КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
12/11/2009
Д О К Л А Д
Относно: законопроект за изменение и допълнение на Закона за данъците върху доходите на физическите лица, № 902-01-31, внесен от Министерския съвет, приет на първо гласуване на 29 октомври 2009 г.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
Д О К Л А Д
Относно: законопроект за изменение и допълнение на Закона за данъците върху доходите на физическите лица, № 902-01-31, внесен от Министерския съвет, приет на първо гласуване на 29 октомври 2009 г.
Проект
Второ гласуване
З А К О Н
за изменение и допълнение на Закона за данъците върху доходите на физическите лица
(обн., ДВ, бр. 95 от 2006 г.; изм. и доп., бр. 52, 64 и 113 от 2007 г., бр. 28, 43 и 106 от 2008 г. и бр. 25, 32, 35 и 41 от 2009 г.)
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименование на закона.
§ 1. В чл. 13 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1, т. 1, буква „а” думите „независимо от датата на придобиване на имота” се заменят с „ако между датата на придобиването и датата на продажбата или замяната са изминали повече от 3 години”.
2. Алинея 2 се изменя така:
„(2) Не се смята за доход полученото имущество по наследство, завет и дарение, както и полученото имущество, реституирано по реда на нормативен акт.”
3. Създава се нова ал. 4:
„(4) Не се определя данък към датата на придобиване на акции и дялове, които са получени срещу направени непарични вноски в търговски дружества.”
4. Досегашната ал. 4 става ал. 5 и в нея думите „ал. 1 и 2” се заменят с „ал. 1, 2 и 4”.
Предложение на н.п. Георги Анастасов
В § 1, т. 1относно буква „а”се изменя така:
а) недвижим жилищен имот, който е единствен за прехвърлителя, независимо от датата на придобиването му
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. Огнян Стоичков
В § 1, т. 1 буква „а”се изменя така: „Един недвижим жилищен имот, независимо от датата на придобиването му, ако в тригодишен период преди разпореждането с него, лицето не е извършило продажба или замяна с други жилищни имоти.”
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. Диан Червенкондев и Делян Добрев
В § 1, т. 1 да се измени така:
а) недвижим жилищен имот, който е единствен, независимо от датата на придобиването на имота.
Предложението беше оттеглено на заседанието на комисията.
Предложение на н.п. Менда Стоянова:
В §1 (чл.13 от ЗДДФЛ) се създава нова т.3:
„3. Алинея 3 се отменя.”
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 1:
§ 1. В чл. 13 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1, т. 1, буква „а” думите „независимо от датата на придобиване на имота” се заменят с „ако между датата на придобиването и датата на продажбата или замяната са изминали повече от 3 години”.
2. Алинея 2 се изменя така:
„(2) Не се смята за доход полученото имущество по наследство, завет и дарение, както и полученото имущество, с възстановено право на собственост по реда на нормативен акт.”
3. Алинея 3 се отменя.
4. Създава се нова ал. 4:
„(4) Не се определя данък към датата на придобиване на акции и дялове, които са получени срещу направени непарични вноски в търговски дружества.
5. Досегашната ал. 4 става ал. 5 и в нея думите „ал. 1 и 2” се заменят с „ал. 1, 2 и 4”.
§ 2. В чл. 22, ал. 1, т. 3 след думите "Център "Фонд за лечение на деца" се поставя запетая и се добавя "Център "Фонд за асистирана репродукция” и/или Център "Фонд за трансплантация".
Предложение на н.п. Огнян Стоичков
В чл. 22, ал. 1, т. 1 числото „5” се заменя с „10”.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 2.
§ 3. Член 22а се отменя.
Предложение на н.п. Георги Анастасов
§ 3 да отпадне.
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. Алиосман Имамов
Параграф 3 се изменя така:
§ 3. В чл. 22а се правят следните изменения:
1.Точка 2 отпада
2. Досегашната т. 3 става т. 2
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 3.
§ 4. В чл. 23 се правят следните изменения:
1. В т. 1 думите „ТЕЛК/НЕЛК” се заменят с „ТЕЛК/ДЕЛК/НЕЛК”.
2. Точка 5 се отменя.
Предложение на н.п. Георги Анастасов
В §4, т. 2 да отпадне.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 4.
§ 5. В чл. 24, ал. 2, т. 8 думите „чл. 82, ал. 3” се заменят с „чл. 82, ал. 5”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 5.
Предложение на н.п. Даниела Петрова за нов параграф:
„§ 5а. В чл. 25 се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст става ал. 1.
2. Създава се ал.2:
„(2) Годишната данъчна основа за доходите, придобити като морско лице, е 10 на сто от определената по ал. 1 годишна данъчна основа.”
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на н.п. Янаки Стоилов и н.п. Михаил Миков за нов §:
„§5а. В чл. 25 се създава нова ал. 2:
„(2) Когато годишната данъчна основа за доходите от трудови правоотношения, определена по предходната алинея, не надвишава годишния минимален осигурителен доход за самоосигуряващите се лица, облагаемият доход се намалява и със сума, равна на размера на минималната работна заплата за годината.”
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде нов § 6 със следната редакция:.
„§ 6. В чл. 25 се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст става ал. 1.
2. Създават се ал. 2 и 3:
„ (2) Годишната данъчна основа по ал. 1 на самоосигуряващи се лица, придобили доходи от трудови правоотношения по § 1, т. 26, буква „и” от допълнителните разпоредби, се намалява и с осигурителните вноски, които самоосигуряващото се лице е задължено да прави за данъчната година за своя сметка по реда на Кодекса за социално осигуряване и Закона за здравното осигуряване.
(3) Годишната данъчна основа за доходите, придобити като морско лице, е 10 на сто от определената по ал. 1 годишна данъчна основа. ”
Предложение на н.п. Менда Стоянова за нов параграф:
„§.... В чл.26, ал.2 т.3 се отменя.”
Комисията подкрепя предложението като нов § 7 със следната редакция:
§ 7. В чл.26, ал. 2 т. 3 се отменя.
Комисията предлага да се създаде нов § 8 със следната редакция:
§ 8. В чл.29 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова т.1:
„1. с 60 на сто за доходи от дейността на физическите лица, регистрирани като тютюнопроизводители и земеделски производители, за производство на непреработени продукти от селско стопанство, с изключение на доходите от производство на декоративна растителност;”
2. Досегашната т.1 става т. 2 и в нея буква „а” се изменя така:
„а) доходи от дейността на физическите лица за производство на преработени или непреработени продукти от селско стопанство (включително от продажба на произведена декоративна растителност), от горско стопанство (включително от събиране на диворастящи билки, гъби и плодове), от ловно стопанство и от рибно стопанство;”
3. Досегашната т. 2 става т. 3
§ 6. В чл. 33, ал. 6 се правят следните допълнения:
1. В т. 5 накрая се поставя запетая и се добавя „когато вноската има за предмет имущество, доходите от продажбата или замяната на което са необлагаеми по смисъла на чл. 13, ал. 1 към датата на вписване на вноската в търговския регистър”.
2. Създава се т. 9:
„9. документално доказаната цена на придобиване на имуществото - предмет на непарична вноска в търговско дружество – в случаите на продажба или замяна на акции и дялове, получени за направени непарични вноски в търговско дружество, с изключение на случаите по т. 5.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 6, който става § 9.
§ 7. Създава се чл. 37а:
„Преизчисляване на окончателен данък по чл. 37
Чл. 37а. (1) Чуждестранно физическо лице, което е местно лице за данъчни цели на държава - членка на Европейския съюз, или на друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, има право да избере да преизчисли окончателния данък за доходите по чл. 37. Когато чуждестранното лице избере да преизчисли окончателния данък, преизчислението се извършва за всички придобити от лицето доходи през годината, подлежащи на облагане с окончателен данък по чл. 37.
(2) Когато чуждестранното лице избере да преизчисли окончателния данък за доходите по чл. 37, преизчисленият данък е равен на данъка върху общата годишна данъчна основа или на данъка върху годишната данъчна основа по чл. 28, който би бил дължим за тези доходи, в случай, че те са придобити от местно физическо лице. Когато чуждестранното лице е извършило разходи, свързани с доходите по изречение първо, за които би бил дължим данък върху разходите по реда на Закона за корпоративното подоходно облагане, в случай че те са били извършени от местно физическо лице, с този данък се увеличава сумата на преизчисления данък.
(3) Когато размерът на внесения окончателен данък за доходите по чл. 37 превишава размера на преизчисления данък по ал. 2 за същите доходи, разликата подлежи на възстановяване до размера на окончателния данък по чл. 37, който чуждестранното лице не може да приспадне от дължимия данък върху тези доходи в държавата, където лицето е местно за данъчни цели.
(4) Изборът за преизчисляване на окончателния данък по чл. 37 се упражнява чрез подаване на годишната данъчна декларация по чл. 50. В данъчната декларация се включват и всички други доходи, подлежащи на деклариране от чуждестранното физическо лице.
(5) Възстановяването на данък по ал. 3 се извършва по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.
(6) Алинеи 1-5 не се прилагат в случаите, когато чуждестранното лице е местно лице за данъчни цели на държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, която не е държава - членка на Европейския съюз, с която Република България:
1. няма влязла в сила спогодба за избягване на двойното данъчно облагане, или
2. има влязла в сила спогодба за избягване на двойното данъчно облагане, в която не е предвидено:
a) обмен на информация, или
б) сътрудничество при събирането на данъци.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 7, който става § 10.
Предложение на н.п. Даниела Петрова за нов §:
§ 7а. В чл. 42, ал. 4 накрая се добавя „а за доходите, придобити като морско лице – по данъчна ставка 1 на сто”.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде нов § 11 със следната редакция:
„ § 11. В чл. 42 се правят следните допълнения:
1. В ал. 2 накрая се добавя „или за задължително осигуряване в чужбина” и се създава изречение второ: ”Месечната данъчна основа на самоосигуряващи се лица за доходи от трудови правоотношения по § 1, т. 26, буква „и” от допълнителните разпоредби се определя, като облагаемият доход по чл. 24, начислен за съответния месец, се намалява с авансово внесените чрез дружеството осигурителни вноски, които самоосигуряващото се лице е задължено да прави за своя сметка по реда на Кодекса за социално осигуряване и Закона за здравното осигуряване.”
2. В ал. 4 накрая се добавя „а за доходите, придобити като морско лице – по данъчна ставка 1 на сто”.
§ 8. В чл. 43, ал. 9 думите „ТЕЛК/НЕЛК” се заменят с „ТЕЛК/ДЕЛК/НЕЛК”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 8, който става § 12.
Комисията предлага да се създаде нов § 13:
§ 13. В чл. 48 се създават ал. 6 и 7:
„(6) Данъкът върху годишната данъчна основа за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец се преотстъпва в размер до 60 на сто на лица, регистрирани като земеделски производители, за годишната данъчна основа от дейност по производство на непреработена растителна и животинска продукция при условията за преотстъпване на корпоративен данък по чл.189б от Закона за корпоративното подоходно облагане.
(7) Преотстъпването на данък по ал. 6, представляващо държавна помощ за земеделски производители, не може да се ползва от лице, което е предприятие в затруднение.”
Комисията предлага да се създаде нов § 14 със следната редакция:
„ § 14. В чл. 49 се правят следните допълнения:
1. В ал. 1 след думите „ годишната данъчна основа” се добавя „по чл. 25, ал. 1 и 3”;
2. В ал. 3 след думите „по чл. 25” се добавя „ал. 1 и 3”
3. Създава се ал. 8:
„(8) При определянето на годишната данъчна основа и на годишния данък, по реда на предходните алинеи, не се включват доходите от трудови правоотношения по § 1, т. 26, буква „и” от допълнителните разпоредби. ”
§ 9. В чл. 50 се правят следните допълнения:
1. В ал. 1 се създава т. 5:
„5. предоставените/получените парични заеми, както следва:
а) предоставените през данъчната година парични заеми, ако размерът им общо надхвърля 5000 лв.;
б) непогасените към края на данъчната година остатъци от предоставени през същата и през предходни данъчни години парични заеми, ако размерът на тези остатъци общо надхвърля 5000 лв.;
в) получените през данъчната година парични заеми, ако размерът им общо надхвърля 5000 лв., с изключение на получените кредити, предоставени от кредитни институции по смисъла на Закона за кредитните институции;
г) непогасените към края на данъчната година остатъци от получени през същата и през предходни данъчни години парични заеми, с изключение на получените кредити, предоставени от кредитни институции по смисъла на Закона за кредитните институции, ако размерът на тези остатъци общо надхвърля 5000 лв.”
2. В ал. 2 накрая се добавя „и в случаите по чл. 37а”.
Предложение на н.п. Менда Стоянова:
Параграф 9 (чл.50 от ЗДДФЛ) се изменя така:
„§ 9. В чл. 50 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 се правят следните изменения и допълнения:
а) Точка 2 се изменя така:
„2. доходите, подлежащи на облагане с патентен данък по реда на Закона за местните данъци и такси”
б) Създава се т. 5:
„5.предоставените/получените парични заеми, както следва:
а) предоставените през данъчната година парични заеми, ако размерът им общо надхвърля 5000 лв.;
б) непогасените към края на данъчната година остатъци от предоставени през същата и през предходни данъчни години парични заеми, ако размерът на тези остатъци общо надхвърля 5000 лв.;
в) получените през данъчната година парични заеми, ако размерът им общо надхвърля 5000 лв., с изключение на получените кредити, предоставени от кредитни институции по смисъла на Закона за кредитните институции;
г) непогасените към края на данъчната година остатъци от получени през същата и през предходни данъчни години парични заеми, с изключение на получените кредити, предоставени от кредитни институции по смисъла на Закона за кредитните институции, ако размерът на тези остатъци общо надхвърля 5000 лв.”
2. В ал. 2 накрая се добавя „и в случаите по чл. 37а”.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 9, който става § 15:
„§ 15. В чл. 50 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1:
а) Точка 2 се изменя така:
„2. доходите, подлежащи на облагане с патентен данък по реда на Закона за местните данъци и такси;
б) Създава се т. 5:
„5. предоставените/получените парични заеми, както следва:
а) предоставените през данъчната година парични заеми, ако размерът им общо надхвърля 5000 лв.;
б) непогасените към края на данъчната година остатъци от предоставени през същата и през предходни данъчни години парични заеми, ако размерът на тези остатъци общо надхвърля 5000 лв.;
в) получените през данъчната година парични заеми, ако размерът им общо надхвърля 5000 лв., с изключение на получените кредити, предоставени от кредитни институции по смисъла на Закона за кредитните институции;
г) непогасените към края на данъчната година остатъци от получени през същата и през предходни данъчни години парични заеми, с изключение на получените кредити, предоставени от кредитни институции по смисъла на Закона за кредитните институции, ако размерът на тези остатъци общо надхвърля 5000 лв.”
2. В ал. 2 накрая се добавя „и в случаите по чл. 37а”.
3. В ал. 3 думите „ буква „е”” се заменят с „букви „е” и „и””.
10. Наименованието и чл. 51 се изменят така:
„Подаване на годишен отчет за дейността
Чл. 51. (1) Лицата, извършващи стопанска дейност като търговци по смисъла на Търговския закон, включително едноличните търговци, заедно с годишната данъчна декларация представят и годишен отчет за дейността.
(2) Годишен отчет за дейността не подават лицата по ал. 1, за които са изпълнени едновременно следните условия:
1. не са извършвали дейност през данъчната година;
2. не са отчели за данъчната година приходи или разходи съгласно счетоводното законодателство.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 10, който става § 16.
§ 11. В чл. 52 се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст става ал. 1 и в нея:
а) в т. 1 думите „когато работодателят по основното трудово правоотношение” се заменят с „когато към 31 декември на данъчната година лицето има само един работодател и той”;
б) в т. 4 накрая се поставя запетая и се добавя „с изключение на случаите по чл. 37а”.
2. Създава се ал. 2:
„(2) Независимо от обстоятелствата по ал. 1, местните физически лица са задължени да подават годишна данъчна декларация в случаите по
чл. 50, ал. 1, т. 5.”
Предложение на н.п. Менда Стоянова:
В §11 (чл.52 от ЗДДФЛ) в т.1се правят следните изменения:
1. Създава се нова буква „б”:
„б) В т.2 думите „с изключение на посочените в чл. 13, ал. 3,” се заличават”.
2. Досегашната буква „б” става буква „в”.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 11, който става § 17:
§ 17. В чл. 52 се правят следните изменения и допълнения:
1.Досегашният текст става ал. 1 и в нея:
а) в т. 1 думите „когато работодателят по основното трудово правоотношение” се заменят с „когато към 31 декември на данъчната година лицето има само един работодател и той”;
б) в т. 2 думите „с изключение на посочените в чл. 13, ал. 3,” се заличават”;
в) в т. 4 накрая се поставя запетая и се добавя „с изключение на случаите по чл. 37а”.
2.Създава се ал. 2:
„(2) Независимо от обстоятелствата по ал. 1, местните физически лица са задължени да подават годишна данъчна декларация в случаите по чл. 50, ал. 1, т. 5 и ал. 3.”
§ 12. В чл. 54, ал. 1 думите „местното физическо” се заменят с „физическото”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 12, който става § 18.
