Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика
07/11/2019
    1.Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2020 г., № 902-01-57, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2019 г.-първо гласуване
    ПРОТОКОЛ
    № 57

    На 7 ноември 2019 г., четвъртък, от 16, 00 ч. се състоя редовно заседание на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Първо гласуване на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2020 г., № 902-01-57, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2019 г.
    2. Разглеждане и информация за сигнали, жалби и отговори по тях, постъпили в Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика.
    3. Разни.

    Списък на присъствалите народни представители, членове на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика и гостите се прилага към протокола.
    Заседанието се води от председателя на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика господин Борис Ячев.
    * * *

    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Добър ден, колеги!
    Откривам днешното заседание.
    Тъй като на практика днес текат почти всички комисии, част от колегите са с делегирани гласове.
    Имаме необходимия кворум.
    Колеги, предложен Ви е
    ДНЕВЕН РЕД:
    1. Първо гласуване на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2020 г., № 902-01-57, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2019 г.
    2. Разглеждане и информация за сигнали, жалби и отговори по тях, постъпили в Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика.
    3. Разни.
    Предложения към дневния ред? Няма.
    Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
    За – 7, против и въздържали се – няма.

    Преминаваме към точка първа от дневния ред:
    ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ДЪРЖАВНИЯ БЮДЖЕТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА 2020 Г., № 902-01-57, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 31 ОКТОМВРИ 2019 Г.
    По тази точка гости са господин Антон Славчев – заместник-председател на КПКОНПИ; господин Кирил Габеров – главен секретар; госпожа Мирослава Жекова – директор на Дирекция „Финансово стопански дейности и управление на собствеността“ и главен счетоводител;
    От Министерството на финансите господин Пламен Русев – началник отдел в дирекция „Държавни разходи“ и госпожа Изидора Петкова – главен експерт в дирекция „Държавни разходи“.
    Колеги, по точка първа от дневния ред на Вашето внимание е внесена онази част от бюджета, която касае бюджета на Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество за 2020 г.
    Ще дам думата първо на колегите от Министерството на финансите като вносител да ни запознаят конкретно с бюджета на КПКОНПИ, след което ще имаме възможност за разискване.
    Господин Русев, Вие ли ще говорите?
    Заповядайте.
    ПЛАМЕН РУСЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Аз ще кажа две-три думи за бюджета като цяло и после ще отстъпя думата на колежката за конкретика в бюджета на КПКОНПИ.
    Бюджетът следва тригодишната бюджетна прогноза, приета преди това и Актуализираната бюджетна прогноза за 2020 – 2022 г. Ключовите цели продължават да бъдат запазването на фискалната устойчивост и провеждането на последователна, прозрачна и предвидима фискална политика, която допринася за подобряване на бизнес средата, насърчаване на инвестициите и стимулиране развитието на трудовия пазар и постигане на икономически растеж, заетост, придържайки се към общите правила на Европейския съюз.
    Нов момент в бюджетната процедура за 2020 г. е разширяването на обхвата на бюджетните организации, които прилагат програмен формат на бюджет. Вече абсолютно всички първостепенни разпоредители ще прилагат този програмен формат, което подпомага по-доброто разпределение на средствата. Очаква се по-добро изпълнение и по-добра ефикасност и ефективност.
    Другото интересно и важно от фискалните цели и параметри е постигане и поддържане на балансиран бюджет. За разлика от предишните няколко години, където имаше дефицит, сега се предлага балансиран бюджет за 2020 г.
    В два реда ще маркирам приоритетите, които вече надграждат заложените в сердносрочната бюджетна прогноза от пролетта приоритети и допускания, приети в началото на годината за тригодишната прогноза за развитие на секторните и хоризонталните политики.
    На първо място, за Бюджет 2020 е образованието, на второ място, здравеопазването, отбраната, пенсионната политика и политиката по доходите. Това са петте направления, по които се отделят и най-много средства.
    Другото важно в политиката по доходите е предвиденото 10% -но увеличение на заплатите за всички първостепенни разпоредители.
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Госпожа Изидора Петкова.
    ИЗИДОРА ПЕТКОВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители!
    Бюджетът на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество за 2020 г. е в размер общо на 21 млн. 856 хил. 700 лв.
