КОМИСИЯ ЗА НАБЛЮДЕНИЕ НА ДЕЙНОСТТА НА ДЪРЖАВНАТА КОМИСИЯ ЗА ЕНЕРГИЙНО И ВОДНО РЕГУЛИРАНЕ
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия за наблюдение на дейността на ДКЕВР
П Р О Т О К О Л
№ 03
Днес, 07.02.2013 г., четвъртък, от 11:00 часа се проведе заседание на Комисията за наблюдение на дейността на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране.
На заседанието присъстват: от Сметната палата – проф. Валери Димитров, председател; от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране – Андон Роков, изпълняващ длъжността председател, Анжела Тонева и Стефан Герчев, членове на ДКЕВР, Васил Лозанов, директор на дирекция „Регулиране и контрол на електроенергетика и топлоенергетика”, Христо Малев, главен вътрешен одитор и Ирина Георгиева, директор на дирекция „Правна”.
Към протокола се прилага списък на присъстващите членове на комисията.
Заседанието се ръководи от Димитър Главчев, председател на Комисията за наблюдение на дейността на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Добър ден, колеги. Имаме кворум. Откривам заседанието на Комисията за наблюдение на дейността на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране.
Надявам се днес да сте получили всички материали и да нямаме технически проблеми. Днес присъстват и представителите на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране, което също беше предпоставка да отложим за днес заседанието.
Ще ви предложа дневен ред, който е с оригиналното предложение на народните представители. Опитът за симетрия с одитите на топлофикация наистина смятам, че не е удачен. Нека периодът да е този, който е посочен в предложението на народните представители. Заслужава си да обсъдим и предложението от вчера на колегата Владимиров.
Предлагам ви дневен ред с единствена точка:
Представяне, обсъждане и приемане на проект за решение за възлагане на Сметната палата да извърши „Одит на регулирането на цените и контрола за спазването им, упражняван от ДКЕВР по отношение на „Топлофикация София” ЕАД и другите доставчици на топлинна енергия за периода 01.01.2011 г. - 30.04.2013 г., № 354-02-12, внесен от Красимир Любомиров Велчев и група народни представители на 25.01.2013 г.
Имате ли съображения по така предложения ви дневен ред? Няма. Който е съгласен, моля да гласува. Пет „за”. Няма против и въздържали се.
Колеги, имате думата. Г-н Владимиров, заповядайте.
ЛЮБОМИР ВЛАДИМИРОВ:
Добър ден на всички.
Моето предложение и предложението на партия „Атака” е коренно да променим звученето и смисъла на разглежданата точка днес и конкретно ще кажа.
Да се направи одит на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране на регулирането на цените и контрола по спазването им общо за всички области, в които ДКЕВР работи – енергетика, водоснабдителни и канализационни услуги.
Мисля, че това е напълно резонно, защото досега нямаме яснота ДКЕВР какво е изпълнила в тези области по регулирането на цените и контрол на спазването им.
От „Атака” предлагаме също периодът да бъде от 01.11.2007 г. до 30.04.2013 г. Защо 01.11.2007 г.? Защото тогава започва тогавашния отоплителен сезон, специално за топлофикациите.
Това е предложението на партия „Атака” – цялостен одит на дейността на ДКЕВР. Благодаря.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Благодаря. Други съображения?
Колеги, ако нямате други съображения, аз бих попитал проф. Димитров колко време ще отнеме един одит първо по така споменатия времеви период. Освен това, предложеният обхват на одита? Без да смесваме с работата на други комисии, защото вчера видяхме, че това не е много ползотворно, само ще ви кажа, че в Комисията по бюджет и финанси приехме подобно разширение, само че то се отнася до цените. Иначе периодът си остава от 01.01.2011 г. до 30.04.2013 г. Аз съм напълно съгласен да се извърши одит и на другите цени, които са предмет на регулация, а именно на електроенергия, природен газ и вода. Това обаче ще влезе в противоречие с периода, който е предвиден за извършване на одита в предложението на народните представители в оригиналния му вид. Ако го разширим и във времето от 01.01.2007 г. до 2013 г., проф. Димитров, кажете при втората хипотеза сигурно една година ще ви е необходима минимум.
ПРОФ. ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ:
Моето мнение, тъй като това разширява обхвата на одитната задача и съответно изисква да се провери на място (на терен) голямо количество документация, очертава се разумният срок да бъде около 8 месеца.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Това е при положение, че се одитират всички видове цени, които подлежат на регулация?
ПРОФ. ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ:
Това е минималният срок. Тъй като става въпрос за период от 5 години и нещо това е минималният срок, за който бихме могли да извършим одита.
ЛЮБОМИР ВЛАДИМИРОВ:
Вчера, когато заседава комисията, г-н Главчев посочи срок 1 януари 2008 г. до 30 април 2013 г. Идеята беше да се обхване целият период между 2007 г. и 2008 г. и затова ние връщаме 3 месеца назад, т.е. от 1 ноември 2007 г. Ако се приеме такъв период, аз мисля, че три месеца не са проблем.
ПРОФ. ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ:
Мисълта ми е, че одитираният период е сравнително дълъг и обхватът на задачата е сравнително широк и моето мнение е, г-н Председател и господа народни представители, че осем месеца за извършване на одита е разумният срок и то минималният разумен срок, защото иначе технологично бихме компрометирали задача, която ни възлага Парламентът. Все пак ние трябва да имаме достатъчно време, за да се справим с такава тежка одитна задача.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Имате предвид 8 месеца, за да представите доклад пред Народното събрание.
ПРОФ. ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ:
Да. В тези 8 месеца влиза времето от възлагането на задачата до представянето на окончателния доклад в парламента.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Тоест не само за приключване на одита, а и за представяне на доклада в парламента. Говорим си така професионално, защото горе-долу съм наясно как се прави одит, затова така задавам и въпросите на Вас.
Крайният срок да представите доклада в Народното събрание е 8 месеца от датата на възлагането.
ПРОФ. ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ:
Бих искал да поясня. Този срок включва срока за предварително проучване, както е при всеки одит, който е задължителен. Проучва се одитираната организация и нейната дейност, проучва се нормативната уредба, подготовка на програмата за изпълнение на одитната задача, проверката на терен за събиране на доказателства, изясняване на факти и обстоятелства, след това се подготвя проект на одитен доклад, който се връчва на ръководителя на организацията за запознаване. Дава се срок за възражения. След това по възраженията се прави заключение. Упражняват се съответните процедури за контрол на качеството върху доклада с оглед доказаност, обоснованост и т.н. Накрая този доклад се внася от съответния заместник-председател или директор на заседание при председателя, който го издава окончателно. Всички тези процедури са стандартни, но поради големия обем на задачата и продължителността на одитирания период, смятам, че разумният срок е 8 месеца.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Благодаря. Г-н Аталай, заповядайте.
РАМАДАН АТАЛАЙ:
Благодаря Ви, г-н Председател.
Както видяхте, вече подкрепихме дневния ред, поради причината, че вече ги имаме материалите и това предложение от народните представители вече е коректно представено пред комисията. Иска се от Сметната палата да извърши одит на регулирането на цените и контрола за спазването им, упражняван от ДКЕВР.
Г-н Председател, аз не знам защо и днес вносителите на предложението ги няма в Комисията и ние трябва да гадаем какво е искал вносителят де факто. Защото всяко предложение от народен представител или група народни представители се защитава в комисията. Тоест вносителите трябва да представят предложението си. Явно е, че г-н Красимир Велчев не е преценил за необходимо да си защити предложението и затова възникват и допълнителни предложения от страна на колегите, които са тук. Моята молба е следната.
Ако наистина г-н Красимир Велчев е искал да се направи един бърз одит на това ,което е станало с цените на топлоенергията в рамките на една година, ние трябва да се съгласим с това предложение и с едно изменение на датата до 30 април 2013 г., да я изтеглим малко напред, за да може трудът, който полага Сметната палата, в това Народно събрание да влезе в зала и да се проведе съответния дебат. Или това означава от 01.01.2011 г. до 01.01.2013 г., т.е. за една година и това означава, че ако одитът за 5 години е осем месеца, би трябвало одит на една година да бъде в рамките на един месец или месец и половина, г-н Димитров ще ни каже, но би трябвало да се справят с този проблем за това време. Ако няма да се справят, тогава предложението на г-н Красимир Велчев е без значение, защото ако те наистина приключат на 30 април и след това се даде срок за възражение, м. май приключва работа това Народно събрание и де факто ще излезе, че Сметната палата е свършила нещо, което следващото Народно събрание трябва да разгледа, а тогава не се знае дали г-н Красимир Велчев ще бъде в това Народно събрание, за да чуе, а може и ние да не сме там.
Затова моето предложение, г-н Председател, е да напишем от 01.01.2011 г. до 01.01.2013 г., защото това е всъщност срокът, през който са направени съответните промени в ценообразуването на топлинната енергия. От 1-ви януари ДКЕВР нямате обявяване на нови цени на топлоенергията и няма да имате обявяване до 30.04.2013 г., защото както виждате, няма да има промяна в цените на топлоносителите и т.н. Така че, предложението ми е коректно и би трябвало да се приеме от колегите – от 01.01.2011 г. до 01.01.2013 г. с една уговорка, че г-н Димитров тук вече се ангажира със задачата, че най-късно март месец ние трябва да разгледаме в Парламента одита, който ще направят Сметната палата.
А колкото до предложението на г-н Владимиров, то също е коректно, но г-н Владимиров, дайте едно предложение, което да разгледаме на следващо заседание, това да бъде отделен доклад от Топлофикацията. Иначе няма да сме постигнали целта си. Благодаря ви. Това е моето виждане.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Г-н Карбов.
ДИМИТЪР КАРБОВ:
Благодаря Ви, г-н Председател.
По принцип аз подкрепям направеното предложение от колегата Любомир Владимиров с една малка корекция. Ако, според думите на Сметната палата, периодът, в който следва да бъде извършен одита, ако фиксираният период бъде за пет години е около осем месеца, смятам че въпросът, както беше формулиран от Атака и в по-съкратен срок, да речем срок, който обхваща две години, както е фиксирано съгласно предложението на народния представител Красимир Велчев и народни представители е разумно и бих казал, че до края на нашия мандат ще имаме резултат от извършена проверка, която да даде ясни резултати. Защото трябва да отчитаме ескалиращото напрежение в цялата страна не само в Топлофикация, а и в сметките, които получават всички абонати на енергоразпределителните дружества. Мисля, че е наш морален дълг да се съобразим с това, защото хората излизат ежедневно на протести. Виждате, палят сметки и т.н. Това са изключително сериозни неща и мисля, че в рамките на Четиридесет и първия парламент е наш морален дълг като народни представители от 41-то Народно събрание, ние да дадем нужните отговори на обществото. Благодаря ви.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Благодаря. Заповядайте, г-н Димитров.
ПЕТЪР ДИМИТРОВ:
Благодаря Ви, г-н Председател.
Аз също си мисля, че няма да е добре да изскачаме извън рамките на този парламент по същите силни аргументи. Виждате, напрежението в момента е изкарало хората на улиците по две теми. Едната е цената на електроенергията, другата е цената на топлото. И в тази ситуация ние да се опитваме да прегърнем необятното, за да може примерно след година и нещо Парламентът да обсъди, няма да е в интерес нито на обществото, пък и то става безсмислено в рамките на този Парламент. Аз дори ще предложа, ако приемете, да оставим периода за проверка само през 2012 г. – от 1-ви януари до края на 2012 г., като проф. Димитров да каже до кога биха могли да завършат една такава проверка. Добавям и това, че и аз си мисля, че е добре да бъде комплексна проверката, тъй като, ако вие проверявате само регулациите на Топлофикация без регулациите на цените на газа, няма да знаем нищо, защото цената на топлото е производно от цената на газа. Знаете, че се заяви, че над 22 % е паднала цената на газа, пък цената на топлото падна с по-малко от 8 %. Тоест, вие би трябвало да кажете имало ли е обекти на регулация или регулацията е субективна и тя обслужва политически интереси.
Но повтарям, ако такава комплексна проверка няма да позволи да се обсъдят резултатите в този Парламент, аз мисля, че неизбежно в наш интерес е да обсъдим цените на топлото и цените на електроенергията, но това да е готово най-късно до началото на април, за да може да влезе в Парламента и да бъде обсъдено, повтарям, за една година.
Знам и изцяло Ви разбирам, но това са животрептящите въпроси. По другите въпроси ако искате сега можем да влезем в дебат и да си кажем кусурите, тъй като то се знае. Булгаргаз почти е в несъстоятелност заради една цена, която е по-ниска от цената, по която той купува. Там няма и какво да проверявате. Там като видите каква е цената на газа на входа и ДКЕВР по каква цена го заставя да продава на изхода, при това парадоксът е, че фирма на Газпром на входа получава повече, а на изхода плаща по-малко, ще видите, че там има абсолютни абсурди. И без да правите проверка аз мога да ви ги кажа, но в момента хората ги боли нещо друго. Болят ги конкретните сметки. Ето, вчера се събрахме да обсъждаме за Топлофикация, а аз не чух най-простото нещо. Колко е похарчила Топлофикация за произведената топлинна енергия през декември 2012 г., сравнено с декември 2011 г.? Тъй като разбирате, че е елементарно да надуеш температурата и да повишиш разходите. Това направено ли е или не е? Има неща, които в момента трябва да се кажат на хората. Защо сметките са им такива? Защото ако Топлофикация всичко си е изпълнила както трябва, не е надувала температурата умишлено, за да повиши разходите, то тогава само едно е. Някой е форсирал разходи от януари и ги е записал през декември, за да се плати по старата по-висока цена. Но отново казвам, това не са неща, които трябва да проверяваме детайлно регулацията. Сега трябва да отговорим на хората откъде им идват проблемите. За това искам да чуя Вашето становище.
Моето предложение е такова. Какъвто и да е възможният период за проверка, април месец би трябвало да е в Парламента, за да можем да го обсъдим.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Благодаря, г-н Димитров. Г-н Владимиров.
ЛЮБОМИР ВЛАДИМИРОВ:
Уважаеми колеги, аз предлагам едно посредствено решение. Ясно е и знаете много добре, че трябва да се одитира дейността на ДКЕВР, за да се види как са образувани цените, как са контролирани цените. Това, което ние от политическа партия „Атака” предлагаме е следната формулировка.
„Одит на регулирането на цените и контролът за спазването им в енергетиката, водоснабдителните и канализационните услуги, упражняван от ДКЕВР за периода 01.01.2011 г. до 01.01.2013 г.”.
И веднага, проф. Димитров, бих искал да Ви запитам този двугодишен период възможно ли е да се одитира в рамките на това Народно събрание?
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
И още един въпрос, който може би е към ДКЕВР.
Ако го запишем „до 01.01.2013 г.”, дали в това влиза последната регулация на първото тримесечие на 2013 г., защото според мен не влиза? (Не влиза.) Не влиза. Така че, формулировката е добра, но да е до 30.04.2013 г., както е от вносителите. Не случайно е записано така от вносителите. Между другото, ако продължите със списъка на вносителите, аз съм на трето място или на второ, така че мога да ви обясня каква е логиката на вносителите, нищо че го няма г-н Велчев тук. Какво не Ви е ясно, за да Ви обясня?
РАМАДАН АТАЛАЙ:
Г-н Председател, неправилно ми зададохте въпроса. Процедурите са винаги така. Когато има предложение, вносителят идва. На мен, ако ми е ясно, има достатъчно други хора, на които не им е ясно. Ако вносителят още в началото беше обяснил какъв е периодът, какво целят, дали целта е да се видят сметките на хората, които в момента недоволстват или да подплатим с този одит подаването на оставката на г-н Ангел Семерджиев? Да продължа ли още с ред други съмнения?
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Аз доколкото си спомням, одитът беше възложен преди оставката на г-н Семерджиев. Ако погледнете датите ще видите.
РАМАДАН АТАЛАЙ:
Аз не знам дали е тогава или не е. Трябваше да дойде тук вносителят и да каже. Ако пък сте Вие един от вносителите...
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Смятайте, че съм аз един от вносителите.
РАМАДАН АТАЛАЙ:
Не знам на кое място сте, но щом сте един от вносителите, тогава оформете точно, кажете каква ви е била идеята, за да вземем решение. Защото ето, виждате че възникват въпроси, които не са за пренебрегване.
Ако ние днес приемем това, което предлага г-н Владимиров, г-н Димитров сега ако каже, че за този двугодишен период той е в състояние април месец, хайде да не е на 1-ви април, защото е денят на лъжата, но да влезе на 2-ри април в зала за разглеждане, тук смятам, че няма колега, който да не подкрепи това предложение. За това става въпрос. Май месец вече са майските празници и Парламентът не работи, защото ще отидете да агитирате.
Предс. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Идеята на одита е като на всеки одит, който се извършва от Сметната палата. Да се установят тенденции. Колкото до това да разберат гражданите възможно най-бързо какво се е случило с януарските им сметки от 2013 г., аз съм абсолютно съгласен, че те трябва да получат отговор, но там има още доста контролни органи, които са се впрегнали да дадат този отговор. Между другото, ДКЕВР също са разпоредили вътрешна проверка. Ако отидем на Топлофикация, там и вътрешният одит има проверка, и самата топлофикация има проверка. Тоeст, виждате, че всички възможни контролни органи са насочили усилията си към това да отговорят на обществото. Тези отговори обаче, обществото ги търси не от януари 2013 г., а при всяко начало на отоплителния сезон има такива въпроси, които се поставят и те са едни и същи.
Одитът на върховната одитна институция, каквато е Сметната палата, освен всичко друго, е да даде и отговор какви са тендeнциите. За да се даде такъв отговор, трябва да се одитира по-голям период. Освен всичко друго Сметната палата трябва да разполага с необходимото време, за да изготви качествен одит. Затова всичките ни предложения, нека г-н Професорът да каже, дали не са съгласувани като срок с тях, за да не бъде притискана Сметната палата. Ние не можем да им кажем: „Май месец ни дайте отговор на този въпрос.”, ако те не разполагат с капацитет да го извършат в такива срокове. Сметната палата е независима институция. Искаме отговор от нея, само че обществото ви казвам, че чака тези отговори доста отдавна, а не от януари 2013 г. Всичките контролни органи, както ви казах преди малко, са впрегнати в това и колкото повече контролни органи дадат отговори, които са еднакви, толкова повече ще е убедеността в обществото, че няма нищо нередно.
Кризата на доверие в обществото е създадена не от сега, въпреки опитите, които се правят да се внуши, че едва ли не само януарските сметки от 2013 г. са проблем. Нека да си свършим работата всички, за да дадем отговор на потребителите какво е това, за което те плащат и защо плащат толкова и после да се насочваме в между съседските им взаимоотношения, че един крадял от друг. Без отгоре надолу да сме изчистили всичките въпроси, смятам че няма смисъл да противопоставяме едни граждани на други, които живеят в един блок или на една етажна площадка, където ще да е. Тост, отгоре надолу извършвайки всички контролни органи това, което трябва да извършат, ще дадат отговора, който стига до потребителите. Казваме им: „Всичко е наред.” Виждате, не случайно са три одита: единият е на Топлофикация, единият на ДКЕВР, единият на Министерство на икономиката, енергетиката и туризма – дирекцията, която се занимава с дяловото разпределение. Тоeст, обхванати са всичките части от веригата, която стига накрая до потребителите. Дадем ли им този отговор, според мен, на хората им е все едно дали този Парламент ще им го даде или следващият след два месеца. Те искат да получат ясен и категоричен отговор. Точно за това се изчистваме от политическия момент в цялата тази история и искаме да дадем един професионален отговор. А кой друг да даде професионалния отговор, ако не Сметната палата. Според мен това е по-важното. Наистина хората се интересуват, но дали мен ще ме има в другия парламент или вас ще ви има, тях това много не ги интересува. Интересува ги честният отговор, който да получат за това какво става с техните сметки.
Надявам се, че ви обясних горе-долу философията на трите одита, защото те са взаимосвързани по между си. Ако има още някакви неясни неща, съм готов да ви отговоря.
ПЕТЪР ДИМИТРОВ:
Г-н Главчев, аз пак Ви връщам към актуалната ситуация, тъй като нито Вие сте депутат от 1-ви януари 2013 г., нито аз. Ако е имало такъв стратегически поглед, той е трябвало да се вгледа в ситуацията преди година, преди две, преди три или преди повече.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Вие кога отправихте такъв поглед в дългото си народно представителство и министерстване, г-н Димитров? Кога отправихте някога такъв поглед към Сметната палата, за да ми обяснявате на мен, че аз сега гледам?
РАМАДАН АТАЛАЙ:
Г-н Председател, тръгвате по друга тема. Ако ще говорим така, можем и ние да вземем думата. Мисля, че работим професионално и се опитваме да постигнем нещо. Сега Вие се опитвате да ни прекъснете в нещо, което се опитваме да постигнем.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Аз така мисля и се мъча да изключим политическия елемент. Вие вкарвате политически елемент в целия професионален дебат.
ПЕТЪР ДИМИТРОВ:
В момента се опитвате да политизирате. Както и да е. Това си е Ваш проблем. Аз се връщам към това. Икономическата комисия взе точно такова решение. Едната проверка да е оперативна, с по-малък обхват и да се направи в рамките на този Парламент, а другите проверки да са с по-дълъг период. Аз не възразявам срещу това да има едни подробни и дълги проверки, но ви казвам, че политически, обществено, социално, хората чакат резултатите сега. И те са въпиющи, тъй като, като си вземете сметката за електроенергията, няма нормален българин, който да не се скандализира. Няма такъв човек! Аз си получавам сметката във Варна, където практически не живея и примерно разход на електроенергия е 4.00 лв. И върху тези 4.00 лв. започват едни начисления, за да ми ги докарат до 35.00 лв. Всеки нормален човек казва: „Чакай, тук едни цени ни обявяват, пък какво плащаме!” От тази гледна точка аз предлагам, добре, нямам възражения, но да ги разделим на две нещата. Да каже Сметната палата: „Ние бихме могли да проверим ето този период и през април месец да внесем в Парламента информация.” Да има отговори за текущото състояние. Да се каже на хората тези сметки манипулирани ли са или не са. Тъй като това е реакцията на всеки нормален човек. Аз едно време получавах „дневна”, „нощна” и толкова. Сега над път, под път, зелена, червена, пембена енергия. Хората това ги стресира непрекъснато. Да имаме една оперативна позиция, която да каже: „Не сте излъгани.” или обратното: „Лъжат ви.” ЕРП ви лъже, регулаторът не си е свършил работата, с няколко неща, с които да отговорим на хората и те да знаят какво да правят. Сега какво правим? Сега ги изкарваме на улицата. И с това отлагане смятате, че те ще се успокоят като им кажем, че тук ще има една сериозна проверка? Нищо такова няма да се случи. Те сега искат някой да им обясни сметките. И ако не ползваме механизмите на държавата, после ще е безсмислено.
Повтарям, искам да чуя проф. Димитров каква е възможността за една оперативна спешна проверка за един по-къс период. Вече дългата проверка за колкото искате, за толкова я направете. Тя очевидно няма да засяга този парламент.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Благодаря г-н Димитров.
Проф. Димитров, нека по-конкретно да Ви задам въпроса, за да не се връщаме и да говорим от името на хората кой какви сметки очаква. Естествено, че няма нормален човек, който да не иска да се изясни това нещо, така че тук всички сме на едно мнение. Няма някой, който да е на друго мнение.
Конкретният ми въпрос е следният. В обхвата, който предложи колегата Владимиров, т.е. и четирите регулирани цени, за периода от началото на 2011 г. до 30.04.2013 г., за какъв период от време можете да представите одита в Народното събрание? Нали правилно формулирах въпроса?
ПРОФ. ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ:
Да. Нека да подредим нещата. Това, което г-н Владимиров предлага, всъщност е един много широк обхват, за дълъг период и естествено изисква време. Аз казах, този одит, когато става дума за регулиране на цената на водата, на електроенергията, на природния газ и на топлоподаването, това са четири вида регулирани цени, четири контрола, които упражнява Комисията. Значи ние трябва да направим одит на регулативната и контролна функция на Комисията по отношение на цените за един дълъг период от време, на практически всички видове регулирани цени на тези определени ресурси. Това означава, че ние не можем да дадем такъв бърз отговор на актуален конкретен въпрос. Тоест, това е един типичен одит, в който ние трябва да проследим как се развива историята на регулирането и контролът върху тези ресурси. В края на краищата да се направят едни по-системни констатации и изводи и съответно препоръки за промяна в практиките на регулативните и контролни практики на Комисията за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР). В този смисъл подобен одит не дава отговор на това защо са високи сметките. Нека веднага да го кажем. Това не е оперативен бърз одит, при който се дава отговор на някакъв съвсем конкретен въпрос за един кратък период от време, да кажем месец, два, три и т.н. Аз мисля, че тук се спомена, че самата Комисия проучва нещата. Има и вътрешен одит.
Освен това, на Сметната палата сега ще се възложи одит на самата Топлофикация. В рамките на този одит може да се даде. И тук искам да разгранича нещата. Одитът на Топлофикация е едно. Контролната функция, която упражнява Министърът на икономиката, енергетиката и туризма по отношение на топлинните счетоводители е друго. И това вече е трети одит, в който аз не мисля, че одитът на ДКЕВР трябва да даде конкретен бърз спешен отговор защо са високи сметките. В този смисъл нека да разграничим нещата. Ние така или иначе ще одитираме Топлофикация. Доколкото срокът там е по-кратък, доколкото се одитира по-кратък период, включително и този чувствителният период с набъбналите сметки, там може да се даде един по-навременен отговор.
Но трябва да си дадем сметка какво преследваме с одита на Държавната комисия по енергийно и водно регулиране. Искаме да видим тя спазва ли правилата и ефективна и ефикасна ли е при упражняване на регулативната и контролната си функция за един дълъг период от време. Бих казал, че тези отговори са не толкова, за да успокоят обществото, а за да се даде една обективна и надеждна информация на Парламента, на Правителството и на всички органи, които могат да вземат решение с цел подобряване регулативната и надзорна практика на Комисията. Така че, трябва да имаме ясна идея за целта на този одит.
Моето лично мнение е, че ако с такъв широк обхват и с такъв продължителен период на този одит не му е задачата да дава отговор защо са набъбнали сметките през декември.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Благодаря проф. Димитров. Нека да чуем и ДКЕВР все пак, ако искате.
РАМАДАН АТАЛАЙ:
Да ги чуем, но преди това бих искал да уточня.
Г-н Председател, чухме че целите, това което Вие предлагате с Вашето предложение и това, което г-н Димитров в момента ни обяснява, са противоположни.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Не намирам никакво противоречие. Аз слушам внимателно какво говори проф. Димитров.
РАМАДАН АТАЛАЙ:
И аз слушах внимателно. Ако не съм разбрал, тогава да преведа това, което аз съм разбрал. Вие казахте, че с това Ваше предложение, Вие искате да успокоите обществеността и в момента да кажем защо цените на Топлоенергията са такива и г-н Владимиров каза „на електроенергията”, на водата и на газта. Г-н Димитров каза, че проверката на Сметната палата към ДКЕВР не е целта в момента да успокоим обществото, а цялостна проверка да види тенденцията и назад и да видим по какъв начин и работил ДКЕВР, дали е спазвал правилата и всички тези изисквания. Това са две различни неща.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Смятате ли, че това няма да успокои обществото?
РАМАДАН АТАЛАЙ:
Напълно съм убеден, че няма да го успокои разбира се. Ние с това Ваше предложение се съгласяваме, г-н Председател, в рамките на последните решения, които е взел ДКЕВР във връзка с повишаването на цените или съответно намаляване на цената на топлинната енергия, на какво са се основавали. Топлофикация са искали една цена, Държавната комисия по енергийно и водно регулиране им е казала: „Да, съгласни сме с тези цени.” или „Не, поради тези и тези причини.” Ето с тези решения, ако не излезем пред обществото, да говорим последните 15 години, как е работила ДКЕВР, какви са били тенденциите и т.н., едва ли ще стигнем до онова, за което аз говорих и преди време. А именно, че трябва да възстановим доверието между крайния клиент и Топлофикация – София. Вие ми казахте, че е философски термин и философия. В момента сте се съгласили, че тази философия трябва най-после да я задействаме.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Но Вие се слушате от собствената си философия в момента.
РАМАДАН АТАЛАЙ:
Напротив, аз винаги съм настоявал и пак настоявам. Трябва да възстановим доверието, но ако смятате всяко престъпление, което се прехвърляше на Прокуратурата и се казваше, че Прокуратурата ще реши нещата, се видя, че се задръстихме в Прокуратурата. Ако в момента с всяко повишение и излизане на улицата ще ангажираме Сметната палата и задръстим Сметната палата, ще накараме г-н Димитров да си подаде оставката. Аз с това нещо не съм съгласен.
И да се върнем на темата си, г-н Председател. Вашето предложение е: „Съгласни ли сме, колеги, да дадем задача на Сметната палата да се направи одит на регулирането на цените и контрола за спазването им, упражняван от ДКЕВР по отношение на Топлофикация” или това, което предложи г-н Владимиров. Ние извън това не би трябвало да излезем. Защото г-н Димитров ни хвърли не в тъч линията, а в последната редица на игрището с даването на идеята, че той ще търси тенденцията. Моите уважения. Ваше право си е. Вие може да ги търсите, но ние днес сме се събрали да дадем ясно послание на обществеността. Натоварили сме Сметната палата в рамките на една година да каже как Държавната комисия по енергийно и водно регулиране са определили цената на топлинната енергия по ваше предложение и цената на еректроенергията и канализационните и т.н. услуги в рамките на една година. Това е нашето решение днес, иначе ако влезем в разширението? Аз нямам нищо против. Дайте да водим дебат.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
В кое разширение? Аз пак не разбрах от това, което казахте. А по повод на това, което споменахте преди малко, че Прокуратурата се занимава с престъпления. Аз не виждам кой друг би се занимавал с престъпления освен Прокуратурата, а Сметната палата – с одит.
РАМАДАН АТАЛАЙ:
Ама, вече в България и „добър ден” стана престъпление, затова са дадени същите неща, но да не се занимаваме с това сега.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Странно чувство за престъпления показвате, но хайде наистина да не се занимаваме с това.
Има две предложения, нали? Едното е на вносителите само да се прави одит на регулирането на цените на топлоенергия. Другото е на г-н Владимиров, което как да го формулирам?
ЛЮБОМИР ВЛАДИМИРОВ:
Само искам да уточня, понеже проф. Димитров не отговори на последния ми въпрос. Говорим за одит, както казахме, на цените и контрола, който упражнява ДКЕВР за периода 01.01.2011 г. – 30.04.2013 г. Какво време ще ви е необходимо да изготвите този одит?
ПРОФ. ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ:
Нека да кажа. Това са всъщност две години и три месеца. Нали така? До 30.04.2013 г. т.е., за да се хванат трите месеца. Значи технологично, тъй като това означава, че до последния възможен момент одиторите трябва да проверяват документация по „горещите следи” така да се каже. Това означава, че при изчерпването на всички процедури, подготвянето на доклада, предоставяне на срок за възражения, който по закон е поне две седмици, срокът в който можем да направим одита е краят на май. Категорично до края на май е най-ранният срок, когато може да бъде готов докладът. Това е според нашата технология, която е предписана и в закона. Значи, ако ние проверяваме до 30-ти април, тъй като трябва да хванем и този период, следователно най-ранният възможен срок за представяне на доклада е 31.05.2013 г. Просто защото не могат да бъдат пренебрегнати и прескочени тези етапи в одитната процедура, които са абсолютно задължителни и са по закон.
ПЕТЪР ДИМИТРОВ:
Г-н Главчев, аз актуализирам предложението си. 01.01.2012 г. и хайде, понеже сега има напрежение за януари, да кажем до 31.01.2013 г., тъй като до април, ако трябва да проверявате, не може да стане през март да дадете доклад. Една година и един месец.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Г-н Аталай, Вие имате ли предложение?
РАМАДАН АТАЛАЙ:
Ако ще включим тук и цените на електроенергията, това, което предлага г-н Владимиров в рамките на една година, това би било най-разумното. Да го приемем всички и това е.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Това, което предлага г-н Петър Димитров.
РАМАДАН АТАЛАЙ:
Г-н Петър Димитров, но с допълнение дали включваме одита на електроенергията, В и К услугите и Топлофикация или само Топлофикация.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Вие направете предложение. Г-н Петър Димитров разбирам, че се интересува само от Топлофикация и там не влизат другите цени. Нали така? (Напротив.) Значи всички цени?
РАМАДАН АТАЛАЙ:
Да, всички цени и за една година.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Еднакво е предложението и на двамата. Сроковете също са еднакви.
ПРОФ. ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ:
Включително януари, нали така, г-н Аталай? Тоест, до 31-ни януари, нали така? Или 13 месеца, което ще рече година и един месец.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Месец януари 2012 г. – 31.01.2013 г. и обхваща всички регулируеми цени.
РАМАДАН АТАЛАЙ:
Г-н ВЛАДИМИРОВ ако се съгласи, значи имаме консенсус.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Г-н Владимиров, какъв срок остава за Вас накрая? От 01.01.2011 г. до 30.04.2013 г. за всички цени, така ли?
ЛЮБОМИР ВЛАДИМИРОВ:
Доколкото разбрах това забавяне до 30-ти май, което е възможно да се случи, е защото ще се разглеждат промените до 30-ти април – „по горещи следи”, както казвате. Ако скъсим периода до 31.01.2013 г. - от 01.01.2011 г. до 31.01.2013 г., това ще ви улесни ли във вашата работа?
ПРОФ. ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ:
Донякъде да. Само че бих помолил, тъй като винаги технологичният срок за възраженията и срокът за отговор на тези възражения съответно е около 20 дни, аз бих помолил поне срокът да бъде не по-къс от 10-ти май, независимо от това, че е до 31-ви януари. Защото нали разбирате, просто проблемът е, че до 31-ви януари на практика одиторите ще бъдат там и ще събират документи на място. След това си подготвят доклада, провеждат се процедури по контрол по качеството. Докладът се връчва, събират се възраженията. Сега ние вече сме февруари месец, фактически 7-ми февруари ако стартираме процедурата, значи мисля че февруари, март, април. Най-рано 1-ви май можем да внесем доклада в Народното събрание.
Реплика:
Но нали вече одитираният период няма да е пет години, а една година.
ПРОФ. ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ:
Разбрах, не е за пет години. Но въпросът е, че сега те ще влязат. Веднага трябва да се подготвят всички материали. Трябва да се запознаят с всичко. Влизат на терен, започват да събират документи по всички тези регулирани цени в ДКЕВР, т.е. как ДКЕВР си упражнява регулативната и надзорна функция. Срокът е 13 месеца, но става дума за четири вида методики, нали така? Имате четири вида методики за регулиране на цените? (Повече.) Дори са повече. Значи това все пак е един сериозен обем информация. На практика ние ще разполагаме сега с февруари, март и мисля, че разумният срок е края на април, до 1-ви май да внесем доклада в Парламента.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
30-ти април е срокът, до който можете да внесете доклада, ако е за две години – от 01.01.2011 г. до 31.01.2013 г., така ли?
ПРОФ. ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ:
Да, 30 април или 1-ви май.
Ние при всички положения ще изпратим повече хора. Нека да кажат тук колегите от ДКЕВР, защото ние сме правили подобен одит и това никак не е лесна задача. Ето, те казват, че методиките не са четири за вода, електричество, топлоподаване и газ, а методиките са доста повече. Всичко това изисква технологично физическо време, за да бъде разбрано и да бъде проучено, анализирано, оценено и т.н. Кавалерийската атака няма да ни помогне. Един добър одит наистина изисква технологично достатъчно време. Затова аз ще помоля все пак за разумния срок, който за мен е краят на април.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Добре, хайде да се обединим. Наистина това обхваща и Вашия период. До края на април, ако получим доклада, ще имаме време да го разгледаме.
РАМАДАН АТАЛАЙ:
Г-н Главчев, нали знаете, че съмнението в политиката е реалност. Аз се съмнявам, че г-н Димитров не иска да разгледаме този доклад в това Народно събрание. 30-ти април означава, че този доклад няма да бъде разгледан в това Народно събрание. Ако кажем 15-ти април, имаме две седмици от по два дни работа, четири работни дни през месец април, в които можем да го разгледаме.
Г-н Димитров, Вие сте бил народен представител, и то дълго време и знаете последния месец, когато е изборен период, какво се разглежда в Народното събрание.
Ако решим, че няма да се разгледа в това Народно събрание, по-добре да бъде май месец и за по-дълъг период. Пет години да бъде. Ако ще го разгледаме в това Народно събрание, г-н Димитров, дайте ни възможност и 15-ти април да бъде вкаран докладът за разглеждане.
ПРОФ. ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ:
Г-н Аталай, така е, но хайде да помоля за малко повече разум. Защо да разширяваме тогава? В момента актуалните неща са цената на газта и цената на топлоподаването. Ако го разширим?
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
И електроенергията. Всичко е актуално.
ПРОФ. ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ:
Всичко е актуално, съгласен съм, но просто ще ни бъде много трудно или как да ви обясня. Разберете, че това не е произволно. Ние не правим одити просто така. Иска време и ние, нека да го кажем, трябва да привлечем външни специалисти, които да ни помогнат, защото нашите одитори не са експерти в тази област. Ние трябва да привлечем хора или експерти от ДКЕВР, разбира се, и външни експерти, които да ни помогнат с това. Мисля, че краткият период поражда сериозни рискове от изпълнение на одитната задача с влошено качество. Това е моето съображение. Но както прецените.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Благодаря Ви, проф. Димитров. То и предложението всъщност е до 30-ти април. Ние им разширяваме обекта на одита с още три цени. Нека да го оставим във вида, в който е до 30-ти април и както го предложи Любомир Владимиров.
ПЕТЪР ДИМИТРОВ:
Аз предлагам да опростим малко, тъй като водата е много тежка. Тя е по области и там проверката ще е до безкрайност. Дайте да извадим поне водата и да оставим газ, електричество и топлоенергия, които са най-болни в момента. Аз не казвам, че другото не е болно, но е много сложна проверката.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Сложна е, безспорно.
ПЕТЪР ДИМИТРОВ:
Тук в София все пак са централизирани и ако това ви облекчи?
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Не, аз смятам, че има много въпроси и по водата. По пресата се вижда, че хората се интересуват и от водата. Няма как да им обясним. Досега си говорихме, че и от обществото се интересуваме, нали? Не можем да обясним на никой от обществото, който плаща вода, защо плаща такава вода. Сметките за вода не са много по-различни, отколкото другите сметки.
Заповядайте, г-н Владимиров.
ЛЮБОМИР ВЛАДИМИРОВ:
Уважаеми колеги, тук започнахме някакви пазарлъци. Първо за датите, след това за обхвата и т.н. Идеята е да видим ДКЕВР как е определял цените и как ги е контролирал в един определен период. Това трябва да го свърши Сметната палата. Народното събрание трябва да възложи на Сметната палата без пазарлъци да извърши одит. За този одит ние трябва да определим дата, в която да бъде представен. Така ли е, проф. Димитров? (Да.) Дайте да решим датата, в която да бъде представен одитът. Сметната палата ще се съобрази с тази дата. Ще впрегне ресурси, ще впрегне хора и ще се постигне целта. За това е Сметна палата, за това е такава институцията.
ПРОФ. ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ:
Да, съгласен съм, само че не могат да се пренебрегват изцяло професионалните изисквания. Все пак одитът си е технология, процедура. Нали разбирате, спазването на процедурата гарантира доброто качество. Въпросът е ще направим ли компромис с доброто качество? Ние сме заинтересовани да защитим доброто си име професионално и да представим тук един качествен одитен ангажимент, който да позволи на Парламента да вземе обосновани решения с цел подобряване работата на ДКЕВР. Така че, в този смисъл вие можете да ни възложите, разбира се, и за 15 дни да направим одита и ние ще го направим, но това ще бъде просто смешно изпълнение. Затова аз мисля, че разумният срок е до края на април ако наистина ще одитираме четирите регулирани цени, което означава голям брой правила и много сложни методики за определяне, за да се произнесем компетентно, наистина ще ни трябва малко повече време. Затова аз наистина смятам, че срокът до края на април е разумен.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Благодаря Ви. Ясни са съображенията. Има две предложения:
Едното, което прочетох в началото, е на вносителите. Там срокът да се извърши одитът е отново до 30-ти април. И ако се съгласите, нека да обединим предложенията, защото Вашият период, г-н Димитров, обхваща периода, който предложи колегата Владимиров, да гласуваме и второто предложение.
ПЕТЪР ДИМИТРОВ:
Ако Сметната палата двете години не ги затрудняват, аз съм „за”.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Говорехме за две години в момента. Те дадоха еднакъв срок и за една, и за две години.
ПЕТЪР ДИМИТРОВ:
Аз не съм сигурен.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Аз съм сигурен от това, което слушах.
ПРОФ. ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ:
Не, вижте, доколкото разбрах предложението е за 13 месеца. 01.01.2012 г. до 31.01.2013 г. за четирите регулирани цени. И пак уточнявам, че тази задача е изпълнима с добро качество до 30-ти април.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Това е първото предложение на г-н Димитров.
И ако е от 01.01.2011 г. пак е до 30-ти април, както разбирам? Така че ви предлагам да гласуваме по-големия срок щом до 30-ти април е изпълним.
ПРОФ. ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ:
Аз виждам, че тук императивът е, че ние до 30-ти април трябва да представим одита.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Не, императивът беше друг. Имаше 15-ти март и 15-ти април. Не е императив.
ПЕТЪР ДИМИТРОВ:
Г-н Димитров, императивът е на 30-ти април да е минало през залата. Вече да е изговорено всичко по този проблем.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Тъй като аз специално се съобразявам с професионалните Ви съображения, мисля че и Вие трябва да се съобразите с професионализма.
ПРОФ. ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ:
Г-н Димитров, г-н Аталай, знаете, и аз съм бил ваш колега. Работили сме заедно близо 4 години. Вярно, че по 1-ви май са празници, но до 10-ти май одитите могат да бъдат разгледани.
ПЕТЪР ДИМИТРОВ:
Аз имам един много битов въпрос. Може би журналистите ще ми помогнат. Кога е Великден тази година? 3-ти – 5-ти май? Това значи, че началото на май ние ще сме във Великденска ваканция. Не свършим ли до 15-ти април, този Парламент няма да го разгледа.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Добре. Давайте да гласуваме. Аз ви предлагам това, около което почти всички сме обединени, с малки съображения и резерви. Да гласуваме от 01.01.2011 г. до 31.01.2013 г. с четирите регулирани цени и срок 30-ти април, като ще помолим Професора да свършат по-рано работа. Даваме му краен срок 30-ти април. Той ни е бил колега, виждаме, че ни влиза в положението при тези условия. Може би ще свършат по-рано.
