Комисия за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика
Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за държавния бюджет на Република България за 2019 г., № 802-01-49, внесен от Министерски съвет на 29 октомври 2018 г., заедно с актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2019-2021 г., представляваща мотиви към законопроекта, и становището на Министерския съвет по проекта на бюджет на съдебната власт за 2019 г. – за първо гласуване.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика
ПРОТОКОЛ
№ 36
На 31 октомври 2018 г., сряда, се състоя редовно заседание на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за държавния бюджет на Република България за 2019 г., № 802-01-49, внесен от Министерски съвет на 29 октомври 2018 г., заедно с актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2019-2021 г., представляваща мотиви към законопроекта, и становището на Министерския съвет по проекта на бюджет на съдебната власт за 2019 г. – за първо гласуване.
2.Разни
Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика, и на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 16,02 ч. и ръководено от председателя на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика господин Борис Ячев.
* * *
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Уважаеми колеги, добър ден!
Откривам днешното заседание на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика.
Предоставям на Вашето внимание следния дневен ред. (Изчита го.)
Имате ли предложения, колеги, към дневния ред? Нямате.
Моля да го гласуваме.
За – 8, против и въздържали се – няма. (Шум и реплики.)
Благодаря Ви.
Започваме с материалите по точка първа:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ДЪРЖАВНИЯ БЮДЖЕТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА 2019 Г., № 802-01-49, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 29 ОКТОМВРИ 2018 Г., ЗАЕДНО С АКТУАЛИЗИРАНАТА СРЕДНОСРОЧНА БЮДЖЕТНА ПРОГНОЗА ЗА ПЕРИОДА 2019 – 2021 Г., ПРЕДСТАВЛЯВАЩА МОТИВИ КЪМ ЗАКОНОПРОЕКТА, И СТАНОВИЩЕТО НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ПО ПРОЕКТА НА БЮДЖЕТ НА СЪДЕБНАТА ВЛАСТ ЗА 2019 Г. – ЗА ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ.
Да представи бюджета тук е госпожа Маруся Гърбачева от Министерството на финансите. Наши гости са и от Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобито имущество госпожа Даниела Василева – главен секретар на Комисията, господин Цветомир Иванов – директор на дирекция „Финансово-стопански дейности и управление на собствеността“. Добре дошли!
Има доклад от Министерството на финансите, с който ще Ви запозная след малко.
Госпожо Василева, заповядайте да представите бюджета, който касае Вашата дейност.
ДАНИЕЛА ВАСИЛЕВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Разработеният Проект на бюджет за 2019 г. и Актуализираната бюджетна прогноза за периода 2020 – 2021 г. на Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобито имущество е в съответствие с предвидените приоритети в Програмата за управление на правителството на Република България за периода 2017 – 2021 г. и покрива Мярка 335 за приемане на нов Антикорупционен закон, който обединява фрагментираното законодателство и създава единен антикорупционен орган на основата на Комисията за отнемане на незаконно придобитото имущество.
Предвид спецификата на дейността и функциите на Комисията, Проектът на бюджет за 2019 г. и Актуализираната бюджетна прогноза за периода 2020 – 2021 г. са разработени при отчитане на настъпилите структурни промени с вливането на структурни звена в Комисията в изпълнение на новоприетия Закон за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество. Отчетени са основните приоритети и стратегически цели на Комисията, като са предвидени средства, които да осигурят пълноценното функциониране и ефективното изпълнение на нейните специфични дейности.
Бих искала накратко да Ви запозная с конкретните бюджетни параметри за 2019 г. на Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество като част от Проекта на Държавен бюджет на Република България за 2019 г.
Съгласно утвърдения разходен таван с Решение на Министерския съвет № 264/2018 г. одобрените разходи на Комисията са 12 млн. 116 хил. лв., а одобрените допълнителни разходи спрямо утвърдения разходен таван са в размер на 8 млн. 337 хил. лв., като се предвижда да се обезпечи съставът на Комисията на всичките му нива при отчитане на настъпилите структурни промени, тоест в Проекта на бюджета за 2019 г. одобрените разходи са в размер на 20 млн. 453 хил. лв.
С най-голяма относителна тежест са средствата, предвидени по показател „Персонал“ – в размер на 14 млн. 36 хил. лв.
Отчетено е увеличение на административния капацитет на Комисията, назначен по трудово и служебно правоотношение. Формираните възнаграждения на персонала по видове категории труд са със съответните осигурителни вноски, с дължимите обезщетения при прекратяване на трудовите и служебните правоотношения, както и при пенсионирането на служителите. Осигурени са и дължимите средства за работно облекло.
От средствата за издръжка в размер на 4 млн. 696 хил. лв. най-приоритетно значение имат разходите за издръжка на Централното управление на Комисията, на нейните териториални дирекции и звена. Във връзка с новоприетия Правилника за устройството и дейността на Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество и на нейната администрация предстои изграждането на нови структурни единици, като необходимите средства за разходи съдържат и средствата, предвидени за осъществяване на дейностите по събиране, анализиране и проверки на сведения при/и по повод на информация за прояви на корупция и дейности за противодействие на корупцията. Разходите включват и необходимите средства за водене, поддържане, актуализиране на електронните регистри, които по закон следва да се администрират от Комисията.
Предвидени са допълнителни средства в размер на 1,5 млн. лв. за капиталови разходи, които частично осигуряват актуализиране и доокомплектоване на работните помещения и сградите, които са безвъзмездно предоставени за управление на Комисията в София и в цялата страна. Наличната техника, компютърни конфигурации, както и наличния автопарк се нуждаят от частична и/или пълна замяна. Предвид това, че са изключително недостатъчни за новия числен състав на Комисията, е предвидено закупуването и осъвременяването им. Капиталовите разходи в Проекта за 2019 г. са в размер на 1 млн. 720 хил. лв. Накратко това е изложението.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: От Министерството на финансите колегите са представили доклад, който съдържа макроикономическите перспективи, също и Проекта за бюджет на Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество за 2019 г.
Колеги, въпроси?
Предвидените за 2019 г. финансови ресурси до каква степен ще разрешат въпроса за сградния фонд на Комисията? Голямата цел, разбира се, е обединяването на всички звена под един покрив.
ДАНИЕЛА ВАСИЛЕВА: Предстои приемане на решение на Министерския съвет относно безвъзмездно предоставяне на административна сграда за нуждите на Комисията. Тя се намира на площад „Света Неделя“ № 6.
Разчетите и разходите за ремонтни дейности са предвидени в този бюджет. Не са отразени средствата, които ще ни бъдат необходими за ремонта на предоставената за управление от Комисията сграда на ул. „Патриарх Евтимий“. Това е бившият нотариат. След разговори с Министерството на финансите имаме уверението, че около 3,5 млн. лв. ще бъдат предоставени допълнително.
Премина процедура за обществена поръчка, проведе се, предстои подписването на договор за ремонтните дейности на сградата.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Тя е и паметник на културата.
ДАНИЕЛА ВАСИЛЕВА: Точно така.
КРИСТИНА СИДОРОВА: Защо средствата от 3,5 млн. лв. не са записани в бюджета? И малко повече подробности за приходите, които сте заложили.
ЦВЕТОМИР ИВАНОВ: Господин Председател, по отношение на предвиждането на средства, 3,5 млн. лв. са предвидени по централния бюджет още в 2017 г. От Министерството на финансите ни увериха, че при подписването на договора ще имаме средства, с които да започнем ремонта и да го довършим.
В тази графа са, защото такава е договорката от 2016 – 2017 г.
По отношение на приходите, мисля, че са около 40 000 лв. Те са предимно от конфликта на интереси.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Средствата за персонал – 14 милиона, ще дадат ли възможност за окончателно окомплектоване на състава на Комисията?
ЦВЕТОМИР ИВАНОВ: Имаме постигната договорка за финансиране на 400 бройки. За 80 бройки над тези 400 ще ни бъдат отпуснати допълнително средства, когато ги достигнем. В момента сме на 340. Тази година имаше доста назначения.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Текат конкурси, окомплектоване по териториалните звена.
В тези средства предвидено ли е ДМС?
ЦВЕТОМИР ИВАНОВ: Да.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Заповядайте, госпожо Гърбачева.
МАРУСЯ ГЪРБАЧЕВА: Ще направя едно уточнение. В проекта на закон за 2019 г. планираните средства за персонал по щатни бройки са в размер на 482 бройки. Със закона за 2018 г. бяха 310 бройки, но допълнително в хода на изпълнението се даваха допълнителни средства за допълнително назначените. Те са на база на фактически извършените разходи.
За 2019 г. от централния бюджет мога да потвърдя, че са планирани 2 млн. лв. за основен ремонт на сградата, предоставена за управление на Комисията с Решение № 893 от 2015 г.
Освен това са предвидени средства за обезпечаване на дейностите на Комисията през тази година, защото всички знаете, че назначаването на нови бройки е трудно – процедурата с конкурсите изисква продължителност. Затова не се знае колко служители допълнително ще могат през 2019 г. да назначат. Както и през сегашната година, една част от тези средства ще бъдат от централния бюджет. Механизмът ще бъде същият.
В централния бюджет са предвидени средства за безплатно пътуване на правоимащите служители по Закона.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Колеги, въпроси?
Заповядайте, господин Нецов.
СЛАВИ НЕЦОВ: Уважаеми господин Председател, колеги, гости! Въпросът ми е: премиерът каза, че всички държавни служители ще получат увеличение на заплатите с 10% и това предвидено ли е в бюджета за тази година за персонала или ще карат на старите заплати, които са получавани досега?
ЦВЕТОМИР ИВАНОВ: Първоначалното предложение на Министерството на финансите беше да слезем на 18 милиона – 17 млн. 900 хил. лв. Говорихме с тях за новоназначените служители и предвид предстоящото увеличение със средствата, които ни се дават сега, ще имаме средства да направим увеличението на заплатите.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Ще има увеличение.
ЦВЕТОМИР ИВАНОВ: Ще има, да.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: За назначените в Комисията ще има ли?
ЦВЕТОМИР ИВАНОВ: Да, ще има.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: За бъдещите назначения?
ЦВЕТОМИР ИВАНОВ: За тях също ще има.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Колеги, има ли други въпроси?
Няма въпроси и можем да пристъпим към гласуване.
Колеги, предлагам да приемем на първо гласуване представения за представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за държавния бюджет на Република България за 2019 г., № 802-01-49, внесен от Министерски съвет на 29 октомври 2018 г., заедно с актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2019-2021 г., представляваща мотиви към законопроекта, и становището на Министерския съвет по проекта на бюджет на съдебната власт за 2019 г.
Преди гласуването ще Ви кажа, че има становище на Асоциацията на индустриалния капитал в България, която касае в малка степен и административната реформа, сигурността и съдебната система, която изразява положително становище.
За – 5, против – 4, въздържали се няма.
Приема се.
Благодаря на гостите по точка първа и им желая успешен ден.
Преминаваме към точка:
РАЗНИ
Колеги, имате ли предложения и мнения? (Реплики.)
Има предложение в началото на месец декември за изнесено заседание. (Шум и реплики.)
Благодаря Ви за присъствието.
Закривам днешното заседание.
(Закрито в 16,25 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Борис Ячев
Стенограф:
Емилия Огнянова