Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
10/11/2011 първо гласуване

    по законопроект за държавния бюджет на Република България за 2012 г. № 102-01-71, внесен от Министерския съвет на 31.10. 2011 г.
    Д О К Л А Д


    На заседание, проведено на 10 ноември 2011 г., Комисията по бюджет и финанси разгледа внесения от Министерския съвет законопроект за държавния бюджет на Република България за 2012 г.
    На заседанието присъстваха: Симеон Дянков – вицепремиер и министър на финансите, Владислав Горанов – заместник-министър на финансите, директори на дирекции в Министерството на финансите; Стефан Константинов – министър на здравеопазването, Тотю Младенов – министър на труда и социалната политика, Трайчо Трайков – министър на икономиката, енергетиката и туризма, Бисер Петков – Управител на НОИ, Весела Караиванова-Начева – Подуправител на НОИ, Нели Нешева – Управител на НЗОК, Мариана Василева – Подуправител на НЗОК, Иван Колев - член на Висшия съдебен съвет и председател на Комисията по бюджет и финанси на Висшия съдебен съвет; Калин Христов – подуправител на БНБ, Валери Димитров – Председател на Сметната палата, Златко Живков – заместник-председател на УС на Националното сдружение на общините в Република България, Мика Зайкова – КТ „Подкрепа”, Николай Ненков – Вицепрезидант на КНСБ, Димитър Бранков – заместник-председател на Българската стопанска камара, Васил Тодоров – главен секретар на Българската търговско-промишлена палата, представители на браншови организации и др.
    В изпълнение на чл. 87, ал. 2 от Конституцията на Република България и на чл. 20 от Закона за устройството на държавния бюджет Министерският съвет, с Решение № 788 от 31 октомври 2011 г. е одобрил проект на Закон за държавния бюджет на Република България за 2012 г.; приел е становище по проекта на бюджет на съдебната власт за 2012 г. и ги е внесъл в Народното събрание на 31 октомври 2011 г., с което е спазил изискването на Закона за устройството на държавния бюджет, внасянето му в Народното събрание да стане не по късно от два месеца преди началото на бюджетната година.
    В законопроекта на държавния бюджет за 2012 г., в чл. 1 и 2, Министерският съвет е включил проектобюджета на Съдебната власт такъв, какъвто е бил приет от Висшия съдебен съвет. Министерският съвет е изготвил и писмено становище по него, включвайки го в общите параметри на проекта като отделно предложение за чл. 1 и 2. С това Правителството е изпълнило изискванията на чл. 20, ал. 2 и 3 от Закона за устройството на държавния бюджет и чл. 364, ал. 1 от Закона за съдебната власт.
    От името на Правителството Консолидираната фискална програма и законопроекта за държавния бюджет за 2012 г. бяха представени от г-н Симеон Дянков.
    В доклада към проекта на закон за държавния бюджет на Република България за 2012 г. на Министерският съвет и в експозето на министър Симеон Дянков се изтъква, че световната икономика, след отбелязания растеж през 2010 г., през първото полугодие на 2011 г. отчете забавяне на темпа на нарастване. Забавянето на растежа бе особено забележимо в САЩ, които през първо и второ тримесечие отбелязаха растеж съответно от 2,2 и 1,6 % на годишна база (По данни на третата оценка на БВП на САЩ, публикувана на 29.09.2011г. от Бюрото за икономически анализи), а европейската икономика, след силното първо тримесечие, растежът също се забави до 1.7 % за Европейския съюз и 1.6 % за еврозоната през второто тримесечие, при растеж от 2.4 % през предходния период.

    Появиха се първите сигнали, че възстановяването на икономическата активност ще протече по-бавно от предварителните очаквания, поради забавената реакция на частното потребление към фискалните стимули в развитите икономики довело до по-слаб растеж и задържане на висок темп на безработица; поради катастрофалното земетресение в Япония; поради размириците в страните от Близкия Изток и Северна Африка и свързаният с това скок в цените на петрола, и не на последно място продължителните политически преговори за повишаване на тавана на федералния дълг на САЩ.
    Възходящата динамика на цените на енергийните продукти и храните на световните пазари допринесоха за засилване на инфлацията в глобален мащаб. Инфлацията в ЕС се очаква да се успокои по-бързо до края на 2011 г., тъй като забавянето в световното търсене ще се отрази на международните цени на суровините.
    През 2010 г. българската икономика започна постепенно да се възстановява след отчетения спад в икономическата активност през 2009г., като растежът за годината възлезе на 0,2 %. Основен двигател на растежа бе износът, подпомогнат от нарасналото търсене в световен мащаб.
    Предвид нестабилната макроикономическа обстановка в ЕС в резултат от фискалните и дългови проблеми на държави от еврозоната, които могат да доведат до забавяне на европейската икономика през втората половина на 2011 г. и през следващата година, растежът на ЕС ще достигне 1,9 % през 2011 г. и 1,8 % през 2012 г. За същия период световната икономика ще отбележи нарастване от 4,3% през 2011 г. и 4,5% през 2012 г.
    Във връзка с прогнозата за състоянието на европейската икономика в периода 2011-2012 г. се предлага очакваното развитие на националната икономика през 2011 г. и прогнозата за 2012 г. да имат следните измерения:

    1.Основни макроикономически показатели за 2012 г.

    Макроикономически показатели 2011
    Очаквано 2012
    Прогноза
    1 БВП по текущи цени (млн.лв.) 76 606 81 629
    1.1 Реален растеж (%) 2.8 % 2.9 %
    2. Хармонизирана инфлация (%)
    - края на годината
    - средна за периода
    3.9 %
    3.8 %
    2.8 %
    3.2 %
    3.

    Валутен курс (USD/BGN)
    -в края на годината
    -средногодишен
    1.38
    1.38
    1.39
    1.39
    4. Текуща сметка (млн.евро)
    - в % от БВП
    1.9 %
    1.0 %
    5. Преки чуждестранни
    инвестиции (млн.евро)
    - в % от БВП

    2.1 %

    2.8 %


    Брутен вътрешен продукт
    През 2011 г. се очаква българската икономика да създаде 76 606 млн. лв. брутен вътрешен продукт и да отбележи растеж от 2,8 %. За 2012 г. е предложена прогноза за БВП от 81 629 млн. лв. и реален растеж от 2.9 на сто. Положителен принос за растежа ще имат, както износът, така и потреблението. Увеличението на обема на износа ще бъде 11.7 % за 2011 г., а през 2012 г. ще достигне 5.4 %. През 2011 г. възстановяването на вътрешното търсене остава слабо и положителен растеж се очаква през 2012 г. Реалните разходи на домакинствата ще нараснат незначително до 0,6% през настоящата година и с до 1,9 % през 2012 г. Инвестициите ще продължат да спадат през 2011 г., но със значително по-нисък темп (-5,0 %) спрямо предходната година.
    Възстановяването на вътрешното търсене ще доведе до нарастване на вноса. В резултат се очаква вносът да нарасне с 6,2% в реално изражение през 2011 г. и с 4,9 % през 2012 г.
    Стабилната макроикономическа обстановка в страната, в съчетание със строгата фискална дисциплина, се очаква да доведат до по-активна инвестиционна дейност през 2012 г. и съответно нарастване на брутното капиталообразуване с 4,7 %.
    Инфлацията до края на 2011 г. на годишна база леко ще се ускори, водена от сезонното поскъпване на храните и засилване на вътрешното търсене. Инфлацията в края на годината се очаква да достигне 3,9 %, а средногодишната й стойност да бъде 3,8 %, за 2012 г. съответно в края на годината – 2.8 % и средногодишна за периода – 3.2 %.
    През 2012 г. инфлацията ще се дължи в по-голяма степен на вътрешното търсене с по-висок принос на повишението в цените на услугите. Храните и енергийните стоки ще имат сравнително слабо нарастване в цените, тъй като международните цени на суровините ще бъдат на близки равнища до тези от 2011 г.

    Пазар на труда и доходи
    През 2011 г. нивото на безработица се очаква да достигне средна стойност от 11,5 %, а заетостта да отбележи спад от 2,6 % спрямо 2010 г.
    С постепенното възстановяване на вътрешното търсене през 2012 г. броят на заетите се очаква да се стабилизира, докато нивото на безработица се очаква да остане високо и около нивото си от предходната година. По-съществено подобрение в динамиката на заетостта безработицата се очаква от 2013 г.
    Растежът на производителността на труда до края на 2011 г. ще се задържи висок на нивото, наблюдавано през първото полугодие. Той ще продължи да се характеризира с изпреварващ темп спрямо този на доходите.
    През 2012 г. производителността на труда ще се забави с около 3 п.п. в реално изражение, което ще обуслови и по-ниския растеж на средната работна заплата в икономиката на годишна база. По отношение на доходите в публичния сектор се предвижда те да се изменят с темпове, съобразени с общото икономическо развитие и отчитащи фискалната позиция на страната.

    Платежен баланс
    До края на 2011 г. се очаква балансът по текущата сметка да остане положителен в размер на 1,9% от БВП при дефицит от 1,3% през 2010 г. Слабото вътрешно потребление ще продължи да оказва задържащ ефект върху вноса и той ще нараства по-бавно (с 18% на годишна база). Така дефицитът по търговския баланс ще се свие от 7,7 % от БВП през 2010 г. на под 5 % от БВП през 2011 г.
    С постепенното възстановяване на потреблението от 2012 г. се очаква темповете на нарастването на вноса да надвишават малко тези на износа, което ще доведе до разрастване на дефицита по търговското салдо в средносрочен план. Положителният принос от страна на услугите и трансферите към текущата сметка ще се запази през целия прогнозен
    период. С оглед на очакванията за стабилен растеж на приходите от туризъм и нарастване на износа на транспортни услуги се очаква приходът на средства по тези статии да възлиза на около 10 % от БВП в края на 2011 г. и да остане на това ниво в периода до 2014 г. В резултат балансът на текущата сметка ще се ограничи до излишък от 1 % от БВП през 2012 г.
    От 2012 г. се очаква погасяването на външни задължения на банките към банките – майки и на частния сектор да бъде ограничено и притокът на преките чуждестранни инвестиции постепенно да се възстановява. Размерът на преките чуждестранни инвестиции в страната ще остане значително под нивата от 2005-2007 г., но ще осигурява достатъчно покритие на очаквания дефицит по текущата
    сметка след 2013 г.

    2. Консолидирана фискална програма за 2012 г.
    В настоящата икономическа ситуация, основните предизвикателства пред страните от ЕС са постигането на икономически растеж и фискална устойчивост. Затова данъчната политика на Правителството е насочена към мерки за стимулиране на икономически растеж, консолидация на публичните финанси и подържане на макроикономическа стабилност.

    Показатели
    (млн. лв.) КФП от тях:
    Национален
    бюджет Европейски средства*
    2011 г. 2012 г. 2011 г. 2012 г. 2011 г. 2012 г.
    Приходи 26 208.5 28 732.0 24 063.7 24 911.1 2 144.8 3 820.9
    (% от БВП) 34.2% 35.2% 31.4% 30.5% 2.8% 4.7%
    Разходи 27 360.0 28 928.5 24 366.7 24 392.2 2 993.3 4 536.3
    (% от БВП) 35.7% 35.4% 31.8% 29.9% 3.9% 5 6%
    Вноска в общия бюджет на ЕС 811.5 895.7 811.5 895.7 - -
    (% от БВП) 1.1% 1.1% 1.1% 1.1%
    Трансфер за национално съфинансиране на средствата от ЕС -823.9 -931.2 823.9 931.2
    (% от БВП) -1.1% -1.1% 1.1% 1.1%
    Бюджетно салдо -1 963.0 -1 092.3 -1 938.4 -1 308.1 -24.6 215.9
    (% от БВП) -2.5% -1.3% -2.5% -1.6% 0.0% 0.3%
    БВП 76 606 81 629 - - - -


    * В разходите са включени и средствата за национално съфинасиране, които обаче не участват при формиране на бюджетното салдо на средствата получавани от ЕС


    Консолидираната фискална програма (КФП) включва държавния бюджет, бюджета на Държавното обществено осигуряване, бюджета на Националната здравноосигурителна каса, бюджетите на общините, бюджетите на Българската национална телевизия, Българското национално радио, държавните висши училища, Българската академия на науките, извънбюджетните сметки и фондове и другите бюджетни предприятия по смисъла на § 1, т.1 от Закона за счетоводството (национален бюджет) и Европейските средства.
    Консолидираната фискална програма за 2012 г. се базира на актуализираната от Министерския съвет макроикономическа прогноза и одобрените от него цели на фискалната политика, а параметрите й отразяват разчетените в националния бюджет средства за финансиране на правителствените приоритети и политики, очакванията за усвояванията на средствата по европейските програми, разчетите на консолидирания бюджет на ДОО, на бюджета на НЗОК и общинските бюджети.

    2.1.По приходите на Консолидираната фискална програма
    С оглед изпълнението на горните цели Правителството предлага приходите за 2012 г. да са в размер на 28 732.0 млн. лв. Тази сума е по голяма от сумата за 2011 г. с 2 523.5 млн. лв. или ръст от 9.6%. Увеличението на приходите с 2 523.5 млн. лв. е резултат от увеличение на приходите по националния бюджет с 847.4 млн. лв. и от увеличението на европейските средства със – 1 676.1 млн. лв.
    От общата сума на приходите за 2012 г. - 28 732.0 млн. лв., в националния бюджет се очаква да постъпят - 24 911.1 млн. лв. или 86.7 на сто от общата сума по КФП и от Европейски средства - 3 820.9 млн. лв., които са 13.3% общите приходи по програмата.
    От общата сума на приходите по националния бюджет за 2012 г. 24 911.1 млн. лв. от данъчни приходи са разчетени да постъпят - 21 597.2 млн. лв., която сума е по-голяма с 909.5 млн. лв. от данъчните приходи за 2011 г.; от неданъчни приходи – 3 238.7 млн. лв., която сума е по-малка с 61.4 млн. лв. от същите приходи за 2011 г. и от помощи - 75.2 млн. лв., която сума е по-малка с 0.7 млн. лв. от помощите за 2011 г.
    През 2012 г. усилията ще бъдат ориентирани към данъчно-осигурителна политика, насочена в подкрепа на икономическия растеж и поддържането на бюджетна стабилност, както и към функционирането на модерна и ефективна приходна администрация, работеща в услуга на обществото и гарантираща ефективното събиране на данъците, осигурителните вноски и другите приходи в държавния бюджет. Ще продължава и процесът на последователно прехвърляне на тежестта към косвените данъци.

    2.2. По разходите на Консолидираната фискална програма
    За 2012 г. е предвидено да се направят разходи за 28 928.5 млн. лв., или 35.4% към БВП. Тази сума е по-голяма от разходите за 2011 г. с 1 568.5 млн. лв. и е ръст от 5.7%. Сумата на разходите за 2012 г. се формира от разходи, които ще бъдат направени чрез националния бюджет, в размер на 24 392.2 млн. лв. и с европейски средства, в размер на 4 536.3 млн. лв. Разходите за 2012 г. по националния бюджет са по-високи от разходите за 2011 г. с 25.5 млн. лв., а разходите с европейски средства за 2012 г. са повече от тези за 2011 г. с 1 543 млн. лв.
    - В Консолидираната фискална програма за 2012 г. са предвидени капиталови разходи на обща сума от 5 250.2 млн. лв. Тази сума е по-голяма в абсолютен размер с 1605.8 млн. лв., или ръст от 44.1 на сто спрямо 2011 г.
    - От общата сума на капиталовите разходи - 5 250.2 млн. лв., в националния бюджет са 1 735.2 млн. лв. и в системата на Европейските средства 3 515 млн. лв. Сумата в националния бюджет за 2012 г. е по-малка с 51.9 млн. лв. от тази за 2011 г., а сумата на европейските средства е по-голяма с 1 657.7 млн. лв. Това увеличение е резултат от увеличението на средствата на Националния фонд с 1 166.3 млн. лв. и на Държавния фонд земеделие с 491.4 млн. лв.
    Предвижда размерът на вноската на Република България в общия бюджет на Европейския съюз за 2012г. да е 895.7 млн. лв. (1.1% към БВП), която сума е по-голяма от вноската за 2011 г. с 84.2 млн. лв.
    Общата сума на разходите и вноската в общия бюджет на ЕС за 2012 г. е 29 824.3 млн. лв. ( 36.5% към БВП) и тя е по - голяма от същите разходи за 2011г. с 1 652.8 млн. лв.
    В националния бюджет за 2012 г. е предвиден трансфер за национално съфинансиране на средства от ЕС в размер на 931.2 млн. лв. а за 2011 г. тези разходи са били 823.9 млн. лв. Следователно за 2012 г. средствата за съфинансиране са увеличени със 107.3 млн. лв.
    При разработването на разходната част на Консолидираната фискална програма Министерският съвет е спазил изискването на чл.12а на Закона за устройството на държавния бюджет: „Максималният размер на разходите по КФП да не надвишава 40 на сто от прогнозния брутен вътрешен продукт”.
    2.3. По бюджетното салдо на Консолидираната фискална програма
    С Консолидираната фискална програма за 2011 г. е планиран бюджетен дефицит в размер на 1 963.0 млн. лв.
    В прогнозата на Правителството за 2012 г. бюджетното салдо е също на дефицит, но в размер на 1 092.3 млн. лв., което е 1.3 на сто от БВП. Това показва, че Министерският съвет е спазил разпоредбата на чл. 20, ал. 4 на Закона за устройството на държавния бюджет: "Когато бюджетното салдо по консолидираната фискална програма е дефицит, то не може да надвишава 2 на сто от брутния вътрешен продукт".
    Предходните данни показват намаление на бюджетния дефицит за 2012 г. с 870.7 млн. лв. Намалението на дефицита се дължи на положителната разлика от увеличението на приходите с 2 523.5 млн. лв. и увеличението на разходите с 1 652.7 млн. лв.

    Основните функционални направления на разходите от Консолидираната фискална програма за 2012 г. са изменени спрямо 2011 г., както следва:
    -За социалното осигуряване, подпомагане и грижи се предвиждат разходи за 10 113.0 млн. лв., което е 12.4 % към БВП. Тази сума е по-голяма от сумата за 2011 г. със 377.0 млн. лв. и е по-малка с 0.3% към БВП;
    -За икономическите дейности и услуги са определени 4 673.2 млн. лв. и тази сума е по-голяма с 984.7 млн. лв. от разхода за 2011 г. Към БВП разхода за 2012 г. е 5.7% и спрямо 2011 г. се увеличава със 1.1%. В функцията са включени средства за селско стопанство, горско стопанство, лов и риболов, минно дело, горива и енергия; транспорт и съобщения; промишленост и строителство, за туризъм и за други дейности по икономиката. Най-голям относителен дял от разходите на функцията (61.0%) се пада на група „Транспорт и съобщения” за която, за 2012 г. е предвидено да се изразходват 2 850.4 млн. лв. Тази сума е по-голяма от същия разход за 2011 г. с 847.6 млн. лв. Разходът за 2012 г. отнесен към БВП е 3.5 % и е по-голям от 2011 г. с 0.9 на сто.
    - За здравеопазването са разчетени разходи за 3 261.6 млн. лв. Тази сума е по-голяма с 10.7 млн. лв. от същата сума за 2011 г. Сумата на разхода към БВП е 4.0 % и е по-малка от сумата за 2011 г. с 0.2 %;
    - За отбрана и сигурност в програмата са записани 2 634.4 млн. лв. и тази сума е по-малка от разхода за 2011 г. с 58.5 млн. лв. Към БВП разходът за 2012 г. е 3.2 %, а за 2011 г. – 3.5 на сто или разходът е намален с 0.3%.
    - За системите на образованието са предложени 2 747.1 млн. лв., която сума е по-голяма от разхода за 2011 г. със 171.2 млн. лв. Към БВП годишния разход е 3.4% и е равен на този от 2011 г.;
    - За общодържавните служби сумата на разхода е 1 751.6 млн. лв., а към БВП -2.1 на сто. Спрямо разхода за 2011 г. сумата е намалена с 37.4 млн. лв. и 0. 2% към БВП. В това число разходите за наука за 2012 г. са разчетени на сума 193.6 млн. лв. и са 0.2% към БВП. Този разчет е по-нисък от разходите за наука за 2011 г. с 16.1 млн. лв. и към БВП намалява със 0.1 на сто.
    -За група „Култура” в програмата за 2012 г. са разчетени 393.7 млн. лв.Тази сума е по-голяма от сумата за 2011 г. с 15.1 млн. лв. Въпреки че в абсолютна сума разходът за 2012 г е по-голям, то общите суми на разхода и за двете години показват 0.5 % от БВП.
    - За група „Опазване на околната среда” за 2012 г. са разпределени разходи за 1 221.6 млн. лв.. Тази сума е по-голяма с 207.4 млн. лв. от същия разход за 2011 г. Сумата на разхода за 2012 г.отнесен към БВП е 1.5 %.


    3. Бюджет на общините и взаимоотношения с държавния бюджет
    Разчетените разходи на общините за 2012 г. са в размер на 3 696,0 млн.лв. По икономически елементи увеличение спрямо разчетите за 2011 г. има на средствата за заплати с 51,8 млн.лв., за осигурителни плащания с 12,1 млн.лв. и за други възнаграждения и плащания с 5,2 млн.лв., а в издръжката има компенсирано намаление с 24,8 млн.лв., произтичащо главно от промяна на натуралните показатели във функция „Образование”.
    Разчетените бюджетни взаимоотношения на общините в проектобюджета за 2012 г. са увеличени компенсирано спрямо ЗДБРБ за 2011 г. с 23,1 млн.лв., като в частта на общата субсидия за държавни дейности има увеличение с 43,1 млн.лв., а целевата субсидия за капиталови разходи е намалена с 20,0 млн.лв. за екологични обекти, които се предвижда да бъдат финансирани чрез ПУДООС. За 2012 г. не е предвиден растеж на общата изравнителна субсидия, на трансфера за зимно поддържане и снегопочистване и на целевата субсидия за капиталови разходи в съответствие с утвърдените размери на бюджетните взаимоотношения с приложение № 5 към Решение № 246 на Министерския съвет от 15 април 2011 г. за одобряване на бюджетната прогноза за периода 2012-2014 г., приемане на разходните тавани по първостепенни разпоредители с бюджетни кредити, без по общини, за периода 2012-2014 г. и за одобряване на актуализация на Стратегията за управление на държавния дълг.
    С проектобюджета за 2012 г. за текущи разходи в делегираните от държавата дейности, финансирани чрез бюджетите на общините, са разчетени 1834,7 млн.лв. Разчетените текущи разходи на общините за 2012 г. за местни дейности са в размер на 1 221,2 млн.лв. Предвидените разходи за издръжка в местните дейности са съобразени с прогнозата за собствените приходи и размера на изравнителната субсидия, като не се залага растеж на тези разходи.
    Проектът за капиталовите разходи на общините по консолидираната програма за 2012 г. е 640,1 млн.лв. Източници на финансиране на тази сума са: целева субсидия от централния бюджет – 70.2 млн. лв. и собствени бюджетни средства на общините, с увеличение от 1,9 млн.лв. спрямо 2011 г., - 569.9 млн. лв.
    Предвижда се от цялата сума на капиталовите разходи - 640.1 млн. лв. за нуждите на делегираните от държавата дейности да се изразходват - 17,0 млн.лв. и за местните дейности - 623,1 млн.лв.
    Не се предвижда финансиране на капиталови разходи с източник външни кредити с държавна гаранция.

    3. Държавен дълг
    Към 31 юли 2011 г.номиналния размер на държавния дълг е на обща стойност 10 532.1 млн. лв., в т.ч. външен дълг 6 469.8 млн. лв. и вътрешен дълг 4 062.3 млн. лв. В структурно отношение външния дълг заема 61.4%, а вътрешния – 38.6 %. Съотношението държавен дълг/БВП към същия период възлиза на 13.9 %, като в сравнение с отчета за 2010 г. намалява с 1.0 п.п. В номинално изражение държавния дълг бeлeжи намаление с 0.1 млн. лв. в сравнение с отчетената стойност в края на 2010 г. в резултат основно на валутно курсови разлики. Към края на 2011 г. се очаква относителния дял на вътрешния държавен дълг да консолидира нивото си около 38 % а на външния дълг – 62% (съответно 37.4 % към 62.6 % през 2010 г.). Съотношението държавен дълг/БВП към същия период възлиза на 13.9%, като се предвижда към края на 2011 г. да не надвишава 16 % от БВП и 18.7 % - към 31.12.2012 г.

    4. Проект на държавния бюджет на Република България за 2012.
    Съгласно чл. 87, ал. 2 от Конституцията на Република България, законопроекта на Държавния бюджет се изготвя и внася от Министерския съвет, а съгласно чл.4 от ЗУДБ, държавния бюджет обхваща републиканския бюджет, бюджета на Народното събрание и бюджета на съдебната власт.

    4.1 Републикански бюджет
    Таблиците за приходите и разходите, трансферите и вноската в общия бюджет на Европейския съюз е разработена по проекта на републиканския бюджет със становището на Министерския съвет по чл. 1 и 2 на законопроекта.

    1. Предлагат се следните приходи:

    No ПОКАЗАТЕЛИ
    (млн. лв.) Закон
    2011 Проект
    2012 Разлика
    в сума
    І Приходи 16 076.0 17 029.2 953.2
    В това число:
    1. Данъчни 14 353.7 15 388.0 1034.3
    1.1 ДДС 6 480.0 7 100.0 620.0
    1.2 Акцизи 3 800.0 4 130.0 330.0
    1.3 Мита и митнически такси 100.0 120.0 20.0
    1.4 ДДФЛ 2 071.4 2 236.5 165.1
    1.5 Корпоративни данъци 1 542.6 1 474.9 -67.7
    1.6 Други данъци 179.7 193.2 13.5
    1.7
    1.8

    Данък върху застрахов. премии
    Данъци върху дивидентите, ликвидационните дялове и доходите на местни и чуждестранни юридически лица 20.0
    160.0 24.0
    109.4 4.0
    -50.6
    2. Неданъчни приходи 1 674.3 1 600.3 -74.0
    2.1 Приходи и доходи от собственост 778.7 564.9 -213.8
    2.2 Държавни такси 692.0 689.2 -2.8
    2.3
    2.4 Глоби, санкции и наказателни лихви
    Други неданъчни приходи 94.1
    109.4 82.4
    263.8 -11.7
    154.4
    3. Помощи, дарения и други безвъзмездно получени суми 48.1 40.9 -7.2

    Приходите по републиканския бюджет за 2012 г. се увеличават с 953.2 млн. лв. спрямо приходите по закона за 2011 г. Увеличението е резултат от очакваните в повече данъчни постъпления с 1 034.3 млн. лв.; на предвидените в по-малко неданъчни приходи със 74.0 млн. лв.и очакваните по-малко помощи, дарения и други безвъзмездно получени суми със 7.2 млн. лв.
    От данъчните приходи се очакват:
    - повече приходи от ДДС с 620.0 млн. лв.; от акцизи с 330.0 млн. лв.; от мита и митнически такси с 20.0 млн. лв.; от данък върху доходите на физическите лица със 165.4 млн. лв.; от други данъци с 13.5 млн. лв. и от данък върху застрахователните премии с 4.0 млн.лв. и
    - по-малко приходи от Корпоративните данъци – 67.7 млн. лв. и от данъците върху дивидентите, ликвидационните дялове и доходите на местни и чуждестранни юридически лица – 50.6 млн. лв.
    От неданъчните приходи се очакват 74 млн. лв. по-малко приходи.

    2. Предлагат се следните бюджетни кредити:

    No ПОКАЗАТЕЛИ
    (млн. лв.) Закон
    2011 Проект
    2012 Разлика
    Общо разходи, трансфери и вноска в ЕС 18 236.8 18 585.9 349.2
    ІI Разходи 8 389.3 7 935.3 -454.0
    В т. ч.:
    1. Текущи разходи
    в т.ч. лихви - общо 7 088.9
    655.0 6 831.7
    707.4
    -257.2
    52.4
    2. Капиталови разходи 984.0 949.3 -34.7
    3. Прираст на държавният резерв 50.4 35.4 -15.0
    4. Резерв за непредвидени и неотложни разходи 266.0 119.0 -147.0
    ІІІ. Трансфери (субсидии, вноски)– нето 9 036.0 9754.9 718.9
    1. Предоставени :
    В т.ч. за: 9 393.1 9872 448.9
    Общините 2 136.5 2 159.6 23.1
    - ДОО 4 176.3 4 587.6 411.3
    - НЗОК 958.6 946.5 -12.1
    - Съдебна власт 282.2 260 22.2
    - Национален фонд към МФ 676.4 731.8 55.4
    - Държавен фонд „Земеделие” към МЗХ 601.6 601.6 -
    2.

    ІV. Получени:
    в т.ч. НЗОК
    Вноска в общия бюджет на ЕС 357.1
    343.1
    811.5 117.1
    103.1
    895.7 -240.0
    -240.0
    84.3
    V. Бюджетно салдо (дефицит) - 2 160.7 -1 556.7 -604.0

    Със закона за бюджета за 2012 г. се предлага общо разходи, трансфери и вноска в общия бюджет на ЕС в размер на 18 585.9 млн.лв. Спрямо 2011 г. се получава ръст от 349.2 млн.лв. Този ръст се образува от: намаление на разходите с 454 млн. лв.; от увеличение на трансферите (нето) със 718.9 млн. лв. и увеличение на вноската в общия бюджет на ЕС с 84.3 млн. лв. Спрямо бюджета за 2011 г.: дадените в по-малко разходи за 2012 г. с 454 млн. лв. е за сметка на намаление на текущите разходи с 257.2 млн. лв.; на капиталовите разходи с 34.7 млн. лв.; на прираста на държавния резерв с 15 млн. лв. и на резерва за непредвидени и неотложни разходи със 147 млн. лв. Увеличението на трансферите нето) със 718.9 млн. лв. основно е разпределено за трансфери на държавното обществено осигуряване - 411.3 млн. лв.; на съдебната власт - 22.2 млн. лв.; на Националния фонд към МФ - 55.4 млн. лв. и на общините - 23.1 млн. лв.

    4. Бюджетно салдо по закона за държавния бюджет за 2011 г. е дефицит от 2 160.7 млн. лв. Със законопроекта за 2012 г. бюджетното салдо също се предлага да бъде дефицит, но на сума 1 556.7 млн. лв., или намаление на дефицита за 2012 г. със 604 млн. лв. Намалението на дефицита е резултат от увеличението на приходи със 953.2 млн. лв. и увеличение на разходите, трансферите(нето) и вноската в общия бюджет на ЕС с 349.2 млн. лв.

    ІІ. Бюджет на съдебната власт.
    1. По приходите
    Със Закона за държавния бюджет на Република България за 2011 г. за бюджета на съдебната власт са одобрени приходи от дейността на органите на съдебната власт 105.5 млн. лв., в т.ч. приходи от съдебни такси – 89.0 млн. лв.
    За 2012 г. Висшия съдебен съвет (ВСС) предлага приходите по бюджета на съдебната власт да се определят също на 105.5 млн.лв., от които 89.0 млн.лв. приходи от съдебни такси. Следователно за 2012 г. не се предлага увеличение на приходите въпреки, че за 2010 година са отчетени постъпления от 132.6 млн. лв. при план 95.0 млн. лв., а към деветмесечието на 2011 г. по бюджета на съдебната власт са постъпили общо приходи от дейността на органите на съдебната власт в размер на 101.7 млн. лв., при одобрени 105.5 млн. лв. в ЗДБРБ за 2011г.Тези обстоятелства дават основание на Министерският съвет за 2012 г.да предложи план на приходите от 140.0 млн. лв.,в т.ч. 120.0 млн. лв. от съдебни такси, или увеличение на приходите спрямо 2011 г. с 34.5 млн. лв., от които 31.0 млн. лв. за приходите от съдебни такси.
    С цел да не се допусне нарушаване на баланса на бюджета на Съдебната власт, в случай, че в хода на бюджетната година не бъде изпълнен плана за приходите, в проектобюджета за 2012 г. е предвидена разпоредба, съгласно която неизпълнението на приходите от дейността на органите на съдебната власт да бъде за сметка на наличностите по сметки от предходните години. При недостиг на средства от наличности, неизпълнението се компенсира с допълнителна субсидия от централния бюджет.

    2. По разходите
    Със Закона за държавния бюджет на Република България за 2011 г. за бюджета на съдебната власт са одобрени разходи в размер на 387.7 млн. лв., от които за текущи разходи – 384.7 млн. лв.; за капиталови разходи – 2.4 млн. лв. и резерв за неотложни и непредвидени разходи – 0.6 млн. лв.
    За 2012 г. Висшия съдебен съвет предлага размерът на разходите да бъде 494.0 млн. лв., от които 468.6 млн.лв. за текущи разходи; 24.8 млн. лв. за капиталови разходи и 0.6 млн.лв. резерв за неотложни и непредвидени разходи.
    Следователно ВВС предлага увеличение на разходите за 2012 г. спрямо 2011 г. със 106.3 млн. лв., в т.ч. на текущите разходи с 83.9 млн. лв.; на капиталовите разходи с 22.4 млн. лв.
    Министерският съвет предлага размера на разходите по бюджета на Съдебната власт за 2012 г. да бъде 400.0 млн. лв., от които: 397.0 млн. лв. за текущи разходи; 2.4 млн. лв. за капиталови разходи и 0.6 млн. лв. резерв за неотложни и непредвидени разходи, т.е. Министерският съвет предлага увеличение на разходите за 2012 г. с 12.3 млн. лв., което увеличение е изцяло за текущи разходи. Освен горните капиталови разходи по бюджета на съдебната власт, по проектобюджета на Министерството на правосъдието са включени средства за капиталови разходи за органите на съдебната власт в изпълнение на възложените на министъра на правосъдието функции по управление на недвижимото имущество на съдебната власт.
    От горните размери на приходите и разходите произтичат следните взаимоотношения между бюджета на Съдебната власт и централния бюджет :
    С приетия от Висшия съдебен съвет бюджет на съдебната власт за 2012 г. се предлага увеличение на субсидията от централния бюджет от 282.2 млн. лв. за 2011 г. на 388.5 млн. лв. за 2012 г., т.е. нарастване на субсидията със 106.3 млн. лв. или с 37.7%. Увеличението на субсидията е резултат от задържането на размера на приходите на нивото на 2011 г. и увеличение на разходите с 106.3 млн. лв.
    Министерският съвет, в становището си по чл.1 и чл.2 на законопроекта на държавния бюджет за 2012 г. е предложил субсидия от централния бюджет в размер на 260.0 млн.лв., която е обвързана с предложените от него размери на приходи от дейността на органите на съдебната власт и размер на разходи по бюджета на съдебната власт за 2012 г.
    Освен разликите в стойностните показатели в чл. 2, ал. 1 и 2 на законопроекта за държавния бюджет за 2012 г. има различия и по чл. 2, ал. 5, с която ВСС предлага: ”(5) Размерът на неусвоения лимит на разход в края на годината, остава като преходен остатък по бюджета на съдебната власт и се разпределя по ред, определен от Висшия съдебен съвет през следващата година.”
    Министерският съвет не подкрепя предложената от ВСС редакция на ал. 5 и предлага следната нова редакция за чл.2, ал.5: "(5) Висшият съдебен съвет може да изразходва средства в размер до 20.0 млн. лв. от наличностите по сметки от предходни години за покриване на неотложни разходи на органите на съдебната власт, в случай че не се нарушава бюджетното салдо по държавния бюджет.”
    Министерският съвет подкрепя текстовете на алинеи 3, 4, 6, 7, 8, 9 на член 2 от законопроекта на държавния бюджет за 2012 г.
    Висшия съдебен съвет предлага в преходните и заключителни разпоредби на законопроекта да се включи нов § със следното съдържание:
    „§ …Министерският съвет, съгласувано с Висшия съдебен съвет, извършва промени по бюджета на съдебната власт, произтичащи от влезли в сила закони и засягащи бюджета на съдебната власт”.

    Министерският съвет не подкрепя предложението. Той счита, че не са налице условия за промяна във взаимоотношенията на Висшия съдебен съвет с централния бюджет, извън регламентираните с чл. 2 от проекта.

    ІІІ. Бюджет на Народното събрание.
    След проведените съгласувателни процедури по проектобюджета на Народното събрание за 2012 г., предвидени в Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и Закона за устройство на държавния бюджет, Министерския съвет предлага в законопроекта на държавния бюджет за 2012 г. бюджета на Народното събрание да има следните приходи, разходи и трансфер от централния бюджет:
    - приходи – 2.2 млн. лв., което е по-малко спрямо 2011 год. с 0.1 млн. лв.
    - разходи – 53.0 млн. лв., в т.ч. текущи разходи 44.3 млн. лв.; капиталови разходи от 8.2 млн. лв. и резерв за неотложни и непредвидени разходи – 0.5 млн. лв. Общата сума на разходите за 2012 г. е толкова, колкото са разходите и за 2011 г.
    - субсидията от централния бюджет в размер на 50.8 млн. лв. Бюджетът се предлага на нулево салдо.
    Разпределението на общата сума на разходите по функционални области е както следва:
    - функционална област “Представителен и ефективен парламент” – 28.8 млн. лв., в т.ч. Резерв за неотложни и непредвидени разходи – 0.5 млн. лв.;
    - функционална област “Осигуряващи дейности” – 23.2 млн. лв. и
    - функционална област “Съпътстваща дейност” (Икономически и социален съвет) – 1.0 млн. лв.

    ІV. Бюджет на Сметната палата
    В законопроекта на държавния бюджет за 2012 г., за бюджета на Сметната палата се предлагат разходи за 2012 год. в размер на 15.1 млн. лв., от които за текущи разходи 15 млн. лв. и за капиталови разходи – 0.1 млн. лв. Толкова е и общата сума на разходите по бюджета на Сметната палата по държавния бюджет за 2011 г., в т.ч. текущите разходи са 14.9 млн. лв. и капиталовите разходи -0.2 млн. лв.
    Субсидията от централния бюджет за 2012 г. и за 2011 г. е толкова, колкото е размера на разходите за всяка една от годините - по 15.1 млн. лв.

    V. Бюджет на Комисията за финансов надзор.
    Със законопроекта на държавния бюджет за 2012 г. по бюджета на Комисията за финансов надзор е предвидено да постъпят приходи в размер на 8.3 млн.лв., или толкова, колкото са предвидени приходи и с бюджета за 2011 г.
    Разходите по законопроекта за 2012 г. са на сума 13.7 млн. лв. и спрямо 2011 г. са повече с 52 хил. лв. От общата сума на разходите за текущи разходи са 12.2 млн. лв., което е по-малко с 0.6 млн. лв. от 2011 г. и за капиталови разходи 1.5 млн. лв., което е повече с 0.7 млн. лв. от 2011 г.
    В общия размер на разходите – 13 689.4 хил. лв.(13.7 млн. лв.) са включени средства в размер на 1.135.4 хил. лв. за финансиране дейността на Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори. За 2011 г. тази сумата за Комисията е 1 257.5 хил. лв. или в помалко със 122.1 хил. лв.
    При горепосочените приходи и разходи за 2012 г. се получава субсидия от Централния бюджет в размер на 5.4 млн. лв., или субсидията се запазва на нивото от 2011 г.
    VІІ. Бюджети на държавните органи, министерства и ведомства
    За държавните органи, министерства и ведомства за 2012 год. се предлагат да постъпят собствени приходи от 1 178.5 млн. лв., което спрямо 2011 год. е намаление с 63.2 млн. лв.
    За изпълнение на държавните функции на тези органи се предлага разходи на сума 5 582.2 млн. лв., която сума спрямо 2011 г. е намаление с 233.8 млн. лв.
    От бюджетите на държавните органи, министерствата и ведомствата е предвиден нетентрансфер в размер на -228.3 млн. лв., което е увеличение на нетния размер на трансферите с 254.1 млн. лв..
    За 2012 г. се предлага субсидия за дейността на държавните органи, министерствата и ведомствата през 2012 год. на сума 4 868.1 млн. лв. Спрямо 2011 г. субсидията се увеличава с 66.4 млн. лв.
    По законопроекта се проведе дискусия с участието на министри, народни представители и представители на Националното сдружение на общините в Република България, на професионалните и браншовите организации. Бяха изразени мнения, както в подкрепа, така и възражения по заложените показатели. На зададените въпроси изчерпателни отговори даде министър Дянков.

    След приключване на дискусиите се проведе гласуване, при което се получиха следните резултати:
    1. По Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2012 г. с включен проект на Висшия съдебен съвет по чл.1 и чл.2: “За” – няма, “Против” – 1 народен представител, “Въздържали се”- 16 народни представители;
    2. По Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2012 г. със становище на Министерския съвет по чл.1 и чл.2: “За” – 14 народни представители, “Против” – 6 народни представители, без “Въздържали се”.
    Въз основа на гореизложеното и резултатите от гласуването, Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2012 г. със становището на Министерски съвет по чл. 1 и 2.




    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:


    МЕНДА СТОЯНОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума