Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
22/11/2012 второ гласуване

    Д О К Л А Д

    Относно: Второ гласуване на законопроекта за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2013 г., № 202-01-67, внесен от Министерския съвет на 23.10.2012 г., приет на първо гласуване на 08.11.2012 г.
    З А К О Н

    за бюджета на Националната здравноосигурителна каса
    за 2013 г.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.


    Чл. 1. (1) Приема бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2013 г. по приходите и трансферите на обща сума 2 710 276 хил. лв., както следва:

    № по ред Показатели Сума
    (в хил. лв.)
    I. ПРИХОДИ И ТРАНСФЕРИ – ВСИЧКО 2 710 276
    1. Здравноосигурителни приходи 2 690 326
    1.1. Здравноосигурителни вноски 1 749 200
    1.2. Трансфери за здравно осигуряване 941 126
    2. Приходи и доходи от собственост 20
    3. Глоби, санкции и наказателни лихви 14 500
    4. Други неданъчни приходи 30
    5. Получени трансфери от Министерството на здравеопазването за финансиране на разходите
    по чл. 82, ал. 1, т. 2 и ал. 2, т. 3 от Закона за здравето (+) 5 400

    (2) Приема бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2013 г. по разходите и трансферите на обща сума 2 710 276 хил. лв., както следва:


    по ред Показатели Сума
    (в хил. лв.)

    1 2 3
    II. РАЗХОДИ И ТРАНСФЕРИ – ВСИЧКО 2 710 276
    1. Разходи 2 707 186
    1.1. Текущи разходи 2 431 153
    1.1.1. Разходи за персонал 28 837
    1.1.2. Издръжка на административните дейности 18 805
    1.1.3. Здравноосигурителни плащания 2 383 511
    1.1.3.1. здравноосигурителни плащания за първична извънболнична медицинска помощ 176 000
    1.1.3.2. здравноосигурителни плащания за специализирана извънболнична медицинска помощ 178 000
    1.1.3.2.1. в т.ч. амбулаторно проследяване на болни с психични заболявания и амбулаторно проследяване на болни с кожно-венерически заболявания 1 000
    1.1.3.3. здравноосигурителни плащания за дентална помощ 106 500
    1.1.3.4. здравноосигурителни плащания за медико-диагностична дейност 71 500
    1.1.3.5. здравноосигурителни плащания за лекарствени продукти 534 000
    1.1.3.5.1. в т.ч. лекарствени продукти и диетични храни за специални медицински цели за домашно лечение 497 000
    1.1.3.5.2. в т.ч. ваксини за задължителни имунизации и реимунизации 35 000
    1.1.3.5.3. в т.ч. за финансиране на разходите за ваксини и дейности по национални програми за профилактика на рак на маточната шийка за определена популация по чл. 82, ал. 2, т. 3 от Закона за здравето 2 000
    1.1.3.6. здравноосигурителни плащания за медицински изделия 70 000
    1.1.3.7. здравноосигурителни плащания за болнична медицинска помощ 1 189 511
    1.1.3.7.1. в т.ч. за акушерска помощ за всички здравно неосигурени жени 3 400
    1.1.3.7.2. в т.ч. за диализа при терминална бъбречна недостатъчност 70 000
    1.1.3.7.3. в т.ч. за диспансерно наблюдение на пациенти със злокачествени заболявания 15 000
    1.1.3.7.4. в т.ч. за лекарствена терапия при злокачествени заболявания 90 000
    1.1.3.7.5. в т.ч.за интензивно лечение 40 000
    1.1.3.7.6. в т.ч. за асистирана репродукция 15 000
    1.1.3.7.7. в т.ч. за високоспециализирана диагностика РЕТ/СТ и за роботизирана лапароскопска хирургия 9 000
    1.1.3.8. други здравноосигурителни плащания за медицинска помощ 58 000
    1.1.3.8.1. в т.ч. здравноосигурителни плащания за медицинска помощ, оказана в съответствие с правилата за координация на системите за социална сигурност 58 000
    1.2. Придобиване на нефинансови активи 7 000
    1.3. Резерв, включително за непредвидени и неотложни разходи 269 033
    2. Предоставени трансфери на Националната агенция за приходите по чл. 24, т. 6 от Закона за здравното осигуряване и към бюджетни предприятия, сключили договори за извършване на медицински услуги с Националната здравноосигурителна каса 3 090


    (3) Приема бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2013 г. с балансирано бюджетно салдо.

    Предложение от н.п. Ваньо Шарков, Цветан Костов и Кирчо Димитров:
    I. В чл. 1, ал. 1 се правят изменения и допълнения:
    1. В ред I числото „2 710 276" да се замени с „2 769 276".
    2. Създава се нов ред "1.6. Свободни собствени средства на НЗОК от предходни години - 59 000".
    II. В чл. 1, ал. 2 се правят изменения и допълнения:
    1. В ред II числото „2 710 276" да се замени с „2 769 276".
    2. В ред II. 1. числото „2 707 186" да се замени с „2 766 186".
    3. В ред ІІ.1.1. числото „2 431 153" да се замени с „2 490 153".
    4. В ред II. 1.1.3. числото „2 383 511" да се замени с „2 442 511".
    5. В ред ІІ. 1.1.3.1. числото „176 000" да се замени с „178 000".
    6. В ред II. 1.1.3.2. числото „178 000" да се замени с „208 000".
    7. Ред ІІ.1.1.3.2.1. да отпадне.
    8. В ред ІІ.1.1.3.4. числото „71 500" да се замени с „74 500".
    9. В ред ІІ.1.1.3.5. числото „534 000" да се замени с „499 000".
    10. Ред ІІ.1.1.3.5.2. да отпадне.
    11. В ред II. 1.1.3.7. числото „1 189 511" да се замени с „1 313 511".
    12. В ред ІІ.1.1.3.7.5. изразът „в т.ч. за интензивно лечение" се заменя с „в т.ч. за анестезии в болничната помощ", а числото „40 000" да се замени с„25 000".
    13. В ред II. 1.1.3.7.6. изразът „в т.ч. асистирана репродукция" се заменя с „в т.ч. за патологоанатомични дейности в болничната помощ", а числото „15 000" да се замени с „20 000".
    14. Ред II. 1.1.3.7.7. да отпадне.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение на н.п. Евгений Желев и Мая Манолова:
    В чл. 1, ал. 2 се правят следните промени:
    - в 1.1.3.1., в колона три числото „176 000” се заменя с числото „186 000”;
    - в 1.1.3.2., в колона три числото „178 000” се заменя с числото „188 000”;
    - в 1.1.3.3., в колона три числото „106 500” се заменя с числото „111 500”;
    - в 1.1.3.4., в колона три числото „71 500” се заменя с числото „81 500”;
    - в 1.1.3.5., в колона три числото „534 000” се заменя с числото „499 000”;
    - ред 1.1.3.5.2. се заличава;
    - в 1.1.3.7., в колона три числото „70 000” се заменя с числото „85 000”;
    - в 1.1.3.7.4., в колона три числото „90 000” се заменя с числото „130 000”;
    - ред 1.1.3.7.5. се заличава;
    - ред 1.1.3.7.6. се заличава.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение на н.п. Нигяр Сахлим, Хасан Адемов и Алиосман Имамов:
    1. В чл. 1, ал. 1 и чл. 1, ал. 1, ред 1 се правят следните изменения:
    Числото 2 710 276 хил. лв. се заменя с числото 2 760 276 хил. лв.
    2. В чл. 1, ал. 2, ред 1, ІІ се правят следните изменения:
    Числото 2 710 276 хил. лв. се заменя с числото 2 760 276 хил. лв.
    3. В чл. 1, ал. 2, ред 1.1.3.1 се правят следните изменения:
    Числото 176 000 хил. лв. се заменя с числото 201 000 хил. лв.
    4. В чл. 1, ал. 2, ред 1.1.3.2 се правят следните изменения:
    Числото 178 000 хил. лв. се заменя с числото 203 000 хил. лв.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 1.

    2. Определя здравноосигурителната вноска за 2013 г. в размер 8 на сто.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 2.

    Чл. 3. (1) Всяко тримесечие към договорите с изпълнителите на първична и специализирана медицинска помощ Националната здравноосигурителна каса определя:
    1. броя на назначаваните специализирани медицински дейности в съответствие с чл. 1, ал. 2, ред 1.1.3.2;
    2. стойността на назначаваните медико-диагностични дейности в съответствие с чл. 1, ал. 2, ред 1.1.3.4.
    (2) Надзорният съвет на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) утвърждава ред за прилагане на ал. 1.

    Предложение от н.п. Ваньо Шарков, Цветан Костов и Кирчо Димитров:
    В чл. 3, ал. 2 думата „утвърждава" се заменя с „договаря с Управителния съвет на Български лекарски съюз".

    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 3.

    Чл. 4. (1) В рамките на стойностите по чл. 1, ал. 2, ред 1.1.3.7:
    1. Националната здравноосигурителна каса определя за всяка районна здравноосигурителна каса годишен прогнозен план за обем дейност и стойност на разходите, разпределени по месеци;
    2. в договорите с изпълнителите на болнична медицинска помощ съгласно Закона за здравното осигуряване се определя годишен прогнозен план за обем на дейност и стойност на разходите, разпределен по месеци и тримесечия.
    (2) Изпълнението на годишния прогнозен план за обем дейност и стойност на разходите се контролира съгласно правила, приети от Надзорния съвет на НЗОК. При необходимост планът се коригира от Надзорния съвет на НЗОК на всяко тримесечие по предложение от управителя на НЗОК.
    (3) Годишните прогнозни планове за обем дейност и стойност на разходите по ал. 1 и техните корекции се утвърждават от Надзорния съвет на НЗОК.
    (4) За определяне на годишния прогнозен план за обем дейност и стойност на разходите по ал. 1, т. 2 и техните корекции Надзорният съвет на НЗОК приема правила.

    Предложение от н.п. Ваньо Шарков, Цветан Костов и Кирчо Димитров:
    1. В чл. 4 ал. 2 отпада.
    2. В чл. 4, ал. 4 изразът „приема" се заменя с „договаря с Управителния съвет на Български лекарски съюз".

    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение на н.п. Нигяр Сахлим, Хасан Адемов и Алиосман Имамов:
    В чл. 4, ал. 1, т. 1 думите „годишен прогнозен план за обем дейност и стойност на разходите” се заменят с „годишна обща прогнозна стойност на разходите”.

    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 4.

    Чл. 5. Лечебните заведения, сключили договор с НЗОК й представят годишен финансов отчет и периодични финансови отчети за изпълнението на дейностите, платени от касата, по ред, определен от Надзорния съвет.

    Предложение от н.п. Ваньо Шарков, Цветан Костов и Кирчо Димитров:
    В чл. 5 изразът „от Надзорния съвет" се заменя с „в Националния рамков договор".

    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 5.

    ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието.

    § 1. Преизпълнението на здравноосигурителните приходи по чл. 1, ал. 1, ред 1 се разпределя за здравноосигурителни плащания по ред, определен от Надзорния съвет на НЗОК.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 1.

    § 2. Министерството на здравеопазването ежемесечно до края на текущия месец предоставя трансфер към бюджета на НЗОК по чл. 1, ал. 1,
    ред 5 в размер на поетото през месеца задължение към лечебните заведения за извършената от тях акушерска помощ по чл. 82, ал. 1, т. 2 от Закона за здравето и за финансиране на разходите за ваксини по национални програми за профилактика на рак на маточната шийка за определена популация по чл. 82, ал. 2, т. 3 от Закона за здравето. Средствата се отчитат по чл. 1, ал. 2, ред 1.1.3.5.3 и ред 1.1.3.7.1 по бюджета на НЗОК.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 2.

    § 3. От републиканския бюджет чрез бюджета на Министерството на здравеопазването може да се получават по бюджета на НЗОК целеви субсидии по чл. 23, ал. 1, т. 11 от Закона за здравното осигуряване извън тези по чл. 1, ал. 1 за изпълнение на задължения, които произтичат от прилагането на правилата за координация на системите за социална сигурност и са за обезщетения в натура извън медицинската помощ по чл. 45 от Закона за здравното осигуряване. С извършените разходи за тези обезщетения се завишават сумите по чл. 1, ал. 2, редове 1, 1.1.3, 1.1.3.8 и 1.1.3.8.1.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 3.

    § 4. Средствата по договори за извършване на болнична помощ, сключени между разпоредители с бюджетни кредити и НЗОК, се отчитат като трансфери по чл. 1, ал. 2, ред 2.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 4.

    § 5. Разчитането на дължимите суми в съответствие с изискванията на чл. 24, т. 6 от Закона за здравното осигуряване от бюджета на НЗОК към бюджета на Националната агенция за приходите се извършва в края на всеки календарен месец в размер 0,2 на сто върху набраните през предходния месец здравноосигурителни вноски. Средствата се отчитат като трансфери между бюджетни сметки по чл. 1, ал. 2, ред 2.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 5.

    § 6. Надзорният съвет на НЗОК има право да извършва вътрешни компенсирани промени на кредитите между елементите на разходи и трансфери – всичко, по чл. 1, ал. 2, които са в рамките на утвърдения бюджет.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 6:
    § 6. Надзорният съвет на НЗОК има право да извършва вътрешни компенсирани промени на кредитите между елементите на разходи и трансфери – всичко, по чл. 1, ал. 2, които са в рамките на утвърдения бюджет, с изключение на разходите за персонал по чл. 1, ал. 2, т. 1.1.1.

    § 7. Надзорният съвет на НЗОК на основание чл. 26, ал. 2 от Закона за здравното осигуряване има право да разходва средствата от резерва, включително за непредвидени и неотложни разходи по чл. 1, ал. 2, ред 1.3.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 7.

    § 8. Надзорният съвет на НЗОК може да вземе решение приходите от продажба на дълготрайни материални активи да се използват за придобиване на такива активи над утвърдения разход по чл. 1, ал. 2, ред 1.2.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 8.

    § 9. (1) Надзорният съвет по предложение на управителя на НЗОК одобрява необходимите промени по отделни параграфи на разходите, извършвани от НЗОК и финансирани със средства от трансфери от Министерството на здравеопазването, непредвидени в този закон, без да се нарушава балансът по бюджета на НЗОК.
    (2) Трансферите по ал. 1 от Министерството на здравеопазването са за здравно неосигурени лица и включват:
    1. дейности по амбулаторно проследяване на болни с психични заболявания;
    2. дейности по амбулаторно проследяване на болни с кожно-венерически заболявания;
    3. интензивно лечение;
    4. един профилактичен преглед и изследвания за всички здравно неосигурени жени, независимо от начина на родоразрешение, съгласно чл. 82, ал. 1, т. 2 от Закона за здравето.
    (3) Размерът на трансферите по ал. 2 се определят и предоставят от Министерството на здравеопазването за здравно неосигурени лица при условия и по ред, определени от министъра на здравеопазването и управителя на НЗОК.

    Предложение от н.п. Ваньо Шарков, Цветан Костов, Кирчо Димитров:
    Параграф 9 да отпадне.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение на н.п. Евгений Желев и Мая Манолова:
    В преходните и заключителните разпоредби, § 9, ал. 1 след думата „средства” се добавя „за медицинска и дентална помощ по чл. 4, т. 2 от Закона за ветераните от войните и”.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 9.

    Предложение на н.п. Евгений Желев и Мая Манолова:
    Създава се нов § 9а:
    „§ 9а. В Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2012 г. в чл. 1, ал. 2 се правят следните изменения:
    - в 1.5. Здравноосигурителни плащания – числото 2 214 520 се заменя с числото 2 264 520;
    - в 1.5.6. – здравноосигурителни плащания за болнична медицинска помощ – числото 1 168 876 се заменя с числото 1 218 876;
    - в т. 5, в колона 3, числото 100 000 се заменя с числото 50 000”

    Комисията не подкрепя предложението.

    § 10. Ваксините за задължителни имунизации и реимунизации, осигурявани от Министерството на здравеопазването през 2012 г., се финансират през 2013 г. от Министерството на здравеопазването по досегашния ред до осигуряването им от НЗОК, но не по-късно от 1 април
    2013 г.

    Предложение от н.п. Ваньо Шарков, Цветан Костов, Кирчо Димитров:
    Параграф 10 да отпадне.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 10.

    § 11. (1) Лечебните заведения, които през 2012 г. са се субсидирали по реда на Методиката за субсидиране на лечебните заведения за болнична помощ през 2012 г. от Министерството на здравеопазването, през 2013 г. се субсидират от Министерството на здравеопазването по досегашния ред, когато са се отчели до 31 декември 2012 г. съгласно сключените договори за дейностите, които преминават на финансиране от НЗОК през 2013 г.
    (2) Заплащането на дейностите по ал. 1 се извършва от Министерството на здравеопазването след определяне на окончателния размер на субсидията за четвъртото тримесечие на 2012 г.

    Предложение от н.п. Ваньо Шарков, Цветан Костов, Кирчо Димитров:
    Параграф 11 да отпадне.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 11:
    § 11. (1) Лечебните заведения, които през 2012 г. са се субсидирали по реда на Методиката за субсидиране на лечебните заведения през 2012 г. от Министерството на здравеопазването, през 2013 г. се субсидират от Министерството на здравеопазването по досегашния ред, ако до 31 декември 2012 г. са се отчели съгласно сключените договори за дейностите, които преминават на финансиране от НЗОК през 2013 г.
    (2) Заплащането на дейностите по ал. 1 се извършва от Министерството на здравеопазването след определяне на окончателния размер на субсидията за четвъртото тримесечие на 2012 г.

    § 12. (1) През 2013 г. средствата за лекарствени продукти по чл. 4, т. 1 от Закона за ветераните от войните и по чл. 15, ал. 1 и 2 от Закона за военноинвалидите и военнопострадалите са за сметка на държавния бюджет и се изплащат от Агенцията за социално подпомагане чрез НЗОК.
    (2) Агенцията за социално подпомагане превежда на НЗОК необходимите средства за заплащане на заявените суми от аптеките, сключили договор с НЗОК, за предоставени лекарствени продукти на ветерани от войните, военноинвалиди и военнопострадали.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 12.

    Предложение на н.п. Ваньо Шарков:
    В преходните и заключителни разпоредби се създава нов § 12 със следното съдържание:
    „§ 12. В Закона за бюджета на НЗОК за 2012 г. се извършват следните промени:
    В чл. 1, ал. 2, т. 1.5.6., числото „ 1 168 876” се заменя с „1 218 876”;
    В чл. 1, ал. 2, т. 5 числото „100 000” се заменя с „50 000”.

    Комисията не подкрепя предложението.

    § 13. В Закона за здравното осигуряване (обн., ДВ, бр. 70 от
    1998 г.; изм. и доп., бр. 93 и 153 от 1998 г., бр. 62, 65, 67, 69, 110 и 113 от 1999 г., бр. 1 и 64 от 2000 г., бр. 41 от 2001 г., бр. 1, 54, 74, 107, 112, 119 и 120 от 2002 г., бр. 8, 50, 107 и 114 от 2003 г., бр. 28, 38, 49, 70, 85 и 111 от 2004 г., бр. 39, 45, 76, 99, 102, 103 и 105 от 2005 г., бр. 17, 18, 30, 33, 34, 59, 80, 95 и 105 от 2006 г., бр. 11 от 2007 г.; Решение № 3 на Конституционния съд от 2007 г. - бр. 26 от 2007 г.; изм. и доп., бр. 31, 46, 53, 59, 97, 100 и 113 от 2007 г., бр. 37, 71 и 110 от 2008 г., бр. 35, 41, 42, 93, 99 и 101 от 2009 г., бр. 19, 26, 43, 49, 58, 59, 62, 96, 97, 98 и 100 от 2010 г., бр. 9, 60, 99 и 100 от 2011 г. и бр. 38 и 60 от 2012 г.) се правят следните изменения и допълнения:
    1. В чл. 15, ал. 1 т. 8 се изменя така:
    „8. има право да извършва вътрешни компенсирани промени на кредитите между елементите на разходите и трансферите в рамките на утвърдените със закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за съответната година разходи и трансфери – всичко;”.
    2. В чл. 26 ал. 2 се изменя така:
    „(2) Със средствата от резерва се плащат разходи в случай на значителни отклонения от равномерното разходване на средствата за здравноосигурителни плащания.”
    3. В чл. 29, ал. 3:
    а) в т. 5 думите „медицински изделия“ се заличават;
    б) създава се т. 5а:
    „5а. медицински изделия;“.
    4. В чл. 30, ал. 1, след думите „управителя на НЗОК чрез“ се добавя „Министерството на здравеопазването и“.
    5. В чл. 45, ал. 1:
    а) в т. 12 след думите „медицински цели“ се поставя запетая и се добавя „предназначени за домашно лечение на територията на страната, както и на медицински изделия, прилагани в болничната медицинска помощ“;
    б) създават се т. 16 и 17:
    „16. ваксини за задължителни имунизации и реимунизации;
    17. асистирана репродукция.“

    Предложение от н.п. Ваньо Шарков, Цветан Костов, Кирчо Димитров:
    В § 13 т. 4 и 5 да отпаднат.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение на н.п. Емилия Масларова и Драгомир Стойнев:
    1. В § 13 се създава нова т. 5:
    „5. В чл. 37 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 се създава изречение второ: „За всяко посещение при лекаря или лекаря по дентална медицина, лицата навършили 60 години и осем месеца за жените и 63 години и осем месеца за мъжете, заплащат сума в размер на 1 на сто от минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст, определена със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за съответната година.”
    2. Създава се нова ал. 5:
    „(5) Разликата между сумите по ал. 1 за пенсионерите се заплаща на лекаря или на лекаря по дентална медицина от републиканския бюджет по ред, определен в наредба на министъра на финансите и министъра на здравеопазването.”
    2. Досегашната точка 5 става т. 6.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 13:
    § 13. В Закона за здравното осигуряване (обн., ДВ, бр. 70 от
    1998 г.; изм., бр. 93 и 153 от 1998 г., бр. 62, 65, 67, 69, 110 и 113 от 1999 г., бр. 1 и 64 от 2000 г., бр. 41 от 2001 г., бр. 1, 54, 74, 107, 112, 119 и 120 от 2002 г., бр. 8, 50, 107 и 114 от 2003 г., бр. 28, 38, 49, 70, 85 и 111 от 2004 г., бр. 39, 45, 76, 99, 102, 103 и 105 от 2005 г., бр. 17, 18, 30, 33, 34, 59, 80, 95 и 105 от 2006 г., бр. 11 от 2007 г.; Решение № 3 на Конституционния съд от 2007 г. - бр. 26 от 2007 г.; изм., бр. 31, 46, 53, 59, 97, 100 и 113 от 2007 г., бр. 37, 71 и 110 от 2008 г., бр. 35, 41, 42, 93, 99 и 101 от 2009 г., бр. 19, 26, 43, 49, 58, 59, 62, 96, 97, 98 и 100 от 2010 г., бр. 9, 60, 99 и 100 от 2011 г. и бр. 38 и 60 от 2012 г.) се правят следните изменения и допълнения:
    1. В чл. 15, ал. 1 т. 8 се изменя така:
    „8. има право да извършва вътрешни компенсирани промени на кредитите между елементите на разходите и трансферите в рамките на утвърдените със закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за съответната година разходи и трансфери – всичко, с изключение на такива, които водят до увеличаване на разходите за персонал;”.
    2. В чл. 26 ал. 2 се изменя така:
    „(2) Със средствата от резерва се плащат разходи в случай на значителни отклонения от равномерното разходване на средствата за здравноосигурителни плащания.”
    3. В чл. 29, ал. 3:
    а) в т. 5 думите „медицински изделия“ се заличават;
    б) създава се т. 5а:
    „5а. медицински изделия;“.
    4. В чл. 30, ал. 1, след думите „управителя на НЗОК чрез“ се добавя „министъра на здравеопазването и“.
    5. В чл. 45, ал. 1:
    а) в т. 12 след думите „медицински цели“ се поставя запетая и се добавя „предназначени за домашно лечение на територията на страната, както и на медицински изделия, прилагани в болничната медицинска помощ“;
    б) създават се т. 16 и 17:
    „16. ваксини за задължителни имунизации и реимунизации;
    17. асистирана репродукция.“

    § 14. В Закона за здравето (обн., ДВ, бр. 70 от 2004 г.; изм. и доп., бр. 46, 76, 85, 88, 94 и 103 от 2005 г., бр. 18, 30, 34, 59, 71, 75, 80, 81, 95 и 102 от 2006 г., бр. 31, 41, 46, 53, 59, 82 и 95 от 2007 г., бр. 13, 102 и 110 от 2008 г., бр. 36, 41, 74, 82, 93, 99 и 101 от 2009 г., бр. 41, 42, 50, 59, 62, 98 и 100 от 2010 г., бр. 8, 9, 45 и 60 от 2011 г. и бр. 38, 40, 54 и 60 от 2012 г.) в чл. 82, ал. 2, т. 1 думите „ваксини за задължителни имунизации и реимунизации“ се заличават.

    Предложение от н.п. Ваньо Шарков, Цветан Костов, Кирчо Димитров:

    Параграф 14 да отпадне.

    Комисията не подкрепя предложението

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 14.

    § 15. Изпълнението на закона се възлага на органите на управление на Националната здравноосигурителна каса.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 15.

    § 16. Законът влиза в сила от 1 януари 2013 г.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 16.


    ЗАМЕСТНИК - ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
    И ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
    БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:


    МЕНДА СТОЯНОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума