Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА, ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ
01/03/2012
    1. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за експортния контрол на продукти, свързани с отбраната и на изделия и технологии с двойна употреба, № 254-01-6, внесен от Анастас Анастасов и група народни представители на 18 януари 2012 г. -- за първо четене.
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА, ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ



    П Р О Т О К О Л
    № 12


    На 1 март 2012 година, (четвъртък) от 14.00 часа в зала „Запад”, пл. „Народно събрание” № 2 на Народното събрание се проведе извънредно заседание на Комисията по икономическата политика, енергетика и туризъм.
    Заседанието се проведе при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за експортния контрол на продукти, свързани с отбраната и на изделия и технологии с двойна употреба, № 254-01-6, внесен от Анастас Анастасов и група народни представители на 18 януари 2012 г. -- за първо четене.
    2. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за тютюна и тютюневите изделия, № 202-01-8, внесен от Министерски съвет на 3 февруари 2012 г. -- за първо четене.
    3. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за допълнение на Закона за защита на потребителите, № 254-01-8, внесен от Димитър Дъбов и Любен Корнезов на 25 януари 2012 г. -- за първо четене.
    4. Разни.
    Заседанието на Комисията бе открито в 14.50 часа и ръководено от господин Мартин Димитров – председател на комисията.
    Списъкът на присъствалите народни представители и гости се прилага към протокола.

    * * *

    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Уважаеми колеги, имаме кворум и може да започнем заседанието.

    Предлагам Ви следния ДНЕВЕН РЕД:
    1. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за експортния контрол на продукти, свързани с отбраната и на изделия и технологии с двойна употреба, № 254-01-6, внесен от Анастас Анастасов и група народни представители на 18 януари 2012 г. – за първо четене.
    2. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за тютюна и тютюневите изделия, № 202-01-8, внесен от Министерски съвет на 3 февруари 2012 г – за първо четене.
    3. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за допълнение на Закона за защита на потребителите, № 254-01-8, внесен от Димитър Дъбов и Любен Корнезов на 25 януари 2012 г. – за първо четене.
    4. Разни.
    Колеги, по този дневен ред имате ли предложения? Няма.
    Който е „за”, моля да гласува.
    Гласували 14 “за”.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Приема се единодушно.

    По първа точка наши гости са:
    от Министерство на икономиката, енергетиката и туризма -- Димитър Чохаджиев – заместник-министър и Ивелина Бахчеванова – директор на дирекция “Международно контролирана търговия и сигурност”;
    от Министерство на вътрешните работи -- Веселин Вучков – заместник-министър, Валентин Трифонов – заместник-директор ГДБОП и Петър Маринов – служител в ГДБОП
    Миналият път имаше представяне. Имаше и въпроси от народни представители. Така че колеги, аз ви предлагам да продължим дискусията. Ако имате още конкретни въпроси или към вносителите или към институциите, заповядайте.
    Не стана ясно миналия път дали Министерство на икономиката подкрепя предложенията, въпреки че имахте писмено становище. Това писмено становище можеше двояко да бъде тълкувано господин Чохаджиев. Имаме нужда от вашата позиция.
    ДИМИТЪР ЧОХАДЖИЕВ: Във връзка с изложеното от Министерство на икономиката, енергетиката и туризма, ние не подкрепяме предложението по § 1, но подкрепяме предложенията по параграфи 2, 3, 4 и 5 от законопроекта.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Колеги, въпроси, становища? Имате представители на Министерство на икономиката и на Министерство на вътрешните работи. Изказвания на народни представители.
    Господин Димитров.
    ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Миналият път имаше изказвания и едва ли е необходимо да се повтаряме. Ние си тръгнахме миналия път затова, че предложението е в разрез с волята на водещото министерство. Това че има някакви препирни между службите, кой е по-голям и кой е по-важен, това е въпрос, който не засяга законодателството. Ние искахме да чуем политическата воля. Сега чуваме, че Министерство на икономиката е против вкарването на нов представител на Министерство на вътрешните работи в тази комисия, тъй като и ДАНС е представен и разузнаването. Така че това беше важния въпрос. Аз при тази ситуация предлагам вносителите да си преосмислят позицията и ако приемат това предложение на министъра на икономиката да гласуваме.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Господин Вучков, ако желаете допълнение, заповядайте.
    ВЕСЕЛИН ВУЧКОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми народни представители, не съм присъствал на предишната дискусия. За първи път присъствам на дискусия по този законопроект, който е внесен от народни представители. Но доколкото разбирам аргументите, мисля че все пак е важно да се концентрираме върху аргументите, а не върху това дали става дума за политически въпрос. Става дума за междуведомствената комисия за експортен контрол. МВР е участвала в такава комисия до 1 януари 2008 г., когато се ражда Държавната агенция за национална сигурност. Въпросът е, има ли МВР отношение към проблема на този експортен контрол. Това трябва да е водещо и да се прецени дали да се допусне МВР в тази комисия или не. Ако се прецени, че няма, добре няма. Мисля че има много аргументи, които сочат извода, че МВР има сериозно отношение към дейността на тази комисия. Най-напред лишава се такъв колективен орган от пълноценно и своевременно използване на една огромна по обем информация, която се концентрира в 28 наши областни дирекции и в много главни дирекции – криминална полиция, в ГДБОП и много специализирани дирекции. Мога да ги изброя.
    МВР има контролни функции по отношение външно-търговските дейности с оръжия, както и в страната и в едноименния закон, който обсъждаме и в Закона за оръжията, боеприпасите и взривните вещества и т.н.
    Една от основните функции на МВР, изрично посочени в Закона за МВР в чл. 6, е защита на националната сигурност, защита живота, здравето и имуществото на гражданите, защита при бедствия.
    В МВР има компетенции и притежава необходима актуална предварителна информация за подготвяне на разрешени и изпълнявани външнотърговски сделки с оръжия. Липсата на която значително би намалила възможностите за пълноценно вземане на решения.
    МВР осъществява ефективен граничен контрол. Особено в случаите на трансфер в границите на общността, предвид облекчения митнически контрол по вътрешните граници. Ето защо, наистина излагайки тези аргументи, според мен изобщо не става дума за противопоставяне между служби, а наистина за едно целесъобразно решение, че МВР наред с Външно министерство, нали има участие в тази комисия. ДАНС има участие в тази комисия. Защо МВР да няма? Наистина не мога да разбера, защо има аргументи против това.
    Министерство на отбраната има отношение и участие в тази комисия, естествено Министерство на икономиката, енергетиката и туризма. Затова смятам, че аргументите които са изложени и депутатите, които са внесли този законопроект са съвсем обясними.
    Благодаря Ви.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Благодаря господин Вучков.
    Уважаеми колеги, други въпроси или изказвания от ваша страна. Господин Петър Димитров.
    ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Господин Вучков, вие разбирате, че нещата ако стигнат до пленарна зала ще звучат не особено красиво. Най-елементарното е да се съберат двамата министри и да решат подкрепят или не подкрепят. Но да ползвате депутати, за да играят ролята на вътрешнопартиен арбитър не е сериозно. Вие сте част от един и същи орган, от една и съща изпълнителна власт. Това което тук сега ще звучи много меко в пленарна зала ще звучи вече грозно, ако това остане така. Затова съвсем добронамерено ви казвам, не е във ваш интерес това да стига до пленарна зала. Тук се оказа, че най-малкото две лобита се борят в момента през депутатско представителство. Да не го докарваме до пленарна зала. Дайте едно синхронизирано становище. Кажете подкрепяте или не подкрепяте и да приключим. Не е работа на опозицията да ви разтървава, но не е работа и на опозицията да взима страна по този въпрос. Аз не мисля, че това прави чест и на депутатите от мнозинството. Но не може ресорното министерство да е против. Нали утре може да се появи друго министерство. Митниците сигурно и те ще се появят на тази опашка. Не може да продължава до безкрайност. Това говори за една крайна фаза на напрежение в изпълнителната власт.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Госпожа Нинова желае думата.
    КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Господин Вучков знае моето отношение от Вътрешната комисия, но аз ще го кажа най-вече за колегите депутати, които ще гласуват, че не съм съгласна с неговите аргументи. И ще се опитам да обясня защо. Те бяха следните: на МВР е необходима предварителна информация по отношение на търговията с оръжие и стоки с двойна употреба. Тази предварителна информация колегите от МВР я имат, тъй като заместник-министър на МВР членува в Междуведомствения съвет по тези въпроси, който е в Министерски съвет и там заместник-министър на МВР участва. Там се издават лицензиите и удостоверенията на фирмите, които трябва да извършват тази дейност. Тоест, аргумента, че ни трябва предварителна информация, отпада. Те я имат в този, миналия път го нарекохме голям междуведомствен съвет. Сега искат да влезнат, условно казано, в малката комисия в Министерството на икономиката със следните аргументи, които изрази заместник-министърът. Те осъществяват контрол по международната дейност.
