КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
03/09/2009
Становище от заседание на комисия
СТАНОВИЩЕ
на Комисията по правни въпроси
Вх. №: 953-03-5/07.09.2009 г.
ОТНОСНО: Доклад за прилагането на закона и за дейността на административните съдилища през 2008 г., № 911-00-2, внесен от Висшия съдебен съвет на 26.05.2009 г.
На заседание, проведено на 3 септември 2009 г., Комисията по правни въпроси разгледа Доклад за прилагането на закона и за дейността на административните съдилища през 2008 г., № 911-00-2, внесен от Висшия съдебен съвет на 26.05.2009 г.
На заседанието присъстваха председателят на Върховния административен съд Константин Пенчев, главният инспектор в Инспектората към Висшия съдебен съвет Ана Караиванова, както и проф. д-р Анелия Мингова, г-н Иван Колев, г-н Георги Шопов от Висшия съдебен съвет.
Докладът бе представен от Константин Пенчев, който в своето изложение отрази основните тенденции в дейността на административните съдилища през отчетната година и обърна внимание върху някои специфики в работата на административните съдилища. Информацията в доклада е структурирана и анализирана в три раздела и приложения, които представят дейността на ВАС, дейността на административните съдилища през 2008 г., както и раздел, съдържащ предложения за законодателни промени в отделни закони.
През 2008 г. във Върховния административен съд са работили общо 77 съдии, при утвърден от Висшия съдебен съвет общ брой на съдиите 82. Поради обема на работата са командировани през различни периоди от време 4 съдии. Средната натовареност на съдия от Върховния административен съд е 196 свършени дела за годината. Много от съдиите са свършили по над 200 дела, а някои – 300 дела. Тази натовареност се отразява както на бързината на правораздаване, така и на качеството на изготвяните съдебни актове. Според доклада този проблем може да бъде решен трайно със законодателни промени, а временно - с преразпределяне на материята с цел частично разтоварване на най-натоварените отделения.
През 2008 г. във Върховния административен съд са постъпили максимален брой дела – 16402, при съответно постъпили през 2007 г. 13659 дела, през 2006 г. – 12914 дела и през 2005 – 12366 дела.
Наред с постъпленията се е увеличил броят на свършените дела. За 2008 г. те са 15095 дела, при 13777 дела за 2007 г., 13604 дела за 2006 г. и 12493 дела за 2005 г.
Данните сочат трайна тенденция за увеличаване на делата, разглеждани от Върховния административен съд. Приетият в края на 2006 г. Административнопроцесуален кодекс и създадените двадесет и осем регионални административни съдилища не са успели да намалят работата на Върховния административен съд. Според становището на ВАС, причината за това състояние е в наличието на редица специални закони, които възлагат на Върховния административен съд да разглежда редица спорове като първа инстанция. Със заповед на председателя на съда е създадена работна група от съдии и преподаватели по административно право, която е извършила преглед на действащото законодателство и е предложила редица промени в законите, които биха довели до облекчаване на работата на Върховния административен съд.
Основните показатели за дейността на съда, въз основа на които е изготвен докладът, са броят на свършените дела, брой на новообразуваните дела в началото на отчетния период и брой на висящите дела за същия период.
От общо 15095 свършени дела, 632 са свършени в едномесечен срок (4 %), 2446 – в срок до три месеца (16 %) и 12017 – в срок над 3 месеца (около 80 %).
Преобладаващата част от делата са свършени в срок над три месеца. Поради прекомерната натовареност на съда, голяма част от делата се насрочват за срок над три месеца от постъпването им. Освен това, за по-бавното приключване на делата допринасят и причини еднакви за всички съдилища, като отлагане на делата, поради нередовно призоваване или заболяване на страни, забавяне при изготвяне на експертизи, които по някои дела са много сложни и обемни.
По-добри са резултатите при изготвянето на съдебните актове. От общо 15095 свършени дела, по 14751 актовете са изготвени в предвидения в чл. 172, ал. 1 от АПК едномесечен срок (98 %). В срок от един до три месеца са изготвени актовете по 275 дела (1.8 %) и актовете само по 69 дела са изготвени в срок над три месеца (около 0.2 %). Според доклада прекомерната натовареност на съдиите не може да не доведе до забавяне на процеса на изготвяне на съдебните актове, а също така и до влошаване на качеството на актовете, респективно до появата на противоречива съдебна практика.
През 2008 г. в съда са образувани 60 дела, свързани с атакуване на подзаконови нормативни актове, като 39 са разгледани от тричленни съдебни състави, 21 - от петчленни съдебни състави. Съдът е обявил за нищожни или е отменил текстове от 7 нормативни акта. През докладвания период във Върховния административен съд са образувани седем дела по искания за издаване на тълкувателни решения – три по искане на председателя на ВАС, три по искане на главния прокурор и едно по искание на председателя на ВАС и на главния прокурор, обединени в едно дело. Общото събрание на колегиите на ВАС се е произнесло със седем тълкувателни решения през 2008 година.
Във ВАС, след проведени избори за местна власт, са разгледани и решени 958 „изборни дела”. В 24 населени места изборите са касирани. Изборите за кмет са обявени за недействителни в 20 населени места, а в 4 населени места са обявени за недействителни изборите за общински съветници. В петнадесет населени места изборите за кмет са обявени за недействителни от съответния административен съд, чието решение е потвърдено от Върховния административен съд.
2008 г. е първата пълна година на работа на създадените с Административнопроцесуалния кодекс и работещи от 01.03.2007 г. регионални административни съдилища. Резултатите от дейността на тези съдилища служат като база за изводи относно натовареността на всеки отделен съд и за необходимостта от преразпределение на кадрите. През 2008 г. в административните съдилища са постъпили общо 41508 дела. Най-големи са постъпленията в Административен съд – София-град – 10149 дела. Следващите по брой на постъпленията са Административен съд – Варна – 4434 дела, Административен съд – Пловдив – 3035 дела, Административен съд – Бургас – 2621 дела. Най-голям дял от постъпленията имат делата по Закона за устройство на територията – 5183, следвани от данъчните дела – 3400 бр.
Свършени през годината са 32451 дела, което представлява 78 % от постъпленията. Като се има предвид, че дела са постъпвали до края на отчетния период и са били насрочвани за разглеждане през следващата година, може да се направи извод, че организацията на работа в административните съдилища е добра.
През 2008 г. в административните съдилища са работили общо 263 съдии, при щат 268. По критерия „месечна натовареност по щат – свършени дела” най-натоварени са съдиите в Административен съд – София-град с по 19.93 броя свършени дела, следвани от съдиите в Административен съд – Стара Загора с по 14.23 броя свършени дела, Административен съд – Бургас с по 13.84 броя дела и Административен съд – Велико Търново с по 13.42 броя дела. Най-малко натоварени са съдиите в Административен съд – Разград с по 3.9 броя свършени дела и в Административен съд – Кърджали – 4.1 броя, Административен съд – Търговище – 4.8 броя и Административен съд - Ямбол – 4.9 броя свършени дела. От данните, съдържащи се в доклада е видно, че натовареността в отделните административни съдилища е неравномерна.
От приложената към доклада таблица е видно, че 8552 дела са свършени в срок до един месец (26 %), 12732 дела – в срок от един до три месеца (39 %) и 11140 дела – в срок над три месеца (35 %). В сравнение с десетте месеца на 2007 г., през който период в срок до три месеца са били решени 75 % от постъпилите дела, този показател се е влошил. В тази насока най-лоши са показателите на Административен съд – София-град – 48 % от делата са свършени в срок над три месеца, Административен съд – Варна – 39 % от делата са свършени в срок над три месеца и Административен съд – Русе – 29 % от делата са свършени в срок над три месеца. Причините за по-бавното движение на делата в тези съдебни райони се дължи до голяма степен на обстоятелството, че тези градове са големи и призоваването е затруднено.
Най-бързо се разглеждат делата в Административен съд – Шумен – 49 % в срок до един месец и Административен съд – Видин – 48 % в срок до един месец.
Много добър е показателят за срочно изготвяне на съдебните актове. В едномесечния срок по чл. 172, ал. 1 от АПК са изготвени 93 % от всички съдебни актове, при 6 % в срок от един до три месеца и 1 % в срок над три месеца.
Следва да се посочи, че в тринадесет от общо двадесет и осем административни съдилища 100 % от актовете са изготвени в едномесечен срок – АС Видин, АС Габрово, АС Добрич, АС Кърджали, АС Монтана, АС Пазарджик, АС Перник, АС Разград, АС Русе, АС Силистра, АС Смолян, АС Шумен и АС Ямбол.
По отношение на качеството на изготвените актове, от общо 6672 обжалвани или протестирани съдебни акта, постановени през 2008 г. от административните съдилища, резултат има по 6444 дела, като 4771 съдебни акта са потвърдени (74 %), 1483 са отменени изцяло (23 %) и 190 акта са отменени частично (3 %). Следва да се има предвид, че тази статистика обхваща както обжалваните съдебни решения, така и обжалваните прекратителни определения, поради което може да се приеме, че качеството на работа на административните съдии е много добро.
В заключение в Раздел III на доклада се съдържат редица предложения de lege ferenda, касаещи действащи нормативни актове. Целта на предложените законодателни промени е да се разтовари Върховният административен съд като първоинстанционен съд, за да може да се утвърди като касационна инстанция и да засили своята конституционно определена дейност за издаване на тълкувателни решения и постановления. От друга страна, такива промени ще натоварят допълнително административните съдилища и те ще заработят с пълен капацитет, каквато бе целта на реформата в административното правораздаване.
В последващата дискусия по доклада участие взеха народните представители Четин Казак, Мая Манолова, Явор Нотев, Христо Бисеров, Анастас Анастасов, Тодор Димитров, Искра Фидосова.
Според част от изказаните становища, представеният доклад е относително кратък и в него отсъства съдържателен анализ на проблемите, пред които е изправена системата на административното правораздаване в страната, както и предприетите конкретни мерки за тяхното решаване.
Според другата група застъпени становища, представеният доклад представлява добро развитие, в сравнение с представения от ВАС документ през миналата 2008 г., като в него е акцентирано не толкова върху обема, колкото върху аналитично представяне на информацията, относно дейността на ВАС и административните съдилища в страната.
Като цяло народните представители се обединиха около становището, че следва да бъде дадена положителна оценка на доклада и работата на административните съдилища в страната през отчетния период.
След проведената дискусия Комисията по правни въпроси направи следните констатации и препоръки във връзка с Доклада за прилагането на закона и дейността на административните съдилища:
1. Да се изработят единни критерии за представяне на статистическите данни, като при изнасянето им в доклада да се акцентира върху анализа на данните и изводите, които произтичат от тях.
2. Констатациите за установените проблеми в работата на ВАС и на административните съдилища да са съпроводени с описание на предприетите мерки за тяхното преодоляване и представяне на конкретните резултати от взетите мерки.
В края на дискусията Комисията по правни въпроси единодушно прие Доклада за прилагането на закона и за дейността на административните съдилища през 2008 г., № 911-00-2, внесен от Висшия съдебен съвет на 26.05.2009 г. и предлага на Народното събрание проект на решение за приемането му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА:
Искра Фидосова