КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
07/07/2011 първо гласуване
Д О К Л А Д
Относно: законопроект за отнемане на имущество, придобито от престъпна дейност и от административни нарушения, № 102-01-34, внесен от Министерския съвет на 31.05.2011 г.
На заседание, проведено на 7 юли 2011 г., Комисията по бюджет и финанси разгледа законопроекта за отнемане на имущество, придобито от престъпна дейност и от административни нарушения, внесен от Министерския съвет.
На заседанието присъстваха: от Министерството на правосъдието - Маргарита Попова – министър, Жанета Петрова – заместник-министър и от Комисията за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност - Николай Желев -член на комисията.
Законопроектът беше представен от г-жа Маргарита Попова.
Предложеният законопроект е решителна стъпка за преодоляване на идентифицирания дефицит на антикорупционни мерки за пресичане на възможностите организираната престъпност да бъде източник на корупция в нейните разновидности.
Резултатите от прилагането на приетия през 2005 г. Закон за отнемане на имущество, придобито от престъпна дейност показват необходимост от формулиране на законово ниво на нова концепция, която да отговаря на концепцията за гражданска конфискация, развита в законодателството на други държави, както и от разработването на нови правни институти, чрез които да се повиши ефективността от отнемането на имуществото. Отнемането на облаги от престъпна дейност и административни нарушения по реда на гражданския процес или така наречената гражданска конфискация на имущество предоставя на държавата възможност за постигане на значителен напредък в борбата срещу престъпността. Създаването на такъв вид законодателство у нас отговаря на потребностите на обществото и едновременно с това на международноправните задължения, произтичащи от международни актове, по които България е страна, като: Конвенцията на ООН за борба срещу незаконния трафик на упойващи и психотропни вещества от 1988 г., Конвенцията на Съвета на Европа относно изпиране, издирване, изземване и конфискация на облагите от престъпление от 1990 г., Конвенцията на ООН срещу корупцията от 2003 г. и др.
В предложеният законопроект се уреждат условията и процедурата за отнемане на активи, придобити от престъпна дейност или от административни нарушения, които са от естество да генерират облага. За разлика от действащият закон отнемането на имущество, придобито от престъпна дейност, не се предхожда от влязла в сила присъда, което характеризира механизма на гражданската конфискация. Законопроектът предвижда развитие на производството по гражданска конфискация в две фази: производство, провеждано от Комисията по установяване на имущество, придобито от престъпна дейност или от административно нарушение, в което се проверяват източниците за придобиване на имуществото и се предприемат действия за налагане на обезпечителни мерки и производство за отнемане на имуществото, провеждано пред гражданския съд. В законопроекта подробно са разписани случаите, в които комисията образува производство за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност или от административни нарушения. Включването в обхвата на законопроекта на възможността да се отнема имущество, придобито от административни нарушения от естество да генерират облага, е в съответствие с конституционния принцип, според който правото на собствеността се гарантира, ако собствеността е придобита правомерно. В законопроекта е регламентирано взаимодействието между комисията и различните държавни органи, с които комисията ще извършва съвместни проверки. Предвидено е в проверките на източниците за придобиване на имущество съвместно с органите на комисията да участват и органите по приходите и органите на Агенция „Митници” съобразно своята компетентност. Органите на комисията ще обменят с Националната агенция по приходите и Агенция „Митници” информация за имуществото на проверяваното лице, източниците на доходи, обичайните и извънредни разходи, платените публичноправни задължения, преобразуването на имущество и др. Директорите на териториални дирекции на комисията ще могат да изискват от органите по приходите да предоставят цялата данъчна и осигурителна информация за проверяваните лица и извършването на данъчна проверка или ревизия, във връзка с установяването на източниците на придобиване на имущество. В тази връзка в преходните и заключителни разпоредби на законопроекта е предвидено и изменение в Закона за счетоводството и Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, което предвижда увеличаване на сроковете за съхранение на счетоводната информация, като срока за съхранение на счетоводни регистри се увеличава от 10 на 20 години, а срока за съхранение на документи за данъчен контрол от 5 на 10 години.
След представяне на законопроекта се проведе дискусия, при която членовете на комисията направиха бележки и предложения за промяна на текстове на законопроекта. От конкретните бележки по-съществените са: в законопроекта следва да се уреди как ще се извършва финансовия анализ, за да се установи несъответствието на доходи и имущество; да се прецизират текстовете, които уреждат управлението на запорираното имущество; да не се създава фонд като второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към министъра на финансите, както е предвидено в членове 103-109, а сумите да постъпват в бюджета и оттам да става разходването им; да не се удължава срока за съхранение на счетоводната информация от страна на предприятията и др. В хода на дискусията членовете на комисията се обединиха около становището за подкрепа като цяло на законопроекта за отнемане на имущество, придобито от престъпна дейност и от административни нарушения, като между първото и второто му гласуване бележките и предложенията, направени от членовете на Комисията по бюджет и финанси, следва да бъдат обсъдени от водещата комисия и се направят съответните промени в текстовете на законопроекта, както и членове на Комисията по бюджет и финанси да бъдат включени в работната група по законопроекта.
След обсъждането на законопроекта се проведе гласуване което приключи при следните резултати: „За” – 11 народни представители, „Против” – 6 народни представители и „Въздържал се” – 1 народен представител.
Въз основа на гореизложеното Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроекта за отнемане на имущество, придобито от престъпна дейност и от административни нарушения, № 102-01-34, внесен от Министерския съвет на 31.05.2011 г.
София, 7 юли 2011 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:
МЕНДА СТОЯНОВА