Комисия за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата
1. Обсъждане и гласуване на Законопроект за виното и спиртните напитки, № 002-01-44, внесен от Министерския съвет на 11.09.2020г. – първо гласуване.
2. Разни.
П Р О Т О К О Л
№ 54
На 1 октомври 2020 г., в Народното събрание, площад „Княз Александър I“, № 1, зала 456, от 15,00 ч. се проведе заседание на Комисията за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата при
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане и гласуване на Законопроект за виното и спиртните напитки, № 002-01-44, внесен от Министерския съвет на 11.09.2020г. – първо гласуване.
2. Разни.
Списъците на присъствалите народни представители и на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието бе открито в 15,00 ч. и ръководено от Юлиан Ангелов – председател на Комисията.
* * *
ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Добре дошли на всички на днешното заседание на Комисията! На протокола има 14 подписа, тоест имаме кворум да започнем работа.
На всички колеги е изпратен дневният ред на днешното заседание:
„1. Обсъждане и гласуване на Законопроект за виното и спиртните напитки, № 002-01-44, внесен от Министерския съвет на 11.09.2020г. – първо гласуване.
2. Разни.“
Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
Дневният ред се приема единодушно.
Преминаваме към първа точка:
ОБСЪЖДАНЕ И ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ВИНОТО И СПИРТНИТЕ НАПИТКИ, № 002-01-44, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 11.09.2020Г. – ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ.
Гости на днешното заседание са:
От Министерството на земеделието, храните и горите:
- доктор Лозана Василева – земестник-министър на земеделието, храните и горите;
- Красимир Коев – изпълнителен директор на Изпълнителната агенция по лозата и виното;
- Ирина Лазарова – директор на дирекция „Пазарни мерки и организации на производители“;
- Калина Тутева – държавен експерт в дирекция „Пазарни мерки и организации на производители“;
- Милена Кирилова – главен юрисконсулт в дирекция „Правни дейности и законодателство на ЕС“.
От Министерството на икономиката:
- Цвета Димитрова – началник на отдел в дирекция „Регистриране, лицензиране и контрол“;
- Гергана Славова-Петкова – държавен инспектор в дирекция „Регистриране, лицензиране и контрол“.
От браншови организации:
- Йордан Чорбаджийски – председател на Национална лозаро-винарска камара;
- Мирослав Каракашев – експерт към Национално лозаро-винарска камара;
- Ралица Скорчева-Славова – председател на Спиритс България, Асоциацията на производителите, вносителите и търговците на спиртни напитки.
Давам думата на госпожа Лозана Василева – заместник-министър на земеделието, храните и горите, за да представи Законопроекта.
Заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛОЗАНА ВАСИЛЕВА: Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми господин Председател, дами и господа народни представители! В днешния ден представяме за разглеждане приетия от Министерския съвет Законопроект за виното и спиртните напитки, който отменя досега действащия закон и ще регулира по нов начин обществените отношения, свързани с условията и реда за производството, получаването, преработката, етикетирането, търговията и контрола на гроздето, предназначено за производство на вино, вината, продуктите, получени от грозде и вино, плодовите вина, оцета, етиловия алкохол и дестилатите от земеделски произход, на спиртните напитки, както управлението и контрола на лозаро-винарския потенциал.
Така предложения Закон изпълнява получени препоръки от страна на Европейската комисия и урежда прилагането на техническите регламенти, което от своя страна е предпоставка този закон да бъде нотифициран пред Европейската комисия.
В изпълнение на това задължение сме спазили процедурата – след като Министерския съвет прие Проекта, Законът е изпратен за нотификация пред Европейската комисия от Министерството на икономиката, които имат правомощията да изпращат за нотификация този закон.
Само накратко. Министърът на земеделието храните и горите осъществява държавната политика в лозаро-винарския сектор и по отношение на производството на плодови вина и оцет. Контролът за спазване изискванията на Закона по отношение на лозовите насаждения и производството на лозаро-винарски продукти, плодовите вина и оцета се упражнява от Изпълнителната агенция по лозата и виното, а министърът на икономиката осъществява държавната политика по отношение на производството и търговията на етилов алкохол от земеделски произход, дестилати от земеделски произход, на спиртни напитки и търговия с лозаро-винарски продукти, плодови вина и оцет.
Това е накратко. Няма да се спирам подробно, имате всички мотиви и материали.
ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: От Министерството на икономиката, заповядайте.
ЦВЕТА ДИМИТРОВА: Нямам какво да добавя. Смятам, че госпожа Василева беше изчерпателно.
ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Благодаря Ви.
От браншовите организации – ако желаете да се изкажете по настоящия законопроект, заповядайте.
МИРОСЛАВ КАРАКАШЕВ: Благодаря.
Тук съм в качеството си на експерт към Националната лозаро-винарска камара. Тук е и господин Йордан Чорбаджийски, който е председател на Националната лозаро-винарска камара.
Националната лозаро-винарска камара е дала своето становище по отношение на така внесения Законопроект. Ние изразихме в него две принципни опасения. Първото е санирано до голяма степен и то касае нотифицирането на Законопроекта по реда на директивите за техническите регламенти за услугите в информационното общество. Миналата седмица е нотифициран Законопроекта в Европейската комисия и другите държави-членки. По този начин се преодолява риска от евентуална следваща процедура за нарушение по отношение на България в тази посока.
По отношение конкретно на темата, която е и в кръга на компетенциите на Комисията за наблюдение на приходните агенции за борба със сивата икономика и контрабандата, е едно институционално решение, което се предлага в новия законопроект, а именно търговията конкретно по отношение на лозаро-винарските продукти и контрола върху нея да премине в компетенциите на Министерството на икономиката и конкретно на Комисията за защита на потребителите към Министерството на икономиката.
Ние считаме, че този подход и това предложение е неработещо и ще създаде сътресения в бранша, тъй като към настоящия момент в продължение на десетилетия този контрол – по отношение конкретно на лозаро-винарските продукти, се осъществява от Изпълнителната агенция по лозата и виното към Министерството на земеделието, храните и горите. Там има изграден съответния административен, професионален капацитет, структури, териториални поделения и така нататък, които имат изграден опит в тази област. Считаме, че прехвърлянето на тези компетенции към друг орган, който досега не е осъществявал този вид контрол, и конкретно, визирайки Комисията за защитата на потребителите, защото там правят контрол от прежда до детски играчки и туристически услуги, а конкретно търговията с лозаро- винарски продукти е специфичен вид дейност, смятаме, че това би поставило доста проблеми.
В заключение бих могъл да констатирам, че Законопроектът не е лош. Той решава доста недостатъци на сегашния закон, конкретно касаещи специфични правила относно енологични практики и технически изисквания при производството на лозаро-винарски продукти, на етилов алкохол от земеделски произход.
Това е основата ми бележка, която се надяваме на базата на нашите предложения, които ще бъдат внесени в допълнително становище след първо гласуване, специално контрола върху търговията на лозаро-винарски продукти да остане в рамките на Изпълнителната агенция по лозата и виното. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Благодаря Ви.
Имате думата.
Заповядайте.
ЦВЕТА ДИМИТРОВА (Министерство на икономиката): Основната причина, поради която предложихме контролът върху търговията с вина и лозаро-винарски продукти да премине към министъра на икономиката, е това, че тук се касае за защита на потребителите. Както знаете, министърът на икономиката координира дейността по защита на потребителите.
Искам да кажа, че Комисията за защитата на потребителите не се занимава само с играчки и прочее, тя до ден днешен контролира търговията със спиртни напитки и то по доста успешен начин. Да не говорим, че те контролираха и търговията с вина и лозаро-винарски продукти до 2012 г. също доста успешно. Разполагат с абсолютно нужния капацитет и не смятам, че в този контрол ще се получи някакъв вакуум.
ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ. Благодаря Ви.
Колеги, имате думата.
Заповядайте.
КРАСИМИР КОЕВ: Благодаря, господин Председател.
Дами и господа народни представители, благодаря, че ми давате думата.
Разбира се, че основното, заради което се правят подобрения в дадено законодателство, това е защита на потребителите. Ако за осем-девет години една структура е допуснала грешки и е позволила от немарливост или виновно да се промъкнат продукти, които по някакъв начин са увредили здравето и живота на потребителите, аз съм първият човек, който би искал контролът да се възложи на друга институция, която много по-добре би могла да се справи със ситуацията. Няма да влизам в противоречие с колеги от други институции, само ще обясня в момента как се осъществява контрола.
Агенцията по лозата и виното е държавният контрол в сектора „Лозарство и винопроизводство“ по отношение на всички продукти, като се започне от гроздето, всички производства на видовете вина и винения оцет, внос на вино, износ на вино, внос на грозде и износ на грозде, а също така и, естествено, за разпределението на европейските средства, които влизат в страната в този сектор, това е първичният контрол.
За Европейската комисия, на която ние сме контактна точка за абсолютно всичките видове вино, което се реализира на наша и на чужди територии, отговорният орган е Изпълнителната агенция по лозата и виното – държавният контролен орган. В един момент един винар купува грозде, преработва го, произвежда партиди вино, бутилира или продава наливно, както позволява Законът, и дотук нашите функции приключват според текстовете на новото законодателство.
Какво се случва оттук нататък. Оттук нататък Комисията за защита на потребителите, която е изключително работеща структура – аз искам на всички да стане ясно, че ние конфликт с тази институция никога не сме имали и няма да имаме, защото винаги, когато е имало необходимост от взаимодействие, хората са се отзовавали, но до 2012 г., както обясни колежката, какво се случва?
Комисията за защита на потребителите чисто физически отива в магазинната мрежа – голям, малък магазин, обект, ресторант и така нататък, взима проби от щанда, поставя ги в съответствие с изискванията в найлонови торби, слага се един пломбиран печат и това нещо трябва се изпрати за анализ. Две са лабораториите, които не само са акредитирани в България, но и в списъка на Европейската комисия като нотифицирани – официалният контролен орган на страната, те са на Изпълнителната агенция по лозата и виното. Проверката на физико-химичните показатели не е единствената проверка, която трябва да се направи. Ако има някакво нарушение, веднага по веригата чрез местното поделение се проверява производителят на това вино, партидата, и ако има – веднага нарушението да се направи със средна проба на място и да се хване нарушителят, ако има такъв.
С големите търговски вериги сме изградили взаимодействие по следния начин. Всички знаете, че имат логистични складове. Преди да влязат в логистичния склад и преди да бъдат разпределени по цялата си верига от магазини в страната, изискват от нас – този производител има ли я тази партида, анализ за свидетелство и евентуално тогава я пускат на пазара. Всичкото това нещо като взаимодействие през годините е изградено.
Затова в търговската мрежа никъде до този момент не е допуснато наличието на продукт, който да бъде увреждащ здравето хората. Разбира се, има и такива, които недобросъвестно правят в домашни условия. Никакъв проблем не е да си закупят бутилки или да измият стари шишета, да ги затапят, да си сложат някакви етикети и да ги продават. Вече тук ситуацията е съвсем различна – пак контролът е наш, но ние нямаме пострадал човек със здравето през последните години.
Благодаря и на бранша, че застава зад тази идея, защото в крайна сметка до 2012 г. се случва следното: Комисията за защита на потребителите взима пробите и тя трябва да ги даде в лаборатория за изследване. Министерството на икономиката има в състава си търговско дружество, което прави физико-химичните изследвания.
Добре, Комисията ще ги предаде на този институт за анализ, но той трябва да им плати. Трябва да им плати! Докато при нас ситуацията е следната: ние взимаме, ние поемаме от нашия бюджет. Комисията от своя бюджет ще отделя ли средства за 3800 проби на година, за да плати на търговското дружество? Същото това търговско дружество в дейността си има и магазин, в който продава вината на българските винопроизводители. Няма ли някак си да има конфликт на интереси тука, ако продаваш в моя магазин – е така, ако не продаваш – е така? Хипотези, не твърдя.
Ако си спомняте навремето, когато се създаваше и Българската агенция по безопасност на храните, от Еврокомисията не позволиха контрола на виното да влиза там, нищо, че по смисъла на европейското законодателство виното се води храна. Виното си е отделен сектор, има отделна програма за развитието на лозаро-винарския сектор. Затова разрешителните режими и всичко, което се наблюдава, се наблюдава по отношение на държавния контролен орган.
Всичко, което е внос, по същия начин влиза при нас. Проверява се. И в един момент ние не допускаме – било с тежки метали, пестициди или вина, които да увредят по някакъв начин здравето. Комисията е много бърз орган, но оттам нататък, предавайки виното, незнайно къде го предават… Хубаво, Институтът ще анализира, но контролът пак трябва да се върне при нас. Те казват: ние взехме едно вино от еди-кой си магазин, в търговското дружество го анализирахме, вижте оттам нататък – този, който го хванахме, е нарушител.
Двоен срок и може би троен, в крайна сметка се къса веригата. Отива се на проверка, вижда се, че той вече знае, че във веригата има някакъв проблем – всичките литражи, които са били до този момент, той ги е махнал. Кой е той? – „Хикс“. Докато тук – хваща се вино, по телефона, поделението на Агенцията на първия час е на обекта и на втория час има съставен акт и наказателно постановление.
Разказах Ви детайлно на практика как се случват нещата. Вие сте законодателят, на Вашата преценка оставям да вземете решение. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Благодаря Ви.
Колеги народни представители, някой ще вземе ли отношение по Законопроекта?
Ако не, аз ще кажа няколко думи.
Законопроектът е гледан и в Комисията по земеделието, където не е приет. Една от причините да не бъде приет е именно този проблем, който беше изтъкнат от господин Коев и от господин Каракашев, включително и моите колеги от „Обединени патриоти“ не са го подкрепили.
Надявам се, а и това, което разбрах и в Комисията по земеделието, че самият законопроект ще бъде гледан втори път. Всички тези, които съм чул – и от специалисти, и не само тук, които бяха изказани, са в правилната посока. Не може нещо, което работи и не е имало проблем, ние да го променяме и да правим нови контролни органи на нещо, което работи в момента. Поне за момента аз не съм чул да е имало някакъв проблем, свързан с контрола върху вината в България. Не ми е известно подобно нещо. В крайна сметка, знаете, в този бранш има голяма конкуренция, ако имаше нещо нередно, щеше да има непрекъснато някакви скандали, или най-малко по медиите, щеше да има между самите конкуренти производители да се вадят и такива неща.
Така че аз лично ще подкрепя този законопроект сега на първо четене, но с уговорката, че и моите колеги от „Обединени патриоти“ на второ четене подобен текст и подобна промяна няма да подкрепят – за промяна на контрола върху виното. Така че казвам нашето становище от „Обединени патриоти“.
Това е, на първо четене ще го подкрепя. Нека Земеделската комисия да го гледа втори път, да намерят правилните формулировки и контролът да се върне обратно към Изпълнителната агенция, за да може да не правим поредната законодателна бъркотия в бизнеса, защото това ще се случи. Благодаря Ви.
Други изказвания има ли?
Ако няма, подлагам на първо гласуване: Обсъждане и гласуване на Законопроект за виното и спиртните напитки,
№ 002-01-44, внесен от Министерския съвет на 11.09.2020 г.
Моля, който е „за“, да гласува:
За – 10, против – няма, въздържали се – 6.
Законопроектът е приет на първо четене.
Благодаря на всички за това, че присъствахте и ни осведомихте.
Следваща точка:
РАЗНИ.
Има ли изказвания или някакво отношение по определен въпрос?
Ако няма, закривам заседанието.
(Закрито в 15,20 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Юлиан Ангелов