държавна служба в дирекцията по Глава девета „Противодействие на корупцията чрез разкриване на прояви на лица, заемащи висши публични длъжности“ – това е бившата дирекция от ДАНС, която се вля в новата Комисия.
Приехме Инструкция № 1 от 15 април 2018 г. за реда за осъществяване на оперативно-издирвателна дейност чрез специфични способи и средства от органите по чл. 16, ал. 2 от Закона за противодействие на корупцията за отнемане на незаконно придобитото имущество. И тази наредба е обнародвана в „Държавен вестник“ – бр. 70 на 24 август 2018 г. Вече е подписано споразумение между мен и главния прокурор във връзка с взаимодействие между двете институции. След преминало обществено обсъждане, изпратено е за обнародване в „Държавен вестник“ и чака вече обнародване. Също така приехме Наредба № 2 от 15 август 2018 г. за условията и реда за осъществяване на оперативно-издирвателната дейност чрез гласни и негласни мероприятия и средства от органите – отново по чл. 16, ал. 2 от Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество. Тази наредба е обнародвана в „Държавен вестник“ – бр. 70 от 24 август 2018 г. Обнародвано е само името на тази наредба, защото тя е секретна. Там детайлно вече ние приемаме условията за извършване на тези оперативно-издирвателни мероприятия. Приет е също така Етичен кодекс на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество с решение на Комисията, а също така и Правила за провеждане на проверките за почтеност на служителите на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество.
Както още в концепцията си пред Вас казах, това е един изключително важен акт. Ние вече приехме такива правила, всеки един кандидат за назначаване в Комисията и действащите вече служители в Комисията минават на такива проверки за почтеност. Действително беше хвърлен много труд, но мисля че разписахме едни много стойностни проверки за почтеност, които биха могли да послужат и за останалите органи те съответно да ги адаптират към тяхната дейност – изключително детайлни, мотивирани проверки за почтеност, и даже по конкурси, които минаха тези дни. Колеги, които се явиха на тези конкурси издържаха тези проверки за почтеност. Останалите подзаконови нормативни актове, които се разработват на основание чл. 24 и чл. 27 от Закона, са на фаза експертно съгласуване, след което ще стартира официалното им обсъждане.
Бих искал да обърна внимание и на още един аспект от дейността на Комисията, който считам, че е много важен. Както знаете, в резултат на ефективното сътрудничество с другите ведомства практически Комисията за отнемане на незаконно придобитото имущество имаше достъп до всички възможни регистри на държавни институции със съответните срещи и разговори. Това беше запазено. Не искам да ги изброявам, изключително много са – това са ГРАО, дирекция „Български документи за самоличност“, много са институциите. Но практически имаме електронен достъп – както и тогава съм Ви казал – всеки един инспектор има електронен подпис, има електронен достъп практически до всички регистри на държавни институции, разбира се до ниво, до което може да има достъп. Например в мрежата на НАП имаме достъп до това, което не представлява данъчна тайна, но практически имаме достъп до всички регистри на държавни институции. Сключихме много споразумения с други държавни институции и неправителствени организации като с Университета за национално и световно стопанство – още февруари месец 2018 г. Мисля, че до месец или два стартира Магистърска програма „Антикорупция“. Тя е изготвена и мисля, че около 30 студента ще се обучават по нея, включително и експерти от нашата Комисия ще вземат участие в изнасяне на лекции пред студентите. Тази Антикорупционна програма в Университета за национално и световно стопанство е пилотна. Тя вече тръгва, но има интереси и от други висши училища и те да стартират такива антикорупционни програми.
