Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА, ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ
31/10/2012
    1. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за допълнение на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България, № 202-01-59, внесен от Министерския съвет на 10 октомври 2012 г. -- за първо четене.
    2. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, № 202-01-64, внесен от Министерския съвет на 15 октомври 2012 г. -- за първо четене.
    3. Обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за потребителския кредит, № 202-01-44, внесен от Министерския съвет на 13 юли 2012 г. -- за второ четене.
    4. Обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за експортния контрол на продукти, свързани с отбраната, и на изделия и технологии с двойна употреба, № 202-01-34, внесен от Министерския съвет на 26 юни 2012 г. -- за второ четене. (продължение)
    5. Обсъждане и приемане на законопроект за изменение на Закона за задължителните запаси от нефт и нефтопродукти, № 102-01-79, внесен от Министерския съвет на 23 ноември 2011 г. и законопроект за запасите от нефт и нефтопродукти, № 202-01-55, внесен от Министерския съвет на 18 септември 2012 г. -- за първо четене. (продължение)
    6. Разни.
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА, ЕНЕРГЕТИКА И ТУРИЗЪМ




    П Р О Т О К О Л
    № 41


    На 31 октомври 2012 година, (сряда) от 14.00 часа в зала „Изток”, пл. „Народно събрание” № 2 на Народното събрание се проведе редовно заседание на Комисията по икономическата политика, енергетика и туризъм.
    Заседанието се проведе при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за допълнение на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България, № 202-01-59, внесен от Министерския съвет на 10 октомври 2012 г. -- за първо четене.
    2. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, № 202-01-64, внесен от Министерския съвет на 15 октомври 2012 г. -- за първо четене.
    3. Обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за потребителския кредит, № 202-01-44, внесен от Министерския съвет на 13 юли 2012 г. -- за второ четене.
    4. Обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за експортния контрол на продукти, свързани с отбраната, и на изделия и технологии с двойна употреба, № 202-01-34, внесен от Министерския съвет на 26 юни 2012 г. -- за второ четене. (продължение)
    5. Обсъждане и приемане на законопроект за изменение на Закона за задължителните запаси от нефт и нефтопродукти, № 102-01-79, внесен от Министерския съвет на 23 ноември 2011 г. и законопроект за запасите от нефт и нефтопродукти, № 202-01-55, внесен от Министерския съвет на 18 септември 2012 г. -- за първо четене. (продължение)
    6. Разни.

    Заседанието на Комисията бе открито в 14.25 часа и ръководено от господин Мартин Димитров – председател на комисията.
    Списъкът на присъствалите народни представители и гости се прилага към протокола.

    * * *

    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Уважаеми колеги, добър ден на всички! Откривам редовното заседанието на Комисията по икономическата политика, енергетика и туризъм. Имаме необходимия кворум и може да започнем.

    Предлагам Ви следния ДНЕВЕН РЕД:
    1. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за допълнение на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България, № 202-01-59, внесен от Министерски съвет на 10 октомври 2012 г. – за първо четене.
    2. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, № 202-01-64, внесен от Министерски съвет на 15 октомври 2012 г. – за първо четене.
    3. Обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за потребителския кредит, № 202-01-44, внесен от Министерски съвет на 13 юли 2012 г. – за второ четене.
    4. Обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за експортния контрол на продути, свързани с отбраната и на изделия и технологии с двойна употреба, № 202-01-34, внесен от Министерски съвет на 26 юни 2012 г. – за второ четене. /продължение/
    5.Обсъждане и приемане на законопроект за изменение на Закона за задължителните запаси от нефт и нефтопродукти, № 102-01-79, внесен от Министерски съвет на 23 ноември 2011 г. и законопроект за запасите от нефт и нефтопродукти, № 202-01-55, внесен от Министерски съвет на 18 септември 2012 г. – за първо четене. /продължение/
    6. Разни.
    По така предложения дневен ред колеги, по настояване на гостите, ще направя предложение т.5 да стане т.1.
    Помните, че бяхме в ситуация при която имаше два проектозакона на първо четене, които не са минали първо четене. Единият който е внесен от Министерски съвет на 23 ноември 2011 г. днес е бил оттеглен от страна на Министерски съвет. Така че може да гледаме само втория. Ще получа официално писмо за оттеглянето. Предлагам да стане първа точка, ако се съгласят народните представители и подредбата да се промени, съгласно това предложение.
    Който е за точка пета да стане точка първа, а останалите да се преномерират, моля да гласува.
    Гласували 14 “за”.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Приема се.
    Има ли други предложения?
    Господин Червенкондев.
    ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Благодаря господин председател. Ако не възразявате колеги, точка четвърта и точка трета да бъдат сменени като свое место. Да разгледаме Закона за експортния контрол преди второ четене на Закона за потребителски кредит, тъй като в момента имаме гости от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране, да не чакат. Това е моя мотив.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Аз имам обратна процедура. Точка четвърта да не я разглеждаме днес, господин председател. Аргументите мисля, че са много ясни и на председателя и на господин Червенкондев. Четвърта точка да отпадне от дневния ред.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Господин Аталай, аз напълно ви разбирам. Аз дори поставих гласуване за допустимост и тогава залата прецени, че ще гледа тази точка, въпреки въпросителните относно спазването на правилата.
    По предложението на господин Червенкондев, който е за моля да гласува.
    Гласували 9 “за”.
    Против? Няма. Въздържали се? Пет въздържали се.
    Приема се.
    Колеги, разместихме трета и четвърта точка.
    Подлагам на гласуване цялата програма с направените изменения.
    Който е за, моля да гласува.
    Гласували 13 “за”.
    Против? Няма. Въздържали се? Един въздържал се.
    Приема се.

    Колеги, по първа точка наши гости са.
    Министерство на вътрешните работи
    Николай Нанков – началник отдел «Нормотворческа дейност» в Дирекция «Правно-нормативна дейност»
    Министерство на икономиката, енергетиката и туризма
    Владимир Янков – директор на Дирекция “Управление при кризисни ситуации”
    Държавна агенция “Държавен резерв и военновременни запаси”
    Станимир Пеев – председател
    Роси Станкова – заместник-директор на Главна дирекция “Държавен резерв и военновременни запаси”
    Българска петролна и газова асоциация
    Светослав Бенчев – юрист
    Мая Любенова
    Вие помните колеги, бяхме в процедура по дискусия и чухме доста мнения по този законопроект. Затова няма да го представяме отново. Той беше вече представен. Освен ако някой народен представител не държи отново да чуе аргументите на вносителя. Няма.
    Тогава ви предлагам да продължим в процедура по дискусия. Започвам с гостите.
    Уважаеми гости, желаете ли да добавите нещо по тази тема?
    СВЕТОСЛАВ БЕНЧЕВ: Ние подкрепяме законопроекта. Считаме, че създава доби условия за работа от тук насетне. Единственият ни проблем, който искаме да споделим с вас е премахнатата възможност, за което господин Пеев сподели миналия път, складовите записи да бъдат джиросвани. Това ще ни създаде сериозни проблеми като компании, които изпълняваме задълженията по съхраняване на горива. Давате ни възможност 30 процента от горивата да съхраняваме в чужбина, което е чудесно, но се утежняват условията за съхраняване на 80 процента в България.
    В този случай нашето предложение е да се запази съществуващия член 23 ал.8, който ни дава възможност складовите записи да бъдат джиросвани и с единствената цел да се изпълнят задълженията на компанията. Така както е досега, този текст не е създавал проблеми. Считаме, че е добре да останем от тук нататък, за да не се затруднява бизнеса като цяло.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Благодаря. Ясно конкретно, едно предложение.
    Заповядайте.
    СТАНИМИР ПЕЕВ: В предишното си идване в Комисията, аз споменах, че това е единствения пункт, по който имахме различия и то не съществени различия по естеството на този въпрос, а по скоро процедурни, по какъв начин това нещо да бъде записано в законопроекта. Ние нямаме нищо против да могат да се джиросват складовите записи. Единствено трябва да се намери формулировка, по която да бъдат защитени интересите на държавата при евентуално издаване на разпореждане за отпускане на тези запаси. Тоест, трябва да се намери такава формулировка, която да разреши това джиросване. Но да бъдем гарантирани, че при евентуално разпореждане няма да се получи така, че банката на която са джиросани тези записи ще спре това разпореждане. Трябва да се намери една елегантна формулировка, за да бъде решен този въпрос.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Има ли други от гостите с предложения, забележки или въпроси по този законопроект? Няма.
    Колеги народни представители, ние веднъж обсъждахме този въпрос. Имаше разгорещена дискусия. Има ли някакви нови аргументи, въпроси? Няма.
    Тогава да минаваме към процедура по гласуване.
    Кворума е налице. Господин Иванов, преди вие да дойдете, понеже тази точка беше дискутирана бяхме стигнали до процедура по гласуване. Така че се обръщам към вас, давам ви възможност, ако имате желание за изказване, сега е вашия шанс. Заповядайте.
    ИВАН ИВАНОВ: Благодаря ви господин председателю. Причината да отсъствам е, че трябваше да сляза до парламентарната група и да намеря закона. Защото вие знаете, че до днешна дата не се знаеше кой закон ще гледаме от двата.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Единият е на практика днес оттеглен от Министерски съвет. Остава втория.
    ИВАН ИВАНОВ: Да, разбрах това и тогава слезнах да взема закона. Аз имам няколко въпроса. Първият въпрос е по чл.2. Съгласно чл.2 ал.1 и ал.2 нефтопродуктите от които трябва да се съхраняват, възстановяват и контролират запасите са автомобилни бензини клас С и дизелово гориво клас Е. И двете горива са зимни горива, които са и по-скъпи. И въпроса, защо именно те? Това е първо.
    Второ, което всъщност е свързано с този мой въпрос е в чл.12. Казва се, че нивата на запасите, заради ситуации, които създават и поддържат задължени лица се определят от председателя на Агенцията ежегодно до 31 март.
    Моят въпрос тук е, когато се определят тези нива на запасите и самите запаси от зимни горива, трябва ли това ниво на запасите да отговаря на потреблението на зимните горива? Защото през зимата потреблението на горива е значително по-малко, отколкото през лятото. И това се знае от Агенцията. Какви количества. Дали ще правим запаси от зимни горива за максималната консумация през летните месеци, което е един абсурд. Или ще има запаси от зимни горива, съобразно консумацията през зимните месеци.
    Имам и следния въпрос. Тъй като тук в чл.3, ал.3 е казано, че запасите от нефтопродукти се правят от енергийните предприятия и тези запаси трябва да отговарят на изискването на закона. Ако аз съм търговец и внасям само летни горива, предвид на това, че консумацията през лятото е значително по-голяма и това представлява интерес за мен. Аз ще внасям летни горива, но ще правя запаси от зимни горива ли? Къде има задължение, че търговеца трябва да внася през цялата година горива, поради което да прави запаси от зимни горива. Ще се радвам, ако това ми бъде обяснено.
    Накрая интересува ме има ли годишна програма за подмяна на количествата течни горива, които са в запасите, в резервата. Този въпрос го поставям по следната причина. За дизеловото гориво се казва, че в продължение на пет години то съхранява своите свойства и подмяната на запасите от дизелово гориво би трябвало да се правят на петгодишен период. Така ли е или не? За да продължа въпроса искам да чуя отговора.
    СТАНИМИР ПЕЕВ: След изтичането на петте години този дизел вече е негоден. Нека да уточня, защото зная какво имате предвид. Но за да подмениш 50 или 80 или 100 000 тона, ти трябва поне една година да го точиш и да го източваш. Така че четвъртата година е срока, в който нормално може да се започне тази процедура по подмяна, тъй като стигне ли се до петата година, това означава, че една част от горивото ще бъде вече извън годност.
    ИВАН ИВАНОВ: Вашият въпрос ме удовлетворява напълно, но именно на тази база ще задам следващия въпрос. Защо тогава тази година бяха подменени всичките количества дизелово гориво, които са в запаса, като се има предвид, че по счетоводни документи, това беше дизел в продължение на 2008, 2009 и 2010 г. Но цялото количество от 90 000 тона дизел беше подменено. Защото беше подменен дизела, който е произведен преди по-малко от две години.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Заповядайте господин Пеев.
    СТАНИМИР ПЕЕВ: Тъй като не сте ясно с детайлите кое в какви количества е, заради това съвсем основателно ви възниква този въпрос. Тези години, които вие споменавате, по-пресния дизел беше в изключително малки количества, тъй като са ограничени съдовете, с които ние разполагаме и такива малки количества е възможно да се намират смесени с количество, което е по-старо закупено. И поради тази причина, включително и те, което е незначително под един процент от това, което е общото количество и няма как да бъдат разделени тези количества.
    Тогава когато приключи нашата програма по обновяване на тези бази и се създаде достатъчно условие с такива наличности вместимости, в които да може ние поотделно да ги слагаме, тогава няма да възникват такива неща. Но като цяло този процес се управлява изключително внимателно и това, което сте забелязали, това винаги до момента се получава, но става дума за съвсем незначителни количества. Принципът е този, който ви казах. Тази информация, поради това, че ние коректно и точно изписваме включително и най-дребните количества, няма как да бъде спестено. Това е истината. Но то не е в този смисъл, в който вие си ги представяте нещата. Става дума за съвсем дребни количества, поради тези обективни причини.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Господин Пеев, аз държа да отговорите на въпроса поставен от господин Иванов. А имаше и в някой от водещите вестници дебат по тази тема. Защо се попълва запаса със скъпото зимно гориво.
    СТАНИМИР ПЕЕВ: Първо трябва да се има предвид, че горивата по този закон изключително са свързани с икономическата стабилност и с енергийната сигурност на държавата. Те касаят такива казуси, в които имаме проблеми със снабдяването с горива на държавата. А тези проблеми биха могли да възникнат както пролетно, така и зимно време. Зимното гориво е единствено това гориво, което може да се използва както в летния и пролетния сезон, така и есенно-зимния сезон. Някак си не е разумно от страна на държавата да се снабдява с гориво, което не би могъл да го използва да речем, ако се снабдяваме с лятно гориво, да го използваме зимата. Също така няма как да предвидим тези проблеми със снабдяването, дали ще бъдат за 30 дни, каквото гориво съхраняваме или ще бъдат за 50 или само за два дни, за да предвидим, че два дни ще се снабдим за лятото, а останалите 28 дни за зимата. Така че това е абсолютно задължително за нас. Практиката го показва, държавата трябва да бъде подготвена за най-лошия случай в най-тежкия сценарий. Така че зимното гориво е това, което наистина трябва да се съдържа в тези задължителни запаси.
    По вторият въпрос, който господин Иванов постави относно частните компании, този въпрос съвсем елементарно може да бъде разрешен като се добави, ако народните представители решат между първо и второ четене, в което да кажат - задължените лица могат и зимно и лятно гориво да закупуват като задължителни запаси.
    Но октомври месец, когато навлиза държавата в зимния сезон, те трябва да имат зимно. И аз ви гарантирам, че никой няма да купи лятно гориво. Защото всяко едно купуване и продаване отнема освен много време, отнема и много пари. Веднъж едно закупено гориво няма как да бъде продадено на същата цена. А едва ли има някой оператор толкова голям, който да е в състояние на такива количества. Това е процент от всичко, който той е преработил за предишната година или е внесъл, да успее в рамките на един, два месеца да го обнови и от това да не загуби пари. Това е разумната постановка. Но бихме могли и аз нямам нищо против да дадем тази опция на задължените лица, ако искат лятото да съхраняват летни горива, зимата зимни. Но практически това е невъзможно.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Има ли други въпроси към вносителите? Господин Иванов заповядайте.
    ИВАН ИВАНОВ: Благодаря ви господин председателю. Аз не случайно зададох тези въпроси, защото вие без съмнение следите информациите, които в продължение на години, да не кажа десетилетия винаги свързваме с това, че има тежки случаи на корупция и защита на лични интереси, когато се подменят запасите от течни горива и не само от тях, но в случая говорим, запасите от нефт и нефтопродукти. По тази причина целия процес на закупуване и на подмяна на тези запаси трябва да бъде абсолютно прозрачен, което не е налице в момента. И ще ви дам следния пример.
    За тази година има ли годишна програма, тя трябваше да бъде гласувана от Министерския съвет, защото по стария закон мисля че беше в чл.17 “б” или “в” и се изискваше това за подмяна или управление на запасите от горива. Убеден съм, че няма. Има само едно решение, което трябваше да закърпи положението до гласуване на годишната програма. Годишна програма не е гласувана. Това е първо.
    Второ, трябва ясно да има разписани количествата и годините от които се съхраняват тези горива. Защото вие казвате един процент има само горива, които са на две или на три години.
    Веднага възниква въпроса, защо когато преди пет години са складирани количествата зимен дизел, не е запълнен на сто процента необходимия запас, с оглед да не се повдига въпроса, че две или три години по-късно са купени такива количества, които ще бъдат подменени значително преди срока. Това е което мен продължава силно да ме смущава.
    И следващото, когато вие говорите за запасите, кой би купил лятно гориво и че никой няма да купи, защото през зимата ще бъде задължен да има запаси от зимно гориво, което между впрочем е вярно. Все пак нека ви кажа, че под натиска на въпроси, които бяха зададени към министър Дянков, знаете че се разреши фирмите да имат данъчни складове и извън страната, но на територията на страна членка на Европейския съюз.
    Преди това, за да се осъществи такава операция се изискваше да има междуправителствено споразумение между двете страни. България беше една от трите единствени страни в Европейски съюз, която не беше сключила такова споразумение с никоя страна членка. Тук се говори за споразумение с Румъния или Гърция. Това са съседните страни членки на Европейски съюз и това обслужваше интересите на тази компания, която държи от 70 до 80 процента от обема на складовете за течни горива в страната.
    От месец и половина има промяна на закона и освен това по европейска директива отпадна необходимостта от сключване на специално споразумение между държавите, което наистина дава възможност на определени фирми. Например в началото на пролетта да съхраняват лятно гориво на територията на Гърция. Разбира се, по съвсем официален ред, като се знае, че това е тяхно и се използва за целите на резерв на България. И в края на есента, те да се отърват от него, както се казва. Това си е вече техен проблем. И така да не търгуват през зимните месеци.
    Тази възможност дори и да не бъде изпълнена, както вие твърдите, че никой не би направил това нещо, закона трябва да го дава.
    СТАНИМИР ПЕЕВ: Господин председател може ли да отговоря. Първо господин Иванов за мое съжаление сте пропуснали деня, в който беше приета програмата за обновяване от Министерския съвет.
    ИВАН ИВАНОВ: Бихте ли казали кога е било?
    СТАНИМИР ПЕЕВ: В близкия един месец Министерският съвет прие програмата. Досега имаше едно неправилно разбиране, че трябва да говорим за годишни програми. По принцип календарната година е едно. А на практика годината за обновяването е всъщност от 1 април до 1 април. Тъй като тогава е времето, в което нашата Агенция трябва да даде нивата за предишната година. И това нещо създаваше тези неудобства и наистина конфликтни въпроси, които вие основателно ги поставяте. Това е един въпрос, който вече е решен от нас, като административен начин, в който тази програма ще бъде приемана от април до април, както сега е приета. До 30 април е приета догодина тази програма. Така че този въпрос е решен.
    ИВАН ИВАНОВ: Прощавайте, че ви прекъсвам. Но основателно е поставен въпроса, че шест месеца от април до октомври не е била приета, което не е нормално. Вие приемате това.
    СТАНИМИР ПЕЕВ: Да. Тъй като тази програма не беше приета, а беше необходимо да започне това обновяване. Затова се наложи решение на Министерския съвет за започване на процедурата до приемане на тази програма. Така че закона е спазен. Също така имайте предвид, че в процеса по работата по един закон се установяват проблемите по него и съответно ние се адаптираме и се опитваме да ги решаваме.
    По втория въпрос относно вметката, това е закона, който ако вие сега приемете ще даде право на фирмите да съхраняват горива извън държавата. То не е свързано с министър Дянков или с Финансовото министерство. Този закон, основната му идея е да въведем директивата на Европейския съюз, част от която е именно и това нещо. И ние го приветстваме и затова така упорито се опитваме да спазим тези изисквания, до 31 декември да влезе в сила този закон. Защото тогава ще им се даде възможност на хората наистина, без правителствени споразумения както ние сме предложили. Това е наша идея. Защото ние бяхме натоварени с този процес. Знаете колко е сложно междуправителствено споразумение чрез министерства на външните работи и т.н. по дипломатически път. Сега всичко става изключително бързо на съвсем прагматична основа между органите на съответната държава и нас. И това със сигурност ще облекчи хората от бизнеса, които са задължени лица.
    И за другото, за опцията те да имат право да съхраняват и лятно, ако решат. Аз считам, че това е най-малкия проблем. Това в никакъв случай не би навредило на закона, а дори още по-добре стига да се намери народен представител и Народното събрание да прецени, че това е полезно. Аз лично го приветствам.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Благодаря господин Пеев. Колеги, в крайна сметка един от въпросите, които решаваме в този закон е възможността фирми, които търгуват с горива в България да могат да държат своите задължителни запаси в Европейския съюз, което би трябвало да насърчи да има повече внос и повече конкуренция на пазара на горива. Нали така господин Пеев?
    СТАНИМИР ПЕЕВ: Точно така.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Нещо което ние много пъти поискахме от правителството, говоря в случая за Синята коалиция и най-накрая се случва. Така че аз смятам, че трябва да подкрепим законопроекта като философия. А вече детайлите между първо и второ четене ще ги коригираме.
    Господин Иванов заповядайте.
    ИВАН ИВАНОВ: При тези пояснения и даденото положително становище, че може да се въведе текст, който да позволява само лятно гориво, ако не се търгува през зимата, аз смитам, че закона трябва да се подкрепи. Ще го подкрепя.
    Искам само да направя едно уточнение. Министър Дянков е ресорния министър по един друг важен въпрос, който има пряка връзка не точно със запасите, но със складовете. Това е Закона за акцизите и данъчните складове, където този текст трябваше също да бъде отразен. Но след това вече министър Добрев каза, че в Закона за нефта и нефтопродуктите ще бъде отразен и по този начин ще бъде изчистено законодателството.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Колеги, ако има други въпроси и изказвания сега е момента. Няма.
    Предлагам ви да минем в процедура по гласуване.
    Подлагам на гласуване законопроект за запасите от нефт и нефтопродукти № 202-01-55, внесен от Министерски съвет на 18 септември 2012 г. – за първо четене.
    Който е за, моля да гласува.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Единодушно се приема.
    Благодаря на нашите гости. Пожелавам им успех. Пожелавам ви повече конкуренция на пазара на горива и по-ниски цени за всички потребители.
    Колеги, преминаваме към втора точка -- Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за допълнение на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България, № 202-01-59, внесен от Министерски съвет на 10 октомври 2012 г. – за първо четене.
    Наши гости са:
    Министерство на икономиката, енергетиката и туризма
    Любомир Петков – началник на отдел в Дирекция “Европейско и регионално енергийно сътрудничество”
    Гергана Пенева – юрист в Дирекция “Правна”
    Борислав Ботев – директор на Дирекция “Управление на проекти” в БЕХ
    Ина Лазарова – юрист в БЕХ
    Заповядайте господин Петков?
