Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА, ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ
10/02/2010 първо гласуване

    Д О К Л А Д за първо четене

    по законопроект за изменение и допълнение на Закона за акредитацията, извършвана от Българската служба за акредитация, № 002-01-10, внесен от Министерския съвет на 15 януари 2010 г.
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА, ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ

    Д О К Л А Д

    по законопроект за изменение и допълнение на Закона за акредитацията, извършвана от Българската служба за акредитация, № 002-01-10, внесен от Министерския съвет на 15 януари 2010 г.


    На свое редовно заседание, проведено на 10 януари 2010 г., Комисията по икономическата политика, енергетика и туризъм разгледа законопроекта за изменение и допълнение на Закона за акредитацията, извършвана от Българската служба за акредитация.
    На заседанието присъстваха г-жа Мая Христова – заместник-министър на икономиката, енергетиката и туризма, г-жа Силвана Любенова – директор на дирекция „Техническа хармонизация и политика за потребителите”, г-жа Жана Райчева – началник на отдел „Техническа хармонизация – храни и хоризонтални въпроси”, г-жа Елза Янева – изпълнителен директор на Българската служба за акредитация, представители на Съвета по акредитация към Изпълнителна агенция на Българската служба по акредитация, на Асоциацията на индустриалния капитал в България, на Федерацията на научно-техническите съюзи в България и други.
    Законопроектът беше представен от заместник-министър Мая Христова.
    Предлаганият проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за акредитацията, извършвана от Българската служба за акредитация прецизира регламентацията на дейността, политиките и организацията на работа на националния орган по акредитация, какъвто е Изпълнителна агенция „Българска служба за акредитация". Наименованието на закона се изменя с оглед постигане на яснота относно предмета му и обхвата на акредитацията, регламентирана с него: „Закон за националната акредитация на органи за оценяване на съответствието”.
    Законопроектът не въвежда нови принципи и решения в правната уредба в този сектор, а единствено допълнително систематизира и прецизира материята, като отразява и разрешава възникнали противоречия в практиката по прилагането на закона и получените препоръки във връзка с присъединяването на Изпълнителна агенция „Българска служба за акредитация” като страна по Многостранното споразумение на Европейската организация за акредитация за признаване на резултатите от дейността по акредитация на европейско ниво.
    С предлаганите промени се цели допълнително регулиране на устойчивостта и безпристрастността на процеса по акредитация, въвеждайки актуалните решения и практики, съобразени със съвременните тенденции и изисквания на международните стандарти за дейността на органите по акредитация, както и на приетия през 2008 г. Регламент № 765 на Европейския парламент и на Съвета от 9 юли 2008 г. за определяне на изискванията за акредитация и надзор на пазара във връзка с предлагането на пазара на продукти.
    Регламентира се изрично, че Изпълнителна агенция „Българска служба за акредитация” е националният орган по акредитация на Република България и че осъществяваната от нея дейност е нестопанска съгласно изискванията на Регламент № 765/2008.
    Прецизира се кръгът на лицата, които могат да получат акредитация. Това са едноличните търговски и юридическите лица. Засилват се гаранциите за безпристрастност от страна на ръководството на агенцията и членовете на колективни органи, участващи в процеса по акредитация - комисии по акредитация, комисия по възражения и техническите комитети по акредитация. Въвеждат се изисквания за назначаване на длъжностите изпълнителен директор и заместник - изпълнителен директор на агенцията. Разширяват се правомощията на Съвета по акредитация.
    Предлага се да отпадне изричната забрана за заплащане на членовете на комисиите по акредитация и на комисията по възражения. Обемът на работа в комисиите е голям и ангажирането на участниците в тях не може да бъде оправдано при съпоставка на факторите време и висока квалификация и липсата на заплащане. Отпадането на този текст не води автоматично до задължение за заплащане, а дава по-голяма свобода на агенцията при възможност за такова и при избора на специалисти. Предлаганата промяна няма да доведе до допълнителни разходи за държавния бюджет.
    Прецизира се началният момент на откриване на процедурата за акредитация във връзка с въведените срокове за провеждане и завършване на процедурата по акредитация. Намалява се срокът за извършване на процедурата за акредитация от 18 на 14 месеца от откриването й.
    Регламентира се възможност за прехвърляне правата на лицето, подало заявление за акредитация и на предоставената акредитация при спазване изискванията на процедурата за акредитация на агенцията, както и възможност да се преиздава сертификатът за акредитация при промяна на обстоятелства, посочени в неговото съдържание.
    Предвижда се процедурите и правилата за акредитация на агенцията да се обнародват в официалния раздел на „Държавен вестник".
    В отговор на препоръка, направена при партньорски проверки от Европейската организация за акредитация, чийто пълноправен член е агенцията, е възприета промяна на терминологията. Урежда се поддържането на акредитацията, като се приема, че надзорът е само част от поддържането й, с което се цели осигуряване на непрекъснато съответствие на акредитираните лица с изискванията за акредитация.
    Увеличава се размерът на глобите и имуществените санкции и се въвеждат две нови основания за административно-наказателна отговорност. Предложеното увеличение на санкциите за недобросъвестни субекти има за цел да засили превенцията и да доведе до намаляване броя на нарушенията.
    В хода на дискусията бяха поставени въпроси относно това ограничителни ли са изискванията за заемане на длъжността на изпълнителен директор на Българската служба за акредитация, предвиден ли е преходен период за валидността на издадените до сега документи от други органи, упражнявали дейност по акредитация, както и относно дейността на Българския съвет за доброволна акредитация и упълномощаване, регистриран като неправителствен орган с предмет на дейност „акредитация и упълномощаване на органи за оценяване на съответствието на продуктите”.
    След представяне и обсъждане на законопроекта се проведе гласуване, което приключи при следните резултати: “За” – 10 народни представители, без “Против” и “Въздържали се” – 6 народни представители.
    Въз основа на гореизложеното Комисията по икономическата политика, енергетика и туризъм предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроекта за изменение и допълнение на Закона за акредитацията, извършвана от Българската служба за акредитация, внесен от Министерския съвет.


    София, 15 февруари 2010 г.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
    ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА,
    ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ:

    МАРТИН ДИМИТРОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума