Временна комисия за установяване на факти и обстоятелства при разходването на средства, предоставени целево на НДК за подготовка на българското председателство на Съвета на Европейския съюз
Стенограма от заседание
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Временна комисия за установяване на факти и обстоятелства при разходването на средства, предоставени целево на НДК за подготовка на Българското председателство на Съвета на Европейския съюз
П Р О Т О К О Л
№ 1
На 6 юли 2017 г. се проведе редовно заседание на Временната комисия за установяване на факти и обстоятелства при разходването на средства, предоставени целево на НДК за подготовка на Българското председателство на Съвета на Европейския съюз при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Приемане на Вътрешни правила за организацията и дейността на Временната комисия за установяване на факти и обстоятелства при разходването на средства, предоставени целево на Националния дворец на културата за подготовка на Българското председателство на Съвета на Европейския съюз.
2. Разни.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията, се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 11,33 ч. и ръководено от председателя на Комисията – госпожа Диана Йорданова.
* * *
ПРЕДС. ДИАНА ЙОРДАНОВА: Колеги, добър ден!
Откривам първото заседание на Временната комисия за установяване на факти и обстоятелства при разходването на средства, предоставени целево на НДК за подготовка на Българското председателство на Съвета на Европейския съюз.
Предлагам заседанието да премине по следния дневен ред:
1. Приемане на Вътрешни правила за организацията и дейността на Временната комисия за установяване на факти и обстоятелства при разходването на средства, предоставени целево на Националния дворец на културата за подготовка на Българското председателство на Съвета на Европейския съюз.
2. Разни.
В т. Разни ще уточним така наречената „пътна карта“ за работа Комисията с оглед краткия времеви хоризонт, който имаме.
Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
Гласували 18 народни представители: за 18, против и въздържали се няма.
Приема се единодушно.
Пристъпваме към първа точка:
приемане на вътрешни правила за организацията и дейността на временната комисия за установяване на факти и обстоятелства при разходването на средства, предоставени целево на ндк за подготовка на българското председателство на съвета на европейския съюз.
Отварям първо една скобка. Искам да се извиня, че получавате Вътрешните правила сега, но виждате, че в момента набираме имейл адресите на колегите за контакт. Така както е описано във Вътрешните правила, колегите, с които сме работили знаят, предварително 24 часа най-късно преди това ще получавате цялата информация, която постъпи в Комисията, дневния ред за съответното заседание. Това са стандартните Вътрешни правила за работа на всяка една временна комисия, съгласно нашия Правилник за организацията и дейността на Народното събрание. Няма нещо кой знае какво като разлика.
Все пак ако има някакви коментари, заповядайте.
Разбирам, че няма коментари по Вътрешните правила. Кога ще се провеждат заседанията ще уточним в т. Разни. Уточнихме реда за получаване на информация.
Който е съгласен с така предложените Вътрешни правила, моля да гласува.
Гласували 18 народни представители: за 18, против и въздържали се няма.
Вътрешните правила за работа на Комисията се приемат с пълно единодушно.
Преминаваме към втора точка
Разни
Позволете ми първо аз да взема думата.
Колеги, с оглед краткия, както казах, времеви хоризонт – един месец за работа на нашата Комисия, означава, че до 30 юли 2017 г. на практика трябва да приемем доклада на Комисията. Тоест имаме от тук нататък 3 седмици за работа.
Предлагам с оглед деловото протичане на заседанията и с оглед ангажираността на народните представители в останалите комисии, в които членуваме, заседанията да се провеждат във вторник, часът – 14,00 ч., за да можем да си свършим работата в избирателните райони и преди групите на всеки един от нас, да може да заседаваме. Пак казвам, това е мое предложение. Ще го подложа на дебат.
Тъй като се очертават три заседания от тук нататък, идеята ми е на първото заседание, ако, разбира се подкрепите, да поканим за изслушване вицепремиера Томислав Дончев. Защо? Защото по негово време всъщност е станало първото увеличаване на капитала на Националния дворец на културата. Вицепремиерът Деница Златева, тъй като тя беше ангажирана в служебното правителство с тази тема; министър Лиляна Павлова и настоящият принципал министърът на културата Боил Банов.
