Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
09/11/2011 първо гласуване

    ДОКЛАД

    по законопроект № 102-01-64 за изменение и допълнение на Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор
    внесен от Министерски съвет на 18 октомври 2011 година
    На заседание, проведено на 9 ноември 2011 г., Комисията по бюджет и финанси разгледа законопроект за изменение и допълнение на Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор.
    На заседанието присъстваха:
    Стефан Белчев - директор на дирекция "Вътрешен одит" в МФ;
    Никола Павлов - държавен експерт в дирекция "Държавно съкровище" на МФ.
    Законопроектът беше представен от Стефан Белчев.
    Предложените изменения са част от мерките в Пакта за финансова стабилност. С тях се въвежда засилване на финансовоконтролните функции, като практическият ефект е насочен към подобряване на законосъобразното, ефективното, ефикасното и икономичното управление на търговските дружества с държавно участие и държавните предприятия. В законопроекта се посочва, че в търговски дружества и държавни предприятия от сектор „Държавно управление” министърът на финансите ще може да въвежда функцията на „превантивен финансов контрол”, която да се изпълнява от финансов квестор.
    Квесторът е физическо лице, което ще се назначава със заповед на министъра на финансите за определен период от време, като целта е контрола за законосъобразност, ефективност, ефикасност и икономичност да се осъществява преди поемане на задължения и извършване на разходи. При извършването на превантивния финансов контрол финансовият квестор ще има право на свободен достъп до служебните помещения, ръководството, персонала и всички активи на организацията във връзка с осъществяването на тяхната дейност, на достъп до цялата информация, включително класифицирана - според нивото му на достъп, както и до всички документи, включително електронни, които се съхраняват в организацията и са необходими за осъществяването на неговата дейност. Квесторът ще има право и да изисква от отговорните длъжностни лица сведения, справки, становища, документи и друга информация, необходима във връзка с неговата дейност.
    За периода на установяване на системата за превантивен финансов контрол квесторът ще изготвя ежемесечен доклад до министъра на финансите, в който ще има информация за:
    o извършените от него проверки;
    o дадените мнения за разходите и поетите задължения, включително и тези с отрицателно мнение;
    o случаите, в които е поето задължение или е извършен разход въпреки отрицателното мнение на финансовия квестор;
    o констатираните проблеми и причините, които ги пораждат и др.
    В законопроекта са дефинирани и условията, на които трябва да отговарят финансовите квестори. Квесторите няма да имат правомощията на управителните и контролни органи в съответните организации, като средствата за техните възнаграждения ще бъдат осигурени от бюджета на Министерството на финансите.
    С предложените промени ще се повиши прозрачността на бюджетното планиране и отчитане, както и ще се подпомогне намаляването на рисковете от непланирано и значително увеличение на бюджетния дефицит, което е в изпълнение на част от отправените към Република България от страна на Европейския съвет препоръки
    Във връзка с реформите в публичната администрация, които целят оптимизиране на публичните разходи и след преоценка на необходимостта от надзорен орган, който да подпомага и осигурява независимостта на Изпълнителна агенция „Одит на средствата от ЕС”, в заключителните разпоредби на законопроекта се предлага отпадането на
    чл. 46а от Закона за вътрешния одит в публичния сектор, касаещ задължителното изискване за наличие на Одитен комитет към агенцията.
    Взети са предвид както липсата на изрично изискване от страна на Европейската комисия за неговото съществуване, така и резултатите от дейността на агенцията, показващи укрепнал административен капацитет и наложилата й се репутация на обективен, независим и професионален Одитен орган.
    Бяха зададени няколко конкретни въпроса от народни представители, на които присъстващите представители на вносителите отговориха изчерпателно.
    След приключване на дискусията се проведе гласуване, при което се получиха следните резултати: „За"- 13 народни представители, „Против" – 8, Въздържали се" - няма.
    Въз основа на изразената подкрепа при обсъждането на законопроекта и резултатите от гласуването Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроекта за изменение и допълнение на Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:


    МЕНДА СТОЯНОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума