Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА, ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ
28/03/2012
    1. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за ратифициране на Споразумението за подкрепа на проекта между Република България и “Набуко Газ Пайплайн Интернешънъл” ГМБХ и “Набуко Газ Плайплайн България” ЕООД във връзка с тръбопроводната система Набуко, № 202-02-9, внесен от Министерски съвет на 15 март 2012 г.
    2. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за допълнение на Закона за защита на потребителите, № 254-01-8, внесен от Димитър Дъбов и Любен Корнезов на 25 януари 2012 г. -- за първо четене.
    3. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия, № 202-01-16, внесен от Министерски съвет на 16 март 2012 г. -- за първо четене.
    4. Разни.
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА, ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ



    П Р О Т О К О Л
    № 19


    На 28 март 2012 година, (сряда) от 14.00 часа в зала „Запад”, пл. „Народно събрание” № 2 на Народното събрание се проведе редовно заседание на Комисията по икономическата политика, енергетика и туризъм.
    Заседанието се проведе при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за ратифициране на Споразумението за подкрепа на проекта между Република България и “Набуко Газ Пайплайн Интернешънъл” ГМБХ и “Набуко Газ Плайплайн България” ЕООД във връзка с тръбопроводната система Набуко, № 202-02-9, внесен от Министерски съвет на 15 март 2012 г.
    2. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за допълнение на Закона за защита на потребителите, № 254-01-8, внесен от Димитър Дъбов и Любен Корнезов на 25 януари 2012 г. -- за първо четене.
    3. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия, № 202-01-16, внесен от Министерски съвет на 16 март 2012 г. -- за първо четене.
    4. Разни.

    Заседанието на Комисията бе открито в 14.45 часа и ръководено от господин Мартин Димитров – председател на комисията.
    Списъкът на присъствалите народни представители и гости се прилага към протокола.

    * * *

    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Уважаеми колеги, имаме кворум и може да започнем заседанието.
    Моля нашите гости да заемат места. Господин Николов, виe ли ще представите законопроекта.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря господин председател. Уважаеми колеги, съществено предизвикателство пред българската енергетика е силната зависимост от внос на първични енергийни ресурси. Възможно решение свързано с разнообразяването на енергийните ресурси по техните видове източници и доставчици, с отчитане на регионалните и световните тенденции на енергийните пазари. Диверсификацията на енергийните доставки ще създаде конкуренция между основните енергийни доставчици и от там намаляване цената на първичните енергоресурси. Това би създало конкурентни предимства за българския енергиен сектор. Мисля, че в това не може да се съмнява никой от нас, колко е важен проекта Набуко. Мисля, че стана още по-важен, след като чухме и премиера. Основно за диверсификация на газовите доставки за българската страна е реализацията на проекта Набуко, което би осигурило достъпа на България и Европейски съюз до значителни газови ресурси на Каспийски регион и Близкия изток и съответно би намалило зависимостта от руски доставки на природен газ.
    През следващите две десетилетия се очаква Централна и Западна Европа да бъдат изправени при значителен недостиг на енергийни доставки, а цените на природния газ да нараснат със свиването на вътрешния добив. Финансовата стратегия Набуко предвижда 30 процента собствен капитал и 70 процента финансиране чрез заеми. По първоначални разчети проектът е оценен на 7,9 млр. евро, като тази стойност е в процес на преразглеждане. Осигурени средства от европейската енергийна програма за възстановяване в размер на 200 млн. евро. Проектът се развива в Компанията “Набуко Газ Пайплайн Интернешънъл” ГМБХ учредена на 24 юни 2004 г. с предмет на дейност – пренос и търговия на едро с природен газ, съгласно законодателството на Европейски съюз със седалище гр. Виена – Австрия. Собственост на акционерите в Набуко и националните на Набуко компании, които са дъщерни дружества на международната компания. Акционерите на проекта Набуко са OMV - Австрия, МОЛ – Унгария, Трансгаз – Румъния, Български енергиен холдинг – България, БОТАШ – Турция и ERB – Германия. Всеки акционер притежава равен дял от 16,67%, Набуко Газ Пайплайн Интернешънъл. Акционерите са отговорни за преговорите по договорните отношения при доставки на газ. На 13 юли 2009 г. Турция подписа междуправителствено споразумение между Република Австрия, Република България и Република Унгария, Румъния и Република Турция относно проекта Набуко. Споразумението включва задължение за държавите за оказване на политическа подкрепа. Създаване и поддържане на благоприятни правни и регулаторни условия за осъществяване на проекта и предоставяне подкрепа за компаниите участващи в неговата реализация. Споразумението е ратифицирано от Народното събрание със Закона за ратификация на споразумението между Република Австрия, Република България и Република Унгария, Румъния и Република Турция относно проекта Набуко обнародван с Държавен вестник бр.12 от 12 февруари 2010 г.
    Междуправителственото споразумение изрично предвижда сключване на споразумение за подкрепа на проекта с Международно дружество Набуко и със съответно национално дружество Набуко, чиято цел е детайлизиране на режима, осъществяване проекта Набуко във всяка от държавите. С писмо на Министерския съвет по т.14 от протокол № 28 от 21 юли 2010 г. беше одобрен проекта на споразумение за подкрепа на проекта Набуко между Република България и “Набуко Газ Пайплайн Интернешънъл” и “Набуко Газ Пайплайн България” ЕООД. И беше даден мандат на министъра на икономиката, енергетиката и туризма за подписване на същото. На 8 юни 2011 г. в Кайзер беше подписано споразумението за подкрепа на проекта между “Набуко Газ Пайплайн Интернешънъл” и “Набуко Газ Пайплайн България” ЕООД и българското правителство, представлявано от министъра на икономиката, енергетиката и туризма.
    Такива споразумения са подписани от всяка от държавите, на територията на които ще се реализира проекта. Сключването на двустранно споразумение за подкрепа с Международното дружество “Набуко” е задължение на всяка държава по междуправителствено споразумение на Австрия, България, Унгария, Румъния, Турция относно проекта за изграждането на тръбопроводната система. С него държавите поемат ангажимент за оказване на подкрепа, създаване и поддържане на благоприятни правни и регулаторни условия за осъществяване на проекта и предоставяне на подкрепа за компанията и участващи в неговата реализация.
    Съгласно чл.2 от споразумението за подкрепа, то подлежи на ратификация и влиза в сила след приключване на ратификационната процедура. В чл.35 от споразумението за подкрепа е предвидено, че разширяването на споровете между страните по него, когато такова не е постигнато чрез кореспонденция или преговори, става пред Арбитражния съд на Международната търговска камара. С оглед на това на основание чл.85 ал.1 т.5 и т.8 от Конституцията на Република България и предвиденото в т.3 от решението на Министерски съвет по т.14 от протокол № 28 от 21 юли 2010 г. е необходимо ратифициране на споразумението за подкрепа на Народното събрание.
    Аз мисля, че е безспорен факта, че всички трябва да се обединим около проекта Набуко. Искам господин председател, да ви уведомя, че господин Кирил Темелков, който е до мен, той в момента е изпълнителен директор на Булгартрансгаз, но тук е, тъй като другите експерти са в другите комисии. Беше управител на “Набуко Газ Плайплайн България” ЕООД, така че той ще ни помага с експертното говорене, във връзка с вашите въпроси, ако възникнат такива.
    Благодаря.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Благодаря господин Николов. Господин Темелков желаете ли да добавите нещо към представянето на господин Николов.
    КИРИЛ ТЕМЕЛКОВ: Във всички държави едновременно беше подписано това споразумение. И считам, че споразумението ще бъде от особена полза да покаже политическата воля на държавата ни за реализацията на този проект и на това, че се подкрепят чуждите инвестиции на територията на нашата страна. Това е сигнала, който би дало ратифицирането на това споразумение, което е било докладвано.
