Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика
05/11/2020
    Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2021 г., № 002-01-59, внесен от Министерския съвет на 29 октомври 2020 г. – първо гласуване
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика






    П Р О Т О К О Л
    № 74


    На 5 ноември 2020 г., в Народното събрание, площад „Княз Александър I“ № 1, зала 132, от 11,30 ч., се проведе редовно заседание на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2021 г., № 002-01-59, внесен от Министерския съвет на 29 октомври 2020 г. – първо гласуване.
    2. Разглеждане на информация за сигнали, жалби и отговори по тях, постъпили в Комисията.
    3. Разни.

    Списъците на присъствалите народни представители, членове на Комисията, и на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието бе открито в 11,35 ч. и се ръководи от господин Борис Ячев – председател на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика.

    * * *

    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Колеги, откривам днешното заседание на парламентарната Комисия за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика.
    На Вашето внимание е предложен дневен ред от три точки:
    1. Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2021 г., № 002-01-59, внесен от Министерския съвет на 29 октомври 2020 г. – първо гласуване.
    2. Разглеждане на информация за сигнали, жалби и отговори по тях, постъпили в Комисията – заседанието е закрито.
    3. Разни.
    Предложения за корекция по дневния ред имате ли? Няма.
    Който е „за“, да гласува.
    За – 7, против и въздържал се – няма.

    По първа точка:
    ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ДЪРЖАВНИ БЮДЖЕТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА 2021 Г., № 002-01-59, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 29 ОКТОМВРИ 2020 Г. – ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ.
    Наши гости от Министерството на финансите е: госпожа Росица Велкова – заместник-министър; от КПКОНПИ: господин Антон Славчев – заместник-председател, господин Николай Найденов – главен секретар, господин Борис Ненчев – началник-отдел „Счетоводство и бюджет“, и госпожа Силвия Илиева – началник на кабинета на председателя.
    Добре дошли!
    Ще дам първо думата на колегата от Министерството на финансите да представи накратко бюджета в онази част, която интересува конкретно нашата комисия.
    Госпожо Велкова, заповядайте.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР РОСИЦА ВЕЛКОВА: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители! Съвсем накратко ще Ви представя общата част на Законопроекта за бюджета за 2021 г., ако не възразявате. Той е разработен при ръст на брутния вътрешен продукт от 2,5%. В номинал това е 130 млрд. 876 млн. лв. Разработен е при дефицит на касова основа от 4,4%, на начислена основа е 5%. Това е в рамките на допустимите дефицити по Пакта за стабилност и растеж, тъй като за 2020 и 2021 г. има дерогация на клаузата за дефицитите в контекста на ковидмерките и разходите, които във връзка с ковидпандемията правят държавите членки.
    Разходите и мерките в отговор на разпространението на пандемията COVID-19 възлизат на 3 млрд. 049 млн. лв. Приоритетните политики за Бюджет 2021 г., са: политика по доходите в размер на 10% за всички бюджетни структури, с изключение на тези, на които са увеличени заплатите и са на първа линия във връзка с ковидпандемията от 1 август 2020 г., които са с 30% увеличение. Продължава изпълнение на политиката на правителството за увеличение на заплатите на педагогическия персонал със 17%.
    В Законопроекта за бюджета, който е разработен на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество, разходите възлизат на 23 млн. 400 хил. лв., като там са осигурени средствата за 10-процентното увеличение на разходите за персонал в размер на 1 млн. 544 хил. лв. Считаме, че с така разработения Законопроект на бюджет на Комисията тя ще може да изпълнява функциите си, както ги изпълнява и в настоящата година. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: И аз благодаря.
    Колеги, ще дадем думата на господин Славчев, и на представителите на КПКОНПИ съответно за коментари.
    Господин Славчев, заповядайте.
    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ АНТОН СЛАВЧЕВ: Аз накратко искам да кажа няколко думи и, разбира се, колегите, експертите ще ме допълнят.
    Уважаеми господин Председател, уважаеми членове на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика, дами и господа, уважаеми гости, уважаема госпожо Заместник-министър! Благодаря за поканата да присъстваме на това заседание, което в действителност касае финансовата бюджетна рамка на Комисията.
    През 2021 г. ние ще продължим с усилията за устойчиво повишаване на административния капацитет на Комисията. За втора поредна година прилагаме формат на бюджет на гарантираща целесъобразност и яснота и прозрачност в изпълнение на основната дейност на Комисията. Законопроектът на бюджет за 2021 г. е съставен в защита на държавния и обществен интерес въз основа на стратегическия подход при вземане на решение, публичност и откритост.
    По отношение на самия бюджет на Комисията за 2021 г. сме удовлетворени в голяма степен, това, което каза и заместник-министърът, и предвид на това, че е предвидено и за Комисията 10-процентно увеличение на фонд „Заплата“. Същевременно през настоящата година в Комисията започна интензивен процес по назначаване на служители по отношение на свободния щат на същата, като този интензитет ще продължи и през следващата година, дори в по-голяма степен ще бъде.
    Предвидените средства за персонал за 2021 г. са разчетени, разбира се, за по-малък брой служители, но предвид на това, че ще продължим с назначаването на нови такива, ще възникне необходимост от дофинансиране. Както миналата година имахме такива гаранции, предполагам, че сега, госпожо Заместник-министър, ще бъде по същия начин гарантирано.
    Искам само да допълня, че към настоящия момент текат процеси по реорганизация на Комисията, и то в териториалните отделения на Комисията, където има необходимост от ремонтни дейности, осигуряване на допълнителни работни места. Част от предвидените за настоящата година разходи по обясними причини – за ремонтите говоря, за ремонтните дейности, не успяхме да усвоим до голяма степен. Знаете много добре на какво се дължи това. Тази обстановка, свързана с коронавируса, не позволи да успеем в пълен обем да разходваме тези средства.
    В заключение бих искал да благодаря за прецизното изготвяне на бюджета на Комисията и ако той бъде приет в настоящия вид, това ще удовлетвори нашите нужди за нормалното функциониране на Комисията. Благодаря, господин Председател.
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря, господин Славчев.
    Аз само да не забравя. По повод на казаното от Вас за сградния фонд, какво се случва с идеята да бъдат събрани, ако е възможно, на едно място? Първоначалната идея, когато се конструираше КПОНПИ, да бъдат събрани на едно място всичките звена – говоря за централните?
    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ АНТОН СЛАВЧЕВ: Благодаря, господин Председател, за въпроса.
    В момента Комисията е започнала такива стъпки по събиране на част от структурите на Комисията на едно място, но така или иначе проблемът все още остава. Необходимо е такава сграда. Най-добре ще бъде да бъде на едно място, но предвид и специфичните функции на дирекция „Противодействие на корупцията“, такава сграда трябва да бъде доста добре осигурена, а в момента не разполагаме с такива възможности, че да осигурим такава сграда с оглед засилване на мерките за сигурност по съхраняване на материалите на дирекция „Противодействие на корупцията“, в това число архивни дела, постъпващата оперативна информация. Вие знаете, че оперативните способи и средства изискват много добро осигуряване на такъв вид сграда, както е сградата на Държавна агенция „Национална сигурност“. Това ще изисква доста време, но председателят на Комисията, който, за съжаление, в момента не присъства тук, така или иначе е предприел сериозни действия в бъдещ период това нещо да бъде осигурено и цялата Комисия да бъде на едно място. Благодаря.
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря.
    Колеги, въпроси?
    Заповядайте, господин Недялков.
    МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Сравнявайки бюджета на Комисията от тази година и този проект, който сега се предлага, има само едно нещо в повече – това са 10 милиона и половина, които са точно 10-е процента увеличението на персонала. Всичко друго е едно и също, което говори, че от този бюджет по никакъв начин не може да се види какво ще е развитието на Комисията, накъде ще се върви и така нататък. Тук господин Славчев правилно каза, че поради тази причина тази година не са изразходвани всички капиталови разходи, но за следващата година са заложени същите. Ще можем ли тази година да разрешим някои от въпросите на Комисията, които винаги се изтъкват тук като някакви проблемни, които ги засегна и председателят – връзките между отделните звена, централизираната база, системата за управление и така нататък, и така нататък, които са все оттам?
    Така че на мен ми се струва, че този бюджет, каза господин Славчев, че ги удовлетворява, да, удовлетворява като заплати и като присъствие, но той повече не виждам с какво може да удовлетвори. И понеже съм един от шегаджийте, които винаги говори за това какви ще бъдат приходите от Вашата дейност, от така нареченото конфискуване на незаконно придобитото имущество, те ще могат ли да надскочат рамките на бюджета? Но това са други неща. И дали с бюджета можем да подсигурим такава дейност – вече сериозно говоря, която да създаде усещането от населението, че тази комисия, нейното създаване като орган от това Народно събрание, извършва достатъчно добри работи? Не искам тук да получа: „Ето ние чакаме да дойдат трите милиарда от КТБ, чакаме да дойде това“, говорим по резултатите, които се получават. Защото бюджетът е абсолютно едно и също, единственото перо – това е персонал, което се е увеличило с милион и половина. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: И аз благодаря.
    По-скоро към Министерството на финансите беше репликата или констатацията, да. В тази връзка към заместник-министъра с оглед на епидемиологичната обстановка, това касае всички звена, разбира се, не само КОНПИ, но предвиждат ли се допълнителни средства – колегите няма как да станат на първа линия, поне засега, но имате ли в краткосрочен или по-дългосрочен план, предвиждат ли се някакви допълнителни средства?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР РОСИЦА ВЕЛКОВА: Правилна е констатацията, ние така го и докладвахме, че увеличението в бюджета на Комисията е единствено в разходите за персонал – политиката по доходите, но като правим анализ на изпълнението на бюджета на Комисията през 2020 г., освен че има обективни затруднения за усвояване на капиталовите, от капиталовите разходи минават милион 720, 66 хиляди са изразходвани на деветмесечието, също и в издръжката има. Доста добра е издръжката като сравняваме с отчета, тъй като разходът за издръжката за деветмесечието е 2 млн. 800 при годишен план 4 млн. 300 хил., което означава, че в този размер на издръжката те спокойно биха се справили с предизвикателствата на 2021 г.
    Това, което се предвижда в Бюджета за 2021 г., че се предвижда буфер във връзка с ковидепидемията, който е в размер около 600 млн. лв. и който при форс мажорни обстоятелства, при реализиране на по-висок риск от този, който е заложен в Законопроекта за бюджет, ще бъдат одобрявани разходи единствено за Министерството на здравеопазването, Националната здравноосигурителна каса и Държавния резерв с оглед на резервите, които трябва да не поддържа, в такива форс мажорни обстоятелства. Благодаря.
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Колеги, други въпроси?
    Господин Гърневски, заповядайте.
    СПАС ГЪРНЕВСКИ: Благодаря, господин Председател.
    Един въпрос към госпожа Заместник-министъра: бихте ли ми казали две числа – изпълнението на брутния вътрешен продукт евентуално в края на годината какво ниво ще достигне и някаква прогноза евентуално също за следващата година?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР РОСИЦА ВЕЛКОВА: В актуализацията, която направихме, на бюджета през месец април, която Вие гласувахте, заложихме спад във брутния вътрешен продукт с минус 3%. В момента данните показват, че очакваме да се изпълни това, което се заложи месец април. Независимо че имаше оценки на Европейската комисия, че спадът ще е минус 7%, имаше и международни оценки за по-високи от минус 7%, данъчните приходи, които се разработват основно на базата на макроикономическата прогноза, също очакваме да бъдат изпълнени на 100%, което означава, че това е очакваният спад в брутния вътрешен продукт. За следващата година разчетите за брутния вътрешен продукт са ръст от 2,5%.
    СПАС ГЪРНЕВСКИ: Като числа. 120 милиарда – нагоре ли сме?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР РОСИЦА ВЕЛКОВА: Като числа брутният вътрешен продукт номинал за 2020 г. е 119 млрд. 88 млн. лв., а за 2021 г. е 130 млрд. 876 млн. лв.
    СПАС ГЪРНЕВСКИ: Едно допълнение към тези въпроси, които зададох. Интересува ме, защото програмата за управление на това правителство и нивото на средната работна заплата, и на минималната работна заплата, които стават вече факт спрямо програмата, бяха гарантирани при достигане на 120 милиарда брутен вътрешен продукт. В предизборната година виждам, че това почти е достигнато и с 10 милиарда, защото 120 са заложени за 2021 г., сега виждам, че още тази година се изпълнява и че всичко, което правителството в момента предприема, не е просто заради пандемията или предизборен бюджет, а заложените нива на приходите показват, че са разчетени на база на евентуалния брутен вътрешен продукт, който при 130 милиарда дори ще надхвърли това, което е заложено не сега, а преди четири години. Когато хулим правителството, че не ни изпълнява програмата, това е последното число, което има възлово значение за всичко друго. Благодаря.
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Други колеги?
    Господин Славчев, нещо да добавите? Вие или някой от Вашия екип?
    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ АНТОН СЛАВЧЕВ: Може да дадем думата на главния секретар да детайлизира някои моменти на КПКОНПИ, които касаят бюджетната рамка и това в конкретика, което питахте за сградния фонд, с две три изречения може да допълни това, което господин Недялков постави като въпрос, че миналата година бюджетът бил същият и виждаме само едно 10-процентно увеличение. Всъщност в Комисията за периода от началото на годината, откакто беше избран господин Цацаров за председател, изключително много беше направено както по отношение на капиталови разходи, по отношение на осигуряване на числеността на Комисията, така и във връзка със сградния фонд. Така че, ако имате търпение, господин Найденов ще Ви сведе в детайли някои моменти.
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Заповядайте, госпожо Сидорова.
    КРИСТИНА СИДОРОВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми гости, уважаеми колеги! Бихте ли ни казали, тъй като казахте, че численият състав, всъщност кадровото обезпечаване на Комисията, този проблем, който беше в началото на годината, е почти решен, какъв е към момента щатът и колко човека работят?
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Заповядайте, господин Найденов.
    НИКОЛАЙ НАЙДЕНОВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители! В допълнение на това, което господин Славчев каза по отношение на сградния фонд. Да, действително, както сте добре запознати, Комисията в настоящия момент използва пет локации в София, в които са разположени служители от различни звена. Да, факт е, че това създава известни затруднения. Поради тази причина вариантите, които стояха пред нас, не са много. Тъй като липсата на сграден фонд, който да е публична държавна собственост или частна държавна собственост, не е много, които могат да удовлетворят нуждите на Комисията, да не кажа, че такива към настоящия момент липсват. Въпреки това действително сме предприели действия, така че се надяваме в рамките на следващата година тези локации от пет да станат три.
    Същевременно с това имаме сравнително добре развита вътрешна мрежа – деловодна програма, възможности за дистанционен обмен на документи, електронен, така че движим се в тази насока, за да може по някакъв начин да преодолеем негативните последици от това разпокъсване.
    Но така или иначе, и с това ще премина на следващия въпрос, при щатна численост на Комисията от 480 човека, 482 бяха точно, намирането на една сграда за толкова хора е проблем, въпреки че не всички са в София, разбира се. Към настоящия момент заетата щатна численост от тази цифра, която Ви казах, около 360 човека са реално заети в Комисията. Бюджетните възможности с бюджета, който имахме 2020 г. и този, който евентуално, ако бъде приет, ще имаме 2021 г. ще ни позволят да назначаваме хора, докато достигнем бройката около 390 човека. Тоест имаме буфер за още 30 човека. Останалите щатни бройки са финансово необезпечени.
    Казвам това в допълнение на това, което господин Славчев каза, че в един момент може да се наложи да искаме известна промяна в този процес. Разбира се, това е в условията на евентуалност, тъй като освен като нетна цифра за нарастване на броя на служителите, ние имаме естествено текучество на хора, които са напуснали, които са пенсионирани, които са намерили на друго място работа, така че процесът е динамичен. Но считаме, че към настоящия момент ще успеем да запълним поне тази щатна численост, която е финансово обезпечена, ако не и да я надхвърлим. Това е. Благодаря.
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря на господин Найденов.
    Колеги, други въпроси? Нямате.
    Предлагам следния Проект за решение:
    „Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика на свое заседание приема Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2021 г., № 002-01-59, внесен от Министерския съвет на 29 октомври 2020 г. заедно с актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2020 – 2023 г., представляваща мотиви към Законопроекта, като взема предвид становището на Министерския съвет по Законопроекта на бюджета на съдебната власт за 2021 г.“
    Който е „за“ това решение на Комисията, моля да гласува.
    За – 5, против – 2, въздържал се – няма.
    Благодаря на представителите на Министерството на финансите, на КПКОНПИ. Успешен ден Ви желая!


    Закривам заседанието.

    (Закрито в 12,05 ч.)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    Борис Ячев

    Стенограф:
    Янка Иванова
    Форма за търсене
    Ключова дума