Също така подписахме споразумение с Българската телеграфна агенция. Предприети са действия за подписване на Договор, защото знаете, че ние също имаме възможност да се сезираме от публикации в медиите. Мисля, че Българската телеграфна агенция е тази, с която е най-добре да си партнира нашата Антикорупционна комисия. Споразумение сме сключили също с Агенцията за държавна финансова инспекция, със съвместни екипи за проверки, за обмен на документи. Подписахме меморандум и с Българска академия на науките – изключително полезни са ни те, особено в дейността на превенция на корупцията. Там има много експерти, които ни помагат – Правната катедра. Подписахме меморандум със Софийският форум за сигурност, с Камара на строителите – винаги когато постъпват сигнали, ще бъдат препращани в Комисията и ще бъдат отработвани. Меморандум е подписан и с Консорциум Форум „Правосъдие“ – той е сключен съвсем скоро, септември месец, с журналисти срещу корупцията – в момента предстои подписване. Тук са изброени още множество споразумения с много неправителствени организации, с Международно висше бизнес училище, където също се въвежда такава антикорупционна програма, затова казах, че не е само в Университета за национално и световно стопанство. Тази програма те са си я разработили, но искат от нас да окажем съдействие във връзка с реализирането ѝ.
Така че изключително много сътрудничества има нашата Комисия, изключително много документи и нормативни актове бяха приети. Разбира се, излишно е да спестявам колко много друга работа сме свършили по преназначаване на хората. Но факт е, че Комисията вече работи на пълни обороти и сега колегите ще Ви запознаят с почти всички сфери, които са в новата Комисия.
Имаме значително повишаване на ръста на взетите решения, вкараните искове в съда. За конфликта на интереси госпожа Къдрева ще Ви запознае по-детайлно, защото тя е ресорният член. Имаме установени 20 или 25 случая на конфликт на интереси на фона на три за миналата година. Така че отделно имаме с около 67% ръст – госпожа Цонкова ще Ви запознае във връзка с внесените искове за отнемане на незаконно придобитото имущество – на фона на миналата година.
Стряскащ е броят на сигналите, които много постъпиха – обществото все пак ни дава кредит на доверие като нова институция – господин Славчев ще Ви запознае. Но не само на постъпилите, ще видите и каква е цифрата и на отработените. Тя също е много сериозна, има и много инициативи за превенция на корупцията, за които господин Йоцов ще може да сподели. Така че ако ми позволите, господин Председател, да дадем думата и на другите колеги. Благодаря Ви.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: От страна на парламентарната Комисия за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика до Вашата комисия са изпратени 18 сигнала в рамките на тези няколко месеца, като сигналите са от народни представители, от граждани, от граждански сдружения. Те са за установяване на евентуален конфликт на интереси или корупционни практики в различни органи на местната власт, общини, органи на съдебната система – съд, прокуратура, частни съдебни изпълнители, органи на банкови и други финансови институции и органи на държавната власт. По някои от сигналите са получени отговори от Вашата комисия, по други очевидно се работи. Това го казвам в рамките на общата предварителна информация, която и Вие дадохте.
Заповядайте, господин Славчев.
АНТОН СЛАВЧЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Заместник-председател, уважаеми членове на Комисията! Във връзка със законовите ни правомощия по дейностите, които са ни възложени с приетия от Вас закон, органите на Комисията в лицето на Дирекцията за противодействие на Комисията, както каза и председателят, положиха огромни усилия, за да могат да поемат първоначалния товар, който се очакваше, че ще възникне предвид очакванията на обществото за резултати от новия орган.
Във тази връзка накратко ще сведа до Вашето знание едни цифри, които органите на Дирекцията по чл. 16, ал. 2, а именно тези за противодействие на корупцията, успяха да отработят и по част от тези сигнали, които се извършиха проверки, има резултати и прокуратурата за това нещо е уведомена.
Постъпилите сигнали към момента са 450 от граждани, съдържащи информация с данни за корупция от лица, заемащи висша публична длъжност. От тези сигнали над 330 са проверени. По част от тях са установени в действителност данни за престъпления и органите на прокуратурата, най-вече специализираната, са уведомени, като конкретно са посочени данните, по които прокуратурата следва да проведе разследване.