    ЛЮБОМИР ПЕТКОВ: Благодаря ви господин председател. Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, във връзка с предстоящото реализиране на проекта за изграждане на линейни енергийни обекти на морското дъно в границите на вътрешните морски води и териториалното море на Република Българя беше направен анализ на приложимата нормативна уредба, относно разрешаването на строителството и учредяването на вещни права в тези територии. В резултат на анализа беше констатирана не приложимостта на общата уредба на Закона за устройство на територията в посочените морски територии, макар те да са част от територията на Република България върху които тя осъществява своя суверенитет. Със съществуващия правен режим свързан с изграждането на линейни енергийни обекти, обхваща сухоземната територия на страната. Уредбата на ограничените вещни права, включително на сервитутите на такива обекти по Закона за енергетиката, също е неприложим, поради връзката на тази уредба с правилата на закона за устройство на територията.
    Всичко това показва, че липсва нормативна уредба, както по отношение на учредяването на ограничените вещни права, така и относно станалите процедури по проектирането, разрешаването на строителството, изграждането, надзора и въвеждането в експлоатация на посочените обекти, когато те ще бъдат изграждани на морското дъно в границите на вътрешните морски води и териториалното море на Република България.
    По тези съображения и след консултация със заинтересованите министерства и ведомства беше изготвен проекта, който е представен на вашето внимание. С този законопроект се предлага да бъде дадена специална правна уредба на следните въпроси.
    Компетентността на министъра на регионалното развитие и благоустройството, относно разрешаване изразработването на подробни устройствени планове и на техните изменения, одобряването на тези планове и издаване на разрешение за строеж. Съгласувателна процедура, която предхожда изработването на подробни устройствени планове, в която процедура участват министъра на икономиката, енергетиката и туризма, министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, министъра на културата, министъра на околната среда и водите, министъра на вътрешните работи и на охраната. И одобряване на инвестиционните проекти за линейните енергийни обекти в границите на вътрешните морски води и териториалното море да става след съгласуване по реда на Закона за защитените територии или на Закона за биологичното разнообразие и/ или Закона за опазване на околната среда и Закона за културното наследство.
    По останалите въпроси свързани с проектирането, изграждането на линейни енергийни обекти върху или под морското дъно в границите на вътрешните морски води и териториалното море, със законопроекта се реферира към действащата уредба на Закона за устройство на територията и Закона за енергетиката. По този начин се използват вече съществуващата и добре работещата правна уредба при спазване на установените принципи за регламентирането на тези специфични обществени отношения. Избягва се създаването на изцяло нов режим и се постига нормативна икономия. Със законопроекта се предлага още допълване на Закона за морските пространства с дефиниция на понятието енергиен обект, защитени зони и защитени територии с които се препраща към легалните дефиниции на специалните закони.
    На последно място със заключителната разпоредба се предлага допълнение в Закона за устройство на територията, с оглед постигането на непротиворечиво прилагане на двата закона.
    Благодаря ви за вниманието.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: И аз ви благодаря. Някой друг от гостите, от вносителите желае ли да добави нещо? Представителите на Българския енергиен холдинг.
    ЛЮБОМИР ПЕТКОВ: Те не успяха да дойдат.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Уважаеми колеги, народни представители, по така предложения законопроект въпроси питания. Депутатите от Варна и Бургас, става въпрос за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България, ако имате забележки. Въпроси, изказвания?
    Господин Иванов заповядайте.
    ИВАН ИВАНОВ: Благодаря ви господин председателю. Това което е повече от очевидно, че тази промяна се прави във връзка с предстоящото подписване реализацията на Южен поток. В мотивите на вносителя е записано, че този проблем до момента реално не е съществувал и затова едва сега се решава. Аз съм малко учуден, защото Бургас – Александруполис беше достигнал до една напреднала фаза. Не се реализира и не започна строителство. Но там имаше също вариант, когато разтоварването на нефт трябваше да стане на буьове и тези буьове по морското дъно да пренесат, така да се каже, чрез тръбопровод нефта до територията на страната, до сухоземната територия на България.
    Прегледах закона, той наистина е кратък. Стремежът е да се използва правната уредба, която е заложена в Закона за устройство на територията. Едновременно с това, нещо което се изисква, когато се реализират енергийни проекти и на сушата. Интересува ме, има ли европейско законодателство, което да изисква определено спазване на норми, на директиви, дори бих казал на регламент, с който трябва да се съобразим при гласуването на тези промени. Защото в мотивите не прочетох позоваване на никоя от европейските директиви. а има поне няколко такива, които са свързани именно с доставките на природен газ, на нефт, на нефтопродукти. И искам да разбера дали сме уязвими, че има разпоредби, които евентуално няма да бъдат спазени, ако приемем този закон.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Благодаря на господин Иванов. Други колеги народни представител по този законопроект, въпроси, предложения, идеи. Аз исках да питам вносителите във връзка с това, което каза господин Иванов. Пряка ли е тази връзка с Южен поток? Заповядайте?
    ЛЮБОМИР ПЕТКОВ: Очевидно е пряка. В интерес на истината, ние открихме този пропуск в нормативната уредба още 2007 – 2008 г. и от тогава правихме постъпления за сформиране на една междуведомствена работна комисия към Министерския съвет, но за съжаление не успяхме тогава.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Други въпроси. Няма.
    ИВАН ИВАНОВ: Все пак чакам хармонизиране с европейското законодателство, дали има някакъв акт, който трябва да спазим.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Считате ли, че може да има нарушение на европейското законодателство, уважаеми гости. Заповядайте.
    ЛЮБОМИР ПЕТКОВ: Не, не смятаме такова нещо. Нямаме изисквания, които трябва да бъдат синхронизирани в това отношение. От сухоземните територии, по Закона за устройство на територията прехвърляме на морските, за да решим този пропуск.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Други въпроси. Желание за изказване не виждам. Тогава минаваме към процедура по гласуване.
    Подлагам на гласуване законопроект за допълнение на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България, № 202-01-59, внесен от Министерски съвет на 10 октомври 2012 г. – за първо четене. Който е „за”, моля да гласува.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Приема се единодушно.
    Благодаря на гостите по тази точка.

    Отиваме към следващата точка, която след разместването е законопроект за изменение и допълнение на Закона за експортния контрол на продукти, свързани с отбраната, и на изделия и технологии с двойна употреба, № 202-01-34, внесен от Министерски съвет на 26 юни 2012 г. – за второ четене.
    Има предложение за отлагане на тази точка.
    Господин Червенкондев заповядайте.
    ДИАН ЧЕРВЕНКОНДЕВ: Правя формално предложение, уважаеми колеги, господин председател за отлагане на разглеждането на тази точка в днешното заседание.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Колеги, аз смятам, че за да може да продължим ефективно работа, подкрепям и дори настоявам за отлагането на тази точка.
    Който е „за” отлагане на тази точка, моля да гласува.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Приема се единодушно.

    Продължаваме със следващата точка -- Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, № 202-01-64, внесен от Министерски съвет на 15 октомври 2012 г. – за първо четене.
    Наши гости са:
    Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията
    Валентин Божков – изпълнителен директор на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”
    Светлана Чаушева – директор на дирекция
    Заповядайте. Представете накратко законопроекта. От сега искам да ви попитам преди представянето. Вие изменяте Закона за туризма с този законопроект. Но изменяте стария Закон за туризма. Ние сме в процедура по приемане на нов Закон за туризма. Не сме водеща комисия. Дали бихте приели да отпаднат тези изменения А ние като Икономическа комисия на второ четене, защото сме извън вече процедурата между първо и второ четене, чрез народните представители да направим необходимите изменения, които касаят регламент колеги, така че нямаме избор да не ги приемем. Трябва да спазим процедурата.
    Заповядайте за представяне и за отговор на този въпрос.
    ВАЛЕНТИН БОЖКОВ: Благодаря ви. Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители. Измененията в Закона за туризма, които се правят с този Закон за изменение и допълнение на Закон за автомобилните превози са направени, с оглед на съществуващия към настоящия момент в правния мир действащ закон. Нямаме други аргументи, поради които да се възпротивим на подобен подход от ваша страна. Абсолютно да. Действително измененията в Закона за автомобилни превози са свързани преди всичко с прилагането на регламент 181 от 2011 г. Регламентът е свързан с правата на пътниците. На национално ниво трябва да се приемат мерки за прилагане на регламента. Регламентът се прилага за превоз на пътници с дължина на маршрута повече от 250 км., както знаете.
    С измененията се регламентира материя, като недопускане дискриминация между пътниците по отношение на транспортните условия, защита на правата на пътниците в случай на произшествия, при които са причинени смърт, телесна повреда, загуба или унищожаване на багаж.
    Други изменения в Закона за автомобилни превози, които се правят с този законопроект са свързани с повишаване на мерките за сигурност по автогарите. Както ви е известно след инцидента на летище Сарафово, в сътрудничество с колегите от Министерство на вътрешните работи разработихме текстове, които налагат да бъде променено правното основание за издаване на наредбата, която произтича от Закона за автомобилните превози и която регламентира материята свързана с автогарите.
    По-късно на ниво подзаконов нормативен акт ще доразвием и други условия свързани с повишаване на сигурността. Най-накратко някои от тях са определяне на служител по сигурността на автогарите, план за сигурност, задължително охранително обследване от страна на МВР.
    Други промени, които се правят с този закон са свързани с директива 2010-40 на ЕС за внедряване на интелигентните транспортни системи. Най-общо се създава правната рамка около, която ще се градят и последващите текстове в подзаконови нормативни актове.
    Накратко това са основните изменения в Закона за автомобилните превози.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Благодаря за краткото представяне по същество. Тук не сме водеща комисия колеги. Въпроси, изказвания.
    Господин Иванов заповядайте.
    ИВАН ИВАНОВ: Господин председателю, аз съм улеснен от факта, че този закон вече беше разгледан в Комисията по транспорт и информационни технологии и съобщения. Както предишния закон, който има връзка с предстоящ проект Южен поток този закон е закон, който поначало трябваше да влезе в изменението на закона. Но няма съмнение, ускорен е поради това, което се случи на летище Сарафово.
    Засилват се мерките по отношение контрола на багажа. Изисква се всеки отделен багаж да има багажна разписка за него. Името да е записано, номер на багаж и т.н. И което е важно и беше коментирано, включително и по телевизията. Забранява се от тук нататък, след приемане на закона, да се пренася багаж в обществените превозни средства без съответния пътник. Нещо което в България беше практика.
    Имаше възможност България да не въведе тези промени, ако имаше гаранция, че изискваните от регламента постановки и мерки гарантират необходимата сигурност. Това е което у нас не е налице и това налага въвеждането на тези законови промени.
    Разбира се има и други безспорни текстове свързани с пътници с увреждания и съответно облекчения, които се дават за тях. Повишават се изискванията към автогарите. И има изрични текстове, които са свързани със случайните превози.
    Аз няма да се спирам по същество, защото всички тези въпроси бяха разисквани от Комисията по транспорта и информационни технологии и съобщения. Подкрепих там закона. Ще го подкрепя и тук. Той е необходим.
    ПРЕДС. МАРТИН ДИМИТРОВ: Благодаря на господин Иванов. Чухте вносителите. Чухте един колега народен представител. Става въпрос за завишаване на изискванията за сигурност, след много неприятната ситуация, която се получи в Бургас. Други колеги народни представители, които желаят думата? Няма.
    Предлагам ви тогава да отидем в процедура по гласуване.
    Колеги, подлагам на гласуване за първо четене законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, № 202-01-64, внесен от Министерски съвет на 15 октомври 2012 г.
    Който е за, моля да гласува.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Приема се единодушно.
    Колеги нека в доклада на Комисията ясно да запишем, че препоръчваме този текст, който касае туризма да бъде отхвърлен и ние поемаме ангажимента, като гледаме новия законопроект за туризма да внесем този текст, за да спазим правилата. Иначе вие ще измените закон, който ще бъде отменен. И това няма да свърши никому работа.

    Отиваме на следващата точка -- Обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за потребителския кредит, № 202-01-44, внесен от Министерски съвет на 13 юли 2012 г. – за второ четене.
    Наши гости са:
    Министерство на икономиката, енергетиката и туризма
    Емил Алексиев – държавен експерт в Дирекция “Техническа хармонизация и политика за потребителите”
    Цвета Караилиева – главен експерт в Дирекция “Техническа хармонизация и политика за потребителите”
    Колеги, няма много предложения.
    Започваме със заглавието
    Закон за изменение и допълнение на Закона за потребителския кредит
    Работната група подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.
    По наименованието имате ли забележки?
    Господин Алексиев, вие ако желаете да вземете думата, дайте сигнал.
    По заглавието има ли предложения или въпроси? Няма.
    Който е за, моля да гласува.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Приема се единодушно.
    Параграф 1.
    Работната група подкрепя текста на вносителя за § 1.
    Параграф 2.
    Работната група подкрепя текста на вносителя за § 2.
    По първи и втори параграф, колегите народни представители забележки, изказвания, въпроси? Няма.
    Подлагам параграфи 1 и 2 на гласуване по вносител.
    Който е за, моля да гласува.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Приема се единодушно.
    Параграф 3.
    Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 3.
    Въпроси, изказвания? Няма.
    Който е за предложената редакция на § 3, моля да гласува.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Приема се единодушно.
    Преходни и заключителни разпоредби
    Параграф 4
    Работната група подкрепя текста на вносителя за § 4.
    Параграф 5
    Работната група подкрепя текста на вносителя за § 5.
    И трябва да гласуваме наименованието преходни и заключителни разпоредби, както и четвърти и пети параграф по вносител.
    Желание за изказване и въпроси има ли? Няма.
    Подлагам на гласуване наименованието преходни и заключителни разпоредби, като и четвърти и пети параграф по вносител.
    Който е за, моля да гласува.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Приема се единодушно.

    В точка Разни.
    Колеги, искам да ви поканя утре на друга комисия, тази която наблюдава ДКЕВР, първото заседание след приемането на Правилника. Който се интересува от темата определяне на такса свързване, ВЕИ-та, ДКЕВР и всички тези проблеми да заповяда в 14.15 часа в зала “Запад”.
    Закривам заседанието.
    Благодаря за участието.

    (Закрито в 15.35 часа)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ
    НА КОМИСИЯТА:
    Мартин Димитров


    Стенограф:
    Силвия Михайлова
    (39 760)
    Форма за търсене
    Ключова дума