КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
П Р О Т О К О Л
№ 20
На 27 юли 2010 г. /вторник/ от 11.00 часа в зала «Запад” на Народното събрание се проведе извънредно заседание на Комисията по бюджет и финанси.
Заседанието бе открито в 11.10 часа и ръководено от госпожа Менда Стоянова – председател на Комисията.
Списъкът на присъствалите народни представители и гости се прилага към протокола.
* * *
/ Начало 11.10 часа /
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Уважаеми колеги, откривам заседанието на Комисията по бюджет и финанси. Дневният ред се състои от точка единствена.
Д Н Е В Е Н Р Е Д:
Проект на Доклад за второ гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за бюджета на НЗОК за 2010 г., № 002-01-57, с вносител Министерски съвет, приет на първо гласуване на 21.07.2010 г.
Други предложения, мнения по дневния ред? Няма.
Който е съгласен с предложения от мен дневен ред, моля да гласува за.
Благодаря. Против? Няма. Въздържали се2 Няма.
Приема се.
Преминаваме по точката на дневния ред.
Доклад относно второ гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за бюджета на НЗОК за 2010 г., № 002-01-57, с вносител Министерски съвет, приет на първо гласуване на 21.07.2010 г.
Закон за изменение и допълнение на Закона за бюджета на Националната здравно осигурителна каса за 2010 г.
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.
Който е съгласен с наименованието на закона, моля да гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
Преминаваме по § 1. По § 1 е постъпило предложение от н.п. Ваньо Шарков и Кирчо Димитров, което работната група не подкрепя. Постъпило е и предложение на н.п. Евгени Желев, Мая Манолова и Михаил Миков, което работната група не подкрепя. Работната група подкрепя текста на вносителя.
Господин Кирчо Димитров ще ни представи от името на единия вносител.
КИРЧО ДИМИТРОВ: Уважаема г-жо председател, уважаеми колеги, нашето предложение е в § 1 чл. 1 и се отнася за приходната част на бюджета на Здравно осигурителната каса. Там в частта, където е записано, че се увеличава с 40 млн. лв. става въпрос за тези здравно-осигурителни приходи. Ние считаме, че в условия на криза трудно може да се постигнат тези приходи от 40 млн. лв. Плюс това данните сочат, че имаме едно намаляване на здравно осигурителните лица от 1,3 млн. са се увеличили на 1,9 млн. души. Тоест увеличава се броя на тези, които са не здравно осигурени. Така че ние считаме, че това донякъде ще доведе до риск от неизпълнение на приходната част. А знаете, че зад всеки приход стои някакъв разход. Така че нашето предложение е тези 40 млн. да отпаднат в приходната част и да останат само тези 13 млн., които са за компенсиране на потребителските такси. И това е към § 1 чл. 1. Ние в разходната част предлагаме сумата да бъде увеличена с 350 млн. Ние считаме, че това е сумата, която би доближила необходимите средства, които биха гарантирали един по-нормален процес на работа на болничните заведения. Затова нашето предложение е сумата да бъде увеличена с 350 млн. лв.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: 350 млн. спрямо ЗИДА или спрямо първоначалния закон?
КИРЧО ДИМИТРОВ: Спрямо първоначалния. Вашето предложение е да бъдат с 220 млн., а ние предлагаме да бъдат с 350 млн. лв. Считаме, че към края на годината ще има един недостиг над 100 млн. лв., което ще затрудни работата на здравните заведения. И ще се наложи най-вероятно отново плащанията към ноември и декември да се прехвърлят за следващата година. За да не се допусне това, ние предлагаме увеличението да бъде с 350 млн. лв.
АЛИОСМАН ИМАМОВ: Става въпрос от излишъка на касата.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Вземате го от излишъка на касата т.е. предлагате да се увеличи дефицита по консолидирания бюджет на Република България. Това ли предлагате? Да се увеличи дефицита по консолидирания бюджет на 2010 г.
