Комисия за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика
Изслушване на ръководството на КПКОНПИ на основание чл. 8а от Вътрешните правила на Комисията.
ПРОТОКОЛ
№ 39
На 6 декември 2018 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Изслушване на ръководството на КПКОНПИ на основание чл. 8а от Вътрешните правила на Комисията.
2. Разни.
Заседанието бе открито в 16.03 ч. и ръководено от председателя господин Борис Ячев.
Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията, и на гостите, се прилагат към протокола.
* * *
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Колеги, откривам днешното заседание на парламентарната Комисия за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика.
По предварително изпратения Ви дневен ред има две точки: (Изчита дневния ред.)
Колеги, имате ли предложения към проекта за дневен ред? Нямате.
Моля да го гласуваме.
Дневният ред е приет с мнозинство.
Уважаеми колеги, съгласно приетите Вътрешни правила на нашата комисия днес сме поканили за изслушване членовете на Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество. Това е във връзка с чл. 8а от нашите правила. Това е второто поред изслушване на дейността на Комисията, което се прави от нашата парламентарна комисия.
Да кажем „Добре дошли!“ на нашите гости: господин Пламен Георгиев – председател, господин Антон Славчев – заместник-председател, господин Пламен Йоцов – член, госпожа Силвия Къдрева – член, и госпожа Антоанета Цонкова – член на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество.
По точка първа:
ИЗСЛУШВАНЕ НА РЪКОВОДСТВОТО НА КПКОНПИ НА ОСНОВАНИЕ ЧЛ. 8А ОТ ВЪТРЕШНИТЕ ПРАВИЛА НА КОМИСИЯТА.
Заседанието е открито. Ако се наложи да говорим с конкретна информация или да разглеждаме сигнали, които съдържат и лични данни, ще се наложи да закрием заседанието за граждани и медии.
Колеги, от първото и до момента последно изслушване на членовете на Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобито имущество минаха три месеца. В този порядък съгласно нашите вътрешни правила провеждаме изслушване. С докладите от нашите изслушвания се запознава Председателският съвет, ръководството на Народно събрание. По този начин информацията достига до всички парламентарни групи както чрез Вас, като членове на Комисията, така и чрез ръководството на сегашния парламент. Така ще бъде и след днешното заседание, когато протоколът от изслушването и докладът на колегите от КПКОНПИ ще бъде предоставен на ръководството на Народно събрание и съответно на парламентарните групи в парламента.
Като начало искам да дам думата на господин Пламен Георгиев – председател на Комисията, който да направи своето изложение, разбира се, с помощта и на своите колеги. След това, колеги, ще зададете уточняващи и конкретни въпроси във връзка с някои от казусите. Знаете, че съгласно нашите правила не можем да се фокусираме върху конкретни казуси и имена или такива, по които в момента текат оперативни действия.
Заповядайте, господин Георгиев.
ПЛАМЕН ГЕОРГИЕВ: Благодаря Ви.
Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Първо, искам да благодаря за поканата да бъдем изслушани в края на годината, защото това ни дава възможност да отчетем пред Вас резултатите от дейността на нашата комисия. Тъй като е краят на годината, това ще е почти като отчетен доклад на Комисията за постигнатите резултати.
Ако не възразявате, моите колеги ще представят резултатите от работата си по съответните ресори.
Аз бих искал съвсем накратко да кажа някои неща във връзка с нашата работа и международно сътрудничество.
За работата ще бъда съвсем лаконичен, тъй като всеки от тях ще представи пред Вас резултатите. В абсолютно всички сектори имаме огромен ръст и това ще се види от цифрите. Помолил съм колегите да направят сравнение с миналата година и като брой искове за отнемане на незаконно придобито имущество, и брой установени конфликт на интереси – много, много пъти в повече, отколкото са резултатите от предходната години. Колегите ще Ви запознаят с тях и мисля, че самите числа ще разкрият сами за себе си, че за тази година, дори още незавършила, резултатите на нашата комисия са много сериозни.
Както вече Ви информирах при предишното изслушване, в кратки срокове успяхме да приемем множество актове, които уреждат както устройството и дейността на Комисията, така и взаимодействието ѝ с други държавни органи и институции.
От началото на месец август с решение на Комисията бяха приети също така много важни правила за провеждане на проверките за почтеност. И при предишната среща с Вас имах възможност да споделя, че тогава разработвахме тези правила. Сега не само ги приехме, но вече текат проверки за почтеност в Комисията, защото за нас е изключително важно да знаем, че в нея работят единствено доказани професионалисти, минали съответните проверки за интегритет, защото само такива хора би трябвало да извършват проверките в Комисията.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Текат ли още?
ПЛАМЕН ГЕОРГИЕВ: Почти са приключили. С моя заповед от началото на миналия месец започна извършването на тези проверки, но хората са доста – над 300 души работят в Комисията. Проверките са в ход, като към настоящия момент са почти приключили. До 21 декември е крайният срок, тоест до края на годината всички проверки за почтеност ще бъдат приключени. Резултатите от проверката ще бъдат обобщени в специален доклад, който да бъде представен на вниманието и на Вашата комисия.
Вероятно знаете, че неиздържането на тези проверки за почтеност е основание служителите да бъдат освободени от Комисията. Ясно е защо това е заложено в Закона, защото само и единствено колеги, които преминат проверките за почтеност, е редно да продължат работата си в Комисията.
Тази година бяха предприети необходимите действия и беше разменена кореспонденция със Секретариата на Европейските партньори срещу корупцията и Европейската мрежа от звена за контакт срещу корупцията, накратко са ЕПАК (epac) и И ЕЙ Си Ен (eacn) във връзка с кандидатстване за членство в съответните мрежи от страна на Комисията и през месец октомври 2018 г. българската Антикорупционна комисия на 18-ата Конференция на тези две мрежи в град Руст беше приета единодушно като член на тези две антикорупционни мрежи.
Същия месец участвах и в регионалната антикорупционна конференция на тема „Постижения, предизвикателства и перспективи“, организирана от Антикорупционната агенция на Косово, в сътрудничество с посолството на Конфедерация Швейцария и Програмата на ООН за развитие. На тази конференция имах възможност да се срещна с представителите на всички балкански антикорупционни институции и беше обменен опит и готовност за бъдещо сътрудничество. И на двата форума с кратки презентации запознах колегите с новия закон, какво върши Комисията, правомощията на Комисията, за да знаят партньорите ни от чужбина какво правим и да можем да си сътрудничим наистина ползотворно.
Участвах също така и в конференция на високо равнище на тема „Укрепване на прозрачността и отчетността за осигуряване на почтеност. Обединение срещу корупцията“, която се проведе в град Шибаник, Хърватска. Конференцията беше организирана от Министерството на правосъдието на Хърватска в рамките на Хърватското председателство на Комитета на министрите на Съвета за Европа в сътрудничество с групата държави срещу корупцията ГРЕКО.
Съвсем накратко ще кажа няколко думи за успешното изпълнение на един проект, който осъществихме съвместно с Фондация „Конрад Аденауер“, с тяхна подкрепа. На 10 октомври организирахме провеждане на конференция на тема „Антикорупционно образование – ефективен инструмент за превенция на корупцията“. Тук използвам възможността да благодаря всъщност на Вашата комисия и лично на председателя на Комисията господин Ячев, който като лектор взе участие в тази среща на високо ниво. Участваха също така представители на Министерството на образованието и науката, на висши учебни заведения, неправителствени организации. Смятам, че успяхме да постигнем целта, която си бяхме поставили, а именно поставихме проблема на вниманието на нашето общество и започнахме дебати по тази чувствителна тема – антикорпуционното образование в страната, което реално към момента отсъства.
По друга добра идея – за образованието в детските градини, по тази тема също поставихме добро начало. Потърсихме съдействие на неправителствени организации, експерти психолози. Вече бяха проведени срещи с експерти психолози от неправителствени организации, които имат богат опит от работата с малки деца и с тях обсъждахме отново проекти в тази връзка. За наша радост срещнахме разбиране и пълно съдействие и от неправителствения сектор.
Накрая бих искал да се спра на един друг, смятам много голям успех в нашата работа: буквално днес получихме писмо от синдиците на Корпоративна търговска банка, в което ни благодарят, цитирам: „за успешното ни съвместно сътрудничество по отношение връщането в полза на законните притежатели на заграбеното от недобросъвестни лица имущество“. Писмото е във връзка с първоинстанционно решение, което подлежи на обжалване в Софийски градски съд, с което се постановява, че една от люксембургските офшорни компании получила и невърнала кредит в размер на 125 млн. евро от Корпоративна търговска банка, трябва да възстанови тази сума за попълване на масата на несъстоятелността. Също така в писмото на синдиците се подчертава очакването това да е първата от многото спечелени битки със съвместните усилия и експертиза. Ние бяхме подпомагаща страна в това дело и мисля, че този успех се дължи, на първо място, на синдиците, но на второ място – и на нас. Търговското дело е по определен иск от синдиците на КТБ срещу люксембургско еднолично дружество с ограничена отговорност с правно основание чл. 60а от Закона за банковата несъстоятелност. Както казах, ние сме конституирани като трета, подпомагаща страна на синдиците. След решението на СГС, което, разбира се, не е окончателно, дружеството е осъдено да заплати на КТБ сумата от 125 млн. евро, представляваща трансформирано имущество с произход КТБ АД. Ясно е, че тези пари в крайна сметка ще влязат в държавата, разбира се, ако се стигне до окончателно решение, защото знаем, че държавата е най-големият кредитор на Корпоративна търговска банка. Мисля, че с това постановено решение, което е изцяло в подкрепа на предявения от нашата комисия иск срещу Цветан Василев и свързаните с него физически и юридически лица, по този начин с това решение косвено се доказва, че и нашият иск, който е за много по-голяма сума, има своята основателност и адекватност. Конкретно в частта по отношение на тази сума нашата комисия също има претенция. Ако решението влезе окончателно в сила, искът ще бъде оттеглен, защото тези пари ще са спечелени по друго дело и няма как два пъти да бъдат предявени. Ние обаче, като страна по това дело, също имаме заслуга за този междинен положителен резултат.
Господин Председател, ако позволите, да дадем думата на членовете на Комисията да докладват по своите ресори?
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря, господин Георгиев.
Да, разбира се, заповядайте, колеги.
АНТОН СЛАВЧЕВ: Господин Председател, уважаеми членове на Комисията! Моля за Вашето позволение да отчетем дейността и по линия на противодействие на корупцията.
Както знаете, съгласно Закона, в Комисията съществува дирекция, която съгласно своите правомощия осъществява дейност по противодействие на корупцията чрез разкриване на деяния на лица, заемащи висши публични длъжности, които са относими към престъпленията, свързани с подкуп, и други такива деяния.
В началото на периода от последното ни изслушване при Вас са постъпили 179 сигнала, в които се съдържат данни за корупционни действия на лица, заемащи висши публични длъжности. Общо от началото на годината сигналите са 626, като 179 са за последното тримесечие. От общия брой 626 сигнала са приключени 500 такива, в това число за изтеклия период са приключени 99. При работата по тези сигнали при 30 от тях са установени данни за извършени неправомерни деяния от лица, заемащи висши публични длъжности, и съгласно нашите правомощия и задълженията ни по Закон тази информация е предоставена на органите на прокуратурата. Това е по линия на работата със сигналите.
В тази връзка, от началото на годината от прокуратурата са постъпили 335 постановления за извършване на проверки, за изтеклия период от последното ни изслушване те са 94. Общият брой на приключените е 241. Продължава работата по около 100 възложени прокурорски проверки. В тази посока да допълня, че продължаваме работата и по 100 сигнала от общия брой получени от началото на календарната година и извършваме оперативно-издирвателни мероприятия.
Това, което може би ще представлява интерес и за Вас, от съвместните ни действия с прокуратурата по случаи, по които са постъпили данни, или от оперативно-издирвателните ни мероприятия, са две успешни реализации, които станаха публично известни. Едната е от края на месец септември и касае длъжностни престъпления на магистрат от Софийска градска прокуратура, извършени в предходен период като районен прокурор на общински район в държавата.
Другият случай, който стана медийно известен и беше сведен до Вашето знание, беше реализацията на 29 октомври по отношение на Държавна агенция за българите в чужбина, където бяха извършени наистина голям брой оперативно-издирвателни мероприятия. Беше работено с над 100 лица, бяха експлоатирани и специални разузнавателни средства. Вследствие на тази дейност на органите на Комисията прокуратурата прецени, че има налице достатъчно доказателства, за да привлече като обвиняеми лица, които бяха сформирали организирана престъпна група, която срещу неправомерно заплащане към длъжностните лица издаваше удостоверения за произход.
Впоследствие пак във връзка с получена оперативна информация, и то от лице, заемащо ръководен пост в органите на Комисията, постъпи информация за наличие на парична сума в едно от лицата, участници в тази престъпна група. Вследствие на тази информация беше установена сума от над 500 хил. лв., придобита от престъпната дейност на тази престъпна група. Това мога да Ви изложа накратко съгласно компетентността на органите на Дирекцията за противодействие на корупцията.
По отношение на конфликта на интереси, бих искал, както и председателят на Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобито имущество каза, ще направя сравнение за постигнатите резултати между миналата и тази година от служителите, които осъществяват действия по установяване на конфликт на интереси.
Обърнете внимание на цифрите. Броят образувани производства за тази година е 108 спрямо образуваните миналата година 240, но миналата година за цялата година имаме установени 3 конфликта на интереси, а за тази година до момента са 27 броя конфликт на интереси, 5 от които са за периода от последното ни изслушване. Може сами да направите извод при 108 образувани производства за повишаване качеството на работата и резултатът е налице. Силно се надявам за бъдеще да има такова действие, че да не установяваме толкова много конфликт на интереси с оглед спазването на Закона.
Това накратко мога да Ви изложа. Благодаря за отделеното време.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: И аз благодаря, господин Славчев.
Заповядайте, госпожо Къдрева.
СИЛВИЯ КЪДРЕВА: Благодаря, господин Председател
Уважаеми господин Председател, уважаеми заместник-председатели, уважаеми членове на Комисията! Воденият от мен ресор по системата на деклариране, чрез която се осигурява публичност и прозрачност на имотното състояние на лицата, заемащи висши публични длъжности, съгласно обхвата на чл. 6, ал. 1 от Закона, за последното тримесечие или за периода от последното ни отчитане, екипът на публичния регистър беше натоварен с извършване на проверката на декларациите за имущество и интереси, подадени пред Комисията.
Проверката започна с встъпителните декларации, която се извършва за около 3576 лица, включително техните съпрузи и лицата, с които те се намират във фактическо съжителство на съпружески начала, и ненавършилите пълнолетие деца. Тази проверка на встъпителните декларации се извършва чрез пряк достъп до външните регистри, като Имотен регистър, Търговски регистър, КАТ, както и до други държавни регистри, пред които декларираните данни предстоят на обявяване или вписване.
Към момента инспекторите от публичния регистър извършват проверката и на ежегодните декларации, която обхваща 5116 задължени лица, отново включително техните съпрузи, както и лицата, с които се намират във фактическо съжителство на съпружески начала, и ненавършилите пълнолетие деца. Тази проверка се подпомага, тъй като броят на лицата е много голям, чрез специализиран софтуер на Комисията.
Проверка се извършва и на подадените финални декларации. Тя е за около 400 задължени лица, отново за съпрузите, за лицата, с които се намират във фактическо съжителство на съпружески начала, и ненавършилите пълнолетие деца. В цялост, служителите, инспекторите от публичния регистър са натоварени с извършване на проверка на повече от 9000 задължени лица.
Проверката е на етап към приключване. Остава извършване на проверка на банковата информация, за която в момента осигуряваме достъп както до Централния кредитен регистър, така и искания за разкриване на банкова информация. Очакваме проверката да приключи в законоустановения срок.
Предвид изискванията на Закона се наложи надграждане и оптимизиране на електронната система за деклариране, за да може да се обработва, проверява и публикува цялата информация, свързана с декларирането. За тази цел са проведени срещи за споделяне на опит и подкрепа с водещи експерти от Европейската комисия и други антикорупционни експерти с необходимата експертиза в антикорупционната сфера.
Бяхме ангажирани също така с изготвянето и предстои да бъдат утвърдени указания за извършване на проверката на декларациите, както и критериите за анализа им на базата на практиката на Организацията на Обединените нации и най-добрите европейски практики.
Продължаваме и с приемането на встъпителни и финални декларации за лицата, за които сега възниква това задължение.
Служителите от регистъра подготвиха обобщена информация, свързана с административнонаказателната процедура за тези задължени лица, спрямо които е приложена административно-наказателна отговорност за неспазване на сроковете за подаване на декларации, както и за тези от тях, за които следва да бъде приложена разпоредбата на Закона за извършване на проверка за отнемане на незаконно придобито имущество. Списъкът се отнася за 123 лица, които не подадоха в срок декларациите си за имущество и интереси.
Предприети бяха и действия за унищожаването на архивираните имуществени декларации и уведомления, като е изготвен акт за унищожаването на тези с изтекъл срок на съхранение, съгласно действащата нормативна уредба.
Поименният списък на лицата, подали през 2007 г. имуществени декларации и уведомления съгласно отменения Закон за публичност на имуществото на лица, заемащи висши държавни и други длъжности, съдържа 7416 броя декларации.
С натрупания опит активно участвахме и в изготвянето на новата Наредба за организацията и реда за извършване на проверките на декларациите за установяване на конфликт на интереси, приет от Министерския съвет. Наредбата цели да създаде уеднаквен ред за извършване на проверките на декларациите на служителите в администрациите на изпълнителната власт, местната власт и на други органи, така че да бъде осигурена защитата на личните данни и застъпената информация, доколкото това е възможно.
Приоритет на Комисията е да осигури правилното прилагане на Закона както за лицата, заемащи висши публични длъжности, така и за служителите от държавната администрация.
Накратко това е свършената от инспекторите на публичния регистър работа за изминалите около три месеца.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря, госпожо Къдрева.
Госпожо Цонкова, заповядайте.
АНТОАНЕТА ЦОНКОВА: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми колеги, уважаеми гости! Голямо удоволствие за мен е да отчета дейността на органите по отнемане на незаконно придобито имущество.
Както знаете, ние прилагаме закони от 20054, 2012 и 2018 г., така че работим по всички започнати и недовършени проверки, започнати и незавършени пред съда дела, както и вече сме стартирали и сега ще отчета първите ни резултати по последния закон от 2018 г.
За отчетния период от 20 септември, когато имахме удоволствието да се видим, до сега сме приели решения за образуване на производства и внасяне в съда на искания за допускане на обезпечителни мерки по общо 43 производства, като стойността на бъдещите искове по тези 43 производства е в размер на 53 млн. 407 хил. 309 лв. Също така сме внесли 67 мотивирани искания пред окръжните съдилища в Република България, като общата стойност на тези искове е 63 млн. 511 хил. 692 лв. 96 ст.
За трите месеца сме спечелили две дела, като общата стойност на присъденото в полза на държавата е 1 млн. 562 хил. 517 лв. Какво представлява това имущество по решенията на съда? Това са общо: 1 бр. апартамент в гр. Габрово, магазини 5 броя – два във Варна, два в Айтос и 1 в Бургас, кафе-сладкарница в град Карнобат, жилищна сграда на 4 етажа, отнели сме една шеста идеална част от нея, дворно място от 6 дка, три броя УПИ в град Трявна, ниви – общо 55 дка, овощни градини – 4 дка, неурегулирани поземлени имоти – 5 броя, общо 217 дка, моторно превозно средство – един брой, вземания от трети лица в размер на 70 хил. лв. и парични средства общо в размер на 224 хил. лв.
Както председателят спомена, искам да подчертая и работата, която около 200 инспектори, икономисти и юристи свършиха. Това е показателно като резултат, тъй като за миналата година Комисията е приела 101 решения за обезпечаване на имуществото. Към този момент те са 75% повече, тоест сме взели 176 решения. миналата година сме предявили 95 искове, сега те са с ръст 50% или общо 141 броя. Прекратените производства, защото има и такива, когато не сме установили несъответствие, за миналата година са били 125, сега са 361 и се надяваме до края на годината да достигнем ръст от 200%.
Ще имам удоволствието при следващата среща да отчета и годишните резултати, като цифрите тум ще бъдат много по-големи, защото сега акцентирах върху това, което Вие сте задали като дневен ред, за да не Ви утежнявам с цифри.
Стартирали сме и последната си дейност по Закона, която представлява управление на обезпеченото имущество. Това за нас е изключително отговорно. Осъзнаваме значимостта на тази дейност и затова полагахме усилия да създадем регистър, който да отговаря на всички видове актуално имущество, което сме обезпечили. Предвидили сме и такива, с които можем да се сблъскаме в нашата работа. Ще имате възможност да го видите. Този регистър вече е факт, приет е от Комисията, в момента се попълва.
Всичкото обезпечено имущество още с първия закон от 2005 г. стои като такова, защото знаете, че по първия закон чакаме влязла в сила осъдителна присъда и има много дела, които водим и чакаме произнасяне на наказателния съд с окончателна присъда, така че от близо над 10 години ние попълваме този регистър с имуществото, по което съдът е допуснал обезпечителни мерки.
При следващата ни среща ще отчета повече резултати и по тази дейност. Благодаря Ви.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря, госпожо Цонкова.
Господин Йоцов, заповядайте.
ПЛАМЕН ЙОЦОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми колеги, уважаеми гости! Имам честта да представя пред Вас дейността на Дирекция „Превенция на корупцията“ за периода от 20 септември до 5 декември тази година.
В дирекцията за този период са съгласувани общо 21 законопроекта, от които 10 с бележки и 10 предложения относно наличие на корупционен риск.
През месец ноември е организиран прием на докторанти в УНСС на тема „Противодействие на корупцията“.
Също така са проведени срещи с представители на Комисията и Министерството на образованието и науката за разширяване на обхвата на антикорупционното образование в програмите на началните и средните училища.
Финализирана е пилотна инициатива в детските градини на община Перник за представяне по достъпен начин на темата за антикорупцията в задължителните предучилищни групи, трета и четвърта възрастова група, като са засегнати основни ценности по отношение на самодисциплина, честност, почтеност и приятелство.
Имам честта да Ви кажа, че следващата седмица във вторник ще имаме първи старт по този проект, ще присъстваме на откриването му.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Един уточняващ въпрос: той по инициатива на общината ли е? Как избрахте Перник?
ПЛАМЕН ЙОЦОВ: Просто решихме да стартираме с някоя община произволно. Нямахме нищо конкретно. (Шум и реплики.)
ПЛАМЕН ГЕОРГИЕВ: Ако позволите, господин Председател. Изключително голям интерес имаше от община Перник. Повече от 40 предложения имахме от учители и психолози в детските градини. Включително бяха направени различни сценарии. Затова казах, че всичко това беше обсъдено с неправителствени организации, също и с психолози. От тези повече от 40 сценария бяха избрани два. Във вторник те ще бъдат приложени в две детски градини под наблюдението и мониторинга основно на психолози и неправителствени организации, с които работим. Те мат експертиза именно в тази област – детско правосъдие, работа с деца. Мисля, че този проект ще свърши много работа и тепърва, след като се направи мониторинг на резултатите в няколко детски градини и се види ефектът, тогава ще се прецени и разшири. Това е изключително важно, защото както самият аз съм казвал, е много важно да се започне работа, която ще отнеме много време, ще отнеме може би поколения, но трябва да се промени мисленето и отношението към корупционното поведение в нашата страна. Ние не откриваме топлата вода, това се прави в много държави не само в Европа, но и по света. Мисля, че даже ние много сме закъснели с това нещо. Това трябваше да се случи отдавна, за да има трайни резултати, защото превенцията е ключът към трайните резултати за борба с корупцията.
ПЛАМЕН ЙОЦОВ: Също така на страницата на Министерския съвет, на портала им за обществени консултации е качен проект и мотиви към Инструкция за условията, реда и сроковете за осъществяване на взаимодействие между Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобито имущество и прокуратурата на Република България, Министерство на вътрешните работи, Държавна агенция „Национална сигурност“, органите на министъра на финансите и Инспектората към Висшия съдебен съвет.
Изготвени са и приети Правила за провеждане на проверка за почтеност от служителите в КПКОНПИ. За целта е извършен преглед и обзор на националната практика и законодателство, свързани с проверки за почтеност, както и исторически преглед на международния опит.
За същия период са подписани 14 споразумения и меморандуми за сътрудничество с неправителствени организации и с държавни институции.
Развита е и превантивната дейност чрез публично оповестяване на имоти, отнети в полза на държавата, чрез информационни табели.
Приет с решение на Комисията е и Анализ за въздействие от Националния съвет по антикорупционни политики по предложение, разработвано от Комисията, по линия на насоки за осъществяване на антикорупционни планове, тяхното съдържание и одобряването им върху 40 броя актуализирани антикорупционни планове на министерства и техните второстепенни разпоредители с бюджет.
Ще повторя също и това, което каза господин Георгиев: на 10.10.2018 г. беше организирана конференция на тема „Антикорупционно образование и ефективни инструменти за превенция на корупцията“. Събитието беше реализирано съвместно с Фондация „Конрад Аденауер“, Министерството на образованието и науката и Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика към Народното събрание. Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: И аз благодаря.
Колеги, имате думата за въпроси.
Докато подготвяте Вашите въпроси, да задам и аз един въпрос.
Господин Георгиев, при миналия отчет беше изнесена информация, че 148 лица, заемащи висши публични длъжности, не са подали декларация за имущество и интереси и че в този случай ще бъде разрешена проверка за незаконно придобиване на имущество, съгласно Закона. Започнали ли са такива проверки и ако да, има ли вече резултати по тях? Ако не са, ще бъдат ли назначени такива проверки? Това е въпрос по-скоро към госпожа Къдрева, защото е в нейния ресор.
СИЛВИЯ КЪДРЕВА: Да, господин Председател, наистина 148 бяха лицата, които не подадоха или подадоха в извън законоустановения срок декларации за имущество и интереси. 123 бяха лицата по новия закон. Останалата разлика са лица, които имаха задължение да декларират в сроковете по отменения Закон за публичност на имуществото. За всички тези лица бяха съставени актове за административно нарушение и съответно предложени на Комисията за издаване на наказателни постановления. За 123 лица буквално приключихме вчера тази процедура, изчакахме да се връчат самите актове и лицата да подадат възражения. Съгласно разпоредбата искаме да видим дали тези лица имат основателна причина да не подадат декларация или да закъснеят с подаването й.
Този списък вече е изготвен и буквално до ден-два ще изпратим списъка на другата структура на Комисията за предприемане на проверка за тези лица.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря.
Колеги, имате думата.
Госпожа Сидорова.
КРИСТИНА СИДОРОВА: Уважаеми господин Председател, колеги, уважаеми господин Георгиев и членове на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество! Не разбрах, може би пропуснах, на база на тези декларации има ли започнати проверки, производства за несъответствие примерно на доходи много по-високи, отколкото съответната длъжност позволява. Ако има такива, колко са на брой, тъй като предполагам нямате възможност да кажете повече подробности.
Другият ми въпрос е: започнаха ли да функционират и функционират ли ефективно регионалните структури на Комисията? От Вашия отчет разбираме, че има свършена работа на Комисията, но по места няма усещане, че комисиите работят. Въпреки това, което казахте, по места има усещане, че високите нива на корупция в България продължават да съществуват и това усещане продължава да го има в българските граждани. Германската камара днес казва, че корупцията е основен проблем пред германските инвеститори в България. Затова последният ми въпрос към Вас е: какво ще промените в работата си, за да стане борбата с корупцията още по-ефективна от това, което е към момента?
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Заповядайте, госпожо Къдрева.
СИЛВИЯ КЪДРЕВА: Благодаря, господин Председател.
Благодаря за въпроса, госпожо Сидорова. Да, на всички подадени пред Комисията декларации, за всички лица се извършва проверка. Всички декларирани данни, без банковата информация, до момента са проверени – за встъпителните, за ежегодните декларации, в момента завършваме и финалните декларации, които са малко над 100.
Съгласно новите изисквания на Закона освен проверка ние следва да извършим и анализ на ежегодните декларации. Установяваме много интересни факти. В момента има информация, декларирана пред нас, а не е декларирана пред НАП. Има информация от публична личност, която вероятно е била обект на проверка от друг орган на държавата, и изведнъж тя е решила, че ще разкрие истинското си имущество. Оказва се, че за предходни години няма дори минимални суми банкови депозити и изведнъж откриваме толкова стотин хиляди лева нагоре, че чак сме изненадани от тези разлики. (Оживление, смях.)
Тези вече декларирани данни са проверени от моя екип и сега предстои анализът. За да подходим обаче равнопоставено към всички лица, следва да разработим критерии за извършване на анализи, които Комисията да приеме. Тези анализи вече са изработени с подкрепата на експерти от ООН и Европейската комисия. Очакваме да ги приемем и веднага след приключване на проверката ще продължим с анализа. Ние обаче вече имаме информация, която предстои да бъде по-подробно анализирана.
КРИСТИНА СИДОРОВА: Един доуточняващ въпрос. Значи да очакваме следващата година интересни разкрития и резултати на база анализа на тези декларации? (Шум и реплики.)
Да се надяваме, че следващата година ще има повече яснота и ще има реални производства срещу хора, които са укривали незаконно придобито имущество по един или друг начин.
СИЛВИЯ КЪДРЕВА: Цялата тази установена от проверката и от анализа информация следва да бъде предоставена на другите две структури на Комисията – структурата, която извършва проверка по отнемане на незаконно придобито имущество, и структурата за противодействие на корупцията. Очаквам да захраним следващата година, като коледна картичка, другите структури на Комисията. Очаквам резултати, защото има какво да постигаме, имаме желание, имаме и куража да го свършим, така че да сме полезни на гражданското общество.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Други въпроси, колеги?
ПЛАМЕН ГЕОРГИЕВ: За регионалните структури не знам откъде съдите, че не работят? Още от 2012 г. Комисията има регионални структури. Всички резултати, отчетени от госпожа Цонкова, в голямата си част са работа именно на регионалните структури на Комисията. Те не само че работят, но са повишили, както тя отчете, близо два пъти ефективността си. Според мен това е невярно заключение.
Относно линията за противодействие на корупцията, там предстои назначаване на служители по места. Съгласете се обаче, че служителите там трябва да отговарят на много по-различни изисквания от другите служители. Това са така наречените „оперативни работници“ или „агенти“, които минават през редица по-сложни проучвания, за да започнат работа в Комисията. Предстои тяхното назначаване. Вече са започнати процедури. Все още по места по линия на противодействие на корупцията нямаме представители.
Ще маркирам работата за 8 месеца: най-големият подкуп, хванат в страната, кметицата на „Младост“. Кой каквото ще да казва, бяха заловени хора със 70 хил. евро. Държавната агенция за българите в чужбина е схема, работила години наред. За 3 месеца и половина е разкрита цялата схема и случаят е докладван на прокуратурата. Бивши кметове на Перник – с повдигнати обвинения. Повдигнато обвинение на магистрат, който мисля, че сега работи в Софийска градска прокуратура, магистрат, вече е отстранен. Имаме повдигнати обвинения на кмета на Септември отново по разработка на Комисията. Извинявайте, за осем месеца не виждам какво повече може да се свърши по линия на противодействие на корупцията.
Отделно текат много проверки. Отделно започват дейности по превенция на корупцията, за които говорихме. Досега не помня в България да се е говорило за дейности по линия на превенция на корупцията в такъв мащаб, който цели чрез декларациите обхващане на цялата страна. Честно казано, не виждам какво повече може да се подобри в работата. Усещането на гражданите ще бъде променено, след като бъдат постигнати окончателно резултатите, за което нямам съмнение, а именно – осъдителни присъди.
Аз лично не виждам какво повече можем да променим. Уверявам Ви, всеки един от колегите тук знае за часовете и за дните от седмицата, в които заседаваме, когато лишаваме семействата си от нашето присъствие. Аз лично повече не виждам какво повече можем да направим, за да подобрим ефективността, която мисля, че за тези 8 месеца е на доста високо ниво. Благодаря Ви.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Господин Гърневски, заповядайте.
СПАС ГЪРНЕВСКИ: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми членове на Комисията, уважаеми господин Георгиев! Мисля, че казах и през септември, когато имахме първата среща: убеждавам се, тъй като имаше много опити за критики към Закона, който се прие миналата година, мисля точно на 21 декември, сега е точно една година след приемането на Закона (шум и реплики), да, януари влезе в сила и мисля, и поне аз съм убеден, че този парламент, въпреки всички критики към него, е приел много точен закон. Тук виждаме единство между закон и воля на парламента, виждаме Комисия с воля да изпълнява този закон. Структурирането и взаимното допълване и както се казва, взаимното подаване на проблема в съответната структура на същата комисия, структури, които работят, дава големи надежди, че след една-две години България ще има един действително изключително сериозен и натрупал и опит, и реализации орган в лицето на Комисията, от млади и амбициозни хора. Много е направено. Те още са в началото, още нямат и материалната база, за да разгърнат потенциала си, за да се стиковат по-добре. За това може би всички от нашата комисия сме длъжници и следва да помогнем.
Обнадежден съм, че борбата в тази държава, макар и 30 години по-късно, борбата за изчистване на криминалния преход започва. Ние, като парламентарна комисия, също сме длъжни заедно с нашите сътрудници да направим всичко възможно тази битка да започне, казано на жаргон, както е започнала – мъжката! Бъдете все такива!
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря, господин Гърневски.
Заповядайте, господин Найденов.
СИМЕОН НАЙДЕНОВ: Уважаеми господин Председател, Георгиев, уважаеми господин Славчев и уважаеми членове на Комисията! Моят въпрос е следният. Разбрахме, че сте подали доста сигнали до прокуратурата и има образувани преписки и производства. Чух, че има няколко досъдебни производства с обвинения. Имате ли информация колко са въобще досъдебните производства, образувани по Ваши сигнали?
Вярно е, че към настоящия момент няма осъдени лица, тъй като осем месеца е крайно недостатъчно време, за да приключи едно наказателно дело, но поне дайте информация за образувани по Ваши сигнали досъдебни производства, освен тези, които цитирахте? Благодаря.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Заповядайте, господин Славчев.
АНТОН СЛАВЧЕВ: Благодаря.
Уважаеми господин Председател, уважаеми членове на Комисията! Към момента можем да Ви кажем, че въз основа на решенията на Комисията за оперативно взаимодействие с прокуратурата са изпратени 30 сигнала. Въз основа на тях не по всички са образувани наказателни производства или досъдебни производства. В момента, в който се образува такова досъдебно производство, ние биваме незабавно уведомени, защото по отношение на него те ни възлагат действия за оперативно-издирвателни мероприятия, свързани с нашите правомощия. Сега, към момента работим по 23 такива наказателни производства в досъдебна фаза. Това са ни възложили и по тях все още вървят действия.
ПЛАМЕН ГЕОРГИЕВ: За осем месеца.
АНТОН СЛАВЧЕВ: Отделно има случаи, по които има образувани прокурорски проверки. Тук говорим само за наказателни производства в досъдебна фаза. Самите проверки са много. Има и такива от предходен период на действия на служители от ДАНС, анализирани от прокуратурата и след това са ни възложени. Общо 335 са прокурорските проверки. По 23 досъдебни производства работим в момента. Част от тях сме отработили и не са в тази бройка. Вие ги знаете кои са. Има други, по които се работи в условията на оперативно-издирвателни действя и няма как да обявим кои са те. Когато успеем да стигнем до реализация, Вие разбирате.
За нас ще е по-добре да няма такива случаи, но се стига до тях. Ако няма такива случаи, това ще означава, че сме свалили нивото на корупцията. Това е в отговор на Вашия въпрос. Искрено се надявам в близките няколко години да сведем нивото на корупция до такова, че да няма констатации спрямо българската държава, че сме с доста високо ниво на корупция.
С господин Горгиев сме на друго мнение, защото посещаваме международни форуми, където виждаме, че българската държава не е на водеща позиция по най-високо ниво на корупция. Видяхме доклад на чужда държава, членка на Европейския съюз, където според данните бяхме по средата. Това господин Георгиев също го видя.
ПЛАМЕН Г ЕОРГИЕВ: Ако позволите, господин Председател. На конференцията, на която бяхме заедно с господин Славчев, даже разполагам с част от слайдовете, се виждат резултати от изследвания, и то от неправителствени организации, където България, като резултати, се ситуира в средата на таблицата за европейско ниво на корупцията. Затова казвам, че едно са усещанията на народа и гражданите, не знам доколко са обективни, но имаме факти от друга държава, където България се ситуира точно в средата. Тя не се ситуира като страна с най-високи нива на корупция. Между усещанията и данните, поне тези, които ние видяхме, нещата се различават, дори това не е проучване, правено в България.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Има и доклади на групата държави ГРЕКО за миналата и по-миналата година, за тази година не знам дали е готов, не съм го открил още, които сочат, че включително държави от така наречените стари демокрации в Европейския съюз са с гърди напред по отношение нивата на корупцията, с гърди напред пред нас имам предвид.
Други въпроси, колеги?
Господин Найденов, заповядайте.
СИМЕОН НАЙДЕНОВ: Няма да е въпрос. Искам да кажа, че Вашето варненско звено работи много добро. Аз държа близки контакти с тях и съм с добри впечатления за добра работа на членовете на Комисията там. Като адвокат имам клиенти, които бяха призовавани за разследване. (Шум, смях, оживление.) Не знам какво е ставало, но имаше и такива случаи. (Шум, смях, оживление.)
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Господин Нецов, заповядайте.
СЛАВИ НЕЦОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Георгиев и членове на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество, колеги и гости! Явно тези хора са си свършили добре работата поне за тези три месеца, за които правиха отчет. Това е безспорно. Няма какво да говорим – повишени са числата и за превенцията, и за всички неща.
Имам само един кратък въпрос. Казахте, ако съм разбрал правилно, че сте конфискували сграда на 4 етажа и ме интересува съдбата на тази една шеста от нея. Това един етаж ли е? Каква е съдбата на тази една шеста – продадена ли е, ползвате ли я?
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Заповядайте, госпожо Цонкова.
АНТОАНЕТА ЦОНКОВА: Действително една шеста от сградата съдът ни е присъдил в полза на държавата. Сега предстои Междуведомственият съвет да вземе решение дали ще я предостави на НАП, за да осребри тази една шеста, но ще се назначава експертиза от колегите от НАП и тази една шеста може да се окаже един етаж или обособена част от етаж. За да ни ги присъди съдът, Законът предвижда, че трябва да може да се обособи самостоятелен обект от тази сграда. Явно е преценено, че в тази сграда може да се обособи такъв обект.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря.
Докато колегите още мислят за следващи въпроси, във връзка с въпроса и отговора за едната шеста от сградата, уважаеми колеги от Комисията, имате ли вече някои наблюдения в рамките на седемте, осемте месеца, откакто заработи новият антикорупционен орган, някакви идеи за законодателни промени, да речем по отношение на отнемане на незаконно придобито имущество? Мисля, че там законната процедура все още е неясна по отношение на конфискуваното или присъденото, отнетото в полза на държавата имущество, по отношение на декларациите и проверките по тях, въобще за цялостното функциониране на Комисията. Признавам си, че когато се гледаше, редактираше и приемаше този закон, тръгнахме с предварителната нагласа, че не е съвършен и неговата редакция и усъвършенстване във времето ще е необходимо. Според мен това усъвършенстване може да стане само и единствено на база на Ваши наблюдения, препоръки, желания, искания. Мисля, че нашата парламентарна комисия е мястото, където този въпрос трябва да бъде поставен. Първо, да се обсъди. Ако виждате такава необходимост, с колегите на по-късен етап да пристъпим към редакция и усъвършенстване на Закона.
Има настроения в отделните парламентарни групи, че ако има необходимост, този закон може да бъде внесен за допълнително редактиране, усъвършенстване, промяна в някои отношения.
Имате ли Вие вече такива наблюдения, или все още е рано да се говори в тази насока?
ПЛАМЕН ГЕОРГИЕВ: Господин Председател, благодаря Ви за този въпрос. Случайно засягате тема, която за моя радост имаме готовност да отговорим, защото преди седмица с моя заповед възложих на всички структури на Комисията да дадат своите бележки във връзка с края на годината и приложението на Закона. Такива бележки бяха дадени и вече имаме готовност на нашите експерти да разпишат конкретни предложения за разпоредби, които ние считаме, че трябва да бъдат коригирани в Закона с оглед подобряване на ефективността му. Срокът е до утре.
Тук е мястото и да кажа, че този закон сработи, той работи, и то добре. Въпросът е, че според нас има някои детайли и пропуски, които биха могли да направят нашата комисия по-ефективна. Буквално утре ще имам на бюрото си разработени от нашите експерти предложения, които биха могли да подобрят ефективността на Комисията. Ще ги предоставя на Вашето внимание. Разговарял съм също и с председателя на Правната комисия, който също прояви интерес към нашите предложения, защото се оказа, че действително има такива пунктове. Тук дебело искам да подчертая, че това не са неща, които да поправят неработещ закон, а да направят нашата комисия по-ефективна.
Има такива текстове и те ще бъдат предоставени на Вашето внимание. Дори ще ги изпратя още утре по куриер, за да ги получите. Аз поне с това съм известен, че държа на думата си. Благодаря Ви.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря.
Колеги, други въпроси?
Господин Недялков.
МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Уважаеми господин Председател, уажаеми колеги, уважаема Комисия! Една дребна забележка, която може би да е към пиара. Нека да направим така: цялата борба беше, че правим един-единен орган. Тук видяхме разграничението в Комисията, и то беше, за да ни се каже по-добре за работата. Хубаво е, когато казваме резултатите, те да бъдат като на една обща комисия. Един пример: 148 не са подали декларации или са закъснели. Досега какво отношение е взето към тях заради неподаването и закъснението? Това не го чухме.
ПЛАМЕН ГЕОРГИЕВ: Ако може, да обясним? Това са текстове на Закона.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Господин Недялков, мисля, че отговориха, това беше мой въпрос. Ваше право е обаче.
МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Разбрахме, че засега те още се проверяват. (Шум и реплики.) Добре, ще се върнем на Закона.
Имам два въпроса, това беше по-скоро констатация.
Чухме, че част от законите или проектите, които се гледат в Народното събрание, се оценяват от Комисията за риск за корупция, Други нормативни актове също идват при Вас, когато касаят риска за корупция. В колко проекти за закони досега сте установили, че има моменти на риск от корупция? Може би Законът не Ви задължава, но има ли нормативни актове, влезли в сила преди приемането на този закон, в които има също сериозен риск от корупция и трябва да бъдат променени? Какво е вашето мнение, господин Георгиев и господин Йоцов?
Вторият въпрос е следният. Има ли вероятност да дойде краят на гражданската конфискация в България? Разбирате ме напълно.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря за това, че бяхте кратък, господин Недялков.
Господин Георгиев, заповядайте.
ПЛАМЕН ГЕОРГИЕВ: На първите два въпроса отговорът е в Закона. В Закона изрично се казва, че ако се констатира, че всички тези лица по неуважителни причини са пропуснали срока, няма как да започнем проверка за отнемане на незаконно придобито имущество, защото очевидно законодателят е счел, че ако едно лице е в трайна невъзможност да подаде такава декларация, не можем да започнем проверка. Именно това правим ние: съставили сме актове, поканили сме лицата да им се връчат актовете. На някои от лицата съответно актовете са връчени и когато се установи има или няма уважителни причини, тогава ще започне проверката, за която подробно говори госпожа Къдрева. Каза, че вече е приключил анализът. Ние спазваме Закона.
На втория въпрос господин Йоцов каза колко закона сме съгласували. Съгласно Закона всеки един закон, който Вие ще гласувате, се съгласува с Комисията. Няма как да има закон, който да не е минал през съгласуване с Комисията.
За да илюстрирам, ще дам пример, за да не мислите, че става дума за нещо негативно или прокорупционно. Становища имаме по огромни размери на глоби: дискреция от 100 до 10 хил. лв. В такива случаи ние казваме, че трябва да се предвидят отделно глоби за физически лица, отделно за юридическите лица. Когато длъжностното лице има възможност да определя глоба в такъв огромен размер, има трайна практика и на съда, това е прокорупционен елемент. В такива случаи ние винаги даваме становище, че това трябва да се коригира. Това е пример, за да илюстрирам в каква връзка са нашите становища по законопроектите. От 23 януари тази година няма закон в Република България, който да не е съгласуван с Антикоорупционната комисия.
И на третия въпрос: дали би могъл да дойде краят на гражданската конфискация, не само че не би могъл, а имаме едно запитване, вероятно Вие него имате предвид, от съдията по делото КТБ до Международния съд, в което сме подкрепени от редица други държави, включително от Ирландия и други държави, които прилагат гражданска конфискация и които недоумяват как може да има такова запитване.
Има позиция на нашето правителство, има позиция и на чужди държави и абсолютно всички са на мнение, че тази директива, за която е запитването, касае разширената конфискация. Ноторно известен факт е, че разширената конфискация касае само наказателното производство и няма нищо общо с гражданското.
Сега мина едно тълкувателно решение на съда, с което той разпореди, че трябва да има висящо наказателно производство, за да можем да внесем иск за отнемане, което касае не повече от двадесетина производства, които сме внесли, от повече от 700, които ще трябва да бъдат прекратени, защото съдът така тълкува Закона. Това не беше нашето виждане, не беше виждане и на голяма част от съдиите. Неслучайно има тълкувателно решение. За да има тълкувателно решение, това означава, че има спор между самите съдии. Едни съдии тълкуват по един начин, други съдии тълкуват по друг начин. Имаше спор и съдът го решава чрез това тълкувателно решение. Имаше около 30 дела на Комисията, които ще се наложи да бъдат прекратени. Съобразявайки тези факти, ние имахме около 60 случая с доклади за несъответствие и че е прекратено наказателното производство. Предвид тълкувателното решение, тези случаи бяха задържани, така че за Комисията няма да има никаква щета, защото след това тълкувателно решение тези дела просто ще бъдат прекратени и няма да се дължи обезщетение, защото не сме внесли искове по тях, просто ги спряхме и задържахме, именно защото изчаквахме тълкувателното решение на съда. Благодаря Ви.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: И аз благодаря, господин Георгиев.
Господин Вълков, заповядайте.
ИВАН ВЪЛКОВ: Благодаря, уважаеми господин Председател.
Уважаеми господин Георгиев, уважаеми членове на Комисията, имам конкретен въпрос към госпожа Къдрева, тъй като тази година при подаването на декларациите имаше известно напрежение. Надявам се, че то ще отпадне през следващите години.
Във Вашето изложение Вие бяхте много ясна и казахте, че се работи за надграждане на електронната система за деклариране. Може ли да кажете нещо по-конкретно? Какво се прави в тази насока?
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Госпожо Къдрева, заповядайте.
СИЛВИЯ КЪДРЕВА: Благодаря, господин Председател
Благодаря за въпроса, господин Вълков.
От една страна, именно кратките срокове създадоха това напрежение и новите обстоятелства, които следваше да се декларират, и обединяването на имущественото деклариране с конфликта на интереси. Съвсем в нова среда се реализира това деклариране.
За да може да постигнем публичност на имуществените декларации, както ни задължава Законът, следваше да оптимизираме електронната система на деклариране. Много пъти съм казвала, че ние работим със специализиран софтуер за системата за деклариране.
Данните от декларациите трябваше да се въведат в електронния регистър, но системата беше приспособена да работи само с една декларация. Вече имахме обстоятелство на три декларации, защото имаме декларации по чл. 35, ал. 1, т. 4, която предвижда лицата при предсрочно погасяване на задължения и кредити в едномесечен срок това да бъде декларирано пред Комисията. Това наложи да се доработят нови модули, нови функционалности на регистъра.
Благодарение на поддържащите фирми, които са и автори на електронната система на деклариране, на блоковете на системата, успяха да проявят държавническо мислене и изоставяйки техните проекти, да се включат в проекта на държавата, така че да постигнем целите на Закона.
Тъй като системата е много сложна, има сложно функциониране, много логически индекси, така че данни от единия блок да преливат в другия и между тях да има логическа обвързаност, тъй като системата за деклариране е позната в Европа, се наложи да поискаме подкрепата на Европейската комисия. IT експерти от Европейската комисия пристигнаха при нас, за да ни окажат експертна и техническа помощ. Търсихме и външно финансиране, за да може тази система да бъде доработена. Ние успяхме да ползваме тази подкрепа и да адаптираме системата. Това е блокът до публикацията на декларациите.
Блокът, който подпомага автоматизираната проверка на ежегодните декларации, също се наложи да бъде доработен. Те ни помогнаха за проверката на данните сега, които са били предмет на деклариране в предишния закон. За новите обстоятелства ние стъпваме на външните регистри, тъй като там проверката е чрез пряк достъп. За всяко едно лице се налага да въвеждаме ЕГН в регистъра, да зачитаме информацията и така за около 9000 лица едно по едно всички трябва да ги проверим. След като застъпим информацията, трябва да я изчетем и да я проверим в предходните декларации на лицето. Някои лица в обхвата на Закона са старо задължени от преди 10 години. Ние се връщаме назад в 10-годишен период, за да видим как тази информация е декларирана през предходните години.
Това оптимизиране и подновяване на софтуерите за нас е жизнено важно, за да се вместим в шестмесечните срокове за извършване на проверката на всички декларации.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря, госпожо Къдрева.
Последен въпрос ще има ли?
Госпожа Сидорова.
КРИСТИНА СИДОРОВА: Моля да ни кажете какво става с проверката на два случая, които нашумяха медийно през последната седмица. Става дума за заместник-министъра на регионалното развитие и за министъра на финансите? Извършва ли се проверка? Мисля имаше заявка, че там ще има проверка.
ПЛАМЕН ГЕОРГИЕВ: Няма как да съобщим каквито и да е резултати, но по отношение на министъра на финансите имаме възложена проверка с постановление на Прокуратурата на Република България с конкретни указания, които ще бъдат изпълнени в срок до 18 декември тази година. Голяма част от указанията вече са изпълнени, но това е проверка от Прокуратурата и там е казано какво конкретно трябва да свършим. Почти всичко сме свършили, така че преди края на срока ще съберем исканата от Прокуратурата информация. После ще се докладва на Прокуратурата за преценка дали има корупционно престъпление, или не. Въз основа на този сигнал в същото време ние сме се самосезирали във връзка с нашата компетентност по конфликт на интереси. В момента в Комисията тече проверка за конфликт на интереси, разбира се, по процедурата и в сроковете, предвидени в Закона. Това е проверка, която ние ще направим за наличие или липса на достатъчно доказателства за конфликт на интереси.
За другия случай, който казахте, има доклад до мен въз основа на медийни статии, и след запознаване, след като изчета всички материали, ако наистина има данни, ще разпоредя и по този случай започване на проверка за конфликт на интереси. Напомням: срокът за проверка на конфликт на интереси е 2 месеца. Ако представлява фактическа и правна сложност, срокът може да бъде удължен с още един месец. Досега се гордеем с това, че по всички сигнали, които са постъпвали в Комисията, говоря за нови сигнали, защото имаше просрочени сигнали, които заварихме, но по новите сигнали нямаме нито един пропуск на срока. Ако се наложи, срокът може да бъде удължен над тези два месеца с още един месец. Ще има резултати и по двете проверки във връзка с нашата компетентност по конфликт на интереси.
МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Господин Георгиев, видяхте ли, че има ефект от сигналите за конфликт на интереси? Следващият мач беше без Ефбет на фланелката. (Шум и реплики.)
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Колеги, приключваме с въпросите.
Искам да Ви уведомя, че съгласно наше решение от последното заседание трябваше да разговаряме с господин Георгиев и по конкретен сигнал и конкретни резултати от него. Това е сигнал от неправителствена организация. Тъй като това означава сега да обявим заседанието за закрито, предлагам да изпратим конкретните въпроси на господин Георгиев и съм сигурен, че той ще отговори в рамките на една седмица. Мисля това оперативно за по-добре.
Благодаря на членовете на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество за отделеното време, за стегнатия отчет, който направихте, и да изразя удовлетворение от доброто взаимодействие, от добрата синхронизация между нашите две комисии. Весели празници Ви желая, колеги, и резултатна работа! (Членовете на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество излизат.)