КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
П Р О Т О К О Л
№ 19
На 23 юли 2010 г. /петък/ от 11.00 часа в зала „Запад” на Народното събрание се проведе извънредно заседание на Комисията по бюджет и финанси.
Заседанието бе открито в 11.10 часа и ръководено от госпожа Менда Стоянова – председател на Комисията.
Списъкът на присъствалите народни представители и гости се прилага към протокола.
* * *
/ Начало 11.10 часа /
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Уважаеми колеги, благодаря ви, че се отзовахте на това извънредно заседание на Комисията по бюджет и финанси. Предлагам днешното извънредно заседание да премине при следния дневен ред.
Д Н Е В Е Н Р Е Д:
1. Представяне и обсъждане на Законопроект за ратифициране на Меморандума за разбирателство между Република България и Френската република, представлявана от Междуведомствената делегация за градовете в качеството й на управляващ орган и Касата за влогове и депозити – сертифициращ орган, относно изпълнението на Оперативната програма “УРБАКТ ІІ” , № 002-02-27, внесен от Министерски съвет на 16.07.2010 г.
2. Представяне и обсъждане на Законопроект за ратифициране Меморандума за разбирателство между държавите – членки на Европейския съюз, участнички в програмата и Националната агенция за развитие на Република Унгария в качеството на Управляващ орган, Министерството на финансите на Република Унгария – Кабинета на Националния ръководител в качеството на Сертифициращ орган и Сметната палата на Република Унгария в качеството на Одитен орган за изпълнение на Оперативна програма «Югоизточна Европа» 2007-2013 г., подписан на 19 март 2010 г. в София, № 002-02-30, внесен от Министерски съвет на 21.07.2010 г.
3. Представяне и обсъждане на Законопроект за ратифициране на Меморандума за разбирателство между Министерството на регионалното развитие и благоустройството на Република България, действащо като Национален партниращ орган, Министерство на регионалното развитие и туризма на Румъния, действащо като Управляващ орган, Министерство на публичните финанси на Румъния, действащо като Сертифициращ орган и Одитен орган /асоцииран към румънската Сметна палата/, действащ като Одитен орган относно изпълнението на Програмата за трансгранично сътрудничество България – Румъния 2001-2013, подписан на 26 февруари 2010 г. в София, № 002-02-29, внесен от Министернски съвет на 21.07.2010 г.
4. Представяне и обсъждане на проект за решение за даване на съгласие за водене на преговори и сключване на Споразумение между Република България и Банка Кредитаншалт фюр Видерауфбау – Франкфурт на Майн, за финансиране на проект «Техническа инфраструктура 2010 – 2013», № 002-03-13, внесен от Министерски съвет на 22.07.2010 г.
При нас е зам. министър Лиляна Павлова, която ще ни представи и четирите законопроекта.
Заповядайте г-жо Павлова по точка първа.
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Първо искам да ви благодаря, че откликнахте на нашата молба приоритетно и спешно да се разгледат тези законопроекти, тъй като наистина тяхното одобрение е изключително важно за нас. Особено първите три, които имам удоволствието не само да представя, но и да управлявам като програми и които са в един напреднал етап на изпълнение. И ратификацията на тези меморандуми е изключително важна и спешна за нас, включително и с оглед на това и вече одобрените бенифициенти и одобрените проекти, които се изпълняват да не загубят своето финансиране, а и съответно българските бенифициенти, това са общини, местни власти и неправителствени организации да получат възстановяване на изразходваните от тях средства.
Първият законопроект е за ратификация на меморандума за разбирателство между България и Френската република, която е управляващ орган по оперативна програма “УРБАКТ ІІ”. Тази програма е по така наречената цел 3 на европейското териториално сътрудничество. Основната цел на тази програма е обмяна на опит между градовете на територията на всички страни членки на Европейския съюз, обмяна на опит, подготовка на проекти свързани с градското развитие и градското възстановяване и създаването на така нареченото устойчиво градско развитие и кохезия между градовете в страните членки на Европейския съюз. В тази програма като териториален обхват са включени всички 27 страни членки, както и две страни партньори – Норвегия и Швейцария. Общият бюджет на програмата е 67. 7 млн. евро, като тя е разпределена в две основни приоритетни оси и третата приоритетна ос е техническа помощ. Първата ос е насочена именно към градовете, градовете като двигатели на растежа. Именно там се разработват проекти за подобряване на градската и физическа среда и градското развитие.
Втората вариететна ос е атрактивни сближени градове, която по скоро е насочена към меки мерки за обмяна на опит и партньорско здружаване между градовете.
България за участие в тази оперативна програма има ангажимент да заплаща членски внос, който представлява 7883 евро годишно. И за целия период на програмата общата стойност на този членски внос и националния принос на България ще бъде 55 183 евро. При осигуряването на този членски внос и след неговото изплащане на годишна база, България няма ангажимент от тук нататък да предоставя друго съфинансиране по изпълнение на проектите. Ако има някакво съфинансиране, то е за сметка на съответния бенифициент или партньор по проекта, но със средства от държавния бюджет се плаща само вноската.
Понастоящем има вече одобрени шест проекта в които български партньорски организации са избрани като партньори и като изпълнители на проекти. Това са проекти в градовете Добрич, София, Варна, Бургас, Ямбол и Две могили. Като от тук нататък предстои сключването на нови проекти след одобрението на проектните предложения, което предстои от тук нататък с водещ отново партньор Френската република.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Имате ли въпроси и становища? Няма. В такъв случай подлагам на гласуване проекта за Закон за ратифициране на Меморандума за разбирателство между Република България и Френската република, представлявана от Международната делегация за градовете в качеството й на управляващ орган и Касата за влогове и депозити – сертифициращ орган, относно изпълнението на Оперативната програма “УРБАКТ ІІ”.
Който е за, моля да гласува. Благодаря.
Гласували 18 «за».
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се единодушно.
Преминаваме към точка втора.
Госпожо Павлова заповядайте.
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Втората точка е проект на Закон за ратификация на Меморандум за разбирателство по Оперативна програма «Югоизточна Европа». В Оперативна програма «Югоизточна Европа» членуват и са включени осем страни членки на Европейския съюз – Австрия, България, Гърция, Унгария, Италия, Румъния, Словакия, Словения. Две държави кандидат членки Македония и Хърватия и четири държави потенциални кандидат членки. Това са Албания, Босна и Херцеговина, Сърбия, Черна гора и съответно Украйна и Молдова като страни партньори. Като общото население, което е получател и бенифициент на средствата по проектите по програмата за Югоизточна Европа са над 200 млн. души.
Управляващ орган на програмата е Националната агенция за развитие на Унгария. В България, както и във всяка от останалите страни членки се изграждат така наречените национални партниращи органи. В нашия случай, в случая на България Министерство на регионалното развитие е определено за национален партниращ орган. Целта на тази програма е отново да има териториално икономическо и социално сближаване между всички страни, които са включени в тази програма в областта на иновации, околна среда, достъпност и устойчиво развитие. Тук отново има на принципа на пратньорството, на принципа на сдружването да го наречем на няколко бенифициенти от различните страни, с някои от избираемите страни за финансиране на проекти във всички тези области като създаване на институти, на изследователски центрове, провеждане на изследвания, на проучвания на предпроектни проучвания, като основа за бъдещо финансиране, включително и на инвестиционни проекти.
Общият бюджет на програмата е 245 млн. евро от средства от Европейски фонд за регионално развитие. Като към днешна дата вече са обявени схеми и са проведени селекция на проекти. България има одобрени проекти с 48 български партньори, 48 проекта съответно. За които е дължимо национално съфинансиране 10 процента от бюджета на одобрените за финансиране договори, което представлява 1 млн. 221 000 евро, които са дължими в момента. Те са дължими всъщност от последната една година. Но тъй като нямахме ратификация на този меморандум, тези средства нямат сключени договори за осигуряване на съфинансирането от държавния бюджет от една страна. Това е и причината бенифициентите, които вече една година изпълняват тези проекти да не са си получили възстановяване на извършените от тях разходи през последната една година. Тове е причината този меморандум да е толкова важен за нас и неговата ратификация. Тъй като в края на м. юли е този период, който е трето поредно отчитане по изпълнение на проектите и вече след ратификацията на Меморандума и разходите по изпълнението ще бъдат възстановени.
Също така по тази програма България дължи членски внос, който е разделен отново на всяка от годините, на седем годишни вноски. Общата стойност на годишните вноски е 577 000 евро. Вече сме изплатили дължимите вноски за четирите изминали години.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря. Въпроси?
РУМЕН ОВЧАРОВ: Като е толкова важен този Меморандум, какъв е проблема и каква е причината след като е подписан на 19 март, вие сега да искате тук последния ден на седмицата да правим извънредно заседание.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Хората не са си получили парите.
РУМЕН ОВЧАРОВ: Хората не са си получили парите и ние в последния момент да го ратифицираме това нещо. Защо не го направихме примерно на 20 март или на 20 април или на 20 май или на 20 юни, а го правим на 23 юли.
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Причината затова, че го внасяме чак сега е решението на Министерски съвет, за което беше необходима финансова обосновка, която министъра на финансите подписа, след като беше направена актуализацията на бюджета и бяха осигурени необходимите средства за осигуряване на съфинансирането от бюджета.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря. Други въпроси? Няма.
Подлагам на гласуване представения Законопроект за ратифициране на Меморандума за разбирателство между държавите членски на Европейския съюз участнички в програмата по точка втора.
Който е за, моля да гласува. Благодаря.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Законопроектът е подкрепен.
Преминаваме към точка трета.
Госпожо Павлова заповядайте.
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Третият Законопроект за ратификация на Меморандум по оперативна програма за трансгранично сътрудничество между България и Румъния за периода 2007 – 2013. По тази оперативна програма управляващ орган е Министерство на регионалното развитие и туризма на Румъния. В България е създаден национален партниращ орган в лицето на Министерство на регионалното развитие и благоустройството. Общият бюджет по програмата е 262 млн. лв., а националното съфинансиране е 42 млн. Този меморандум след получаване на Мандат от Министерски съвет беше подписан от министъра на Регионалното развитие на 26 февруари и мога още от сега да отговоря на вашия въпрос. Причината за внасянето му сега за ратифициране е одобрената през юли финансова обосновка към законопроекта, поради невъзможното осигуряване преди това на съфинансирането по одобрените проекти. Тук случая е аналогичен. Единствената разлика е, че тук говорим за двустранно сътрудничество между България и Румъния и двустранно изпълнявани проекти. Към настоящия момент има одобрени 89 проекта. В тези одобрени проекти българските партньори са над 130, които участват в тези 89 проекта. Тъй като в един проект има повече от един български партньор.
Стойността на одобрените проекти е 121 млн. като реално управляващия орган в Румъния от тези одобрени проекти е сключил договори с 16 от тях на стойност 12 млн. лв. А ние сме подготвени и след ратификацията на тази оперативна програма. Ще сключим договорите с 10 от тях, тъй като по оставащите 6 бенифициентите не са си представили документацията. Иначе имаме готовност и на тях да сключим договорите и съответно да изплатим необходимите разходи за национално съфинансиране.
РУМЕН ОВЧАРОВ: Искате да кажете, че сега с промяната в бюджета е осигурено съфинансирането по тази програма. Колко е то?
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Общото необходимо е 42. В момента понеже стойността на одобрените проекти е 121 млн. Съфинансирането, което предоставят двете страни съответно е 15 процента, което е разделено по 7,5 процента. В момента са дължими около 3 млн., които трябва да разплатим на бенифициентите.
РУМЕН ОВЧАРОВ: Аз питам не случайно. От една страна Министерство на финансите и вашето министерство спря изпълнението на проектите за ремонт на пътищата в България, заради неосигурено финансиране, доколкото си спомням за около 200 млн. неосигурено финансиране. Спряхте проекти за 800 млн. по ремонт на много пътища в страната. Не мога да схвана логиката. Спираме проекти, които са тръгнали, за които е осигурено финансирането от Европейска инвестиционна банка, Световна банка, а гласуваме и тук ще усвояваме пари по други проекти. Не беше ли по-лесно да си продължим по тези, които са започнати, вместо да спираме едните и да започваме другите.
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Съфинансирайки 7,5 процента от стойността на одобрените проекти получаваме безвъзмездна помощ в случая на стойност 120 млн. Така че разхода от 3 млн. ще ни донесе възможност приход за бенифициентите и за изпълнение на проекти като безвъзмездна помощ на стойност 120 млн. За съжаление ситуацията със спрените пътни проекти касае плащания по заемни споразумения. Тук говорим за безвъзмездна помощ, докато спрените проекти са свързани със заеми и заемни споразумения. Това е причината. А ако говорим за пътни проекти, наистина в момента има замразяване на част от проектите, които се финансират – пътна инфраструктура със средства от заема Световна банка и Европейска инвестиционна банка. Но за сметка на това в Оперативна програма регионално развитие има предвидени средства в размер на 500 млн. за рехабилитация на пътна инфраструктура, които не са спрени и на които в момента започна тяхното изпълнение на първите лотове, които са на стойност 200 млн., а м.септември обявяваме тръжните процедури за оставащите 300 млн. Така че се надявам по някакъв начин това да компенсира бизнеса и рехабилитацията на отсечките и се надяваме, че 2011 г. ще може да продължим с изпълнението на спрените проекти, които се финансират от заеми, а не от безвъзмездна помощ, какъвто е случая с програмите.
РУМЕН ОВЧАРОВ: На пръв поглед изглежда логично това, което казвате. Но по заемите се плащат лихви. И това че ние ще ги отлагаме във времето ще плащаме по-дълго време лихви.
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Заемните споразумения имат кредитни периоди, когато не изтегляме заема, не дължим съответно.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Колеги, подлагам на гласуване по т.3 представения законопроект.
Който е за, моля да гласува. Благодаря.
Гласували 18 «за».
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Законопоректът е подкрепен.
Преминаваме към точка четвърта.
Госпожо Павлова, ако обичате и по точка четвърта заповядайте.
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Точка четвърта е проект на решение на Министерски съвет за даване на съгласие за водене на преговори и сключване на споразумения за заем между България и немската банка за проект за техническа инфраструктура за периода 2010 – 2013 г. Общият размер на заема е 34 млн. 373 000 евро. Усвояването на този заем ще може да започне след като бъде подписан и ратифициран през следващата година. Заемът предвижда изпълнението на три проекта. Първият проект е корекция на река Русенски Лом за създаване на съоръжения за предпазване от наводнения по протежение на 3,4 км. от река Русенски Лом в градската зона на гр.Русе. Създаване на съоръжения за защита на речния бряг на гр. Силистра и брегозащита и укрепване на свлачища при гр. Поморие. Тези проекти са били съгласувани и предложени на Банката още от предишното правителство и са водени преговори с тази банка. Били са утвърдени техническите проекти по изпълнението на тези три дейности и три компонента. В момента това е завършителния етап от тези двугодишни преговори, които са водени по уточняване на проектите, на тяхната стойност. И в момента вече сме в заключителния етап по подписване на реалното споразумение.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря г-жо Павлова.
Колеги, имате думата за въпроси. Няма.
Който е за, моля да гласува. Благодаря.
Гласували 18 «за».
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Законопроектът е подкрепен.
Благодаря ви.
Поради изчерпване на дневния ред закривам заседанието.
/ Закрито в 11 часа и 30 минути/
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:
/Менда Стоянова/