Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика
19/09/2019
    Изслушване на членовете на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество на основание чл. 8а, ал. 1 от Вътрешните правила за дейността на КБККИПЕ.
    П Р О Т О К О Л

    № 55

    На 19 септември 2019 г., четвъртък, от 16,00 ч. се проведе заседание на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Изслушване на членовете на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество на основание чл. 8а, ал. 1 от Вътрешните правила за дейността на КБККИПЕ.
    2. Изслушване на директора на Дирекция „Конфликт на интереси“ към КПКОНПИ във връзка със сигнал, получен в комисията.
    3. Разглеждане и информация за сигнали, жалби и отговори по тях, постъпили в Комисията.
    4. Разни

    Списъкът на присъствалите на заседанието народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито и ръководено от господин Борис Ячев – председател на Комисията.

    * * *

    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Колеги, откривам днешното заседание на парламентарната Комисия за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика. Да кажа добре дошли на членовете на Комисията за противодействие на корупция, отнемане на незаконно придобитото имущество, с които имахме решение да поканим и да проведем регулярното изслушване на членовете на Комисията.
    В тази връзка, колеги, на Вашето внимание е предложен един стегнат дневен ред:
    1. Изслушване на членовете на Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество на основание чл. 8, ал. 1 първа от вътрешните правила за дейността на нашата парламентарна комисия.
    2. Изслушване на директора на дирекция „Конфликт на интереси“ към КПКОНПИ във връзка със сигнал, получен в Комисията.
    3. Разглеждане на информация за сигнали, жалби и отговори по тях, постъпили в Комисията.
    4. Разни.
    Заседанието по втора и трета точка е закрито за медии, граждани и граждански организации, а по точка втора, колеги, искам да Ви информирам, че е постъпило писмо от господин Антон Славчев – временно изпълняващ длъжността председател на КПКОНПИ, че във връзка със свиканото днешно заседание по точка втора директорът на дирекция „Конфликт на интереси“ няма да може да присъства на предвиденото изслушване, но господин Славчев, както и членовете на Комисията, са поели ангажимент, че ще отговарят на въпросите в качество на председател и членове на КПКОНПИ.
    Колеги, аз предлагам да уважим писмото, така че предложения по дневния ред имате ли? Моля, гласувайте. За – 7. Очакваме и господин Вълков, най-вероятно ще се присъедини малко по-късно. Засега сме седем гласа „за“.

    Преминаваме към първа точка:
    ИЗСЛУШВАНЕ НА ЧЛЕНОВЕТЕ НА КОМИСИЯТА ЗА ПРОТИВОДЕЙСТВИЕ НА КОРУПЦИЯТА И ЗА ОТНЕМАНЕ НА НЕЗАКОННО ПРИДОБИТОТО ИМУЩЕСТВО НА ОСНОВАНИЕ ЧЛ. 8А, АЛ. 1 ОТ ВЪТРЕШНИТЕ ПРАВИЛА ЗА ДЕЙНОСТТА НА КБККИПЕ.
    Колеги, по точка първа да Ви представя, те нямат нужда от представяне защото ние с членовете на комисиите работим от момента на нейното формиране, но все пак господин Антон Славчев в качеството на заместник-председател и изпълняващ длъжността председател, господин Пламен Йоцов – член, госпожа Силвия Къдрева – член на Комисията и госпожа Антоанета Цонкова – член. Добре дошли, колеги.
    По точка първа имаме решение да проведем изслушване на ръководството на КПКОНПИ за един по-дълъг период от време, тъй като знаете, че нямахме възможност да поканим ръководството на регулярното тримесечно изслушване, така че сега ще дам думата на господин Славчев да ни запознае с онова, което Комисията има да отчете за този период и може би, господин Славчев, за по-дълъг период от време.
    Имате думата.
    АНТОН СЛАВЧЕВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Уважаеми членове на Комисията, благодаря и на Вас за поканата и за това, че ще имате търпение да ме слушате да отчетем това, което сме свършили при виден за всички труден период за Комисията, но предполагам, резултатите, които ние ще отчетем, държа да отбележа и то в периода април – август за сравнение с цялата минала година, мисля, че ще бъдат показателни за това какво сме свършили. Ще докладвам дейността на дирекция „Противодействие на корупцията“ и дейността на дирекция „Конфликт на интереси“. Госпожа Къдрева ще докладва дирекция „Публичен регистър“ по отношение на декларациите и конфликт на интереси във връзка с имущество и интереси. Госпожа Антоанета Цонкова ще докладва резултатите от дейността на дирекциите, свързани с производството по отнемане на незаконно придобито имущество, в това число и другата дирекция, която се занимава с управление на отнетите активи, и господин Пламен Йоцов, който ще докладва дейността на дирекция „Превенция на корупцията“.
    Във връзка с дейността на дирекция „Противодействие на корупцията“ от началото на годината до края на месец август постъпили сигнали, по които се работи – 751. Отварям само една скоба – първо ще отворя малко статистика, след това ще Ви дам конкретика. 450 прокурорски постановления, възложени на тази дирекция, която е концентрирана, знаете, в София и броят на състава е изключително ограничен от самото вливане предвид това, което се взе като законодателна промяна за вливане само на тази дирекция в антикорупционния орган.
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Само 750 сигнала и 450…
    АНТОН СЛАВЧЕВ: … прокурорски проверки, възложени по ЗСВ. Това е като бройка 1200 общо задачи от граждани и от прокуратура за този ограничен състав. Само ще маркирам, че, знаете, техният щат е секретен, така или иначе в откритата част няма да го коментирам – натовареността на хората.
    По отношение на действията, които са предприети във връзка с постъпилите сигнали. От тези 750 постъпили сигнала по 120 е взето решение от Комисията за оперативно взаимодействие с органите на прокуратурата, тоест по 120 от тях е счетено, че има наличие на данни за извършени престъпления и органите на прокуратурата са сезирани.
    По отношение на прокурорските проверки – те са образувани на основание данни за извършени престъпления. По част от тях ще Ви зачета и сигналите, където е имало реализация на служителите по част от тези прокурорски проверки и оперативна работа на служителите от тази специализирана дирекция – осем успешни съвместни реализации, където Вие знаете много добре, че органите на Комисията по чл. 16, ал. 2 без одобрението на прокуратурата за наличие на достатъчно данни не могат да отчитат резултат. Тоест ако ние не убедим прокуратурата, че по конкретен случай вече има събрани достатъчно данни, когато той вече е в досъдебна фаза, не може да се пристъпи към така наречените реализации.
    По отношение на тези реализации не знам поради каква причина всичките се случиха, с изключение на единия случай, който е от 20 март, в периода най-тежкия за нас, ако мога да кажа, предвид събития и случки, април – края на юли. За сравнение с цялата минала година точно в този най-тежък период за Комисията, ние, така да се каже, съумяхме да спечелим доверието на прокуратурата и да убедим, че имаме достатъчно данни, за да се пристъпи към тези 8 реализации. Това, на което после ще обърна внимание по точката, която е в условията на закрито заседание, ще коментирам единия случай – по отношение на кмета на Чупрене, малко населено място, но това, което беше установено от разследващите и с оперативната информация на служителите на КОНПИ, злоупотреби и включително и с финансова институция, която е замесена вследствие на тези действия на лицето, заемащо висша държавна длъжност, огромна сума пари, след това ще Ви я маркирам в закритата част.
    По отношение на следващата реализация, тя касае община Божурище, където също имаше със свързано лице и в условията на конфликт на интереси, и в условията на престъпление неизгодни сделки с общински земи. Следващите действия на служителите съвместно с прокуратурата – това беше случаят с Пловдив, район Северен. Може би, ако някой е успял да обърне внимание, 60 000 лв. финансови средства бяха поискани от длъжностното лице, за да може лице, осъществяващо търговска дейност по строителство, да изгради обект на 5 етажа.
    Следващите действия бяха в района на град Костенец. Само да Ви кажа освен това, че самото длъжностно лице предложи подкуп на друго длъжностно лице, което всичко беше, разбира се, документирано, беше много интересно между другото, от миналата седмица по това лице имаме второ обвинение за друго длъжностно престъпление, пак вследствие на действията на колегите, разбира се, под контрола на прокуратурата.
    За Севлиево, митническото бюро – палитрата излиза извън вече местната власт. Там имаше една доста продължителна престъпна дейност на ръководителя на местното митническо бюро, буквално беше като семейна фирма цялото това нещо, кръгът беше затворен през сина, през доставчиците, минаване на митническа зона. На лицето беше наложена мярка 150 000 лв., позволи си да си я плати. Тепърва колегите от незаконното имущество, уведомени от прокуратурата, ще извършват проверка за имуществото. Дори не протестира паричната гаранция!
    Фонд Земеделие – там може би и на Вас Ви е станало известно, имаше и доста добър превантивен ефект. Една седмица не се явиха на работа 20 ръководители, бяха освободени над 10 служители, имаше повдигнато обвинение на лица, заемащи висши държавни длъжности. Едното от лицата е експерт на най-ниско ниво, пак ще отворя една скоба за закритото заседание, но това, което стана известно на обществото – брониран мерцедес, суперлуксозна скъпа къща и това е пак, не че толкова много ги фаворизирам служителите на КПКОНПИ, но много добра оперативна работа, не се върши за един ден, наистина къртовски труд. Мероприятия, които, ако получим малко проби в системата, рискуваме да провалим всичко.
    Общо за лицата – 25 задържани лица, по отношение на които 15 обвинения, не съумяхме за всичките да съберем доказателства, 10 от които лица, заемащи висши държавни длъжности за периода април – юли. Това, по което мога пак да открехна малко завесата, продължаваме да работим активно по още няколко случая. Надявам се, ако прокуратурата оцени събраните материали, да имаме още резултати. В тази връзка ще кажа, че и при госпожа Цонкова предстои в близък период обявяване на резултата от тяхната дейност по абсолютно значими случаи за обществото, а госпожа Къдрева също ще акцентира за предприети действия по отношение на лица, заемащи висши държавни длъжности.
    Искам да премина и към резултатите на дирекция „Конфликт на интереси“ и за този период. Само като за начало през изминалата година имаше 25 установени случая, държа да Ви отбележа, но голяма част от тях бяха производства, които ние гледахме на комисия и установихме конфликт на интереси, които в КПУКИ, може би предвид на това, че е предстояла промяна в Закона и създаването на този мегаорган, не са разглеждани, така че се наложи ние да ги гледаме на комисия. Имаше случаи, които бяха предложени за неустановяване, но членовете на Комисията след допълнителни анализи и запознаване с материалите, установиха конфликти на интереси. До настоящия момент за тази година са осем случая на установен конфликт на интереси, но това, което искам да отбележа: за миналата година санкцията от събраните глоби и наложените такива, е в размер на 20 хиляди лв. За сравнение на тази година до момента за тези месеци, за които говорихме, че ние не стоим стабилно, са 130 хиляди лв. Надявам се колегите да съумеят със същото темпо, пак тук за конфликта ще каж,а в близък период предстои много интересен случай, който ние ще качим на страницата на КОНПИ, ще стане достъпен за цялото общество. Може би там сумата като санкция, която ще наложим на лицето, което ще бъде с установен конфликт на интереси, ще надмине по размер тази сума за всичките тези случаи. Така че доста усилия се полагат да можем да работим обективно, да обхванем всичко, да не бъде пропуснат нито един детайл, което да доведе до това Комисията да се окаже в ситуация, в която е пропуснала нещо и то най-вече по тези случаи, които интересуват цялото общество. Това е, което мога да кажа по-накратко, разбира се, по дейността на двете дирекции – „Противодействие на корупцията“ и дирекция „Конфликт на интереси“.
    Ако нямате против, да дам думата на госпожа Силвия Къдрева, която да продължи с дирекция „Публичен регистър“. Благодаря Ви, господин Председател.
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Заповядайте, госпожо Къдрева.
    СИЛВИЯ КЪДРЕВА: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми господин Председател, уважаема госпожо Заместник-председател, уважаеми членове на Комисията! Публичният регистър е в структурата на Комисията, която осъществява дейностите по осигуряване на публичност и прозрачност на имуществото и доходите на лицата, заемащи висши публични длъжности и свързаните с тях лица. За периода от началото на тази година досега публичният регистър извърши следните дейности: по механизма на проверка и анализ публичният регистър извърши проверка на ежегодните декларации на встъпителните и финални декларации, подадени през 2018 г. от лицата от обхвата на чл. 6, ал. 1 от Закона. Проверката бе извършена по отношение на 5116 задължени лица, които подадоха ежегодни декларации, 3568 задължени лица, които подадоха встъпителни декларации за имущество и интереси, и 400 лица, които подадоха финална декларация. Проверката на имуществените декларации обхвана освен задължените лица, техните съпрузи и лицата, с които се намират във фактическо съжителство на съпружески начала, и ненавършилите пълнолетие деца.
    В съответствие с разпоредбите на Закона проверка беше извършена освен на имотното състояние, също така и на интересите, изпълнена за всички лица, подали встъпителни декларации, което е ново изискване в разпоредбите на Закона. В хода на проверката установихме несъответствие за лица, заемащи висши публични длъжности почти от всички категории от обхвата на Закона. Несъответствие установихме при министри, при народни представители, при кметове, при председатели на общински съвети, при много архитекти на общини, изпълнителни директори, управители на болнични заведения, ректори на университети, упълномощени по реда на ЗОП лица, ръководители на бюджетни организации, които изпълняват функции на органи по финансово управление и контрол на средствата от европейските програми, началници на митнически пунктове, директори на държавни горски и ловни стопанства и така нататък. За общо 738 задължени по закона лица проверката приключи с доклад за несъответствие. Докладите за несъответствие съдържаха данни за недекларирани дялови участия, доходи от трудови правоотношения, парични средства по банкови влогове и банкови сметки и дадени обезпечения в размер на милиони евро, притежавани имоти, участие в органи на управление и контрол на търговски дружества, на юридически лица с нестопанска цел, и извършване на дейности като едноличен търговец.
    В изпълнение на разпоредбите на закона Комисията уведоми всички лица, за които проверката е приключила с доклад за несъответствие, които следваше в 14-дневен срок да отстранят констатираното несъответствие, като подадат пред Комисията коригираща декларация или направят писмени възражения и приложат доказателства в тяхна подкрепа. В резултат на това 637 задължени лица подадоха коригираща декларация, 98 задължени лица не подадоха или подадоха непълна коригираща декларация, 35 задължени лица подадоха коригираща декларация и са декларирали пред Комисията, че не желаят да бъде публикувана информацията относно лицето, с което се намират във фактическо съжителство на съпружески начала, и за което лице е установено несъответствието. Три са задължените лица, които подадоха непълна коригираща декларация и са декларирали пред Комисията също, че не желаят да бъде публикувана информацията относно лицето, с което се намират във фактическо съжителство на съпружески начала. В резултат на което съгласно разпоредбите на Закона при установено несъответствие след срока за подаване на коригираща декларация в размер на не по-малко от 5000 лв. Комисията прие 19 решения за изпращане на материалите от проверката на Националната агенция за приходите за предприемане на действия по реда на ДОПК.
    Също съгласно разпоредбите при установено несъответствие след срока за подаване на коригираща декларация в размер на не по-малко от 20 000 лв., Комисията прие 25 решения за извършване на проверка на имущественото състояние на лицето, заемащо висша публична длъжност, по реда на глава десета – проверка за отнемане в полза на държавата на незаконно придобито имущество.
    По системата на деклариране: публичният регистър за посочения период проведе и кампанията по приемането, обработката и публикуването на декларациите за имущество и интереси, които са подадени за периода от януари до 10 юли 2019 година. Резултатите от проверката са публикувани на интернет портала на Комисията и подадените декларации вече също сме публикували на интернет портала на Комисията. Публикацията с декларациите съдържа 3706 ежегодни декларации, 201 встъпителни, 204 финални декларации. Общо 194 са лицата, които не подадоха или подадоха в извън законоустановения срок декларация, като 50 от тях са кметове, 36 лица са управители и изпълнителни директори на лечебни заведения за болнична помощ, 20 лица са членове на управителни съвети на държавни предприятия по Закона за горите и директори на държавни горски и ловни стопанства. Общо 216 са лицата, които декларираха пред Комисията, че се намират във фактическо съжителство на съпружески начала. 116 от тях декларираха, че не желаят да бъде публикувана информацията за лицето, с което се намират във фактическо съжителство.
    Комисията е взела общо 136 решения за започване на проверка за установяване на незаконно придобито имущество за лицата, които не са подали или са подали в извън законоустановения срок декларация през 2018 г. Предстои близките дни, може би идващата седмица, да вземем 176 решения за задължени лица, които също не са подали в законоустановения срок декларацията си. За всичките тези лица предстои стартиране на проверка, на някои от тях вече е стартирала, за отнемане на незаконно придобито имущество. И точно тук е взаимодействието, на което ежедневно изграждаме между различните направления на Комисията като информацията, установените нарушения в едното направление, преминават за допълнителни проактивни проверки в следващото друго направление на Комисията, което има друга експертиза. Към момента служителите започнаха извършването на проверката на подадените през 2019 г. декларации. Очаквам отново да се вместим в 6-месечния срок за извършване на проверката така, както успяхме да го направим за предходната 2018 г.
    Освен тези дейности представители на комисията участваха и в седмия симпозиум на тема „Борба с корупцията – нова перспектива“, организирана от независимата антикорупционна комисия на Хонконг, съвместно със световен проект по правосъдие, който се проведе през месец май в Хонконг. Участие в симпозиума взеха 500 представители на антикорупционни и правоприлагащи органи от повече от 50 страни и организации, и 33 видни световно признати лектори в борбата с корупцията. Борбата с корупцията беше представена като споделена отговорност на всички заинтересувани страни от света, които да търсят иновативни стратегии, нови подходи и целеви методи за борба с корупцията. Това изисква не само големи усилия на антикорупционните органи, но и упорити усилия от заинтересуваните страни от публичния и частния сектор, както и от гражданското общество.
    Важни теми бяха дигиталния свят на технологиите, доверието на гражданите, ролята на частния сектор за прозрачността, анализа на данни от финансовото разузнаване и най-вече изграждането на междуинституционална култура. Българската делегация беше поканена на неофициална среща от Саймън Пег – председателя на Независимата антикорупционна комисия за борба срещу корупцията, на която среща се засегнаха въпроси за предстоящо сътрудничество за обмен на опит при превенцията и разследването на корупцията между двете комисии. През месец юли представители от Независимата комисия за борба с корупцията на Хонконг направиха работно посещение при нас, което премина под формата на обмяна и споделен опит на добри практики, и което беше изключително полезно за нас, тъй като тази комисия е една от водещите антикорупционни комисии в света. Опитът на Хонконг показа на света, че професионалистите, подкрепяни от политическата воля и общественото доверие, които работят за върховенството на закона, могат и са направили нещо различно и значимо.
    Също така Комисията по искане на секретариата на 14 конгрес на ООН по предотвратяване на престъпността и наказателно правосъдие, изготви и предостави информация относно изпълнението на декларацията от Доха в частта ѝ за полагане на усилия за превенция и борба с корупцията и прилагани мерки, насочени към прозрачността в публичната администрация, и насърчаване на почтеността и отчетността на наказателноправните ни системи в съответствие с Конвенцията на ООН за борба срещу корупцията, както и прилагане на ефективни мерки за установяване, предотвратяване и противодействие на корупцията, също и трансфера в чужбина и пране на активи, придобити чрез корупция и установяването, замразяването или конфискуването на такива активи и ускоряването на производствата за възстановяването им.
    Също така Комисията изготви и предостави информация за изпълнението на препоръките от доклада на GRECO – Група държави срещу корупцията към Съвета на Европа за оценка на България в рамките на четвъртия кръг на мониторинга на групата на тема „Превенция на Корупцията по отношение на народните представители, съдиите и прокурорите. Дадените от ГРЕКО препоръки бяха в частта за конфликта на интереси и същите са изпълнени с приемането на Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество.
    Уважаеми членове на Комисията, искам с този представен доклад да Ви уверя, че независимо от трудностите и изпитанията, на които бяхме подложени, ние не сме се отказали да постигаме резултати, с които да подпомагаме подобряването живота на гражданското общество, да работим честно за осигуряване на публичност, на прозрачност, за борба с корупцията, за отнемане на незаконно придобитото имущество. Това е наша цел с гласуването на доверието към нас и смятам, че въпреки трудностите ние няма да се откажем да работим в полза на обществото. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря на госпожа Къдрева за не само обстойната информация и тази част, която касае превенцията на корупцията, така поне аз го разбирам, че и това беше включено като отчет на дейността.
    АНТОН СЛАВЧЕВ: Само да допълня по отношение на Хонконг. След посещението на госпожа Къдрева, защото тя води нашата делегация там, тяхната антикорупционна комисия сама изяви желание да дойде тук, тоест това беше учудващо, много приятно бяхме изненадани, ние презентирахме дейността, дори се стигна дотам, че искаха и повече и повече информация, но нямаше как да бъде предоставена, което за нас беше много приятно. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря.
    Вчера проведохме среща с иранска делегация. Между другото много най-много въпроси задаваха за формирането и дейността на Вашата комисия, парламентарна делегация от Иран. Заявиха практически интерес, от сайта ще вземат на английски език онова, което Вие имате като правила за работа, така че интерес към дейността на Вашата комисия има от изток и от запад.
    Заповядайте, госпожо Цонкова.
    АНТОАНЕТА ЦОНКОВА: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители! Ще отчета дейността на Комисията по отношение на отнемане на незаконно придобито имущество. През този период – от началото на годината досега, почти девет месеца, Комисията е взела 2277 броя решения. Дали са малко или много ще каже след това съдът, като се произнесе по исковете, които ние сме предявили, но искам само да Ви посоча миналата година колко сме взели. За цялата календарна година те са 1090, тоест за тези близо 9 месеца ние сме взели двойно повече решения, като ще Ви посоча резултатните, защото в този по-големия брой от 2277 решения влизат, разбира се, и решенията за прекратяванията, а ние работим и по тези проверки толкова отдадено, колкото и за тези, които в крайна сметка Комисията приема като резултатни и внася в съда. Приели сме за отчетния период 129 решения за образуване на производства и толкова искове сме вкарали в съда за допускане на обезпечителни мерки като цената на исковете е 111 млн. 600 хил. 266 лв. и сме предложили на съда да обезпечи имущество в размер на 28 млн. 65 хил. 428 лв. Вкарали сме и 123 мотивирани искания за отнемане, като стойността на тези искове е общо в размер на 111 млн. 319 хил. 840 лв.
    По това, което госпожа Къдрева каза преди малко, аз също искам да подчертая, че това, което беше създадено с новия закон като дейности от нашия орган, показва резултати и то в насоки за ефективна работа, защото колегите от „Отнемане“ вече работят по тези лица, които бяха подадени от публичния регистър – 136 лица, които са определени като такива, заемащи публични длъжности, и ние работим по установяване на тяхното имущество, все още не сме приключили проверките и не можем да кажем със сигурност колко от тях ще бъдат предложени на Комисията да вземе решение и да ги внесе с искове за отнемане на такова установено имущество. Също така 25 лица са ни подадени и като имущество, което е проверено, също от сектора „Публичен регистър“ са тези 25 лица, те са установили несъответствие над 20 000 лв., но нашата задача е при тези проверки да установим дали има такова, което надхвърля 150 000 лв.
    Така че до края на годината евентуално или с нашия отчетен доклад за тази календарна година ние ще имаме информация колко такива лица ще бъдат предоставени на съда за отнемане на тяхното имущество, ако се окаже, че има незаконно.
    Също така искам да Ви запозная с имуществото, което вече е отнето в полза на държавата…
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Само да питам някакви решения очаквате ли до края на годината по неприключили дела? Когато става дума за съда трудно се гадае, но все пак?
    АНТОАНЕТА ЦОНКОВА: Да, очакваме, разбира се, защото непрекъснато си върви процедурата по участие на колегите в делата, още повече в края на годината обикновено се наблюдава и засилване на приключилите дела, тъй като колегите искат и да приключат тяхната си календарна година и да отчетат колко решения са постановили. Така че се наблюдава наистина един такъв процес.
    Но ще се спра след малко и на това, че ние имаме проблеми със спрени и с прекратени дела по повод на тълкувателното решение от миналата година във връзка с характера на сроковете на проверките – дали са преклузивни или инструктивни и с преюдициалното запитване, което беше отправено до съда в Люксембург. Но сега, ако ми позволите, само статистиката да приключим.
    Съдът е постановил в полза на държавата да бъдат отнети 15 броя недвижими имоти, от които пет урегулирани поземлени имота, намиращи се в София, местността Киноцентър, също така в квартал Владая в София и един неурегулиран поземлен имот в село Лисиче, община Враца. От урегулираните поземлени имоти, които са отнети в полза на държавата, три броя са апартаменти, също три броя в София, една втора идеална част от къща отново в София в Киноцентъра, присъдени са парични равностойности на три броя отчуждени недвижими имота на почти един милион стойност, 93 броя моторни средства са отнети, парични равностойности на отчуждени моторни превозни средства в размер на 42 000, отнети са в полза на държавата и налични банкови сметки, по които е намерено салдо в размер на 453 хил. 115 лв.
    Също така левовата равностойност на дялове и акции от търговски дружества в размер на 30 хил. лв., и имущество, което е установено от престъпна дейност, тъй като тези резултати са и по трите закона, и първия закон от 2005 година, знаете, там държавата претендира имущество, придобито от престъпна дейност, тези средства са в размер на 91 000 лв. Това е по статистиката.
    Тълкувателното дело, което беше създадено по разпореждане на председателя на Върховния касационен съд, е за характера на сроковете на проверките, тоест дали те са преклузивни и по този начин се ограничава правото на държавата да предяви искове за отнемане на имуществото, което е установила като незаконно, или са инструктивни и тези срокове не са посочените в закона пречка за това.
    Беше проведено заседание на 28 февруари 2019 година и оттогава чакаме произнасяне на общо събрание на гражданската колегия по този проблем. Над 160 дела в момента стоят и чакат това тълкувателно решение. Надявам се да е в наша полза, защото сроковете на административните органи повечето са инструктивни, включително и на съда при произнасянето, а и самият Върховен административен съд се произнесе съвсем скоро по повод за сроковете на административните органи и производства пред него съгласно Закона за административното производство и също установи, че те са инструктивни и не ограничават права, които могат да се предявят и след изтичането им. Така че се надявам тези дела, които стоят и чакат това тълкувателно решение, скоро отново да бъдат възобновени. (Реплики.)
    Не, не се промени срокът, но самите съдии отмениха своето решение, това искам да Ви съобщя – решението, което беше от ноември 2018 година, на това заседание на 28 февруари те гласуваха, че все едно не се е състояло, тъй като Вие го поправихте с Вашите законови промени.
    По отношение на делото, което се гледа в съда на Европейската общност в Люксембург, беше отправено преюдициално запитване от Софийския градски съд по делото на Цветан Василев дали законът от 2012 година за отнемане на незаконно придобито имущество противоречи на европейското законодателство. Съдиите в Люксембург образуваха дело от миналата година и устните състезания по това дело се проведоха на пети юни 2019 година. Комисията изрази своята пледоария, като отстояваше тезата, че Законът е въз основа на мярката, която всяка държава-членка има за самостоятелна преценка и Директива 42 от 2014 година не обвързва България със закона, който преди това хронологично е приет 2012 година. Бяхме подкрепени в тази теза, че това е мярка за преценка на всяка държава-членка, както България е преценила и е приела Закон за гражданската конфискация, и от Европейската комисия защитиха нашата позиция. Също така други държави-членки изразиха становище, като писмено такова беше изпратено от Република Чехия, Република Ирландия присъства със свой представител на заседанието и отстояваха, че гражданската конфискация е допустима и не нарушава европейското законодателство в държавите от Европейския съюз. Чакаме произнасяне от съда в Люксембург. Надяваме се октомври месец по неофициални данни, че сигурно ще имаме решение.
    А по повод на това запитване са спрени 7 дела, включително и делото срещу Цветан Василев, има и второ преюдициално запитване по делото на Мирослава Кадурина, но съдът в Люксембург го е спрял до произнасяне по първото, защото може да стане безпредметно, ако второто дело е в наша полза. Така че, ето, виждате колко дела чакат тези актове. Надявам се до края на годината да се похвалим с по-голяма резултатност при отнемането.
    Сега за другата дейност – управление на обезпеченото имущество. С новия закон за пръв път беше възложено управление на обезпеченото имущество. С правилника, който Комисията прие юни месец миналата година, беше създадена дирекция „Управление на обезпеченото имущество“, като тя беше формирана ноември месец миналата година и за приблизително едногодишния срок на дейност ще спомена сега какво сме свършили. Създаден е електронен регистър и електронни досиета на всички имоти, движими вещи, моторни превозни средства, изобщо парични сметки, движими вещи, които по искане на Комисията са възбранени и запорирани. Ако искате, мога да посоча само моторните превозни средства какво разнообразие имат пред колегите като предизвикателство да управляват, докато се произнесе съдът дали ще ги отнеме в полза на държавата или ще бъде вдигнат запора върху тях.
    Общо сме установили, че по искане на Комисията са допуснати вписвания и запори на 2842 моторни превозни средства, от които 2685 леки и товарни автомобили, 60 ремаркета и 11 автобуси, 11 мотоциклета, 21 мотопеди, 5 лодки, 3 джета, един багер, 27 мотокара, 16 трактора и два самолета. (Реплики.) Да, и два самолета имаме запорирани в полза на държавата. Все още, разбира се, съдът не се е произнесъл окончателно по отношение на това имущество.
    А също така е открита по искане на Комисията банкова сметка в Българската народна банка със съдействието на министъра на финансите, защото тя не е бюджетна и такива сметки се откриват рядко в полза на определени органи. Това става със закон, тук със съдействието и на колегите, изобщо общи бяха усилията в тази насока като вече по тази сметка са преведени пари, които са иззети от проверявани лица, в размер на 1 млн. 366 хил., открит е и банков сейф в БНБ, тъй като по искане на Комисията са запорирани и ценности – злата, бижута, които са на обща стойност приблизително два милиона лева. Те се съхраняват сега по отделните дирекции в банкови сейфове по дирекцията, която ги е установила и по чието искане е било запориране към съответния окръжен съд. Такива има във Варна, има в Ловеч, в Благоевград. Сега всички тези предмети от благородни метали и скъпоценни камъни ще се съберат на едно място в сейфа на Българската народна банка. Още другата седмица има планирано такова пренасяне. Малко трудно става, разбира се, това защото както ние се учим, за пръв път се случва такава дейност у нас, така и всички тези действия, които ние извършваме по закона, се санкционират от съдия – изпълнители и за тях процедурата е нова. И също така осъществяваме синхрон, за да не можем нито ние да сбъркаме, както се казва, нито те да допуснат грешка, разбира се, всички са професионалисти. Ползваме държавните съдебни изпълнители, така че другата седмица ще дойдат в БНБ в сейфове такива предмети.
    Осъществяваме срещи с всички органи, които са посочени в чл. 162 от ЗПКОМПИ, това са Националната библиотека, Националният исторически музей, Министерството на културата и Българската академия на науките. Това сте изброили – петнадесетте институции, с които да взаимодействаме за всички вещи, които представляват историческа или художествена стойност. Тук обаче срещаме проблеми и те са в две насоки.
    Първо, колегите имат затруднения за помещения и средства за осигуряване на условия да съхраняват такива предмети, и вторият проблем е по отношение на това, че трябва да бъдат оценени тези вещи – дали тази картина наистина има художествена стойност. Да, Министерството на културата казва: ние трябва да привличаме такива специалисти, защото нямаме щатни, трябва да им се плати. Ние обсъждаме въпроса дали можем да пратим на обучение наши служители. Оказва се, че е сложно и това, но не сме се отказали да търсим начини и способи, за да не се плаща и допълнително. Все пак когато има сертификат на самата картина, има и такива, това е лесно, установява се наистина, това е картина, водят се и регистри, но тогава, когато е някаква картина, която виси на стената и е иззета от прокуратурата, защото ние нямаме разследващи функции, прокуратурата я е иззела, описала, предоставила, ние ги държим сега в Националния исторически музей при колегите, но те казват: ние не знаем дали полагайки усилията да съхраним това имущество, тези картини действително имат някаква художествена или историческа стойност. Така че се дават на средства за опазването, им разбира се, но и трябва да сме наясно какво точно сме обезпечили, какво точно съхранява Националният исторически музей. Така че в тази насока се работи. Оказва се, че е скъпа тази дейност, скъпо платена е, но ние така или иначе трябва да го направим, за да знаем всъщност… (Реплики.) В тази насока търсим и терени за съхраняване на моторните превозни средства, които са запорирани, Вие чухте колко са и какви са, търсим терени, за да можем да ги изземем и да ги съхраняваме при нас, защото невинаги след като има влязло в сила решение, знаете, има междуведомствен съвет и той преценява на кого да бъдат възложени отнетите в полза на държавата имущества и НАП понякога открива кокошарник, колкото и да не звучи за тази зала думата, но просто коли, които за нищо не стават.
    Така че търсим терени. Изключително съдействие оказва господин Славчев в тази насока, и с Министерството на вътрешните работи, и Министерството на отбраната, и Министерството на правосъдието. Напоследък се опитваме да привлечем за тази кауза и Столична община, като те имат един имот до Бистрица. Ако успеем да се преборим за него, тоест да ни го предоставят, може би ще решим този проблем. Но засега все още сме в преговори. Имаме един автомобил, който сме отнели, сключили сме договор с подземен гараж и там колата се съхранява. Засега е само един автомобил, защото разбирате, че съществува много голям риск този автомобил да бъде повреден и утре ако ние загубим делото евентуално срещу собственика на този автомобил, ще трябва да плащаме, а пък само някой недоброжелател да мине и да го одраска с някакъв предмет, това си е щета.
    Мисля, че обхванах по-голяма част от дейностите и проблемите. Ако имате въпроси… Благодаря.
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Да дадем думата на господин Йоцов и след това да задаваме въпроси направо на колегите.
    ПЛАМЕН ЙОЦОВ: Благодаря Ви.
    Уважаеми господин Председател, уважаема госпожо Заместник-председател, уважаеми членове! При осъществяване на функциите по превенция на корупцията от Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество са предприети и извършени следните дейности: съгласувани са 59 законопроекта с направени от Комисията 22 забележки и 25 предложения относно наличие на корупционен риск; предприети са действия за водене на електронен регистър и електронна платформа, в които се поддържа електронно досие за всеки постъпил съгласуван законопроект; също така е изготвен и доклад за последващ анализ на въздействието относно наличието на корупционен риск на приетите през годината законодателни актове като мярка за превенция; изготвяне и анализ за съответствието на антикорупционните планове на 39 ведомства, сред които МВР, Министерството на здравеопазването, Министерството на енергетиката и други, като същият е приет от Националния съвет по антикорупционни политики; проследено е прилагането на антикорупционните мерки и сроковете за тяхното изпълнение в министерствата и техните второстепенни разпоредители. Констатираните слабости в антикорупционните планове са докладвани пред Националния съвет по антикорупционни политики и са изпратени на ведомствата за вземане на отношение. Сключен е и Меморандум за сътрудничество с Централното антикорупционно бюро на Полша, с което се цели да бъдат обменени информация, опит и добри практики, както и да се организират съвместно образователни инициативи и експертни срещи с акцент върху превенцията на корупцията и насърчаване на почтеността.
    За постигане на целите Комисията има участие в европейски програми, чрез които се цели повишаване на експертния капацитет. Подадени са две проектни предложения по програма „Херкулес 3“ на ОЛАФ по направление „Обучение“ в Конференция „Обмен на персонал“ през 2019 година и техническа помощ, както и продължава работата по трите одобрени проекта на Комисията по оперативна програма „Добро управление“. С цел продължаване на инициативата на Комисията за въвеждане антикорупционно обучение като част от образователни програми в предучилищните групи за детските градини и след успешно реализиране на педагогическите ситуации в тези градини, на територията на община Костинброд и община Перник беше представена на двадесетата научно-практична конференция „Водим бъдещето за ръка“, проведена в Русе, организирана от Министерството на образованието. Там се взе решение за изготвяне на помагало за антикорупционно обучение в предучилищна възраст, което се изразява в наръчник с педагогически ситуации в помощ на педагогическия персонал. Предприети са действия за изграждане специален фонд с литература, в който да се съхраняват материали с теоретична и практична насоченост в областта на борбата с корупцията.
    Предизвикателства, които остават за борбата с корупцията, са продължаване на дейности, свързани с анализ на антикорупционното законодателство и продължаване на предприетите дейности по въвеждане на антикорупционното образование във всички нива на образователната система в страната. Благодаря Ви за вниманието.
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря на господин Йоцов.
    Както разбираме, началните стъпки на превенция за корупция в образованието вече са налице.
    Колеги, давам Ви думата за въпроси, мнения, позиции.
    СИМЕОН НАЙДЕНОВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми членове на Комисията, тази година при Вас са постъпили 750 сигнала. По 450 от тях има възложени прокурорски проверки… (Реплики: „Допълнително“.)
    Да, допълнително, добре. Въпросът ми тогава е има ли образувани досъдебни производства и може би следващият въпрос, още малко е рано да го поставям, но все пак аз ще го задам: има ли дела вече в съда, наказателни дела и осъдени лица? Повтарям, мисля, че е рано да се каже, но все пак поставям въпроса, ако има, ако не поне на първия въпрос за досъдебни производства – дали има образувани.
    ПРЕД. БОРИС ЯЧЕВ: Да разбирам въпроса, господин Найденов, за сигнали, по които се работи в рамките на тази година, защото за миналата година имаме отчет, тоест нещо, което е започнало от началото на годината, има развитие, вече е влязло в съда? Добре, уточнявам просто.
    Други въпроси, ако има, колеги?
    Господин Нецов.
    СЛАВИ НЕЦОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Уважаеми гости от Комисията, колеги! Съвсем накратко искам да попитам, защото винаги това ме е интересувало, от конфискуваните коли, които казахте – около 90 конфискувани в полза на държавата, колко от тях са реализирани, или продадени, и стойността като стойност колко е влязла в държавната хазна? Благодаря.
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Господин Недялков.
    МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, уважаеми членове на Комисията! Днешният ден е един ден лично за мен като народен представител на разочарованията, трябва да знаете. Едното е от точно сферата, в която работим и ние като комисия, и Вие. Наистина комисия, към която може да сме били против, но все пак е създаден един орган. Днес разбирам, че ще имате и още една шапка – така наречения „Съвет за наблюдение и координация“. Днес е прието постановление на Министерския съвет, извинявайте, ако аз съм човекът, който казва това нещо. (Реплика.) Вчера, да, сряда, но аз днес го научих и останах много разочарован, защото струпването на толкова много органи още един път легитимира българската поговорка за многото баби. Възлагат му се функции за наблюдение както в дейностите против корупцията, така съдебната реформа и върховенството на закона. Смесването на тези неща, които са явно изискване на мониторинговия доклад, още един път показва, че ние правим много органи, а после се питаме за резултатите. Дано Вие чувствате някакво поне удовлетворение от Вашата работа, но хората, които са останали в България, не могат да усетят нищо. Те считат за някаква кампанийност тази работа и по-скоро представянето на орган върху орган, който за няколко дни става, шуми и заминава. Миналия ден имах много остра среща в моя край, където хората питат: две години след като се предприеха действия срещу системата „болница в болницата“, която водеше до източване пари и така нататък, какво се върна в здравеопазването? Абсолютно нищо. Това ще е въпрос към министъра на здравеопазването, може би, но той ще се оправдае с това, че е дал на прокуратурата, на Вас, на други и така нататък, и така нататък.
    Казвам го това, защото и Вие отчитате сега средства, които са запорирани, които са иззети, превозни средства, хубаво – два самолета, всичко съхранявано в банков сейф и така нататък. Но това е, как да Ви кажа, твърде малко за хората, които много пъти са го преживели – от 1990-та година, от когато се конфискуваше имуществото на БКП и профсъюзите, за да се нахранят хората, и оттогава те нито бяха нахранени, нито… Затова аз казвам, че и създаването на този орган е много обезпокоително за мен, особено след като в постановлението на Министерския съвет е написано, че за всяко заседание ще бъде канен председателят на Правната комисия, а не председателят на Комисията по корупцията и парламентарна етика. И разбирам, че това разместване на нещата и създаването на Единен граждански комитет към този съвет не само е повече в сферата на идеите… И колкото и примерно да не съм съгласен с някои кадрови назначения, и с други неща, аз приветствам това, което Вие вършите, защото Вие сте там отпред, и Вие изпитвате до известна степен и страх от хората, които са в България. Не е лесно, последните дни показаха, че хората, които застават на някаква позиция, трябва да изпитват някакъв страх и го изпитват, за съжаление. И Вие трябва да имате смелостта да се преодолее това нещо. Това е моето виждане.
    Иначе що се отнася до Вашата работа, с някои сигнали ще ни запознаете в другата част на материала. Трябва да знаете, че и аз не съм доволен от работата на нашата комисия, че препращаме сигналите на Вас, някои не намират отзвука, който хората чакат. Те търсят справедливост Благодаря Ви.
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря на господин Недялков.
    Госпожа Сидорова има думата за въпрос.
    КРИСТИНА СИДОРОВА: Уважаеми Председател, уважаеми колеги, уважаеми гости от Комисията за борба с корупцията! Имам два въпроса и те са конкретни: как върви окомплектоването на щата и на дирекциите по места? Знаем, че към 31 декември 2018 има 319 служители при щат 482, а доколкото си спомням, в началото на месец декември новите общински съветници също ще подават декларации и натовареността при Вас ще стане наистина огромна относно декларациите и лицата, които трябва да проверявате.
    От това, което чух, останах с впечатление, че има пропуски в Закона за борба с корупцията, които по-скоро пречат на работата Ви, отколкото да съдействат, още повече, че чухме за трудности, които вярвам, че през едни законови промени биха подпомогнали работата Ви. Какво е Вашето мнение, има ли нужда от промени в Закона за борба с корупцията, който вече е променян 6 пъти, вярвам, че ще бъде доста пъти променян и тепърва, тъй като дава доста грешки и бъгове в системата? Това са ми двата въпроса. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря.
    Да дадем възможност за отговори, ако междувременно колегите имат нещо допълнително…
    Господин Славчев.
    АНТОН СЛАВЧЕВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Уважаема госпожо Заместник-председател, уважаеми членове на Комисията! По повод първия въпрос за това дали са образувани наказателни производства, от началото на годината във връзка с постъпили сигнали – да, има такива образувани производства. По част от тях се плануват и активни действия, казах в началото, ако имаме, така да се каже, не само късмета, а и оценката на прокуратурата в положителна посока за пристъпване към реализация. Няма как да кажа спрямо кои лица са поради обясними причини.
    Да, има такива наказателни производства и част от тях са тези 9 случая, които цитирах, те са от тази година. Така или иначе активно сме работили с прилагане на така наречените оперативно-технически мероприятия.
    За съжаление тук само частично ще отговоря и на въпроса на заместник-председателя на Вашата комисия по отношение на Дирекцията за противодействие на корупцията, останалите колеги ще кажат за тях. Да, има недоокомплектовка, имаме празнота по места, но това изначално беше по закона. Единствено централизираната структура беше прехвърлена. Имаме нужда от хора, имаме неистова нужда от качествени хора, но и цедката е много голяма, защото идват кандидати при нас, това, което виждат, ги отказва като натоварване. Наистина го казвам. Не че искам да Ви представя колко много се претоварваме от работа, но 18 часа в Дирекция „Противодействие на корупцията“ са малко на денонощие. Хората не смогват. Аз си тръгвам с последния човек в 22 часа. Не е видно за обществото, но ние се опитваме по целия този обем от материали да можем да отговорим на всеки един сигнал, макар и… Нося си в чантата един сигнал, който, ако искате, ще Ви зачета.
    Само едно изречение по отношение на критиките към нас. То човек се чуди дали да се смее или да плаче, но нямаме случай да не обърнем внимание. Имаме нужда от хора, имаме нужда от законодателна промяна, дори и в този сектор. Може би притеснителни са нещата за някои хора, че ще получим много правомощия – не. На нас ни се ще най-малкото да можем да запазим местопроизшествие, най-малкото. Но, така или иначе, ще имаме възможност да говорим пак за това. Аз разчитам и колегите включително, и цялата комисия, на Вас, на Вашата добронамереност, на това да не е нашият глас глас в пустиня по отношение на промените, а точно това, което Вие казахте и като членове на Комисията, че трябва да има някакъв резултат. Имаме много малко брой хора, нужни са, поне за Полша ще кажа: да, по-големи са като население, но те са 30 пъти повече от нас като бройка –тяхната антикорупционна комисия, но те имат правомощия и по прането на пари, не са концентрирани само в разследване и корупция. Имат разследващи функции, имат звена за оперативно-технически мероприятия, имат звена за задържане там. Това е нивото. Ние работим с този закон, който е гласуван и под тези разпоредби. Това можем, това правим. Ако трябва да сравним какво правеха БОРКОР навремето като такъв орган – борба с корупцията, мисля, че резултатите са видими, наистина аналитична структура, но хората, както каза Вашият колега, са с впечатление, че тази структура трябва да жъне резултати, но с тези правомощия по закон, вярвайте ми, правим всичко каквото можем. Не че защитавам хората, но тези хора са на ръба на силите си. Ще устискат, но много е важна за нас превенцията, тоест за пример Държавен фонд „Земеделие“: резултатите от тази акция бяха потресаващи. Имаме възможност по ефира да чуваме какво се случва, наистина стресът беше огромен. Имаше и други случаи, но важно е в резултат на една наша… (Реплики.) Ако прокуратурата счете, че е достатъчно, може да се мине, но ние сме до там.
    Това е, което аз мога да кажа по Вашия въпрос. Има образувани наказателни производства, работим активно, наистина с ресурса, който имаме.
    Друг е въпросът по отношение на противодействието. Да, благодаря Ви. Ако има друг допълнителен въпрос, да отговарям.
    АНТОАНЕТА ЦОНКОВА: Уважаеми дами и господа народни представители, господин Нецов! На Вашия въпрос. За жалост това, което сега ще Ви кажа, няма сигурно да е достатъчно и изобщо да мога да отговоря на въпроса, тъй като по закон ние само комплектуваме решението с материалите и го изпращаме на междуведомствения съвет. Оттам нататък той се председателства от заместник-министъра на финансите. В него участват заместник-министри на ключови министерства, по-сериозните, да не обидим някой, няма да ги изброявам всичките. Те преценяват съобразно предоставените документи дали някои от автомобилите ще ги предоставят на министерства, на общини. За миналата година имахме тази информация, сега обаче от началото на годината досега не е достигнало, получаваме от НАП, защото междуведомственият съвет преценява дали да даде автомобилите на община, на някое министерство, а останалите имущества ги предоставя на НАП за събиране по реда на ДОПК. И от НАП имаме информацията, те ни подават всяка година, даже си отчитат в техните доклади събраните по реда на нашия закон предоставени имущества. Така че, ако ми позволите, на следваща среща ще помоля за информацията за тази година, за да мога да Ви я предоставя.
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Госпожо Цонкова, само като мнение, нямам въпрос, колеги, явно е, че в Закона има няколко неща, които трябва да се променят във времето. Едното, разбира се, е свързано с промяна на функциите и правомощията на служителите на отделни дирекции в Комисията, имам предвид свързани с даване на повече така наречените полицейски функции, да ги кажем, известни в обществото, може би това понятие не трябва да се използва, защото, първо, поражда ревност у други правоохранителни органи и създава и леко негативен имидж в обществото.
    И другото, за което бях бяхме наясно още тогава, когато се гласуваше Законът, че има непълноти по отношение на реализация на конфискуваното имущество. Тук има много добри примери – в Европа, европейски практики. За съжаление не е Ваш ангажимент законодателно този проблем да бъде решен, но може би следващата година, когато започне някое отваряне на закона, трябва да бъдете по-активната страна, защото най-отвътре и най-реално усещате онова, което Ви пречи.
    Има конфискация на имущество. Сега разбирам, че нямате информация от междуведомствения съвет къде отиват. То трябва да влезе в отчета на Вашата комисия, защото това е заслуга на Вашата комисия, ако 10 общини в България или отделни министерства получат автомобили, които са в движение, и които са добри и това трябва да се зачете като бонус на КПКОНПИ, а не на Министерството на финансите, да речем, или на тази междуведомствена комисия. Но това е по отношение на оценка на ценни предмети, защото там има един италиански опит, свързан с произведения на изкуството. Може би трябва да се отиде в посока държавните галерии да могат да могат да избират да вземат и да излагат независимо, не да придобият, поне да ползват, както се казва, под наем тези произведения изкуството, не да стоят в някой склад, където при всички случаи ще падне стойността им, но някои такива детайли, свързани с реализация на конфискуваното имущество, трябва да бъдат пипнати.
    Аз нямам въпроси, колеги. вие ако имате други въпроси? Да, госпожо Къдрева, заповядайте.
    СИЛВИЯ КЪДРЕВА: Благодаря, господин Председател.
    Уважаема госпожо Заместник-председател, колкото повече наближава времето за това деклариране, толкова повече се нарушава сънят ми.
    Първо, системата на деклариране и механизмът на проверка са автоматизирани системи и те много подпомагат нашата работа. Това през годините е помагало този огромен обем чувствителна информация да се обработва от много малък екип и не сме имали тези затруднения.
    С новите разпоредби на Закона влязохме в нова работна среда, която, колкото и да предвиждахме, ни изненада. 5300 са общинските съветници, около тази сума, около тази бройка сме изчислили ние на база на нашите анализи, които си правим на отделните категории задължени лица. Преди няколко месеца предприех няколко стъпки по отношение организацията на това ново предизвикателство, с което привлякох към екипа на публичния регистър няколко студенти – млади хора, които сега завършват образованието си и нямат никаква обремененост, така че приемайки ги в нашия екип, да ги обучим на тази дейност, но да им помогнем да съхранят ценностите, с които са възпитани, така че да могат да са полезни в нашата работа. За нас, за моя екип високата работна култура и моралните ценности са изключително важни, за да могат да се прилагат принципите на равнопоставеност на всички лица, които подлежат на деклариране и проверка. И смятам, че ще се справим, защото те са млади хора, системата е автоматизирана, те са подготвени с новите технологии, работят много добре и аз имам оптимизъм, че за два-три месеца ще ги обучим поне технически да могат да приемат декларациите.
    Това, което най-много ме притеснява, че освен тези 5300 новозадължени лица, ние имаме 1200 кметове, заместник-кметове и председатели на общински съвети, след изборите някои от тях следва да подават финални декларации, други да подават встъпителна декларация, така че бройката се увеличава още малко нагоре. Срокът ме притеснява, те имат едномесечен срок за подаване на декларация – 5300 човека, никога преди това не са декларирали. Ако те не си подадат в срок декларациите, ние ще направим всичко възможно, разбира се, с моя екип, да намалим тази бройка, за тях се налагат санкциите, които са предвидени в закона. Един път глоба в размер на 1000 лева като първо нарушение, и втори път отиват веднага за проверка за отнемане на незаконно придобито имущество. Това са много тежки санкции и това ми е притеснението. Ще се постараем да ограничим на минимум броя на тези лица, които биха могли да са в това нарушение. Това е моето притеснение.
    По отношение на приемане на техническа работа, ще направим невъзможното да се справим в рамките на този един месец. Като говорим за тези изменения на Закона, може би трябва в тази посока да помислим, тоест нормата да не създава закононарушители, на много от които да събираме после глобите. Това е изключително важно да не се случи в нашето общество. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: И аз благодаря.
    Форма за търсене
    Ключова дума