КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
05/11/2009
Д О К Л А Д
по законопроект за бюджета на
държавното обществено осигуряване за 2010 г.,
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
Д О К Л А Д
по законопроект за бюджета на
държавното обществено осигуряване за 2010 г.,
№ 902-01-38, внесен от Министерския съвет на 29.10.2009 г.
На заседание, проведено на 5 ноември 2009 г. Комисията по бюджет и финанси обсъди внесения от Министерския съвет законопроект за бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2010 г.
На заседанието присъстваха Христина Митрева – заместник-министър на труда и социалната политика, Сотир Ушев - управител на Националния осигурителен институт, Весела Караиванова-Начева – Подуправител на НОИ, Ася Гонева - изпълнителен секретар на Конфедерацията на независимите синдикати в България и др. гости.
Законопроектът беше представен от заместник-министър Христина Митрева, която изтъкна, че Проектът на консолидирания бюджет на Държавното обществено осигуряване за 2010 г. е разработен в изпълнение на решенията и указанията на Министерския съвет и Министерство на финансите за три годишната бюджетна прогноза и за бюджета за 2010 г., като са съобразени и основните макроикономически параметри.
Предложените в проектобюджета за 2010 г. приходи и разходи се основават на конкретни социалноосигурителни показатели и разпоредби от действащото законодателство, както и с промени, уточнени и съгласувани с Министерството на труда и социалната политика и Министерството на финансите, а именно:
1. Предвидено е Средногодишния брой на осигурени лица да бъде 2 871 919.
2. Разчетено е Средногодишен брой на пенсионерите да бъде 2 182 729.
3. Планирано е Средногодишния брой осигурени лица, включени в програмите “От социални помощи към осигуряване на заетост”да бъдат 17 500.
4. Очаква се средногодишен брой на безработните лица с право на обезщетение да е 127 052.
5. Размерa на осигурителната вноска за фонд “Пенсии” на държавното обществено осигуряване (ДОО) от 1 януари 2010 г. да бъде 16 на сто за лицата, родени преди 1 януари 1960 г., и 11 на сто за лицата, родени след 31 декември 1959 г. Новите размери на вноските за фонд “Пенсии” ще се разпределят между работодателите и осигурените лица в съотношение 8,9 : 7,1 на сто за лицата, родени преди 1 януари 1960 г. (при общ размер 16 на сто), и на 6,1 : 4,9 на сто, за лицата, родени след 31 декември 1959 г. (при общ размер 11 на сто). Вноската за самоосигуряващите се лица е съответно 16 на сто и 11 на сто.
Държавата участва в осигуряването чрез трансфер във фонд “Пенсии” в размерите и по реда, определени в чл. 21, т. 5 от Кодекса за социално осигуряване (КСО).
6. Запазване размера на осигурителната вноска за допълнително задължително пенсионно осигуряване – 5 на сто, и прилагане на съотношение - от работодателите – 2,8 на сто; от осигурените лица – 2,2 на сто.
7. Запазване размерите на осигурителните вноски за фонд “Общо заболяване и майчинство” и фонд “Безработица” съответно 3,5 на сто и 1,0 на сто, при съотношение между работодател/осигурено лице - 60 : 40.
8. Минимален осигурителен доход за самоосигуряващите се лица става 420 лв., а за земеделските производители и тютюнопроизводители – 240 лв.
9. Максималният осигурителен доход за всички осигурени лица остава 2000 лв.
10. Максималният размер на получаваните една или повече пенсии се запазва в размер 700,00 лв. месечно.
11. Обезщетенията при безработица са в границите – 6 лв. минимален и 12 лв. максимален среднодневен размер.
12. Запазва се продължителността на обезщетението за бременност и раждане на 410 календарни дни (до навършване на една година на детето).
13. Размера на обезщетението за отглеждане на малко дете от една до двегодишна възраст остава 240 лв. месечно.
14. Вноски във фонд “Гарантирани вземания на работниците и служителите”се запазват на 0,1 на сто, а се увеличава максималното обезщетение на 720 лв.
Разчетите за пенсиите за 2010 г. се основават на извършените изменения в размерите им през 2009 г., в т. ч.:
увеличаването на минималните размери от 1 януари 2009 г. с 10 на сто;
увеличаването на тежестта на всяка година осигурителен стаж от 1 на сто на 1,1 на сто във формулата по чл. 70 от КСО от 1 април 2009 г.;
увеличаването на максималния размер на получаваните една или повече пенсии от 490,00 лв. на 700,00 лв. от 1 април 2009 г.;
осъвременяването с 9 на сто от 1 юли 2009 г. на пенсиите, отпуснати до 31 март 2009 г., съгласно Постановление № 128 на Министерския съвет от 2009 г. и § 22и от ПЗР от КСО.
С проектобюджета за 2010 г. са осигурени средства за предвиденото от 1 юли 2010 г. увеличаване на добавката по чл. 84 от КСО от 20 на 25 на сто от пенсията на починалия съпруг, както и изплащане на добавка към пенсиите на пенсионери, навършили 75-годишна възраст. Добавката е диференцирана според изплатения месечен размер на пенсията, както следва:
при месечен размер до 150,00 лв. – 50,00 лв.;
при месечен размер от 150,01 лв. до 200,00 лв. – 40,00 лв.;
при месечен размер от 200,01 лв. до 250,00 лв. – 30,00 лв.;
при месечен размер от 250,01 лв. до 300,00 лв. – 20,00 лв.;
при месечен размер над 300,00 лв. – без добавка.
С проектобюджета за 2010 г. не се предвижда осъвременяване на размерите на пенсиите по чл. 100 от КСО, но е възможно индексиране на пенсиите по ред и начин, определен от Министерския съвет, съобразно изпълнението на консолидираната фискална програма за 2010 г.
В областта на приходите спрямо действащото законодателство в законопроекта за 2010 г. са заложени следните политики и очаквани ефекти:
- От намаляване на осигурителната вноска за фонд ”Пенсии” с два процентни пункта ще се получат 393,5 млн. лв. по-малко приходи от осигурителни вноски за 2010 г.;
- Договорени са по-високи осигурителни прагове по икономически дейности и основни квалификационни групи професии. Увеличението на минималните осигурителни прагове по основни икономически дейности и групи професии с 4,85 на сто в сравнение с 2009 г., като се очаква да постъпят допълнително приходи около 100,0 млн. лв.
- В проектобюджета на ДОО за 2010 г. средният осигурителен доход се очаква да бъде 572,96 лв.,което е увеличение с 2,78 на сто спрямо очакваното му равнище за 2009 г. /557,44 лв./;
- От увеличаване на минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица на 420 лв., а за земеделските производители и тютюнопроизводители – 240 лв. – приходите ще се увеличат с 54,8 млн. лв.;
- Увеличава се и участието на държавата с трансфер във фонд ”Пенсии” на ДОО от 2069.6 млн. лв. на 2303,7 млн. лв. през 2010 г. В тези средства са включени трансфери за всички осигурени и самоосигуряващи се лица.
В областта на разходите спрямо действащото законодателство в проекта за 2010 г. са заложени следните политики:
- От увеличаване на добавката по чл. 84 от КСО от 20 на 25 на сто от пенсията/пенсиите на починалия съпруг от 1 юли 2010 г. ще се разходват допълнително 43,7 млн. лв.;
- От изплащане на добавка за лица, навършили 75-годишна възраст, диференцирана по изплатения размер на пенсията на пенсионерите, от 1 юли 2010 г. ще се разходват повече 98,1 млн.лв.;
В резултат на горните съгласувани изменения и допълнения в социалното законодателство Министерския съвет предлага Консолидирания проектобюджет на държавното обществено осигуряване за 2010 г.да има следните размери:
Обща сума на приходи и трансфери в размер на 8 375.7 млн. лв., в т.ч. от осигурителни вноски се очаква да постъпят 3 523.8 млн. лв.; от трансфери от републиканския бюджет в размер на 12 на сто върху сбора на осигурителните доходи на всички осигурени лица за календарната година -2 303.7 млн. лв.; от трансфери от централния бюджет за ДОО (за пенсиите, несвързани с трудова дейност, добавки и резерва за реформата) общо 462.6 млн. лв. и допълнителни субсидии от централния бюджет за покриване недостига от средства 2 062.3 млн. лв.
Предлага се за 2010 г. общия размер на разходите и трансферите да бъде 8 372 863,4 хил. лв. В тях са включени разходи за пенсии – 7 135 011,4 хил. лв., социални помощи и обезщетения – 1 085 746,8 хил. лв., разходи за издръжка на службите за социално осигуряване – 82 696,9 хил. лв., други разходи – 61 758,3 хил. лв. (разходите за отбранително-мобилизационна подготовка, разходи за лихви и средствата за резерва за реформата), и предоставените трансфери – 7650,0 хил. лв. (за МТСП - за Агенцията за социално подпомагане – 3150,0 хил. лв., за фонд „Условия на труд” – 4000,0 хил. лв., и за Държавната агенция за информационни технологии и съобщения – 500,0 хил. лв.).
Най-голям относителен дял – 85,2 на сто от всички разходи (в т. ч. с предоставените трансфери), имат разходите за пенсии., те са предвидени на сума 7 135 011,4 хил. лв. (без резерва за реформата в социалното осигуряване 60 000,0 хил. лв.). В тази сума са включени разходите за пенсии от ДОО и РБ, добавките към пенсиите на ветераните от войните, добавките към пенсиите на репресираните лица по чл. 9 от Закона за политическа и гражданска реабилитация на репресирани лица, новата добавка за старост, пенсиите по международни спогодби и за пощенска такса и ДДС и други финансови услуги.
Относителният дял на разходите за пенсии от БВП за 2010 г. е 11,16 на сто.
Със законопроекта се предлагат промени в част първа “Държавно обществено осигуряване” на КСО, които имат непосредствена връзка с Бюджета на ДОО.
Промените в част първа на КСО имат за цел подобряване на събираемостта на осигурителните вноски, както и на вземанията на НОИ за неоснователно извършени осигурителни плащания и изплащането на обезщетенията за временна неработоспособност и трудоустрояване, и за майчинство. Законопроектът предвижда засилване на контролните функции - превантивен и последващ контрол, който се осъществява от контролните органи на НОИ.
Предвижда се задължение за внасяне на осигурителни вноски и върху неначислени възнаграждения. По този начин некоректните осигурители редовно ще начисляват и изплащат трудовите възнаграждения и ще се постигне съответствие и съгласуваност между осигурителното, трудовото и счетоводното законодателство.
Във връзка с внасянето на осигурителни вноски върху неначислени възнаграждения са направени съответните промени в текстовете, отнасящи се за осигурителния стаж и изчисляване на паричните обезщетения.
В законопроекта се предвиждат и промени по отношение на осигуряването на земеделските производители и тютюнопроизводителите. Предложените за отмяна т. 2 и т. 3 от ал. 7 на чл. 6 определят месечен осигурителен доход за земеделските производители и тютюнопроизводителите в пъти по–малък (до 1/4) от месечния осигурителен доход за останалите самоосигуряващи се лица. Внасянето на осигурителни вноски върху такъв нисък доход означава, че в повечето случаи пенсиите на земеделските производители и тютюнопроизводителите са в по-ниски размери от минималните размери по КСО. От това следва, че пенсиите на тези лица се дотират от бюджета на ДОО, за да могат да достигнат до съответния минимален размер по КСО.
Освен несъразмерният им принос към осигурителната система в сравнение с другите самоосигуряващи се лица, земеделските производители и тютюнопроизводителите ползват осигурителни права въз основа на този изключително нисък месечен осигурителен доход, който не гарантира адекватна осигурителна защита за тези лица.
Предлага се изменение на чл. 6, ал. 8 КСО, която регламентира определянето на окончателния размер на месечния осигурителен доход на самоосигуряващите се лица. С оглед гарантиране правата на самоосигуряващите се лица изменението въвежда задължение за тях да подадат и коригираща справка за осигурителния доход за съответната година в случаите, когато органите по приходите на НАП определят годишен размер на осигурителния доход, различен от декларирания.
В КСО са направени съответните промени във връзка с намаляването на осигурителната вноска във фонд “Пенсии” с два пункта, като и разпределението й между осигурител и осигурено лице.
Тъй като в КСО не са регламентирани срокове, в които работодателите, осигурителите и техните клонове и поделения, и самоосигуряващите се лица следва да представят в съответното териториално поделение на НОИ болничните листове и останалите документи за изплащане на парично обезщетение за временна неработоспособност или трудоустрояване, се налага да бъдат определени такива срокове като се създава чл. 40а. В същите срокове следва да се представят и документите за изплащане на обезщетение за бременност и раждане и за отглеждане на малко дете се създава чл. 48б и чл. 52б.
С допълнението в разпоредбата на чл. 54и, ал. 3 КСО се уточнява редът, по който се изплаща паричното обезщетение за дълготрайна безработица на лицата, които отговарят на условията по чл. 54и, ал. 1 КСО. Изплащането на това обезщетение се извършва по декларирана от правоимащите лица банкова сметка, по какъвто ред се изплащат и паричните обезщетения за безработица на лицата по чл. 54а КСО.
Прецизира се и разпоредбата на ал. 3, т. 3 на чл. 70, тъй като е необходимо и времето на неплатен отпуск поради временна неработоспособност, което не се зачита за трудов и служебен стаж, но се зачита за осигурителен стаж, да бъде взето предвид. С оглед на това, чрез предлаганото изменение на разпоредбата се обхващат всички хипотези на периоди на неплатен отпуск, които се зачитат за осигурителен стаж.
За реализиране на мерките от Програмата на Правителството се предлагат промени в чл. 84, ал. 1, с които се предвижда размерът на добавката от пенсията на починалия съпруг след 1.07.2010 г. да нараства, като е посочен и конкретния й размер до 2013 г. включително.
Създава се възможност към пенсиите на лицата, навършили 75- годишна възраст, да се изплаща добавка, като условията за получаването й и нейният размер да се определят ежегодно със Закона за бюджета на ДОО. Това налага да се предвидят и съответните изменения в разпоредбите на чл. 22а и чл. 22б КСО относно набирането и разходването на средства от фонд “Пенсии, несвързани с трудова дейност”.
Създаването на ал. 2 в чл. 95 КСО, която ще даде възможност при наличие на доказателства за причини, които могат да доведат до прекратяване на пенсията, да се издава разпореждане за спирането й. Това се налага от зачестилите случаи, когато лица са обявени за издирване и няма никакви данни за тях, както и когато при аварии са загинали лица, но не е обявено тяхното отсъствие или смъртта им.
Правят се изменения в ал. 4 на чл. 102 КСО относно преизчисляването на пенсии, отпуснати до 1 януари 2000 г. Изменението се налага, тъй като всички пенсии отпуснати до 1 януари 2000 г., които са били изчислени от средномесечния осигурителен доход за страната за 1999 г. (180.05 лв.), от 1 октомври 2008 г. бяха преизчислени на база средномесечния осигурителен доход за страната за 2007 г. - 398.17 лв. (съгласно § 7а от преходните и заключителните разпоредби на КСО).
С изменения и допълнения в разпоредбата на чл. 114 КСО за възстановяване на неоснователно получени суми, съгласно които добросъвестно получените от лицата обезщетения за временна неработоспособност за целия период на болничния лист или получените обезщетения след прекратяването на трудовия договор или осигуряването, следва да бъдат възстановявани от тях в случаите, когато има отпаднало основание за тяхното изплащане (например ако лицето се е върнало на работа преди изтичането на болничния лист и за тези дни му е начислено и изплатено трудово възнаграждение).
С предлаганото допълнението в чл. 117, ал. 1, т. 1 КСО се създава възможност отказите за издаване на удостоверения за ползване на парична помощ за профилактика и рехабилитация да се обжалват пред ръководителя на съответното териториално поделение на НОИ.
С цел да се избегне противоречивото и двусмислено тълкуване и във връзка с изменението на разпоредбата на чл. 6 КСО, в сила от 01.01.2009 г., в която размерът на осигурителните вноски за фонд «Пенсии» за лицата, родени след 31.12.2009 г. е уреден, се предлага отмяна на ал. 2 на чл. 157 КСО.
Промените в частта на административнонаказателната отговорност са в следните насоки:
В чл. 349 КСО като превенция, но и като засилен последващ контрол от страна на контролните органи на НОИ, е предвидено увеличение на глобата, която се налага за нарушения на разпоредбите на част първа от КСО или на нормативните актове по прилагането им или за неизпълнение на задължително предписание на контролен орган, от диапазона „от 50 до 1000 лв.”, каквато беше глобата до момента, в глоба от „100 до 2000 лв.” Предвижда се тази глоба да се налага с акт на контролен орган на НОИ и наказателно постановление на директора на съответното териториално поделение на НОИ.
Предлагат се изменения и допълнения в чл. 355 КСО. Разпоредбата на ал. 1 се привежда и в съответствие с предложената нова ал. 3 на чл. 349 КСО. С допълнението в ал. 2 на чл. 355 се предвижда отговорност (глоба от 250 лв. за всеки отделен случай) и когато с цел да се избегне плащането на задължителни осигурителни вноски не се подава в срок декларация с данните по чл. 5, ал. 4 или декларация от самоосигуряващо се лице. Предложението за допълнение в ал. 3 на чл. 355 се прави във връзка с разпоредбата на чл. 7 КСО, която предвижда задължението за внасяне на осигурителните вноски и при изчислено и неизплатено възнаграждение. Изменението в ал. 4 на чл. 355 е във връзка с предложеното изменение на ал. 1, както и с оглед привеждане на разпоредбата в съответствие с предложената нова ал. 5 на чл. 349.
Удължава се действието до 31 декември 2011 г. на § 6 от ПЗР на КСО, с който се ограничава сумата на максималния размер на получаваните една или повече пенсии.
От името на Конфедерацията на независимите синдикати в България по проекта изказване направи Ася Гонева - изпълнителен секретар.
Тя изрази принципна неподкрепа на бюджета на държавното обществено осигуряване за следващата година поради следното:
1. не е предвидено осъвременяване на пенсиите от 1 юли;
2. не подкрепя метода за определяне на вдовишка добавка и добавката към пенсиите на пенсионерите над 75 години. Това, според тях, не трябва да става чрез пенсионната система;
3. Намалението на осигурителната вноска с 2 %;
4. Размерите на обезщетенията по фонд „Безработица.
След приключване на дискусиите се проведе гласуване, при което се получиха следните резултати: “За” – 15 народни представители, “Въздържали се” – 3 народни представители, без “Против”.
Въз основа на гореизложеното и резултатите от гласуването, Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2010 г., № 902-01-38, внесен от Министерския съвет на 29.10.2009 г.
София, 16 ноември 2009 г.