Второто заседание, тъй като от публичната информация, която вече излезе в медиите, виждаме, че са започнали проверки, има образувано досъдебно производство, ангажирани са АДФИ, Прокуратура, ДАНС и всички контролни органи в държавата, от това, което изчетох като публична информация и мисля, че е редно да ги изслушаме и тях. Тук правя едно уточнение, че ние, Комисията, не сме органът въобще, който може да разследва, да излиза един вид с присъди в кавички, но трябва да ги изслушаме, за да видим там докъде са стигнали процесите.
Тъй като НДК, въобще ремонтните дейности, които се извършват там, ако от една страна, най-общо казано, мога да ги обобщя в две групи – СМР, от друга страна, знаете, че има доста специализирана техника, с която по изискване на Брюксел ние трябва да оборудваме самата сграда.
С оглед на това, че производствата все още не са завършени – няма констатации, няма доклади, няма експертизи, които да гледаме, поне с оглед на предмета на дейност на Комисията, ние може да се запознаем с хода на тяхното движение. Тъй като ще изслушваме специализирани органи, при някои от тях информацията не е публична, предлагам третото заседание да го затворим, за да може в крайна сметка да сме надлежно информирани.
Последното заседание, което се очертава – в момента нямам календар пред мен, но е в последната седмица от лятната сесия, във вторник да приемем доклад на Комисията, който да внесем за разглеждане в Народното събрание.
Това е моята идея. Ако имате нещо по-различно като виждане, заповядайте – да включим някой допълнително за изслушване.
Заповядайте, господин Бойчев.
ЖЕЛЬО БОЙЧЕВ: Вие четете една част от нашите намерения и мисли. Добре е, че очертахте кръга на лицата, които трябва да бъдат изслушвани на първото заседание. Ние също сме разсъждавали и споделяме, че трябва да започнем от пряко отговарящите във времето представители на изпълнителната власт. Ще добавяме допълнително имена на базата на информацията, която получаваме, за изслушванията след това.
Преди да бъдем обаче пълноценни на тези изслушвания и в работата на Комисията днес ми се струва добре днес да вземем решение да изискаме определени документи, които да постъпват в Комисията, а от там – на разположение на всеки един от членовете, за да могат те да формират своето мнение за работата на Комисията и въпросите си.
Иска ми се да поискаме, госпожо Председател, всички решения на Министерския съвет – доколкото знам те са две, но като казвам „решения“, то е добре да са с докладите към тях, с мотивите и с всичко за отпускане на целеви средства на Националния дворец на културата за нуждите на адаптиране на сградата за Българското председателство.
Струва ми се, че е добре да имаме и всичките решения на съветите на директорите на самото НДК, заповедите на неговия управител, отнасящи се именно до разходването на тези средства и обявяване на процедурите за разходване, като там ми се иска да започнем още от идейния проект. Знаете, че има изработен идеен проект от един архитект, на която база се стъпва като основа, започват да се формират определени искания и да се извършват определени строително-монтажни дейности. След това са извършени някои обществени процедури – за СМР, за доставка на оборудване и за надзор. Те не са толкова много и ми се струва, че е добре Комисията също да разполага и със съответните документи на процедурите. Под „документи“ разбирам най-малкото договорите, защото има различни коментари относно обхвата на тези процедури и количествата, които трябва да се извършват като дейност. Не са малко тези неща, но според мен ще бъдат в необходимост.
Публично се коментира, че има извършена проверка на ДАНС – доклад на ДАНС, който служи за основа за образуване на едно от производствата, които прави Прокуратурата, защото те, доколкото разбирам вече са няколко.
Второ, министър Лиляна Павлова каза, че изпраща Инспектората на Министерския съвет. Отделно разпореди някаква вътрешна проверка. Така че молбата ми е по всички тези институции, които са проверявали – това, което имаме като завършени доклади, също да бъде предоставено. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ДИАНА ЙОРДАНОВА: Благодаря, господин Бойчев.
Ще си позволя да Ви отговоря. Както казах преди малко, действително има започнати процедури, производства. Към момента обаче, по информацията, която събрах вчера, няма завършени такива. Тоест не могат да ни бъдат предоставени доклади. (Реплика на народния представител Жельо Бойчев.)
До вторник има достатъчно време, когато ще изслушваме всички, включително министър Павлова. Така че от нея може да получим надлежна информация относно въпросите, които ни вълнуват.
Относно първата част, да, действително ще изпратим писма, за да ни бъдат изпратени всички налични към момента документи.
Колеги, с оглед краткото време, с което разполагаме, всичко това, което набелязахме, това е сериозна работа за няколко месеца напред. Мисля, че според срок, гласуван в Народното събрание, ние трябва да се ограничим в месеца, и то в оставащите седмици, които предстоят. Още повече, има контролни органи, които трябва да си свършат своята работа, така че да вървим напред. Разбира се, всичко, което е възможно, ще бъде получено и съответно изпратено на народните представители.
Заповядайте, госпожо Дукова.
СНЕЖАНА ДУКОВА: Аз имам първо едно предложение по отношение на часа за вторник. Може ли да бъде в 14,30 ч., примерно? (Реплики.)
Да, от 17,00 ч. са групите и може би наистина няма да ни стигне времето. Тогава отпада, отпада. Абсолютно подкрепям.
Второто по предложенията, които господин Желев направи, аз не намирам смисъл в това да бъде представен идейния проект. Не виждам един неодобрен проект, който е на идейно ниво, да ни върши работа и в този смисъл това не е целесъобразно.
Второто нещо е – наистина ние не сме разследващ орган, ние сме един констативен орган, който само ще изясни някои неща, които са. Но в момента, в който вървят процедури, следователски процедури в Прокуратурата, процедури в ДАНС, аз смятам, че не можем да не се доверим на шефа на ДАНС, примерно, когато той дойде и каже докъде са стигнали със своите процедури. Той преценява какво точно, в какъв обем от фактология може да бъде изложена на комисия, дори и тя да бъде закрита. В този смисъл аз наистина смятам, че трябва да се доверим на тези хора. Информацията, която може да бъде като решение – според мен не е проблем да бъде предоставена, да се задоволим към това, и съм съгласна с председателката, защото времето наистина е твърде малко и аз мисля, че хората, които викаме от всички спектри, като ги гледам тук, можем да придобием една представа и след това да решим какво допълнително. Благодаря Ви много.
ПРЕДС. ДИАНА ЙОРДАНОВА: Да, реплика.
ЖЕЛЬО БОЙЧЕВ: Да, като реплика.
Госпожо Дукова, нямам намерение и не бих искал да гледаме идейния проект в смисъла, в който разбрах, че сте ме разбрали. За мен е важно да видим кой е съгласувал процедурата на заданието, кой е определил обхвата на заданието. Защото поне това, което виждам от тук нататък, е един спор – има ли включено в единия проект, примерно Международния пресцентър, или няма. Лиляна Павлова твърди едно, а друг твърди друго. Какъв е обхватът на предвидените дейности с този идеен проект? Защото той задава всичко от тук нататък, което върви. Имам усещането, че той е бил съгласуван на някакво неясно ниво. Бих искал да видя с кое решение, с кой доклад, а не да гледам самия идеен проект, а коя е групата, съгласувала тази процедура и се е разписала в нейното пускане. Така също и за следващите процедури. Ние няма да ги гледаме като съдържание и от там нататък да ги изследваме, не е наша работа. Но аз търся кой носи отговорността като отговорността за стартиране на целия процес, за да може да задаваме съответните въпроси.
ПРЕДС. ДИАНА ЙОРДАНОВА: Благодаря.
Заповядайте, госпожо Кръстева.
ВЕЛИСЛАВА КРЪСТЕВА: Благодаря, госпожо Председател.
От зад напред. Първо, колеги, при необходимост ние имаме, разбира се, възможност да поискаме удължаване на срока за работа на Комисията. Тоест няма форсмажор, който да налага да претупаме през пръсти толкова обществено невралгичен въпрос, в какъвто се превърна НДК, да не говорим, че НДК и управлението му се превърна в кръстопътя, на който стои бъдещото качество на председателството на Европейския съюз от страна на България.
Второ, подкрепям напълно направеното предложение от колегата Бойчев относно необходимостта да бъдат изискани всички документи и като се надявам, че ние няма да се опитваме да се превръщаме в адвокати или в обвинители, защото естествено, че не ни е това работата, но ще се опитаме да отговорим на обществения интерес и на високата отговорност, която имаме като народни представители на въпроса дали това дружество, което е 100% държавна собственост, е било управлявано с грижата на добрия и отговорен стопанин – назначения, бил той изпълнителен директор, бил Управителен съвет, или се е допуснало нещо друго: субективни, да кажем, съображения на неговия директор, или някакъв вид други взаимоотношения, които ако и да са присъщи за човешкото общуване, са изключително неподходящи, когато става дума за националния интерес.
И още в подкрепа на думите на господин Бойчев, необходимо е да изискаме проекта. Задължително е да го изискаме, защото законът е постановил на какви съгласувателни процедури подлежи всяко подобно решение. Ние трябва да знаем ясно налице ли са или този случай е действано субективно.
И само още едно допълнение към списъка на хората, които ще поканим. Нека да бъде поканен и министър Вежди Рашидов, който в началото на разглеждания период представляваше принципала. Тогава Националният дворец на културата беше в патримониума на Министерството на културата. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ДИАНА ЙОРДАНОВА: И аз благодаря.
Колеги, само ще помоля да се ограничим във времето на изказвания, защото започва пленарното заседание.
Заповядайте, проф. Гечев.
РУМЕН ГЕЧЕВ: Благодаря.
Ако може, по подготовката за организацията. Първо, отговорността е голяма и, госпожо Председател, сигурно и колегите ще се съгласят, никъде не е казано, че трябва да имаме само три заседания.
Единият вариант е да имаме две заседания във вторник – едното сутринта, първо заседание, прекъсване, второ заседание.
Другият вариант е в тези три понеделника да имаме по още едно заседание.
Ние тук сме изпратени да работим. Извинението, че ще се срещаме с баба Марийка на село – срещаме се, но тук става въпрос за много пари на държавата. Тоест аз не съм говорил с другите колеги, но не се колебайте да ни свикате или по наше искане да направим повече заседания. Но нека да видим първото как ще мине. Значи, с три заседания не е възможно, а и да удължаваме – ние влизаме в август месец, следват септември, октомври. Ще отворя една скоба – известно ни е, че вече се работи по други варианти, тъй като нещата с НДК… Това не е тайна и няма нищо лошо. За да се представи държавата, тя трябва да намери най-доброто решение, но се търсят панически други варианти, тъй като кашата в НДК е страхотна.
Така че този вариант също е възможен – две заседания във вторник, или в някой от понеделниците.
Второ, към списъка без да го разширяваме много, ние говорим тук, но има някакъв председател на управителен съвети и на надзор. Някои от тях излязоха в медиите със скандални факти. Така че всичките председатели… Защото там има двустепенно управление. Няма логика да каним само изпълнителния директор без шефа. Или както прецените, може и други членове на управителния съвет. Но това също ще стане ясно след първата среща.
Настоявам за доклада на ДАНС, за който в медиите излезе, че е даден на Прокуратурата. Искам да прочета този доклад и моля председателката да го осигури. Имам права и задължения да го осигуря.