АЛИОСМАН ИМАМОВ: Записано ли е, че се увеличава дефицита с предлаганата от вас сума?
КИРЧО ДИМИТРОВ: Не е записано. Предложението е да се увеличи. Логично е да се увеличи. От 220 на 350 млн., със 130.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Има предложение за изменение на ал.3 по настоящия бюджет на Здравната каса, в която се предвижда намаление на излишъка по бюджета на Здравната каса с тази сума.
Други становища? Няма.
Нека аз да кажа две думи, ако ми позволите.
Първо, искам да кажа, че не знам точно Синята коалиция с какви данни разполага, за да направи едни такива подобни изчисления, че приходите трябва да бъдат по-малко, а разходите да бъдат повече.
КИРЧО ДИМИТРОВ: Ние приветстваме увеличаването на приходите, но считаме, че това няма да бъде изпълнено. Искам това да поясня. И на база на тези данни, които ги имаме.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Затова увеличаваме разходите. Увеличението на приходите е по оценка на Националната агенция за приходите във връзка с това, че тя има анализи по този въпрос и се предполага, че ще има изпълнение в такъв размер, който ние сме предвидили именно в увеличение на приходната част.
Колкото по разходната част, аз се учудвам на вашето предложение, което в никакъв случай не кореспондира с общата политика заявена от Синята коалиция за рязко намаляване на разходите в консолидирания бюджет и снижаване на салдото до 3 процента. Мисля, че когато гледахме на второ четене Закона за държавния бюджет, ние отхвърлихме тогава, там вие бяхте поставили в своето искане 3 процента дефицит. А сега с това предложение вие искате да увеличим още повече дефицита, дори спрямо приетия доста висок 4,8 процента дефицит. Едно противоречие, което лично за мен не е много обяснимо.
КИРЧО ДИМИТРОВ: Аз доколкото си спомням, там ние предлагахме да се увеличат парите за здравеопазването за сметка на друго. Да не влизаме в подробности.
ПЛАМЕН ОРЕШАРСКИ: Мога ли да помогна в аргументите на колегите. Аз доколкото си спомням, те предлагаха да се свият други разходи, така че няма противоречие. И ние предлагаме също.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Другите разходи г-н Орешарски вече са приети. Така че когато говорим сега за второто четене на този закон, тяхното предложение рефлектира в увеличение на дефицита на консолидирания бюджет.
Друго по това предложение? Няма.
От Коалиция за България разбрах, че няма да се представи тяхното предложение. Тогава да преминем към гласуване.
Първо подлагам на гласуване предложението на н.п. Ваньо Шарков и Кирчо Димитров. Работната група не подкрепя предложението.
Който е за това предложение, моля да гласува.
Двама “за”.
Въздържали се? Осем въздържали се? Против? Против 13.
Не се приема.
Подлагам на гласуване предложението на н.п. Евгени Желев, Мая Манолова и Михаил Миков.
Работната група не подкрепя предложението.
Който е за това предложение, моля да гласува.
Гласували 4 “за”.
Против? Против 14. Въздържали се? Трима въздържали се.
Не се приема.
Подлагам на гласуване предложението на текста на вносителя, който работната група подкрепя.
Който е за, моля да гласува.
Гласували 13 “за”.
Против? Няма. Въздържали се? Седем въздържали се.
Благодаря. Текстът на вносителя се подкрепя.
Предложение на н.п. Ваньо Шарков и Кирчо Димитров за създаване на нов § 2.
Работната група не подкрепя предложението.
Иска ли някой думата по това предложение? Става дума за отпадане на делегираните бюджети.
КИРЧО ДИМИТРОВ: Параграф 2 и § 3 се отнасят най вече за тези делегирани бюджети. Нашето предложение е думата “делегирани бюджети” да се замени с “прогнозни бюджети”. Идеята ни е, че с въвеждането на тeзи делегирани бюджети ще доведе до блокиране дейността на здравните заведения и до ограничаване на средствата, които ще им бъдат отпуснати. Може би тук вносителите имат предвид, че ще се засили мениджърската дейност на директорите, но знаете, че голямата част от заведенията изключително много са задлъжнели и това допълнително ще блокира тяхната дейност. Затова нашето предложение е свързано с прогнозните бюджети. Тоест бюджети, които могат да бъдат взаимствани от предходните години. Тоест да се направи един по-точен анализ какви средства ще бъдат необходими на тези здравни заведения.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: има ли мнения по това предложение?
АСЕН АГОВ: Ние сега гледаме предложението за нов параграф 2. Много точно формулира нещата г-н Димитров, когато говори за делегираните бюджети. Няма как да се премине към прогнозни бюджети, без да има прогнозен брой и прогнозни стойности. Тоест ако бъде приет § 2, така както е предложен от господата Димитров и Шарков, тогава съвсем логично става бюджетите да бъдат прогнозни на базата на прогнозен брой и прогнозни стойности, както е предложено в § 2. Тоест § 2 и § 3 вървят ръка за ръка в това законодателство.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Те са свързани.
АСЕН АГОВ: Обяснението за делегираните бюджети последва прогнозните стойности и прогнозния брой. Но прогнозния брой и прогнозните стойности са необходими, ако тръгнем да разглеждаме предложението за нов § 3.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Текстът е ясен. Там става дума за делегирани бюджети. Първо, това е абсолютно коректно, че новия параграф 2 и новия § 3 в който са включени предложенията са взаимно свързани. Ние ги обсъждаме сега разглеждайки нещата общо по принцип.
КИРЧО ДИМИТРОВ: Аз затова казах, че § 2 и § 3 се отнасят относно тези делегирани бюджети.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Иска ли някой думата по тези тема? Заповядайте.
АЛИОСМАН ИМАМОВ: Госпожо председател, сама по себе си тази идея намирам за добра. Тоест формалното заимстване от други области, например образованието за делегираните бюджети в никакъв случай не важи за здравеопазването. На всички е известно, че в основата на всеки бюджет има прогнозни стойности. Проблемът не е в това как ще ги наричаме, а как ще формираме тези бюджети. Тоест прогнозният бюджет предвижда ли промяна на параметрите в определен момент, когато се променя тази прогноза? Това е много по-сложен въпрос. Ние виждаме идеята за оригинална, но начина по който се реализира тук е твърде неясен и бих казал даже объркващ, което би създало повече проблеми на финансиране на здравната система. Ние се въздържаме от подкрепата.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря г-н Имамов. Аз също съм на вашето мнение и смятам, че промяната в механизма на финансиране на здравната система по средата на годината само би довела до нейното пълно разстройване. И без това там има достатъчно проблеми, за да създаваме нови проблеми.
Други мнения по въпроса? Няма.
Подлагам на гласуване предложението на н.п. Ваньо Шарков и Кирчо Димитров за нов § 2.
Който е за това предложение, моля да гласува.
Гласували 2 “за”.
Против? Против 11. Въздържали се? Осем въздържали се.
Предложението не е прието.
Подлагам на гласуване, ние говорихме по това предложението на н.п. Ваньо Шарков и Кирчо Димитров за създаване на нов § 3.
Който е за, моля да гласува.
Гласували 2 “за”.
Против? Против 11. Въздържали се? Осем въздържали се.
Предложението не се приема.
Заключителни разпоредби § 2.
Комисията подкрепя текста на вносителя за този § 2.
Подлагам на гласуване наименованието на заключителна разпоредба.
Който е за това предложение, моля да гласува.
Гласували 14 “за”.
Против? Против няма. Въздържали се? Седем въздържали се.
Предложението е прието.
Подлагам на гласуване § 2 по текста на вносителя.
Който е за това предложение, моля да гласува.
Гласували 14 “за”.
Против? Против няма. Въздържали се? Седем въздържали се.
Предложението е прието.
Поради изчерпване на дневния ред закривам заседанието.
/Закрито в 11 часа и 30 минути/
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:
/ Менда Стоянова/