    Благодаря ви.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Колеги, народни представители, въпроси към вносителите. Заповядайте г-н Аталай.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Благодаря господин председател. Ще ми извините, че не съм се запознал обстойно с тази ратификация, но като чух, да проявим политическа воля се сетих за Цветан Цветанов, че той само се бореше с политическа воля и корупция. Всъщност какво ще ратифицираме. Ние договора изобщо за проекта Набуко, откакто поне аз се помня като се занимавам със законодателна дейност в енергетиката, сме дали всякакви съгласия. Преди малко премиера ви каза, че Набуко няма да се осъществи, колкото и да ви е приоритет. Преди малко каза, Южен поток 2015 ще мине газ и вие и дотогава ще има да чакате за Набуко. Какво ще ратифицираме в момента, за да знам следващата ратификация, която ще направим. Защото до тук с това Набуко, мисля че даже премиера е назначил още един бивш депутат, който отиде да се занимава с Набуко. Не знам той къде е в момента. Абаджиев е, не е Крайчев. Той къде е сега? За какво се борим. Защо правим тези разходи, когато преди малко чухте, че и премиера на Турция казва, че едва ли само това му е аргумента, че руската страна не му дават възможност да направим връзката. Знаете, че газа по Набуко трябва да дойде от Иран. От Иран няма как да дойде газ. Какво ратифицираме в момента. Политическа воля да проявим, че ще имаме или че ще имаме Набуко някога. Ако може да ни обясните, защото след днешните промени, които стават във връзка с проектите и с газовите и с другите енергийни проекти в България, като че ли е време малко да осмислим какво правим от тук нататък, без да бълваме само документи. Това ми е въпроса.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Има въпрос. Господин Добрев, може би е редно да бъде към вас. Дали ще има перспектива да има проект Набуков.
    ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Какво ратифицираме в момента. Политическа воля разбрах, че ратифицираме. Какво ратифицираме. Защото до тук за Набуко господин министър, ако сте се запознали, защото все още може и да не сте се запознали, както и господин Николов. Простено му е днес да ни чете всичко това. Следващия път вече няма да чете, ще ни говори. Мотивите които ще ни ги дадат. С Набуко, аз ви казвам, че от българска страна всичко е направено до тук. Каквото са искали от България, всичко сме направили. От тук нататък какво ще ратифицираме и какво правим. Това ми е въпроса.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Господин Добрев заповядайте.
    ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Благодаря господин председател. Знаете, че в проекта Набуко има няколко идеи. Има дългото трасе, целия проект Набуко. Има така наречения Набуко Уест, който би трябвало да започне от българо-турската граница, ако се изгради друго трасе в Турция. Кое от тези двете ще стане. Много малко вероятно изглежда на този етап да стане Набуко в първоначални си вид. По скоро ако стане Набуко, ако това е трасето, което акционерите в Шах Дениз 2 изберат. Защото акционерите в Шах Дениз 2 ще изберат по кое трасе те ще доставят своя газ. Има няколко алтернативи. То тогава може би той ще започне от българо-турската граница.
    Това което ние правим в момента е ратифицираме споразумението, с което казваме, че ние даваме подкрепа и страните дават политическата си подкрепа за един такъв проект. Няма нищо общо между Набуко и Южен поток. Общото е това, че и двата проекта са за газопроводи. Общото е и това, че ако те се осъществят, за Южен поток е почти сто процента сигурно, че ще се осъществи. За Набуко не чак дотам. Ние ще получаваме приходи от транзита на тази газ. Така че и в двата случая това са проекти, от които страната ни печели. Нищо не губим от ратифицирането на това споразумение. Може само да спечелим. Защото след като го ратифицираме, акционерите в Набуко ще имат възможността да привлекат финансиране за този проект. Затова е важно да има изразената политическа воля. Да има тези политически споразумения и ратифицирани от парламентите на страните, за да се види, че я има подкрепата за този проект.
    Няма да се впускам в темата, че ако количествата които Шах Дениз 2 предлага са до 10 млр. кубика. Тези количества, ако ние имаме интерконектор с Турция, могат да минат и през нашата национална система и по този начин ние да получим сто процента от приходите. Това е нещо, което ние споделяме и нещо, което защитаваме като теза. Ако е Набуко с 10 млр. кубика, аз мисля, че е ние имаме по-добра алтернатива. По добрата алтернатива е тези 10 млр. кубика да минат през нашата национална газопреносна система. Вече няма газопреносна, но има национална система. Защото по този начин ние ще получим сто процента от приходите за транзита на тази газ, без да инвестираме допълнително средства. Това са съществуващи трасета. Инвестираните допълнително средства са модернизацията на компресорните станции, които ние в момента извършваме.
    Разбира се, ако количествата са 30 – 31 млр. кубика това не може да се случи през нашата система. Могат да минат само част от количествата. Тогава Набуко или някое друго трасе, защото има и други алтернативи с участието на БИПИ, вие знаете са необходими, за да минат количествата през България.
    Благодаря.
    РУМЕН ОВЧАРОВ: Ние днес очевидно сме в сферата на научната фантастика. След като изслушахме премиера, че след пет, шест години ще имаме седми блок в Козлодуй, сега пак слушаме някакви приказки за Набуко. Всъщност споразумението не е междуправителствено. То е резултат от подписано междуправителствено споразумение през 2009 г. и е ратифицирано от Народното събрание междуправителствено споразумение. Това споразумение е само споразумение, с което ние така да се каже и нашата държава ни гарантира, че ще окаже съдействие на Българското национално дружество при изграждането на проекта Набуко. И то е изцяло в следствие на това споразумение, което е подписано и ратифицирано през 2009 г., ратифицирано 2010 г. Така че тук наистина не виждам нито една причина, поради която да не го подкрепим и да не го ратифицираме.
    Що се отнася от там нататък за разговорите и приказките за Набуко, аз господин Добрев ви предлагам с лека ръка да не хвърляме числа, варианти, Шах Дениз 2. Тези приказки ги слушаме вече десет години и малко повече.
    За съжаление политиката, която води държавата Турция и която тя успя да реализира на практика, ще направи невъзможно реализирането на проекта Набуко. Превръщането на Турция в така наречения енергиен хъп, който събира всички газови потоци, откъдето и да идват те на територията на Турция. И от там нататък продажбата им на практика е обезсмислена. Защото Набуко е замислен като проект, който би трябвало да диверсифицира руските доставки за Европа, включително и за България.
    Когато тези руски доставки за Турция представляват 70 или 60 процента от всичкото това количество за което говорим, че ще бъде събирано в Турция, какво точно ще диверсифицираме ние с него. Какво точно ще диверсифицираме с тази газова връзка за която, добре че господин Ердоган е казал, че няма смисъл да се изгражда. Наистина няма смисъл да се изгражда. Ще тече 16 – 17 млр. кубически метра руски газ през България по нашата газопреносна мрежа, а ние после ще го върнем обратно през Набуко. Какво диверсифицираме? Така че докато не се изясни цялостната концепция по този проект, дайте да го ратифицираме това споразумение, но да не приказваме повече и да не хвърляме излишни версии и варианти и други неща в публичното пространство. Защото има една гръцка поговорка. “Ако искаш да накараш някой да не свърши нещо, накарай го да говори за него”. Ние в момента се упражняваме точно в тази посока.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Искам да ви задам един конкретен въпрос господин Темелков може би и господин Добрев. Финансови ангажименти по Набуко тази и следващата година в България има ли? Има ли близки финансови ангажименти или говорим за финансови ангажименти отдалечени в по-далечното бъдеще? Има ли разходи, които непосредствено ни очакват. Питам ви от гледна точка на това, знаейки финансовото състояние тази и следващата година, деликатността на това финансово състояние.
    Господин Добрев заповядайте.
    ДЕЛЯН ДОБРЕВ: В този проект е акционер БЕХ. Така че държавата директно не се ангажира с плащане на суми, а се ангажира търговското дружество Български енергиен холдинг. Има определени плащания. Не мога точно да ви кажа какъв е техния размер. Но те са за работата по пред проектните проучвания и за функционирането на националната и международната компания Набуко.
    Господин Темелков може би знае точно какви са сумите. Защото той до миналата година беше изпълнителен директор на Набуко – България. Сега е Марий Косев.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Господин Темелков заповядайте.
    КИРИЛ ТЕМЕЛКОВ: Аз в момента точна цифра не мога да дам, тъй като не съм ангажиран пряко в проекта в момента. Това което мога да кажа е, че общо за проекта в момента някъде около 50 млн. евро са регистрирани, които са внесени от всички акционери в проекта, които са шест. Освен това трябва да се има предвид, че по програмата за енергийно възстановяване Юпъри рикавъри план за проекта Набуко са осигурени 200 млн. евро безвъзмездна помощ за предпроектни проучвания и трасиране и проектиране. Така че не се предвиждат за момента големи плащания към проекта Набуко в краткосрочен план.
    Големите плащания ще настъпят по проектите, когато се вземе финалното инвестиционно решение за самия проект. Както спомена господин министъра, това следва да бъде след като бъдат изяснени концепциите за развитието на останалите проекти от южния газов коридор.
    Само искам да уточня, че проекта Набуко не е проект, който трябва да вкара газ от Турция за Европа. Проектът Набуко е проект, който започва от южната или източната граница на Турция до Баумгартен - Австрия. Това е дефиницията на проекта Набуко. И концепцията на проекта Набуко е да бъде проект, който е с множество входове на газ и стигащ до много пазари. Стигайки до Баумгартен – Австрия самия проект, от там се свързва с европейската газопреносна система. Тоест в момента като говорим, потенциалния най-голям доставчик на газ за проекта Набуко е Шах Дениз 2. Всички това добре го знаят. Но се предвижда също така отклонение до Ирак в бъдеще, където трябва да бъде.
    В момента е отпаднала отсечката, която свързва границата Иран, тъй като има в момента политически причини, които възпрепятстват доставката. Но в този смисъл региона докъдето стига сами проект Набуко е богат на газ. Регионът до който достига самия проект до Баумгартен и богат на потребление. Въпросите са вече в момента на концепция на реализация на проекта. Така че съм убеден, че той ще продължи напред и пак потвърждавам, че това споразумение за подкрепа на проекта, който в момента представям на вашето внимание, касае най вече поддържане на благоприятните регулаторни и финансови условия в съответните държави за самия проект. Ние като страна в Европейския съюз нямаме толкова голям проблем. Но специално знаете за Турция, което мога да споделя, че с това споразумение Турция отказа плащането на ДДС за проекта. Като имате предвид, че инвестициите на тяхна територия са 2 млр. и тя се отказва от ДДС върху тези 2 млр. с това споразумение, което подписва там на тяхна територия.
    Така че за определени държави има съществено голямо значение. За България тук трябва да призная, че изглежда само една политическа воля. Това не е съвсем така. Тъй като самото споразумение дава шанс на проекта да се финансира при по-добри условия от международните финансови институции, тъй като минимизира политическия риск в страната.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Благодаря на господин Темелков.
    Има ли други народни представители, които искат да вземат отношение? Господин Аталай.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Благодаря господин председател. Господин Темелков благодаря ви, че изнесохте една кратка лекция за тези, които не бяха прочели да видят Набуко от къде до къде ще стигне и по какъв начин ще се строи.
    В момента господин Румен Овчаров изобщо не е прав, защото и той от гледна точка на бивш министър се опитва да изясни по какъв начин и как държавата ще подкрепи чрез ратификация осъществяването на този проект. А на нас ни е ясно, че подкрепата на всяка държава се осъществява само чрез финансовите средства, финикийските знаци и с нищо друго. По този начин аз смятам, че с тази ратификация вие поставяте България не пряко, а все пак държавата да участва в последващи финансови операции, разбира се, че косвено, за да може една фирма дали ще е БЕХ или другите, да могат да изтеглят съответните кредити. Затова става въпрос.
    Така че дали са политически причините и откъде ще тръгне газа за Набуко и как ще стане, това е един отделен въпрос. Но въпреки всичко ние ще подкрепим ратификацията, защото нямаме друг изход.
    Пожелавам дано да се осъществи някога Набуко.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Господин Петър Димитров.
    ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Аз мисля, че е ясно, че никой не възразява срещу тази ратификация, затова мисля че ще е добре да минем към гласуване. Понеже не го направи ръководството на Комисията, явно стресирана от масираното присъствие. Честито господин министър, честито господин заместник-министър. Искрено ви желаем успех. Ние сме Комисията, която ще работи с вас и се надяваме мандата ви да е успешен.
    Аз мисля, че някои бъркат възпитанието с наколенките. И за да не го бъркат, аз ще продължа още малко. След това което преди малко на закритото заседание премиера каза, действително в момента се занимаваме с швейцарската гвардия. Разбирате, че поне трябваше да ги разделите малко във времето. Да не вървят едно до друго. След като не можем да осигурим 1 млр. за България по някаква друга връзка, тук ще направим Набуко и ще снабдяваме Югоизточна Европа и Централна Европа с газ. Това не може да случи. Но въпроса е, че няма политическа сила, която да е против ратификацията. Надявам се, че сме на това мнение. Да не си държим политическите речи. Но смятам, че днес направихте гаф, като събрахте тези два въпроса един до друг. Предлагам да минем към гласуване.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Виждам че има консенсус да продължим по-нататък колеги. Подлагам на гласуване за първо четене, вероятно през зала ще мине на две четения.
    Законопроект за ратифициране на Споразумението за подкрепа на проекта между Република България и “Набуко Газ Пайплайн Интернешънъл” ГМБХ и “Набуко Газ Плайплайн България” ЕООД във връзка с тръбопроводната система Набуко, № 202-02-9, внесен от Министерски съвет на 15 март 2012 г.
    Който е „за”, моля да гласува.
    Гласували 19 “за”.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Приема се.
    ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Благодаря на господин Петър Димитров за пожеланията. Вие знаете, че от наша страна винаги е имало конструктивен подход към решаването на проблемите. Така ще продължи от тук нататък.

    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Колеги, отиваме на следващата точка: Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за допълнение на Закона за защита на потребителите, № 254-01-8, внесен от Димитър Дъбов и Любен Корнезов на 25 януари 2012 г. – за първо четене
    Гости са:
    от Министерство на икономиката, енергетиката и туризма -- Людмила Пеовска – експерт юрист в дирекция “Техническа хармонизация и политика за потребителите” и Цвета Караилиева – експерт в дирекция “Техническа хармонизация и политика за потребителите”;
    от Комисия за защита на потребителите -- Десислава Захариева и Христо Трендафилов.
    Кой ще представи законопроекта?
    Господин Петър Димитров заповядайте. Само да ви кажа колеги, че този законопроект е бил подкрепен от Правната комисия на Парламента.
    ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Колеги, почти няма какво да се представя. Председателят и членовете на Комисията за защита на потребителите да не заемат ръководни длъжност в политическа партия или организация. Това е предложението. Върви питане на народния представител Димитър Дъбов по този повод към предишния министър на икономиката. По време на изборите председателя на Комисията за защита на потребителите си е позволил да участва не скрито, явно в изборната кампания. Разбирате, че това едва ли е най-коректни подход и в тази връзка аз ще ви прочета решението на Правната комисия.
    Комисията след проведена дискусия и обсъждане, единодушно с 21 гласа за, предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване законопроект за допълнение на Закона за защита на потребителите № 254-01-8, внесен от Димитър Дъбов и Любен Корнезов на 25 януари 2012 г. В тази връзка предлагам да последваме това решение на Комисията и да вземем аналогично решение.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Колеги, мисля че предложението е ясно. Бих казал, че е и логично. Комисията за защита на потребителите трябва да бъде деполитизирана. Няма място за участие в политически партии.
    Има ли желание за изказване на народни представители?
    ПЕТЪР ДИМИТРОВ: В дневния ред на тази седмица е другия закон. Трябваше да вкараме представител на МВР в Комисията за експорт на оръжия. Има едно становище на предишния министър. Поддържате ли го или не? Тъй като разбирате, че в пленарна зала ще ви кажем горчиви думи.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Аз лично искам да взема отношение като заместник-министър, понеже участвах и в дебатите. Принципно Министерство на икономиката няма нищо против, ако има повече ведомства, които да следят принципно за тези сделки, които преминават през тази комисия. Знаем, че са с висока степен на риск, бих казал. Така че няма нищо лошо и МВР да участва освен ДАНС. Министерство на икономиката няма отношение специално към такива органи да участват в такива комисии.
    ПЕТЪР ДИМИТРОВ: Една молба, до утре да си изтеглите старото становище и да внесете ново.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Господин Добрев.
    ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Аз съжалявам, но наистина си признавам, че не съм запознат с тази тема. В тези първи дни като министър ми се събраха много теми. Но ще постарая до довечера да проверя случая. Ако позицията ни е различна да дам друго становище.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Аз ще ви въведа много кратко в ситуацията. Имаше становище на предишния министър Трайков, което беше негативно за участието на МВР в тази Комисия. Те са имали досега някакъв вид надзорна роля. Вече искат да участват вътре в Комисията. Имахме дебат по тази тема. Бяха изказани всякакви мнения. Министерство на вътрешните работи държи да има представител. Това е казуса.
    ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Аз не виждам защо не. Повече глави мислят по-добре. А и в случая става въпрос за МВР, което има отношение към въпроса. Така че по скоро бих подкрепил. Но нека първо да се запозная и тогава да говоря.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Колеги, аз ви връщам към точката по която имаме предложение от колегите народни представители Дъбов и Корнезов. Разбрахте естеството на предложението.
    Желание за изказвание. От самата Комисия за защита на потребителите, бихте ли ни казали накратко дали подкрепяте предложението.
    ДЕСИСЛАВА ЗАХАРИЕВА – началник Правен отдел на Комисия за защита на потребителите
    Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители, ние напълно подкрепяме становището, което е изразило Министерство на икономиката, енергетиката и туризма и което е предоставено на Комисията.
    ЛЮДМИЛА ПЕОВСКА: Ние имаме подготвено становище и може да го изложим.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Колеги, въпроса каквито и становища да се чуят е принципен. Комисията за защита на потребителите могат ли да бъдат хора от политически партии, става въпрос за ръководството или трябва да бъде независим. Логично е че един такъв орган, според мен трябва да бъде независим, затова и нашите колеги от Правната комисия, която както знаете е много взискателна към всички видове законопроекти е подкрепила законопроекта. Аз не виждам ние защо като икономическа комисия трябва да имаме друга позиция. Министерство на икономиката сигурно имат някакви мотиви. Но с новия министър вероятно ще има и нова политика в Министерство на икономиката.
    Има ли народни представители, които да желаят думата? Няма.
    Тогава отиваме на процедура по гласуване. Предлагам на гласуване законопроект за допълнение на Закона за защита на потребителите, № 254-01-8, внесен от Димитър Дъбов и Любен Корнезов на 25 януари 2012 г. – за първо четене
    Който е „за”, моля да гласува.
    Гласували 14 “за”.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Приема се.
    Следваща точка -- Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия, № 202-01-16, внесен от Министерски съвет на 16 март 2012 г. – за първо четене.
    Наши гости са:
    от Министерство на вътрешните работи - Николай Нанков – началник на отдел в ДПНД – МВР.
    Ние тук не сме водеща комисия. Заповядайте господин Нанков.
    НИКОЛАЙ НАНКОВ: Господин председател, уважаеми дами и господа народни представители, имам удоволствието да представя проект за изменени и допълнение на Закон за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия. Следва да отбележа, че този законопроект, този ЗИТ е изготвен от междуведомствена работна група от представители на Министерство на икономиката, енергетиката и туризма, Министерство на вътрешните работи и Министерство на транспорта и информационните технологии и съобщенията. Тъй като има редица въпроси, които се натрупаха в резултат от прилагането на приетите през 2010 г. законопроекти, които създават редица практически трудности. Така ние с колегите си от другите ведомства направихме усилия, за да направим съответните изменения и допълнения в закона. Да ви ги предложим на вниманието. В момента минахме през Комисия по европейски въпроси. Тече Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред.
    Основните пунктове, основните промени са в следните посоки. Разширяването на кръга на лицата, на които могат да се издават съответни разрешителни, извършване на дейност с оръжия, боеприпаси и взривни вещества и пиротехнически изделия, като се включат лица, създали със закон акт на Министерския съвет. Тук целта е да се разшири кръг на лицата. По точно дефиниране на разрешителните режими предвидени от закона. По-ясно дефиниране огнестрелните оръжия, които не попадат в приложното поле на закона. Предвиждане на възможности за продажба на оръжия, боеприпаси, пиротехнически изделия при определени условия по време на провеждането на търговски изложения не свързани с отбраната. Промяна на изискването за завършено основно образование за издаване на съответното разрешение. Предлага се това изискване да е валидно единствено при издаване на разрешения за придобиване.
    Регламентирано е издаването на разрешение за употреба на огнестрелни оръжия и боеприпаси на стрелбища, което беше пропуск в предишния текст на закона. Въвеждане на нова дефиниция на взривни вещества за граждански цели, тъй като съществуващата не е достатъчно ясна и предполага различни тълкувания, както от субектите извършващи дейности с тях, така и от страна на контролните органи.
    Регламентират се също така правата и действия на контролните органи, както и административно наказателната отговорност при отказ на лице, което носи и или употребява оръжие, да бъде проверявано за употреба на алкохол, наркотични вещества или упойващи вещества.
    Изключително важна промяна в закона е втора основна група промени, които се налагат от приетата директива 2012 ЕС на Комисията от 22.02.2012 г. за изменение на директива 2008-43-ЕО, относно въвеждане, съгласно директива 93-15 на Съвета на система за идентификация и проследяване на взривни вещества с гражданско предназначение, която влиза в сила от 14 март 2012 г. и си поставя две основни цели. От една страна регламентиране изделията за използване по скоро за пиротехнически, отколкото за взривни цели. И от друга, предвид продължителното по-дълго от предвиденото разработени компютъризираните системи, необходими за изграждане на система за идентификация и проследяване на взривни вещества с необходимост да се осигури достатъчно време за икономическите субекти в страната, да се приведат в съответствие с нормативните изисквания. Както и на компетентните органи да осигурят необходимите софтуерни ресурси за изграждане на подготвената система за проследяемост.
    Трета основна група промени в законопроекта са свързани с правилното прилагане на Европейската спогодба за международен превоз на опасни товари АД, Правилника за международния железопътен превоз на опасни товари РИД и Европейското споразумение за превоз на опасни товари по вътрешни водни пътища АДН, с оглед издаването на сертификат за крайно одобряване на транспортни опаковки, опасни товари клас 1, взривни вещества. Предложената нова А-4 на чл.100 от ЗИД се залага регламент относно компетентния национален орган, който да извършва одобрението на подобни опаковки в Република България, именно Министерство на транспорта и информационните технология и съобщенията. Условията и реда по който това ще става ще се определя с наредба на министъра на транспорта и информационните технологии и съобщенията.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Благодаря ви. Колеги, въпроси към вносителите? Няма.
    Който е за приемане на първо четене законопроект за изменение и допълнение на Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия, № 202-01-16, внесен от Министерски съвет на 16 март 2012 г. , моля да гласува.
    Гласували 14 “за”.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Приема се.




    Благодаря на нашите гости.
    Благодаря за вашето участие.
    Закривам заседанието.

    (Закрито в 15.25 часа)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ
    НА КОМИСИЯТА:
    Мартин Димитров


    Стенограф:
    Силвия Михайлова
    (32 679)
    Форма за търсене
    Ключова дума