Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
08/10/2009

    Доклад от заседание на комисия
    Д О К Л А Д
    за първо гласуване
    На Комисията по правни въпроси
    Вх. №: 953-03-33/09.10.2009

    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи № 954-01-22, внесен от Десислава Жекова Танева, Стоян Янков Гюзелев и Димитър Иванов Аврамов на 25.09.2009 год.


    На заседание, проведено на 8.10.2009 год., Комисията по правни въпроси обсъди законопроект за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползването на земеделски земи, внесен от народните представители, посочени по-горе.
    В заседанието на комисията взеха участие г-жа Стойка Куртева – представител на Министерството на земеделието и храните, която представи становището на министерството по законопроекта.
    Законопроектът бе представен от вносителя Стоян Гюзелев.
    С предложените изменения и допълнения вносителите целят :
    Уточняване на държавния орган, овластен да издава актове за държавна собственост за държавните имоти, предмет на регулиране от разпоредбите на чл. 27 от Закона.
    Разширяване приложното поле на чл. 34 от Закона.
    Усъвършенстване на правния режим, уреден в чл. 37в от Закона, за регулиране на отношенията, свързани със сключване на споразумение за ползване на земеделски земи.
    Предложенията за промени са продиктувани от натрупаната практика по приложението на посочените текстове, респ. механизми и показаните недостатъци.
    Възстановяването на компетентността на областните управители да издават актовете за държавна собственост се налага, тъй като вменяването на тази компетентност на министъра на земеделието и храните се е оказала пречка за своевременното актуване на имотите по чл. 27 , както и за приключването в нормални срокове на процедурите за закупуване на застроените и прилежащи терени на бившите стопански дворове на ТКЗС.
    Предложените промени в разпоредбите на чл. 37в от Закона също са продиктувани от стремеж за оптимизация на процедурите и участието в тях преимуществено на органите, законово обвързани със задължения за регулиране на поземлените отношения в селското стопанство. От друга страна, кметовете на общини в редица случаи могат да се окажат страни в споразумението, поради възможността то да засегне и общински и държавни имоти. Налице са и множество случаи на оплаквания, че кметовете по места не могат да се справят с работата си по издаване на заповедите за разпределение на ползването. В тази насока становища по законопроекта са изразили г-н Борислав Петков, в качеството си на председател на Асоциацията на собствениците на земеделски земи; Пламен Петров и Симеон Шарабански, представители на Националното сдружение на общините, Радослав Христов – председател на Националната асоциация на зърнопроизводителите, представители на браншови организации.
    В разискванията взеха участие народните представители:
    М.Метин, който от името на ПГ на ДПС изрази становище в подкрепа на изменението и допълнението в чл. 27 и пар. 35 от Закона и против изменението и допълнението в останалата част;
    Ем. Радев, който подкрепи по принцип законопроекта, но изрази становище против изменението в чл. 34 от Закона;
    Янаки Стоилов, който изрази становище против законопроекта като цяло;
    Искра Фидосова, която подкрепи законопроекта, но изрази становище, че изменението в чл. 34 трябва да отпадне, а изменението в чл. 37в има необходимост от сериозно прецизиране в няколко насоки.
    След станалите разисквания, Комисията по правни въпроси направи следните констатации и препоръки:
    Разпоредбата на чл. 34 от Закона създава един привилегирован режим на връщане собствеността или ползването на земеделските земи на правоимащите от лицата, които я владеят без правно основание. С предложеното изменение този режим се разширява. Създадена е неравнопоставеност спрямо останалите обекти на собственост и ползване, чието владение не се ползва с административна протекция и разширяването й не трябва да се допуска. Поради това, комисията предлага текстът на пар. 2 от проектозакона да отпадне.
    В предложените промени в разпоредбата на чл. 37в от Закона да се прецизира разпределението на компетенциите между общинските служби по земеделие и областните дирекции по земеделие относно ролята им при одобряване на споразумението между ползвателите и издаването на заповедта. Да се преосмисли и доразвие механизмът при одобряване на споразумението и разпределянето на площите, за които няма сключени договори и подадени декларации по чл. 37б от Закона по начин, който да гарантира изпълнението на споразумението и да не изпада в противоречие с правото на собствениците на разпореждане с имотите си и с изискванията на чл. 34 ал. 6.
    Да се обмисли евентуална промяна в разпоредбите на чл. 24а от Закона, с оглед синхронизацията с чл. 34 ал. 6 от Закона.
    Сроковете за сключване на споразуменията да се синхронизират с всички правни и фактически обстоятелства от значение за правилното им определяне.
    При оформяне на окончателния проект за второ гласуване да се съобрази становището на Министерството на земеделието и храните.

    След приключване на обсъждането и гласуване с резултати 15-„за”, 1 - „против” и 3 - „въздържали се” , Комисията по правни въпроси реши да предложи на народните представители да приемат на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, № 954-01-22, внесен от Десислава Танева, Стоян Гюзелев и Димитър Аврамов на 25.09.2009 год.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    /Искра Фидосова/
    Форма за търсене
    Ключова дума