Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА, ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ
31/10/2012 първо гласуване

    Д О К Л А Д
    по законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, № 202-01-64, внесен от Министерски съвет на 15 октомври 2012 г.
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА, ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ

    Д О К Л А Д

    по законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, № 202-01-64, внесен от Министерски съвет на 15 октомври 2012 г.


    На свое редовно заседание, проведено на 31 октомври 2012 г., Комисията по икономическата политика, енергетика и туризъм разгледа законопроекта за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози.
    Законопроектът беше представен от Валентин Божков - изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”.
    Със законопроекта се предлагат промени, свързани с прилагането на Регламент (ЕС) № 181/2011 на Европейския парламент и на Съвета от 16 февруари 2011 година относно правата на пътниците в автобусния транспорт и за изменение на Регламент (ЕО) № 2006/2004, наричан по-нататък „регламента”. Регламентът урежда правилата за извършване превози на пътници относно недопускане на дискриминация между пътниците по отношение на транспортните условия; защита на правата на пътниците в случай на произшествия, вследствие на които са причинени смърт или телесна повреда на пътник или загуба, или повреда на багаж; недопускане на дискриминация и създаване на задължение за предоставяне на помощ на лица с увреждания и на лица с намалена подвижност; защита на правата на пътниците в случай на отмяна на превоз или закъснение; въвеждане на задължение за предоставяне на информация на пътниците и разглеждане на жалби.
    Предвидени са и изменения, свързани с изискванията за превоз на багажите на пътниците, пътуващи с автобусен транспорт, и с изискванията към автогарите. Предложените мерки имат за цел да повишат сигурността на автобусните превози, като вменяват ясни отговорности на превозвачите, водачите и собствениците на автогари в тази връзка.
    С § 3 относно чл. 23, ал. 2 е предвидено създаването на задължение превозвачът да уведоми съответната областна структура на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” за това, че възнамерява да извърши случаен превоз вместо задължителното издаване на разрешение за извършването на превоз. Целта е да се улесни административната процедура преди извършването на случайните превози.
    С § 13 относно чл. 96, ал. 6 и с § 17 относно чл. 104, ал. 14 са предвидени санкции за лицата, отговорни за извършването на предпътни прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства. Задължението за извършване на предпътни технически прегледи е въведено с едно от последните изменения на Закона за автомобилните превози, поради което е необходимо и налагане на санкция за нарушителите.
    Друга група от предложените изменения са свързани с въвеждането в националното ни законодателство на изискванията на Директива 2010/40/ЕС за рамката за внедряване на интелигентните транспортни системи в областта на автомобилния транспорт и за интерфейси с останалите видове транспорт. В законопроекта са предвидени конкретните правила, свързани с внедряването и използването на интелигентни транспортни системи в областта на автомобилния транспорт и интерфейси с останалите видове транспорт, да се определят в наредба приета от Министерския съвет. Внедряването на приложения и услуги за интелигентни транспортни системи, ще осигури цялостно подобряване на ефективността и безопасността на пътния транспорт, както и минимализиране на негативното влияние на транспорта върху околната среда. Сред примерите за прилагане на интелигентни транспортни системи в автомобилния транспорт са системите за управление, наблюдение и контрол на движението в градовете и по автомагистралите, системите за безопасност на превозните средства, електронните системи за събиране на пътни такси за изминато разстояние (ТОЛ такси), сателитните системи за навигация по пътищата, единният европейски телефон за спешни и аварийни обаждания (телефон 112) и други.
    В § 25 от заключителните разпоредби на законопроекта е предвидено изменение в Закона за туризма, въвеждащо задължение за туроператорите и туристическите агенти да предприемат или да осигурят предприемането на необходимите мерки в съответствие с Регламент 181/2011 на Европейския парламент и на Съвета относно правата на пътниците в автобусния транспорт. Предвид внесеният в Народното събрание законопроект за туризма, № 204-01-36, внесен от Министерския съвет на 28 юни 2012 г. и приет на първо гласуване на 13 септември 2012 г., с който се предлага да бъде отменен Закона за туризма (обн., ДВ, бр. 56 от 2002 г.; изм., бр. 119 и 120 от 2002 г., бр. 39 от 2004 г., бр. 28, 39, 94, 99 и 105 от 2005 г., бр. 30, 34, 80, 82 и 105 от 2006 г., бр. 42, 53 и 80 от 2007 г., бр. 31, 36 и 66 от 2008 г., бр. 19 и 82 от 2009 г. и бр. 15, 50 и 98 от 2010 г.), следва § 25 да се отхвърли като предлаганите изменения бъдат отразени на систематичното им място в законопроекта за туризма № 204-01-36 .
    След представяне и обсъждане на законопроекта се проведе гласуване, което приключи при следните резултати: “За” – 14 народни представители, без “Против” и “Въздържали се”.
    Въз основа на гореизложеното Комисията по икономическата политика, енергетика и туризъм предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроекта за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, № 202-01-64, внесен от Министерски съвет на 15 октомври 2012 г.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
    ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА,
    ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ:

    МАРТИН ДИМИТРОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума