КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
25/01/2012 първо гласуване
Относно: законопроект за отнемане на незаконно придобито имущество, № 254-01-4, внесен от Красимир Велчев и група народни представители на 17.01.2012 г.; законопроект за гражданската конфискация, № 254-01-5, внесен от Христо Бисеров и група народни представители на 18.01.2012 г.
Д О К Л А Д
На заседание, проведено на 25 януари 2012 г., Комисията по бюджет и финанси разгледа законопроекта за отнемане на незаконно придобито имущество, внесен от Красимир Велчев и група народни представители и законопроекта за гражданската конфискация, внесен от Христо Бисеров и група народни представители.
На заседанието присъстваше Тодор Коларов – председател на Комисията за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност.
Законопроектът с вносители н.п. Красимир Велчев и група народни представители беше представен от н.п. Димитър Главчев. В законопроекта са уредени условията и редът за отнемане в полза на държавата на имущество, придобито със средства, за които не е установен законен източник. Въпросното имуществото се установява, посредством проверка на източниците и средствата на придобиването му. Производството по този законопроект се провежда независимо от производството, в което се осъществява наказателно преследване срещу проверяваното лице. За разлика от действащия Закон за отнемане в полза на държавата на имущество, придобито от престъпна дейност, отнемането на имущество не се предхожда от влязла в сила осъдителна присъда, което характеризира механизма на гражданската конфискация.
Основните моменти в законопроекта са :
■ предвижда се развитие на производството по гражданска конфискация в две фази: производство, провеждано от Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество, в което се проверяват източниците за придобиване на имуществото и се предприемат действия за налагане на обезпечителни мерки и производство за отнемане на имуществото, провеждано пред гражданския съд.
■ детайлно се уреждат статута и правомощията на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество, представляваща специализиран постояннодействащ държавен орган, който извършва проверки за установяване на имущество, придобито със средства, за които не е установен законен източник. Със законопроекта се предвиждат съществени промени в структурата и начина на функциониране на специализирания орган. Предвижда се еднократен петгодишен мандат на председателя и членовете на Комисията, осигуряващ гаранции за прозрачност и безпристрастност в дейността й.
■ предвижда се 10-годишен давностен срок от момента на образуване на производството пред Комисията за упражняване правата на държавата при провеждане на финансово разследване относно имуществото на лицата и произхода на средствата за придобиването му.
■ Въвежда се понятието „значително несъответствие”, при наличието на което Комисията приема решение за внасяне в съда на искане за обезпечаване на бъдещ иск за отнемане на имуществото. Значително несъответствие е налице при несъответствие между имуществото и нетния доход, надвишаващо 250 000 лв. за целия проверяван период.
■ С оглед чувствително съкращаване на сроковете за провеждане на производството по този закон, чл. 82, ал. 1 предвижда предявяване на иск от страна на Комисията за отнемане на имуществото пред компетентния граждански съд в срок до три месеца от налагането на обезпечителните мерки.
■ предвиждат се редица гаранции за защита на основните права, сред които: възможността по чл. 68 лицето предварително да се запознае с доказателства, които ще се представят в един бъдещ процес; възможност за правна защита в исковото производство; ответникът има право на жалба пред две съдебни инстанции, като съдебното производство протича на три инстанции и др.
Законопроектът, внесен от н.п. Христо Бисеров и група народни представители беше представен от н.п Христо Бисеров.
Със законопроекта се уреждат условията и редът за отнемане в полза на държавата на имущество, придобито със средства с недоказан произход, или чието придобиване или притежание съставлява неоснователно обогатяване по отношение на държавния или общинските бюджети или по отношение на лицата, пострадали от престъпления.
Основните моменти в законопроекта са:
■ Производство за отнемане на имущества може да бъде образувано само по повод, или във връзка с образувано, висящо или приключено, наказателно производство в която и да е негова фаза. По правило е предвидено това да става още в досъдебното производство, с което да не се даде възможност на обвиняемия да укрие имущество.
■ предвижда се развитие на производството по гражданска конфискация в две фази: предварително и същинско. Предварителното производство е изцяло административно, провеждано от съответната приходна администрация по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. Съдебното производство е специално. Предлага се да се използват правилата на Гражданския процесуален кодекс за решаване на търговски спорове, предвид бързината на този вид производства и липсата на възможности за протакане.
■ предвижда се закриването на Комисията за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност, като се предлага нейните функции да се поемат от приходната администрация, тъй като тя има опит и съдебна практика при установяване на несъответствие между приходи и данъчни задължения. Като предимство за предложения подход се извежда обстоятелството, че законопроектът ще се прилага в рамките на съществуващата и утвърдена институционална структура на държавата и ще се опира на добре усвоени от прилагащите органи правни норми, по които има акумулирана и достатъчна съдебна практика: тези на ДОПК, ГПК и НПК. С предложените мерки вносителят обосновава и икономисване на финансови средства при прилагане на закона.
■ Законопроектът предвижда правата на държавата да се погасяват с изтичане на десетгодишна давност, като давността започва да тече от датата на придобиване на имуществото. Като основание за гражданска конфискация, законопроектът предвижда несъответствие в голям мащаб (разлика от над 300 000 лева) между съвкупната стойност на притежаваното имущество и декларираните през годините приходи на засегнатите лица след приспадане на съответните разходи.
След представяне на двата законопроекта се проведе дискусия, при която голяма част от членовете на комисията застъпиха становището, че Комисията за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност следва да бъде запазена, тъй като през последните години е доказала своята ефективност. Освен това не е необходимо на приходната администрация да се възлагат все повече и повече допълнителни функции, тъй като това би довело до затрудняване на нейната основна дейност по установяване и събиране на данъчните и осигурителните задължения. Целта на гражданската конфискация е отнемане в полза на държавата на имущество, придобито със средства, за които не е установен законен източник.
След дискусията се проведе гласуване, което приключи при следните резултати:
1. по законопроекта на н.п. Красимир Велчев и група народни представители: „За” - 11 народни представители, „Против” - 1 народен представител и „Въздържали се”- 4 народни представители.
2. по законопроекта на н.п Христо Бисеров и група народни представители: „За” – 2 народни представители, „Против” - 1 народен представител и „Въздържали се”- 13 народни представители.
Въз основа на гореизложеното Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроекта за отнемане на незаконно придобито имущество, № 254-01-4, внесен от Красимир Велчев и група народни представители, и да не приеме законопроекта за гражданската конфискация, № 254-01-5, внесен от Христо Бисеров и група народни представители.
София, 26 януари 2012 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
МЕНДА СТОЯНОВА