Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика
30/07/2020
    Провеждане на изслушване на основание чл. 8а от Вътрешните правила за дейността на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика.
    П Р О Т О К О Л
    № 71

    На 30 юли 2020 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Провеждане на изслушване на основание чл. 8а от Вътрешните правила за дейността на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика.
    2. Разни.

    Заседанието е закрито за медии, граждани и граждански организации.

    Списъкът на присъствалите народни представители – членове на Комисията, се прилага към протокола.
    Заседанието беше открито в 16,10 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Борис Ячев и заместник-председателя Кристина Сидорова..


    * * *

    ПРЕДС. КРИСТИНА СИДОРОВА: Уважаеми колеги, добър ден.
    Днес, 30 юли 2020 г. от 16,00 ч. провеждаме заседание на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика.
    Извинявам се от името на председателя господин Борис Ячев, който пътува насам. Докато той дойде, аз ще водя заседанието.
    Гост на заседанието е председателят на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество господин Сотир Цацаров.
    Откривам днешното заседание на парламентарната Комисия за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика и предлагам да премине при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Провеждане на изслушване на основание чл. 8а от Вътрешните правила за дейността на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика.
    2. Разни.
    Моля да гласуваме дневния ред.
    За – 6, против и въздържали се – няма.
    Дневният ред се приема единодушно.

    Предлагам да пристъпим към разглеждане на точка първа за днес, а именно:
    ПРОВЕЖДАНЕ НА ИЗСЛУШВАНЕ НА ОСНОВАНИЕ ЧЛ. 8А ОТ ВЪТРЕШНИТЕ ПРАВИЛА ЗА ДЕЙНОСТТА НА КОМИСИЯТА ЗА БОРБА С КОРУПЦИЯТА, КОНФЛИКТ НА ИНТЕРЕСИ И ПАРЛАМЕНТАРНА ЕТИКА.
    Господин Цацаров ще ни запознае с дейността на КПКОНПИ за първото шестмесечие на 2020 г.
    СОТИР ЦАЦАРОВ: Уважаема госпожо Заместник-председател, уважаеми народни представители! Като отчитаме транспортната затрудненост за всички ни и наличния кворум, ще бъда съвсем кратък.
    По закон нямаме задължение да представяме доклад за шестмесечието, но самият доклад има напълно работен характер, тоест в него отчетът е извършен единствено и само по основни направления на дейност по закон, без да са засягани въпроси, които са свързани с организацията на работа, административното обезпечаване на Комисията и така нататък.
    Целта на отчета е по-скоро да се даде ясна представа преди всичко на ресорната парламентарна комисия за дейността. Когато мине това заседание нашето намерение съобразно решението на Комисията, защото докладът е приет с решение на Комисията на по-предно заседание, докладът да бъде публикуван на интернет страницата на общ достъп.
    По направлението „превенция на корупцията“ отчитаме за шестмесечието 21 законопроекта, от които 12 са гласувани без предложение за корупционен риск, а 9 са гласувани с 18 предложения, от които 16 са приети от органите на изпълнителната власт.
    По направлението „публичен регистър“ имахме предна среща в Комисията, в която Ви бяха представени указания и нови типове декларации. Основните събития в това направление всъщност са извършената публикация по отношение на участниците в местните избори през 2019 г. – това са 5116 встъпителни и финални декларации при 374 лица, неподали декларации. Успешно е приключена проверката на близо 9900 лица. Предстои публикация на ежегодни декларации, подадени тази година до 15 юни, както и на лицата, които не са подали такива декларации. Публикацията се очаква около 12-15 август, когато ще имаме пълна готовност да я направим-
    По направлението „Конфликт на интереси - 81 решения, от които 74 по същество, 19 с установен конфликт на интереси. В тях не влизат тези, които обявихме в медиите днес, и 55 са тези, с които не е установен конфликт на интереси.
    Ясно са посочени цифрите по направлението „противодействие на корупцията“. Ще посоча една цифра: 286 са прокурорските проверки, които за шестмесечието са ни били възложени от прокуратурата, 234 са отработени изцяло и са върнати на прокуратурата.
    По направлението „отнемане на незаконно придобито имущество“ за шестмесечието има 118 искания за налагане на обезпечителни мерки. Общата цена на тези искания е близо 82 млн. 500 хил.; внесени са 96 искове за отнемане на незаконно придобито имущество в полза на държавата на обща стойност 734 млн. 374 хил. 262 лв. 35 ст.
    Само още две цифри: обезпеченото имущество за шестмесечието включва 149 недвижими имота и 69 моторни превозни средства. Това е отчетът, който представяме пред Вас.
    Ако имате въпроси, съм готов да отговоря.
    ПРЕДС. КРИСТИНА СИДОРОВА: Колеги, имате думата за въпроси и мнения.
    СИМЕОН НАЙДЕНОВ: Запознах се предварително и съм удовлетворен от направеното. Докладът е сбит, ясен и категоричен. Вижда се, че доста е направено. Одобрявам го и го подкрепям.
    МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Комисията все още няма този авторитет сред обществото, че директно да се внасят в нея различни сигнали и действия относно корупционни действия по висшите етажи на властта.
    Може би затова посочените примери за шестмесечието – че е започнала работа по отнемане имуществото на кметове, това наистина ще бъде процес. Тази част от доклада е малко копи-пейст.
    Разбра се от публикации в медиите – в доклада това го няма, че по наложени искове за обезпечение по стария закон за отнемане в полза на държавата на незаконно придобито имущество е отпаднала сума от много повтаряните числа, които всеки път ги има в отчета на комисията. Това е отпаднало с Решение № 12 на Комисията – частично оттегляне на иск по така нареченото дело КТБ или Цветан Василев. Според мен това дава изключително лош сигнал на обществото – че от предявените искове в бъдеще няма да се направи нищо в полза на държавата. Такъв е и резултатът от влезлите в сила съдебни решения. Хубаво е, че имаме три решения по новия закон за близо 1 млн. 200 хиляди. Този процес трябва да бъде следен и може би да се дава повече внимание на обществото, защото никой не разбра защо са оттеглени исковете точно за трите фирми на Виваком и дали достатъчно добре е защитен интересът на държавата с оттеглянето на тези искания. Моля да разясните поне на Комисията, да знаем какви са мотивите за това частично оттегляне на иска.
    Обществото следи дейността на органите за борба с корупцията, за предотвратяване на корупцията. Може би в скоро време, господин Цацаров, ще е добре да има повече гласност не само на отделни случаи, а да се прокарва някаква нишка, която да води към тези неща.
    Аз като народен представител не съм гласувал и съм крайно неудовлетворен от начина, по който беше променен – чрез Закона за местното самоуправление беше променен Законът за противодействие на Корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество относно някои съставни части на местните власти.
    Може би трябваше да се потърси компетентно мнение както от Вас като Комисия, която се занимава с тези въпроси, от Вашите експерти, така трябваше може би тази част да бъде гледана и в Нашата комисия. Този начин на законотворчество винаги ражда недобри резултати. Ние можем да обсъждаме, да заставаме на различни позиции, но широката дискусия по този въпрос е все пак от полза при законодателния процес.
    Трябва всички да се захванат в процеса по противодействие на корупцията и в трудния процес на отнемане на незаконно, на гражданската конфискация, да кажем накратко.
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря, господин Недялков.
    Започвам с извинение за закъснението си. Благодаря на госпожа Сидорова, която откри заседанието.
    Заседаваме в редуциран състав по ред обстоятелства и ангажименти на две от големите парламентарни групи.
    Благодаря на колегите, които са тук, благодаря на господин Цацаров и екипа му за присъствието.
    Други въпроси, колеги?
    Заповядайте.
    КРИСТИНА СИДОРОВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги! Уважаеми господин Цацаров, ще се обърна към Вас с благодарност за краткия, точен и ясен доклад; за това, че в доклада няма тези пълнежи, както казахме предния път.
    Съвсем сериозно Ви благодаря за това, че на шест месеца информирате Комисията какво сте свършили.
    Имам въпроси относно тази дейност. Четем: 16 сигнала са изпратени на Инспектората на Висшия съдебен съвет по компетентност. Това сигнали за корупция в съдебната власт ли са?
    СОТИР ЦАЦАРОВ: Това са сигнали за конфликт на интереси и нарушаване на етиката от страна на прокурори, съдии и следователи. Не е за корупция. Знаете, че ние по тях не можем да се произнасяме. Тоест трябва незабавно да бъдат изпратени на Инспектората. Сигнали за корупция в съдебната власт се проверяват от нас.
    С Ваше разрешение ще започна с коментара Ви по отношение измененията в Закона. Казахте, че е приет без Вашия глас. Системата е така устроена, че се приемат гласовете на болшинството. Такива като нас, които изобщо не са гласували, нито ни е отчетено мнението.
    Ако държите да го кажа, ще го кажа ясно: становището ми за това изменение е крайно негативно. Негативно е защото на практика приетото изменени, ако мога да го кажа така, без това да е точният термин, директно амнистира общинските съветници и кметовете в производствата по конфликт на интереси.
    Становището на Комисията е търсено единствено и само от Комисията по регионална политика и местно самоуправление, на която е отговорено, че Комисията съгласува само законопроекти, изготвени от органите на изпълнителната власт.
    Ако бяхме потърсени от Правната комисия, както е в друга процедура или ако имаше обсъждане пред Вас, нямаше да имам никакви задръжки да заявя включително и публично това, че отношението ми към този законопроект – не само моето, а и на колегите от Комисията, е крайно негативно. В крайна сметка такова е решението на законодателя.
    По казуса КТБ. Ясно беше, че това е тема, която съществува в публичното пространство. Благодаря, че задавате въпроса в Комисията, тъй като въпросът сте ми задали и писмено, само че с изненада видях печата на изходящото писмо – „лична кореспонденция на народните представители“. Очаквах кореспонденцията да е чрез Комисията, тъй като това е нашата ресорна комисия.
    Така или иначе тук няма нищо скрито. Това, което не е известно, това, което не е обявено, защото на практика често си мисля, че дори и да го обявя по някакъв начин, то няма да помогне на целия хор срещу Комисията и срещу предприетите действия, е следното: че по отношение на КТБ в несъстоятелност всъщност има три образувани дела – две са образувани от синдиците срещу свързани дружества, едно е образувано от Комисията. Едно от делата се припокрива по предмет в немалка част, образувано е от синдиците и има влязло в сила съдебно решение. Това е Търговско дело № 1806 от 2016 г. С влязлото в сила решение е осъдено едно от свързаните дружество, което е предмет и на нашите искове. Точното му име е V2 Investment Sarl , да заплати на масата на несъстоятелността или на КТБ 125 милиона евро. Тези 125 милиона евро след проведени изпълнителни действия от синдиците на КТБ са постъпили действително в масата на несъстоятелността. Тоест Комисията е била сезирана от самите синдици. Самите синдици са представили официално заверен препис от платежното нареждане, от което е видно, че 125 милиона евро са събрани. С внасянето в масата на несъстоятелността на тези 125 милиона евро Комисията няма правно основание да търси тези парични средства самостоятелно по заведеното от нея гражданско дело № 3406/2016 г. на Софийския градски съд.
    По тази причина е направен отказ от иск, само че това, което бе предмет на огромна спекула, е, че е направен отказ от иск въобще. Направен е само частичен отказ от иск само в тази му част, като Комисията продължава претендира пред съда отнемане в полза на държавата на незаконно придобито имущество от Цветан Василев и свързаните с него ответници в размер на 1 млрд. 953 млн. 445 хил. 38 лв.
    След като синдиците са ни сезирали, Комисията е поискала становище от процесуалния представител по това дело, а това е Териториална дирекция София. Проведено е заседание на Комисията на 29 юни. На него са изслушани всички юристи, които се явяват по тези дела, защото по заведените от синдиците Комисията има статут на трето лице помагач, и едва тогава Комисията е взела решение за отказ от иска, но само в тази му част – само равна на 125 милиона евро.
    Направи ми впечатление, че цялото медийно внимание по обясними причини беше насочено към направения отказ от иск – частичен. Никой обаче не каза и дума, че това дело е спряно от 23 август 2018 г., защото точно по делото за отнемане на незаконно придобито имущество на Цветан Василев съдия Катерина Енчева поиска преюдициално запитване до съда на Европейския съюз.
    Решението на Съда на Европейския съюз е постановено на 19 март 2020 г. и най-общо казва, че гражданската конфискация е в пълно съответствие с принципите на правото на Европейския съюз.
    Постановено е на 19 март, на 25 март 2020 г. отправихме молба за възобновяване на спряното дело. Съдът не се е произнесъл още по тази молба, въпреки решението на Съда на Европейския съюз.
    Това мога да дам като информация по това дело.
    По отношение на другата част от изказването Ви, с риск да Ви засегна, няма да я коментирам, защото не е редно да коментирам политически мотиви. Законът е такъв, какъвто сте го приели. Ние не сме служба за борба с корупцията по отношение на дирекция Антикорупция или противодействие на корупцията, ние сме оперативна служба. Казано по друг начин, ние работим по неща, които са възложени от прокуратурата, и по сигнали.
    Не сте прав по отношение на това, че сигналите са малко, защото хората нямат доверие. Без да засягам никого, хората нямат доверие в държавните институции, сред които сме ние и Вие.
    По отношение на сигналите в Доклада ясно е записано, че само за шестмесечието броят на постъпилите сигнали е 294, което в никакъв случай не е малко. Отделен е въпросът, че у хората има – те не са виновни за това, неразбиране по отношение на предмета на дейност на Комисията. Ние ежедневно получаваме сигнали за извършени престъпления, които не са от нашата компетентност, тъй като се занимаваме с корупция на лица, заемащи висши публични длъжности. Казано по друг начин, не казвам, че за шестмесечието дейността ни е била свръхактивна, но все пак известна отлика има.
    Ако не е толкова активна, колкото е във Вашите представи, очевидно са необходими изменения в Закона. Както виждате, ние разсъждаваме достатъчно обективно. Ако Вие ги направите или ги предложите и ни потърсите мнението, ние ще ги подкрепим. Благодаря.
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря, господин Цацаров.
    Госпожа Сидорова.
    КРИСТИНА СИДОРОВА: Един въпрос, на който не видях отговор в Доклада: има ли влезли в сила съдебни решения по Закона за отговорността на държавата и общините за причинени вреди, водени срещу Комисията и за какви суми? Става въпрос за тези шест месеца, които отчитате.
    СОТИР ЦАЦАРОВ: На тази въпрос не мога да Ви отговора. Ако държите на отговора, ще го получите в писмен вид без проблем.
    Вас Ви интересува за първото шестмесечие на годината влезли в сила решения по Закона за отговорността на държавата. Ще имате справката още утре, но в момента не мога да отговоря.
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Колеги, други мнения, изказвания, въпроси?
    Докато мислите, искам да изкажа удовлетворение от поредната добра стъпка, която правим във взаимоотношенията между нашата комисия и КПКОНПИ, защото този доклад за работата на Антикорупционната комисия в рамките на шест месеца е проява на добра воля от страна на новото ръководство и новия председател на Комисията. Това е позитивен знак, че не само в края на годината с Годишния отчет, а и регулярното запознаване с успехите и проблемите на Комисията за противодействие на корупцията имат за цел добро взаимодействие и на второ място, разбира се, взаимно доверие между двете комисии. На следващо място, синхрон по отношение на законодателни инициативи. В тази връзка изказвам съжаление и подкрепям господин Недялков и другите колеги, които не подкрепиха в залата промяната в ЗМСМА, защото това е промяна, която дава лош знак на обществото – има желание от мнозинството да се укрият действията на местната власт, да се сложи политически чадър над общинските съветници, от друга страна, създава големи проблеми пред Антикорупционната комисия за разследване на сигнали, защото от Доклада е ясно, че преимуществено това са сигналите, които стигат от хората по места до КПКОНПИ и до нас – свързани са с конфликт на интереси. Хората по места го усещат и виждат най-добре.
    В тази връзка мисля, че дебатът по този закон не е преминал, защото има следващи стъпки, които могат да доведат до преразглеждане на този закон и до промяна съответно. Няма да крия, веднага ще кажа, че това е законопроект, даден от Националното сдружение на общините.
    Между другото, Законопроектът е внесен с общо решение на ръководството, в което има представители на всички политически партии – говоря за общо решение на ръководството на Националното сдружение на общините. Там местният интерес е надделял над политическата логика.
    В нашата група също имаше разминаване, включително вносителят е от нашата парламентарна група. Далеч не всички – една малка част от нашата група подкрепиха този законопроект. Аз самият не съм го подкрепил и няма да подкрепя подобна промяна, защото имаме и позиция на Комисията най-малко.
    Колеги, други въпроси? Няма.
    Още веднъж благодаря на господин Цацаров, на госпожа Илиева за днешното присъствие. Извинявам се отново за закъснението си и за редуцирания състав на комисията.
    Мисля, господин Цацаров, че имаше смисъл, включително получихте висока оценка в състав на Комисията, който в момента е доминиран от опозиционните партии в Народното събрание.
    СОТИР ЦАЦАРОВ: И аз благодаря и спокойно лято.
    ПРЕДС. БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря, успешен ден.

    Колеги, минаваме към втора точка:
    РАЗНИ.
    Имате ли нещо по тази точка? Няма.
    Благодаря Ви за участието, закривам днешното заседание.
    (Закрито в 16,40 ч.)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    БОРИС ЯЧЕВ

    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    КРИСТИНА СИДОРОВА



    Стенограф:
    Емилия Огнянова
    Форма за търсене
    Ключова дума