В действителност по част от сигналите се установиха и данни за престъпления, които не са извършени от лица, заемащи висша публична длъжност и тези сигнали отново са изпратени по компетентност на съответните районни и окръжни прокуратури в страната. Отделно от тези 450 сигнала, органите на Дирекцията по чл. 16, ал. 2 извършиха проверки и по над 250 постановления на специализираната прокуратура. Трябва да кажа, че тук по голяма част от постановленията проверките бяха извършени задълбочено и се установиха данни за престъпления, по които прокуратурата образува досъдебни производства и сега резултата ще трябва да очакваме от органите на прокуратурата по тяхна преценка кога ще бъдат предприети действия по привличане на лицата като обвиняеми.
Отделно от това, което е възложила прокуратурата като извършване на проверки, органите на Дирекцията по чл. 16, ал. 2 извършиха и над 50 оперативни издирвателни мероприятия по възложени постановления във връзка с образувани вече наказателни производства. Вие знаете и публично известно беше, че органите на Комисията участваха и в реализации, които бяха публично оповестени, но държа да Ви кажа, че имаше и случаи, които не бяха публично оповестени.
Проверени са и редица лица, за които също е постъпила информация за неправомерни действия. Във връзка с правомощията ни да извършваме и оперативно-издирвателни мероприятия, те са на основание приетата инструкция и наредба за извършване на тези оперативни действия. Органите на Комисията извършват такива проверки с оглед разкриване на извършени корупционни престъпления от лица, заемащи висши публични длъжности.
По повод изпратените от Вашата комисия, тоест препратени към нас сигнали, по част от сигналите в действителност са извършени проверки, за което Вие сте уведомени. По една част от тях – където са установени неправомерни действия и данни за престъпления и нарушения, съответно наличие на конфликт на интереси или данни за престъпления, те са изпратени на компетентния орган. Благодаря Ви.
СИЛВИЯ КЪДРЕВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Заместник-председател, уважаеми народни представители, уважаеми гости! Като ресорен член, отговарящ по декларирането и воденето на публичния регистър на декларациите за имущество и интереси на Комисията, искам да Ви запозная с дейностите, които бяха извършени за периода от месец юни до днес.
Публичният регистър за посочения период проведе кампания по приемане и обработване на декларациите за имущество и интереси. Приети и обработени бяха 2866 ежегодни декларации. Част първа за интереси – това са декларациите на лицата, които са от обхвата и на отменения Закон и имаха задължението за подаване само на ежегодни декларации и те декларираха само Част първа „Имущество“ за предходната 2017 г.
Приехме и обработихме встъпителните декларации за „Имущество и интереси“ за общо 3568 лица, които са нови лица в обхвата на Закона. Те декларираха пред Регистъра, пред Комисията декларацията в двете части – за „Имущество“ и частта за „Интереси“. Също така обработихме и около 104 финални декларации и това са лицата, които излязоха от обхвата на Закона за периода 1 януари – 8 юни.
Декларациите бяха приети, обработени и публикувани на интернет портала на Комисията, както е разписано в разпоредбите на Закона. Декларациите бяха публикувани в две части – едната част съдържаше списъка с декларациите, които са подадени в законоустановените срокове, и списък на лицата, които подадоха извън законоустановения срок или не подадоха декларация пред Комисията. Общо 148 са лицата, които са във втория списък със закъснели и неподали декларации пред Комисията, като от тях 22 са лицата от категорията кметове, заместник-кметове, председатели на общински съвети и главни архитекти по общините. 69 са лицата, които са от категория управители и изпълнителни директори на лечебни заведения за болнична помощ. Всъщност това са основно управителите и изпълнителните директори на частни лечебни заведения и други лица от обхвата на Закона.
Списъкът с неподалите и закъснелите подали декларации е предоставен на структурата на Комисията, която извършва имотна проверка за отнемане на незаконно придобито имущество, както са разпоредбите на Закона. 121 са лицата, тъй като до останалата бройка от 148 са лица, които са закъснели да подадат декларация по отменения Закон за публичност на имуществото.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Госпожо Къдрева, има ли народни представители в този втори списък?
СИЛВИЯ КЪДРЕВА: Няма. Народните представители стриктно спазиха закона – нямаше нито закъснели, нито неподали в срок декларации. Има само един народен представител, който е от предходния парламент.
След като публикувахме, съгласно процедурите на закона, започва подготовка за извършване на проверка на всички декларации. Проверката стартира с изготвяне на писмени запитвания до всички регистри, до които Комисията има достъп за предоставяне на информация. Както по-рано съм Ви запознавала, публичният регистър има разработена електронна система на деклариране. Освен чрез пряк достъп до тези регистри, ние също изискваме информация от външните регистри, която да ни бъде предоставена в определен формат, така че да ползваме системата за подпомагане на автоматизирана проверка на част от декларациите, защото ако обхватът на Закона е около 7 хил. задължени лица, те декларират имущество и за своите съпрузи и лица, с които живеят на съпружески начала и техните ненавършили пълнолетие деца. Така бройката се удвоява и няма как един екип от около 10 човека да извърши цялостна проверка. Ние извършваме цялостна проверка на всички подадени декларации за имущество и интереси. Очаквам от външните регистри да ни бъде предоставена тази информация. Част от тях вече са отговорили, очакваме още от един регистър информация, като междувременно вече служители са ангажирани с извършване чрез пряк достъп до тези регистри на встъпителните декларации. Тази година освен имущество, служителите от регистъра ще бъдат ангажирани да извършват и проверка за конфликт на интереси.
За първи път се извършва такава проверка, защото тя ще бъде цялостна за всички подали декларации за имущество. Ще бъде извършена и проверка за конфликт на интереси. Това са основните дейности на служителите от регистъра, като съгласно административнонаказателните разпоредби сме съставили 90 акта за неподали в срок декларации. За останалата бройка ще връчим поканите за съставяне на актове.
По конфликта на интереси – общо 51 са образуваните производства по Глава осма от Закона; 63 са общо приетите решения като: 46 приети решения по същество, от които: за установен конфликт на интереси – 18 случая, без установен конфликт на интереси – 28 случая. Брой решения за прекратяване на производство – 17, брой издадени наказателни постановления – 7. Вече имаме установени случаи за конфликт на интереси – Върховният административен съд ги е потвърдил.
Идеята за антикорупционна реформа включва и уреждане на взаимодействия между отделните структури на Комисията. Публичният регистър е ангажиран с приемането на декларациите и тяхната обработка съгласно новата разпоредба. Анализът от декларацията отива в структурата, която е за противодействие на корупцията. Тези лица, които не са подали в срок декларации, са предоставени на структурата по отнемане на незаконно придобитото имущество. Благодаря Ви.
АНТОАНЕТА ЦОНКОВА: Господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители, колеги, гости! Аз ще отчета дейността по отнемане на незаконно придобито имущество от януари 2018 г., защото Законът за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество влезе в сила на 23 януари 2018 г. От януари до 20 септември 2018 г. Комисията е внесла 145 искания за налагане на обезпечителни мерки от съда. Съдът ги е допуснал и стойността на поисканото за възбрана и запор имущество, възлиза на 262 млн. 453 хил. лв. – това са решения, които Комисията е взела и по трите закона, по които ние работим –от 2005 г., от 2012 г. и по настоящия от 2018 г.
През този период от началото на годината до сега, Комисията е спечелила общо 19 дела с влезли в сила решения. По тези 19 дела съдът е отнел в полза на държавата имущество в размер на 10 млн. 839 хил. 060 лв. Загубили сме две дела към този момент. Надявам се да останат и толкова до края на годината.
Това са едни сухи цифри, които сега Ви съобщавам, затова съм помолила да се извадят от решенията на съда и имуществото, което е присъдено в полза на държавата – общо 58 недвижими имота от които: апартаменти – 11 броя: 8 – в град Варна; 2 – в град София; 1 – в град Банско. Магазини 3 броя: в град Варна – офиси 2 броя в град Сандански; стопански сгради – 9 броя. Следва да бъде отнето една втора от тях – тоест една втора от тези 9 броя стопански сгради, които се намират в град Ямбол; 2 броя складови помещения в град Сливен; УПИ-та – 6 броя в цялата страна; ниви – общо 12 броя, които възлизат на 87 дка, и една къща в Долни Дъбник.
Отнети са в полза на държавата общо 23 броя моторни превозни средства. От плавателните съдове – засега е само една лодка. Тази година – златни предмети на стойност 312 хил. 053 лв., накити и златни монети и кюлчета. Парични средства, които са преминали през банкови сметки, възлизат общо на 8 млн. 863 хил. 037 лв. Това е имуществото, което съдът е отнел в полза на държавата. Да се надяваме, че НАП ще успее да събере за обществото ни това имущество. Благодаря.
ПЛАМЕН ГЕОРГИЕВ: Това, което отчете госпожа Къдрева като резултат, че е в конфликт на интереси, е за периода откакто е структуриран новият състав на Комисията, но понеже Законът действа от януари, затова аз не Ви подведох, като казах – от януари.
ПЛАМЕН ЙОЦОВ: Уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми гости! Благодаря за възможността да Ви представя дейността на дирекция „Превенция на корупцията“. Нейната цел е установяване и елиминиране на причините и условията за корупция чрез развиване и прилагане на системи от подходящи мерки. Едно от направленията е „Методологично осигуряване, анализи и мерки“. Там се набляга предимно на аналитичната дейност, като се работи предимно по нови проекти и проекти от предходни години. Тези проекти са разработвани в Центъра за противодействие на превенцията и корупцията. Резултатът от тези проекти е видимо положителен.
В тази дирекция продължава работата по съвместни проекти със Съвета по сигурност и МВР. Представители на Комисията работят в работната група „Европа 2020“. Представители на дирекцията участват и в изготвяне на Четвърти национален план на България в рамките на Глобалната инициатива „Партньорство за открито управление“. Направени са няколко предложения, които предстоят да бъдат обсъдени преди окончателното приемане на Националния план.
Във връзка с изпълнение на задълженията по чл. 31 от Закона на Комисията са събрани обобщения и анализи на данни от министерства и областни управители относно изпълнението на антикорупционни политики за 2017 г., както и на планираните антикорупционни мерки за 2018 г.; нови антикорупционни планове за министерствата и второстепенните разпоредители с бюджетни кредити за 2018 г. за съответствието им с утвърдените от Националния съвет по антикорупционни политики; насоки за съставяне на антикорупционни планове за 2018 г.
Изготвено е техническо предложение за структурата и съдържанието на единен информационен антикорупционен портал за споделяне на обмен на информацията и добри практики, като приложението е част от електронната страница на Комисията.
В изпълнение на чл. 33 от Закона, своевременно са изготвят отговори по постъпили въпроси за предварителни консултации за изменение и допълнение на Закона за административните нарушения и наказания.
В периода са изготвени и два анализа по конкретни случаи по искане на дирекция „Противодействие на корупцията“ с предложения за мерки.
Друго направление в дирекцията е „Координация, взаимодействие и съгласуване“. По тази линия съгласуваме законопроекти, изготвяне от органи на изпълнителната власт за идентифициране на слабите места и празноти; изготвяне на предложения за отстраняване на причини и условия за корупция, както и анализ и оценка на законодателството за наличие на корупционен риск. През периода са съгласувани общо 49 законопроекта, от които са направени 85 бележки и 110 предложения. Към момента са възприети 33 от направените предложения. Комисията е информирана за неприемането на три предложения, а за останалите се очаква информация от органите на изпълнителната власт за приемането или неприемането им, като трябва да бъдат посочени мотиви затова.
По изпълнение на проекти, програми и обучение в Комисията е извършено проучване на възможности за реализиране на програми за антикорупционно обучение във висши учебни заведения, училища и детски градини, както и практики, свързани с провеждане на антикорупционно обучение.
През месец юли 2018 г. са сключени три административни договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Добро управление“ по процедура „Специализирано обучение за централната администрация“. Целта на проекта е повишаване на експертния капацитет на Комисията.
ПЛАМЕН ГЕОРГИЕВ: Във връзка с антикорупционното обучение ние проведохме среща с министъра на образованието и имаме съгласие. На 10 октомври организираме кръгла маса на високо ниво с подкрепата на Фондация „Конрад Аденауер“, където ще поканим лектори от България и от чужбина. Лекциите ще бъдат именно на тази тема, защото при тях има вече такова антикорупционно образование. С министъра на образованието сме разговаряли и аз го уверих, че ние, в партньорство с Вашата комисия, имаме много идеи. Предстои изработване на конкретни материали – учебни листовки, насоки, които да се раздадат на децата, за да може същите да бъдат внедрени в обучението. Планът е от V до VIII клас да бъде въведено това антикорупционно образование.
Отделно от това в момента готвим и пилотно въвеждане на антикорупционно обучение. Имаме идеи и работим с няколко неправителствени организации за антикорупционно обучение още в детските градини, като са проведени разговори с кмета на Перник и е изразено пълно подкрепа и съгласие. Идеята е да го въведем пилотно. Материята е доста деликатна – това са много малки деца. Вероятно това ще е чрез песни, рисунки, които разработваме заедно с неправителствени организации. Искаме да опитаме да въведем в някои детски градини такова антикорупционно обучение, като всичко трябва да бъде направено на много високо експертно ниво, защото това са много малки деца. Резултатите от това антикорупционно обучение ще се видят след доста години. Ние не сме пионерите в тази дейност, в почти всички европейски държави има такова антикорупционно обучение. Нивата са различни – дали ще е училище, дали ще е детска градина – но много усилено работим в тази насока.
Продължаваме да настояваме за нашето ползотворно сътрудничество с Вас в тази област, защото и документът, с който бяхме запознати, също даде основни насоки и беше много полезен в тази дейност.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Имате пълната подкрепа от страна на членовете на нашата комисия за тази инициатива. Стратегията, която ние приехме, е изцяло в посока усилията на КПКОНПИ и желанието на Министерство на образованието да бъде въведен като предмет или извънкласна форма на обучение, или въобще темата „антикорупция“ да бъде поднесена на вниманието на учениците.
Ние също имахме конкретни предложения. Радвам се, че идеята за формиране на антикорупционно мислене още от най-малка възраст – детски градини, начални класове – е възприета, включително и от представители на различни общини.
При срещите ни с Министерство на образованието разбрахме, че засега идеята е в посока извънкласни форми на обучение, В така наречените „СИП-ове“ – свободно избираеми предмети. Може би в бъдеще, когато имат и учебници, и допълнителни материали, това задължително трябва да става не само с участието на педагози и детски психолози, а и с участието на експерти от Вашата комисия, за да бъде професионално и в същото време достъпно поднесена тази специфична материя.
По отношение на законодателни инициативи нашата комисия може да бъде проводник за промени. Ние работим екипно и нямаме политически противоречия.
След приемането му от нашата комисия ще предоставим на председателя и на ръководството на Народното събрание доклада от изслушването. Такъв доклад ще бъде приеман от Народното събрание веднъж годишно, на във Ваш интерес е парламентарните групи да са наясно с Вашите резултати.
Колеги, имате думата за въпроси.
СПАС ГЪРНЕВСКИ: От изнесеното ни прави впечатление, парламентът правилно е обединил няколко структури в едно.На миналото заседание на комисията коментирахме как да протичат нашите заседания, за да получаваме необходимата информация. Нашата дейност ни обединява. Предстои Ви ситуиране надолу – по места, по области. Трябва да уточним срок, през който да се събираме на такива срещи. По упоменат в нашите правила срокът е три месеца. Всички трябва да повярваме, че има воля за борба с корупцията. Можем да го направим, когато сме заедно, обединени и вървим в една посока. Това, което не е станало 30 години, сега трябва да стане много бързо, за да ни повярват хората.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Г-н Георгиев, моля да се спрете на процедурата по окомплектоването на регионалните звена.
ПЛАМЕН ГЕОРГИЕВ: Регионалните звена са бившите звена на Комисията за отнемане на незаконно придобитото имущество. Те са обезпечени с кадри. Планираме след попълване състава на Дирекцията за противодействие на корупцията (бившата от ДАНС, която се вля) да ситуираме в областните звена агенти, които да отговарят на местно ниво. Иначе ни се налага да се пътува много често. Хубаво е да има на местно ниво хора в апелативните райони – София, Пловдив, Варна, Бургас и В. Търново. Впоследствие ще се прецени дали да има такива хора в районите със засилени данни за корупционна активност. Трудно е назначаването на такива служители, защото сме заложили сериозни изисквания. Предстои назначаването на първите хора в софийската структура – двама-трима души. Трябва да подберем подходящи хора, за да не рискуваме да има изтичане на информация.
Досега само тази структура (от ДАНС) имаше регионални звена. Останалите пет органа, които се вляха в новата комисия, бяха изцяло ситуирани в София.
СЛАВИ НЕЦОВ: Какво е състоянието със сградния фонд?
ПЛАМЕН ГЕОРГИЕВ: Беше подготвено Постановление на МС, с което ни се предоставят от 1 до 4 етаж на сградата на бившата БОРКОР, която сега е част от Комисията. Това е сградата срещу църквата „Св. Неделя“ – до Министерството на здравеопазването. Там на последните два етажа е Комисията за контрол на СРС. Останалите 4 етажа щяха да бъдат предоставени още миналата седмица, но в последния момент председателят на ВАС оттегли съгласието си. Следва отново да се извърши процедурата без техните три стаи. Преместването ще се забави около месец. Тази сграда няма да може да събере цялата комисия, но бившата Комисия за конфликт на интереси, която се ситуира в областната управа, ще бъде преместена. Двете сгради са на 100-тина метра една от друга. Това е по-добре, защото сега сме в 5 сгради. Имаме съгласие от бившия министър на вътрешните работи – те ще предоставят техните етажи за ползване от Комисията, а ние ще им предоставим сега ползваната сграда от нас. Сега започва ремонт на сградата на бившия Нотариат, която е предоставена на Комисията. Тя ще поеме почти цялата комисия и евентуално ще ползваме още една сграда.
Регистърът ще продължи да пребивава в сградата на Сметната палата. Ще минем от 7 на 4 сгради, а след ремонта на бившия Нотариат ще ги сведем до 2.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Как работите с инспекторатите на отделните министерства и с Главния инспекторат. Има ли сигнали от тях, постъпили при Вас?
ПЛАМЕН ГЕОРГИЕВ: Сигналите от инспекторатите бяха два, от две министерства. Работим с тях, защото те ще проверяват декларациите на местно ниво. Присъствахме на форуми, организирани по местата на инспекторатите. Обяснихме им какво трябва да се проверява. Предстои приемането на Наредбата за проверка, която да извършват инспекторатите. Има много питания. Ние сме отговорили на всяко. Отговорихме на много писма, имаше и много телефонни обаждания. Дали сме указания как трябва да бъдат извършвани проверките от инспекторатите по места. Сигналите от тях са малко – очевидно не са установени много нарушения.
СИЛВИЯ КЪДРЕВА: Моите служители ме уведомяваха, че имат по 500 обаждания на ден. Положихме много усилия, за да премине гладко декларирането, което е за 148 хил. лица. Поехме инициативата да подпомагаме инспекторатите. Организирахме срещи с тях. Целта беше да уеднаквим практиката по декларирането. След това консултирахме изготвената от МС Наредба за извършване проверки на декларациите за имущество и интереси. Там също искаме да въведем единен подход.Насочихме, че проверка е хубаво да се стартира по сигнали и фокусът да е към онези структури в институциите, където служители оперират с бюджетни средства – дирекциите по ЗОП и работещите с европейски средства. Поискахме да бъде включен контрол на качеството на проверката. Служителите от инспекторатите и от комисиите трябва да осъзнаят, че носят отговорност за съхранението на тази информация.В постоянен контакт сме с Инспектората към МС, за да оказваме максимално методическа помощ.
ПЛАМЕН ГЕОРГИЕВ: На тези 148 лица, които не са подали декларации, ще бъде извършена проверка за незаконно придобито имущество. Това са кметове, общински съветници, лица от високите етажи на властта. Преди за неподадена декларация имаше глоба, а сега освен глобата и административното наказание започва проверката за незаконно придобито имущество. Това е силна мярка за подкрепа на прозрачността.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Моля при следващи изслушвания да дадете информация докъде е стигнала тази проверка. Публичността относно неподалите декларации ще бъде най-ефективната мярка.
Моля да ни информирате за Вашите отношения със сродни организации от държави в Европейския съюз и извън него.
ПЛАМЕН ГЕОРГИЕВ: Осъществяваме активно международно сътрудничество – по линия на международните институции, в които членуваме. В началото на октомври ще бъда в Прищина, където се събират ръководителите на всички балкански антикорупционни институции. Там ще представим нашата работа, защото Вие създадохте уникален модел с този закон. Такава институция – независима, неподчинена на никоя от властите, дължаща отчет само пред парламента, няма почти никъде в Европа.
През октомври има още две срещи, в които ще участваме аз и г-жа Къдрева. На друга среща ще присъстваме с г-н Славчев. Продължава сътрудничеството ни с експерти от Великобритания. Те посетиха нашата комисия преди няколко месеца, защото макар да са имали там гражданска конфискация, при тях не действал принципът на необяснимото богатство, а при нас той действа от 2012 г. Наши експерти постоянно са канени на различни форуми, където да представят българския модел.
Следващата седмица с помощта на американското посолство започва обучение на наши служители. Те предоставят лектори по теми, по които ние имаме интерес, защото при нас има нова дирекция – „Управление на обезпеченото имущество“. Проведох срещи с френския и румънския посланик, където се управлява обезпеченото имущество. Имаме договорка наши служители от новата дирекция да посетят Франция. Чакаме потвърждение и от Румъния.
Интересът към работата на нашата комисия е голям. Няма врата, на която да сме почукали и да не се е отворила, а и ние ги подпомагаме с опита, който сме изградили.
СИЛВИЯ КЪДРЕВА: На срещата „Страни срещу корупцията“ към Съвета на Европа предстои да бъдем запознати с петия кръг на мониторинг за борба с корупцията сред лицата, заемащи висши публични длъжности. Четвъртият кръг премина без препоръка. Предстоят ни преговори за сключване на споразумения между страните от Европа за обмен на данни при извършване на проверките за имущество и интереси.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Други въпроси? Няма.
Благодаря на нашите гости за дадената ни днес информация.
Докладът от това изслушване ще бъде даден на ръководството на Народното събрание. Пожелавам Ви успешна работа до следващото виждане! (Гостите излизат.)
По
ВТОРА ТОЧКА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД
Предлагам следващата седмица пак да направим заседание на комисията, което ще бъде съвсем кратко, защото имаме основно само сигнали. През следващите две седмици ще отсъствам поради командировки. Ако сте възпрепятствани следващия четвъртък, по-нататък ще направите заседанието без мен, председателствано от някой от зам.-председателите.
МИГЛЕНА АЛЕКСАНДРОВА: Нека да го направим в почивката.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Не знам дали ще е удобно, защото разглеждаме сигнали с имена. Можем обаче да направим заседанието в другата сграда от 14 до 14,30 ч., веднага след заседанието.
СЛАВИ НЕЦОВ: По-добре е да бъде от 11,30 ч.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Ще го направим в удобно за Вас време.
Приемате ли предложението докладът от това изслушване да бъде предоставен на ръководството на Народното събрание – на председателя и заместник-председателите, които са от различни парламентарни групи? Възражения? Няма. Ще го качим и на сайта на Комисията.
СПАС ГЪРНЕВСКИ: Съгласни сме.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Добре.
Закривам заседанието.
(Закрито в 17,30 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Борис Ячев
Стенограф:
Карамфил Матев