КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА, ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ
06/03/2013 второ гласуване
Д О К Л А Д за второ гласуване
Относно: общ проект на приетите на първо гласуване на 1март 2013 г. законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на потребителите, № 254-01-98/12.10.2012 г., внесен от Захари Георгиев, Румен Такоров и Атанас Мерджанов, законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на потребителите, № 254-01-114/29.11.2012 г., внесен от Иван Вълков и група н. п. и законопроект за допълнение на Закона за защита на потребителите, № 354-01-26/27.02.2012 г., внесен от Ваньо Шарков и гр. н. п., изготвен на основание чл. 71, ал. 2 от ПОДНС.
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА, ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ
Д О К Л А Д
Относно: общ проект на приетите на първо гласуване на 1март 2013 г. законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на потребителите, № 254-01-98/12.10.2012 г., внесен от Захари Георгиев, Румен Такоров и Атанас Мерджанов, законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на потребителите, № 254-01-114/29.11.2012 г., внесен от Иван Вълков и група н. п. и законопроект за допълнение на Закона за защита на потребителите, № 354-01-26/27.02.2012 г., внесен от Ваньо Шарков и гр. н. п., изготвен на основание чл. 71, ал. 2 от ПОДНС.
ОБЩ ПРОЕКТ!
Второ гласуване
ЗАКОН
за изменение и допълнение на Закона за защита на потребителите
(обн., ДВ, бр. 99 от 2005 г., изм., бр. 30, 51, 53, 59, 105 и 108 от 2006 г., бр. 31, 41, 59, 64 от 2007 г., бр. 36 и 102 от 2008 г., бр. 23, 42 и 82 от 2009 г., бр. 15, 18, 97 от 2010 г., бр. 18 от 2011 г., бр. 38 и 56 от 2012 г., бр. 15 от 2013 г.)
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.
§ 1. В чл. 50, ал. 1, се създава т. 4 със следното съдържание:
"4. продължаването на срочен договор без изрично писмено съгласие на абоната относно условията за продължаване. При липса на такова съгласие, след изтичане срока на договора той се преобразува в безсрочен при същите условия. Абонатът има право да прекрати безсрочния договор с едномесечно предизвестие, без да дължи неустойки за това. Нищожни са всички уговорки, които противоречат на тези изисквания."
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 1, но предлага съдържанието му да се отрази на систематичното му място в новия § 3.
Комисията предлага следната редакция на § 1:
§ 1. В чл. 50, ал. 3 в текста преди т. 1 след думите „ чл. 52, 54“ се добавя „54а“.
§ 2. Създава се чл. 54а:
„Чл. 54а. При сключването на договор от разстояние по телефона, договорът влиза в сила и потребителят се обвързва от предложението, от датата, на която доставчикът е получил съгласието на потребителя, изразено в писмена форма или на друг траен носител.”
Предложение от н. п. З. Георгиев, Р. Такоров и А. Мерджанов:
Параграф 2 да отпадне.
Предложението е оттеглено.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 2:
§ 2. Създава се чл. 54а:
„Чл. 54а. При сключването на договор от разстояние по телефона, договорът влиза в сила и потребителят се обвързва от предложението от деня, в който доставчикът е получил съгласието на потребителя в писмена форма.”
Предложение от н. п. Мартин Димитров:
Създава се нов § 3:
„§ 3. Създава се чл. 62а:
Чл. 62а. Продължаването на индивидуален срочен договор с потребител без изричното писмено съгласие на потребителя е забранено.“
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Комисията предлага да се създаде нов § 3:
§ 3. Създава се чл. 62а:
„Чл. 62а. (1) Срочен договор се продължава само с изрично писмено съгласие на потребителя относно условията за продължаването му. При липса на съгласие, след изтичане срока на договора, той се преобразува в безсрочен при същите условия. Потребителят има право да прекрати безсрочния договор с едномесечно предизвестие, без да дължи неустойки за това.
(2) Нищожни са всички уговорки, които противоречат на ал. 1."
Комисията предлага да се създаде нов § 4:
§ 4. Създава се чл. 62б:
„Чл. 62б. Когато страните са сключили договор в писмена форма, изменения на договорни условия се извършват с допълнителни писмени споразумения.“
§ 3. В чл. 147 се създават ал. 3 и 4:
"(3) В случаите, когато страните са сключили договор в писмена форма, изменения на договорни условия се осъществяват с допълнителни писмени споразумения.
(4) Изменение на договор за доставка може да се извърши и при наличие на форсмажорни събития, удостоверени по безспорен начин, при законодателни промени, които са приложими в конкретния случай, както и при разпореждане на компетентен орган, действащ в обхвата на предоставената му от закона компетентност."
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 3, но предлага да се отхвърли, тъй като е отразен на систематичното му място в новия § 4.
§ 4. Създава се нов чл. 147а:
"Чл. 147а. (1) При доставка на телевизионни програми, разпространявани от лицензирани оператори, към договора се прилага списък с индивидуализирани наименования на предлаганите телевизионни програми.
(2) Предложения за промени в списъка на телевизионни програми по ал.1 от страна на разпространителя следва да се отправят към потребителя в писмена форма или по друг подходящ начин, който позволява възприемането им. В случаите когато се предоставя в писмена форма, информацията задължително трябва да е на български език.
(3) Всеки разпространител на телевизионни програми следва да поддържа в писмен и електронен формат регистър на постъпилите от потребителите жалби, сигнали и предложения.
(4) Промени в списъка на телевизионни програми по ал.1 не може да се извършват без изричното потвърждение от страна на потребителя, изразено в писмена форма.
(5) В случаите на настъпили промени в списъка от предлаганите телевизионни програми по ал. 1, потребителят има право да прекрати едностранно действието на договора с едномесечно предизвестие, без да дължи обезщетение и/или неустойка.
(6) Предизвестието за прекратяването на действието на договора в случаите на ал. 5 се извършва в писмена форма или на друг достъпен за страните траен носител.
(7) Нищожни са всички уговорки, които противоречат на ал. 1- 6."
Предложение от н. п. З. Георгиев, Р. Такоров и А. Мерджанов:
В § 4 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 4 се отменя.
2. Алинеи 5, 6 и 7 стават съответно 4, 5 и 6.
3. В досегашната ал. 7 думите „ал. 1-6“се заменят с „ал. 1-5“.
Комисията подкрепя предложението, което е отразено на систематичното му място в § 9.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 4, но предлага да се отхвърли, тъй като е отразен на систематичното му място в § 9.
Предложение от н. п. Иван Костов:
Създава се нов § 5:
„§ 5. В чл. 165 се правят следните изменения:
1. Алинея 1 се изменя така:
(1) Комисията за защита на потребителите е юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище София с регионални звена на територията на страната.
2. Алинея 2 се изменя така:
(2) Комисията за защита на потребителите се състои от петима членове, в т.ч. председател, които се избират от Народното събрание с право на отзоваване. От членовете на комисията поне един е юрист и един е икономист.”
Комисията не подкрепя предложението.
§ 5. Създава се чл. 204а:
„Чл. 204 а. За нарушение разпоредбите на чл. 50, ал. 1 на виновните лица се налага глоба в размер на 1000 лв., а на едноличните търговци и юридическите лица - имуществена санкция в размер на 5000 лв. за всеки отделен случай.”
Предложение от н. п. З. Георгиев, Р. Такоров и А. Мерджанов:
Параграф 5 да отпадне.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 5, но предлага да се отхвърли, тъй като е отразен на систематичното му място в чл. 206.
§ 6. В чл. 206 се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст става ал. 1.
2. Създава се ал. 2:
„(2) На доставчик, който претендира влизане в сила и изпълнение на договор, сключен от разстояние по телефона в нарушение на чл. 54а се налага имуществена санкция в размер от 1000 до 3000 лв.”
Предложение от н. п. З. Георгиев, Р. Такоров и А. Мерджанов:
Параграф 6 да отпадне.
Предложението е оттеглено.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 6, който става § 5:
§ 5. В чл. 206 се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст става ал. 1.
2. Създава се ал. 2:
„(2) На доставчик, който наруши разпоредбите на чл. 54, ал. 1 и 2 или на чл. 54а, се налага глоба или имуществена санкция в размер от 1000 до 3000 лв.”
Комисията предлага да се създаде нов § 6:
§ 6. Създава се нов чл. 207:
„Чл. 207. (1) На лице, което възпрепятства правото на потребител по чл. 55, ал. 1 да се откаже от сключения договор от разстояние, се налага глоба или имуществена санкция в размер от 1000 до 3000 лв.
(2) На лице, което не изпълни задължението си по чл. 55, ал. 6, се налага глоба или имуществена санкция в размер от 1000 до 3000 лв.“
Предложение от н. п. Мартин Димитров:
1. Създава се нов § 7:
„§ 7. Създава се нов чл. 208а:
Чл. 208а. За нарушение на разпоредбите на чл. 62а на виновните лица се налага глоба в размер на 1000 лв., а на едноличните търговци и юридическите лица - имуществена санкция в размер на 5000 лв. за всеки отделен случай.”
2. Досегашния § 7 става § 8.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Комисията предлага да се създаде нов § 7:
§ 7. Създава се чл. 208а:
„Чл. 208а. За нарушение на разпоредбите на чл. 62а или на чл. 62б на виновните лица се налага глоба в размер на 1000 лв., а на едноличните търговци и юридическите лица се налага имуществена санкция в размер на 5000 лв. за всеки отделен случай.”
ЗАКЛЮЧИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
Работна група подкрепя по принцип текста на вносителя за наименованието и предлага следната редакция: „Заключителни разпоредби“.
§ 7. В Закона за радиото и телевизията (обн., ДВ, бр. 138 от 1998 г.; Решение № 10 на Конституционния съд от 1999 г., бр. 81 от 1999 г., бр. 79 от 2000 г., бр. 96 и 112 от 2001 г., бр. 77 и 120 от 2002 г., бр. 99 и 114 от 2003 г., бр. 99 и 115 от 2004 г., бр. 88, 93 и 105 от 2005 г., бр. 21, 34, 70, 80, 105 и 108 от 2006 г., бр. 10, 41, 53 и 113 от 2007 г., бр. 110 от 2008 г., бр. 14, 37, 42 и 99 от 2009 г., бр. 12, 47, 97, 99 и 101 от 2010 г, бр. 28, 99 и 105 от 2011 г., бр. 38 и 102 от 2012 г. и бр. 15 и 17 от 2013 г.) се правят следните изменения и допълнения:
1. В чл. 75 се създава ал. 10:
“(10) Аудио или аудио-визуалните търговски съобщения не трябва да се излъчват със сила на звука различна от силата на звука на останалата част от програмата.”
2. В чл. 125в, в текста преди т. 1 думите “шест месеца” се заменят с думите “три месеца”.
3. В чл. 126, ал. 1, думите “чл. 75 ал. 1 и ал. 3-6 и ал. 8” се заменя с “чл. 75 ал. 1, ал. 3-6, ал. 8 и ал. 10."
Предложение от н. п. З. Георгиев, Р. Такоров и А. Мерджанов:
В § 7 се правят следните изменения и допълнения:
а) точка 2 се заличава.
б) досегашната т. 3 става т. 2.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 7, който става § 8:
§ 8. В Закона за радиото и телевизията (обн., ДВ, бр. 138 от 1998 г., Решение № 10 на Конституционния съд от 1999 г., бр. 81 от 1999 г., бр. 79 от 2000 г., бр. 96 и 112 от 2001 г., бр. 77 и 120 от 2002 г., бр. 99 и 114 от 2003 г., бр. 99 и 115 от 2004 г., бр. 88, 93 и 105 от 2005 г., бр. 21, 34, 70, 80, 105 и 108 от 2006 г., бр. 10, 41, 53 и 113 от 2007 г., бр. 110 от 2008 г., бр. 14, 37, 42 и 99 от 2009 г., бр. 12, 47, 97, 99 и 101 от 2010 г, бр. 28, 99 и 105 от 2011 г., бр. 38 и 102 от 2012 г. и бр. 15 и 17 от 2013 г.) се правят следните изменения и допълнения:
1. В чл. 75 се създава ал. 10:
“(10) Аудио-визуалните търговски съобщения и търговските съобщения в радиоуслуги не трябва да се излъчват със сила на звука по-голяма от силата на звука на останалата част от програмата.”
2. В чл. 126, ал. 1 думите “чл. 75 ал. 1 и ал. 3-6 и ал. 8” се заменят с “чл. 75 ал. 1, ал. 3-6, ал. 8 и ал. 10."
Комисията предлага да се създаде § 9:
§ 9. В Закона за електронните съобщения (обн., ДВ, бр. 41 от 2007 г.; изм., бр. 109 от 2007 г., бр. 36, 43 и 69 от 2008 г., бр. 17, 35, 37 и 42 от 2009 г.; бр. 45 от 2009 г. – Решение № 3 на Конституционния съд от 2009 г.; изм., бр. 82, 89 и 93 от 2009 г., бр. 12, 17, 27 и 97 от 2010 г., бр. 105 от 2011 г., бр. 38, 44 и 82 от 2012 г., бр.15 от 2013 г.) се създава нов чл. 231:
"Чл. 231. (1) При доставка на телевизионни програми от предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, към договора се прилага списък с наименованията на телевизионните програми, включени в ценовия пакет.
(2) Предприятията по ал. 1 поддържат на хартиен и на електронен носител регистър на постъпилите от потребителите жалби, сигнали и предложения.
(3) При отпадане на телевизионна програма от списъка по ал. 1 потребителят има право да прекрати договора, без да дължи обезщетение и/или неустойка, като отправи едномесечно писмено предизвестие.
(4) Нищожни са всички уговорки, които противоречат на ал. 1- 3."
Комисията предлага да се създаде § 10:
§ 10. В Закона за туризма (обн., ДВ, бр. 56 от 2002 г.; изм., бр. 119 и 120 от 2002 г., бр. 39 от 2004 г., бр. 28, 39, 94, 99 и 105 от 2005 г., бр. 30, 34, 80, 82 и 105 от 2006 г., бр. 42, 53 и 80 от 2007 г., бр. 31, 36 и 66 от 2008 г., бр. 19 и 82 от 2009 г. и бр. 15, 50 и 98 от 2010 г.) се правят следните изменения и допълнения:
1. В чл. 43а:
а) създава се нова ал. 2:
„(2) Туроператорите и туристическите агенти предприемат или осигуряват предприемането на необходимите мерки в съответствие с Регламент (ЕС) № 181/2011 на Европейския парламент и на Съвета от 16 февруари 2011 г. относно правата на пътниците в автобусния транспорт и за изменение на Регламент (ЕО) № 2006/2004 (ОВ, L 55/1 от 28 февруари 2011 г.), наричан по-нататък „Регламент (ЕС) № 181/2011”, по отношение на лица с увреждания или с ограничена подвижност с цел пътуване с автобус.“;
б) досегашната ал. 2 става ал. 3.
2. В чл. 64б, ал. 5 накрая се поставя запетая и се добавя „както и изпълнението на задълженията на туроператорите и туристическите агенти по Регламент (ЕС) № 181/2011”.
3. В чл. 86г се създава т. 5:
„5. туроператор или туристически агент, който не изпълни задълженията си по чл. 5, чл. 9, чл. 10, параграфи 2 и 5, чл. 11, параграфи 3 и 5, чл. 14, параграфи 3 и 4 и чл. 15 от Регламент (ЕС) № 181/2011.“
Предложение от н. п. З. Георгиев, Р. Такоров и А. Мерджанов:
Създава се § 8:
„§ 8. Разпоредбата на § 7, т. 1 влиза в сила от 1 април 2013 г.“
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Комисията предлага да се създаде § 11:
§ 11. Параграф 8 влиза в сила от 1 април 2013 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА,
ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ:
МАРТИН ДИМИТРОВ