А доверие на ДАНС лично аз нямам в момента, тъй като около КТБ, пак така нашата Комисия, знаете, направи – и публично го казах, ДАНС не само, че не предотврати грабежа на 5 млрд.лв., но според мен те под някаква форма са съдействали. Така че никакво доверие нямам на никакъв ДАНС, докато не им видя доклада.
ПРЕДС. ДИАНА ЙОРДАНОВА: Благодаря Ви, господин Гечев.
Само ще напомня на народните представители, че класифицираната информация подлежи по надлежния ред на запознаване в секретна секция. Мисля, че не е необходимо да си го обясняваме, така че с това сме наясно.
Заповядайте.
АТАНАС КОСТАДИНОВ: Благодаря.
Аз бих Ви предложил много бързо един малко по-различен структуриращ подход, защото виждам, че тук се опитваме да изкажем всички хора, за които в момента си мислим, че са ангажирани, както и институции, свързани с проблема. Това не е така структуриращ систематичен подход.
Ще Ви предложа следното нещо. За да си свършим работата в рамките на месец, два или колкото решим, или колкото покаже нашата работа, макар че сме ограничени – това искам да кажа на колежката от ДПС, ние физически сме ограничени от председателството и вземането на решение по този казус и яснота – затова Ви предлагам следното.
Ние трябва на три различни фази със законово необходимите нормативни документи да изследваме процеса.
Първа фаза е preparation или подготовка. В тази подготовка трябва да се види задължително и заданието и идейния проект, договорите и дейностите, описани за изпълнение.
Втората фаза е implеmеntation или прилагане, изпълнение на проекта, как се изпълнява това, което е зададено.
Третата фаза е контрол.
В тези три фази законът много ясно е казал какво трябва да бъде законово направено, за да се възложи проектът, как трябва да се изпълнява съобразно първоначалното задание и как трябва да се контролира.
Защото, знаете, че има един римски принцип, и с това завършвам: „Оmnis determinatio est negatio“, или „Всяко определение е ограничение“. Ние си мислим, че в момента сме се сетили за всички, които трябва да поканим, но вероятно в хода на работата ще излязат и други такива.
Така че ако се концентрираме върху тези три структуриращи подхода. Изясняваме за кратко време предварителната, подготвителната фаза, има ли идеен проект, кой го е правил, кой го е съгласувал, защо няма разрешение за строеж. Второто, виждаме каква е текущата дейност и изпълнението докъде е стигнало. И, трето, как се осъществява контрол. Няма надзор, има наскоро назначен Инвеститорски контрол и така нататък. А вътре в тези три фази, и с това наистина завършвам, законът е казал какво и как легитимно трябва да се прави и те ще повлекат и институциите, категорично – председателя и Управителния съвет, Надзорния съвет, Агенцията за обществени поръчки – Миглена Павлова, и всичко, което се сетим, че ни е необходимо за работата. Благодаря.
ПРЕДС. ДИАНА ЙОРДАНОВА: Благодаря Ви.
Общо взето се обединяваме около едни и същи неща, така че е ясно – процесът на работа ще покаже дали ще има допълнителни заседания, малко по-натоварени да бъдем. Комисията е с приоритет, така че ще моля колегите да преценят къде им е по-важно да заседават – дали в тази Временна комисия, или в някоя друга, ако се наложи и през седмицата да правим заседания. Това вече всеки сам си го решава.
Започваме работата на Комисията.
Обявявам второто заседание на Комисията за вторник, 11 август 2017 г., от 14,00 ч. в зала „Запад“. Започваме с изслушване на лицата, които коментирахме. След това ще продължим поетапно, съобразно информацията, която получаваме, и документите, с които разполагаме, на базата на които всъщност трябва да формираме нашите мнения и да задаваме въпроси. А от там нататък ще каним и съответните гости и лицата, ангажирани по случая, и институции.
Колеги, още сега ще подготвим исканията. До вторник всичко, което постъпи, ще бъде предоставено и на народните представители за информация. Благодаря.
Закривам първото заседание.
(Закрито в 12,03 ч.)