§ 13. В чл. 58 се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст става ал. 1 и в нея в изречение първо думата „платен” се заменя с „внесен”, а в изречение второ след думата „подадена” се добавя „или подлежи на подаване”.
2. Създава се ал. 2:
„(2) По искане на чуждестранното лице удостоверението за внесен данък върху общата годишна данъчна основа и/или за внесен данък върху годишната данъчна основа по чл. 28 се издава поотделно за отделните видове доходи по чл. 8 освен в случаите, когато доходът е реализиран чрез определена база.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 13, който става § 19.
§ 14. В чл. 66 се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст става ал. 1.
2. Създава се ал. 2:
„(2) Надвнесен данък или недължимо платени суми за данъци за доходи по чл. 37, ал. 1, т. 1-9 и чл. 38, придобити от чуждестранни физически лица, се възстановяват от териториалната дирекция на Националната агенция за приходите, в която подлежи на внасяне данъкът за дохода на лицето.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 14, който става § 20.
§ 15. В чл. 68 се създава ал. 4:
„(4) Надвнесен данък или недължимо платени суми за данъци за доходи по чл. 37, ал. 1, т. 10-12 и чл. 38, придобити от чуждестранни физически лица, се възстановяват от териториалната дирекция на Националната агенция за приходите, в която подлежи на внасяне данъкът за дохода на лицето.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 15, който става § 21.
§ 16 В чл. 73, ал. 4 се създава изречение второ:
„При прекратяване с ликвидация или с обявяване в несъстоятелност на предприятие справката по ал. 1 се предоставя в сроковете и по реда за подаване на данъчната декларация по чл. 162 от Закона за корпоративното подоходно облагане.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 16, който става § 22.
§ 17. Създава се чл. 80а:
„Чл. 80а. (1) Физическо лице, което като е задължено, не декларира или невярно декларира информацията по чл. 50, ал. 1, т. 5, се наказва с глоба или с имуществена санкция в размер 10 на сто от недекларираните или невярно декларираните суми.
(2) При повторно нарушение глобата или имуществената санкция по ал. 1 е в размер 15 на сто, ако лицето не подлежи на по-тежко наказание.”
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 17, който става § 23:
§ 23. Създава се чл. 80а:
„Чл. 80а. (1) Физическо лице, което е задължено и не декларира или невярно декларира информацията по чл. 50, ал. 1, т. 5, се наказва с глоба в размер 10 на сто от недекларираните или невярно декларираните суми.
(2) При повторно нарушение глобата по ал. 1 е в размер 15 на сто, ако лицето не подлежи на по-тежко наказание.”
§ 18. Член 83 се изменя така:
„Чл. 83. (1) Лице, което не изпълни задължението си по чл. 51, ал. 1 за представяне на годишен отчет за дейността или не го представи в срок, се наказва с глоба или с имуществена санкция в размер до 500 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание.
(2) При повторно нарушение по ал. 1 глобата или имуществената санкция е в размер до 1000 лв.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 18, който става § 24.
§ 19. В § 1 от Допълнителните разпоредби се правят следните допълнения:
1. В т. 26 се създава буква „и”:
„и) правоотношенията, независимо от основанието за възникването им, със съдружници и член-кооператори, както и с акционери, притежаващи повече от 5 на сто от капитала на акционерното дружество, за полагане на личен труд в дружествата и кооперациите, в които те са съдружници, член-кооператори или акционери.”
2. Създават се т. 52 и 53:
„52. „Основно трудово правоотношение" е трудовото правоотно¬шение по т. 26, което е възникнало първо по време.
53. „Годишен отчет за дейността” е отчет по чл. 20, ал. 4 от Закона за статистиката.”
Предложение на н.п. Даниела Петрова
В § 19 (относно Допълнителните разпоредби на ЗДДФЛ), т.2 се изменя така:
„2. Създават се т. 52, 53 и 54:
„52. „Основно трудово правоотношение" е трудовото правоотно¬шение по т. 26, което е възникнало първо по време.
53. „Годишен отчет за дейността” е отчет по чл. 20, ал. 4 от Закона за статистиката.
54. „Морско лице” е физическо лице, заемащо длъжност по трудово правоотношение като член на екипажа на морски кораб, вписан в регистъра на корабите на държава – членка на Европейския съюз, независимо дали се намира на брега или на борда на кораба, притежаващо свидетелство за правоспособност и свидетелство за допълнителна и/или специална подготовка, придобито по реда на наредбата по чл. 87, ал. 1 от Кодекса на търговското корабоплаване”.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 19, който става § 25:
§ 25. В § 1 от Допълнителните разпоредби се правят следните изменения и допълнения:
1. В т. 21 думите "Непреработена растителна и животинска продукция" се заменят с „Непреработени продукти от селско стопанство”.
2. В т. 26 се създава буква „и”:
„и) правоотношенията, независимо от основанието за възникването им, със съдружници и член-кооператори, както и с акционери, притежаващи повече от 5 на сто от капитала на акционерното дружество, за полагане на личен труд в дружествата и кооперациите, в които те са съдружници, член-кооператори или акционери.”
3. Създават се т. 52, 53 и 54:
„52. „Основно трудово правоотношение" е трудовото правоотно¬шение по т. 26, което е възникнало първо по време.
53. „Годишен отчет за дейността” е отчетът по чл. 20, ал. 4 от Закона за статистиката.
54. „Морско лице” е физическо лице, заемащо длъжност по трудово правоотношение като член на екипажа на морски кораб, вписан в регистъра на корабите на държава – членка на Европейския съюз, независимо дали се намира на брега или на борда на кораба, притежаващо свидетелство за правоспособност и свидетелство за допълнителна и/или специална подготовка, придобито по реда на наредбата по чл. 87, ал. 1 от Кодекса на търговското корабоплаване”.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието.
§ 20. Когато доход по § 1, т. 26, буква „и” от Допълнителните разпоредби е начислен, но неизплатен до 31 декември 2009 г., размерът на дължимия авансов данък се определя по реда на чл. 42 на базата на месечната данъчна основа, определена от изплатения през съответния месец доход.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 20, който става § 26.
§ 21. Параграф 10 се прилага и по отношение на годишния отчет за дейността за 2009 г. Годишни финансови отчети за 2009 г. и одиторски доклади към тях не се подават в Националната агенция за приходите.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 21, който става § 27:
§ 27. Член 51 се прилага и по отношение на годишния отчет за дейността за 2009 г. Годишни финансови отчети за 2009 г. и одиторски доклади към тях не се подават в Националната агенция за приходите.
Комисията предлага да се създадат нови § 28, § 29 и § 30:
§ 28. Преотстъпването на данък по чл. 48, ал. 6 се прилага след постановяване на положително решение от Европейската комисия за съвместимост с правилата в областта на държавните помощи. При условие, че Европейската комисия постанови положително решение до 31 март 2011 г., преотстъпването може да се приложи и за 2010 г. Преотстъпване на авансови вноски за данъка на земеделските производители не се допуска до датата на положителното решение на Европейската комисия.
§ 29. Администратор на държавната помощ по чл. 48, ал. 6 е министърът на земеделието и храните. Министърът на земеделието и храните уведомява Европейската комисия по реда и процедурите, установени в Закона за държавните помощи.
§ 30. Данъкът върху годишната данъчна основа за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец се преотстъпва по реда на чл. 48, ал. 6 в срок до 31 декември 2013 г.
Предложение на н.п. Даниела Петрова нов §:
В Преходните и заключителни разпоредби на закона се създава нов параграф:
„§ .. Авансовият данък за доходи от трудови правоотношения на морски лица, начислени след 31.12.2009 г. за предходни данъчни години, се определя по реда на чл.42, ал.4, в сила към датата на начисляване на дохода”
Комисията подкрепя предложението като § 31 със следната редакция:
„§ 31. Авансовият данък за доходи от трудови правоотношения на морски лица, начислени след 31 декември 2009 г. за предходни данъчни години, се определя по реда на чл. 42, ал. 4, в сила към датата на начисляване на дохода.
Предложение на н.п. Менда Стоянова за нов §:
В Преходните и заключителни разпоредби на законопроекта да се създаде нов параграф със следното съдържание:
„§... С годишната данъчна декларация по чл.50 за 2009 г. се декларират и паричните заеми по чл.50, ал.1, т.5.”
Комисията подкрепя предложението като § 32 със следната редакция:
„§ 32. С годишната данъчна декларация по чл. 50 за 2009 г. се декларират и паричните заеми по чл. 50, ал. 1, т. 5.”
§ 22. Законът влиза в сила от 1 януари 2010 г.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 22, който става § 33.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА КОМИСИЯТА ПО
БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
МЕНДА СТОЯНОВА