Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
05/04/2012
    П Р О Т О К О Л

    № 10
    На 5 април 2012 г. /четвъртък/ от 15.00 часа в зала 134 на Народното събрание, пл. “Княз Александър І ” се проведе заседание на Комисията по бюджет и финанси.
    Заседанието бе открито в 15.05 часа и ръководено от госпожа Менда Стоянова – председател на Комисията.
    Списъкът на присъствалите народни представители и гости се прилага към протокола.

    / Начало 15.05 часа /

    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Уважаеми колеги, откривам днешното заседание на Комисията по бюджет и финанси и
    предлагам да премине при следния дневен ред.
    1. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за семейните помощи за деца, № 254-01-16, внесен от Цветан Костов и група народни представители на 16.02.2012 г. и законопроект на Закона за семейните помощи за деца, № 254-01-39, внесен от Светлана Ангелова, Станка Шейлекова и Галина Банковска на 13.03.2012 г.
    2. Представяне и обсъждане на проект за решение за възлагане на Сметната палата да извърши цялостен одит на действията на Министерство на здравеопазването по изразходване на финансови средства за централни доставки на лекарства, здравно-осигурителните плащания на НЗОК за лекарства за домашно лечение, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели и изразходването на предоставените трансфери на Министерството на здравеопазването от НЗОК за заплащане на лекарствени продукти и медицински изделия за периода 2005 г. – 2011 г., № 254-02-47, внесен от Мартин Димитров и група народни представители на 29.03.2012 г.
    Имате ли други предложения за дневния ред? Няма.
    Моля гласувайте за така предложения дневен ред.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Приема се.
    Преминаваме към точка първа.
    Започваме с първия законопроект № 254-01-16, внесен от Цветан Костов и група народни представители на 16.02.2012 г.
    Кой ще ни представи законопроекта?
    КИРЧО ДИМИТРОВ: Благодаря ви госпожо председател. Уважаеми колеги, според сега действащия закон за семейните помощи за деца, право на семейни помощи имат семейства и бременни жени, на които средномесечния доход не е по-висок от определения със Закона за държавния бюджет. Нашето предложение е да отпадне този таван, максималния таван за този средномесечен доход. Тоест, семействата където има един загинал родител и детето остава полусирак, да има възможност да получава такива семейни помощи, независимо от този средномесечен доход. Целта на внесения от нас законопроект е, че все пак една такава трагедия дава дълбоко отражение върху психиката на детето. Също така води и до неравностойно положение от гледна точка на финансите. А ние считаме, че това е една социална справедливост. Дава се една възможност да се подпомогнат тези семейства, за да може наистина детето да израсне в равностойно положение спрямо другите деца. Това е колеги.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Предлагам и втория законопроект да ни представите и тогава да ги предложим и двата на обсъждане. Госпожа Шейлекова.
    СТАНКА ШЕЙЛЕКОВА: Благодаря госпожо председател. Уважаеми колеги, ние възприехме идеята на колегите от Синята коалиция. Но като разгледахме Закона за семейни помощи за деца, решихме че може да разширим обхвата на семейните помощи за деца отглеждани при един жив родител, като отпадне доходния текст. И за да има равноправие между всички деца, предлагаме месечната помощ да продължи да се дава до навършване на 18 годишна възраст в случаите, когато децата са завършили средното си образование по-рано. Това е при талантливите деца.
    Освен това предлагаме да отпадне доходния текст при децата, които в първи клас получават целева помощ еднократна. Освен това предлагаме да отпадне доходния текст и за децата, които са с трайни увреждания и също са в първи клас. В чл.4 от Закона се заличава единствено посоченото изключение от доходния текст. Сега действащия текст е ненужен, тъй като не посочват всички случаи на изключения от правилото за определен доход от семейството, като условие за получаване на семейни помощи. Предлагаме и Закона да влезе в сила от 1 януари 2013 г. с цел финансовото обезпечаване чрез Държавния бюджет.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря госпожо Шейлекова. Колеги, имате думата за обсъждане. При нас е госпожа Елена Кременлиева – директор на Дирекция “Социално включване” в МТСП. Искате ли да вземете становище?
    ЕЛЕНА КРЕМЕНЛИЕВА: Благодаря ви. Само искам да изразя нашата подкрепа и за двата законопроекта, като разбира се при обезпечаване на необходимите финансови средства в бюджета на Министерство на труда и социалната политика. Само да изразя подкрепата си.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Иска ли някой да вземе отношение.
    КИРЧО ДИМИТРОВ: Аз мисля, че все пак трябва да подкрепим и двата законопроекта. Така че предлагам да ги подложите на гласуване.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Госпожа Боянова заповядайте.
    ЛИЛИ БОЯНОВА: Благодаря госпожо председател. След като има съгласие от вносителите да бъдат подкрепени законопроектите и още повече, че не касае бюджет 2012 г. предлагам да преминем към гласуване.
    КИРЧО ДИМИТРОВ: Една реплика към колежката. Аз мисля, че дори и през 2012 г. да го приемем, едва ли ще даде такова отражение върху бюджета. Но съм съгласен. Все пак ще бъде по-обезпечен.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Подлагам на гласуване един по един двата законопроекта.
    Първо, законопроекта внесен от Цветан Костов и група народни представители.
    Който е за, моля да гласува.
    Благодаря.
    Гласували 18 “за”.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Законопроектът е подкрепен.
    Законопроекта внесен на Светлана Ангелова, Станка Шейлекова и Галина Банковска.
    Който е за, моля да гласува.
    Благодаря.
    Гласували 18 “за”.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Законопроектът е подкрепен.
    Благодаря ви.
    По точка втора
    Представяне и обсъждане на проект за решение за възлагане на Сметната палата да извърши цялостен одит на действията на Министерство на здравеопазването по изразходване на финансови средства за централни доставки на лекарства, здравно-осигурителните плащания на НЗОК за лекарства за домашно лечение, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели и изразходването на предоставените трансфери на Министерството на здравеопазването от НЗОК за заплащане на лекарствени продукти и медицински изделия за периода 2005 г. – 2011 г., № 254-02-47, внесен от Мартин Димитров и група народни представители на 29.03.2012 г.
    В рамките на възможността Народното събрание да възлага до пет одита годишно на Сметната палата е постъпило това предложение от Мартин Димитров и група народни представители.
    Наши гости са:
    Проф. Валери Димитров – председател на Сметната палата
    Цветан Цветков – зам. -председател на Сметната палата
    Таня Константинова – директор Дирекция “Одити на изпълнението” в Сметната палата.
    Заповядайте.
    КИРЧО ДИМИТРОВ: Благодаря ви госпожо председател. Уважаеми колеги народни представители, ние от Синята коалиция внесохме предложение, Сметната палата да извърши одит на изпълнението. Първоначалният вариант беше за цялостен одит на действията на Министерство на здравеопазването. Но след съгласуване със Сметната палата преценихме, че не е необходим цялостен одит, защото ще е много дълъг периода и едва ли ще могат да се справят в рамките на този мандат. Затова ще ви прочета по-коректния текст.
    Проект за решение за възлагане на Сметната палата да извърши одит на изпълнението на регулирането на цените на лекарствените продукти, включени в Позитивния лекарствен списък и заплащани с публични средства. Одитният период да обхване 01.01.2008 г. до 31.12.2011 г.
    Обект на одит да бъдат Министерство на здравеопазването, НЗОК, а също така и двете комисии, които са към Министерския съвет.
    Одитът също така да обхване и ангажиментите на държавата по глава ХІІ от Закона за лекарствените продукти – хуманната медицина.
    Мотивите ни са, че лекарствената политика в Република България е важен елемент от системата на здравеопазването. Елемент за който се харчат над 20 процента от публичните средства в тази система. Целта на един такъв одит е все пак да се разкрият неправилното, нецелесъобразно финансиране в тази система.
    Също така да се изгради една по-правилна лекарствена политика, която наистина да удовлетворява нуждите на пациентите. Също така необходимо е и да се прекъсне тази порочна практик по отношение финансиране на не eфективната дейност.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Колеги, имате думата.
    Помолихме Сметната палата да прецени, дали до 30.09.2012 г. би могла да се справи. Вносителят отговаря.
    КИРЧО ДИМИТРОВ: В началото бяхме определили по-дълъг период. Но този дълъг период щеше да затрудни много Сметната палата. Затова ние се концентрирахме в един по-кратък период, който е от 01.01.2008 г. от 31.12.2011 г. тоест през последните три, четири години. За да може все пак да се придобие една реална представа. Периода обхваща управлението на Тройната коалиция, също така и управлението на ГЕРБ. Основната цел е да не се допускат тези корупционни практики и най-важното да се изгради една правилна лекарствена политика.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Първо трябва да установим, че има корупционни практики и тогава да не ги допускаме.
    Господин Димитров заповядайте.
    Проф.ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ: Уважаема госпожо председател, уважаеми дами и господа народни представители. Мисля че господин Димитров коректно изложи целта и обхвата на одитната задача. Действително ние дадохме становище по така предлагания първоначален вариант на одит. Смятаме, че това е по-добре формулирана одитната ни задача, включително и като времетраене на одитирания период от четири години.
    Искам да обърна внимание, че от чисто професионална гледна точка това е особен вид одит. Това е одит на изпълнението, което означава, одит за ефективност, ефикасност и икономичност при управлението на определени публични активи и публични средства, така че става въпрос тук наистина да се види, не толкова доколко се спазва закона. Защото това е предмет на друг вид одит. Одит на съответствието при финансовото управление. Тук става въпрос наистина да се оцени ефективността и ефикасността, така да се каже на определен тип политика, на нейното прилагане по-точно. И разбира се, при този вид одит искам да обърна внимание, че одитираните периоди обикновено са по-дълги в сравнение с другите видове одити. Обичайно те са три до пет години, защото идеята е да се проследи развитието на определени управленски практики. И затова наистина според нас периода от четири години е добре, като период да се види в развитие управленската практика в тази област.
    Освен това искам да обърна внимание, че през този период са настъпили няколко съществени промени в управленските практики, включително и в нормативната уредба. Така че тези бих казал, промени заслужават сериозно внимание и обмисляне, защото очевидно че и законодателя и изпълнителната власт в лицето на съответните органи и разбира се, Здравно осигурителната каса са търсили по-ефективен модел за управление. Но така или иначе смятам, че резултатите от одита ще очертаят една сравнително пълна картина на този период. Тук подчертавам и това, че ще проверим огромно количество данни и документи. Действително срока за одита е разумно определен да приключи оперативно до 30 септември 2012 г. Тъй като има и период на определени технологични проверки при нас и окончателно приемане на одитния доклад, да бъде внесен до 31 октомври. Това е което имаме да кажем. Надяваме се, че ще получите една пълна и достоверна картина от нас за състоянието на сектора.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря господин Димитров.
    Аз също подкрепям този тип одити, които все повече трябва да прави Сметната палата. И сме говорил с ръководството на Сметната палата да използват механизмите на новия закон, който имат. И те самите в тяхната програма също са планирали през 2012 г. няколко такива тематични одита, които наистина да подпомогнат вземането на управленски решения, а не само чистото одитиране на това, спазва ли дадено министерство или ведомство законовите разпоредби или не. Така че в този аспект мисля, че трябва да подкрепим това възлагане.
    Има ли други, които желаят да вземат отношение?
    Заповядайте господин Радославов.
    АЛЕКСАНДЪР РАДОСЛАВОВ: Благодаря госпожо председател. Господин председател на Сметната палата, аз си мисля, че вие сте може би един от съвестните държавни органи и не отказвате каквото и да ви възложи Народното събрание. Но аз искам да обърна внимание, че доколкото знам имаш до пет специализирани одита, които могат да се възлагат от наша страна. Дали не надценяваме капацитета на Сметната палата, защото моето впечатление е, че това са едни от най-ангажираните хора, които много съвестно, денонощно както се казва се трудят. И дали с най-доброто си желание да бъдат полезни на държавата и ние разбира се, искайки такива одити, за да се осветлят нещата, не спекулираме малко с реалните им възможности. Защото като че ли те няма как да откажат и под най-благовиден предлог. Апелирам и към нашата Комисия, все пак да преценяваме възможностите, които има Сметната палата и текущата им работа. И да не се надпреварваме едни, други колеги да им създаваме допълнително работа и да се съобразяваме с реалните им възможности. Това ми беше апела.
    Благодаря.
    КИРЧО ДИМИТРОВ: Само една реплика към колегата. Мисля че много коректно сме възложили този одит, като се имат предвид важността на проблема. Знаете колко тежък стана този проблем с цените на лекарствата. Така че наистина е необходимо, за да може да се създаде една правилна ценова политика, лекарствена политика, за да може наистина да удовлетворим пациентите.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Заповядайте господин Димитров.
    Проф. ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ: Аз разбира се благодаря господин Радославов. Той изказа важно съображение. И благодаря за добрата оценка на работата на Сметната палата. Но нека да кажа, господин Радославов, че ние имаме известен опит в тази област. Правили сме подобни одити, не толкова мащабни, разбира се. Не ни е възлагал Парламента подобен одит, но сме правили например одит за управлението на средствата изразходвани за онкоболни, за онколекарства.
    Проверявали сме фонда за лечение на деца в чужбина. В тази сфера имаме опит. Нека да подчертая, на нас не ни достига специфичната медицинска, лекарска експертиза в определени неща. Но тук става дума за управление на средства. Тук по скоро става дума за икономика, финанси и управленски технологии. Така че в този смисъл ние вътрешните обсъждания, когато получихме този проект за одитна задача, колегите единодушно считат, че ние имаме професионален потенциал да свършим тази задача. Тук е господин Цветков, който е отговорен за одитите на изпълнението. Те са в негови ресор. Госпожа Константинова директор на тази Дирекция “Одити на изпълнението”. Ще се справим с тази задача. Тъй като нашия ресурс е ограничен, ние по неизбежност ще пренасочим професионален капацитет към тази задача и по това, сигурно ще прекратим някои не толкова наложителни одитни задачи. Това е неизбежно. Но ние сме парламентарен тип Сметна палата и изпълняваме волята на Парламента.
    ЛЮБОМИР ВЛАДИМИРОВ: Уважаеми народни представители, аз не съм съгласен с мотивите към това решение. Защото ние когато гласуваме решението, значи се съгласяваме с тях. В мотивите които бяха изложени, аз виждам едни констатации, които превантивно вменяват какви решения може да вземе Сметната палата. Така че може много внимателно да разгледаме мотивите първо, вместо така групово да се съгласяваме. И да обмислим все пак какво трябва да свърши Сметната палата. Тя е независим орган, който трябва да излезе с точни, коректни и независими констатации. Така че ако искате още един път да прочетем мотивите и да видим за какво става въпрос.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря господин Владимиров, но аз не смятам, че мотивите на вносителя ще направят изпълнението на тази задача независимо. Нещо повече. Самото формулиране, че трябва да се извърши одитно изпълнението дава много сериозни рамки на това, по какъв начин ще се извърши този одит. Това са международни счетоводни стандарти, в които са формулирани стъпките и начините по които се извършва точно такъв одит, одит на изпълнението. И той по никакъв начин, спазвайки международните стандарти, а в същност това е задължение на Сметната палата, записано е в българския закон за Сметната палата. Това дава гаранции за безпристрастност и обективност на одита.
    Мотивите, аз съм абсолютно съгласна с вас, че не бива, било в мотивите, било в изказванията ние да формулиране твърдения, които може и да не се окажат верни след извършване на одита. Тоест, предварително да казваме, че тук има корупционни практики и някой е извършвал такива нарушения, да не ги нарека и престъпления.
    ЛЮБОМИР ВЛАДИМИРОВ: Госпожо председател позволете. Точно заради това, защото ние когато гласуваме това решение, значи ние сме съгласни с мотивите за това решение в края на краищата. Ние сме съгласни, че нещо има. И е казано, корупция и т.н. На това искам да ви обърна внимание.
    АЛИОСМАН ИМАМОВ: Благодаря ви госпожо председател. На всички уважаеми колеги е ясно, че тази тема е обществено значима и е обременена със изключително сериозни обществени реакции. Така че това решение според мен ще даде възможност за една по-експертна оценка, изчистена от политически пристрастия. Аз пожелавам на Сметната палата това да го направи. Естествено от изказването на председателя на палатата, аз разбрах, че те искат да проучат негативни и положителни практики. С нетърпение ще очакваме доклада им. И най вече ще го преценяваме от гледна точка на това, дали този доклад ще установи бъдещи тенденции, които ще бъдат в полза на публичните разходи и в полза на потребителите на лекарствени продукти.
    Аз ще подкрепя. Благодаря ви.
    ЛЮБОМИР ВЛАДИМИРОВ: Благодаря. Други изказвания?
    ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ: Нека да уточня по повод на това, което каза и господин Владимиров. Това е важно наистина да се уточни смисъла на одитната задача. Тук става дума за това, че тези средства, тези лекарствени продукти се подпомагат с публични средства. Тоест държавата прави разходи. Нашата задача е да видим доколко тези разходи се правят ефективно. Постигат ли целите. Тоест, влияят ли върху лекарствените продукти, които задоволяват потребителите – достъпност, качество и т.н. Тоест, държавата харчи определен ресурс, с цел постигане на някакъв обществено значим резултат, който понякога се измерва и с това, какво мислят потребителите за това, купувачите на тези лекарствени продукти.
    Второ, харчи ли го както трябва? Харчи ли го ефикасно? Тоест, с малко пари да постигнеш висок резултат. Ето това е нашата задача, която ние трябва да кажем. Защото това са парите на данъкоплатеца. Не случайно, тук е казано заплащане с публични средства. В този смисъл темата е значима, не само доколко хората са доволни от тези лекарства, какви са цените, но въпросът е доколко държавата влияе на този процес ефективно и ефикасно, именно чрез изразходването на публични средства, средства на данъкоплатеца. Ето това е нашата задача и ние смятаме, че може да отговорим.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря. Мисля че изяснихме всичко. Между другото, господин Владимиров аз отворих официалните мотиви. Те са твърде кратки и там няма оценки. Оценките явно господин Димитров ще ги добави в неговата интерпретация на мотивите.
    В такъв случай да подложим на гласуване предложението за проект за решение на Народното събрание в този вариант, в който ви е раздадено на всички.
    Който е за, моля да гласува.
    Гласували 18 “за”.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Приема се единодушно.
    Преди да закрия заседанието, господин Главчев иска да постави един въпрос.
    ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Въпросът е свързан с изказването на господин Радославов, което аз много горещо подкрепям, да не занимаваме Сметната палата с несвойствени дейности. И много разчитам, че ще направи същото изказване по повод на инициативата, която има в БСП в момента, да се възложи на Сметната палата одит на Общинско предприятие “Екоравновесие” и на Общинско предприятие “Градска мобилност”. Иска ми се да чуя мнението на Сметната палата по въпроса.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Аз не знам дали господин Димитров би могъл така по слухове да дава мнение.
    ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ: Аз не съм виждал проект на решение. Трябва да се видят мотивите и каква е целта на този одит евентуално. Това не е ли свързано със съдбата на бездомните кучета.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Да, предполагам.
    ВАЛЕРИ ДИМИТРОВ: Нека да обърна внимание, мисълта ми е, че при нас става често дума чисто професионално за така наречения праг на същественост. Става дума за сериозен публичен интерес свързан с управлението на големи по размери публични средства и публични активи. Тази тема може да е интересна на обществото, но за нас от решаваща гледна точка е да видим какъв общински ресурс е изразходван. Ако той е незначителен едва ли според мен се изисква нашата намеса. Това ми е мисълта. Ние изхождаме главно от това, размера и риска свързан с публичните ресурси.
    Няколко милиона едва ли са нещо съществено. Ще ви припомня, че новия Закон за Сметната палата не изисква дори община, която има под 10 млн. бюджет, да бъде обект на ежегодна заверка. Тоест, закона установява един праг на същественост над 10 млн. Тоест, под 10 млн. смята, че това е сравнително по-ниско рискови обекти. И затова ми се струва, че за няколко милиона едва ли е оправдано наистина да си насочваме там ресурса.
    АЛЕКСАНДЪР РАДОСЛАВОВ: Колега Главчев, аз поддържам позицията си и по този въпрос, защото аз съм принципен човек. И мисля, че тук изкуствено пак се раздухват нещата в София. Тук слушах Качакова, бившата зам.- министър от НДСВ и общински съветник. Били 9600 безпризорни и едва ли не трябва да избият всичките и да останат 500 кучета. Предполагам, че на кметицата не й е лесно да се оправи. Защото аз вече осем години отглеждам безпризорни кучета в къщи. Поемам си ги с паспорти. Има жалостиви хора. Може всеки да помогне. Това което се задава е другата крайност. Екоравновесие ли е, обвиняват, че били само четири екипа. Какво да направят тези четири екипа. Тези кучета не чакат да ги приберат. Това е изкуствен въпрос, който се раздухва според мен. Аз лично мисля, че не трябва толкова да му обръщаме внимание като Парламент. Има Община. Защо ще занимаваме Сметната палата с тези работи.
    ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Молбата ми е да предадете мнението и тук дискусията, която се проведе на вашия колега Михаил Миков, който инициира подписка да се възложи един от тези пет одита на Сметната палата, да бъде във връзка с градска мобилност и екоравновесие.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Колеги, изчерпахме дневния ред.
    Благодаря ви.
    Следващата седмица ще направим извънредна комисия в сряда, защото четвъртък е предпразничен ден. Ще гледаме второ четене на публично-частното партньорство.
    Закривам заседанието.

    /Закрито в 15 часа и 30 часа /

    Стенограф: Силвия Михайлова
    Файлът съдържа 22965 знака

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:
    /Менда Стоянова/
    Форма за търсене
    Ключова дума