Моля да подложим на гласуване първото предложение.
Който подкрепя проекта за решение за възлагане на Сметната палата да извърши „Одит на регулирането на цените и контрола за спазването им, упражняван от ДКЕВР по отношение на „Топлофикация София” ЕАД и другите доставчици на топлинна енергия за периода 01.01.2011 г. - 30.04.2013 г., № 354-02-12, внесен от Красимир Любомиров Велчев и група народни представители на 25.01.2013 г., моля да гласува.
Няма „за”. Против? Двама „против”. Въздържали се? Трима „въздържали се”.
Сега ще подложа на гласуване вече сформираното ново предложение, резултат на задружни усилия, които положихме тук. То е на колегата Любомир Владимиров, с който ние се съгласихме с разни модификации. Ще го формулирате ли пак как е точно?
ЛЮБОМИР ВЛАДИМИРОВ:
Одит на регулирането на цените и контрола за спазването им, упражняван от ДКЕВР по отношение на доставчиците на: топлинна енергия, електроенергия, водоснабдителни и канализационни услуги, и природен газ за периода 01.01.2011 г. – 31.01.2013 г., и срок на внасяне на окончателния доклад 30 април 2013 г.
ПЕТЪР ДИМИТРОВ:
И отпадна газът.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
И природният газ.
Имате ли някакви възражения от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране?
АНДОН РОКОВ:
Благодаря ви, г-н Председател за думата и за възможността да се изкажа. Нямаме възражения по отношение на одита, който ще възложи Народното събрание.
Споделяме тезата на г-н Димитров относно обхвата на одита и от това, че одитът трябва да съответства на Закона за Сметната палата, на Закона за енергетиката и аз бих добавил, на Европейските директиви № 72 и № 73 от 2009 г. Предполагам, че одитните специалисти ще се запознаят с всичките тези документи, включително и със Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационни услуги, всички наредби по приложението на Закона за енергетиката, и на Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационни услуги, всички методики, всички указания на Комисията, действащи във въпросния период, който ще бъде одитиран.
Пожелавам успех на одита и да даде наистина едни истински и правдоподобни заключения относно регулирането като процес в ДКЕВР и относно контролирането на постановените цени. Благодаря ви.
И ако разрешите, бих искал да допълня във връзка с обстоятелствата, които в последно време стават в обществото, масовото недоволство от сметките на ЧЕЗ, а в момента вече и на Енергопро, недоволство по отношение на сметките, които са за Топлофикация – София. Аз съм назначен на 31.01.2013 г. На 1-ви февруари съм подписал Заповед за проверка Топлофикация – София, на високите сметки, които са за месец декември 2012 г., като проверката бъде сравнена със сметките за декември 2011 г. и правилно ли са приложени определените от Комисията цени. Има ли завишаване на топлината, която се подава към абонатните станции. Има ли други причини, които всъщност водят до тези високи сметки, за да отговоря на тези обществени очаквания.
Отделно от това, по отношение на цената на електрическата енергия на сметките, които масово се изгарят в Югозападна България, хората се събират, недоволстват, ние виждаме това недоволство. Със Заповед от 4-ти февруари съм възложил извънредна проверка на ЧЕЗ.
Днес със Заповед ще възложа проверка и на Енергопро по същите причини, които са довели до проверка на Топлофикация – София.
Ще реагираме винаги навреме във връзка с тези проблеми, които възникват в обществото.
ПЕТЪР ДИМИТРОВ:
Кратък ще бъда. Проверете вие, като регулиращ контролен орган как са си позволили да остойностяват разходи при две различни цени – до 31-ви декември и след 1-ви януари, без да проверят уредите? Значи някой им е разрешил да го направят. Може би е собственикът? Ако са го направили на своя глава, да си носят отговорност.
АНДОН РОКОВ:
Това ще бъде проверено, г-н Димитров. Благодаря Ви за допълнението. Искам да ви кажа, че ние ще запознаем обществеността и вас, в качеството ви на комисия, която ни контролирате, за резултатите от двете проверки максимум до 10 дни.
В тази връзка предполагам, че ще има много констатации, които биха повлияли от проверката и по отношение на законодателни промени, и по отношение на други мерки, които трябва да се вземат, за да бъде подобрена работата както на електроразпределителните дружества, така и на топлинните счетоводители.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Благодаря Ви. Очаквайте след две седмици изслушване, тъкмо да отговорим и на обществеността.
Сега да се върнем към проекта за решение.
Нямате възражения по така формулирания одит?
Който е съгласен с така предложения от г-н Владимиров одит на регулирането на цените и контрола за спазването им, упражняван от ДКЕВР по отношение на доставчиците на топлинна енергия, електроенергия, водоснабдителни и канализационни услуги и природен газ за периода 01.01.2011 г. – 31.01.2013 г. - обхват, период и срок за представяне в Народното събрание на окончателния доклад към одита до 30 април 2013 г., моля да гласува.
Пет „за”. Против и въздържали се няма. Единодушно се приема. Благодаря ви за работата, колеги.
Заповядайте, проф. Димитров.
ПРОФ. ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ:
Уважаеми дами и господа,
Само искам да кажа няколко думи от гледна точка на същността на нашата одитна задача. Ние искаме да представим на вашето внимание една оценка за добрите или пък не дай Боже, лоши регулативни и контролни практики на Комисията за енергийно и водно регулиране. Искам да обърна внимание, че много често тези органи са обвиняване в ред държави, че са станали заложник на лобистки интереси. Идеята е дали те не ощетяват и тяхната надзорна регулативна и контролна политика и практика не е насочена към потребителите на определени монополно предоставени услуги или пък те прекомерно защитават потребителите и водят до фалит съответно на доставчиците на тези услуги. Този баланс трябва да видим дали е налице.
Има ли добри или лоши практики в ДКЕВР? Това е основният въпрос, на който трябва да отговорим.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ:
Благодаря, проф. Димитров. Благодаря на всички.
Закривам заседанието. Приятен ден ви желая.
(Закрито 12:10 часа)
Председател:
Димитър Главчев
Стeнограф: Д. Христова
Знаци 49438