    Във Вътрешната комисия попитах: обещахте ми колеги от МВР информация и още не сме я получили, по колко такива случая за престъпления или за подозрения за престъпления с международен аспект, с участие на български фирми работите? Сигурно са не повече от два, три. И заради тези три случая трябва да променяте състава на комисията.
    Искате да имате информация след това на кои фирми са разрешени вече конкретни сделки с оръжия и технологии с двойна употреба. Вия я имате. Комисията ви изпраща тази информация, никога не ви е отказвала, и чрез съгласието на Министерство на икономиката, енергетиката по следващите параграфи, те ви дават това съгласие. Там пише, че дори и без да участва член от ваша страна в тази комисия в закона ще запишем, че вие ще получавате копия от всички протоколи на комисията. Тоест, вие информацията ще я имате.
    Не приемам и аргумента граничен контрол и необходимост на МВР да участва в тази комисия, за да си изпълнява функциите по граничния контрол. Тъй като, ако не е променено, поне преди беше така, моля колегите от Министерство на икономиката да кажат, информацията от Комисията, протоколите за разрешения за сделки се изпращат на граничните пунктове и на митници и на гранична полиция. Защо трябва да влиза член в Комисията. Вие го имате всичко това? Вие питате, защо сте толкова против? Ето затова, защото мотивите ви не са аргументирани.
    Това което искате, вие вече го имате. Просто искате да вкарате още един член от страна на МВР в Комисията.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Колеги, има ли други въпроси? Господин Аталай.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Благодаря, господин председател. Господин Вучков, вие не сте присъствали предишния път на Комисията. Ние тогава създадохме една такава ситуация, за да отървем колегите от едно неудобство. Защото тогава имаше един колега от ГЕРБ, който представи законопроекта.
    Първо, това изменение нас ни учуди защо не идва от Министерски съвет като изменение и допълнение. Тогава нямахме достатъчно аргументи. Всъщност, аргументите, които ни представи колегата тогава, мотивите които бяха писани се оказа, колежката тогава каза, че ще се изрази малко меко, но каза че е неграмотно написано. Става въпрос за мотивите в предложението за изменение и допълнение.
    И тогава и сега господин Вучков на нас като народни представители все пак не става ясно, защо искате да влезете в тази комисия, когато имате цялата информация. Вие знаете, че ни най-малко ние ще сме против, ако наистина има такава необходимост да влезете в тази комисия, разбира се в обществения интерес и в интерес на страната.
    Неубедително прозвуча, не защото сме опозиция, на народен представител да четете и да кажете мотива защо да има човек от ДАНС и да няма от МВР. Тогава да предложим да излезе човека от ДАНС и да влезе от МВР. За мен остава неясно господин Вучков, какви са истинските мотиви. Тук има присъстващи и журналисти и други. Ако е необходимо да направим едно закрито заседание, наистина да ни кажете защо трябва да влезе, за да не допуснем някаква грешка ние и да не ви допуснем там.
    Аз съм готов да гласувам „за”, когато ни убедите, че наистина е необходимо да има представител от Министерство на вътрешните работи там. И още повече, господин Вучков, ни прави неприятно впечатление, когато Министерство на икономиката и енергетиката идват с едно становище, в което категорично заявяват, че няма необходимост от присъствие. Не казват, че не ни иска, но казват, че няма необходимост. Може би имат предвид, че този човек ще получи още някакви други възнаграждения, които в днешно време не е необходимо да ги получава. В такъв смисъл, дайте една възможност.
    Познавайки ви от работата ви, помислих, че днес идвате да оттеглите законопроекта. Да кажете – Ние се отказваме от този законопроект.
    Господин Червенкондев, не поставяйте господин Вучков в неудобна ситуация. Нека вносителите да ни кажат аргументите, защо искат наистина МВР да присъства, след като получават цялостната информация. Защото иначе излиза, че искате да си уредите някой, който да получава още веднъж още една заплата, което не е излишно.
    РЕПЛИКА: Не получава възнаграждение.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Сигурно има някакви други причини. Ако няма възнаграждение, тогава защо е настояването? Кажете ни! Това са нещата, които на мен не са ми ясни и затова и предишния път гласувахме въздържали се.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Нямаше гласуване господин Аталай.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Една процедура имаше, излезнахме, за да не ги поставим, господин Червенкондев, особено господин Атанасов в неудобна ситуация.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Благодаря, господин Аталай.
    Мисля че са ясни аргументите. Ясна е позицията на двете министерства и е логично вече да минем в процедура по гласуване.
    Подлагам на гласуване за първо четене, законопроект за изменение и допълнение на Закона за експортния контрол на продукти, свързани с отбраната и на изделия и технологии с двойна употреба, № 254-01-6, внесен от Анастас Анастасов и група народни представители на 18 януари 2012 г.
    Който е „за”, моля да гласува.
    Гласували 10 “за”.
    Против? Трима против. Въздържали се? Двама въздържали се.
    Приема се.
    Благодаря на нашите гости за участието.

    По втора точка -- Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за тютюна и тютюневите изделия, № 202-01-8, внесен от Министерски съвет на 3 февруари 2012 г – за първо четене.
    Наши гости са:
    от Министерство на земеделието и храните -- Цветан Димитров – заместник-министър.
    ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Господин председател, от името на опозицията в Комисията, искам проверка на кворума.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Имате право на такава процедура господин Димитров.
    Присъстват 12 народни представителя, което означава, че трябва да прекъснем заседанието. Трябва да има 14 народни представители, за да продължим.
    Прекратявам заседанието.

    (Закрито в 15.10часа)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ
    НА КОМИСИЯТА:
    Мартин Димитров


    Стенограф:
    Силвия Михайлова
    (15 099)
    Форма за търсене
    Ключова дума