    За текущи разходи, в които влизат разходите за персонал и за издръжка са предвидени 20 млн. 137 хил. лв., в това число за персонал – 15 млн. 440 хил. лв. и за издръжка – 4 млн. 696,7 хил. лв.
    Както отбеляза колегата, в средствата за персонал спрямо бюджета за 2019 г. е предвидено увеличение в размер на 1 млн. 403,7 хил. лв. за увеличението с 10% на средствата за персонал, което включва разходите за възнаграждения, за социални осигуровки и за друг вид възнаграждения не само за заплати, което е в плюс спрямо увеличението, което беше направено през 2019 г. – имаше увеличение с 10% само на средствата за заплати и осигуровки, а сега и на допълнителните възнаграждения, където влизат обезщетения, плащане с характер на СБКО и така нататък, така че през 2020 г.е по-изгодно увеличението за бюджетните организации.
    За капиталови разходи са предвидени 1 млн. 720 хил. лв.
    Колегите от Комисията ще кажат дали са удовлетворени. Правили сме срещи в Министерството на финансите. Това са уточнените цифри от страна на Министерството.
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря на госпожа Петкова.
    Заповядайте, господин Славчев.
    АНТОН СЛАВЧЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаема госпожо Заместник-председател, уважаеми господа народни представители! Благодаря за поканата да присъстваме на днешното заседание в присъствието на колеги от Министерството на финансите.
    Удовлетворен съм от това, което колегите са успели с експертите от КПКОНПИ да договорят като необходимост от финансови средства за функционирането на Комисията.
    Новото за Комисията е прилагането на програмен формат на бюджет, който се въвежда за абсолютно всички институции на бюджетна издръжка, което ще даде много добра възможност парите да се разходват по по-прозрачен начин, ако мога така да се изразя, да се знае по какъв начин се разходват средствата, за по-добър контрол.
    Това, което е в плюс спрямо миналата година, както казаха колегите от Министерството на финансите, е сумата от 10% за увеличение, която тази година е прецизирана в посока плюс по отношение на допълнителните възнаграждения, които ще трябва да бъдат формирани от десетпроцентното увеличение.
    Също така има и поет ангажимента по отношение на докомплектоването на Комисията. Процесът е бавен, прави се много внимателен подбор на хората, които искат да постъпят на служба в Комисията. Доколкото знам за незаетите щатове договорката е при окомплектоване на Комисията ще има допълнително отпуснати средства за бюджета на Комисията. В тази посока също имаме гаранции за нормалното функциониране на Комисията.
    Колегите експерти могат да предоставят допълнителна информация по отношение на предвидени разходи във връзка с управление на обезпеченото имущество, където също са водени разговори, има фиксирани суми. Лично аз считам, че бюджетът на Комисията е направен много прецизно с оглед да не се счита, че има недостиг на средства. Благодаря на Министерството на финансите за положението усилия.
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: От три парламентарни комисии, Вие сте първите, които са доволни от бюджета Ви. (Оживление.)
    Колеги, имате ли въпроси?
    Заповядайте, господин Гърневски.
    СПАС ГЪРНЕВСКИ: Когато обсъждахме, преди да се вземе решение да бъдат проверявани и общинските съветници, тоест с 6 хиляди души да се увеличи контингента на онези, които ще преминават през проверките на Комисията, Вие заявихте, че това може да стане и ще стане, и ще бъдат необходими само четири, пет бройки, които да се занимават пряко с тази работа, за да се обхване двойно увеличеният брой на висшите чиновници, които ще бъдат проверявани според декларациите. Предвидено ли е това нещо според тези разчети?
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Заповядайте, господин Славчев.
    АНТОН СЛАВЧЕВ: Уважаеми господа народни представители, във връзка със зададения въпрос на господин Гърневски в последните няколко месеца, в периода, в който изпълнявам функциите на заместник-председател, се назначиха няколко нови служители, които за моя радост са лица на възраст, която им позволява да се развиват в тази дейност. Предвиждат се още няколко назначения. Колегите вече подготвят механизъм за проверка на лицата, които са в обхвата на Закона от тази година по отношение на общинските съветници. Имам уверението на госпожа Къдрева, че екипът, който тя формира и с новите назначения, които направихме буквално от студентската скамейка с профил специалност точно по отношение на това, което трябва да вършат, че нещата ще се случат. Договорката с колегите е при пълното окомплектоване не само на публичния регистър, но и на всичките останали структури, тези хора да бъдат обезпечени финансово.
    СПАС ГЪРНЕВСКИ: Тоест в добрата Ви оценка за така представения бюджет, за което и ние сме доволни, е предвидено и това.
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Заповядайте, господин Вълков.
    ИВАН ВЪЛКОВ: Благодаря, господин Председател.
    Въпросът ми е към представителите на Министерството на финансите относно финансовата рамка на бюджета. Необходими са ми малко числа относно брутния вътрешен продукт, приходната и разходната част, тъй като казахте, че този бюджет ще бъде напълно балансиран.
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Господин Русев, заповядайте.
    ПЛАМЕН РУСЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Растежът на брутния вътрешен продукт ще достигне 3,3% през 2020 г., движен от вътрешно търсене, частните потребителски разходи ще се запазят, икономическият растеж ще се запази на ниво 3,3%.
    ИВАН ВЪЛКОВ: Интересува ме конкретно каква е приходната и разходната част, колко милиона е, и какъв е брутният вътрешен продукт, защото казахте, че бюджетът ще е балансиран, което означава, че разходната част не може да надхвърля приходната? Затова се интересувам конкретно от числата.
    ИЗИДОРА ПЕТКОВА: Не са ни предвидени като числа. Имаме си подготвени текстове, които трябва да предоставим, иначе ги има в сайта на Министерството на финансите като Проектобюджет.
    ПЛАМЕН РУСЕВ: Чл. 1 от предложения Закон е „приходи, помощи и дарения“ и е 28 млрд. 15 млн. 376 хил., което е част от разходната част, защото бюджетът е сегментиран на няколко части.
    Ал. 2 от чл. 1 са разходи и те са фиксирани на 14 млрд. 441 млн. 838 хил. В разходната част влизат още бюджетни взаимоотношения и трансфери, държавно обществено осигуряване, НЗОК, вноска в общия бюджет за Европейския съюз и операции в частта „финансиране и нето“. Това е всъщност чл. 1 от предложения Законопроект за 2020 г. Има го качен на сайта на Министерството на финансите и като официален документ, внесен в Народното събрание.
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Господин Нецов, заповядайте.
    СЛАВИ НЕЦОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми гости, уважаеми колеги!
    Искам да попитам госпожата от Министерството на финансите: заделените средства за капиталови разходи ще бъдат ли напълно достатъчни за решаване проблемите, които стоят пред Комисията, или след това ще има в другия бюджет…
    ИЗИДОРА ПЕТКОВА: В централния бюджет, извън бюджета, който е в Закона, са предвидени средства. Вече зависи от процедурите и възможностите на Комисията във времето. Такива средства са предвидени. Говорим за сградата на бившия нотариат.
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Капиталовите разходи са за текуща и друга материална обезпеченост, така ли?
    ПЛАМЕН РУСЕВ: Искам да допълня, че има уговорка в хода на изпълнението на бюджета, когато има необходимост и когато те имат яснота какво се случва, да се случи.
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Госпожо Сидорова, заповядайте.
    КРИСТИНА СИДОРОВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, уважаеми гости от Министерството на финансите и КПКОНПИ!
    Имам само един въпрос: с колко се увеличава или се намалява, тъй като няма как да проверя, бюджетът на Комисията, сравнено с миналата година? В кои пера е увеличението: дали само за персонал?
    ИЗИДОРА ПЕТКОВА: Само за персонал. Издръжка и капиталови разходи са на същото ниво, само „персонал“ е увеличен с 10%.
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Колеги, ако позволите, два въпроса към Комисията. Предвидени ли са в новия бюджет средства за защита на лицата, подали сигнали за извършени корупционни престъпления, ако е необходима такава защита? Обратно пък, предвидени ли са средства за дела, които евентуално могат да бъдат водени срещу КПКОНПИ по Закона за отговорност на държавата за причинени вреди?
    Господин Славчев, заповядайте.
    АНТОН СЛАВЧЕВ: На първия въпрос ще отговоря аз, молбата ми е на втория въпрос – за обезпеченото имущество, да отговорят колегите.
    Средства за лица, подали сигнали с оглед защитата им, като цяло в рамката на бюджета няма предвидено такова перо. Това, което трябва да имаме предвид е, че при оперативно-издирвателна дейност на органите по чл. 16, ал. 2, инструкциите за работа по оперативно-издирвателни мероприятия има предвидена защита „запазване анонимността“ на така наречените източници на информация, подпомагаща дейността по оперативно-издирвателни мероприятия. Средствата за защита на лицето се осигуряват от органите на МВР. Такъв случай имахме в един град, където лице, ползвано от органите на разследването като свидетел, което преди това е подпомагало работата по сигнала, имаше такава необходимост и структурите на МВР осигуриха тази защита. Отделно перо за защита нямаме.
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Това не тежи на Вашия бюджет. Благодаря.
    По Закона за отговорността, ако има дела срещу КПКОНПИ, заповядайте, госпожо Жекова.
    МИРОСЛАВА ЖЕКОВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми господа народни представители! Такива средства са предвидени в нашия бюджет и са заложени в показател „издръжка“.
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Заповядайте, господин Найденов.
    СИМЕОН НАЙДЕНОВ: Разбрах за предвиденото увеличение за заплати, но искам да попитам предвидено ли е, че щата на Комисията може би ще се увеличи? Може би господин Славчев ще отговори – предстои ли увеличение на щата и с колко? Да не стане така, че парите, които сега ще послужат за увеличение на заплати, да са по-малко от персонала, който ще бъде назначен?
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Господин Славчев, заповядайте.
    АНТОН СЛАВЧЕВ: Да, въпросът е уместен. Така разчетената бюджетна рамка по цифри към момента няма да покрие пълната окомплектовка, но уверението на ръководството на Министерството на финансите е, че при назначаването на служители ще има корекция. Водени са такива разговори, изрично сме поставили това питане. Двама служители не може да обслужват един областен град, трябва да бъдат повече, за да може да има ефективна дейност на тази комисия. Уверението е, че бюджетът ще бъде увеличен. Действително така структуриран той няма да е достатъчен за заплати, ако попълним всички свободни щатни бройки. На този етап бюджетът е предвиден само за настоящата бройка с уговорката при увеличаване броя на служителите той да бъде пропорционално увеличен спрямо състава на Комисията.
    КРИСТИНА СИДОРОВА: Колко е в момента щатът и колко са реално заетите места?
    АНТОН СЛАВЧЕВ: По щат служителите са 482, а реално заетата цифра е 357. Празнотата най-вече е в Дирекция противодействие на корупцията, но там изискваме висококвалифицирани служители, защото нали не си представяте вариант, в който ще назначим хора без първоначална подготовка и ще ги пратим, да речем, в Бургас или във Варна и да очакваме от тях някакъв резултат. Надявам се Пловдив да бъде един от градовете, който първи ще го обезпечим с такива служители. Считам, че това ще бъде осигурено. Благодаря.
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Един деликатен въпрос: предвидено ли е допълнително материално стимулиране, разбира се, при резултати?
    АНТОН СЛАВЧЕВ: Благодаря, господин Председател за въпроса.
    Основно тези 1 млн. 400 хил. са да покрият 10%-то увеличение, каквото ще има за всички държавни служители. Това, което остане като икономия, при постигнати резултати от служители на Комисията се получава ДМС. Всяко тримесечие има икономии и съобразно постигнатите резултати служителите се мотивират.
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Колеги, други въпроси? Няма.
    Подлагам на гласуване точка първа.
    Предлагам да приемем Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2020 г., № 902-01-57, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2019 г., заедно с:
    Актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2020 – 2022, представляваща мотиви към Законопроекта, като вземем предвид становището на Министерския съвет по Проектобюджет на съдебната власт, както и Протокол от консултациите с Националното сдружение на общините в Република България по чл. 77 от Закона за публичните финанси.
    Който е за, моля да гласува.
    За – 6, против – 2, въздържали се – няма.
    Точка първа е приета.
    Благодаря на представителите на Министерството на финансите, също и на колегите от КПКОНПИ.
    Стенограмата по точка втора не е публична.
    Форма за търсене
    Ключова дума