Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА, ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ
22/02/2012 първо гласуване

    Д О К Л А Д
    по законопроект за изменение и допълнение на Закона за енергетиката, № 202-01-4, внесен от Министерския съвет на 23 януари 2012 г.
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА, ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ

    Д О К Л А Д

    по законопроект за изменение и допълнение на Закона за енергетиката, № 202-01-4, внесен от Министерския съвет на 23 януари 2012 г.

    На свои редовни заседания, проведени на 15 и 22 февруари 2012 г., Комисията по икономическата политика, енергетика и туризъм разгледа законопроекта за изменение и допълнение на Закона за енергетиката.
    На заседанието присъстваха министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков, заместник - министърът на икономиката, енергетиката и туризма Делян Добрев, председателят на ДКЕВР – Ангел Семерджиев, представители на електроразпределителните дружества, НЕК, ЕСО, Конфедерация на работодателите и индустриалците в България, БТПП, Българска ветроенергийна асоциация, Български енергиен форум и други.
    Законопроектът беше представен от министър Трайчо Трайков.
    Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за енергетиката е разработен в съответствие със законодателната програма на Министерския съвет за периода юли-декември 2011 г., приета с Решение на Министерския съвет от 2009 г., и е съобразен с изискванията на новото европейско законодателство в областта на вътрешните пазари на електрическа енергия и природен газ - Трети енергиен либерализационен пакет. На практика законопроектът изцяло транспонира Директива 2009/72/ЕС относно общите правила за вътрешния пазар на електрическа енергия и Директива 2009/73/ЕС относно общите правила за вътрешния пазар на природен газ. Предложеният законопроект ще съдейства за постигане на целите, заложени в Енергийната стратегия на Република България до 2020 г.
    Основните предложения в законопроекта са свързани с осигуряване на независимото осъществяване на дейностите по производство и доставка от дейностите по пренос и разпределение на електрическа енергия и природен газ, засилване правомощията на националния енергиен регулатор, улесняване на трансграничната търговия с енергия, насърчаване на трансграничното коопериране и инвестиции, повишаване прозрачността на пазара по отношение на мрежовото опериране и снабдяването, подобрена защита на интересите на потребителите и увеличаване на солидарността между държавите членки.
    На първо място, предложенията за законодателни промени са свързани с подчертаната роля на регулатора на пазара на електроенергия и природен газ. В законопроекта се предлага регулаторните правомощия и отговорности на ДКЕВР да бъдат засилени. Комисията ще наблюдава прилагането на всички мерки, приети за изпълнение на задълженията за услуги от обществен интерес, включително за защита на потребителите. В правомощията на Комисията ще бъде да контролира изпълнението на задължението на лицензиантите за предоставянето на клиентите на достъп до данни за потреблението им, както и да наблюдава степента и ефективността на отваряне на пазара и конкуренцията в секторите на едро и дребно. ДКЕВР ще разполага с широки правомощия за контрол, ще сертифицира операторите на преносни мрежи за спазване на изискванията за независимост, ще осъществява надзор върху избора, независимостта и освобождаването на членовете на управителния съвет на независим преносен оператор и на лицата, които им докладват директно по въпроси, свързани с експлоатацията, поддръжката и развитието на мрежата, и на членове на надзорния съвет на такъв оператор и на лицето, отговорно за прилагането на програмата за съответствие, прилагана от оператора за обезпечаване независимостта му от свързани предприятия. ДКЕВР също така ще наблюдава комуникациите между независим преносен оператор и вертикално интегрираното предприятие, в което се осъществяват дейности по производство и доставка, за да се гарантира, че операторът изпълнява задълженията си за независимост, ще одобрява всички търговски и финансови споразумения между вертикално интегрираното предприятие и независимия преносен оператор и ще действа като орган за уреждане на спорове между посочените лица. В правомощията на ДКЕВР е и контролът за спазване на дългосрочните договори и на условията по договорите за прекъсваеми услуги, както и съвместимостта им с правото и с политиките на Европейския съюз, наличието на ограничаващи договорни практики и разпоредби за изключителност, които може да възпрепятстват небитови клиенти при избора им на доставчици. Предвижда и още едно съществено задължение на регулаторния орган – сътрудничество с регулаторите от останалите държави членки за ефективно пазарно отваряне и ефективна и сигурна мрежова система чрез преодоляване на бариерите пред търговията с енергия, дължащи се на регулаторни пропуски.
    На следващо място в новата глава осма ”а” е описан избраният от нашата страна модел на отделяне на оператора на преносна мрежа за електроенергия и природен газ - моделът „независим преносен оператор”. Този модел предвижда преносният оператор (част от вертикално интегрирано предприятие) да бъде собственик на активите, необходими за упражняване на дейността, както и да бъде напълно независим - като форма и структура на управление, финансови и технически възможности и човешки ресурси - от производството и доставките на електроенергия и природен газ.
    Основно задължение на операторите на преносни мрежи остава единното управление на електроенергийната и газотранспортната системи, надеждното функциониране на преносните мрежи, включително осигуряване на разширението, реконструкцията и модернизацията им в съответствие с дългосрочните прогнози и планове за развитие на пазарите на електрическа енергия и природен газ.
    Законопроектът предвижда и задължението, произтичащо от Директива 2009/73/ЕС - всички нови газопреносни мрежи да се управляват по модела на отделен по собственост оператор, като не са част от вертикално интегрирано предприятие, което извършва дейности по производство или доставка на природен газ.
    По отношение на нови и развитието на съществуващи инфраструктурни обекти за пренос, разпределение на газ и за газохранилища се уреждат условията и редът за освобождаване от задълженията за осигуряване на свободен достъп на трети страни до инфраструктурата, регулирането на цените на предоставяните услуги и изискванията за независимост на оператора. Такова освобождаване се допуска за насърчаване на инвестициите в проекти, които стимулират конкуренцията и повишават сигурността на доставките на природен газ, когато инвестицията би била икономически нецелесъобразна, ако освобождаване не бъде предоставено.
    Отразявайки изискванията на директивите, включени в Третия либерализационен пакет, в законопроекта е отделено специално внимание на мерките за защита на клиентите. В глава трета на закона се създава нов раздел VІ – „Мерки за защита на крайните клиенти”. Предвижда се задължителен обхват на договорите между потребителите на енергийни услуги и енергийните предприятия, предоставящи услуги от обществен интерес. В договорите следва да се съдържа информация относно правата на клиентите, в т. ч. условията за едностранно прекратяване на договора от потребителя на енергийни услуги и възможността за такова прекратяване без допълнително плащане, условията и реда за прихващане и възстановяване на суми при неспазване на изискванията за качество на договорените услуги, включително неточно или забавено фактуриране, правата на потребителите на енергийни услуги, включително информация относно процедурата по разглеждането и произнасянето по жалби.
    Във връзка с отварянето на пазара на електроенергия се предвижда и въвеждането на нова фигура, а именно „доставчик от последна инстанция”. Доставчиците от последна инстанция ще снабдяват с електрическа енергия клиенти, които купуват енергия на нерегулирани цени и не са излезли на свободния пазар, до момента, в който не изберат на пазарен принцип друг доставчик, както и в случаите, когато са били на свободния пазар, но са останали без доставчик на електрическа енергия.
    С оглед изискванията на Директива 2009/29/ЕО и представения пред Европейската комисия Национален план за инвестиции на Република България е и въведеното правомощие на министъра на икономиката, енергетиката и туризма да организира и да контролира неговото изпълнение.
    В хода на дискусията н. п. Ариф Агуш постави въпрос относно това защо след като е сменена изцяло философията на закона е избрано измененията в него да бъдат направени чрез законопроект за изменение и допълнение, а не чрез нов закон? Народният представител Румен Овчаров попита защо е избран моделът „независим преносен оператор”- какви са плюсовете и минусите му, а н. п. Иван Иванов и Рамадан Аталай - трябва ли регулаторният орган да бъде държавна комисия и това гарантира ли изискването за неговата независимост, както и достатъчен ли е щатния състав на ДКЕВР, за да поеме новите правомощия на комисията? Как се формира цената на газа и съобразено ли е това с принципите на пазарната икономика бе въпрос зададен от заместник – председателя на комисията Петър Димитров.
    Относно независимостта на регулатора, председателят на ДКЕВР г-н Ангел Семерджиев, отговори че комисията трябва да е независима от индустрията, която регулира и подчерта, че ще се нуждаят от допълнителен финансов ресурс, за да се справят с новите си правомощия.
    Представителите на неправителствените организации също се обявиха за изготвянето на изцяло нов Закон за енергетиката и изразиха съмнение относно точното въвеждане на някои от изискванията на европейските директиви в нашето законодателство и по специално тези засягащи независимостта на ДКЕВР, ценообразуването – в частност различния подход към газовия пазар в сравнение с електроенергийния, равнопоставеността на клиентите пред мрежовия оператор, особено когато той е част от вертикално интегрирано предприятие и др. От EVN България отправиха препоръка всички срокове, във връзка с издаване на нови лицензии, уведомяване на клиентите и избор на нов доставчик, да бъдат обвързани изцяло и само с влизането в сила на закона.
    След представяне и обсъждане на законопроекта се проведе гласуване, което приключи при следните резултати: “За” – 10, “Против” – 1 и “Въздържали се” – 6 народни представители.
    Въз основа на гореизложеното Комисията по икономическата политика, енергетика и туризъм предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроекта за изменение и допълнение на Закона за енергетиката, № 202-01-4, внесен от Министерския съвет на 23 януари 2012 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
    ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА,
    ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ:

    МАРТИН ДИМИТРОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума