Комисия за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика
Приемане на процедурни правила за условията и реда за предлагане на кандидати, представяне и публично оповестяване на документите, изслушване на кандидатите и за избор на председател на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество
По точка втора:
ПРИЕМАНЕ НА ПРОЦЕДУРНИ ПРАВИЛА ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ПРЕДЛАГАНЕ НА КАНДИДАТИ, ПРЕДСТАВЯНЕ И ПУБЛИЧНО ОПОВЕСТЯВАНЕ НА ДОКУМЕНТИТЕ, ИЗСЛУШВАНЕ НА КАНДИДАТИТЕ ЗА ИЗБОР НА ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ЗА ПРОТИВОДЕЙСТВИЕ НА КОРУПЦИЯТА И ЗА ОТНЕМАНЕ НА НЕЗАКОННО ПРИДОБИТОТО ИМУЩЕСТВО.
Колеги, по точка втора трябва да приемем процедурните правила за условията и реда за предлагане на кандидати, представяне и публично оповестяване на документите и изслушване на кандидатите за избор на председател на Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество.
Проектът за процедурните правила, колеги, Ви е изпратен и сте се запознали с тях. След като бъдат приети в нашата комисия, те трябва да бъдат изпратени в Деловодството на Народното събрание и съответно, гласувани на заседание на парламента.
Процедурните правила са на основание чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република България, във връзка с чл. 9 от Закона за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество, и чл. 93 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Колеги, ще Ви прочета
„Проект
РЕШЕНИЕ
за приемане на Процедурни правила за условията и реда за предлагане на кандидати представени и публично оповестяване на документите, изслушване на кандидатите за избор на председател на Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество.
Народното събрание на основание чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република България във връзка с чл. 11, ал. 5 във връзка с чл. 9 от Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество и чл. 93 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание
Р Е Ш И:
Приема процедурни правила за условията и реда за предлагане на кандидати, представяне и публично оповестяване на документите, изслушване на кандидатите и за избор на председател на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество.
I. Предлагане на кандидати и представяне на документи за кандидата за председател на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество се правят от народни представители
Предложенията за кандидати за председател на Комисия по превенция на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество се правят от народни представители.
Предложенията се внасят в писмена форма чрез Деловодството на Народното събрание до Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика в 14 дневен срок от приемането на тези правила от Народното събрание.“
Тоест времето започва да тече след като бъдат гласувани от парламента настоящите правила.
„Предложенията съдържат писмени мотиви, в които се обосновават високите професионални и нравствени качества на кандидатите. Към предложенията се прилагат следните документи:
– писмено съгласие на кандидата да бъде предложен за длъжността по образец – Приложение № 1 към Решението;
– писмено съгласие на кандидата по чл. 27, ал. 2 от Закона за достъп и разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия по образец – Приложение № 2 към Решението;
– подробна професионална автобиография; копие от документи за завършено висше юридическо образование, както и удостоверение за юридическа правоспособност;
– свидетелство за съдимост;
– документи, удостоверяващи, че кандидатът отговаря на изискванията за стаж съгласно чл. 8, ал. 2 от Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество;
В 7-дневен срок от публикуването на кандидатурите всеки кандидат представя на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика:
– писмена концепция за работата си като председател на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество на хартиен и електронен носител;
– декларация за несъвместимост по образец – Приложение №3 към Решението, утвърден от органа по избора.
– декларация за имущество и интереси по образец, утвърден от Комисията (Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество) – Приложение №4.
II. Публично оповестяване на документите
1. Предложенията заедно с документите по Раздел I се публикуват в срок до два работни дни от получаването им на интернет страницата на Народното събрание. Публикуват се и името, и мотивите на народния представител, издигнал съответната кандидатура.
2. Публикуването на предложенията и документите се извършва в съответствие със Закона за защита на личните данни и Закона за защита на класифицираната информация.
3. Юридически лица с нестопанска цел, регистрирани за осъществяване на общественополезна дейност, висши училища и научни организации могат да представят на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика становища за кандидата, включващи и въпроси, които да му бъдат поставяни. Становищата и въпросите се изпращат по пощата на адрес: гр. София, пл. Княз Александър I № 1, Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика, или по електронен път на електронна поща: anticorruption@parliament.bg не по-късно от седем дни преди изслушването на кандидатите. Анонимни становища и сигнали не се разглеждат.
4. Становищата и въпросите се публикуват в срок до три дни след получаването им на интернет страницата на Народното събрание при спазване изискванията на Закона за защита на личните данни.
III. Извършване на предварителна проверка по Закона за достъп и разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия.
1. Кандидатите се проверяват за принадлежност към органите по чл. 1 от Закона за достъп и разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия. Искането за извършване на предварителна проверка по чл. 27, ал. 1, т. 2 от Закона за достъп и разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия се прави от председателя на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика.
2. Резултатите от проверката се публикува на интернет страницата на Народното събрание.
IV. Проверка за допускане на кандидатите до изслушване.
1. Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика на отделно заседание, предхождащо изслушването, проверява дали са представени всички необходими документи и дали предложените кандидати отговарят на изискванията за заемане на длъжността председател на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество.
2. Когато Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика установи, че кандидатът не е представил всички необходими документи, тя го уведомява, че може да ги представи в срок от 5 дни от уведомяването.
3. До изслушване не се допускат кандидати, които не са представили документите по Раздел I или не отговарят на изискванията по чл. 8, ал. 2 от Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество.
4. След извършване на проверката Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика със свое решение изготвя списък на кандидатите за председател на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество, които са допуснати до изслушване. Списъкът се изготвя по азбучен ред на собствените имена на кандидатите за председател на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество и се публикува на интернет страницата на Народното събрание.
V. Изслушване на допуснатите кандидати за председател на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество.
Изслушването се провежда на открито заседание на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика, което се излъчва в реално време чрез интернет страницата на Народното събрание.“
Тоест заседанието е открито за медии и обществени организации.
„2. Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика изслушва само допуснатите кандидати по поредността им в списъка.
3. Вносител на предложението представя кандидата в изложение до 2 минути.
4. На кандидата се дава възможност да допълни данни от професионалната си биография и да представи концепцията си за работа като председател на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество в изложение до 15 минути за всеки кандидат.
5. Народните представители, членове на Комисията могат да задават въпроси към кандидата, включително и такива от становищата, постъпили от юридически лица с нестопанска цел, регистрирани за осъществяване на общественополезна дейност, висши училища и научни организации. Времето за изложение на въпросите е до 2 минути.“
Помните на миналото изслушване колегите припознаха и зададоха въпроси, постъпили от различни правителствени организации.
„6. На всеки кандидат се предоставя право на отговор след задаването на въпрос към него. Времето за отговор на всеки въпрос е до 2 минути.
7. От изслушването се изготвя пълен стенографски протокол, който се публикува на интернет страницата на Народното събрание.
8. Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика внася в Народното събрание подробен и мотивиран доклад от изслушването, към който се прилага списък на кандидатите участвали в изслушването, подреден по азбучен ред на собствените им имена. Към доклада се прилагат и проекти на решения за избор на председател на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество.
VI. Избор на председател на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество.
1. Заседанието се излъчва в реално време чрез интернет страницата на Народното събрание. С решение на Народното събрание на заседанието могат да присъстват допуснатите кандидати.
2. Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика представя доклад за проведеното изслушване.
3. Кандидатите се представят от вносител на предложението по поредността им, определена в списъка на кандидатите за председател на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество, изготвен по азбучен ред на собствените имена, в изложение до 2 минути.
4. Провеждат се разисквания по представените кандидатури по реда на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
5. Гласуването се извършва поотделно за всеки кандидат по поредността, определена в списъка на кандидатите.
6. За избран се смята кандидатът, получил повече от половината от гласовете на присъстващите народни представители. Ако няколко кандидати са получи повече от половината от гласовете на присъстващите народни представители, избран е кандидатът, получил най-много гласове „за“.
7. Когато никой от кандидатите не получи необходимите гласове се провежда повторно гласуване, в което участват двамата кандидати, получили най-много гласове „за“.
8. Ако и при повторното гласуване никой от кандидатите не получи необходимите гласове, Народното събрание приема решение за откриване на нова процедура за избор.“
Това е Проектът за правилата, колеги, които трябва да обсъдим днес и с решение на нашата комисия да предложим като Проект на решение на Народното събрание, за да може да стартира процедурата по избор на председател на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество и съответно да започне да тече 14-дневния срок по номинациите и издигането на кандидатури.
Очаквам Вашите коментари по така предложения Проект за решение.
Заповядайте, господин Вълков.
ИВАН ВЪЛКОВ: Господин председател, ако ми позволите, те са едни и същи. Аз не виждам някаква промяна.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Те са съгласно нашите правила.
ИВАН ВЪЛКОВ: Те са съгласно нашите правила и вече веднъж са обсъждани. Правя предложение да ги приемем в този им вид освен, ако колегите нямат някаква добавка или нещо ново.
КРИСТИНА СИДОРОВА: Моят въпрос е по Декларацията за имуществени интереси по образец, утвърден от Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество, която е Приложение № 4.
Спомняте си, че при избора на предишния председател на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество – Пламен Георгиев, той попълни такава декларация и месеци по-късно се оказа, че там има разминаване, поради което той си тръгна.
Какво правим, при хипотеза, че сегашният евентуален кандидат, който и да е той, има отново такова разминаване в декларациите? Той като попълва тази декларация има ли някакъв срок, в който Комисията да извърши проверка и предварително да се види дали има разминаване, за да не се стига отново до ситуация една година по-късно да си тръгва и следващия председател.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Няма как предварително Комисията да извърши проверка, при условие, че той не е избран. В момента след избора му, когато той вече влезе в така наречените висши публични длъжности, тогава на база на попълнената декларация се прави справка с реалното състояние.
ИВАН ВЪЛКОВ: Смятам, че наличието на точно този текст и на тази точка показват нейната състоятелност и, че тя трябва да стои и просто се изпълнява.
КРИСТИНА СИДОРОВА: Може би трябва да се прави някаква предварителна проверка. Не мога да кажа в момента.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Той после като подава декларацията…
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Той подава декларация преди избора.
СПАС ГЪРНЕВСКИ : Онази декларация, която ние всички подаваме.
КРИСТИНА СИДОРОВА: Тя е същата – образец № 4, който се подава след като бъде избран. Следваше проверка и се оказа, че има несъответствия в декларацията на Пламен Георгиев и той си тръгна.
СПАС ГЪРНЕВСКИ: Пътят е очертан.
КРИСТИНА СИДОРОВА: Да, но една година той изпълняваше длъжността.
ИВАН ВЪЛКОВ: Всеки носи отговорност за декларираното.
СПАС ГЪРНЕВСКИ: Всеки си носи отговорността за невярна декларация. Той, ако има сто имота, можеш ли да тръгнеш да ги обикаляш? (Реплики.)
КРИСТИНА СИДОРОВА: Те са двама – трима кандидата. Ако може предварително да се прави някаква проверка, за да избегнем такъв случай и самата комисия да може да работи нормално.
СПАС ГЪРНЕВСКИ: Може би да декларират дали имат тераси?! (Оживление.)
КРИСТИНА СИДОРОВА: Тераси, барбекюта… и апартаменти с асансьори.
СПАС ГЪРНЕВСКИ: Ввсеки си носи отговорност.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Единственото, което, може би, е възможно да направим е да поискаме, все пак за да бъде направена тази проверка. Той трябва да е придобил статут, тоест трябва да има избор, за да влезе в тази класификация, при която подлежи на проверка. Единственото, което можем да направим, е да поискаме в някакъв срок – до месец, или до три месеца след избора да бъде извършена проверка, да бъдат изнесени и оповестени данните от проверката на декларацията.
КРИСТИНА СИДОРОВА: Да, за да не стигаме пак до такава хипотеза.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Но съгласно вътрешните правила на Комисията, знаете, че ги викаме на периодично изслушване и можем това да го поставим като изискване веднага след избора – при първото заседание на Комисията, заедно с ръководството на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество.
КРИСТИНА СИДОРОВА: Има някаква логика, защото така или иначе има изискване, нека да се знае какво имущество имат кандидатите.
СПАС ГЪРНЕВСКИ: Те видяха какво се случи.
КРИСТИНА СИДОРОВА: Недей разчита на това.
СПАС ГЪРНЕВСКИ: Ще си носи отговорност. Какво да направим?
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Колеги, други коментари по Правилата?
Господин Недялков, заповядайте.
МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Мисля, че имаме опит с прибързването и притупването на правилата. Вече има обществен интерес за това, че тази комисия твърде дълго стои без председател. Дали има председател или няма, за мен лично като народен представител и член на тази парламентарна комисия, не виждам някаква разлика в дейността на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество и в повишаване на чувството за справедливост в българското общество, но това са си мои заключения.
Искам още един път да прегледаме Проекта за решение, защото в тази точка, която посочи Кристина Сидорова, има нещо друго – този образец е утвърден от Комисията за незаконно придобиване на имущество, която отдавна вече я няма. Когато избирахме първия председател тя още съществуваше, законът не беше направен, нямаше я общата голяма комисия.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Сега вече приемник е Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество.
МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество, но хубаво е да се редактира и това нещо да се сложи там.
Второ, за да има все пак някаква проверка от вече съществуващия орган – Комисията по превенция на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество, на мен ми се струва, че този срок е твърде малък, след като се внесат всички документи тук, включително и тази декларация, до избора на председател на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество.
Казвам защо е малък.
ПРДС. БОРИС ЯЧЕВ: Кой срок е малък?
МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Малък е срокът след 14-дневния срок. Имаме 14 дневен срок, в който народните представители внасят предложения за кандидати за председател, и след това ние започваме да ги изслушваме. Този срок е твърде малък, защото, най-малко, ние още тогава можем да кажем тази комисия да провери има ли човекът конфликт на интереси или няма. Защо го казвам? Когато Законът изисква да има такава декларация и той да декларира имуществото си предварително. Колкото и да съм против този закон, затова, че той не върши добра работа, тук презумцията ни като законодатели е той да бъде чист – без конфликт на интереси, преди да бъде избран, а не след това да си носи последствията. Това е моята логика. Тук може би ще трябва да му се направи някаква проверка. Как му се прави проверка дали е бил сътрудник на службите за сигурност и се взимат последствия, а за декларация му даваме срок 2 – 3 месеца, след като бъде избран? Нелогично е просто. Няма логиката на Закон.
Ще Ви кажа и още едно недомислие: хубаво, в Закона е записано, че председателят предлага заместниците и членовете на комисията, а тук имаме обратното. Ние вече имаме заместник-председателите, членове на комисията…
ИВАН ВЪЛКОВ: Нямаме обратното.
МИЛКО НЕДЯЛКОВ: …и им избираме председател, Извинявайте, но е така.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Да, защото такава хипотезата е допусната в Закона – при оставка на председателя или при трайна невъзможност, или смърт и така нататък. Но не Комисията предлага своя председател, а народния представител.
МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Искам да запишем в Правилата, тук ще ми помогнете редакционно, ако не, просто да им подскажете, че председателят се избира до края на мандата на тази комисия.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Не можем да променим Закона, защото…
МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Неговият мандат колко е? Отсега, от когато го изберат ли започват да текат шест години? (Реплики.)
Така де. Аз затова искам да се запише, че той….
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: До края на мандата на комисията.
МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Да, иначе той може да си предложи и други членове на комисията и други заместник-председатели – законът му дава това право.
КРИСТИНА СИДОРОВА: Аз мисля, че не може.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Не. Няма такава хипотеза.
МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Разгледайте добре Закона. Припомнете си го, забравили сте го! Има такава хипотеза: той предлага.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Той предлага, ако има изтичане на мандата, ако има оставка, прекратяване на правоспособността на някои от членовете, тогава – да, той ще предложи, но при условие, че те са избрани от Народното събрание и са в своя мандат…
МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Да, в мандата и така нататък. Тогава и ние се вписваме, че председателят е председател до края на мандата на тази комисия.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Това е повече от логично. Тогава какво да запишем, къде? Няма пожизнено да го изберем.
МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Добре, помислете малко и нека още веднъж да се види. (Реплики.) Това е моята логика. Извинявайте.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Предлагам Ви да го направите в залата, когато там също ще се дебатира този проект за решение за правила и, ако залата го подкрепи…
СПАС ГЪРНЕВСКИ: Работим по Закона, по който е избран.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: За съжаление, в момента, чрез тези правила не можем да излезем извън това, което Законът за противодействие на корупцията ни налага като норма.
КРИСТИНА СИДОРОВА: Вижте как е в чл. 8, ал. 7: „Мандатът Комисията е 6 години и започва да тече от датата на попълване на състава ѝ“.
МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Ха, сега де! Попълваме състава на Комисията.
КРИСТИНА СИДОРОВА: „…Членовете на комисията осъществяват дейността си до конституирането на новия състав на комисията“.
МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Чел съм го господин Ячев. Ето го, така е. Ние сега попълваме състава на комисията – нов шест годишен мандат ли даваме на тази комисия?.
СПАС ГЪРНЕВСКИ: Не. Този човек попълва мандата до шест години на цялата комисия.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Мандатът на състава на комисията е шест години. Той започва да тече с избора на членовете и на състава на комисията. Не говорим персонално. В Закона не е казано, че мандатът на всеки избран член е в зависимост от датата на неговото избиране. Говори се за състава на комисията въобще, тоест от конституирането й като колективен орган.
СПАС ГЪРНЕВСКИ: Милко, играеш футболен мач, извършва се смяна в 45-а минута. Този, който влиза, играе до 90-а минута.
МИЛКО НЕДЯЛКОВ: За футбол не ми говори. Питам Ви Вас, аз не съм юрист, имам някакъв опит, но Ви питам: главният прокурор подава оставка, следващият главен прокурор само с мандата, който е останал ли ще бъде главен прокурор?
СПАС ГЪРНЕВСКИ: Сега гледаме Закона, по който е избрана тази комисия. Това гледаме.
МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Не, аз Ви задавам въпрос. (Реплики.)
ПРЕДСТАВИТЕЛ НА МЕДИЯ: В чл. 11, ал. 5 е разписано точно това, за което…
Той е член на комисията и при предсрочно прекратяване на мандата на член на комисията, се избира нов, който довършва мандата.
ИВАН ВЪЛКОВ: Това е ясно, но по-скоро за другото си заслужава да се помисли, но трябва да има някакъв текст, който можем да разгледаме по отношение на проверката, която може да се извърши преди да бъде избран.
КРИСТИНА СИДОРОВА: Защото самата декларация, тя декларира при акт за встъпване в длъжност, а ти нямаш акт за встъпване в длъжност, защото имаш трима кандидати и тримата ще попълнят такава декларация. Тя не е ежегодна, не е и при освобождаване.
ИВАН ВЪЛКОВ: Може да я има, може и да я няма.
КРИСТИНА СИДОРОВА: Въпросът е, че, когато тръгваш да избираш, ти трябва да знаеш какъв човек избираш и Комисията трябва да каже това, което той е декларирал, дали е истина, или не.
ИВАН ВЪЛКОВ: Колежке, позволете ми същото нещо да важи и за нас народните представители – избират ни, и след това си подаваме декларациите.
КРИСТИНА СИДОРОВА: Но в изискването на избор нямаш необходимост да попълваш декларация, а тук имаш. В Закона пише, че той трябва да попълни тази декларация предварително. В Изборния кодекс няма необходимост като тръгнеш да бъдеш кандидат за народен представител да попълниш декларация Образец № 4.
СПАС ГЪРНЕВСКИ: Несъответствие в една декларация може да излезе и на втората и на третата, и не знам на коя година. Една проверка за 15 – 20 дни…
КРИСТИНА СИДОРОВА: Нека да има проверка.
СПАС ГЪРНЕВСКИ: Кой ще я направи тази проверка?
КРИСТИНА СИДОРОВА: Комисия по превенция на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество, която е утвърдила декларацията.
СПАС ГЪРНЕВСКИ: Ще отиде в общината и ще каже: дайте да видим има ли жилищни тераси?
КРИСТИНА СИДОРОВА: Нека да има проверка на хората, които кандидатстват.
СПАС ГЪРНЕВСКИ: Всеки декларира и си носи отговорност.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Да променим тогава срока по избора. Не мисля, че за 14 дни може да се направи детайлна и обективна проверка.
СЛАВИ НЕЦОВ: Може да се направи само имотна проверка и проверка на банковите сметки. Не съм сигурен, че ще успее за толкова кратко време да се направи проверка за конфликт на интереси.
КРИСТИНА СИДОРОВА: А той даже има и 7-дневен срок да ги подаде.
ИВАН ВЪЛКОВ: Да кажем, той ще ги подаде, но въпросът е проверката.
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Добре, остава като хипотеза, евентуално, в залата може да ги предложите да бъдат обсъдени. Ако се приеме…(Реплики.)
Дали е възможно в рамките на този 14 дневен срок да бъдат проверени декларациите на кандидатите? Това ще го обсъдим, евентуално, и със сегашното ръководство на Комисия по превенция на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество, за това каква е техническата възможност при тях.
СЛАВИ НЕЦОВ: Уважаеми господин Председател, колеги, гости! Аз и друг път съм казвал, че да подобрим ефективността на комисията – да бъде колкото се може реална, разбира се, трябва да променим някои от най-важните неща. Не може управляващата партия, която и да е тя – дали е БСП, дали е ГЕРБ, дали ВМРО не може тя да предлага председател на тази комисия. Все едно, ако аз съм министър-председател, да си поставя човек, който ще ме разследва мен. Затова би трябвало, ако има такава възможност, да дадем на опозицията да предложи – може не само една опозиция, а две – три, колкото са там опозиционни партии, да предложат човек и да се избира отново от Народното събрание, защото друг смисъл няма. Така правим нещо, което няма да доведе до голяма ефективност.
СПАС ГЪРНЕВСКИ: При обратна хипотеза – даваме възможност на опозицията, тя избира Елена Йончева, тя става шеф на тази комисия и след това кой ще провери нейните въртележки?
СЛАВИ НЕЦОВ: Не, но се проверяват. Може да не е Елена, може да е друг.
СПАС ГЪРНЕВСКИ: Говоря по принцип. (Реплики.)
ИВАН ВЪЛКОВ: Ако говорим принципно, в това, което предлагате има логика. Трябва да поставим и другия въпрос – даваме му шест години мандат, което означава, че слен една година или след година и половина, имаме избори и след изборите идва друго правителство, друго мнозинство. Това означава ли, че този председател на комисията трябва да бъде сменен и тази мандатност вече да я няма? Това са неща, които трябва да се изяснят.
СЛАВИ НЕЦОВ: Трябва да се изяснят и, ако същата политическа формация спечели, трябва да се смени, ако не си остава същият. (Реплики.)
КРИСТИНА СИДОРОВА: Така е зададен законът. Ако искате, дайте да правим промени в Закона.
СЛАВИ НЕЦОВ: Иначе, ефективността ще бъде винаги такава.
КРИСТИНА СИДОРОВА: Избраният кандидат е този, който е получил повече от половината от гласовете на участвалите. Няма примерно 50 плюс 1, квалифицирано мнозинство или с две трети, примерно, за да имаш 100% представителност, но това е промяна в Закона, не касае Правилата.
СЛАВИ НЕЦОВ: Знаете ли колко писма съм писал до Комисия по превенция на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество и какво?
ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: По този Закон има много идеи за предложения, но реално, знаете, че постъпили предложения няма. Даже предполагам, че медиите са питали и Вас за най-невероятни неща във връзка с идеята за промяна на обстоятелствата по избора, промяна на длъжностната характеристика, тоест образование, стаж и така нататък, но реално постъпилите такива предложения за законодателна промяна….(реплики). Имаше едно, което касаеше общинските съветници, местната власт. (Реплики.) Беше споменато като идея, но не е стигнало до обсъждане.
Колеги, по отношение на Правилата има ли други коментари?
Ако нямате, подлагам на гласуване Процедурните правила.
Моля, който е „за“ така предложените Процедурни правила да станат решение на нашата комисия и да бъдат предложени на Народното събрание за гласуване, да вдигне ръка.
За – 6, против няма, въздържали се – 2.
Колеги, благодаря Ви.