Комисия за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата
1. Обсъждане на внесения в Народното събрание Законопроект за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане, № 802-01-39, внесен от Министерския съвет на 11 октомври 2018 г.
П Р О Т О К О Л
№ 31
На 17 октомври 2018 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Комисията за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане на внесения в Народното събрание Законопроект за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане, № 802-01-39, внесен от Министерския съвет на 11 октомври 2018 г.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията, и списък на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 11,13 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Емил Димитров.
* * *
ПРЕДС. ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Колеги, имаме кворум.
Откривам извънредното заседание на Комисията за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата.
Знаете, че ние не сме водеща Комисия, просто ме помолиха да има доклад и от нас.
Предполагам, че между двете четения всяка една политическа сила ще изрази своето отношение, в различна посока, към този законопроект.
Поради това, че имаше секретно заседание, долу не са допуснали голяма част от представителите на Министерството на финансите да влязат. Те ще дойдат всеки момент.
При нас е заместник-министърът на финансите, който ще представи така предложения ни за разглеждане Законопроект.
Дневният ред за днес е:
1. Обсъждане на внесения в Народното събрание Законопроект за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане, № 802-01-39, внесен от Министерския съвет на 11 октомври 2018 г.
Колеги, моля да гласуваме предложения дневен ред.
За – 11, против и въздържали се – няма.
Приема се единодушно.
Пристъпваме към разглеждане на:
ОБСЪЖДАНЕ НА ВНЕСЕНИЯ В НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА КОРПОРАТИВНОТО ПОДОХОДНО ОБЛАГАНЕ, № 802-01-39, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 11 ОКТОМВРИ 2018 Г.
Госпожо заместник-министър, имате думата.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР РОСИЦА ВЕЛКОВА: Благодаря.
Уважаеми дами и господа народни представители, съвсем накратко ще представя предложения законопроект.
В Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане са включени предложения за промени и в следните нормативни актове: Законът за данъците върху доходите на физическите лица; Законът за местните данъци и такси; Законът за акцизите и данъчните складове; Законът за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия; Законът за данък върху добавената стойност; Законът за счетоводството; Законът за юридическите лица с нестопанска цел и Данъчноосигурителният процесуален кодекс.
Предложените промени в Законопроекта са свързани с реализирането на законодателни мерки за привеждане в съответствие на разпоредби в националното законодателство с европейски директиви с решение на съда на Европейския съюз, както и с актуалната европейска практика по управление качеството на атмосферния въздух; отстраняване на неясноти, синхронизиране на разпоредби, улесняване на практическото прилагане на данъчното законодателство; намаляване на административната тежест и разходите за бизнеса и гражданите при прилагане на данъчното законодателство; прецизиране на разпоредби чрез промени с редакционен и правно-технически характер.
В Закона за корпоративното подоходно облагане са предложени промени, свързани с въвеждане на разпоредбите на Директива 2016/1164 на Съвета от 12 юли 2016 г., за установяване на правила срещу практиките за избягване на данъци, които пряко засягат функционирането на вътрешния пазар. По-конкретно като нови мерки в тази връзка се въвежда правило за ограничаване на приспадането на лихвите и правило за контролираните чуждестранни дружества, промени, свързани с прецизиране на разпоредби и редакционни промени във връзка с улесняване на практическото прилагане на Закона.
В Закона за местните данъци и такси са предложени следните основни промени: промени, свързани с данъка върху превозните средства за леки и товарни автомобили с техническа допустима максимална маса до 3,5 тона. Данъкът върху превозните средства ще се определя по формула, която включва два компонента – имуществен и екологичен. Имущественият компонент се определя от ставката на данъка и мощността на двигателя, коригиран с коефициент в зависимост от годината на производство на автомобила. Екологичният компонент е свързан с екологичните характеристики на автомобила и представлява коригиращ коефициент, който отразява екологичната категория на автомобила.
Промяна, свързана с предотвратяване на некоректно ползване на данъчно облекчение за основно жилище и промяна, свързана с облекчаване на административната тежест, чрез която нотариусите при реализиране на сделка или действие за придобиване на МПС ще могат да извършат проверка за наличието и липса на задължения за данък върху превозното средство чрез автоматизиран обмен на данни.
В Закона за данъците върху доходите на физическите лица са направени предложения за намаляване на административната тежест и облекчаване на лицата. Предложено е при ползване на данъчните облекчения за млади семейства, за деца и за деца с увреждания да отпадне задължениението към годишната данъчна декларация да се прилага писмена декларация от съпруг, съпруга, че същият няма да ползва данъчно облекчение както и по отношение на данъчните облекчения за деца и деца с увреждания, да се създаде правна възможност за ползване на облекчението и от двамата родители, когато доходите им не позволяват те да се приложат от единия родител.
Предлага се придобитите облагаеми парични и предметни награди от игри, състезания, конкурси, които не са предоставени от работодател или възложител, да преминат към облагане с окончателен данък вместо с данък върху годишната данъчна основа както и стойността на необлагаемите предметни печалби с незначителна стойност, да се увеличи от 30 лв. на 100 лв.
Предложено е самоосигуряващите се лица да подават годишната данъчна декларация и всички други справки и декларации само по електронен път. За тези декларации и справки, задължението за подаване, на които възниква след 31 декември 2019 г.
Предложена е и нова концепция за премахване на хартиения носител на служебните бележки по чл. 45 от Закона, която да се прилага за доходи, изплатени след 31 декември 2018 г.
В Закона за акцизите и данъчните складове са предложени промени, свързани с привеждане на националното законодателство в съответствие със съдебната практика на съда на Европейския съюз. Предлага се въвеждането на специален ред за бутилирани алкохолни напитки и ограничени серии пури с колекционерска стойност, като същите да бъдат облепвани с бандерол и да бъдат уведомявани митническите органи.
Разширяват се правомощията на митническите органи да запечатват обекти или части от тях за определен срок, като, когато предоставеното от данъчно задължените лица обезпечение е усвоено изцяло или частично.
В Закона за ДДС са предложени промени, свързани с въвеждане в Закона на правилата на новоприети европейски директиви за изменение на Директива 2006/112 ЕО относно общата система на ДДС с цел хармонизиране с изискванията им.
Проектът предвижда и въвеждане на възможността в чл. 211, § 2 от Директива 2006/112 за отложено начисляване на ДДС от вносител при внос на стоки на територията на страната.
Промени, свързани с две открити процедури по нарушение от Европейската комисия за несъответствие с общностното законодателство.
Удължава се срокът на прилагане до 30 юни 2022 г. на въведения от 1 януари 2014 г. в националното законодателство механизъм за обратно начисляване на ДДС при доставки на зърнени технически култури.
В Закона за счетоводството са предложени промени за прецизиране, коригиране и допълване на някои разпоредби с цел по-правилното им прилагане.
В Закона за юридическите лица с нестопанска цел са уеднаквени сроковете за публикуване на годишните финансови отчети с Регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, воден от Агенцията по вписванията. Благодаря.
ПРЕДС. ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Благодаря на госпожа Росица Велкова – заместник-министър на финансите.
Тук присъстват още: госпожа Людмила Петкова – директор на дирекция „Данъчна политика“ в Министерството на финансите; Мина Янкова – началник на отдел в същата дирекция; Петя Копчева – началник на отдел в същата дирекция; Татяна Накова. От Агенция „Митници“: Светла Генова – директор на дирекция „Акцизна дейност и методология“; господин Светослав Владимиров – началник на отдел „Разузнаване и разследване на акцизните стоки“. От НАП представители са: господин Александър Георгиев – заместник-изпълнителен директор на НАП; и господин Росен Иванов – директор на дирекция „Данъчно-осигурителна методология“ в НАП.
Всички те закъсняха по наша вина – заради секретното заседание имаха проблеми с влизането. Благодаря Ви, че дойдохте.
Колеги, имате ли изказвания?
Заповядайте.
АДЛЕН ШЕВКЕД: Добър ден!
Както казаха колегите: „Дойде нашето време“. Октомври, ноември както винаги – всички счетоводители по нова година сядат и започват да четат промените в нормативната база, за да могат да работят новата финансова година.
Аз имам доста въпроси към вносителите. Пръвият ми въпрос е за непризнаването на лихвите. Директивата, която Вие посочвате в мотивите, аз признавам, че не съм запозната с нея, но ал. 1 не се прилага, когато превишенията на разходите по заемите не надвишават левовата равностойност на 3 млн. евро. Посочената цифра от Директивата ли е конкретно? Тоест под пози праг може да се прилага и да се признават за данъчни цели лихвите, над този праг няма – така ли да разбирам? (Одобрително кимане с глава от стана на гостите.) Това е да? Добре, че сме на български и се разбираме.
След това възниква въпросът: защо променяме ликвидацията? Това също ли е по Европейска директива? В чл. 161 корекцията, която се прави в ЗКПО е… Променяте чл. 161 в частта на ал. 1 – „до датата на заличаването“, като предишният текст е – „до датата на подаването на информацията към Търговския регистър за заличаването“. Това означава, че докато го заличат, ще му търсим данъци, той ще може да развива дейност, остава да се регистрира по ДДС, облекчаваме ликвидирания бизнес тотално, ясно… това е другият ми въпрос.
Най-същественият, който ми направи впечатление: ал. 7, която създавате. От кога неперсонифицирано дружество и осигурителна каса ще бъдат представляващи на данъчно задължено лице и от кога те имат задължения да внасят данък по Закона за корпоративното подоходно облагане, след като те по смисъла на Закона: 1. Не персонифицираните дружества, ако не извършват търговска дейност, не би следвало да са обект на…
Осигурителните каси, според Наредбата, те събират осигурителни вноски. Никъде в Наредбата не е посочено – това означава ли, че ще промените Наредбата и ще вмените на осигурителните каси да събират и дължимите данъци към държавата? Този текст според мен би трябвало да отпадне, или Вие имате някаква логика, която би трябвало да ми разясните?
Същото важи и за чл. 162, ал. 5, там също е предвидено, че когато е в ликвидация и е член на неперсонифицирано дружество или осигурителна каса – отново осигурителна каса, която няма това задължение.
Продължаваме нататък – имам още въпроси.
Това за чл. 55 и чл. 50 – за подаването…
Защо променяме отново срока за ползването на данъчното облекчение? Миналата година оревахте света – до 31 януари да е срокът, тази година го връщаме до 31 март да ползвате отстъпката. Каква е логиката? Какво наложи това? Миналата година с нокти и зъби драхте да остане срокът 31 януари, тази година го връщаме на 31 март.
Едно похвално мога да кажа. В Закона за облагане на доходите на физическите лица вече сте фиксирали дати от кога до кога трябва да се подават, тъй като доста Ваши клиенти, на НАП, незнаейки, че „супата“ както казват на софтуерът, който ръботи в НАП – „супата“ до 10 януари не работи, слава Богу, фиксирали сте дата от 10 януари до 30 април, така че…
Ще дам думата на другите колеги и след това ще се върна на другите въпроси, които имам. Благодаря засега.
ПРЕДС. ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Благодаря.
Други въпроси?
Заповядайте.
ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Един кратък въпрос.
Разбира се, можеше на второ четене, относно по-старите автомобили, дали е наложително и какъв ще бъде ефектът от това…
Параграф 38 в Закона за акцизите и данъчните складове:
„Създава се ал. 4:
(4) Случаите на чл. 20, ал. 2, т. 23 солидарно отговорни за плащането на акциза:
1. при освобождаване от заплащане на акцизи са лицето“ … и така нататък.
„Солидарно отговорни“ може ли някой да ми разясни какво точно имате предвид и защо е необходимо този термин да бъде въведен в този закон?“ Благодаря Ви.
ПРЕДС. ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Благодаря.
СВЕТЛА ГЕНОВА: Солидарната отговорност вече е въведена в Закона за акцизите и данъчните складове. Тя е предвидена в чл. 3 и касае всички лица по веригата за установяване на лицето, което следва да заплати задължението за акциз. В конкретния случай доуточняваме кои са солидарно отговорни лица по отношение на доставките за кораби и самолети, когато имаме освобождаване от облагане. Това, което сме предложили, освен солидарната отговорност, в Правилника предлагаме да бъде разписана и декларация от притежателя на кораба или самолета, от капитана за предназначението на съответния полет. Тези разпоредби са свързани с решение на съда, които тълкуват стеснително разпоредбата, тоест случаите, които попадат в обхвата на освобождавания акциз при самолетни и корабни доставки. Затова определяме само в тези случаи лицата, които са солидарно отговорни. Това е лицензираният складодържател, който е доставил/извършил зареждането, както и лицето, самият собственик на кораба, самолета или капитана, като ще въведем в поднормативен акт изискване за декларация от тези лица със съответното предназначение.
ПРЕДС. ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Благодаря.
Заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР РОСИЦА ВЕЛКОВА: По отношение на ЗМДТ ефектът от облагането, индикативно сме изчислили ефекта от облагането, тъй като общините ще имат свобода да диференцират в диапазоните както данъчната ставка по отношение на мощността, така и в диапазоните, които са за екологичната категория. Индикативно около 13 милиона ще се реализират повече приходи от облагането на автомобилите от категория N1 по смисъла на чл. 55. Това са товарните автомобили, които са до 3,5 тона, които се приравняват в общата категория на пътните превозни средства до 3,5 тона.
По отношение на промените в частта на всички пътни превозни средства до 3,5 тона се очаква ефект от увеличение от около 6 млн. лв. като в посока намаление би следвало да има в автомобилите до 15 годишна възраст, а в посока увеличение – на автомобилите над 15 годишна възраст като най-засегнати в увеличение ще бъдат автомобилите над 20 годишна възраст с най-мощните двигатели.
ПРЕДС. ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Благодаря.
Заповядайте.
ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Добър ден!
Ще отговоря на въпросите, които зададохте по Закона за корпоративното подоходно облагане.
Първият въпрос беше свързан с новото правило за непризнаване на разходите за лихви. Това е европейска директива. Прагът от левовата равностойност на 3 млн. евро, това е праг, който е определен в Директивата. До този размер, до този праг не се прилага новото правило, над този праг се прилага като – до 3 млн. се запазва прилагането на старото правило за регулиране на слабата капитализация.
По отношение на втория въпрос, който зададохте: защо са включени неперсонифицираните дружества и осигурителните каси – всъщност в чл. 2 на Закона, в който са регламентирани данъчно задължените лица, освен местни и чуждестранни юридически лица, еднолични търговци, неперсонифицираните дружества и осигурителните каси, за целите на Закона са приравнени на юридически лица. Всъщност в Закона, той се прилага и по отношение на тях и всички режими трябва да бъдат приложени по отношение на тях, тъй като те са приравнени на юридически лица, когато извършват стопанска дейност. (Реплики.) За това говорим, когато е за печалбите, за доходите, те прилагат същия режим.
По отношение на ликвидацията имаше практически проблеми и затова е предложено да бъде до датата на заличаване, тоест да се обхване целият период, тъй като в този период… (Реплики.) Да, дружеството може да не осъществява дейност примерно, може да приключи дейността преди заличаването, но остава един период, който всъщност, той трябва да бъде обхванат, както е, когато се създаде дружество. То може да не извършва стопанска дейност, но то примерно е задължено за периода от създаването до края на финансовата година да подаде декларация и да изготви отчет. Същото е и при заличаването. (Реплики.)
РОСЕН ИВАНОВ (НАП): Позволете и аз да добавя нещо.
Досега периодът изтичаше с до датата на подаване на искането за заличаване, а самото заличаване се случва по-късно и отнема повече време. По принцип би трябвало да се обхване датата докато дружеството престане да съществува – това е целта на разпоредбата. (Реплики.) Никъде не е казано, че трябва да ни събира, това е данъкът, който дължи самата Осигурителна каса, ако е извършила стопанска дейност…
АДЛЕН ШЕВКЕД: Стопанска дейност, защото повечето осигурителни каси не извършват стопанска дейност.
РОСЕН ИВАНОВ: Точно така, те няма да попаднат в тази хипотеза.
АДЛЕН ШЕВКЕД: В обсега на Закона…
РОСЕН ИВАНОВ: Те много често са работодатели, трябва да да удържат данък на работници, данък върху разходите…
АДЛЕН ШЕВКЕД: Тоест, ако работникът изпадне в ликвидация и несъстоятелност ще трябва да му събират вземанията и да ги внасят към Касата.
РОСЕН ИВАНОВ: Не, не, самата Каса обикновено има свои собствени служители, които обработват информацията.
АДЛЕН ШЕВКЕД: Това не е търговска дейност. Това, че има служители, не означава, че…
РОСЕН ИВАНОВ: Не е търговска дейност, но Касата е работодател, трябва да удържа данък на работниците, да го внася, данък върху разходите, за тези данъци става въпрос, които самата Каса дължи, не за данъците на нейните членове, това са си други неща.
АДЛЕН ШЕВКЕД: Сега пак да Ви похваля – чл. 89 от Закона за ДДС – най-накрая освободихте бизнеса да си внася дължимия данък за внасяне, когато възникне… (Реплика.)
Не при вноса. Внасяне на данък от регистрирано лице с едномесечен срок след възникване на задължението, а не с датата на подаване на декларацията.
РОСЕН ИВАНОВ: Предполагам, че пак визирате ликвидацията?
АДЛЕН ШЕВКЕД: Не – Законът за ДДС.
Създава се нова ал. 2 – да, да – правилно, много добре го прочетох… (Реплики.)
РОСЕН ИВАНОВ: Това е за последния данъчен период.
АДЛЕН ШЕВКЕД: Да, последния данъчен период, тоест не важи за всички – така ли?
РОСЕН ИВАНОВ: Да, за другите данъчни…
АДЛЕН ШЕВКЕД: Само при дерегистрация… не ме зарадвахте. Оттеглям си похвалата, съжалявам. (Оживление.)
Ако го приложите за всички, би било добре, защото… (Оживление.) Много би било добре.
Логиката е такава – в 90-дневен срок трябва да се възстанови данъкът, който подлежи на възстановяване, нали, след като не е приспаднат през 90-дневния срок?
РОСЕН ИВАНОВ: Не е точно така. (Реплики.)
АДЛЕН ШЕВКЕД: Няма смисъл, ще го обсъждаме и по другите комисии, ще се заяждам още. Шегувам се, разбира се.
ПРЕДС. ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Колеги, напомням, че не сме водеща Комисия. Ако сме изчерпили всички въпроси, аз ще направя кратко изказване, защото при мен дадоха едни документи.
В допълнение на темата, която и господин Драгомир Стойнев засегна – става въпрос за чл. 38 за солидарно отговорните лица.
Съгласен съм, че при бункироването освобождаваш гориво, зарежда се на кораб, заминава. При джета, който е за авио и самолетите, там освен за самолети, знаете, американската армия ползва, с малко по-други присадки и добавки за всички транспортни средства. Не помня дали направихме тези двете временни бензиностанции като дислоцираха от Турция за Румъния, дали не ги разтовариха направо в Румъния вече, да не се налагаше в България… Не съм гледал в Бургас и в Русе дали ги направиха.
Не се ли създава опасност един търговец, когато препродаде стоката нататък вече да носи отговорност за нещо, което се е случвало след него, а той няма възможност да влияе или да предполага. Ако знаеш, че някой извършва неправомерна дейност или се предполага, че е следвало да знаеш е едно, а ако осъществяваш нормална стопанска дейност, после нещо се случва и понеже не можеш да си събереш парите от третия, хващаш първия, се получава така, че някой ще отговаря за нещо, което нито може да влияе, нито може да предполага.
Бизнесът няма разследващи функции, няма списък на белите и черните, да каже: „На Вас не трябва да се продава, на Вас няма да продавам, защото, ако Ви продам, ще бъда санкциониран“.
Да не стане да въведем Директива и всъщност да накажем хора, които само заради това, че работят в България, са длъжни да плащат дълговете или злоупотребите на тези след тях. Само го казвам като вметка. Предполагам, че това ще го разисквате в Бюджетната комисия, която е водещата. Това е голямо притеснение – сега между двете четения.
Въпросът ми към Вас е: по принцип тази декларация ще снеме ли отговорността от този, който го е продал на следващия? Продавам го на колегата до мен за последваща реализация, той ми подписва декларация, че е за целите, за които е предназначено. Ако се окаже, че има злоупотреба, пак ли от мен ще искате накрая акциза, ако той няма пари, или си го искате от него? Тази декларация ще уреди ли въпроса със снемането на отговорността?
СВЕТЛА ГЕНОВА: Ако има декларация с невярно съдържание, тогава вече са други разпоредбите. Идеята е да не се допусне употреба на гориво без акциз, без съответното предназначение. Идеята е с тази декларация лицата, които потребяват горивото за освободени от акциз цели, тоест кораби и самолети, в обхвата на освобождаването да декларират на лицето, което зарежда, тоест на лицата, на които вменяваме солидарна отговорност и те да разполагат с тази декларация за целите на освобождаване или съответно възстановяване на акциза.
ПРЕДС. ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Разбирам.
Пак повтарям въпроса: аз продавам гориво, което е освободено от акциз на него, подписва се тази декларация, оказва се, че той е злоупотребил – ще търсите ли от мен парите, които от него не можете да вземете.
СВЕТЛА ГЕНОВА: От всички солидарно отговорни лица…
ПРЕДС. ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Тогава ме наказвате за това, че работя в България?!
СВЕТЛА ГЕНОВА: Тази разпоредба я има в ЗАДС за солидарната отговорност и тя е от 2010 г.
ПРЕДС. ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Значи, да се позоваваме на погрешна практика … В нито един нормативен акт на Европа няма за акцизите. За ДДС-то – да, за акцизите … и то, ако предполагаш или си длъжен да предполагаш. На практика всеки, който извърши злоупотреба с такова гориво, този, който му го е дал, той ще е виновен, само защото му го е продал. Ако откаже да му го продаде, идват други комисии и казват: „Ти защо на един даваш, на друг не?“
Превръщаме акцизните складове в разследващи – да предполагат или да правят догатки някакви, този на който го продават, за какво му е. С тази декларация, ако снемем отговорността от този, който го е продал, разбирам. Тази декларация тогава какви функции изпълнява? Един допълнителен документ, накрая си ги взимаш от този, който има пари. Така ли излиза?
СВЕТЛА ГЕНОВА: Само една последна вметка.
По отношение на солидарната отговорност в момента в Съвета е Проект за изменение на хоризонталната директива в областта на акцизите. Там ясно ще бъде разписана солидарната отговорност на всички лица, които осъществяват дейност с акцизни стоки. До тогава национални разпоредби има не само в България по отношение на солидарната отговорност.
ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Може би ще трябва да променим самата разпоредба, само в случаите, както е примерно в Закона за ДДС – само в случаите, когато примерно е знаел, или е би могъл да знае, при определени критерии. (Уточнения при изключени микрофони.)
ПРЕДС. ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Други, желаещи да вземат отношение?
Заповядайте.
СВЕТОСЛАВ БЕНЧЕВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми дами и господа народни представители, аз съм от Българската петролна и газова асоциация. Ние ще Ви изпратим някои от нашите бележки. Те са единствено по Закона за акцизите и данъчните складове. Само ще си позволя две неща да Ви кажа, които са много важни за нас.
Накратко, едното е по отношение за солидарната отговорност. Ние изцяло не подкрепяме подобно нещо, то не влиза, не транспонира европейско законодателство, то се базира на едно решение на Съда на Европейския съюз. Знаем, че тези решения са по конкретни казуси, те не задължават държавите членки. За нас това е още едно увеличение на административната тежест.
Другият въпрос, който обаче е по-важен за нас, е свързан с една нова измама, която си мисля, че Комисията за борба с контрабандата следва да бъде информирана. Става въпрос за проблеми с акцизната ставка на тежките горива за отопление. Знаете, че тя е 400 лв. за 1000 кг. Това в литри прави 330 лв. на 1000 литра.
Какво се случва в момента? Изписват се тежки горива за отопление, които са с много близки параметри за газьола, който е нормален и се използва – и за отопление и за автомобили. Това гориво се разпространява с ниска акцизна ставка, губят се 300 лв. от 1000 литра. В следствие на това се създава абсолютно неконкурентна среда. Това е валидно както за бензиностанции, които се снабдяват незаконно с такива горива, така и за обществени поръчки. В много детски градини например, се поръчва газьол за отопление, но печели този, който предоставя най-ниската цена, а най-ниската цена обикновено не е за газьол, а е точно за такова тежко гориво. Това създава изключително нелоялна конкуренция в тази сфера.
В тази връзка, Бълграската петролна и газова асоциация предлага да бъдат изравнени ставките на тежкото гориво като бъдат преобърнати в литри и бъдат изравнени за това с газьола за отопление – нещо, което са направили всички останали горива преди няколко години и даде чудесен резултат за фиска.
Предлагам и това на Вашето внимание и моля да бъде взето под внимание от Комисията. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Благодаря Ви.
Кратък отговор. Трябва Бюджетната комисия да го предложи, защото на тях по им приляга.
Факт е, че в момента имаме 2000 бензиностанции, проверяваме горивото, което е в тях – никъде другаде. Понеже горивото вече горе-долу е читаво, започнахме сега да проверяваме AdBlue с какъв пистолет е, дали е сертифициран, дали не можем да спрем бензиностанцията, утре ще започнем, ако има кроасани дали са с изтекъл срок, ако продават мечета, дали боята не е вредна за децата. Всичко е предназначено тези 2000 обекта да ги разкостим. Другите не ни интересуват, ние не ги знаем, че съществуват.
Всички в България знаем, че нелегалното, контрабандното или лошо качественото гориво в 1% отива на легалните бензиностанции, всичко друго отива по нелегалните и в обектите, които са с обществени поръчки, защото тях никой никога не си е поставил за цел да проверява. Всичкото лошо качествено гориво отива за обществените поръчки, там печели този, който има най-малка цена. Той има най-малка цена, защото той ти продава нещо, което ти си мислиш, че е гориво, а те са някакви гърмящи смеси.
Ще го представя на другата комисия, но това е в техния интерес.
Колеги, подлагам на гласуване Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане.
За – 10, против – няма, въздържали се – 6.
Приема се.
Колеги, поради изчерпване на дневния ред, закривам заседанието.
(Закрито в 11,45 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЕМИЛ ДИМИТРОВ